Overschrijving BNP Paribas > KBC: hoe lang?

Plaats reactie
anonyme
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 10 keer

Beste,

Iemand die weet hoe lang een overschrijving duurt van BNP Paribas Fortis naar KBC? Het gaat toch over een groot bedrag van 17k.

Het zal geen instantoverschrijving zijn want anders had ik het al. Het bedrag is vrijdagochtend om 11u overgemaakt naar de KBC rekening.

Ik lees op internet 1 bankwerkdag.

Hoe laat zou het geld dan maandag op de KBC rekening moeten staan?

mvg
TheCeet
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 82 keer
Bedankt: 141 keer
Provider

Volgens mijn glazen bol rond 10:34.

En nu effe serieus.
In de loop van die dag. Meestal uit eigen ervaring tussen 9-18u.
Op hogere bedragen zit er soms een extra check waardoor dit iets langzamer is.
iPhone 13 Pro: AfbeeldingCitymesh - 300GB
Lenovo M720q(i5-8400T): OPNsense - 25.1.7_4
Lenovo M720q(i5-9400T): Proxmox server - 8.4.1
Intel NUC 13 Pro / i5-1340p / 32GB RAM / 1TB
ISP: Afbeelding Hey! (modem in bridge)
AdGuard Home: geen ads in je hele netwerk!
anonyme
Member
Member

De vraag komt gewoon omdat ik het geld zelf moet overmaken aan iemand anders :-)
En als blijk van vertrouwen zou ik dat graag overmaken op het uur dat afgesproken was. Ik zou toch verwachten dat dit gewoon in een batch proces verwerkt wordt dat elke x aantal uren loopt en dus eigenlijk perfect te beantwoorden zou moeten zijn.

Ik lees ook op internet dat het tot 3 werkdagen kan duren (maar ik denk dat dat verouderde/foute informatie kan zijn).
devilkin
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 663 keer
Provider
Te Koop forum

Google is your friend

https://www.bnpparibasfortis.be/nl/publ ... uitgevoerd
Een overschrijving in euro naar een rekening bij een andere bank binnen Europese zone (SEPA) wordt meestal binnen 3 bankwerkdagen uitgevoerd.
Als deze info ook verouderd is zou ik toch eens van bank veranderen ;)
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 96 keer
Bedankt: 174 keer
Provider

anonyme schreef: 06 apr 2024, 21:38
Ik lees ook op internet dat het tot 3 werkdagen kan duren (maar ik denk dat dat verouderde/foute informatie kan zijn).
Een "bankwerkdag" is niet hetzelfde als een werkdag.
Goede vrijdag is bijvoorbeeld wel een werkdag, maar geen bankwerkdag.

Als je dus op witte donderdag een overschrijving doet kan het met Paasmaandag erbij dus inderdaad pas op dinsdag of woensdag op de rekening van de tegenpartij staan. Maar dat is wel eerder uitzonderlijk.

Maar behoudens extra checks, omwille van de grootte van het bedrag, zal het normaliter tegen maandagavond op de rekening van de tegenpartij staan.
anonyme
Member
Member

devilkin schreef: 06 apr 2024, 22:12 Google is your friend

https://www.bnpparibasfortis.be/nl/publ ... uitgevoerd
Een overschrijving in euro naar een rekening bij een andere bank binnen Europese zone (SEPA) wordt meestal binnen 3 bankwerkdagen uitgevoerd.
Als deze info ook verouderd is zou ik toch eens van bank veranderen ;)
En hier vindt je één bankwerkdag :-D :
https://www.nibc.be/nl/blog/binnen-welk ... itgevoerd/
devilkin
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 663 keer
Provider
Te Koop forum

Ik ga er vanuit dat info op de site van BNP Paribas correct is voor de bank in kwestie.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
anonyme
Member
Member

Wel, achter dergelijke informatie ben ik dus op zoek. Ik lees op mijn website het volgende:
In België dienen banken overschrijvingen wettelijk binnen een bepaalde tijd te verwerken. Als je geld overschrijft naar een rekeninghouder bij dezelfde bank, dan moet de bank ervoor zorgen dat het geld dezelfde bankwerkdag aankomt. Heeft de begunstigde een rekening bij een andere bank, dan krijgt je bank één bankwerkdag om de overschrijving uit te voeren (twee bankwerkdagen voor een papieren overschrijving).
Dus ik vroeg me gewoon af wie er gelijk heeft: ongetwijfeld zitten er in deze fantastische community mensen die alles van de ins & outs hierover weten.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 598 keer

Zoals reeds gezegd hier, voor maandagavond zal het erop staan. In mijn ervaring tegen 16u30.
anonyme schreef: 06 apr 2024, 21:38 En als blijk van vertrouwen zou ik dat graag overmaken op het uur dat afgesproken was. Ik zou toch verwachten dat dit gewoon in een batch proces verwerkt wordt dat elke x aantal uren loopt en dus eigenlijk perfect te beantwoorden zou moeten zijn.
Zou je denken, maar nee. Enfin, het is wel een batchproces, maar er komen nog heel wat meer variabelen bij kijken dan je zou vermoeden. Bijgevolg is het onvoorspelbaar wanneer precies - tenzij bij instantoverschrijvingen dan - enkel de dag kan je met zekerheid weten. Grote bedragen komen traditiegetrouw het laatst aan bod bij BNPPF.

Vandaag de dag is er geen technische beperking of noodzaak voor deze willekeur of vertraging. Dit is dus het geval omdat de banken het zo willen, maw: omdat het voor de banken voordeliger is. Niet omdat het moet of niet anders kan. En zo kon een overschrijving maar liefst 5 dagen duren als je overschreef op 28 maart 2024.

Als zekerheid inzake tijdstip belangrijk is kan je in de toekomst misschien eerder PayPal of soortgelijk overwegen. Dan is er geen giswerk en ook geen geld dat van je rekening verdwijnt en dan een tijdlang nergens te bespeuren is tot het opduikt op de rekening van de begunstigde. Het vermindert ook het monopolie van de banken inzake geldoverschrijvingen, wat uiteindelijk de enige drijfveer zal zijn om hun systemen aan te passen (tenzij de wet het zal opleggen).
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
Bedankt: 673 keer
Provider

ik vraag me nu wel af wat voor een transactie de topicstarter doet die 17K€ nodig heeft op 'een afgesproken uur', maar 't zijn mijn zaken niet uiteraard.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Ptoeneigh
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 584 keer
Bedankt: 140 keer

Gelukkig is het einde van deze onzin in zicht en zullen instant overschrijvingen binnen enkele maanden de norm zijn, verplicht en met dank aan de Europese wetgeving:

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/02/07 ... ht-europa/

Edit: na 1 minuut zoeken op de website van Fortis:

https://www.bnpparibasfortis.be/public/ ... hrijvingen

https://www.bnpparibasfortis.be/nl/publ ... schrijving
Instantoverschrijvingen in Euro via Easy Banking App

Vergat u een rekening te betalen? Geen probleem, via instantoverschrijvingen in Euro op Easy Banking App stort u het gewenste bedrag in enkele seconden op de rekening van de begunstigde. 24/7, zelfs in het weekend en op feestdagen. Vink eenvoudig ‘instantoverschrijving’ aan onder ‘uitvoeringsdatum’.

Instantoverschrijven is vandaag mogelijk tussen alle deelnemende Belgische banken. Een instantoverschrijving is gratis vanaf een privé betaalrekening en kost vanaf professionele betaalrekeningen 1,50 euro (excl. btw) per verrichting.

Gewone overschrijvingen blijven gratis..
kamiel
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 43 keer

Als ik mijn loon uit de zaak van BNP naar KBC overschrijf Dan duurt het meestal 2 à 3 werkdagen.

Ik vind dit eigenlijk echt niet kunnen dat het zolang duurt! Dit kan zonder probleem binnen de 10 minuten gaan zonder dat je er extra moet voor bij betalen.
Dit is echt niet meer van deze tijd...
Internet: EDPnet VDSL XS met Fritzbox 7360 als modem en router
VOIP: EDPnet (inkomend), Freevoipdeal (uitgaand) via C510IP
GSM: EDPnet (met Xiaomi Redmi)
Ptoeneigh
Elite Poster
Elite Poster

Zoals gezegd, vanuit Europa werd dit al aangepakt en je kunt bij Fortis gewoon een instant overschrijving aanvinken.

https://googlethatforyou.com/?q=fortis% ... schrijving
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3720 keer
Provider

Ptoeneigh schreef: 07 apr 2024, 09:46 Gelukkig is het einde van deze onzin in zicht en zullen instant overschrijvingen binnen enkele maanden de norm zijn, verplicht en met dank aan de Europese wetgeving:

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/02/07 ... ht-europa/
Ik dacht (verkeerdelijk?) dat dit nu al de norm was in België.
Bij Argenta kan ik niet (meer) kiezen, alle overschrijvingen naar een Belgische rekening zijn instant.

Ook de meeste overschrijvingen vanuit het buitenland (EU) staan bijna onmiddelijk op mijn rekening.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
TheCeet
Elite Poster
Elite Poster
Provider

@philippe_d ter info. Via de Argenta app kan je instant overschrijvingen gewoon nog in/uitschakelen.
Ptoeneigh
Elite Poster
Elite Poster

philippe_d schreef: 07 apr 2024, 10:07
Ik dacht (verkeerdelijk?) dat dit nu al de norm was in België.
Bij Argenta kan ik niet (meer) kiezen, alle overschrijvingen naar een Belgische rekening zijn instant.

Ook de meeste overschrijvingen vanuit het buitenland (EU) staan bijna onmiddelijk op mijn rekening.
Voor mij was dit inderdaad ook al jaren de norm bij KBC dus het verrast me dat dit blijkbaar nog niet overal het geval is / was en dat men vanuit Europa moet ingrijpen.

Toch als je dan ziet dat je bij andere banken gewoon een vinkje moet zetten ofzo dan is het ook geen big deal natuurlijk.

Wat me wel opvalt maar dan spreek ik van KBC: een betaling is alleen instant als je ‘m zelf uitvoert.
Geef je een datum in (bijv een geplande terugkerende betaling) dan verloopt deze wel nog als een ‘trage’ gewone overschrijving die meestal na 15-16u uitgevoerd is en dezelfde namiddag of volgende bankwerkdag aankomt bij de begunstigde.

Nu is dat bij betalingen naar bedrijven of instanties meestal geen probleem aangezien zij hun betalingen meestal met een (nacht) batch (CODA) verwerken of enkel tijdens kantooruren.
thmj
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 15 keer

anonyme schreef: 06 apr 2024, 21:25 Beste,

Iemand die weet hoe lang een overschrijving duurt van BNP Paribas Fortis naar KBC? Het gaat toch over een groot bedrag van 17k.

Het zal geen instantoverschrijving zijn want anders had ik het al. Het bedrag is vrijdagochtend om 11u overgemaakt naar de KBC rekening.

Ik lees op internet 1 bankwerkdag.

Hoe laat zou het geld dan maandag op de KBC rekening moeten staan?

mvg
Wie geeft nu op vrijdag een overschrijving in, wetende dat er een weekend aankomt.
Als de overschrijving als verdacht wordt beschouwd zal het al rap woensdag worden.
Verwacht u maandag aan telefoontje van Bnp met de vraag of het klopt die overschrijving. (alvast zo werkt het toch bij kbc als het plots grote bedragen zijn)
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 115 keer
Bedankt: 182 keer

Wat is de reden dat sommige banken nog niet standaard instant overschrijvingen ondersteunen, aanbieden?
Waarschijnlijk altijd dezelfde reden: kosten? Maar waarom zou instant meer kosten? En die rente op 2à3 dagen, zou dat verschil maken?
thmj schreef: 07 apr 2024, 10:19 Verwacht u maandag aan telefoontje van Bnp met de vraag of het klopt die overschrijving. (alvast zo werkt het toch bij kbc als het plots grote bedragen zijn)
Bij Keytradebank nemen ze zelf niet de moeite om te bellen. Daar moet je zelf contact nemen als blijkt dat de overschrijving niet doorgegaan is... Zeer vervelend.
En alles is daar zeer snel verdacht: een voorafbetaling belastingen werd zo al tegengehouden zodat de termijn verstreken was.
Taaner242
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 29 keer
Provider
Te Koop forum

Aangezien het bedrag van 17.000 € zal het sowieso al geen instant overschrijving zijn.
Hoe lang het duurt hangt dan ook nog eens af van de versturende bank én de ontvangende bank.
Sowieso zit er een anti-fraude controle op via automatische processen, maar als daar signalen op af gaan moet er manuele goedkeuring worden gegeven.
Een uur wanneer je overschrijving op de begunstigde rekening staat kan je dus moeilijk zeggen wegens te veel onzeker parameters.
Belgissschenaap
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 119 keer
Bedankt: 137 keer

R2D2 schreef: 07 apr 2024, 10:19 Wat is de reden dat sommige banken nog niet standaard instant overschrijvingen ondersteunen, aanbieden?
Is dit niet europees geregeld sinds eind maart dat elke bank dit kosteloos aan moet bieden?
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 89 keer
Bedankt: 169 keer
Provider
Te Koop forum

Belgissschenaap schreef: 07 apr 2024, 13:56 eind maart dat elke bank dit kosteloos aan moet bieden?
Onder de nieuwe regels moeten betalingen in euro's binnen tien seconden voltooid zijn, ongeacht de dag of het tijdstip en zonder extra kosten. Ook moet de afzender binnen tien seconden weten of het geld is binnengekomen bij de ontvanger. Lidstaten krijgen twaalf maanden de tijd om de wetgeving toe te passen.
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 162 keer
Bedankt: 387 keer

Mijn ervaring is dat dit ene k*tbank is. Zal een paar dagen duren vooraleer het op de rekening staat. Bij zowel op mijn kbc ing keytrade europabank moet ik altijd een paar dagen wachten.
Meer zelfs een koppel die ik kende wilde mijn ipad paar jaar geleden afkopen, en ging opverschrijven. Die dame schrijft over maar ziet dat ze overgeschreven heeft naar haar man ipv naar mij. Kzeg ja uw man moet maar overschrijven jullie zitten toch bij dezelfde bank philippe zal het al gekregen hebben. Maar dat was buiten BNP gerekend. Dit duurde zelfs 2 werkdagen. En hun uitleg was de ene had een oude aslk rekening en de andere een oude generale rekening en daardoor ging dat niet onmiddellijk .
iphone 13 : max 512gb flex unl emp
mercedes e220 = flex unl emp
AirCard 810S : free mobile + fiber in saint cyprien
imac : flex
ipad pro 12,9 : 256gb prox unl emp
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 598 keer

Even @heist_175 pingen die wellicht nog wat van de curiosa van deze systemen kan verklaren.
anonyme
Member
Member

Stond vanochtend om 10.00u op de KBC rekening…
TheCeet
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Ik zat er maar ~34min naast dan :bdaysmile:
anonyme
Member
Member

TheCeet schreef: 08 apr 2024, 19:29 Ik zat er maar ~34min naast dan :bdaysmile:
Ik heb meteen aan jou gedacht toen ik op de app zag rond 10u dat het erop stond :beerchug:
tom35
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 52 keer

Hoi,

Toen ik mijn nieuwe wagen heb gekocht moest ik dat geld ook op voorhand betalen, er was echter weinig tijd tussen dus heb ik gewoon BNP gebeld en zo een instant overschrijving gedaan.. Was 29K dus dat gaat wel degelijk met instant maar alleen dan als je de bank zelf belt..
Trouwens, tegenwoordig heeft de BNP app de functie dat hij direct oop de gsm een melding geeft bij een grotere transactie, ik dacht 2500€, dit is eindelijk een stap voorwaarts naar fraude en oplichting..

Tom
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 518 keer
Bedankt: 1176 keer

CCatalyst schreef: 08 apr 2024, 07:19 Even @heist_175 pingen die wellicht nog wat van de curiosa van deze systemen kan verklaren.
Of €17K STP gaat passeren, zal afhangen van het klantensegment, me dunkt.
Eens je de betaling ingevoerd hebt, moet het de (bank)dag nadien beschikbaar zijn op de andere rekening. Dus moet uw betaling voor de EOD COT* ingevoerd zijn, bij sommige banken is dat al om 8u 's morgens: alle betaling ingevoerd na 8u 's morgens op dinsdag zijn voor die bank dan pas ingevoerd op "bankdag dinsdag" waardoor de ontvangende bank het geld pas op woensdag kan krijgen.

Allemaal niets om wakker van te liggen. De tijd dat je interbank 5dagen moest tellen en dat banken met dat tijdsverschil in de marktenzaal hocus-pocus deden, ligt ook al lang achter ons.

EOD COT = End Of Day Cut Off Time
Plaats reactie

Terug naar “Geldzaken”