Wegpiraten

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 518 keer
Bedankt: 1176 keer
Recent bedankt: 10 keer

DarkV schreef: 20 maa 2024, 13:31 Onlangs is iemand 18x gelitst in een zone 30... ben je nu echt zo naief door te stellen dat die ervoor gekozen heeft
Wie duwde er anders op het gaspedaal?
Was ie misschien te blind om de verkeersborden te zien staan?
Wat een flauwe excuses toch.
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 115 keer
Bedankt: 182 keer
Recent bedankt: 5 keer

DarkV schreef: 20 maa 2024, 13:31
Onlangs is iemand 18x gelitst in een zone 30... ben je nu echt zo naief door te stellen dat die ervoor gekozen heeft :bang:
Jij moet rechter worden!

“Beste voetballer, heb jij ervoor gekozen om beschonken en tegen hoge snelheid met je auto door de lucht te vliegen om in een sporthal terecht te komen?”

- “Neen meneer de juge”

- “Awel, dan geef ik u geen straf”
devilkin
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 663 keer
Recent bedankt: 4 keer
Provider
Te Koop forum

Misschien iemand met een dwangneurose... Dus beter geen rijbewijs geven aan die persoon.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Moonboy
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 34 keer
Recent bedankt: 1 keer

Zwaar onder invloed, en toch de baan opgaan als beroepschauffeur, decadent.

https://www.hln.be/roeselare/gedrogeerd ... ~ad7a901e/
Moonboy
Pro Member
Pro Member

Het was weer weekend, zelf 2 wegpiraten tegengekomen, 1 gek die op de baan Ieper > Veurne alle auto's probeerde in te halen zowel in zone 50 als 70, aan hoge snelheid en zich van alle wegmarkeringen niets aantrekt. De andere dacht rallyrijder te zijn richting Dikkebus, van een zone 30 had hij geen benul.

Wat hebben we nog

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20240325_93101707

https://www.hln.be/willebroek/16-jarige ... ~a0b7d071/

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20240325_91543481

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20240324_97684768
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 128 keer
Bedankt: 172 keer
Recent bedankt: 2 keer

En deze kan je vermoedelijk binnenkort bij in je lijstje zetten... https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20240325_92654614
Moonboy
Pro Member
Pro Member

Dat zal nog moeten blijken, maar deze is een moordenaar achter het stuur https://www.hln.be/diksmuide/je-was-gee ... ~a40de82f/

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20240325_93954875
brubbel
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 81 keer
Bedankt: 179 keer

Dit weekend ook een wandelende drankfles tegengekomen midden op de expressweg (i.e. 90km/u) in het donker. Ze zouden sterke drank standaard moeten voorzien van reflectors.
Moonboy
Pro Member
Pro Member

Of wegwijzers naar de dokken, wedden dat hij slag nuchter is van de verfrissing, of "VERZUIPT" :beerchug:
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 168 keer
Bedankt: 317 keer
Provider

Ik moet bekennen, ik ben ook zo'n wegpiraat.
Met een moordend harde snelheid en onverantwoord gedrag door een zone 30.

Wat is er nu gebeurd? Ik, als zwakke weggebruiker nota bene, reed in een zone 30 en kwam een auto tegen die merkbaar trager reed dan ikzelf. Eens alle tegenliggers gepasseerd waren had ik toch wel het lef om die in te halen zeker. Daarop maakte de chauffeur mij op vriendelijke wijze[1] duidelijk dat de toegestane snelheid op deze plek maximum 30 was.
Mijn GPS snelheid op dat moment? 30..

Ook als zwakke weggebruiker beginnen die zone 30's en fietsstraten mij meer en meer te hinderen en te frustreren. Het is precies alsof de snelheidsfetisjisten willen dat we allemaal aan rollatorsnelheid voortbewegen. Zowel auto's, openbaar vervoer als zwakke weggebruikers :evil:

[1] Roepend door het raampje met gebruik van scheldwoorden.
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
R2D2
Elite Poster
Elite Poster

Afbeelding

Gisteren opgemerkt in Brussel: bewerkte nummerplaat, zowel vooraan als achteraan.

Ik vermoed niet dat de eigenaar een typfout van DIV wil verhelpen.
Je moet maar lef hebben om daarmee rond te rijden.
Jammer voor wiens nummerplaat hij immiteert.
(en ik zeg niets over het merk...)
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
Bedankt: 312 keer
Recent bedankt: 14 keer

Prutswerk. :-D
Hopelijk was ie dan nog zo slim om hetzelfde voertuig aan zijn creatie te koppelen zoniet was het nog groter prutswerk.

En welke actie heb je zelf ondernomen tegen deze vaststelling?
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Garpenlov
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 69 keer
Bedankt: 74 keer
Provider

Die zou ik direct melden bij de politie.
ISP: Telenet 1000/40 (CV8560E -> Unifi UDM-B)
Mobiel: Orange Go+ / Samsung Galaxy S23
Hakki
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 66 keer
Bedankt: 27 keer

R2D2 schreef: 17 apr 2024, 12:53 Afbeelding

Gisteren opgemerkt in Brussel: bewerkte nummerplaat, zowel vooraan als achteraan.

Ik vermoed niet dat de eigenaar een typfout van DIV wil verhelpen.
Je moet maar lef hebben om daarmee rond te rijden.
Jammer voor wiens nummerplaat hij immiteert.
(en ik zeg niets over het merk...)
1PCR803: De kentekenplaat is toegekend aan een voertuig sinds20-06-2023
1RCR803: De kentekenplaat is toegekend aan een voertuig sinds19-03-2021

Het slachtoffer heeft vorig jaar deze plaat ingeschreven op andere (nieuwe?) wagen.
R2D2
Elite Poster
Elite Poster

ivob schreef: 17 apr 2024, 13:17 En welke actie heb je zelf ondernomen tegen deze vaststelling?
Wat zou jij doen?
Politie? Zoals gezegd: dit is hier Brussel. Als de politie hier al Nederlands verstaat of wil spreken dan lachen ze u uit in uw gezicht omdat je met zo een prul hen komt lastig vallen.
Ik heb in het verleden als goede burger aangiften en meldingen gedaan en telkens komt het er op neer dat ze onderbemand zijn en dat er toch geen gevolg gegeven wordt. Verticaal klasseren. Ze doen er alles aan om aangiftes of klachten toch niet te moeten noteren: minder werklast of gestuurd van bovenaf? Want de burgermeesters komen ieder voorjaar met het goede nieuws dat vorig jaar de criminaliteit nog maar eens gedaald is. (statistisch toch).
Bovendien is de politie zelf ook gefrustreerd omdat als ze toch actie nemen dan loopt het toch weer vast in justitie omdat het parket zowat alles seponeert omdat zij ook (zeggen) te veel werk hebben.

Maar het staat iedereen vrij om met deze foto naar de politie te gaan. De overtreding (of misdaad) is duidelijk zichtbaar en de intentie is vrij duidelijk.

Hakki schreef: 17 apr 2024, 16:32 1PCR803: De kentekenplaat is toegekend aan een voertuig sinds20-06-2023
1RCR803: De kentekenplaat is toegekend aan een voertuig sinds19-03-2021

Het slachtoffer heeft vorig jaar deze plaat ingeschreven op andere (nieuwe?) wagen.
Wat kunnen we hieruit opmaken? Ik begrijp het niet goed.
Garpenlov
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 69 keer
Bedankt: 74 keer
Provider

Heb gisterenavond de foto doorgegeven aan mijn lokaal politie kantoor.

Dit soort hufters kun je best altijd melden, ook al komt er misschien geen gevolg op.

Hun antwoord:
Beste, Bedankt voor uw melding. Wij zullen de nummerplaat nakijken en de zone in kennis stellen waar de eigenaar woonachtig is. Mvg.
ISP: Telenet 1000/40 (CV8560E -> Unifi UDM-B)
Mobiel: Orange Go+ / Samsung Galaxy S23
tom35
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 52 keer

Garpenlov schreef: 18 apr 2024, 10:25 Heb gisterenavond de foto doorgegeven aan mijn lokaal politie kantoor.

Dit soort hufters kun je best altijd melden, ook al komt er misschien geen gevolg op.

Hun antwoord:
Beste, Bedankt voor uw melding. Wij zullen de nummerplaat nakijken en de zone in kennis stellen waar de eigenaar woonachtig is. Mvg.
al een paar keer portefeuille gevonden...
1 keer rechtstreeks naar politiekantoor gedaan, reactie, oei en geld zit er nog in, ja hallo, ... ze gingen de eigenaar verwittigen
Tweede keer, bel ik de politie omdat ik onderweg was naar ergens en die portefeuille op straat zag liggen, geen tijd had om naar een kantoor te rijden..
Stak vol met bankkaarten en ik denk 200e of zo.. dus gebeld gegevens door gegeven zodat die eigenaar dat kon komen halen, na 3 dagen nog altijd niks gehoord, gaan googlen, de eigenaar gevonden en mailtje gestuurd, die man was super blij en heeft die dezelfde dag komen afhalen (hij had nog niets gehoord vd politie)...moraal van het verhaal , ik geloof niet dat er nog iets zal komen van die melding in het politiekantoor....

Tom
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
Bedankt: 709 keer
Recent bedankt: 9 keer
Te Koop forum

Doet me denken aan een test van factcheckers waarbij verloren portefeuilles werden binnengebracht. Sommigen waren verdwenen maar toen het bekend werd dat dit op TV ging komen werden ze teruggevonden :)
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

R2D2 schreef: 18 apr 2024, 09:40 Politie? Zoals gezegd: dit is hier Brussel. Als de politie hier al Nederlands verstaat of wil spreken dan lachen ze u uit in uw gezicht omdat je met zo een prul hen komt lastig vallen.
Ik spreek een aardig mondje Frans dus dat is het probleem al niet.
Ik ben ook geen flamingant die er altijd en overal op staat zijn eigen moedertaal te kunnen gebruiken. Het voornaamste is dat men mij verstaat en daar wil ik dan zelf ook wel wat moeite voor doen ook al moet ik daar dan een andere taal dan mijn moedertaal voor gebruiken. Taal is voor mij gewoon een middel om iets te bereiken niet om een of andere lokale volksaard noch cultuur mee te verspreiden.

N=1 en ik betwist jouw eerdere negatieve ervaringen met de politie niet.
Zelf ben ik nog nooit door de politie uitgelachen, in geen enkel land. Het zal er waarschijnlijk ook mee te maken hebben hoe het van de twee zijden wordt aangepakt?
Bij voorbaat niets ondernemen omdat je al stellig weet dat je dan uitgelachen zal worden of dat het om een prul gaat is uiteraard ook maar een excuus om zelf niets te moeten doen.

In een zaak als deze heeft de politie overigens initiatiefrecht genoeg om zelf de nodige actie te ondernemen zonder daarin gehinderd te worden door justitie. Ook al een excuus dat niet opgaat.
Maar het staat iedereen vrij om met deze foto naar de politie te gaan. De overtreding (of misdaad) is duidelijk zichtbaar en de intentie is vrij duidelijk.
Wat de intentie was zal moeten blijken uit een onderzoek.
Uiteraard kan niet iedereen met een willekeurige foto die hij tegenkomt op het internet naar de politie stappen. :roll:

Zelf zou ik meerdere foto's genomen hebben, plaats, omstandigheden en tijdstip duidelijk omschrijven en met die gegeven naar de lokale politie van mijn woonplaats stappen om daar een verklaring af te leggen over mijn vaststellingen en verder onderzoek vragen. De politie van Brussel heb ik daar niet voor nodig en als "goede burger" ken ik uiteraard meerdere leden van de lokale politie zodat ze me dar al zeker niet zouden uitlachen (en wanneer men dat wel zou doen dan zou ik met zo'n belachelijke onprofessionele reactie gewoon het hogerop zoeken).
De politiediensten hebben ook controleorganen waar ze zich aan moeten verantwoorden na een gegronde klacht van iedere willekeurige burger/administratie.

Wanneer men bij voorbaat besluit niets te doen omdat het toch niet helpt dan weet men uiteraard bij voorbaat dat er niets aan gedaan zal worden. Maar dan moet men ook niet klagen dat er niets verandert. De maatschappij dat zijn wij allen en wanneer we wensen dat deze zo gesmeerd mogelijk loopt kunnen we met zijn allen daar beter ook een deel van de verantwoordelijkheid voor dragen en dat gaat iets verder dan wat lopen klagen op het www en verder niets.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Moonboy
Pro Member
Pro Member

Het is bijna niet meer bij te houden, deze malloot reed en liep hier vrij rond, met opnieuw enorme schade aan derden.

https://www.gva.be/cnt/dmf20240418_93912122

En zeker geen alleenstaand geval

https://www.hln.be/ronse/politie-pakt-j ... ~adaf2beb/
R2D2
Elite Poster
Elite Poster

ivob schreef: 18 apr 2024, 11:31 Wanneer men bij voorbaat besluit niets te doen omdat het toch niet helpt dan weet men uiteraard bij voorbaat dat er niets aan gedaan zal worden. Maar dan moet men ook niet klagen dat er niets verandert.
Omdat hier getwijfeld wordt aan mijn goede burgerschap even mijn houding tgo de politie toelichten met 2 persoonlijke ervaringen:
1, ik ben getuige van een ongeval: brommerrijder rijdt tegen een verlichtingspaal en crasht. Ik kom aangereden en stop om hulp te bieden. Het is in de pre-gsm tijd, dus ik doe een voorbijrijdende auto stoppen om te vragen om ergens hulpdiensten te bellen. Ambulance voert slachtoffer af. Ik blijf als getuige. Politieagent neemt mijn getuigenis. Ondertussen zie ik dat de ander agent ook de positie van mijn geparkeerde auto aan het opmeten is. Ik zeg dat mijn auto helemaal niet betrokken is, maar het antwoord is dat dat gewoon routine is... Als ik de combi verlaat wordt ik bijna gelynched door de ouders van de brommerrijder die door de politie gealarmeerd zijn met blijkbaar de mededeling dat ze de "dader" hebben.
Daar is nooit niets meer van gekomen maar enkele maanden later krijg ik plots van mijn verzekering te horen dat ze overgegaan zijn tot uitbetaling van de "tegenpartij" en dat mijn bonus-malus omhoog dus omhoog gaat.
Goed geregeld door mijn vriend de politie.

Toeval of niet: enkele jaren later ben ik op letterlijk dezelfde plaats getuige van twee wegpiraten (joepie terug OT) die zoals in een film, elkaar zijdelings meermaals aanrijden ter hoogte van een wegvernauwing.
Komt één van de chauffeurs naar mij met de vraag om te getuigen. Verbaast het u dat ik zeg helemaal niets gezien te hebben?

2, mij ouders werden een tijd lang het slachtoffer van gericht vandalisme: autobanden lek gestoken, spiegel afgerukt, vernielingen in de voortuin,....
Als de dader uiteindelijk gepakt wordt blijkt dat een wraakactie te zijn geweest door alcoholist uit de buurt. Mijn zus die toen nog thuis woonde had ze die eens aangegeven omdat hij zwalpende door de wijk reed en mensen in gevaar bracht.
Blijkbaar heeft de politie haar naam doorgegeven aan de dader die sindsdien meermalig wraak nam en mijn ouders op die manier terroriseerde. Bij een huiszoeking bleek de dader zelfs een reeks foto's te hebben genomen van mijn ouders en mijn zus...

Met deze twee ervaringen ben ik echt niet geneigd om nog meldingen of aangiften te doen bij de politie.
R2D2
Elite Poster
Elite Poster

Garpenlov schreef: 18 apr 2024, 10:25 Heb gisterenavond de foto doorgegeven aan mijn lokaal politie kantoor.

Hun antwoord:
Dan ben ik blij dat mijn foto misschien toch iets opgeleverd heeft. Maar zoals hierboven toegelicht ben ik nog meer blij dat mijn naam nergens bij betrokken is.
heist_175
Moderator
Moderator

Garpenlov schreef: 18 apr 2024, 10:25Hun antwoord:
Als de eigenaar ergens in een stad woont, kan je het al schudden (behalve in Leuven).
De politie daar heeft wel andere katten te geselen dat een "onschuldige" wegpiraat.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

R2D2 schreef: 19 apr 2024, 14:37 Maar zoals hierboven toegelicht ben ik nog meer blij dat mijn naam nergens bij betrokken is.
Ja, stel je voor dat men bij de politie het ging melden met de boodschap dat de foto gemaakt werd door "R2D2" dan zou er alle reden tot lachen geweest zijn en men de zaak niet ernstig zou moeten nemen. :angel:

Toegevoegd na 5 minuten 14 seconden:
heist_175 schreef: 19 apr 2024, 14:57 De politie daar heeft wel andere katten te geselen dat een "onschuldige" wegpiraat.
Dat weet ik zo nog niet.
Het is niet omdat de foto door derden gepost werd in een topic over wegpiraten dat de intenties om een kenteken te vervalsen zo onschuldig zijn.
Het vraagt voor de politie ook nauwelijks werk om de nummerplaat door het systeem te trekken en even iets verder op antecedenten te onderzoeken. Het zou het werk van de nabijheidspolitie (wijkagenten) ook nauwelijks verzwaren of hen van andere taken afhouden. Het is net hun taak om dicht bij de burger te staan en indien er aanwijzingen zijn dat er meer achter kan zitten dat door te spelen naar een hoger echelon.
Het is niet de eerste keer dat er ergere zaken voorkomen worden door tijdig informatie door te spelen waarvan met eerst zelf denkt dat het eigenlijk niets waard is en./of er niet toe doet. Dat dit niet steeds uitgebreid in de krant komt is iets anders. Daar legt men doorgaans de focus op wat er mis ging en niet op wat er bij herhaling wel goed ging.
Sol Invictus!
heist_175
Moderator
Moderator

Uw nummerplaat vervalsen is zéker niet onschuldig.
Maar als de PZ van Sint-Joost of "Zuid" dit te zien krijgt, denk je dan echt dat ze in hun combi springen om de eigenaar te interpelleren?
Die zijn al lang blij dat het Brusselse crapuul eens een dag géén combi in de fik gestoken heeft, of toch alvast hún combi niet...
R2D2
Elite Poster
Elite Poster

ivob schreef: 19 apr 2024, 15:24 Het vraagt voor de politie ook nauwelijks werk om de nummerplaat door het systeem te trekken en even iets verder op antecedenten te onderzoeken. Het zou het werk van de nabijheidspolitie (wijkagenten) ook nauwelijks verzwaren of hen van andere taken afhouden. Het is net hun taak om dicht bij de burger te staan en indien er aanwijzingen zijn dat er meer achter kan zitten dat door te spelen naar een hoger echelon.
Dat was ook altijd mijn instelling. Maar na de slechte ervaringen heb ik schrik om nog iets te melden.

Het is ook frustrerend om dingen die openlijk fout, illegaal of misdadig zijn te moeten melden terwijl opgeleide politieagenten dat blijkbaar niet zien of simpelweg negeren.
Voorbeelden: al het glas / lenzen van de autolichten na enkele jaren dof worden dan wordt dat sowieso afgekeurd bij de technische controle. Nu zie ik dagelijk zo een auto's rondrijden waarvan je dus kan vermoeden dat die ongekeurd rondrijden.
En aangezien waar rook ook vuur is, is dat meestal ook maar een symptoom van andere overtredingen zoals onverzekerd rrijden. Onbegrijpelijk dat de politie dat allemaal laat gebeuren.
Straffer nog: ik zie bijna dagelijk ook auto's met een niet officiele achterplaat. Dus een namaakplaat die niet door DIV verstrekt is. Dat valt mij althans redelijk snel op. Waarom niet bij de politie?
En dat ze onderbemand en overwerkt zijn is een grote leugen. Mijn frustratievat loopt over als ik weer eens een patrouillewagen zie staan met agenten die hun socials aan het overlopen zijn. Hier in Brussel zetten ze in de spitsuren zo'n patrouilles op drukke kruispunten om in te grijpen als het verkeer of openbaar vervoer zou vastlopen. Althans dat is de instructie van bovenaf. Of bewakingsopdrachten aan parlementen, synogogen, etc. Allemaal één grote facebook sessie.
En durf hen vooral niet te storen.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Dat je over meer dan een ding overloopt van frustraties is nu wel duidelijk ja. :-D
Je bent toch toevallig geen familie van onze vriend Koenraad DC? :wink:

Dat de politie al dan niet overwerkt is kan ik van hieruit niet beoordelen dus daar ga ik geen persoonlijke commentaar op geven. Dat ze in verschillende zone's onderbemand zijn, en nog geen klein beetje, is cijfermatig een vaststaand feit.
Dat laatste is dus geen leugen maar eerder nog een uiting van je persoonlijke frustraties.

En zoals eerder geschreven, wanneer je iets kan melden dat niet door de beugel kan en dat niet doet ben je bij voorbaat al zeker van het resultaat: nihil.
Wanneer je dat wel doet is de slaagkans al veel hoger en je hebt tenminste de eigen verantwoordelijkheid al opgenomen. Wanneer het dan fout loopt zullen die anderen zich eventueel moeten verantwoorden en niet jezelf.
Je onttrekken aan verantwoordelijkheid door er bij voorbaat van uit te gaan dat anderen dat ook steeds doen is een redelijk flauw excuus om zelf niets meer te moeten doen en de schuld daarvan keer op keer door te schuiven naar anderen. Wanneer dat de standaard instelling wordt ben je eigenlijk in hetzelfde bedje ziek als het gedrag van anderen dat je frustreert.
Iets niet (meer) doen omdat een ander het ook (vermeend) niet doet is nooit een geldig excuus. Ieder zijn eigen verantwoordelijkheid binnen de keten.
Laatst gewijzigd door ivob 19 apr 2024, 16:06, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
heist_175
Moderator
Moderator

Misschien is de politie wél overwerkt, maar zeker niet onderbemand.
Er is in BE gemiddeld meer politie per 100K dan het EU gemiddelde.

De landen met nóg meer agenten blinken niet bepaald uit in efficiëntie qua "blauw op straat": Cyprus, Italië, ...
Een valse nummerplaat lijkt me iets dat in IT schering en inslag is, de lakse opvolging idem.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Het probleem is dat de politie nog een van de weinige Belgische diensten zijn die 24/7 beschikbaar zijn (en dat ook steeds in mindere mate) en daardoor allemaal taken krijgen toebedeeld die geen politietaken zijn.

Wanneer de politie zich louter zou kunnen bezighouden met hun essentiële taken (en terug onttrokken worden aan het klein politiek lokaal beheer) zou ze inderdaad niet onderbemand zijn.
Ze zijn onderbemand voor alles waarmee ze opgezadeld worden.
Je kan dus niet zomaar per land het aantal politieagenten per hoofd van de bevolking als maatstaf nemen gezien hun takenpakket land per land verschilt. Dan ben je appelen met peren aan het vergelijken omdat dit beter in de eigen agenda past.

Daarbij komt uiteraard nog dat er krapte is op de arbeidsmarkt en voor wat er heden allemaal van een politieagent verwacht wordt ze, in vergelijking met andere bedrijfstakken, niet bovenmatig betaald worden. Daardoor zijn er steeds minder geschikte kandidaten en wordt de lat steeds lager gelegd om te rekruteren. Met zijn eigen specifieke nadelen op termijn. De opleiding wordt, in een steeds complexere maatschappij, als gevolg van allerlei besparingen ook steeds vlugger erdoor gejaagd en men verwacht ook nog eens minder goede resultaten dan vroeger zodat men, in tegenstelling tot vroeger, niet meer de meest gemotiveerde mensen over de vloer krijgt die het niet in de eerste plaats voor het geld doen maar meer en meer het met de "overschot" moet stellen die steeds minder gemotiveerd zijn en steeds minder goed voorbereid.
Maar het was een keuze van de samenleving om steeds minder te investeren in overheidsdiensten.
Het probleem is dus gegroeid in de loop der jaren en iets meer complex dan de hoofden tellen en afzetten tegenover de andere hoofden.
En iedere keuze heeft zijn eigen specifieke gevolgen.

On topic, wat betreft wegpiraten valt het hier nogal mee. Net terug van Rome en daar maalt er niemand om dat door een rood licht rijden een valabele optie is en wie daar niet driedubbel geparkeerd staat, liefst dan nog in het midden van een kruispunt, wordt er aanzien als een ......
Ze hebben er waarschijnlijk ook geen salarisdauto's (want dat blijk mondiaal uniek te zijn voor België) maar blijkbaar rijden er daar ook niet minder auto's. En een file lijkt daar wel de hele dag te duren. ipv tijdens de spits. :angel:
Laatst gewijzigd door ivob 19 apr 2024, 16:20, in totaal 2 gewijzigd.
Sol Invictus!
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Ik begrijp die frustraties wel. De politie is er om problemen aan te pakken niet om ze te negeren. Zoals Heist aangeeft zijn ze niet met minder dan elders. Bovendien zorgt dit voor een vermindering van draagvlak om zelf de regels te volgen, er wordt toch niet of amper gecontroleerd.

Ik moet dan denken aan mensen wiens fiets gestolen wordt. Ook dat wordt niet vaak erg kordaat aangepakt. Zelfs als je via een tracker kan aangeven dat je fiets ergens is volgt er niet altijd actie. Dat is gewoon frustrerend voor de burger wiens materiaal gestolen is en er afhankelijk van is. Je bent niet alleen uw fiets kwijt maar men doet er niets aan.

Dat is ook zo met waar deze topic over gaat, wegpiraten komen veel te gemakkelijk weg met hun gedrag. Ik denk ook dat mensen die dergelijke fratsen uithalen met hun nummerplaat ook op andere gebieden de regels naar hun zin plooien, een reden te meer om ze wel degelijk te controleren.

Dat ze taken krijgen die misschien niet tot hun taken zouden moeten horen kan kloppen maar dan zou ik eerder op die taken knippen ipv op criminaliteit.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Dat wegpiraten veel te gemakkelijk weg komen met hun gedrag is louter een persoonlijke vaststelling.
Zelfs in dit topic alleen al vind je legio voorbeelden van andere weggebruikers die vinden dat ze het voorwerp van een "heksenjacht" door politie en overheid zijn wanneer men hen aanspreekt op hun overtredingen. Laat staan dat ze zich kunnen vinden in een boete.

Jij gaat ook niet over het takenpakket van de politie. Wat jij daarvan vindt, al is het een gerechtvaardigde vaststelling, zal daar dus geen invloed op hebben. Dat is de taak van de (lokale) politiek.
En doorgaans volgt die, zeker in een verkiezingsperiode, de mening van de hardste roepers.
Blijkbaar roept men in België dan toch al langer en harder om een bepaald optreden van de politie die niet strookt met wat jij vindt dat er zou moeten gebeuren.
Wie meer blauw op straat wil zien en een harder lik op stuk beleid kan bij de volgende verkiezingen altijd het vakje aanvinken van de partijen die daar voorstander van zijn en hopen dat deze een meerderheid kunnen vormen om dat beleid in de praktijk om te zetten. :angel:
Sol Invictus!
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Helaas is het geen persoonlijke vaststelling. Het aantal slachtoffers is dat ook niet net zoals de eindeloze stroom aan voorbeelden van dergelijk gedrag op onze wegen.

Ik zou ook niet de vermenging willen maken tussen mensen die een boete kregen en daar ontevreden over zijn en wegpiraten. Niet iedereen die een boete krijgt is een wegpiraat. We stellen echter vast dat er mensen voor de rechter komen met een waslijst aan verkeersovertredingen al op hun actief, dat wijst inderdaad wel op te makkelijk wegkomen. Als je als ouder geconfronteerd wordt met het nieuws dat uw kind is doodgereden maar dan ook nog door iemand met een waslijst aan feiten op zijn conto, dan begrijp ik die frustratie ook.

Inderdaad heb ik niet de pretentie om te denken dat de politie volgens mij mening zal of moet handelen maar er is wel een grond van onvrede over bepaalde zaken zoals het niet of weinig optreden tegenover bepaalde feiten. Ik begrijp dat mensen boos worden na zo'n confrontaties en dat sommigen dan extremer stemmen. Dat maakt het nog niet goed maar ik versta het mechanisme. Je kan die mensen wat uitlachen in hun gezicht omdat ze kwaad zijn dat hun fiets gestolen is en men niets onderneemt maar dat zal hen weinig helpen, ook het imago van de politie niet.

Ik pleit ook niet voor meer blauw op straat daar ik Heist volg met het punt dat het aantal agenten hier niet lager is dan elders. Ik vind wel dat de prioriteiten anders kunnen georganiseerd worden zodat bepaalde feiten wel aangepakt worden. Dat zou ook het begrip voor de moeilijke taak van de politie verhogen.

Maar zoals steeds, zo gauw je ergens ook maar iets over opmerkt ben je direct gecatalogeerd als tegenstander of overdrijver terwijl de kritiek gewoon terecht is.
Moonboy
Pro Member
Pro Member

Zowat dagelijkse kost, blijven zuipen, blijven rijden, blijven crashen, en andermans spullen vernietigen, hardnekkig mentaliteit probleem dus, doet men er wat aan.

https://www.hln.be/hamme/dronken-bestuu ... ~aaa53447/

Ook in de vroege ochtend zijn ze al op baan actief

https://www.hln.be/lokeren/maand-rijver ... ~a8f5ca78/

Jonge dwazen ?

https://www.hln.be/lokeren/beklaagden-h ... ~a526b629/
Moonboy
Pro Member
Pro Member

Moonboy
Pro Member
Pro Member

Weekend, dan komen de gekken op de baan, en eraf.

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20240505_93512006

https://www.hln.be/heuvelland/auto-vlie ... ~a0626063/

https://www.hln.be/zoeken?query=ongeval

:eek:

Toegevoegd na 18 uren 17 minuten 41 seconden:
Na het weekend komen de oudjes langs,

https://www.hln.be/arendonk/auto-doorbo ... ~ad7a7fb1/
on4bam
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 304 keer
Bedankt: 631 keer
Recent bedankt: 11 keer
Provider

En niet vergeten, ook deze.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Moonboy
Pro Member
Pro Member

on4bam schreef: 06 mei 2024, 12:58 En niet vergeten, ook deze.
Het rijdt hier vol van lui die zich van niets wat aantrekken, dikke pluim voor de Politie die dit probeert aan te pakken, vandaag in Diksmuide geweest, wat een zootje is het verkeer daar zeg, wellicht een van de slechtste plekken in Vlaanderen.
Laatst gewijzigd door Moonboy 06 mei 2024, 20:33, in totaal 1 gewijzigd.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Het ligt vaak aan de politie die niet mag optreden van de burgemeester. In St-Truiden was het lang geleden bon ton om dubbel of driedubbel te parkeren. Als je aan je wagen kwam was het soms zo dat je niet weg kon omdat je volledig ingeparkeerd was. Die tijd is ondertussen al lang voorbij, nu krijg je een boete terwijl je een ticket gaat nemen als je niet rap zijt :) Anderzijds kan je er wel nog altijd knal op de markt parkeren terwijl je op 30 minuten van de ene naar de andere kant van de stad bent gestapt. Mentaliteit veranderen gaat traag. In Gent stonden er vroeger ook wagens op de graslei enz, dat kunnen we nu niet meer inbeelden, net zoals we de huidige toestand over 30 jaar niet meer kunnen geloven. Gisteren nog eens getuige geweest van de leegloop, nergens plaats te vinden zo'n leegloop :)
Moonboy
Pro Member
Pro Member

R2D2
Elite Poster
Elite Poster

En altijd die omschrijving: "verloor de controle om onduidelijke reden..."
Wat ook de (combinatie van) redenen zijn: het komt toch altijd neer op onaangepast gedrag, grotendeels illegaal.
Het mag gezegd worden: sommige mensen zijn ongeschikt om auto's te besturen.
Een alcoholslot is vrij belachelijk maar de veralgemeende invoering van een rijbewijslezer zou geen slecht idee zijn.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”