Kelder dicht krijgen ?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
- Bedankt: 38 keer
Wij hebben een energiebocht vooraan in de kelder zitten en na 22 jaar komt er langs deze weg grondwater binnengelopen.
Nu heb ik rondom de bocht alles aangevoegd met speciale waterdichte snelcement maar het water blijft er nog doorkomen.
Dan heb ik op de snelcement Soudal Aquaswell onderaan een stuk aangebracht om te testen en na de regenbui van gisteren stond er vandaag weer een hele plas water in de kelder. Je ziet het water gewoon uit de Aquaswell lopen.
Ook achteraan in de kelder is er een gat waar leidingen doorlopen en daar heb ik ook 5cm Soudal Aquaswell ingespoten maar het water blijft er doorkomen.
Heeft iemand nog een idee hoe ik van deze ellende af geraak ?
Nu heb ik rondom de bocht alles aangevoegd met speciale waterdichte snelcement maar het water blijft er nog doorkomen.
Dan heb ik op de snelcement Soudal Aquaswell onderaan een stuk aangebracht om te testen en na de regenbui van gisteren stond er vandaag weer een hele plas water in de kelder. Je ziet het water gewoon uit de Aquaswell lopen.
Ook achteraan in de kelder is er een gat waar leidingen doorlopen en daar heb ik ook 5cm Soudal Aquaswell ingespoten maar het water blijft er doorkomen.
Heeft iemand nog een idee hoe ik van deze ellende af geraak ?
- cptKangaroo
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 748 keer
- Bedankt: 250 keer
Hoe diep in de muur heb je die extra producten aangebracht? Als dat slechts een oppervlakkige laag is, kan dat de waterdruk mogelijk niet weerstaan. (Kijk wel eens of die producten geen periode nodig hebben vooraleer ze optimaal werken).
Ik zou het voorzichtig uitbeitelen en proberen om de hele doorgang vrij te maken, en dan opvullen met een product zoals Tangit M3000 expanderende epoxy schuim. (dat product werd op bouwinfo.be aangeraden -- bij ons binnenkort ook doorgang nodig)
Of op z'n minst aan de buitenzijde ook een goeie laag product aanbrengen. Da's ambetant als er iets opgebroken moet worden, maar water vind nu eenmaal altijd z'n eigen weg en de kans is groot dat het probleem eigenlijk aan de buitenzijde zit, tenzij het ergens van boven in de muur komt via spouw of zo, maar dan zou je mogelijk ook een vochtprobleem op andere plaatsen zien.
Het feit dat je dit gelijktijdig aan beide zijden van het huis ziet, is wel een beetje vreemd -- de grondwatertafel is misschien verhoogd? Zijn er gebouwen veranderd in de buurt of ander landschapsprofiel of zo?
Ik zou het voorzichtig uitbeitelen en proberen om de hele doorgang vrij te maken, en dan opvullen met een product zoals Tangit M3000 expanderende epoxy schuim. (dat product werd op bouwinfo.be aangeraden -- bij ons binnenkort ook doorgang nodig)
Of op z'n minst aan de buitenzijde ook een goeie laag product aanbrengen. Da's ambetant als er iets opgebroken moet worden, maar water vind nu eenmaal altijd z'n eigen weg en de kans is groot dat het probleem eigenlijk aan de buitenzijde zit, tenzij het ergens van boven in de muur komt via spouw of zo, maar dan zou je mogelijk ook een vochtprobleem op andere plaatsen zien.
Het feit dat je dit gelijktijdig aan beide zijden van het huis ziet, is wel een beetje vreemd -- de grondwatertafel is misschien verhoogd? Zijn er gebouwen veranderd in de buurt of ander landschapsprofiel of zo?
-
- Elite Poster
De oorzaak is sowieso het grondwater dat nog nooit zo hoog stond. De firma van de bouwmaterialen had ook een extreme toeloop van mensen met water in de kelder.
Ik had eerst een 5tal cm waterdichte snelcement van Mapei erin geduwd en daarop een 5tal de soudal. Soudal heeft wel twee versies van die tubes, 1 voor rond de buis en 1 voor in een buis. Misschien beter de andere gebruiken.
Ik had eerst een 5tal cm waterdichte snelcement van Mapei erin geduwd en daarop een 5tal de soudal. Soudal heeft wel twee versies van die tubes, 1 voor rond de buis en 1 voor in een buis. Misschien beter de andere gebruiken.
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
- Bedankt: 20 keer
Het is ook een beetje wat we moeten verwachten, gaan we dit vaker krijgen of is dit iets heel bijzonders wat eens in de 20 jaar voorkomt? Het maakt nogal uit voor de maatregelen die je wilt nemen.
- Dave
- Pro Member
- Twitter: davefrombelgium
- Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
- Bedankt: 9 keer
Inderdaad hoe vaak zal dit zich gaan voordoen... hier ook uitzonderlijk hoge grondwaterstand en daardoor insijpeling op verschillende plaatsen in de kelder doorheen gecementeerde muren (is uiteraard geen gegoten kelder). Ons huis bovenop werd gerenoveerd maar de kelder is nog de originele uit 1980, dus als ik dat grondig wil aanpakken, vrees ik ook dat ik eerst langs buiten moet beginnen...
Wel een goede tip voor dat product, moet mij dat eens halen, zit ook nog met een aantal open buizen naar buiten (die niet langer in gebruik zijn) en langs waar soms ook (bij extreme langdurige regen) nog water langs binnen komt.
Wel een goede tip voor dat product, moet mij dat eens halen, zit ook nog met een aantal open buizen naar buiten (die niet langer in gebruik zijn) en langs waar soms ook (bij extreme langdurige regen) nog water langs binnen komt.
- Dizzy
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
- Bedankt: 709 keer
Geen probleem mannen, De Vlaamse regering is er al jaren mee bezig maar het moet wel haalbaar en betaalbaar blijven. Soudal werkt nu aan een spuit waarmee je moerassen kan behandelen als ware het woestijnen. Het is niet de schuld van het grondwater maar van Waals grondwater 
Wie de pano van gisteren zag zal inderdaad moeten concluderen dat dit soort problemen niet minder zal worden, integendeel. Wil je nog lang in zo'n huis wonen dan neem je best ingrijpender maatregelen. Een andere optie is verhuizen en je huis te verpatsen aan fans van haalbaar en betaalbaar.

Wie de pano van gisteren zag zal inderdaad moeten concluderen dat dit soort problemen niet minder zal worden, integendeel. Wil je nog lang in zo'n huis wonen dan neem je best ingrijpender maatregelen. Een andere optie is verhuizen en je huis te verpatsen aan fans van haalbaar en betaalbaar.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
- Bedankt: 598 keer
Een 100% sluitend antwoord hierop kan AFAIK niemand geven. Er zijn teveel variabelen in het spel, en het hangt ook af van ontwikkelingen die nog niet 100% begrepen zijn.marzman schreef: 13 maa 2024, 08:31 Het is ook een beetje wat we moeten verwachten, gaan we dit vaker krijgen of is dit iets heel bijzonders wat eens in de 20 jaar voorkomt? Het maakt nogal uit voor de maatregelen die je wilt nemen.
Ik heb in de Grond- en hemelwater topic wel enkele beschouwingen gepost op deze vraag.
Mijn conclusie: wat we nu meemaken is uitzonderlijk, en geen "nieuwe normaal". Wat niet wil zeggen dat het niet opnieuw kan voorkomen, net zoals het vroeger ook al voorkwam, maar niet elk jaar opnieuw.
- Dizzy
- Elite Poster
Ja, laat ons nog even afwachten tot deze uitzonderingen nog een paar keer voorkomen en dan kunnen we nog ingrijpen, te laat en veel duurder maar ja, het moet haalbaar blijven he 

Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
- on4bam
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 304 keer
- Bedankt: 631 keer
Laat ons het bij het waterdicht maken van de kelder houden, de rest kan in het grondwatertopic want daar heeft de TS hier niets aan.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
https://on4bam.com
-
- Elite Poster
Ik stel voor van het boeltje weer eruit te halen, daarna Soudal snelmortel erin en daarna zoals Soudal ook voorschrijft Soudapack WST bedoelt voor binnenkant buis.
Maar nu gaan we voorlopig een plaatje plooien en tegen de muur lijmen zodat het water in een emmer kan lopen want zoals nu is niet meer te doen.
Maar nu gaan we voorlopig een plaatje plooien en tegen de muur lijmen zodat het water in een emmer kan lopen want zoals nu is niet meer te doen.
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
- Bedankt: 673 keer
en dan een dompelpomp in de emmer die het afvoert naar de afloop en je moet niks meer doen
J.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
- Joe de Mannen
- Elite Poster
klopt, het is erg tegenwoordig
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
- Bedankt: 20 keer
Ik heb mijn kelder laten dichten met een in kuiping. Noppenfolie op de grond met chape en de muren ook met noppenfolie bedekt. Al het water loopt nu langs de noppen naar 2 putjes. 25 jaar garantie op het droog blijven. Kost wel een beetje veel. Maar het helpt mijn kelder heeft nu een vochtigheid van 55% tegen vroeger 90% Geen bezetting of wat dan ook bezetten hielp hier niet...
Nu kan ik eindelijk mijn kelder gebruiken. Vroeger als het regende schrik hebben dat err weer 20 cm water in stond... Of nu met grondwater die op 1 meter diepte zit. Kelder is 3 meter diep gezet.
Nu kan ik eindelijk mijn kelder gebruiken. Vroeger als het regende schrik hebben dat err weer 20 cm water in stond... Of nu met grondwater die op 1 meter diepte zit. Kelder is 3 meter diep gezet.
-
- Elite Poster
Intussen ook reactie van Soudal gehad.
Aquaswell mag pas in contact met water komen wanneer het product voldoende uitgehard is dus in geval van actieve lekken gaat het niet naar behoren werken.
In uw geval stel ik de Soudapack WST voor in combinatie met de Soudaplug ST. Op de foto kan ik echter niet duidelijk zien of er voldoende plaats is om langs de achterkant van de energiebocht te werken.
Sowieso is de manier van aanbrengen uiterst belangrijk.
Ik stel voor dat u me hieromtrent morgen even opbelt zodat we alles even kunnen doornemen.
Aquaswell mag pas in contact met water komen wanneer het product voldoende uitgehard is dus in geval van actieve lekken gaat het niet naar behoren werken.
In uw geval stel ik de Soudapack WST voor in combinatie met de Soudaplug ST. Op de foto kan ik echter niet duidelijk zien of er voldoende plaats is om langs de achterkant van de energiebocht te werken.
Sowieso is de manier van aanbrengen uiterst belangrijk.
Ik stel voor dat u me hieromtrent morgen even opbelt zodat we alles even kunnen doornemen.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
- Bedankt: 52 keer
Hey,
mijn zoon heeft zo een klein keldertje onder de trap, een spinneke noemen ze zoiets dacht ik...
Daar stond ook altijd water in, de gasleiding en de elektriciteitsleiding komen daar binnen.
Ik heb daar voor de winter aquaplan kelderbezetting op gezet in 3 lagen en dat is deze winter droog gebleven...
Je ziet nog dat die cement vochtig is in de hoeken maar er staat geen water meer in..
Hoe lang dat gaat houden weet ik niet natuurlijk...
Hij had dat huis gekocht en gaan bezichtigen id winter, de vorige eigenaars hadden al het papier dat van de muren gekomen was er terug tegen geplakt dus viel niet op dat de muren enorm veel last hadden van optrekkend vocht, die hebben we ondertussen allemaal laten injecteren en dat is ook opgelost...
Tom
mijn zoon heeft zo een klein keldertje onder de trap, een spinneke noemen ze zoiets dacht ik...
Daar stond ook altijd water in, de gasleiding en de elektriciteitsleiding komen daar binnen.
Ik heb daar voor de winter aquaplan kelderbezetting op gezet in 3 lagen en dat is deze winter droog gebleven...
Je ziet nog dat die cement vochtig is in de hoeken maar er staat geen water meer in..
Hoe lang dat gaat houden weet ik niet natuurlijk...
Hij had dat huis gekocht en gaan bezichtigen id winter, de vorige eigenaars hadden al het papier dat van de muren gekomen was er terug tegen geplakt dus viel niet op dat de muren enorm veel last hadden van optrekkend vocht, die hebben we ondertussen allemaal laten injecteren en dat is ook opgelost...
Tom
- cptKangaroo
- Elite Poster
Als die mensen van Soudal dat zelf willen opvolgen, komt dat hopelijk wel goed.
Een weetje gehoord op een informatievergadering vanavond: onze straat heeft nog een gemengd riool&hemelwater afvoerstelsel met oude buizen die gewoon stootvoeg-tegen-stootvoeg geplaatst werden, en door die losse aansluiting heeft dat ook een drainerende werking. Ze gaan deze vervangen door een gescheiden en gesloten stelsel waardoor die drainage wegvalt en de grondwatertafel weleens hoger zou kunnen liggen, met eventueel meer water in kelders als gevolg.
In plaats van daar een gemeenschappelijke oplossing voor te voorzien, moeten bewoners zelf maar aanpassingen doen (extra dichting, dompelpomp, ...). Ik hoop dat het bij ons meevalt maar ik bedacht me wel dat een aanliggende straat een hoger overstromingsrisico heeft (op geopunt.be kan je dat terugvinden, geloof ik) en die zouden dan mogelijk ook problemen kunnen krijgen zonder duidelijke verandering. Dus in de iets wijdere omgeving eens kijken of je een aanwijsbare oorzaak kan vinden, en misschien is er bij jullie wel een collectieve oplossing mogelijk?
Een weetje gehoord op een informatievergadering vanavond: onze straat heeft nog een gemengd riool&hemelwater afvoerstelsel met oude buizen die gewoon stootvoeg-tegen-stootvoeg geplaatst werden, en door die losse aansluiting heeft dat ook een drainerende werking. Ze gaan deze vervangen door een gescheiden en gesloten stelsel waardoor die drainage wegvalt en de grondwatertafel weleens hoger zou kunnen liggen, met eventueel meer water in kelders als gevolg.
In plaats van daar een gemeenschappelijke oplossing voor te voorzien, moeten bewoners zelf maar aanpassingen doen (extra dichting, dompelpomp, ...). Ik hoop dat het bij ons meevalt maar ik bedacht me wel dat een aanliggende straat een hoger overstromingsrisico heeft (op geopunt.be kan je dat terugvinden, geloof ik) en die zouden dan mogelijk ook problemen kunnen krijgen zonder duidelijke verandering. Dus in de iets wijdere omgeving eens kijken of je een aanwijsbare oorzaak kan vinden, en misschien is er bij jullie wel een collectieve oplossing mogelijk?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 128 keer
- Bedankt: 172 keer
Dit is een gekend probleem bij infrastructuurwerken... maar het zijn niet alleen de stootvoegen maar gewoon een versleten rioolnetwerk dat zo lek is als een zeef (en water zoekt de eenvoudigste weg dus het grondwater loopt in de riolen weg en kan dat nu dus niet meer met als gevolg dat het grondwater stijgt wat op zich ook de bedoeling is).cptKangaroo schreef: 14 maa 2024, 22:59 Een weetje gehoord op een informatievergadering vanavond: onze straat heeft nog een gemengd riool&hemelwater afvoerstelsel met oude buizen die gewoon stootvoeg-tegen-stootvoeg geplaatst werden, en door die losse aansluiting heeft dat ook een drainerende werking. Ze gaan deze vervangen door een gescheiden en gesloten stelsel waardoor die drainage wegvalt en de grondwatertafel weleens hoger zou kunnen liggen, met eventueel meer water in kelders als gevolg.
- cptKangaroo
- Elite Poster
Ik ga toch wat extra drainage voorzien want als de situatie door de wegenwerken verandert, dan zal dat waarschijnlijk plotseling gebeuren en met de verwarmingsketel in de kelder wil ik zulke verrassingen uiteraard vermijden. Ik vind het gewoon absurd dat men zo'n probleem op de individuele bewoners afschuift terwijl de overheid het zelf creëert. In plaats van (noodzakelijke) samenwerking tussen overheid en inwoners gebruikt men enkel opgelegde maatregelen als symptoombestrijding.
-
- Elite Poster
De overheid kan er toch niet aan doen dat jij het nagelaten hebt om je kelder waterdicht te maken ?cptKangaroo schreef: 16 maa 2024, 01:37 Ik vind het gewoon absurd dat men zo'n probleem op de individuele bewoners afschuift terwijl de overheid het zelf creëert. In plaats van (noodzakelijke) samenwerking tussen overheid en inwoners gebruikt men enkel opgelegde maatregelen als symptoombestrijding.
Welke samenwerking zie je dan trouwens die er zou moeten gebeuren... of moet de overheid jou keler komen waterdicht maken ?
- Dizzy
- Elite Poster
De overheid is voor sommigen altijd te boeman, je kent ze wel 
Het is inderdaad vreemd dat ondanks dat er veel aandacht is voor overstromingsgevaar er toch mensen blijven bouwen in die gebieden of geen maatregelen nemen. De overheid zou ook hier strenger moeten zijn maar ze zijn laks omdat de burger/kiezer dat wil. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden.

Het is inderdaad vreemd dat ondanks dat er veel aandacht is voor overstromingsgevaar er toch mensen blijven bouwen in die gebieden of geen maatregelen nemen. De overheid zou ook hier strenger moeten zijn maar ze zijn laks omdat de burger/kiezer dat wil. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden.
- Joe de Mannen
- Elite Poster
De overheid kan de drainage, die ze "afbreken" door de riolering te vernieuwen, terug installeren. Meer niet.
J.
J.
-
- Elite Poster
Net niet want het is de bedoeling dat het water ter plaatse blijft... ga je terug draineren en afvoeren dan verzuipt men "stroomafwaarts" weer bij de eerste grote regenbui.Joe de Mannen schreef: 18 maa 2024, 19:06 De overheid kan de drainage, die ze "afbreken" door de riolering te vernieuwen, terug installeren. Meer niet.
Die gebieden ontstaan doordat men "hogerop" al het water gaat afvoeren (in plaats van lokaal te infiltreren).Dizzy schreef: 18 maa 2024, 19:03 Het is inderdaad vreemd dat ondanks dat er veel aandacht is voor overstromingsgevaar er toch mensen blijven bouwen in die gebieden of geen maatregelen nemen.
- cptKangaroo
- Elite Poster
"Ter plaatse" kan ook betekenen "in voorziene kleine buffers" in plaats van het extra watervolume opeens tussen de huizen de vrije loop te laten gaan. Dat dat watervolume het natuurlijke niveau is (en niet "extra"), maakt niet uit want de oude situatie was ook niet natuurlijk (en ons huis is trouwens ouder dan de laatste aanpassing van dat afvoerstelsel).
Die (verplichte) infiltratie op eigen terrein gebeurt ook zo gebufferd, dus waarom mag de overheid dan gewoon het water opeens zijn ding laten doen, opgesloten tussen de lintbebouwing? 't Zijn tenslotte grachten e.d. die een terrein leefbaar maken in onze Lage Landen. Ik wil gerust een deel grond ter beschikking stellen maar als daar toch geen studie op zit, schiet men ook weer tekort in de gemeenschappelijke waterhuishouding.
Ze weten dat hun ontwerp voor de nieuwe toestand een probleem kan veroorzaken en men zegt gewoon foert. Soit, vooralsnog gaat dit om een fictief probleem in onze situatie.
Die (verplichte) infiltratie op eigen terrein gebeurt ook zo gebufferd, dus waarom mag de overheid dan gewoon het water opeens zijn ding laten doen, opgesloten tussen de lintbebouwing? 't Zijn tenslotte grachten e.d. die een terrein leefbaar maken in onze Lage Landen. Ik wil gerust een deel grond ter beschikking stellen maar als daar toch geen studie op zit, schiet men ook weer tekort in de gemeenschappelijke waterhuishouding.
Ze weten dat hun ontwerp voor de nieuwe toestand een probleem kan veroorzaken en men zegt gewoon foert. Soit, vooralsnog gaat dit om een fictief probleem in onze situatie.
-
- Elite Poster
Precies of dat water blijft netjes "in voorziene kleine buffers" zitten... dat is ook gewoon grondwater dat zich zal verspreiden.cptKangaroo schreef: 18 maa 2024, 22:47 "Ter plaatse" kan ook betekenen "in voorziene kleine buffers" in plaats van het extra watervolume opeens tussen de huizen de vrije loop te laten gaan.
- Dizzy
- Elite Poster
Die gebieden bestonden al en liggen dus lager, daar moet je rekening mee houden. Water gaat niet omhoog lopen.DarkV schreef: 18 maa 2024, 20:28Die gebieden ontstaan doordat men "hogerop" al het water gaat afvoeren (in plaats van lokaal te infiltreren).Dizzy schreef: 18 maa 2024, 19:03 Het is inderdaad vreemd dat ondanks dat er veel aandacht is voor overstromingsgevaar er toch mensen blijven bouwen in die gebieden of geen maatregelen nemen.
Hier is er een wadi aangelegd om water op te vangen en moesten opritten, tuinen enz zo weinig mogelijk verhard zijn. Sommigen hebben hun oprit kunnen afbreken omdat ze dachten dat ze het zelf beter wisten.
- cptKangaroo
- Elite Poster
Uiteraard zal het water uit de buffers zich ook verspreiden maar dan vertraagd zodat de pieken van natte en droge grond afgevlakt worden. Als er geen buffer is, volgt de grond gewoon de regenwater cyclus en dat is juist een probleem bij een extremer klimaat.
-
- Elite Poster
Dat werkt ook enkel bij normale neerslag... de laatste maanden is er echter wel meer gevallen (daarom ook dat mensen nu met natte kelders zitten, nieuwe riolen zijn daar ook maar een factor in).cptKangaroo schreef: 19 maa 2024, 22:42 Uiteraard zal het water uit de buffers zich ook verspreiden maar dan vertraagd zodat de pieken van natte en droge grond afgevlakt worden. Als er geen buffer is, volgt de grond gewoon de regenwater cyclus en dat is juist een probleem bij een extremer klimaat.
Buffers kan je trouwens ook niet overal voorzien... we bouwen namelijk gewoon alles vol.
- Joe de Mannen
- Elite Poster
Maak daar dan een bijkomende factor van in de planning van die rioleringswerken.DarkV schreef: 20 maa 2024, 13:34 Buffers kan je trouwens ook niet overal voorzien... we bouwen namelijk gewoon alles vol.
Men kan hele pompinstallaties voorzien bij de installatie van gescheiden rioleringen, dan kan een buffer toch ook wel ergens ingepland worden zeker.
Oh ja, wie gaat er ook alweer over de bouwvergunningen ? is dat niet 'ook' de overheid ? Maar da's te lange termijn denken vrees ik...
J.
-
- Elite Poster
Ik vrees dat je het wat te simpel ziet.Joe de Mannen schreef: 20 maa 2024, 13:46 Men kan hele pompinstallaties voorzien bij de installatie van gescheiden rioleringen, dan kan een buffer toch ook wel ergens ingepland worden zeker.
De overheid heeft inderdaad fouten gemaakt... maar als mensen slachtoffer worden van een overstroming is het ook niet goed.Joe de Mannen schreef: 20 maa 2024, 13:46 Oh ja, wie gaat er ook alweer over de bouwvergunningen ? is dat niet 'ook' de overheid ? Maar da's te lange termijn denken vrees ik...
Feit blijft dat jij je kelder niet waterdicht hebt laten maken destijds.
- Joe de Mannen
- Elite Poster
Ik heb niet gezegd dat het simpel was, maar daar hebben we ingenieurs-in-de-zevende-dan voor he.
J.
J.
- Dizzy
- Elite Poster
Tja, die overstromingen zijn een kwestie van tijd het is dus aan ieder om zelf maatregelen te nemen. Je kan wachten tot de overheid alles komt oplossen maar ja het moet haalbaar en betaalbaar zijn.
-
- Elite Poster
Dit jaar al 30 doden bij woningbrand in dit land, veel hoger dan normaal. Het is al de helft van het aantal doden van 2023.
Oorzaken zijn niet bekend. In dit land wordt immers amper onderzoek naar oorzaken van brand gedaan. Men haalt de schouders eens op, maakt er zich dikwijls vanaf met "kortsluiting" zonder te specificeren waar precies. Daardoor kunnen de incidenten zich ook gemakkelijker herhalen. Het aantal doden ligt bij ons ook veel hoger dan in bv Nederland waar onderzoek wel gebeurt.
In het artikel wordt verwezen naar de toename van Li-Ion batterijen. Evenwel kan dat niet alles verklaren, want dan zou dat in 2023 ook merkbaar geweest zijn.
Eens kijken op Google levert ook wat info op, behoorlijk wat van die branden, sinds 1 januari tot vandaag, bleken immers in kelders ontstaan.
Kelders die plots, voor het eerst in meer dan 20 jaar, last hadden van binnendringend water dat er vervolgens kortsluiting heeft veroorzaakt? Nogmaals: onderzoek wordt niet gedaan, dus zeker kan je het nooit zijn, maar het is niet moeilijk om A en B naast elkaar te leggen hier.
Oorzaken zijn niet bekend. In dit land wordt immers amper onderzoek naar oorzaken van brand gedaan. Men haalt de schouders eens op, maakt er zich dikwijls vanaf met "kortsluiting" zonder te specificeren waar precies. Daardoor kunnen de incidenten zich ook gemakkelijker herhalen. Het aantal doden ligt bij ons ook veel hoger dan in bv Nederland waar onderzoek wel gebeurt.
In het artikel wordt verwezen naar de toename van Li-Ion batterijen. Evenwel kan dat niet alles verklaren, want dan zou dat in 2023 ook merkbaar geweest zijn.
Eens kijken op Google levert ook wat info op, behoorlijk wat van die branden, sinds 1 januari tot vandaag, bleken immers in kelders ontstaan.
Kelders die plots, voor het eerst in meer dan 20 jaar, last hadden van binnendringend water dat er vervolgens kortsluiting heeft veroorzaakt? Nogmaals: onderzoek wordt niet gedaan, dus zeker kan je het nooit zijn, maar het is niet moeilijk om A en B naast elkaar te leggen hier.
- Joe de Mannen
- Elite Poster
Op het gevoel lijkt me dat sterk.
Het is niet dat er hopen kelders plots tot tegen het plafond blank staan. Ja het grondwater staat uitzonderlijk hoog, maar dat gaat in de meeste gevallen toch maar over een insijpeling in een kelder, hooguit een paar cm water. Als er daar dan al elektrische installaties staan, is er toch iets mis met het ontwerp, niet ?
En er scheelt dan ook al iets serieus aan de elektrische installatie als er bij kortsluiting geen verliesstroomschakelaar 'springt'.
Maar dat neemt niet weg dat het erg is wat het gebeurt.
J.
Het is niet dat er hopen kelders plots tot tegen het plafond blank staan. Ja het grondwater staat uitzonderlijk hoog, maar dat gaat in de meeste gevallen toch maar over een insijpeling in een kelder, hooguit een paar cm water. Als er daar dan al elektrische installaties staan, is er toch iets mis met het ontwerp, niet ?
En er scheelt dan ook al iets serieus aan de elektrische installatie als er bij kortsluiting geen verliesstroomschakelaar 'springt'.
Maar dat neemt niet weg dat het erg is wat het gebeurt.
J.
-
- Elite Poster
Klopt uiteraard. Reden waarom je dat IMHO nu kan zien is omdat er voor het eerst op vele plaatsen ook water binnenkomt (is ook de reden dat deze topic geopend werd). Gevaarlijke situaties, aka situaties waar water gemakkelijk kortsluiting kon veroorzaken, kon zo jaren meegaan in zo'n kelders bij gebrek aan water, tot deze winter.Joe de Mannen schreef: 08 apr 2024, 09:17 hooguit een paar cm water. Als er daar dan al elektrische installaties staan, is er toch iets mis met het ontwerp, niet ?
Verschillende meldingen te vinden over brand in kelder ontstaan in de week voor en de week na dat deze topic geopend werd. En dat is natuurlijk maar een selectie: niet elk incident haalt de (lokale) media. Quote uit een van de artikels: "We hebben een hoogspanningscabine in de kelder ontdekt."
In theorie idd. Maar in de realiteit kom je compleet verouderde (niet meer goed werkzaam) schakelaars tegen, alsook verkeerde schakelaars voor de situatie, of niet correct geinstalleerd, mee geprutst geweest...Joe de Mannen schreef: 08 apr 2024, 09:17En er scheelt dan ook al iets serieus aan de elektrische installatie als er bij kortsluiting geen verliesstroomschakelaar 'springt'.
- Joe de Mannen
- Elite Poster
Het is waarschijnlijker erger gesteld dan ik me kan voorstellen, maar tegen dat er brand ontstaat moet het toch al serieus mis zijn.
J.
J.
- cptKangaroo
- Elite Poster
Vuile hoekjes met stof in spinnenwebben hebben misschien maar een vonkske nodig? (ook gevaarlijk bij dakwerken zoals roofing vastbranden)
In de winter en bij regen wordt de was hier in de kelder gedroogd, naast de verwarmingsketel -- misschien zit daar toch een beetje extra risico aan vast. En bij droogkasten wordt dat vaak aangehaald, dat je geregeld het stof er uit moet kuisen wegens brandgevaar.
In de winter en bij regen wordt de was hier in de kelder gedroogd, naast de verwarmingsketel -- misschien zit daar toch een beetje extra risico aan vast. En bij droogkasten wordt dat vaak aangehaald, dat je geregeld het stof er uit moet kuisen wegens brandgevaar.