Rijden op LPG (terug) interessant?

Hier kan je het hebben over niet-elektrische voertuigen
Plaats reactie
didi79
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 123 keer
Bedankt: 120 keer

Op zoek naar een nieuwe (of jong tweedehandse) auto. En dan ga je terug kijken, vergelijken...

De normale discussie EV, diesel, benzine of hybride vindt uiteraard plaats. Onze situatie: auto van de vrouw, geen woon-werkverkeer, meestal korte afstanden (boodschappen, activiteiten kinderen), 1 keer per jaar een langere autovakantie.

Nu de gasprijzen weer wat genormaliseerd zijn, blijkt LPG toch weer interessant qua kost per km. En ook lage inschrijving en verkeersbelasting.
Te overwegen? Of afblijven? Waarom of waarom niet?
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: KrSi78
Uitgedeelde bedankjes: 333 keer
Bedankt: 227 keer
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

Ik rij sinds vorige zomer voor het eerst LPG. Ik was aangenaam verrast de eerste keer dat ik LPG ging tanken dat de teller van de liters sneller ging dan die van de euro's :). Het voordeel van LPG (bv. tov. CNG) is dat de LPG-prijs los-vast gekoppeld is aan de andere petroleumproducten, die van CNG niet.

Het is natuurlijk niet allemaal rozegeur en maneschijn:
  • Het verbruik op LPG ligt hoger dan op benzine. Algemeen wordt 10% aangenomen, maar dat kan ik momenteel niet bevestigen noch ontkennen aangezien ik zowat altijd op LPG rij.
  • Geen idee hoeveel duurder een onderhoudsbeurt is voor een LPG tov. benzine, de eerste servicebeurt moet nog ingepland worden.
  • Ondergrondse parkeergarages blijven een dingetje: ik moet officieel geen groene LPG-sticker voeren omdat de wagen met een LPG-installatie af-fabriek geleverd werd. Mijn ervaring tot nu toe is dat je pas heel laat op de hoogte gesteld wordt dat de parkeergarage verboden is voor LPG-wagens waardoor je feitelijk verplicht wordt in te rijden. Ik probeer ze te vermijden (door vooraf op Google Maps/Earth de inrit in beeld te proberen krijgen), maar dat lukt lang niet altijd.
  • Het aanbod van LPG-tankstations is beperkt: in mijn woonomgeving zijn er twee (wat op zich al een luxe is) maar daar kan je enkel LPG tanken als de shop open is. Dat was eentje waar ik mij niet van bewust was toen ik mijn wagen kocht. Er bestaan websites die aangeven waar je LPG kan tanken, ook in het buitenland.
  • Als de wagen niet af-fabriek met een LPG-installatie komt, dan neemt die vaak véél plaats in in de kofferbak. In mijn geval zit de LPG-tank op de plaats van het reservewiel (toch goed voor 50 liter).
  • Als je in de buurlanden wil gaan rondrijden: Duitsland en Luxemburg hebben hetzelfde vulsysteem, Nederland en Frankrijk niet. Een set vuladapters is een must (en liggen std in de auto). Ik heb ze aangeschaft bij Van Meenen.
  • Let op met wagens die nog in (fabrieks)garantie zijn en een later ingebouwde LPG-installatie: als er dan motorproblemen zijn dan zullen ze de schuld op elkaar afschuiven.
Als je met deze 'beperkingen' kan leven, dan zal je blij zijn met een LPG-wagen.
Met een volle benzine- en LPG-tank heb ik een rijbereik van 1000+km. Ik heb geen last van range anxiety: als ik zonder LPG val, dan tuf ik vrolijk verder op benzine. In omgevingen zonder LPG-station kan je dan (tijdelijk) terug benzine rijden.
Computer(k)nul
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 43 keer
Bedankt: 133 keer

didi79 schreef: 04 maa 2024, 10:53 Nu de gasprijzen weer wat genormaliseerd zijn, blijkt LPG toch weer interessant qua kost per km. En ook lage inschrijving en verkeersbelasting.
Ik denk dat je de prijzen niet goed gevolgd hebt de laatste jaren. LPG is nooit duur geweest en heeft de prijsstijgingen van aardgas NIET gevolgd. LPG is een bijproduct van de olieraffinage. Het was nooit voordeliger om met LPG te rijden dan tijdens de crisis van de aardgasprijzen.

Ook bij achteraf geplaatste LPG-installaties worden meestal ringtanks gebruikt en heb je geen verlies van kofferruimte.
Wel best vòòr de aanschaf van de wagen informeren of er een lpg-kit bestaat voor de motor. Zeker nu met de DI-motoren is dat niet vanzelfsprekend. Ook of de kleppen geschikt zijn. Kleppensmeersysteem is te vermijden vanwege de kostprijs.

Prins wordt meest geplaatst maar zou ik niet meer willen. Is wel goed maar duur in onderhoud. Na 500 uren rijden (20.000 à 30.000 km) moeten de LPG-filters vervangen worden. Kost je 150 €. Bij de andere merken is dat niet.
Mijn voorkeur gaat uit naar BRC en Zavoli die tot de zelfde groep behoren als Prins. BRC is qua aanschaf ongeveer even duur als Prins, Zavoli is goedkoper. Bij deze merken heb je geen verplicht periodiek onderhoud
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
didi79
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 123 keer
Bedankt: 120 keer

Bedankt voor de inzichten @Sinna en @MarkDM.

Aangezien we voor de keuze staan van een andere wagen, is een after-market LPG installatie niet direct van toepassing. Gewoon een wagen die standaard met LPG komt (of 2 tanks).

Maar is de kost per gereden km dan effectief lager? 10% hoger verbruik dan benzine, maar benzine is 2,5x duurder per liter. Of zijn er nog andere factoren?
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

Daar kan ik nog niet op antwoorden: ik rij er nog geen jaar mee en heb daardoor nog geen idee qua onderhoudskosten.
Computer(k)nul
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
Bedankt: 673 keer
Provider

Wat ondergrondse garages betreft, ik dacht dat je nergens in mocht ? zijn er dan uitzonderingen ?

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
thmj
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 15 keer

Sinna schreef: 04 maa 2024, 11:33 Ik rij sinds vorige zomer voor het eerst LPG.

Raar niet te lezen naar de keuring geweest.
Raar niet te lezen extra rijtaks.
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

• Wettelijk gezien is er geen verbod meer om met een LPG-wagen ondergronds te parkeren (bron, bron en bron die verwijst naar de wetgeving), praktisch kan de parkeergarage het wel verbieden omdat ze zelf niet in regel zijn.
  • Ik moest niet naar de keuring: het betreft een nieuwe wagen die fabriek-af met LPG-installatie kwam (bron).
  • Extra rijtaks: aan de ene kant vragen ze meer tax, maar aan de andere kant krijg je korting omdat je met een properder brandstof rijdt. In mijn geval heften die elkaar zowat op (resp. +€89,16 (bron) en -€100 (bron)) en was ik beduidend goedkoper uit dan met mijn Euro5-diesel.
Computer(k)nul
lirec
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
Bedankt: 153 keer
Provider
Te Koop forum

LPG-wagen ondergronds:
- alle moderne LPG installaties zijn in de feite veiliger dan benzinewagens omdat de kans op (grote) lekkage zo goed als uitgesloten is
- feitelijk voldoen de meeste parkeergarages intussen aan de veiligheirdnormen zodat zelfs lekkende LPG geen probleem is
=> uitbaters van parkeergarages vinden het gewoon makkelijker om een verbodssticker te hangen

praktijkvoorbeeld: ik had een LPG wagen en de garage van het werk had een verbodssticker. Bij navraag bij de uitbater kreeg ik prompt toestemming om WEL te parkeren daar omdat de nodige installaties (ventilatie op vloerniveau, LPG detectoren,...) aanwezig zijn.

LPG wagen zou ik alleen niet in een kleine afgesloten ongeventileerde ruimte plaatsen zoals garagebox
Plaats reactie

Terug naar “Niet-elektrische voertuigen”