Platform voor sparen via buitenlandse bank

Plaats reactie
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 148 keer
Bedankt: 108 keer
Provider
Te Koop forum

Ik zoek een platform waar je als Belg kan sparen bij een buitenlandse bank.

Ik vond deze, maar die is enkel voor inwoners/belastingbetalers van Nederland: raisin.nl

https://pickthebank.eu/ geeft enkel weer welke je ook op spaargids.be kan vinden.

Kent iemand iets gelijkaardigs waar we wel mee mogen doen?
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
mgo72
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 53 keer

Raisin.com aanvaard in theorie elke burger uit de EU.
johann
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 43 keer
Provider

Niet echt:
If you are a resident of an EU/EEA country or Switzerland (with the exception of Belgium) and are at least 18 years of age and acting on your own behalf, we will be able to open a Raisin Account for you as a single account
https://help.raisin.com/hc/en-us/articl ... -customer-

Strikt juridisch is er geen enkele reden te bedenken waarom Europese banken geen rekeningen voor EU-onderdanen uit eender welke lidstaat zouden openen. In de praktijk is het quasi onbegonnen werk. Er zijn uitzonderingen, maar of het sop de kool finaal waard is, blijft dan nog de vraag. De 30% roerende voorheffing maakt het er niet eenvoudiger op.

Het Duitse Trade Republic biedt als online broker 4% bruto op niet-belegde gelden, maar na aftrek van de RV, blijft daar uiteindelijk minder van over dan de 3% die NIBC momenteel zonder voorwaarden biedt op een gereglementeerde spaarrekening. Waarbij uiteraard moet opgemerkt worden dat TR maandelijks rentevergoedingen uitbetaalt, wat het interessanter maakt voor gelden die geen vol jaar blijven staan. Anderzijds: het is de vraag of TR wel bereid om jou als klant te aanvaarden/houden als je hun aanbod 'misbruikt' als spaarrekening (want zij willen dat je intekent op beleggingen, want da's nu eenmal hun 'winkel').

Voorts is er ook nog het Luxemburgse Advanzia dat soms tijdelijke promo's heeft voor nieuwe klanten, maar na die promo val je dan meteen wel terug op een veel lagere basisvergoeding.

Kortom, voor Belgen zijn er binnen een Europese context niet veel mogelijkheden. Misschien zijn er nog exotischere mogelijkheden, maar daar heb ik geen zicht op - en de risico's lijken mij dan sowieso groot.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 355 keer
Bedankt: 282 keer

https://traderepublic.com/en-de

Misschien is Trade Republic wel een oplossing!? Het lijkt er namelijk op dat amerikaanse fintech (Blackrock o.a.) met EU steun/garanties ook belgische spaargelden wil aantrekken. Ik ga alvast bekijken of zij spot bitcoin ETF trackers kunnen bieden...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
tom35
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 52 keer

Iemand ervaring met nibc want veel goed lees ik er niet van...ben ook op zoek naar een andere bank...ben nu bij crelan maar wil je meer dan 1% op je spaarrekening moet je langs gaan op kantoor om andere rekening te openen..deze week een brief gekregen dat de oude spaarrekening wordt omgezet naar een nieuwe met yep..terug die 1% intrest...dat kan wel maar je omzetten naar die 2% how neen...
Ik overweeg argenta of ing...ben wat terughoudend voor bv nibc... gaat alleen over spaarrekening, zichtrekening zit bij bnp

Tom
Taaner242
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 29 keer
Provider
Te Koop forum

ygeffens schreef: 02 jan 2024, 14:42 Ik zoek een platform waar je als Belg kan sparen bij een buitenlandse bank.
Waarom wil je bij een buitenlandse bank sparen?
Op raisin zie ik bv. rentes tot 3.31 dus netto 2.317. Dat krijg je toch op diverse Belgische spaarrekeningen ook.
Of ben ik verkeerd?

Toegevoegd na 6 minuten 54 seconden:
tom35 schreef: 01 maa 2024, 14:13 Iemand ervaring met nibc want veel goed lees ik er niet van...ben ook op zoek naar een andere bank...ben nu bij crelan maar wil je meer dan 1% op je spaarrekening moet je langs gaan op kantoor om andere rekening te openen..deze week een brief gekregen dat de oude spaarrekening wordt omgezet naar een nieuwe met yep..terug die 1% intrest...dat kan wel maar je omzetten naar die 2% how neen...
Ik overweeg argenta of ing...ben wat terughoudend voor bv nibc... gaat alleen over spaarrekening, zichtrekening zit bij bnp

Tom
Als het enkel over een spaarrekening gaat heb je niet veel contact met de bank. Je schrijft gewoon over en terug, zie niet direct wat er fout kan gaan. Ene platform is natuurlijk handiger dan het andere maar overschrijven is een simpele transactie hé. Je hebt wel banken die alle overschrijvingen instant doen en andere waar je een werkdag moet wachten.
Naast NIBC zitten Santander en MeDirect ook meestal bij de hogere rentes.
Flippi
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 124 keer
Bedankt: 103 keer
Provider
Te Koop forum

Taaner242 schreef: 01 maa 2024, 15:06 Waarom wil je bij een buitenlandse bank sparen?
Op raisin zie ik bv. rentes tot 3.31 dus netto 2.317. Dat krijg je toch op diverse Belgische spaarrekeningen ook.
Of ben ik verkeerd?
Als je het hebt over een gereglementeerde spaarrekening, dan is volgens mijn (beperkte) kennis 3,31% bruto = 3,31% netto tot een getotaliseerde rente-opbrengst van 980 € in 2023 of 1020 € in 2024. Alles daarboven wordt belast aan 15% (en niet 30% zoals je aangaf).

Dergelijke rente vind je al minder vlug op een Belgische spaarrekening alhoewel je eigenlijk ook geen moeite moet doen om rentes van 2,50% tot 3,00% te vinden.
Let wel dat het grootste aandeel van die rente wordt bepaald door de getrouwheidspremie die je verliest wanneer je geld afhaalt dat minder dan 1 jaar op de rekening stond.

Ervan uitgaande dat je het geld dan toch minstens 1 jaar op zo'n rekening zal laten staan is een staatsbon op 1 jaar misschien een betere keuze, want dan is de opbrengst (weliswaar maar 2,10% netto) gegarandeerd omdat verwacht wordt dat de rente (ook op die buitenlandse rekeningen) in dalende trend zal gaan.
Vandaag (1 maart) is het wel de laatste inschrijvingsdag voor die staatsbon van 2,10% netto/1 jaar.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3720 keer
Provider

tom35 schreef: 01 maa 2024, 14:13 Ik overweeg argenta of ing...ben wat terughoudend voor bv nibc... gaat alleen over spaarrekening, zichtrekening zit bij bnp
Bij Argenta heb je de:
  • Getrouwheidsrekening
    • basis interest 0.25% (jaarlijks uitgekeerd op 31/12)
    • getrouwheidspremie: 1.75% (voor geld dat 1 jaar blijft staan, uitgekeerd op einde van het kwartaal waarin het geld één jaar op de rekening staat)
    • totaal: 2% (vrijgesteld tot 1020 EUR rente, daarboven 15%), dus maximaal 51.000 EUR op de rekening = 2% netto
  • Groeirekeing
    • basis interest 1.20% (jaarlijks uitgekeerd op 31/12)
    • getrouwheidspremie: 1.80% (voor geld dat 1 jaar blijft staan, uitgekeerd op einde van het kwartaal waarin het geld één jaar op de rekening staat)
    • totaal: 3% (vrijgesteld tot 1020 EUR rente, daarboven 15%), dus maximaal 34.000 EUR op de rekening = 3% netto
    • beperking: maximaal 500 EUR per maand sparen
Theoretisch moet je op uw belastingaangifte de rentevergoeding vermelden die het plafond overtreft en waarop nog geen roerende voorheffing is ingehouden (als je verschillende rekeningen hebt.
Maar geen mens die dat doet, en de bank telt het ook niet samen, zelfs als je verschillende rekeningen hebt bij dezelfde bank...
Flippi schreef: 01 maa 2024, 16:13 Ervan uitgaande dat je het geld dan toch minstens 1 jaar op zo'n rekening zal laten staan is een staatsbon op 1 jaar misschien een betere keuze, want dan is de opbrengst (weliswaar maar 2,10% netto) gegarandeerd omdat verwacht wordt dat de rente (ook op die buitenlandse rekeningen) in dalende trend zal gaan.
Vandaag (1 maart) is het wel de laatste inschrijvingsdag voor die staatsbon van 2,10% netto/1 jaar.
Op de staatsbon voorjaar 2024 is er 30% roerende voorheffing.
Maar ik vraag me af wat de regering zal doen in het najaar 2024, als plots die vele miljarden van de vorige Staatsbon (najaar 2023) vrijkomen???
Terug 15% ?
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 355 keer
Bedankt: 282 keer

We hebben geen glazen bol om zoiets te voorspellen, maar zij zullen in elk geval genoeg op tafel moeten leggen om de "communistische" neigingen (dixit BDW) van Paul Magnette te pareren... :-)
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
Taaner242
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 29 keer
Provider
Te Koop forum

Flippi schreef: 01 maa 2024, 16:13 Als je het hebt over een gereglementeerde spaarrekening, dan is volgens mijn (beperkte) kennis 3,31% bruto = 3,31% netto tot een getotaliseerde rente-opbrengst van 980 € in 2023 of 1020 € in 2024. Alles daarboven wordt belast aan 15% (en niet 30% zoals je aangaf).

Dergelijke rente vind je al minder vlug op een Belgische spaarrekening alhoewel je eigenlijk ook geen moeite moet doen om rentes van 2,50% tot 3,00% te vinden.
Let wel dat het grootste aandeel van die rente wordt bepaald door de getrouwheidspremie die je verliest wanneer je geld afhaalt dat minder dan 1 jaar op de rekening stond.
De standaard roerende voorheffing is 30%. Op Belgische geregelmenteerde spaarrekening is die vrijgesteld op de eerste schijf (dit jaar 1020 euro) en inderdaad verlaagd tarief van 15% daarboven. Maar alles daarbuiten (en dus ook die buitenlandse rekeningen) is in principe dus 30%. De enige Belgische rekening op raisin.nl is een CKV-rekening maar die zal wel niet geregelmenteerd zijn.
Vandaar mijn vraag waarom zo graag in het buitenland sparen?
Plaats reactie

Terug naar “Geldzaken”