Het probleem is dat de politie nog een van de weinige Belgische diensten zijn die 24/7 beschikbaar zijn (en dat ook steeds in mindere mate) en daardoor allemaal taken krijgen toebedeeld die geen politietaken zijn.
Wanneer de politie zich louter zou kunnen bezighouden met hun essentiële taken (en terug onttrokken worden aan het klein politiek lokaal beheer) zou ze inderdaad niet onderbemand zijn.
Ze zijn onderbemand voor alles waarmee ze opgezadeld worden.
Je kan dus niet zomaar per land het aantal politieagenten per hoofd van de bevolking als maatstaf nemen gezien hun takenpakket land per land verschilt. Dan ben je appelen met peren aan het vergelijken omdat dit beter in de eigen agenda past.
Daarbij komt uiteraard nog dat er krapte is op de arbeidsmarkt en voor wat er heden allemaal van een politieagent verwacht wordt ze, in vergelijking met andere bedrijfstakken, niet bovenmatig betaald worden. Daardoor zijn er steeds minder geschikte kandidaten en wordt de lat steeds lager gelegd om te rekruteren. Met zijn eigen specifieke nadelen op termijn. De opleiding wordt, in een steeds complexere maatschappij, als gevolg van allerlei besparingen ook steeds vlugger erdoor gejaagd en men verwacht ook nog eens minder goede resultaten dan vroeger zodat men, in tegenstelling tot vroeger, niet meer de meest gemotiveerde mensen over de vloer krijgt die het niet in de eerste plaats voor het geld doen maar meer en meer het met de "overschot" moet stellen die steeds minder gemotiveerd zijn en steeds minder goed voorbereid.
Maar het was een keuze van de samenleving om steeds minder te investeren in overheidsdiensten.
Het probleem is dus gegroeid in de loop der jaren en iets meer complex dan de hoofden tellen en afzetten tegenover de andere hoofden.
En iedere keuze heeft zijn eigen specifieke gevolgen.
On topic, wat betreft wegpiraten valt het hier nogal mee. Net terug van Rome en daar maalt er niemand om dat door een rood licht rijden een valabele optie is en wie daar niet driedubbel geparkeerd staat, liefst dan nog in het midden van een kruispunt, wordt er aanzien als een ......
Ze hebben er waarschijnlijk ook geen salarisdauto's (want dat blijk mondiaal uniek te zijn voor België) maar blijkbaar rijden er daar ook niet minder auto's. En een file lijkt daar wel de hele dag te duren. ipv tijdens de spits.
