Dizzy schreef: 10 apr 2024, 13:11
1) Het net kan het wel degelijk aan maar het feit dat het net veel te weinig voorzien is op de elektrificatie (ook buiten mobiliteit) speelt mee. Dat is echter oplosbaar. EV's kunnen echter ook helpen om het net te ondersteunen door te werken als batterij voor elektriciteitsverbruik.
dus... het net kan het op dit moment niet aan (het valt al uit bij wat teveel zon als je in de straat teveel panelen hebt, en als de hele straat elektrisch is, krijg je dat ook niet getrokken.
is dat oplosbaar? sure, maar "oplosbaar" is een zeer goed argument voor "het is nu nog niet interessant, want"
(dit is dus eveneens mijn antwoord op je puntjes 4 & 5)
2) Ontginning is zelden duurzaam, met dat argument kunnen we zowat elke productie stoppen. Fossiele brandstoffen zijn echter ook niet duurzaam laat staan goed voor natuur en klimaat. EV's zijn niet perfect maar wel een verbetering.
EV's zijn geen verbetering, maar een verplaatsing van het probleem (lithium is niet oneindig, en het ontginnen ervan brengt een zware kost mee voor mens & milieu)
daarom dat ik de alternatieven aanreik (co2 & waterstof - beide een verbetering tegenover fossiel en zelfs ev)
Waterstof is geen alternatief want teveel verliezen en dus te weinig efficiënt.
maar dat is dus het korte(re) termijndenken: ev is "nu" efficient, dus laten we een hele infra uitbouwen daarop en niet verder kijken dan onze neus lang is.
en daardoor zal waterstof, ook al zal dat efficienter worden, nooit gelanceerd worden (want er is geen infra, en dan krijg je chicken & egg)
voor zover ik weet is de efficientie ongeveer 75/50 (75 voor het aanmaken van de waterstof, en 50 om er daarna terug elektra van te maken, maar mijn cijfers zijn al wel een paar jaar oud, en het uiteindelijke cijfer zal wel een berekening zijn van het hele proces natuurlijk)
het grootste probleem van waterstof is dat het voorlopig nog grotendeels door fossiele brandstoffen gemaakt zal worden (en niet door windmolens/zonnepanelen, simpelweg omdat er daar te weinig van zijn - opnieuw, chicken&egg)
door die 'grijze' waterstof krijg je dan natuurlijk co2.... maar als je dus waterstof wagens combineert met dat project dat co2 kan omzetten naar bezine voor verbrandingsmotoren.... dan heb je gelijk een oplossing voor beide problemen (het ene maakt aan, het andere verbruikt)
dat zal niet oneindig schalen, ofcourse, maar het zou volgens mij een combinatie zijn die veel toekomstbestendiger is, en als je de infra er dan (deftig) voor aanlegt,
is er ook geen chicken&egg probleem eens dat je kan schalen.
Er bestaat al lang een alternatief, dat heet OV maar dat breken we eerder af dan op te bouwen. Ook andere mobiliteitsvormen zoals deelwagens
opnieuw het probleem dat dit geen alternatief is, want het is misschien wel "oplosbaar", maar niet leefbaar.
voorbeeld: met OV zou ik 1u langer onderweg zijn van en naar kantoor (dus ipv 2u/dag in verkeer te zitten, zou ik er al 4u inzitten, dan heb ik nog 4u/dag om "alles" te doen
de grote boodschappen bij de colruyt gaan doen met OV is helemaal niet haalbaar, dus je moet al meermaals kleinere boodschappen gaan doen (nog meer tijd kwijt)
ook een uitstapje naar het containerpark zie ik de buschauffeur al mee lachen...
en zo zijn er nog een hoop praktische redenen waarom het OV niet haalbaar is. (als ze al rijden, en een halte bij je start en eindpunt hebben)
OV is een oplossing voor SOMMIGE situaties, maar absoluut geen vervanging voor de wagen en elke situatie waarin die bruikbaar is.
en dat is opnieuw omdat er altijd op korte termijn gedacht werd, ipv lange termijn
(voor het containerpark, bv, is er een oplossing, die je nu soms tegenkomt: ipv de vuilophaling heb je een "mini" containerpark ondergronds, waarin de hele wijk al hun afval kan dumpen: geen ophaalrondes meer, geen uitstapjes naar het containerpark, en maar 1x om de x/tijd een leging van die containers)
ik ben het helemaal eens dat we een meer duurzame manier moeten gaan vinden (fossiele brandstoffen zijn nu eenmaal niet geweldig, en eveneens eindig),
maar ik ben het totaal niet eens dat EV de oplossing (al dan niet op korte termijn) is, maar enkel een excuus om niet in echte oplossingen te moeten investeren.
Dizzy schreef: 10 apr 2024, 13:49
Een wagen is voor veel mensen een symbool van vrijheid, dat krijgt nu een klein beetje een knauw.
toen ik klein was, was een auto toch handig toen ik dringend naar het ziekenhuis moest met een gat in mijn been....
en omgekeerd, toen ik mijn moeder in het midden van de nacht naar het ziekenhuis moest voeren, zou dat ook niet gegaan hebben met het OV...
dus voor mij is het niet (enkel) vrijheid, maar ook zekerheid.