Belgische Verkiezingen 2024
Forumregels
1. De gedragsregels zijn ook hier van toepassing. We verwachten van iedereen in de eerste plaats respect voor de andere users
2. Er zal hier veel minder moderatie gebeuren op inhoud, maar wel meer moderatie op users. Dit betekent concreet dat we discussies in principe niet zullen afsluiten, users die geen zin hebben om de discussie verder te zetten, worden aangemoedigd om zelf de discussie te stoppen / negeren. Dit kan tot iets fellere discussie leiden, maar altijd met respect voor de mede-users!
Daar tegenover staat dat we users kunnen de toegang ontnemen uit dit subforum indien ze het naar ons afwegen te bont maken. Dit kan tijdelijk, dan wel definitief zijn en dit zal zonder enige verantwoording gebeuren
3. Indien u liever de topics uit dit forum niet ziet in de lijst van nieuwe posts, wordt dan lid van de groep "Opt out maatschappelijke uitdagingen in new posts" via deze link: ucp.php?i=167
4. Dit subforum mag op geen enkele manier een platform worden voor militanten / om duidelijk politiek te voeren. Userbase is en blijft een onafhankelijk forum met een duidelijke focus op technische onderwerpen
1. De gedragsregels zijn ook hier van toepassing. We verwachten van iedereen in de eerste plaats respect voor de andere users
2. Er zal hier veel minder moderatie gebeuren op inhoud, maar wel meer moderatie op users. Dit betekent concreet dat we discussies in principe niet zullen afsluiten, users die geen zin hebben om de discussie verder te zetten, worden aangemoedigd om zelf de discussie te stoppen / negeren. Dit kan tot iets fellere discussie leiden, maar altijd met respect voor de mede-users!
Daar tegenover staat dat we users kunnen de toegang ontnemen uit dit subforum indien ze het naar ons afwegen te bont maken. Dit kan tijdelijk, dan wel definitief zijn en dit zal zonder enige verantwoording gebeuren
3. Indien u liever de topics uit dit forum niet ziet in de lijst van nieuwe posts, wordt dan lid van de groep "Opt out maatschappelijke uitdagingen in new posts" via deze link: ucp.php?i=167
4. Dit subforum mag op geen enkele manier een platform worden voor militanten / om duidelijk politiek te voeren. Userbase is en blijft een onafhankelijk forum met een duidelijke focus op technische onderwerpen
- on4bam
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 304 keer
- Bedankt: 631 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Misschien is het voor de twijfelaars (er zijn geen "goei" en voor de rest weet ik het niet) en voor de proteststemmers (ik stem tegen mijn eigen belangen voor extremen waar ik het zelfs niet eens mee ben) een optie om voor Blanco te kiezen i.p.v. blanco of extreem. Zij beloven om hun verworven zetels leeg te laten zodat ze niet verdeeld worden onder de rest. 

Bye, Maurice
https://on4bam.com
- Dizzy
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
- Bedankt: 709 keer
Wie niet wil kiezen hoeft dat niet te doen, je kan wegblijven of ongeldig stemmen en er is nu zelfs een partij blanco.
Dat het allemaal niets uitmaakt betwijfel ik want velen die dat beweren zijn zelf wel zeker dat zij zelf wel gaan stemmen, vreemd.
Bovendien kunnen we vergelijken met de periode dat je niet met dit probleem van keuze opgezadeld zat, toen was het veel beter voor de kiezer, of toch niet?
Misschien kunnen we een organisatie oprichten die missies naar het buitenland uitvoert om mensen te behoeden om stemrecht te eisen, het is toch voor niets goed. Het stemrecht heeft ons niets opgeleverd en het feit dat we bij de rijksten ter wereld horen is uiteraard puur toeval. Wat immigranten hier komen zoeken snap ik al helemaal niet, vaak komen die uit een paradijs waar de keuzestress een pak lager ligt.
Dat het allemaal niets uitmaakt betwijfel ik want velen die dat beweren zijn zelf wel zeker dat zij zelf wel gaan stemmen, vreemd.
Bovendien kunnen we vergelijken met de periode dat je niet met dit probleem van keuze opgezadeld zat, toen was het veel beter voor de kiezer, of toch niet?
Misschien kunnen we een organisatie oprichten die missies naar het buitenland uitvoert om mensen te behoeden om stemrecht te eisen, het is toch voor niets goed. Het stemrecht heeft ons niets opgeleverd en het feit dat we bij de rijksten ter wereld horen is uiteraard puur toeval. Wat immigranten hier komen zoeken snap ik al helemaal niet, vaak komen die uit een paradijs waar de keuzestress een pak lager ligt.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
- on4bam
- Moderator
Ik ga in elk geval wel stemmen (2 keer want ook nog een volmacht), net als mijn vrouw die ook een extra stem heeft bij volmacht.
Bye, Maurice
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 275 keer
- Bedankt: 141 keer
Wel voor mij ziet het er steeds meer naar uit dat dit het zal worden.on4bam schreef: 13 maa 2024, 14:00 Misschien is het voor de twijfelaars (er zijn geen "goei" en voor de rest weet ik het niet) en voor de proteststemmers (ik stem tegen mijn eigen belangen voor extremen waar ik het zelfs niet eens mee ben) een optie om voor Blanco te kiezen i.p.v. blanco of extreem. Zij beloven om hun verworven zetels leeg te laten zodat ze niet verdeeld worden onder de rest.![]()
Ter illustratie van vorige post: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/03/13 ... -op-hun-d/
Op dezelfde pagina ook te lezen: schietpartij nu in Vorst + beelden over folteringen in Antwerpse gevangenissen niet om aan te kijken.
Gelukkig hebben we nog een performant juridisch systeem - als één van de hoekstenen van onze Belgische samenleving - met objectieve selecties / recruteringsprocedures

Mooi bilan van 'Vivaldi'. Moest hij nog leven, hij zou niet willen dat zijn naam door dergelijke bende ongeregeld misbruikt werd, denk ik.
- Dizzy
- Elite Poster
Koenraad, vind je dat nu zelf een eerlijke vergelijking?
Vriendjespolitiek en inmenging bestaat al sinds er 2 mensen waren. Hetzelfde met problemen met wapens en drugsgeweld. De problemen in de gevangenissen zijn bijna zo oud als de gevangenissen en dan heb ik het niet over de nieuwste
Dit alles zijn problemen die je in elk land/samenleving kan tegenkomen en heeft mi weinig met de huidige regering te maken aangezien het bij al de vorige ook van dat was. Gelukkig is er in Zelzate een paradijs waar dit soort zaken niet meer gebeuren, vandaar dat de huizenprijzen er lager liggen.
Vriendjespolitiek en inmenging bestaat al sinds er 2 mensen waren. Hetzelfde met problemen met wapens en drugsgeweld. De problemen in de gevangenissen zijn bijna zo oud als de gevangenissen en dan heb ik het niet over de nieuwste

Dit alles zijn problemen die je in elk land/samenleving kan tegenkomen en heeft mi weinig met de huidige regering te maken aangezien het bij al de vorige ook van dat was. Gelukkig is er in Zelzate een paradijs waar dit soort zaken niet meer gebeuren, vandaar dat de huizenprijzen er lager liggen.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
-
- Elite Poster
Ik stel alleen objectief en feitelijk vast ... Welke criteria moet je dan wel hanteren? Welke criteria zijn objectiever dan feitelijke en objectieve vaststellingen?
Ik kan de vunzigheden van de huidige bende - en ik heb er geen andere woorden voor - niet begrijpen / vatten, niet hebben en zeker niet verdragen. Bv. ook het failliet van "Van Hool'. De Vlaamse Regering gaat bussen bestellen in China waarvan in Nederland geweten is dat de kwaliteit navenant is.
De Liberalen op kop, gaan prat op het Vlaams ondernemerschap en de Vlaamse werklust. Maar ze bestellen wel bussen in China. Laat ons ernstig blijven toch?
En ja, die bestelling zou misschien het verschil niet gemaakt hebben aldus sommigen. Maar de bestelling in het buitenland, heeft er 1. zeker geen goed aan gedaan en 2. is een slag in het gezicht van diezelfde Vlaamse werknemers bij 'Van Hool'.
Is dit groot en goed leiderschap? Neen, dit is een intrieste vaudeville.
En ja, dit alles bestaat al decennia. Bewijst dit niet nu zeker niet het failliet van traditionele partijen? De grote waarde van geschiedenis is dat kennis van het verleden, het heden helpt begrijpen. M.a.w. deze malversaties zijn al decennia 'common practice' en worden 'als normaal en aanvaardbaar' beschouwd. Nu worden we geconfronteerd met de uitwassen die alsmaar dramatischer wendingen aannemen.
Ik kan me, nogmaals - overigens al decennia - niet meer vinden in dergelijke walgelijke gang van zaken.
Ik kan de vunzigheden van de huidige bende - en ik heb er geen andere woorden voor - niet begrijpen / vatten, niet hebben en zeker niet verdragen. Bv. ook het failliet van "Van Hool'. De Vlaamse Regering gaat bussen bestellen in China waarvan in Nederland geweten is dat de kwaliteit navenant is.
De Liberalen op kop, gaan prat op het Vlaams ondernemerschap en de Vlaamse werklust. Maar ze bestellen wel bussen in China. Laat ons ernstig blijven toch?
En ja, die bestelling zou misschien het verschil niet gemaakt hebben aldus sommigen. Maar de bestelling in het buitenland, heeft er 1. zeker geen goed aan gedaan en 2. is een slag in het gezicht van diezelfde Vlaamse werknemers bij 'Van Hool'.
En ja, dit alles bestaat al decennia. Bewijst dit niet nu zeker niet het failliet van traditionele partijen? De grote waarde van geschiedenis is dat kennis van het verleden, het heden helpt begrijpen. M.a.w. deze malversaties zijn al decennia 'common practice' en worden 'als normaal en aanvaardbaar' beschouwd. Nu worden we geconfronteerd met de uitwassen die alsmaar dramatischer wendingen aannemen.
Ik kan me, nogmaals - overigens al decennia - niet meer vinden in dergelijke walgelijke gang van zaken.
Laatst gewijzigd door on4bam 13 maa 2024, 15:13, in totaal 1 gewijzigd.
Reden: full quote verwijderd
Reden: full quote verwijderd
- Petrikske
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 754 keer
- Bedankt: 151 keer
Partij Blanco? klinkt goed, hebben die ook een lijst?Dizzy schreef: 13 maa 2024, 14:15Wie niet wil kiezen hoeft dat niet te doen, je kan wegblijven of ongeldig stemmen en er is nu zelfs een partij blanco.

En nee ik wil m'n stem niet verloren laten gaan of op extremen stemmen waar ik totaal geen voeling mee heb.
Ach ja.. we hebben nog even om onze keuze te maken.
Maar waar ik nu aan denk..
Als die partij "Blanco" veel zetels kan halen heeft dit dat geen invloed op het vormen van een meerderheid/coalitie?
Even opgezocht, nog niet zo'n heel slecht idee eigenlijk al kan je er toekomstgericht toch vragen bij stellen.
Maar dat de vele duizenden blanco stemmen + bijhorende dotaties niet langer verdeeld zullen worden lijkt me alvast een goede zaak.
"In my world, everyone is welcome, important, accepted, respected, encouraged, valued and....equal,
- on4bam
- Moderator
Dat is net de bedoeling.Ze zouden over heel België opkomen. Hun zetels willen ze leeg laten, stel dat ze er 20 halen wordt het voor de rest wel moeilijk om een meerderheid van 76 zetels te halen. Die 20 zetels worden wel gehaald bij de andere partijen.
Bye, Maurice
- heist_175
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 518 keer
- Bedankt: 1176 keer
Voor de PVDA is dat duidelijk, al hebben ze het wel aangepast.
https://www.standaard.be/cnt/dmf20240310_96153548
Is wel gespreksonderwerp nummer één: de miljonairstaks. Die blijft de alfa en de omega achter het succes van de PVDA.
De partij heeft haar oude voorstel wel bijgeschaafd. Voorheen wilde de PVDA vermogens progressief belasten vanaf 1 miljoen euro boven op de eigen woning, met een maximaal tarief van 3 procent.
Maar net zoals de migratiestop of andere dwaze VB-ideeën, is die miljonairstaks (of mailjardairstaks zo u wil), niet meer dan een wensdroom.Dat voorstel vervelt nu tot een taks die start aan 2 procent vanaf 5 miljoen euro en 3 procent wordt vanaf 10 miljoen. Dat moet de kritiek pareren dat de partij ook in de zakken van de (hogere) middenklasse zit. Alleen de rijkste one percent zou nu in het vizier komen.
- Petrikske
- Elite Poster
Inderdaad, niets meer dan populistische prietpraat.heist_175 schreef: 13 maa 2024, 16:05Maar net zoals de migratiestop of andere dwaze VB-ideeën, is die miljonairstaks (of mailjardairstaks zo u wil), niet meer dan een wensdroom.
We hebben mensen nodig met een constructieve vizie, een werkbaar idee.
En dat zal inderdaad heel wat centen kosten, maar begin alvast met die visie om te beginnen.
En nee.. als "Belgie splitsen" het wondermiddel is dan denk ik dat we nog lang gaan emmeren.
"In my world, everyone is welcome, important, accepted, respected, encouraged, valued and....equal,
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
- Bedankt: 312 keer
- Recent bedankt: 2 keer
Ieder stem kan de beslissende stem zijn.koenraaddeconinck schreef: 13 maa 2024, 13:40 Neen, maar tegelijkertijd is het voor mij een feit dat verkiezingen en kiezers het verschil niet meer maken. En bij de feitelijke regeringsvorming en verdeling van mandaten, spelen krachten een rol - lees: het establishment' - waar verkiezingen en kiezers geen enkele invloed op hebben ...
Tot nader order verlopen de verkiezingen in België nog volgens de democratische principes en worden de stemmen onder voldoende toezicht gestemd.
Betrouw je dat laatste niet kan je je nog altijd vrijwillig opgeven om als voorzitter of bijzitter van een kiesbureau te fungeren en persoonlijk toezicht te houden en je steentje bij te dragen. Daadkracht maakt altijd meer verschil dan vrijblijvend jammeren en verder niets.
Tja, tegen complottheorieën als "onzichtbare krachten" en "het estabilshment" is geen kruid gewassen dus op zo'n non argumenten heeft het dan ook geen zin om verder op in te gaan.
Ter info: de regering wordt helemaal niet verkozen. De leden van de regering worden - en dat gaat al sinds de stichting van België zo, dus niets nieuws onder de zon - aangesteld.
De kiezer verkiest de parlementaire controle daarop en heeft dus wel degelijk zijn eigen stem daarin.
Voldoende kiezers die dezelfde stem uitbrengen kiezen er dus voor wie dat wel of niet gaat controleren en welke partij de meeste kans maakt om via haar partijvoorzitter de leden van de regering aan te duiden.
Een partijvoorzitter wiens partij geen meerderheid van de stemmen kan verzamelen noch voldoende andere partijen achter zich kan krijgen die zijn of haar standpunten genegen zijn heeft daarentegen niets in de pap te brokken bij de samenstelling van de regering.
Wens je dat het "establishment" geen vinger in de pap te brokken heeft dan kies je gewoon voor een partij die tegen dat "establishment" is en hoop je dat er genoeg zijn die dezelfde mening als jij toegedaan zijn. Zijn er dat onvoldoende zal je je als democraat er (tijdelijk) bij moeten neerleggen dat er een andere meerderheid gevormd wordt.
Tegen "onzichtbare krachten" kan uiteraard niemand op. Dan zou ik eerder medisch advies gaan inwinnen om je daarvan te bevrijden.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
- Dizzy
- Elite Poster
Eugh, objectief kan je het moeilijk noemen. Ik begrijp dat veel mensen ontevreden zijn, er zijn daar ook redenen voor maar neem dan maatregelen die deze regering genomen heeft onder schot als je toch maar één regering ver wil zien. Als ik uw tirade hoor heb ik het gevoel dat je het idee hebt dat met Vivaldi ook de problemen zouden verdwijnen maar wie zal het beter doen? VB of PVDA? Zoals anderen al aanhaalden is de ene partij enkel gericht op afbraak ipv opbouw en is de andere een communistisch dromenland dat men toch nooit moet uitvoeren en dat nog nergens ooit gewerkt heeft.koenraaddeconinck schreef: 13 maa 2024, 15:00 Ik stel alleen objectief en feitelijk vast ... Welke criteria moet je dan wel hanteren? Welke criteria zijn objectiever dan feitelijke en objectieve vaststellingen?
Ik kan de vunzigheden van de huidige bende - en ik heb er geen andere woorden voor - niet begrijpen / vatten, niet hebben en zeker niet verdragen.
Je komt dan af met een voorbeeld waar Vlaanderen voor bevoegd is maar staat wel te roepen over vivaldi

Vlaanderen had inderdaad bussen van hier kunnen bestellen, eigen bussen eerst dus maar ze kozen voor goedkoper en dan viel Vanhool af. Nu moeten ze de gevolgen voor onze welvaart dragen. Het gevolg van de keuze voor Vanhool had echter ook betekend dat de bussen veel duurder zouden zijn en wie moet ze uiteindelijk betalen, wij toch.
En fouten zijn van alle tijden maar om te verwijzen naar het verleden. We hebben ooit hier lang koolmijnen open willen houden terwijl dat onzinnig was en ze toch moesten sluiten. Is het verstandig om bedrijven die niet economisch rendabel zijn te ondersteunen tot het einde der tijden? Als economist moet ik helaas neen zeggen hoe erg ik het ook vind voor de werknemers. Zij kunnen echter terecht bij andere bedrijven die geen mensen vinden, waarschijnlijk ook de schuld van vivaldi

Je geeft zelf aan dat het al decennia uw keel uithangt maar waarom dan de fixatie op 1 regering, de toestand is het resultaat van vele decennia en dus vele regeringen en ALLE partijen hebben boter op het hoofd. Toch zullen we het met deze mensen moeten doen. Je kan je ook nog altijd zelf verkiesbaar stellen of een partij oprichten, er zijn mensen genoeg die ze zo over denken maar daar blijft het dan bij.
Laatst gewijzigd door Dizzy 13 maa 2024, 16:49, in totaal 2 gewijzigd.
-
- Elite Poster
Wat heeft de situatie bij Van Hool met de Belgische politiek laat staan de verkiezingen te maken?koenraaddeconinck schreef: 13 maa 2024, 15:00 Bv. ook het failliet van "Van Hool'. De Vlaamse Regering gaat bussen bestellen in China waarvan in Nederland geweten is dat de kwaliteit navenant is.
Je bent gewoon al je persoonlijke ongenoegen (en blijkbaar niet op basis van objectieve informatie maar op basis van onderbuikgevoel) op een hoopje aan het vegen.
Ter info:
- Van Hool kan en kon helemaal geen e-bussen leveren en al helemaal niet gebouwd in Lier. Dus al wou men daar bestellen konden ze niet leveren en al zeker niet aan een concurrentiële prijs. Moesten ze die bussen aan het driedubbele van de prijs aan De Lijn geleverd hebben zou het gejammer over vriendjespolitiek en verspilling van belastinggeld even hard te horen geweest zijn en waarschijnlijk ook nog eens uit dezelfde hoek.
- Van Hool is en was al jaren een voorbeeld van slecht management op basis van kleinschalige familiepolitiek en niet op basis van economisch vooruit denken. Vroeg of laat komen de gevolgen dan aankloppen. Het is niet omdat de stichter een vooruitziend man was dat de tien kinderen dezelfde talenten geërfd hebben. En het is ook niet efficiënt een bedrijf te leiden met acht man (letterlijk, vrouwen horen daar thuis aan de haard dus de vrouwelijke erfgenamen mochtebn mooi zwijgen) met elk hun eigen visie. Een garantie om te ontsporen.
- Van Hool heeft verkeerde keuzes gemaakt en ipv op e-bussen ingezet op H2-bussen en die ook verkocht aan De Lijn. Dat beklagen ze zich daar nog altijd wegens zo'n slechte kwaliteit dat die voertuigen meer hebben stilgestaan dan dat ze gereden hebben.
Wat er hier niet is kan je hier niet bestellen.
En al zou Van Hool de richting nog op tijd hebben kunnen keren (wat al niet het geval is want een oude tanker met acht gezagvoerders aan boord krijg je niet meer gekeerd in het zicht van de ijsberg) en kwalitatieve e-bussen kunnen bouwen
die tijdig geleverd zouden kunnen worden (wat al een utopie an sich is) dan zouden ze het voornaamste en duurste onderdeel van hun e-bussen bij dezelfde Chinezen moeten gaan bestellen. Van Hool produceert nl. zelf geen batterijen noch BMS, noch chips, noch.......
En zoals eerder aangehaald wordt De Lijn 100% bestuurd door Vlamingen en vallen ze voor 100% onder een Vlaamse voogdijminster. En naast deze voogdijminster (OVLD) zijn ook de de toezichthoudende commissarissen (NVA notabene o.a. adjunct kabinetchef van Weyts Ben & wederom OVLD o.a. strategisch beleidsadivseur personenvervoer, een commissaris die dus toezicht houdt op het beleid van de voogdijminster op wiens kabinet ze werkt) - aangesteld door de Vlaamse Regering en niet door de Federale Vivaldi regering - Vlamingen.
Federaal heeft hier niets in de pap te brokken.
ps. al deze info is vrij toegankelijk op o.a. ccumuleo.been dus geen onderdeel van "onzichtbare machten".

Je hele "redenering" in deze is dus volledig op onderbuikgevoel gebouwd en niet op objectieve informatie.
Spreek eens met diezelfde werknemers bij Van Hool. Achter de schermen zullen ze je een voor een vertellen dat wie eerlijk is met zichzelf dat al geruime tijd had zien aankomen en wie wou daar al lang zijn biezen had gepakt.
Iedereen bij Van Hool - van hoog tot laag - draagt dus eigenlijk rechtstreeks de gevolgen van de eigen keuzes.
Nogmaals, wat houd je dan tegen om daar persoonlijk actie tegen te ondernemen? Wanneer je vindt dat he tin vergelijking met elders er hier zo walgelijk en inefficiënt aan toegaat waarom dan niet verhuizen naar het land van belofte? Daar heb je alleen jezelf voor nodig.Ik kan me, nogmaals - overigens al decennia - niet meer vinden in dergelijke walgelijke gang van zaken.
Eigenaardig dat je al decennia lang niet tot actie kon overgaan en slechts blijft steken in goedkoop gejammer op basis van onderbuikgevoel. Zoals je tijdens al die jaren dan wel al zelf gemerkt hebt schiet dat dan niet echt op.
Toegevoegd na 3 minuten 24 seconden:
Volgens deze definitie kan ik dan met een gerust geweten voor een kandidaat volksvertegenwoordiger van de PVDA stemmen. Ik voldoe immers niet aan de criteria om extra belast te worden.heist_175 schreef: 13 maa 2024, 16:05 Voor de PVDA is dat duidelijk, al hebben ze het wel aangepast.

Niet in hun "oud" voorstel noch in hun "bijgesteld" voorstel.
Ik hou immers al jaren mijn kapitaal (bovenop de eigen woning) kunstmatig begrensd op 600K.
Met dat rendement (waar ook al de wettelijke belasting op wordt betaald) kan ik ruimschoots en comfortabel leven. Ook na aftrek van alle belastingen.
Laatst gewijzigd door ivob 13 maa 2024, 17:06, in totaal 2 gewijzigd.
Sol Invictus!
- Dizzy
- Elite Poster
Die partij blanco wil dus de boel oplossen... door en blokkering te veroorzaken. Dat lijkt wel erg sterk op het plan van VB, die gaan alles beter maken door het op te blazen terwijl PVDA alles beter gaat maken door bellen te blazen want ja, in communistische landen DAAR telt de stem wel 

-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
- Bedankt: 598 keer
Tbh ik zou een stem op die Blanco wel overwegen. Het bereikt in theorie wat ik wil dat er bereikt wordt: de onmogelijkheid om nog een regering te vormen, wat de enige uitweg is om uit de impasse te raken die de huidige meerderheidspartijen telkens weer creëren. En dat zonder dat ik daarvoor op VB moet stemmen (iets waar ik me al lang over gezet heb, want VB heeft geen enkele ambitie of competentie om haar foute programma uit te voeren, maar als hetzelfde kan zonder VB ga ik niet twijfelen).
Zal me wel eerst nog wat verder verdiepen in die partij en wie erachter zit.
Zal me wel eerst nog wat verder verdiepen in die partij en wie erachter zit.
Laatst gewijzigd door CCatalyst 13 maa 2024, 16:54, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Elite Poster
PVDA is daar dan ook heel duidelijk over => geen splitsing.Petrikske schreef: 13 maa 2024, 16:11 En nee.. als "Belgie splitsen" het wondermiddel is dan denk ik dat we nog lang gaan emmeren.
Het is ook een van de weinige partijen waar je federaal over de gewestgrenzen heen kan stemmen.
Dat lijken me al twee positieve noten.
Uiteraard vind je bij geen enkele partij een programma dat 100% overeenkomt met ieders individuele wensen. Daar vanuitgaand zou idd heel naïef zijn. Net zoals ervan uitgaan dat na de verkiezingen een partij al haar beloften kan realiseren. Daarvoor zou je de absolute meerderheid moeten halen en dat is niet mogelijk wanneer je federaal niet over de kieskringen heen kan stemmen.
Sol Invictus!
- Petrikske
- Elite Poster
Bij de aanbesteding is gebleken dat BYD 20% goedkoper was dan alle andere aanbieders, maar op het vlak van duurzaamheid kwam BYD als allerslechtste uit de test.Dizzy schreef: 13 maa 2024, 16:39Vlaanderen had inderdaad bussen van hier kunnen bestellen, eigen bussen eerst dus maar ze kozen voor goedkoper en dan viel Vanhool af. Nu moeten ze de gevolgen voor onze welvaart dragen. Het gevolg van de keuze voor Vanhool had echter ook betekend dat de bussen veel duurder zouden zijn en wie moet ze uiteindelijk betalen, wij toch.
Nu is 20% inderdaad een hele boterham, maar enig idee hoeveel het takelen van zo'n bus kost door een privé bedrijf?
Enig idee hoeveel bussen er continu in panne zullen staan?
Aantal geschrapte ritten, reizigers die vergeefs in de koude zullen blijven staan.
Afgaande op de ervaringen in Nederland (waar ze nog steeds in de problemen zitten met hun BYD bussen) zou de winst van 20% wel eens heel snel kunnen vervagen.
De vele ontslagen en bijhorende werkloosheid en andere vergoedingen laten we gemakshalve ook maar even buiten beschouwing.
Vanhool is en blijft voor mij de allerbeste bus om mee te rijden, kan geen Jonckheere, VDL of enig andere tegenop.
Jammer dat het zo moet eindigen.
Toegevoegd na 5 minuten :
Moh nee niets van blokkering, nu gaan blanco stemmen naar alle partijen, met die blanco stemmen behalen ze ook zetels en verhoogde dotaties en dit alles dankzij blanco stemmen.Dizzy schreef: 13 maa 2024, 16:48Die partij blanco wil dus de boel oplossen... door en blokkering te veroorzaken.
-
- Elite Poster
Je zit kort bij de bron dus vertel en verlicht ons.

Kan je ook even meedelen hoeveel "Vlaamse" H2 bussen continu in panne stonden, hoeveel geld ze gekost hebben en hoeveel passagiers ze vervoerd hebben?
Die waren volgens Filip Van Hool (ja, diezelfde die zijn bedrijf naar de uitgang heeft "geleid") een toegevoegde waarde voor Vlaanderen en "de toekomst". Hoe die toekomst geëvolueerd is kunnen we nauwelijks tien jaar later al allemaal vaststellen.

Het tijdperk van vervoer op basis van fossiele brandstoffen is nog een idee uit het verleden. Hoog tijd dat Vlaanderen dat ook begint te begrijpen niet nostalgisch blijft hangen in een verleden dat nooit meer terugkomt.
Sol Invictus!
- Petrikske
- Elite Poster
Ik heb geen precies cijfers, wat ik wel weet is dat er bij ons elke dag diensten worden geschrapt omdat er niet voldoende bussen beschikbaar zijn.
Die collega's zitten dus met hun vingers te draaien, oh ja..wij hebben geen enkele electrische bus.
Nee sorry, geen cijfers van omdat wij die bussen nooit gehad hebben, enige info die ik ooit mocht vernemen is het feit dat het tanken eenivob schreef: 13 maa 2024, 17:12Kan je ook even meedelen hoeveel "Vlaamse" H2 bussen continu in panne stonden, hoeveel geld ze gekost hebben en hoeveel passagiers ze vervoerd hebben?
tijdsintensief proces betrof wat natuurlijk zou leiden tot grote problemen bij een stelplaats van enige omvang wanneer na de avondspits alle
bussen weer binnen zouden komen. (ik dacht dat het tanken zeker 30 minuten zou duren)
De Standaard:
Meer dan vijftien jaar voor de huidige regering in 2021 de eerste federale waterstofvisie en -strategie lanceerde, werden in Lier al de eerste (hybride) waterstofbussen ontwikkeld. Zowel in 2005 (met een hybride bus op waterstof) en 2019 (met de eerste trambussen op waterstof) tekende Van Hool voor een wereldprimeur.
Het is een hele spijtige zaak die beslotenheid van de familie Vanhool, heel jammer voor de mensen die er een deel van hun leven aan hebben gegeven.
Maar kom, we wijken af...
-
- Elite Poster
Het "probleem" stelt zich dus nu al en dit zonder bussen van BYD.Petrikske schreef: 13 maa 2024, 17:24 Ik heb geen precies cijfers, wat ik wel weet is dat er bij ons elke dag diensten worden geschrapt omdat er niet voldoende bussen beschikbaar zijn.
Die collega's zitten dus met hun vingers te draaien, oh ja..wij hebben geen enkele electrische bus.
Het is dus een beetje voorbarig en oneerlijk om toekomstige pannes nu al in hun schoenen te schuiven.
Zeker niet als je de cijfers niet hebt (en jij stelde de vraag hoeveel er dan in panne gaan staan

Nou ik wel want tot onze toenmalige vriendenkring behoorde iemand uit de stelplaats Antwerpen die o.a. die H2 bussen van Van Hool onder beheer had. Geen fraai verhaal. Stonden meer stil dan ze ooit gereden hebben en op het laatst was het goedkoper ze gewoon te laten wegrotten dan ze in bedrijf te houden. Mooi staaltje "Vlaamse onfeilbare technologie".Nee sorry, geen cijfers van omdat wij die bussen nooit gehad hebben, enige info die ik ooit mocht vernemen is het feit dat het tanken een
tijdsintensief proces betrof wat natuurlijk zou leiden tot grote problemen bij een stelplaats van enige omvang wanneer na de avondspits alle
bussen weer binnen zouden komen. (ik dacht dat het tanken zeker 30 minuten zou duren)
Betrokken kon het ook niet laten om erover op te scheppen dat je bij De Lijn maar één dag per week moest komen werken en toch een volledig loon kon trekken door allerlei (Vlaamse) gunstmaatregelen te combineren (om begrijpbare redenen behoort hij dan ook niet meer tot onze vriendenkring en heb ik geen heel recente info meer over wat er zich momenteel allemaal op het terrein binnen De Lijn afspeelt.
We wijken niet af.
Mooie voorbeelden dat het op Vlaams niveau al jaren niet echt beter gaat dan op federaal niveau. Integendeel zelfs.
Ook een sprekend voorbeeld dat wat Vlaanderen (en bij uitbreiding Vlaamse bedrijven) het niet altijd beter doen dan "elders".
Wat wel keer op keer blijkt uit allerlei contra en pro argumenten dat velen in de discussie zelfs geen flauw benul hebben wie bepaalde bevoegdheden wel of niet onder de vleugels heeft.
Dan wordt het uiteraard al vlug naast de kwestie discussiëren.
Maar wie van mening is dat de verschillende overheden er een boeltje van maken en geen vooruitziend beleid voeren kan nog altijd vooruitziend beleid voor eigen kring voeren. Dat zal de wereldproblemen niet oplossen maar is nog altijd effectiever voor de persoonlijke vooruitgang (en waar je dan zelf ook nog eens kan beslissen aan welke minder bedeelden je de vrijgekomen tijd en middelen gaat besteden) dan wat vrijblijvend zitten te jammeren dat het allemaal de schuld is van "het systeem", "de Walen", "de vremden", "de groenen", de "communisten", de.......... kortom "de anderen".
Begin eerst bij jezelf zou ik zeggen ipv mee te sukkelen in het calimerocomplex en je eigen wereld zal er al vlug heel anders uitzien. En dan rest er tijd en middelen genoeg om die aan anderen te besteden waarvan je zelf vindt dat ze het verdienen (en wanneer je het slim speelt kan je er ook nog eens een deel van betaalde belastingen mee recupereren die dan weer naar eigen inzicht herverdeeld kunnen worden, enz. )
Sol Invictus!
-
- Elite Poster
Ga bv. eens vertellen aan de vader van Sanda Dia dat het establishment niet bestaat.ivob schreef: 13 maa 2024, 16:17Tegen "onzichtbare krachten" kan uiteraard niemand op. Dan zou ik eerder medisch advies gaan inwinnen om je daarvan te bevrijden.
Je kan ook ziende blind zijn, niet waar. Maar soit, ieder recht op zijn mening en zijn visie.
Desbetreffende info heb ik gelezen op de site van 'deredactie', hetzelfde vanavond in het journaal + idem op de site van 'Het Nieuwsblad'. Ik lees toch maar wat ik lees en zie toch maar wat ik zie ... ? Waar moet ik dan nog objectieve feiten gaan zoeken: "Dag Allemaal"?

Allez Dizzy, het onderwijspeil is al jaren in vrije val ... Wat ik allemaal mee maak op selectiegesprekken zowel qua inhoud als attitude, is echt heel schrijnend en zeer zorgwekkend. OK, hier is de politiek niet de enige verantwoordelijke.Dizzy schreef: 13 maa 2024, 16:39 Zij kunnen echter terecht bij andere bedrijven die geen mensen vinden, waarschijnlijk ook de schuld van vivaldi
Inderdaad, maar de ene al wat meer dan de andere ...
Inderdaad. Maar hoe minder hoe beter. In welke mate zullen extreme partijen 'contournable' blijven zeker? Future will point out.
- Dizzy
- Elite Poster
Het establishment is iedereen die een goede job heeft, al deze mensen hebben invloed en geld en met geld kan je altijd meer dan zonder geld. In een communistisch systeem heeft bijna niemand geld behalve de bedenkers, beter?
De zaak Dia heeft mij ook geschokt maar wat heeft dat met Vivaldi te maken? Het is een teken dat je met geld ook bij het gerecht beter kan wegkomen maar dat wisten we al, het werd ons alleen pijnlijk herinnerd.
Je komt met info af die niets met Vivaldi te maken heeft, de bussen zijn Vlaamse bevoegdheid net zoals onderwijs. Je kan gerust kritiek hebben op de regering maar kom dan niet met argumenten af die eigenlijk bewijzen dat Vlaanderen niet beter is.
De zaak Dia heeft mij ook geschokt maar wat heeft dat met Vivaldi te maken? Het is een teken dat je met geld ook bij het gerecht beter kan wegkomen maar dat wisten we al, het werd ons alleen pijnlijk herinnerd.
Je komt met info af die niets met Vivaldi te maken heeft, de bussen zijn Vlaamse bevoegdheid net zoals onderwijs. Je kan gerust kritiek hebben op de regering maar kom dan niet met argumenten af die eigenlijk bewijzen dat Vlaanderen niet beter is.
-
- Elite Poster
We groeien al naar mekaar toe. Het establishment bestaat dus toch. Het is zijn gesloten kringen van mensen met grote kapitalen die daardoor veel invloed hebben ...Dizzy schreef: 14 maa 2024, 12:12 Het establishment is iedereen die een goede job heeft, al deze mensen hebben invloed en geld en met geld kan je altijd meer dan zonder geld. In een communistisch systeem heeft bijna niemand geld behalve de bedenkers, beter?
Allez Dizzy. Ik dacht dat je een man van de wereld was. Zijn de politieke benoemingen de wereld uit ... ?Dizzy schreef: 14 maa 2024, 12:12 De zaak Dia heeft mij ook geschokt maar wat heeft dat met Vivaldi te maken? Het is een teken dat je met geld ook bij het gerecht beter kan wegkomen maar dat wisten we al, het werd ons alleen pijnlijk herinnerd.
Ik ken iemand in mijn omgeving die in de gerechtelijke wereld al een aantal stappen heeft gezet. Je moet natuurlijk de kennis en vaardigheden hebben maar eens geslaagd in een examen, kan een duw van de juiste politicus op het juiste moment blijkbaar heel veel faciliteren. Ik ken de voorgeschiedenis van deze in de streek niet onbekende familie zeer goed.
Dat is juist Dizzy. Alles op het juiste echelon: gemeenten, provincies, gewesten, deel- en federale regeringen. Dit topic gaat toch niet alleen over 'federale verkiezingen'? En natuurlijk is het met Vlaanderen niet veel beter. We hebben toch ook op dit niveau al genoeg stalen gezien de afgelopen decennia?Dizzy schreef: 14 maa 2024, 12:12Je komt met info af die niets met Vivaldi te maken heeft, de bussen zijn Vlaamse bevoegdheid net zoals onderwijs. Je kan gerust kritiek hebben op de regering maar kom dan niet met argumenten af die eigenlijk bewijzen dat Vlaanderen niet beter is.
-
- Elite Poster
Kortom, volgens jouw beleving is alles hier slecht tot hoogstens minder goed en van bovenaf geregeld door "onzichtbare krachten".
En dit al decennia lang.
Wat houdt je dan tegen elders meer je geluk te gaan beproeven en/of je ook op te werken tot de "betere kringen" in plaats van te blijven steken in je calimerocomplex?
Of besef je "als man van de wereld" dat het elders ook niet veel beter is en wanneer men zich wil opwerken dat in de eerste plaats het initiatief dan bij de persoon zelf ligt en wanneer dat niet lukt de oorzaak doorgaans bij de persoon zelf gevonden moet worden en niet bij "de anderen"?
En met toevallig binnen de juiste kring geboren te worden en/of veel geld te bezitten koop je doorgaans nog niet alle geluk nog de perfectie hoor. Ook dat hangt voor een groot deel van je persoonlijke instelling af.
Aan de onderkant van de maatschappij mogen er dan wel al veel "ongelukkingen" te vinden zijn, aan de bovenkant vind je ook zeer veel malcontenten.
En voorbeelden genoeg van individuen die met een gouden lepel in de mond geboren zijn en daarna diep naar beneden getuimeld zijn en anderzijds individuen die zich vanuit de goot tot de hoogste kringen hebben opgewerkt.
Eén ding is wel zeker, met wat online gejammer en een diepgeworteld calimerocomplex schiet je in de praktijk niets op.
En dit al decennia lang.
Wat houdt je dan tegen elders meer je geluk te gaan beproeven en/of je ook op te werken tot de "betere kringen" in plaats van te blijven steken in je calimerocomplex?
Of besef je "als man van de wereld" dat het elders ook niet veel beter is en wanneer men zich wil opwerken dat in de eerste plaats het initiatief dan bij de persoon zelf ligt en wanneer dat niet lukt de oorzaak doorgaans bij de persoon zelf gevonden moet worden en niet bij "de anderen"?
En met toevallig binnen de juiste kring geboren te worden en/of veel geld te bezitten koop je doorgaans nog niet alle geluk nog de perfectie hoor. Ook dat hangt voor een groot deel van je persoonlijke instelling af.
Aan de onderkant van de maatschappij mogen er dan wel al veel "ongelukkingen" te vinden zijn, aan de bovenkant vind je ook zeer veel malcontenten.
En voorbeelden genoeg van individuen die met een gouden lepel in de mond geboren zijn en daarna diep naar beneden getuimeld zijn en anderzijds individuen die zich vanuit de goot tot de hoogste kringen hebben opgewerkt.
Eén ding is wel zeker, met wat online gejammer en een diepgeworteld calimerocomplex schiet je in de praktijk niets op.
Sol Invictus!
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 355 keer
- Bedankt: 282 keer
Waarom geheimzinnig doen, we weten toch allemaal hier dat de EU en ECB naar de pijpen van IMF en FED dansen! Zichtbaar voor iedereen dus...koenraaddeconinck schreef: 14 maa 2024, 12:32 ...gesloten kringen van mensen met grote kapitalen die daardoor veel invloed hebben...

Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
- Dizzy
- Elite Poster
Wie middelen heeft, heeft meer macht dat is logisch, dat bestaat overal en zelfs voor er geld was want goederen zijn ook middelen.
Men moet echter niet vervallen in allerlei complotgedachten terwijl het enkel om eigenbelang gaat, wat ieder mens dus in bepaalde mate doet en wat de natuur ons opdraagt om te overleven. Uiteraard kan je die macht ook negatief gebruiken, wat dan ook gebeurt.
Bij dergelijke inmenging kan je uiteraard ook de vraag stellen wat het aandeel van de vrager is. Ik keur dergelijke zaken niet goed maar ze zijn eigen aan de mens. Je gebruikt wat je hebt in jouw voordeel, connecties, kennissen enz maken daar deel van uit. Om dat te beperken zijn er regels maar er is niemand sterker in het negeren en omzeilen van regels dan de Belg. Bekijk onze ruimtelijke "ordening", dat vat het goed samen. Iedereen doet maar wat.
Als het niet enkel om federale verkiezingen gaat waarom dan zo kappen op de federale regering en er argumenten bij halen die niets met het federale te maken hebben?
Ik geloof niet in de juiste politieke strekking, het zijn allemaal mensen met menselijke tekortkomingen. Ik geloof dus ook niet in grote veranderingen van die mensen want anderen zullen dat tegenhouden omdat niemand zelf wil veranderen. Het zijn dus kleine stapjes die we zetten en soms zelfs achteruit maar dat zal zo zijn met elke samenstelling in de regering.
Ja, je kan dan menen dat een alleenheerser het kan oplossen. Kunnen wel misschien, maar de geschiedenis leert ons dat het dan vaak helemaal de verkeerde kant op gaat. De alleenheerser is ook een mens met krek dezelfde tekortkomingen en hoe minder tegenwerking hoe verder/extremer ze kunnen handelen en telkens gebeurt exact dat. Conclusie: de mens kan niet om met macht.
Men moet echter niet vervallen in allerlei complotgedachten terwijl het enkel om eigenbelang gaat, wat ieder mens dus in bepaalde mate doet en wat de natuur ons opdraagt om te overleven. Uiteraard kan je die macht ook negatief gebruiken, wat dan ook gebeurt.
Bij dergelijke inmenging kan je uiteraard ook de vraag stellen wat het aandeel van de vrager is. Ik keur dergelijke zaken niet goed maar ze zijn eigen aan de mens. Je gebruikt wat je hebt in jouw voordeel, connecties, kennissen enz maken daar deel van uit. Om dat te beperken zijn er regels maar er is niemand sterker in het negeren en omzeilen van regels dan de Belg. Bekijk onze ruimtelijke "ordening", dat vat het goed samen. Iedereen doet maar wat.
Als het niet enkel om federale verkiezingen gaat waarom dan zo kappen op de federale regering en er argumenten bij halen die niets met het federale te maken hebben?
Ik geloof niet in de juiste politieke strekking, het zijn allemaal mensen met menselijke tekortkomingen. Ik geloof dus ook niet in grote veranderingen van die mensen want anderen zullen dat tegenhouden omdat niemand zelf wil veranderen. Het zijn dus kleine stapjes die we zetten en soms zelfs achteruit maar dat zal zo zijn met elke samenstelling in de regering.
Ja, je kan dan menen dat een alleenheerser het kan oplossen. Kunnen wel misschien, maar de geschiedenis leert ons dat het dan vaak helemaal de verkeerde kant op gaat. De alleenheerser is ook een mens met krek dezelfde tekortkomingen en hoe minder tegenwerking hoe verder/extremer ze kunnen handelen en telkens gebeurt exact dat. Conclusie: de mens kan niet om met macht.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
- Bedankt: 52 keer
Ik vraag me echt af of al die politiek getintte topics nog goed zijn voor dit forum... Je ziet hier ook een wit zwart links rechts opinie en oeioei als je iets durft schrijven dat iemand anders niet aan staat... Je ziet wat dit op X, twitter heeft gebracht, dat is gedegradeerd tot een negatief platform dat energie zuigt en alleen nog goed is voor scheldpartijen en +18 stuff...
Mensen kunnen blijkbaar niet verder meer zien dan hun standpunt, staan niet, open voor een ander zijn mening als die niet strookt met die van hun...
De wereld is niet wit zwart, rapporten die geschreven worden door welke instantie dan ook zijn niet zonder vooroordelen want diegene die ze schrijft heeft ook een mening maar als ze in hun kraam passen worden ze als de heilige graal beschouwd, indien niet tja dan krijg je het omgekeerde...
Iedereen doet en schrijft wat ze willen maar als je ziet hoeveel berichten hier al alleen over dit topic gepost zijn....
Links, rechts ze delen allemaal geld uit, de ene aan de lagere sociale klasse de andere aan de bedrijven, de zweedse coalitie had de niet gefinancierde taxshift, vivaldi heeft zowat 100 miljard extra schuld gemaakt en laat een tekort van liefst maar 27 miljard achter...
Wie de volgende regering ook gaat zijn, het gaat ons geld kosten, allemaal, de belastingen zullen hoger worden, de middenklasse gaat de rekening betalen, heilige huisjes zoals cafetariaplannen zullen op de schop gaan, alhoewel dat meestal al netto betalers zijn,dienstencheques gaan afgeschaft of duurder worden... allemaal kosten die vooral bij de vlamingen zullen terecht komen vrees ik.. ..
Er zal in de sociale zekerheid moeten bespaard worden, heilige huisjes zoals bv eeuwig stempelen, eeuwig in een sociale woning wonen, ja die middelentoets, alles zal nodig zijn om dit land opnieuw op het spoor te krijgen, maar hoe ga je die walen, socialisten overtuigen...
2,5 miljard is er jaarlijks nodig om alleen status quo te behouden, in de laatste 25j is er geen enkele maar ook geen enkele regering die in geld ooit een besparing heeft gedaan, allemaal roeptoeteren in % van BBP, wel vandaag wordt die rekening gepresenteerd, heb het lang geleden al voorspeld , we zijn zover...
Dus iedereen, links, rechts mag beloven wat ze willen, als ze niet zwaar saneren dan zal europa het voor ons doen, te starten met een haircut van 10 of 20% op de spaarrekening dat veelal de vlaming weeral zal betalen...
Wie je ook kiest, meet new boss same as old boss..
Mensen kunnen blijkbaar niet verder meer zien dan hun standpunt, staan niet, open voor een ander zijn mening als die niet strookt met die van hun...
De wereld is niet wit zwart, rapporten die geschreven worden door welke instantie dan ook zijn niet zonder vooroordelen want diegene die ze schrijft heeft ook een mening maar als ze in hun kraam passen worden ze als de heilige graal beschouwd, indien niet tja dan krijg je het omgekeerde...
Iedereen doet en schrijft wat ze willen maar als je ziet hoeveel berichten hier al alleen over dit topic gepost zijn....
Links, rechts ze delen allemaal geld uit, de ene aan de lagere sociale klasse de andere aan de bedrijven, de zweedse coalitie had de niet gefinancierde taxshift, vivaldi heeft zowat 100 miljard extra schuld gemaakt en laat een tekort van liefst maar 27 miljard achter...
Wie de volgende regering ook gaat zijn, het gaat ons geld kosten, allemaal, de belastingen zullen hoger worden, de middenklasse gaat de rekening betalen, heilige huisjes zoals cafetariaplannen zullen op de schop gaan, alhoewel dat meestal al netto betalers zijn,dienstencheques gaan afgeschaft of duurder worden... allemaal kosten die vooral bij de vlamingen zullen terecht komen vrees ik.. ..
Er zal in de sociale zekerheid moeten bespaard worden, heilige huisjes zoals bv eeuwig stempelen, eeuwig in een sociale woning wonen, ja die middelentoets, alles zal nodig zijn om dit land opnieuw op het spoor te krijgen, maar hoe ga je die walen, socialisten overtuigen...
2,5 miljard is er jaarlijks nodig om alleen status quo te behouden, in de laatste 25j is er geen enkele maar ook geen enkele regering die in geld ooit een besparing heeft gedaan, allemaal roeptoeteren in % van BBP, wel vandaag wordt die rekening gepresenteerd, heb het lang geleden al voorspeld , we zijn zover...
Dus iedereen, links, rechts mag beloven wat ze willen, als ze niet zwaar saneren dan zal europa het voor ons doen, te starten met een haircut van 10 of 20% op de spaarrekening dat veelal de vlaming weeral zal betalen...
Wie je ook kiest, meet new boss same as old boss..
- Petrikske
- Elite Poster
Misschien heeft 30 jaar ervaring er iets mee te maken?ivob schreef: 13 maa 2024, 17:51Het "probleem" stelt zich dus nu al en dit zonder bussen van BYD.Petrikske schreef: 13 maa 2024, 17:24Ik heb geen precies cijfers, wat ik wel weet is dat er bij ons elke dag diensten worden geschrapt omdat er niet voldoende bussen beschikbaar zijn.
Het is dus een beetje voorbarig en oneerlijk om toekomstige pannes nu al in hun schoenen te schuiven.
Zeker niet als je de cijfers niet hebt (en jij stelde de vraag hoeveel er dan in panne gaan staan).
Kijk.. als de huidige generatie onderhoudspersoneel niets meer kan buiten een band, ruitenwisser, olie etc kan vervangen
dan kan het niet anders dat je in de problemen zal komen.
Vroeger liepen er heel wat oude rakkers rond in de garage en die konden alles herstellen, bussen zaten dan ook niet vol electronica natuurlijk.
Die mensen verdienden ook een goede boterham omdat ze elke dag ook zelf (kort) met de bus reden (leerlingenvervoer)
Dit zorgde ervoor dat hun loon wel ok was.
Eenmaal die mensen met pensioen werd deze maatregel stop gezet met als gevolg dat jonger onderhoudspersoneel hun loon
plots enkele honderden euro's minder werd.
Gevolg? Toedeledoku wij gaan naar de privé, en gelijk hadden ze. Wel diep triest natuurlijk.
Heb ooit een gesprek gehad met een jonge technieker en die vertelde me dat de poetsvrouw beter werd betaald dan hij..
Maar goed, als ze een simpele ouderwetse dieselbus al niet meer kunnen herstellen, laat staan een hybride model ze gaan dan
iets kunnen met die electrische bussen denk je? De tijd zal raad brengen maar ik twijfel daar niet aan.
Simpel voorbeeldje, jaren geleden werden de BYD bussen geleverd in NL en nog steeds zijn de problemen niet opgelost.
1 van de vele euvels.. 70% van de geleverde bussen trekt naar rechts, leuk hé als jij rechtdoor wil en het voertuig zegt nee ik wil toch liever rechtsaf.
https://pvmagazine.nl/gelderse-gedepute ... -opgelost/
(artikel is van vorige week)
Toegevoegd na 24 minuten 6 seconden:
Ik ben een beetje in m'n geheugen gaan graven en heb ook wat opzoekingswerk gedaan want we moeten alles toch een beetje in een juist perspectief blijven zien.ivob schreef: 13 maa 2024, 17:51Nou ik wel want tot onze toenmalige vriendenkring behoorde iemand uit de stelplaats Antwerpen die o.a. die H2 bussen van Van Hool onder beheer had. Geen fraai verhaal. Stonden meer stil dan ze ooit gereden hebben en op het laatst was het goedkoper ze gewoon te laten wegrotten dan ze in bedrijf te houden. Mooi staaltje "Vlaamse onfeilbare technologie".
Vanhool is in 2005 als allereerste constructeur begonnen met waterstofbussen overal in de wereld werd er hiervoor met lof gezwaaid en er werden toch verschillen bestellingen geplaatst.
Als ik kijk naar de Lijn en de waterstofbus dan zie ik de eerste publieke interacties reeds in 2008, de waterstofsaga staat maw nog in de kinderschoenen.
Wat was nu vooral het grote probleem, wat ook weer een typisch gegeven voor de Lijn is.
Het probleem waren tankinstallaties, de Lijn had hiervoor geen vergunning dus moest er steeds uitgeweken worden naar ergens diep in de Antwerpse haven om die bussen te kunnen tanken. (ik dacht bij Solvay)
Reken hier dus de verloren tijd van de verplaatsing heen en terug naar de Antwerpse stelplaats maar ook moesten die bussen elke dag hun dienst aanvangen met een verminderd bereik.
Dat die bussen bij een defect terug naar Vanhool moesten is perfect normaal, techniekers om een waterstof bus te herstellen die schep je niet uit de goot natuurlijk.
Om ook het gegeven veiligheid maar niet te vergeten.
Ook de bussen van VDL (een bedrijf met wereldwijd 100.000 werknemers) zijn al vaak naar de VDL afdeling in Roeselare gemoeten, heb er ooit zelf 1 naartoe gebracht.
Even op en neer naar Roeselare en je moet verder niet veel meer doen omdat je shift erop zal zitten. (kostprijs?)
Wat je verder komt te vertellen over iemand die 1 dag per week ging werken om vervolgens full time betaald te worden dat moet zeker
een bureaujob geweest zijn, en ja bij de besparingen zijn er daar in de Grotehondstraat heel wat lijken uit de kast gevallen.
Zo heb ik persoonlijk iemand gekend die geen job had maar daar gewoon elke dag moest gaan zitten wachten tot het tijd was om naar huis te gaan.
Ik heb deze nacht nog een plenaire zitting doorgenomen van het Vlaamse Parlement van 20/11/2019, en daarin worden ook enkele zaken vrij snel duidelijk.
Het is een hele boterham ivob maar als je in het zoekvenster van je browser 'waterstof' ingeeft (16 hits) dan ben je in no time door het ganse verslag heen gefietst.
En misschien is het artikel ook veel acurater dan hetgene dat die persoon jullie destijds heeft verteld.
https://www.vlaamsparlement.be/nl/parle ... ag/1344992
Toegevoegd na 4 minuten 36 seconden:
Ik vind dat dit zeer zeker moet kunnen omdat ik van heel wat berichten toch wijzer word, en daar doen we het toch voor zou ik denken.tom35 schreef: 14 maa 2024, 13:26Ik vraag me echt af of al die politiek getintte topics nog goed zijn voor dit forum...
Waar ik wel problemen mee heb is wanneer het gesprek giftig word en wanneer er op de man gespeeld moet worden, dan word het inderdaad niet leuk en misschien mogen de mods daarom zwaar beladen topics een beetje strenger modereren?
- Dizzy
- Elite Poster
alé, je begint mee te zijn

De grote verandering, de sanering, de grote ommekeer, niets van dat alles gaat gebeuren. Gewoon wat andere namen op dezelfde posten met hetzelfde resultaat. Kleine stapjes die allemaal haalbaar en betaalbaar moeten zijn en weer een hoop mensen die misnoegd zijn omdat wat ze zichzelf hebben wijsgemaakt niet is uitgekomen. En uiteraard boos op de Walen want wiens schuld is het anders, oh ja die moslims zijn geen haar beter. Maar volgende keer gaan we de rekening presenteren, let maar eens op

-
- Elite Poster
En wat is nu je punt?
Omdat Vlaanderen/De Lijn geen budgetten meer kan/wil voorzien om voldoende geschoold personeel te betalen moet het openbaar vervoer maar blijven steken op wat het dertig jaar geleden wel nog aankon?
En dan is men met zo'n houding verwonderd dat de Chinezen alles voor hun neus wegkapen.
Het is heel eenvoudig hoor, wie niet mee kan met zijn tijd verdwijnt gewoonweg.
Van Hool is daar een sprekend voorbeeld van. Inzake management, scholing personeel en marktvraag niet meer mee en dan stopt de vraag.
Ook niet te verwonderen dat steeds meer mensen nog liever met hun eigen vervoer in de file gaan staan of door weer en wind met de fiets zich willen verplaatsen dan te rekenen op De Lijn.
Toegevoegd na 9 minuten 34 seconden:
Dat is uiteraard een redenering die weinig steek houdt.tom35 schreef: 14 maa 2024, 13:26 Wie de volgende regering ook gaat zijn, het gaat ons geld kosten, allemaal, de belastingen zullen hoger worden, de middenklasse gaat de rekening betalen, heilige huisjes zoals cafetariaplannen zullen op de schop gaan, alhoewel dat meestal al netto betalers zijn,dienstencheques gaan afgeschaft of duurder worden... allemaal kosten die vooral bij de vlamingen zullen terecht komen vrees ik.. ..
Het geld dat naar de ene gaat wordt betaald door een ander.
Er is dus altijd een ontvangende en een betalende partij en een deel dat daar tussenin zit.
Dat we allemaal gaan betalen is dus niet correct.
Dat jij betaalt meer betaalt aan belastingen dan je ontvangt kan dan wel correct zijn maar daar volgt niet uit dat dit opgaat voor iedereen. Ik, blijkbaar ook al jaren behorende tot de middenklasse en wonende in het noordelijk deel van het land, ben al heel mijn leven netto ontvanger ipv netto betaler. Dat is twee keer n = 1 en compenseert dan al mooi

En onder de huidige Vivaldi regering ben ik er ook niet op achteruit gegaan. Integendeel. Tijdens de energiecrisis regende het bij wijze spreken geld. Niet voor iederen uiteraard (zie voorgaande).
Sol Invictus!
- Petrikske
- Elite Poster
Mijn punt is dat vooral de oudere werknemers het verschil duidelijk zien met vroeger.
Sinds de start met de bezuinigingen is men beginnen schaven en men is nooit meer gestopt.
Ik vertelde in m'n vorige post ook dat er destijds heel wat lijken uit de kast zijn gevallen, het geld leek bij momenten immers niet op te kunnen.
Dus 300% juist dat er iets diende te gebeuren, maar het resultaat is nu dat niets meer werkt en de electrificatie van het wagenpark + de ombouw van alle stelplaatsen hoe zal dit betaald worden?
En ik spreek nu zelfs nog niet over toelatingen, wij hebben een grote stelplaats in het centrum van Turnhout helemaal omgeven door woonhuizen.
Hoe gaan die mensen reageren als ze vernemen dat ze electrische bussen in hun achtertuin gaan krijgen.
Horen we niets over,..
Verder nog over BYD, dat bedrijf word gesteund door de overheid.
Eerlijke concurrentie?
Het bereik van een electrische Vanhool bus zou heel wat verder liggen dan de BYD tegenhanger.
Begin dit jaar bestelde het Nederlandse Qbuzz nog 112 electrische bussen bij Vanhool.
Waarom? Simpel..ze willen kwaliteit.
https://trends.knack.be/nieuws/nederlan ... ische-bus/
Maar ik ga er nu over ophouden, de tijd zal uitwijzen hoe dit verhaal zal aflopen.
Hopelijk hoef ik hier geen getuige van te zijn.
Sinds de start met de bezuinigingen is men beginnen schaven en men is nooit meer gestopt.
Ik vertelde in m'n vorige post ook dat er destijds heel wat lijken uit de kast zijn gevallen, het geld leek bij momenten immers niet op te kunnen.
Dus 300% juist dat er iets diende te gebeuren, maar het resultaat is nu dat niets meer werkt en de electrificatie van het wagenpark + de ombouw van alle stelplaatsen hoe zal dit betaald worden?
En ik spreek nu zelfs nog niet over toelatingen, wij hebben een grote stelplaats in het centrum van Turnhout helemaal omgeven door woonhuizen.
Hoe gaan die mensen reageren als ze vernemen dat ze electrische bussen in hun achtertuin gaan krijgen.
Horen we niets over,..
Verder nog over BYD, dat bedrijf word gesteund door de overheid.
Eerlijke concurrentie?
Het bereik van een electrische Vanhool bus zou heel wat verder liggen dan de BYD tegenhanger.
Begin dit jaar bestelde het Nederlandse Qbuzz nog 112 electrische bussen bij Vanhool.
Waarom? Simpel..ze willen kwaliteit.
https://trends.knack.be/nieuws/nederlan ... ische-bus/
Maar ik ga er nu over ophouden, de tijd zal uitwijzen hoe dit verhaal zal aflopen.
Hopelijk hoef ik hier geen getuige van te zijn.
Laatst gewijzigd door Petrikske 14 maa 2024, 16:21, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Elite Poster
Je redenering wordt met iedere tussenkomst eigenaardiger.
Die omwonenden hebben dus al jaren geen probleem met stinkende en ronkende dieselbussen in hun achtertuin maar geur- en bijna geluidloze elektrische bussen zijn plots wel een probleem?
En zoals al gezegd, wanneer oudere werknemers zich niet meer kunnen aanpassen aan de vooruitgang en hun werkgevers geen budgetten vrijmaken voor diezelfde vooruitgang stopt het na een tijd gewoon.
De Lijn, als ze zo verder doen, lost zijn eigen probleem dan op. Letterlijk.
Die omwonenden hebben dus al jaren geen probleem met stinkende en ronkende dieselbussen in hun achtertuin maar geur- en bijna geluidloze elektrische bussen zijn plots wel een probleem?

En zoals al gezegd, wanneer oudere werknemers zich niet meer kunnen aanpassen aan de vooruitgang en hun werkgevers geen budgetten vrijmaken voor diezelfde vooruitgang stopt het na een tijd gewoon.
Sol Invictus!
- Petrikske
- Elite Poster
Oh maar die klachten vroeger zijn er heel vaak geweest, maar die zijn jaren geleden al gestopt door de roetfilters die de Lijn is beginnen te gebruiken in hun dieselbussen.ivob schreef: 14 maa 2024, 16:10 Die omwonenden hebben dus al jaren geen probleem met stinkende en ronkende dieselbussen in hun achtertuin maar geur- en bijna geluidloze elektrische bussen zijn plots wel een probleem?![]()
Er komt niet veel meer uit de uitlaat hoor, terugdenkende aan vroeger dat was in de winterperiode heftig.
Toegevoegd na 1 minuut 42 seconden:
Ik wil in ieder geval niet in de buurt zijn wanneer 1 of meerdere electrische bussen in brand vliegen.ivob schreef: 14 maa 2024, 16:10geur- en bijna geluidloze elektrische bussen zijn plots wel een probleem?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 89 keer
- Bedankt: 169 keer
Uiteindelijk is dit echt geen slechte zaak. Ja er verliezen mensen jobs. Maar oversubsidiëren van zaken die toch ten einde zullen gaan is gewoon het uitstellen van een voldongen feit.ivob schreef: 14 maa 2024, 16:10
Daarom dat bijscholing, omscholing en flexibiliteit heel belangrijk wordt.
Ik heb gisteren of eergisteren een artikel gelezen voor de kerncentrale in doel en tot 2050 heb je jobzekerheid. Tussentijds zal je wel moeten omscholen. Maar in feite is daar niks mis mee. Het leven staat niet stil.
Het zou ons sieren als onze arbeidsmarkt flexibeler is en dat de subisidies eigenlijk worden omgevormd naar opleidings en omscholingsaanbod. Want uiteindelijk in 2024 is er geen job meer voor het leven. Het beste dat we kunnen doen is deze realiteit onder ogen zien en daar naar handelen.
- Petrikske
- Elite Poster
Vergis je niet, het zijn meestal de oudere werknemers die het meest begaan zijn met hun job, als je de job niet graag doet hou je het ook geen 30 jaar vol.ivob schreef: 14 maa 2024, 16:10En zoals al gezegd, wanneer oudere werknemers zich niet meer kunnen aanpassen aan de vooruitgang en hun werkgevers geen budgetten vrijmaken voor diezelfde vooruitgang stopt het na een tijd gewoon..
Wij maken de overstap van bus naar bus, en het is echt fijn om te mogen ervaren wat de evolutie van modernere bussen voor ons betekend.
Het zijn eerder de jongeren die meer de instelling hebben van, ik doe m'n job en verder kan het me geen bal schelen.
Hoeveel uren heb ik hier reeds zitten leuteren over de Lijn?
Denk je dat het m'n jonge collega's iets kan schelen?
We hebben op Whatsapp een groep met allemaal collega's van onze serie, ik heb daar een tijdje regelmatig berichten gepost die toch informatief waren.
Meestal was ik tegen mezelf aan het babbelen en kwam er weinig tot geen response.
Onlangs reeds ik met een hybride bus met 30.000km op de teller. (een nieuwe bus dus)
Dat voertuig had aan elke kant al schade opgelopen..
Hoe komt dat? Gebrekkige opleiding? Ze kunnen ze kussen want dit is maar tijdelijk?
-
- Elite Poster
Je moet je leven wat minder laten leiden door YT filmpjes.Petrikske schreef: 14 maa 2024, 16:28 Ik wil in ieder geval niet in de buurt zijn wanneer 1 of meerdere electrische bussen in brand vliegen.

Hier heeft 50% van de straat al een BEV (en ikzelf al 5 jaar) en hier staat zelfs een LFP accu van BYD in de technische ruimte. Dat vliegt heus niet zomaar in brand en al zeker LFP accu's niet.
Hoeveel elektrische voertuigen heb jij al zien uitbranden. Ik nog geen enkele hoor.
Op YT hebben ze uiteraard voor elke situatie wel een rampscenario klaarliggen.
Soit, met Belgische verkiezingen heeft het nog maar weinig te maken of heb je daar ook nog een complottheorie voor klaarliggen?
Laatst gewijzigd door ivob 14 maa 2024, 16:42, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
- Petrikske
- Elite Poster
En hoeveel politieke partijen zitten daar reeds op te wachten.ivob schreef: 14 maa 2024, 16:10De Lijn, als ze zo verder doen, lost zijn eigen probleem dan op. Letterlijk.
13 stuks op 18 oktober 2023
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/10/18 ... in-tienen/
En omdat je zo'n fan bent, speciaal voor jou een YT filmpje.

-
- Elite Poster
Ja en?
Er zijn ook fossiel bussen uitgebrand.
Ga je dus als gevolg van deze brand alle bussen verbieden?
Volgens jou lag de oorzaak van de brand bij de elektrische bussen?
Er zijn ook fossiel bussen uitgebrand.
Ga je dus als gevolg van deze brand alle bussen verbieden?
Volgens jou lag de oorzaak van de brand bij de elektrische bussen?
Sol Invictus!
- Petrikske
- Elite Poster
Nee hoor, het zullen de dieselbussen geweest zijn die spontaan zijn beginnen te branden.
13 oktober 2022 VDL Roeselare.
https://www.hln.be/roeselare/brand-aan- ... ~a68c7774/
Jij kan natuurlijk duidelijk zien dat dit geen electrische bus is maar wel een hybride model.
Dit was vermoedelijk een bus voor ons en ook al was de schade blijkbaar licht, voertuig is nog steeds niet geleverd. (tracking)

13 oktober 2022 VDL Roeselare.
https://www.hln.be/roeselare/brand-aan- ... ~a68c7774/
Jij kan natuurlijk duidelijk zien dat dit geen electrische bus is maar wel een hybride model.
Dit was vermoedelijk een bus voor ons en ook al was de schade blijkbaar licht, voertuig is nog steeds niet geleverd. (tracking)
-
- Elite Poster
Kortsluiting in het plafond van een bedrijf dat bespaard heeft op een automatische blusinstallatie waardoor de brand is overgeslagen op het voertuigenpark?Petrikske schreef: 14 maa 2024, 17:10 Nee hoor, het zullen de dieselbussen geweest zijn die spontaan zijn beginnen te branden.![]()
Wanneer dit nieuws voor je zou moeten zijn even een update:
- voertuigen op fossiele brandstof branden ook her en der uit. Komt alleen minder in het nieuws.
- voertuigen met accu's als energieopslag en accu's kunnen ook branden maar hoe intens de brand is hangt af van het gebruikte materiaal en de oorzaak van de brand ligt dan meer in de slechte aansluiting/bekabeling dan in de accu zelf.
- accu' met een LFP samenstelling vliegen niet spontaan in brand, je kan ze zelfs doorboren zonder gevolgen, iets wat je niet van iedere tank met fossiele brandstof kan beweren.
- veel getoonde branden op YT-filmpjes geven op basis van onderbuikgevoel een elektrisch voertuig als oorzaak aan wat dan breed wordt uitgesmeerd in de media waarna na onderzoek blijkt dat de oorzaak van de brand helemaal niet bij de batterij lag (maar daar wordt dan niet meer over bericht want levert geen clickbaits op).
- De nieuwste accu pakketten bij EV's (zoals in de Renault Scenic) hebben zelfs al een QR code op de voorruit zodat de brandweer onmiddellijk kan zien wat de procedure is om tussen te komen (wat je tot op heden bij geen enkel fossiel voertuig ziet) en er is op de accu een aansluiting voorzien waar de brandweer, indien nodig, rechtstreeks blusmiddel in de accu kan pompen. Ook niet aanwezig bij de fossiele tanks in voertuigen.
Kortom, heel je redenatie is grotendeels gebaseerd op onderbuikgevoel en niet op breed gedragen feiten.
Niets mis mee maar geeft wel al duidelijk aan hoe ver De Lijn en haar personeel in 2024 achterop is geraakt tov moderne technologie.
Sol Invictus!