Tweede woning ‘smart’ maken (basis)

Voor discussies en hulp met je smarthome en automatisering kan je hier terecht. DE plaats voor alles over home assistant, Philips hue, Zigbee, Sonoff, ...
Plaats reactie
thomasv
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 52 keer
Te Koop forum

Hallo hallo!

We zouden een tweede woning (appartement) aan zee willen ‘smart’ maken.
Het zou gaan om een woning om deels te verhuren (vakantiewoning). Dan kan makkelijk vanop afstand enkele dingen beheerd kunnen worden, zoals chauffage al even aan doen bij vertrek richting de locatie.

Het idee is dus een ‘basis smart home’ te maken:
- geen lampen (mensen/vakantiehuurders snappen het niet als de schakelaar niet werkt etc)
- slimme deurbel
- slimme thermostaat
- eventueel slim slot
- eventueel nog iets waar ik nu niet aan denk (?)

Camera indoor waarschijnlijk niet wegens verhuring.

Iemand een voorstel van eco systeem? Ik zou dan slechts 1 app nodig hebben voor ‘alles’.

(Thuis heb ik Apple Home, met ook Home Assistant. Maar al die hubs en dergelijke wil ik niet op de tweede locatie.?

Zelf dacht ik aan Tuya, zolang die alles aanbieden van hardware die ik nodig heb?
Merros?

Bedankt om jullie eigen ervaringen (?) of voorstellen te delen! 8)
 iPhone 12 Pro / iPad 2021 / Apple TV 4K (2nd Gen) / MBP 2020

⌘ Proximus Internet Maxi Fiber
Ernie
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 302 keer
Bedankt: 57 keer

Als je HA al kent/gebruikt weet je waarschijnlijk toch wat de mogelijkheden daarmee zijn en je kan dat opzetten met bv de HA green en 1 zigbee stick zonder andere hubs.
Ik zou WiFi mijden en waarschijnlijk wil je ook niet bekabeld gaan werken, dan blijven nog zigbee en z-wave over.
Heppie NY!
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
Bedankt: 673 keer
Provider

Deze man raadt Aquara aan, en hij heeft wel een punt denk ik:

Tuya zou ik niet doen, is niet altijd even betrouwbaar.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
liber!
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: nathan_gs
Uitgedeelde bedankjes: 277 keer
Bedankt: 97 keer
Te Koop forum

Ik zou eerst en vooral kijken wat de opties zijn om je verwarming aan te sturen, niet alles werkt evengoed samen.

Kijk zeker ook eens naar https://github.com/custom-components/re ... eassistant hiermee kan je je entities van je vakantiehuis HA importeren in je andere woonst.
Luboli
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 63 keer
Provider

Niko Home Control is ook een optie, wel aan de duurdere kant.
AfAX
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 32 keer

Persoonlijk heb ik de Honeywell thermostaten Lyric T6 en T6R (het muur- en het sta model). Ik kan deze aanspreken via Alexa en veronderstel dat deze ook op Google moeten gaan, wat ik niet gedaan heb. Ik gebruik wel gewoon de Residio app. Of ik deze app of een andere open doe is eender voor mij.
Reeds een paar jaar in gebruik en heel tevreden van. Je kan de dagen afzonderlijk programmeren op afstand, routines kan je via Alexa toevoegen indien gewenst. Je ziet eveneens runtime via de app.
Plaats reactie

Terug naar “Home automation en domotica”