Mijn kleine frustratie van de dag ...

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 748 keer
Bedankt: 250 keer
Provider
Te Koop forum

Op de radio, Play Nostalgie, daarnet reclame voor de musical 14-18 (en tickets te winnen) met gebruik van de Last Post :roll:
cadsite
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 311 keer
Bedankt: 710 keer
Provider
Te Koop forum

Belgissschenaap schreef: 01 maa 2024, 10:31
cadsite schreef: 01 maa 2024, 10:18 Maar dat werkt vanaf 4 maart dus niet meer
Misschien gaan ze die sync nu naar de xtra app lijst doen he.
Want xtra en mycolruyt waren volledig los van elkaar, kunnen ze hun weblijst ontkoppelen van my colruyt en dan de koppeling naar xtra doen vanaf 4 maarr
Wordt aan gewerkt, maar de datum van implementatie is nog niet bekend.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1374 keer
Bedankt: 508 keer

Zelfstandigheden die gewoon totaal niet meer geinteresseerd zijn in kleine opdrachten en klant gewoon negeren. Vorige maandag gebeld voor wat dakpannen en lood na vorige storm. Was de dochter die de admin doet, en haar vader ging de donderdag langskomen. Niemand gezien, ik bellen, geen antwoord dus laat ik voice mail achter. Ook daar totaal geen reactie op, en ook bij het opnieuw bellen kom ik telkens op voice mail.

En dat is bijlange niet de eerste keer (i.e. ook bij andere zelfstandigen) en op Facebook zie ik ook zo ook af en toe mensen vragen naar iemand om x of y te doen omdat ze zelf niemand vinden.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
Bedankt: 312 keer

Waarschijnlijk inmiddels overgeschakeld naar een goed betaalde kantoorjob met acceptable werkdruk?
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
on4bam
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 304 keer
Bedankt: 631 keer
Provider

VRT apps in Android die telkens opnieuw om cookieinstellingen vragen als je "alles weigeren" kiest. Zet dan ten minste een "geen cookie-cookie".

Ik snap het wel, maak het vervelend zodat je mogelijk toch "alles aanvaarden" zou kiezen zeker.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Block
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 189 keer
Bedankt: 133 keer

F1 seizoen lijkt op het eerste zicht toch geen spannend seizoen tegemoet te gaan.
SELECT * FROM users WHERE clue >0;
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
Bedankt: 673 keer
Provider

tja, aan de auto alleen zal het toch niet liggen he...
Maar in de loop van de jaren is het toch bijna altijd zo geweest dat er 1 was die jaren na mekaar de beste was...
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
NuKeM
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 125 keer
Bedankt: 261 keer

https://www.hln.be/binnenland/interview ... acbd123c4/
Of hoe de hele situatie alweer wordt aangegrepen om onze moderne en juiste(re) manier van opvoeding en omgang met problemen in onze maatschappij in vraag te stellen en terug te willen naar de manieren van weleer (de harde aanpak). Laten we m.a.w. evolutionair maar weer op het niveau gaan staan van onze ‘tegenstanders’ want alleen zo kunnen we ze het hoofd bieden.
+ Alsof elke dag gaan wandelen ADHD of zwaarlijvigheid gaat genezen (zoals in het artikel onrechtstreeks wordt beweerd). Alsof een harde aanpak alle psychologische problemen gaat oplossen. De jeugd van vandaag heeft nog maar net geleerd dat het ok is om over hun problemen te praten en de maatschappij is er stilletjes in aan het slagen daarmee goed om te gaan. Willen we dat weer allemaal fijn onderdrukken lijkt me. Walgelijk. De harde aanpak is verleden tijd mensen, die werkt niet. Dat noemen we vandaag onderdrukken en is niet veel beter dan wat er in sommige plekken in de wereld gebeurt.
didi79
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 123 keer
Bedankt: 120 keer

NuKeM
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 125 keer
Bedankt: 261 keer

archive.is ;)
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 68 keer
Bedankt: 598 keer
Te Koop forum

kan het artikel niet lezen (want paywall) maar
NuKeM schreef: 03 maa 2024, 18:46 Of hoe de hele situatie alweer wordt aangegrepen om onze moderne en juiste(re) manier van opvoeding en omgang met problemen in onze maatschappij in vraag te stellen en terug te willen naar de manieren van weleer (de harde aanpak).
ik geloof wel dat we (zoals altijd, met alles) te ver in de andere richting zijn gegaan, dus er mag wel een deel teruggedraaid worden.
ik heb het dan niet over dat de leerkrachten je dan weer met de lat je vingers bijna breken als je vervelend bent, maar toch op zijn minst dat de leerkracht het voor het zeggen heeft (al moet je dan ook wel weer zorgen dat je bekwame leerkrachten hebt en niet van die mensen dat de namen van hun leerlingen niet eens uit elkaar kunnen houden)

(ik denk trouwens niet dat dat mogelijk is: volgens mij is het menselijk ras, in zijn geheel, niet capabel om een balans te vinden, en zal er steeds te ver doorgeslagen worden naar een richting)

NuKeM schreef: 03 maa 2024, 18:46 + Alsof elke dag gaan wandelen ADHD of zwaarlijvigheid gaat genezen (zoals in het artikel onrechtstreeks wordt beweerd).
nee, maar het helpt wel als je dat kan inbouwen als een routine die geapprecieerd kan worden (het werkt natuurlijk helemaal niet als je het oplegt als verplichting)
NuKeM schreef: 03 maa 2024, 18:46 Alsof een harde aanpak alle psychologische problemen gaat oplossen.
zeer zeker niet, maar dat is een ander paar mouwen, want je moet de scheiding maken tussen "de gewone jeugd", "de jeugd met hun eigen problemen", en "de jeugd met een problematische thuissituatie".
en de wereld draait nog steeds voor de grootste groep, wat in principe dus "de gewone jeugd" is, waar een bepaalde aanpak wel voor zal werken,
terwijl diezelfde aanpak voor een andere groep (de neurodivergente groep) vaak het omgekeerde zal doen.

er is geen "one size fits all" (helaas?)
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
Bedankt: 709 keer
Te Koop forum

Onder welke jeugd vallen de reuzegommers, ik hoop niet onder gewone jeugd :(
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Dizzy schreef: 03 maa 2024, 19:31 Onder welke jeugd vallen de reuzegommers
dat heeft nog maar vrij weinig met jeugd en eerder met machtsgeilheid te maken zou ik zeggen...
studentenverenigingen is 1 ding, de dopen die daar soms gebeuren/gebeurden een heel andere zaak,
en quasi altijd met het idee "het moet erger als die van ons was" zonder enige limiet of medische kennis voorhanden te houden....

of die machtsgeilheid kwam door de positie binnen een studentenvereniging, of reeds vooraf laat ik in het midden omdat ik het allemaal zo min mogelijk volg.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Mijn punt was dat de zogenaamde gewone jeugd vaak ook niet gewoon is. Studentendopen kunnen soms uitspattingen zijn die veel te ver gaan maar het is ook niet beperkt tot dat. Is schild en vrienden gewone jeugd? Mentale problemen zitten overal, ook bij mensen die men graag als gewoon aanziet of zelfs als toekomstige bestuurders. De vraag is: wat is gewoon. Het antwoord is voor iedereen anders, zelfs voor een rechter. Een video is minder gewoon dan doodmartelen blijkbaar, ieder zijn maatjes en gewichten.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

met "gewone jeugd" bedoel ik ook wel het individu en niet in groep

zowel reuzegommers als schild & vrienden is gegroepeerd gedrag, wat wel een verlengde kan zijn van hun jeugd, maar evengoed het omgekeerde denk ik.
nuja, of het zo is, dat kan ik niet zeggen natuurlijk, maar het is hoe het voor mij aanvoelt.

wat de definitie van normaal/gewoon is... dat is inderdaad niet zo eenvoudig te zeggen.

ik zou denken: opgroeien in een gezin met genoeg ondersteuning, respect, en communicatie om mee te beginnen.
en waar met mate gepaste straffen op het programma staan (te streng zijn is niet goed, maar te los zijn ook niet)

maar de vraag is misschien anders: wat in onze maatschappij is de trigger voor dat stijgend aantal mentale problemen?
(5g kan het dit keer alvast niet zijn, dat is te nieuw :p )
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

5G misschien niet rechtstreeks maar de opkomst van internet en vooral asociale media spelen een toch niet te onderschatten rol vrees ik. Vandaag een stuk in DS over gsm-gebruik in scholen met enkele rake uitspraken van oa leraars zoals men spreekt niet met elkaar maar zit op de gsm. Netflix kijken in de klas, pestgedrag via gsm, video's van leraars maken,naaktbeelden verspreiden,... Daar komt nog bij dat men blijkbaar moeite heeft om de aandacht te bewaren, ook maar voor korte tijd, geheugenprobleme, enz...

De druk komt ook niet enkel van de andere kinderen/jongeren maar ook van de ouders die willen dat hun "kids" altijd bereikbaar zijn, iets dat ik nu nog altijd niet wil, laat staan toen ik naar school ging :)

De maatschappij is individualistischer geworden en dat legt extra druk op mensen, zeker als je jong bent en nog niet alles kan plaatsen.

Ik heb ook sterk de indruk dat veel kinderen te veel gepamperd worden, nog jaren nadat ze uit de pampers zijn. Ik gaf eens ooit een stagiaire wat lichte kritiek en ze begon te huilen. Dat ging dus niet eens over haar persoon maar ze was het niet gewoon.

En dan zit je nog eens met de Vlaamse aard van binnenfretters, dat is in combinatie met asociale media waar iedereen en alles fake is, een slechte mix.
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

klopt als een bus, helaas.
internet heeft veel goede dingen gebracht, maar minstens evenveel slechte.

in scholen zou het idd gewoon verplicht moeten zijn van gsm in een locker van smorgens tot savonds.
ouders moeten de kinderen bereiken? prima, de school heeft een vaste lijn.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer

Splitter schreef: 03 maa 2024, 20:16 maar de vraag is misschien anders: wat in onze maatschappij is de trigger voor dat stijgend aantal mentale problemen?
Eerst een andere vraag: zijn er effectief meer mentale problemen dan vroeger, of worden ze gewoon beter geregistreerd dan vroeger (of is het een combinatie) :idea:

Vroeger werden zo'n zaken, ook door huisartsen trouwens, veel meer onder de mat geschoven dan nu. Het taboe was groter, waardoor minder mensen er zelf durfden voor uitkomen. En daarnaast was de reactie vaak gewoon "tough luck" of "verman je" en werd er niet geregistreerd of behandeld.
Laatst gewijzigd door CCatalyst 04 maa 2024, 10:19, in totaal 1 gewijzigd.
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

ik denk wel degelijk dat er nu meer mentale problemen zijn dan vroeger, omdat de maatschappij ook steeds meer drukker en egoistischer is geworden:

- ouders moeten nu met 2 gaan werken om rond te komen (dus er is niet altijd iemand thuis voor de kinders)
- kinderen hebben buiten de "normale" druk in school, nu ook 24/7 de druk van social media (inclusief het pesten dat dus 24/7 kan doorgaan)
- men is meer geneigd van ipv kinderen aandacht te geven, ze gewoon medicatie te geven of achter een pc/playstation/... te dumpen (terwijl ze je vroeger buitensmeten overdag)
- ...

ik zal niet zeggen dat er vroeger waarschijnlijk te weinig diagnoses waren (net zoals er vroeger ook al homo's waren maar dat in het geniep bleef),
maar ik denk wel degelijk dat het in een stijgende lijn is, ondanks dat.
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: KrSi78
Uitgedeelde bedankjes: 333 keer
Bedankt: 227 keer
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

Er wordt m.i. veel te veel ingezet op het moet allemaal fun zijn. Waar is de tijd dat er nog maaltafels afgedreund werden? Nu moeten ze op een liedje van K3 staan (bij wijze van spreken) of het is saai.
Wat mij betreft is de digitalisatie veel te ver doorgeschoten. Wat is er mis met een overzichtelijke papieren agenda ipv. een halfslachtig ding op Smartschool? Elke dag moet die verdomde Chromebook mee maar die mag niet op school blijven want die moet 's anderendaags volledig opgeladen terug mee.
Mocht hierdoor het aantal leerwerkboeken (nog zo'n gedrocht om toch maar boeken te kunnen blijven verkopen) drastisch dalen... maar nee: én de leerwerkboeken én de Chromebook. En dan maar klagen over loodzware rugzakken (en terecht!).

Ik ga niet beweren dat het allemaal zoveel beter was in de goede oude tijd, maar school was school en thuis was thuis.
Nu loopt alles in elkaar over en wordt iedereen verwacht 24/7 bereikbaar en beschikbaar te zijn.
Waar is de tijd dat je eerst je vraag/opdracht goed moest overdenken en formuleren omdat het antwoord (per post, neen nog net geen postduif) drie weken op zich kon laten wachten? Nu moet alles snel-snel, maar of dat efficiënter is, is nog maar zeer de vraag.
Computer(k)nul
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Sinna schreef: 04 maa 2024, 10:27 Waar is de tijd dat er nog maaltafels afgedreund werden?
al is de manier waarop we vroeger les kregen ook niet ideaal (het is teveel 'in een vakje' en een verouderde militaire aanpak)
Sinna schreef: 04 maa 2024, 10:27 Nu moeten ze op een liedje van K3 staan (bij wijze van spreken) of het is saai.
i HATED muziekles (en die stomme blokfluit, al vond ik edelweiss wel nog leuk om te spelen)
Sinna schreef: 04 maa 2024, 10:27 Wat mij betreft is de digitalisatie veel te ver doorgeschoten. Wat is er mis met een overzichtelijke papieren agenda ipv. een halfslachtig ding op Smartschool?
Ik ga niet beweren dat het allemaal zoveel beter was in de goede oude tijd, maar school was school en thuis was thuis.
inderdaad
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

Sinna schreef: 04 maa 2024, 10:27 Ik ga niet beweren dat het allemaal zoveel beter was in de goede oude tijd, maar school was school en thuis was thuis.
Nu loopt alles in elkaar over en wordt iedereen verwacht 24/7 bereikbaar en beschikbaar te zijn.
Het was vroeger zeker niet beter. Het was eenvoudiger, dat wel, maar niet beter. De eenvoud hield bv in dat het gezag van sommige mensen niet in vraag gesteld werd, wat dus weer een zorg minder was voor de meeste mensen dat ze konden luisteren naar iemand die ze niet in vraag moesten stellen, maar natuurlijk niet als je slachtoffer was van het misbruik waar dat "niet in vraag gesteld worden" ook altijd toe leed. Je kon ook zoveel tijd verliezen met schoolwerk in bibliotheken, zoeken van boeken, boek was "uitgeleend". Vandaag vind je op het internet veel meer info dan je bibliotheek ooit had, en heb je een vraag dan staat ChatGPT 24/7 klaar om het uit te leggen. Het is natuurlijk niet altijd correct, maar de info die in de bibliotheek te vinden was, was dat ook niet (achteraf gezien), en toen was er niemand om het uit te leggen om 20u 's avonds.

Het is wel een feit dat niet iedereen even goed kan omgaan met de toegenomen complexiteit van de maatschappij. Is dat omdat het niet goed aangeleerd wordt, of is het omdat het echt "te veel is," of is het iets anders? Daar heb ik nog geen antwoord op.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Nog zoiets zijn de hobby's die vaak door de ouders gepushed worden want je moet je ontwikkelen en liefst op een sociaal bewonderenswaardige manier. Een vader kloeg tegen mij omdat hij heel het weekend zijn kinderen naar al hun bobby's moest rijden. Wie heeft hen ingeschreven en waarom gaan ze niet fietsen vroeg ik hem, blijkbaar geen optie want je moet "mee" zijn. De hobby's veranderen dan nog om de 6 maanden. Logisch als mamma je bij viool heeft ingeschreven en je zelf liever bassgitaar zou spelen, na de training tennis en de balletles. :)

Het klopt dat de mentale problemen van alle tijden zijn en dat er nu (gelukkig maar) meer aandacht voor is maar er is sowieso een toename door onze manier van leven en technologische veranderingen die de maatschappij beïnvloeden. Vroeger kon je verdwijnen als je dat wou en was je in een kleinere wereld, nu sta je te kijk voor de hele wereld binnen enkele seconden.

En die druk van wat we zouden moeten leggen we ons grotendeels zelf ook op. Moeten staat in de stal en god is overal, was een gezegde dat we vroeger hanteerden maar er zit meer in dan gedacht. Nu MOET je een job hebben die EN goed betaalt EN sociaal hoog genoeg erkenning krijgt EN toffe collega's EN leuk werk en carrièrekansen biedt. Dat MOET gecombineerd zijn met een droompartner en liefst 2 kinderen (jongen en meisje), een huisdier en 2 vakanties per jaar. Oh ja, en elke avond tantrische seks uiteraard ook nog. Dat leven vieren we in een villa aan de rand van de stad zodat we minstens 2 auto's MOETEN hebben en een stal voor de pony. Wie dat niet lukt kan scheiden en een tweede, derde of vierde poging wagen. En slaag je er toch in om al die zaken te verwezenlijken dan kom je op een moment waarbij je je afvraagt dat je ondanks dat de pakjesdiensten dagelijks uw straat inrijden je toch het gevoel hebt niet gelukkig te zijn.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
Bedankt: 673 keer
Provider

Het is beginnen misgaan in het onderwijs op het moment dat de job van de leerkracht is beginnen afhangen van het aantal leerlingen in de school.
Op die manier kregen leerlingen/ouders plots een soort 'macht' over de leerkracht en de school.
Als ge 'vroeger' gestraft werd op school kreeg ge er thuis nog een straf bij, nu stappen ze naar de advocaat om hun gelijk te krijgen.
En als er iets misloopt met een jongere, is het altijd de fout van de school, niet van de opvoeding thuis.
Sociale media zorgen voor een veel kortere aandachtsspanne wat lesgeven geen pretje meer maakt natuurlijk.

https://www.rtlnieuws.nl/tech/artikel/3 ... e-dan-mens

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

Dizzy schreef: 04 maa 2024, 11:04 ondanks dat de pakjesdiensten dagelijks uw straat inrijden je toch het gevoel hebt niet gelukkig te zijn.
Euhm, wel, dankzij de pakjesdiensten, heb je in de regel meer tijd (en ook meer geld) om dingen te doen die je gelukkig maken. Daarmee wil ik niet zeggen dat de zaken die ze komen leveren je gelukkig maken, maar eerder dat als je dezelfde goederen in de winkel moest gaan kopen het je meer tijd gekost zou hebben en wellicht ook meer geld, en dus zou je van beide minder overhouden om te spenderen aan zaken - zoals ervaringen, hobby's of sociale interacties - die je wel gelukkig maken.

NU, als je niet kan omgaan met de gigantische marktplaats die het internet is, en dingen koopt die je anders niet zou kopen, dan is het weer een ander verhaal en verlies je net tijd en geld voor geluk. Eigenlijk zou je dan ook geen kredietkaart mogen hebben, maar velen in die situatie hebben dat wel. Dus nogmaals:
Het is wel een feit dat niet iedereen even goed kan omgaan met de toegenomen complexiteit van de maatschappij. Is dat omdat het niet goed aangeleerd wordt, of is het omdat het echt "te veel is," of is het iets anders? Daar heb ik nog geen antwoord op.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

CCatalyst schreef: 04 maa 2024, 11:11
Dizzy schreef: 04 maa 2024, 11:04 ondanks dat de pakjesdiensten dagelijks uw straat inrijden je toch het gevoel hebt niet gelukkig te zijn.
Euhm, wel, dankzij de pakjesdiensten, heb je in de regel meer tijd (en ook meer geld) om dingen te doen die je gelukkig maken. Daarmee wil ik niet zeggen dat de zaken die ze komen leveren je gelukkig maken, maar eerder dat als je dezelfde goederen in de winkel moest gaan kopen het je meer tijd gekost zou hebben en wellicht ook meer geld, en dus zou je van beide minder overhouden om te spenderen aan zaken - zoals ervaringen, hobby's of sociale interacties - die je wel gelukkig maken.

NU, als je niet kan omgaan met de gigantische marktplaats die het internet is, en dingen koopt die je anders niet zou kopen, dan is het weer een ander verhaal en verlies je net tijd en geld voor geluk. Eigenlijk zou je dan ook geen kredietkaart mogen hebben, maar velen in die situatie hebben dat wel. Dus nogmaals:
Neen, dat zou betekenen dat we nu allemaal meer tijd hebben, dat gevoel hebben weinigen schat ik.

Ik gebruik ook Collect en Go en dat bespaart inderdaad tijd EN geld want je koopt enkel wat je moest hebben en je hebt geen impulsaankopen en tijd is ook geld. Ik werd echter niet gelukkig van dat zoeken naar producten en dan aanschuiven aan de kassa. Helaas zal niet iedereen de gewonnen tijd invullen met nuttigere belevenissen.

Ik bestel ook pakjes maar eerder sporadisch. Ik koop vooral wat ik absoluut nodig heb, niet puur om iets te hebben want dat (geluks)gevoel ben je na korte tijd kwijt, net als uw geld. bovendien heb ik geen financiële problemen en kan ik me iets veroorloven. Helaas merk ik dat mensen die die luxe niet hebben meer kopen en zaken die ze vorig jaar ook al gekocht en alweer verkocht hebben. Een collega had een vriendin die dus zowat elke dag een pakje liet leveren, ik zou niet weten na 2 dagen wat ik nog moet bestellen en vooral wat kost dat? Het kopen vult bij sommigen een leegte heb ik het gevoel maar het is niet door te kopen dat het opgelost wordt.

Straks ga ik even joggen. Dat is ook mentaal heilzaam en gezond voor de rest van het lichaam. Geen tijd voor hoor ik dan, maar tijd moet je maken voor dingen die belangrijk zijn. Een gezonde geest in een gezond lichaam schijnt precies geen prioriteit te zijn.
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: KrSi78
Uitgedeelde bedankjes: 333 keer
Bedankt: 227 keer
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

Dizzy schreef: 04 maa 2024, 11:39 Straks ga ik even joggen. Dat is ook mentaal heilzaam en gezond voor de rest van het lichaam. Geen tijd voor hoor ik dan, maar tijd moet je maken voor dingen die belangrijk zijn. Een gezonde geest in een gezond lichaam schijnt precies geen prioriteit te zijn.
Sorry, maar dit kon ik echt niet laten schieten:
Computer(k)nul
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Merci Sinna, die steek ik nog rap in mijn playlist :)
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

Dizzy schreef: 04 maa 2024, 11:39 Neen, dat zou betekenen dat we nu allemaal meer tijd hebben, dat gevoel hebben weinigen schat ik.
Maar niet wegens de pakjesdiensten, wel omdat er nu gewoon zoveel meer aanbod is van tijdbesteding en elke dag komen er nog dingen bij. Er zijn veel meer zaken bijgekomen waar je je tijd aan kan spenderen dan aan zaken waar je tijd mee kan besparen (zoals pakjesdiensten). Ook hier vereist het dus opnieuw de vaardigheid van het kunnen omgaan daarmee.
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 248 keer
Bedankt: 544 keer
Provider
Te Koop forum

Ik vind het niet grappig (ook al begrijp ik wel dat sommige de humor ervan zullen zien), dus plaats ik het maar even hier.
Sterk voorbeeldje van een misplaatste advertentie ?
Screenshot 2024-03-04 215016.png
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 211 keer
Provider

Dizzy schreef: 04 maa 2024, 11:39 Neen, dat zou betekenen dat we nu allemaal meer tijd hebben, dat gevoel hebben weinigen schat ik.
Nochtans is het wel zo. We hebben veeeel meer tijd dan onze ouders en grootouders. Wasmachines, droogkasten, vaatwas, dweilrobots, poetsvrouw, strijkdienst,... En dan moet je eens zien aan wat we die extra tijd besteden. Scrollen op smartphones/computers/social media/benchwatchen/.... Misselijkmakend hoeveel tijd je effectief achter een schermpje verbrandt. Het zou grappig zijn mocht het eigenlijk niet zo zielig zijn
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Sasuke schreef: 04 maa 2024, 21:52 Ik vind het niet grappig (ook al begrijp ik wel dat sommige de humor ervan zullen zien), dus plaats ik het maar even hier.
Sterk voorbeeldje van een misplaatste advertentie ?

ik snap dat sommigen het niet grappig zullen vinden idd, en het is natuurlijk wel een serieus onderwerp/probleem...
maar anderzijds hou ik wel wat van dark humor, en richt dit zich niet op een specifiek persoon dus zie ik er de humor wel van in.

al lijkt het me idd niet de bedoeling dat een serieuze site (al dan niet onbedoeld) dit soort grapjes maakt.
woutervh schreef: 04 maa 2024, 22:56 Nochtans is het wel zo. We hebben veeeel meer tijd dan onze ouders en grootouders.
hoewel ik het eens ben met die "veel teveel tijd achter schermen" (ahem.... waar ik dit nu dus op typ),
ben ik het niet eens met dat we "veel meer tijd hebben dan onze grootouders".

mijn grootouders hadden 5 kinderen en een huis af te betalen, hetgene ze rond hun 20ste konden kopen, en konden rondkomen met 1 inkomen (mijn grootmoeder heeft nooit gewerkt).
aan de andere zijde waren het 3 kinderen en een huis af te betalen, en dezelfde situatie.

ik ga niet zeggen dat ze dan rijk waren, maar tegenwoordig moet je toch echt niet proberen van een huis te kopen met 1 inkomen, en dan een gezin van 5 tot 7 ondersteunen.

dus d'office hebben we minder tijd, want als je met 2 gaat werken dan:

- moet je de kinderen ergens dumpen (en dat kost geld)
- moet je na het thuiskomen nog de was en plas doen
- moet je na het thuiskomen nog het eten maken
...
en dat allemaal terwijl je dus al een hele dag hebt moeten werken, tegenover onze grootouders vroeger waar de man ging werken,
de vrouw thuis voor de kinderen zorgde, en het eten aan tafel stond zodat het hele gezin kon aanschuiven op het moment dat vaders thuiskwam.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

We hebben tijd gewonnen door bepaalde innovaties... maar die spenderen we nu aan andere dingen. We werken met twee want dat is bijna onvermijdelijk in de huidige maatschappij. Daarnaast zijn ook de mogelijkheden en de mobiliteit enorm toegenomen. Ik denk niet dat onze ouders zoveel hobby's hadden of zoveel onderweg waren. Ook de druk op het werk is niet verminderd. Dan heb je het fenomeen FOMO waarbij mensen stress krijgen omdat ze niet alles wat op asociale media wordt gehyped kunnen volgen.

Veel van die zaken kan je zelf deels beperken maar niet iedereen slaagt daarin, ik denk eerder dat de meesten er niet in slagen omdat de meerderheid volgers zijn en gewoon nadoen wat anderen doen. Dat is gemakkelijk en safe maar de gevolgen zien ze niet altijd in.

Daarnaast is er door nieuwe dingen ook enorm veel tijdverlies. FB, TikTok, X, Instagram,...

Mensen beseffen het wel blijkt oa uit de nieuwe digimeter maar er iets aan doen is niet altijd zo eenvoudig. We zijn verslaafd aan de constante impulsen die daarvoor ook gemaakt zijn.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Dizzy schreef: 04 maa 2024, 11:39 Ik gebruik ook Collect en Go en dat bespaart inderdaad tijd EN geld want je koopt enkel wat je moest hebben en je hebt geen impulsaankopen en tijd is ook geld. Ik werd echter niet gelukkig van dat zoeken naar producten en dan aanschuiven aan de kassa. Helaas zal niet iedereen de gewonnen tijd invullen met nuttigere belevenissen.
Dat is dan een volledig persoonlijke beleving die daarom niet noodzakelijk van toepassing is op anderen.
Ik zou bv. niet weten waarom je in een warenhuis iets anders zou kopen dan wat je nodig hebt. Desnoods maak je een lijstje (dat ik eerder gebruik om zaken niet te vergeten ipv me te beschermen tegen impulsaankopen).
Een gemiddeld warenhuisbezoek duurt hier een 20-30 min. per 14 dagen. Zoveel tijd is daar dus ook niet op te besparen. Ga je buiten de uren inkopen doen dat iedereen blijkbaar wil gaan winkelen loop je doorgaans zo door de kassa heen.

En voor iedereen zijn er wel 24 uur in een dag.
Zelden zijn de mensen die daar niet mee zouden moeten toekomen.
Dat iedereen een andere keuze maakt om die uren in te vullen is iets anders en zoals steeds: andere keuzes, andere gevolgen.
Dweilrobots, tuinrobots, poetsvrouw, strijkdienst gebruiken we ook al niet. En toch hebben we, ondanks ons internetgebruik :angel: , geen tijd te kort. :-D
Met twee werken is ook al geen noodzaak maar doen we alleen omdat we het leuk vinden. Van werken wordt doorgaans niemand echt rijk. Je kan dus beter je geld voor je laten werken dan jij voor je geld. Maar het is niet omdat je voldoende geld hebt dat je dan verplicht bent anderen je rommel achter je te laten opruimen noch geld te besteden aan zaken die je eigenlijk niet nodig hebt.

Het aantal kinderen kies je in de 21ste eeuw nog altijd zelf. "Ongelukjes" en "geloof" zijn op dat vlak, op een uitozndering na, in onze contreien geen excuus meer. Je ziet dan ook dat gezinnen met 5 kinderen eerder een zeldzaamheid zijn en bijna altijd het gevolg van eigen (opgelegde) keuzes.
Wie dus bewust kiest voor minder kinderen en zijn inkomen verstandig kan beheren kan ook in deze tijden nog een eigen huis kopen zonder zich twintig tot dertig jaar te verbinden aan een dure lening. Maar je moet dan wel de juiste keuzes (durven) maken.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Ik had het over normale mensen, geen supermensen zoals jijzelf die ontsnappen aan elke mogelijke beïnvloeding.

Het concept supermarkt is gebouwd op het verkopen van zaken die je niet nodig hebt of duurdere varianten. Een lijst houdt je ook niet tegen om iets extra te kopen.

Veel mensen gaan werken en hebben niet altijd zoveel keuze in hun momenten dat ze gaan winkelen. Helaas is het dan druk door de lotgenoten en ikzelf zat langer dan een half uur in de winkel waarvan soms 15 minuten aan de kassa alleen. Uiteraard verschilt dit per moment en winkel maar ik vond het niet echt plezant. Shoppen is sowieso geen hobby van mij, ik ga enkel naar een winkel als ik iets nodig heb, nooit voor de "fun".

Iedereen deelt zijn tijd inderdaad zelf in en kiest waaraan men tijd wil spenderen. Wie dat graag doet in een winkel mag dat van mij, zelf beperk ik het tot inladen, betalen en weg. Daarna ga ik ergens wandelen terwijl de dweilrobot zijn werk doet, de afwasmachine draait,...
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Dizzy schreef: 05 maa 2024, 11:02 Ik had het over normale mensen, geen supermensen zoals jijzelf die ontsnappen aan elke mogelijke beïnvloeding.
Je moet echt geen abnormale mens zijn gewoon te gaan winkelen en thuis te komen met alleen de zaken die je nodig hebt. Dat lukt wel meer mensen zonder beroep te moeten doen op "collect en ga" omdat ze de eigen impulsen niet kunnen bedwingen en dan maar denken dat dit voor iedereen zou gelden. En vervolgens dan gaan overdrijven om de eigen tekortkomingen goed te praten.
De familie Colruyt zal je (en gelijkgezinden) uiteraard zeer dankbaar zijn dat je hen wat extra geld toestopt voor deze "service".
Het concept supermarkt is gebouwd op het verkopen van zaken die je niet nodig hebt of duurdere varianten. Een lijst houdt je ook niet tegen om iets extra te kopen.
Akkoord wanneer je dan uitsluitend uitgaat van je eigen persoonlijkheid.
ik ga enkel naar een winkel als ik iets nodig heb, nooit voor de "fun".
Nu spreek je jezelf tegen.
Je geeft meermaals aan dat je dan niet kan weerstaan om zaken te kopen die je niet nodig hebt en dat je daarom van andere verkoopsmethodes moet gebruik maken. Uiteraard tegen een extra kostprijs.
Ik beweer ook nergens dat winkelen fun moet zijn. Het is een noodzakelijk kwaad en dat hou je dan, toch als men zijn eigen impulsen kan controleren, best zo kort mogelijk.

Wie zichzelf in een winkel niet in de hand heeft kan dus idd beter dat gedrag compenseren op een andere wijze.
Wie dat probleem niet heeft heeft ook geen betalende alternatieven nodig.

Zo eenvoudig is het in de werkelijkheid.

Wie zelf niet te lui is om zijn eigen huishouden in en rond de woning te doen heeft uiteraard ook geen extra wandelingen nodig om het gebrek aan lichaamsbeweging te compenseren.
Eerst allerlei machines kopen en moderne slaven inhuren om het eigen vuil achter het luie gat op te ruimen en vervolgens moeten gaan wandelen om het gebrek aan lichaamsbeweging in en rond de eigen woning te compenseren.
En dan nog de tijd vinden om dat "gedrag" op het www te gaan verdedigen.
Gekker moet het echt niet worden. :angel:
Maar ja, dit topic heeft om gegronde redenen dan ook "frustratie" als onderwerp. :-D
Sol Invictus!
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Juist, supermarkten verdoen hun tijd met marketing en hun wereldwijde concept is nooit iets geworden. Reclame is al evengoed pure verspilling :) De mens (buiten jezelf) is nu eenmaal onderhevig aan dat soort manipulaties en je kan ze soms weerstaan maar niet altijd, ik geef die menselijke tekortkoming graag toe, jij nog niet. Fine with me.

Wat is ook uw probleem met mensen die Collect en Go doen, heb jij er last van? Neen, je hebt er zelfs voordeel mee want ze maken ook uw wachtrij korter. Ze staan minder lang op de parking en je hebt meer plaats in de winkel. Ik heb geen probleem met wie graag door gangen loopt en zaken in een kar dumpt om ze dan aan de kassa van kar te verwisselen en ze weer in de wagen te laden en thuis weer uit te laden. Ieder diertje zijn pleziertje.

Time is money, gaat een oude economische wijsheid maar Colruyt zal u waarschijnlijk wel betalen om de tijd bij hen te spenderen. De service kan bovendien vaak vermeden worden door aanbiedingen of gratis servicebeurten. De service kost ook enkel iets als je geen impulsaankoop deed, jij kunt dat dus maar ik geef sommigen toch het nadeel van de twijfel.

Ik spreek mezelf ook niet tegen als ik zeg dat ik niet voor het plezier winkel en tegelijk toegeef dat als ik toch in een winkel ben ik onderhevig ben aan de menselijke tekortkomingen zoals beïnvloeding. Ik ben me gewoon bewust dat ik niet zo uitzonderlijk ben dan jij. Wij stervelingen beseffen maw zeer goed dat we nooit aan die perfectie zullen voldoen, mag dat nog van u?

Alé, en mensen die automatiseren zijn ineens lui of hebben een gebrek aan lichaamsbeweging :roll:
Er zijn taken genoeg om en rond het huis, het zoeken naar efficiëntere manieren lijkt me niet verkeerd, zo heb je meer tijd voor de zaken die je wel graag doet zoals in de tuin werken. Voor lichaamsbeweging kies ik zelf de beweging die ik leuk vind oa lopen maar wandelen is naast aangenaam ook nog eens gezond, win/win dus.
UBremoved_15318
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 66 keer

Dat de meeste topics uitmonden in een 'maatschappelijk' debat, zelfs een simpele vraag
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 94 keer

Nog eentje eraan toevoegen,

Ik heb net het laatste stuk gezien van Masterchef

T wordt stilaan tijd dat de chefs, en niet enkel in dit programma, dat ze een keer meedraaien in de juiste afdeling van 'de echte jobs'

Veel eer zout gebruiken, gieten met die suiker terwijl 1/6 van de Vlaamse bevolking diabeet is
Men schat de populatie diabetici op zo'n miljoen tot 1,3 miljoen omdat veel mensen ervan nog niet van op de hoogte zijn.

Eigenlijk zou een 'chef' die de naam chef echt waard is ons op TV moeten leren hoe te koken met zout vervangende kruiden, volkoren of vezelrijke producten en met zo weinig mogelijk suiker

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5010 met Tapatalk

devilkin
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 663 keer
Provider
Te Koop forum

Of leren dat je heel lekker kan koken zonder dat er een lap vlees op een bord moet liggen. Blijkbaar ook nog altijd voor heel veel koks onbestaande.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”