zonnepanelen Installeren
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
- Bedankt: 312 keer
- Recent bedankt: 11 keer
Dat was de "vraag" niet en dus ging mijn antwoord daar niet over.
Ik schrijf dan ook nergens dat PV voor een alleenstaande niet zou kunnen renderen.
Er is geen individueel bruikbaar antwoord te geven op een vrijblijvende open vraag over de zingeving van PV + WP zonder daar verder geen enkel detail over te verschaffen.
Mijn hoed af voor wie dat wel kan en/of hier alle mogelijke scenario's en rendementsberekeningen over wil neerschrijven.
Er zijn best scenario's te bedenken wanneer PV voor een alleenstaande/doorsnee gezin/kroostrijk gezin rendabel kan zijn of juist niet en wanneer dit in combinatie met een warmtepomp meer of minder zin heeft.
Maar niet op basis van de gegeven details. Of beter het volledig ontbreken van details.
Wanneer een vraagsteller een gedetailleerd antwoord wil dat enigzins ter zake is zal hij in de eerste plaats zijn vraag zorgvuldiger moeten stellen en stofferen met meer bruikbare details.
Nu lijkt het meer op een vraag stellen om er een te kunnen stellen (en dat lijkt me in het geval van TS eerder een constante dan een uitzondering).
Maar hey, zoals gezegd, wie op basis van deze summiere info ter zake doende info kan verstrekken waar TS zelf iets mee kan, mij niet gelaten.
Ik schrijf dan ook nergens dat PV voor een alleenstaande niet zou kunnen renderen.
Er is geen individueel bruikbaar antwoord te geven op een vrijblijvende open vraag over de zingeving van PV + WP zonder daar verder geen enkel detail over te verschaffen.
Mijn hoed af voor wie dat wel kan en/of hier alle mogelijke scenario's en rendementsberekeningen over wil neerschrijven.

Er zijn best scenario's te bedenken wanneer PV voor een alleenstaande/doorsnee gezin/kroostrijk gezin rendabel kan zijn of juist niet en wanneer dit in combinatie met een warmtepomp meer of minder zin heeft.
Maar niet op basis van de gegeven details. Of beter het volledig ontbreken van details.
Wanneer een vraagsteller een gedetailleerd antwoord wil dat enigzins ter zake is zal hij in de eerste plaats zijn vraag zorgvuldiger moeten stellen en stofferen met meer bruikbare details.
Nu lijkt het meer op een vraag stellen om er een te kunnen stellen (en dat lijkt me in het geval van TS eerder een constante dan een uitzondering).
Maar hey, zoals gezegd, wie op basis van deze summiere info ter zake doende info kan verstrekken waar TS zelf iets mee kan, mij niet gelaten.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
- Bedankt: 17 keer
Ik ga waarschijnlijk binnen kort alleen wonen in het huis dat mijn ouders nu verhuren. Zal eerst wat verbouwingen nodig zijn zoals isoleren van daken en muren.
En er is geen centrale verwarming aanwezig. Dus zou ik indien dit gaat zonder het nodige breek werk dit misschien installeren. Dus dacht ik misschien toekomst gericht aan een warmte pompt daar de normen altijd maar strenger worden.
Dus wat mijn verbruik van gas /elektriciteit zal zijn weet ik dus niet. Vandaar de open vraag.
En er is geen centrale verwarming aanwezig. Dus zou ik indien dit gaat zonder het nodige breek werk dit misschien installeren. Dus dacht ik misschien toekomst gericht aan een warmte pompt daar de normen altijd maar strenger worden.
Dus wat mijn verbruik van gas /elektriciteit zal zijn weet ik dus niet. Vandaar de open vraag.
- Moonboy
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
- Bedankt: 34 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Een warmtepomp in een bestaande oudere woning is zinloos, enkel bij nieuwbouw aan de huidige normen is het rendabel.
Zonnepanelen, kijk wat je nog krijgt voor de elektriciteit die je op het net injecteert, en met een digitale teller wordt je bijna afgezet door de energie maffia.
Herfst en winter maanden zijn ze zelfs verlieslatend, velen hebben inmiddels ontdekt dat niet zij er veel beter van worden, en de terugdraaiende tellers behoren binnenkort tot het verleden.
Zonnepanelen, kijk wat je nog krijgt voor de elektriciteit die je op het net injecteert, en met een digitale teller wordt je bijna afgezet door de energie maffia.
Herfst en winter maanden zijn ze zelfs verlieslatend, velen hebben inmiddels ontdekt dat niet zij er veel beter van worden, en de terugdraaiende tellers behoren binnenkort tot het verleden.
- Moonboy
- Pro Member
Super isolatie nodig, wil je meer dan 18 graden binnen temp halen,
Je woning moet voor minstens meer dan 75 % geïsoleerd zijn.
Je energieverbruik of E-peil mag niet hoger dan 90 zijn.
Je huis moet aan de hand van hernieuwbare energie voor een groot deel zelfvoorzienend zijn.
Minimale ventilatievoorzieningen zijn vereist.
Daarom zijn bij een IER een lucht-water warmtepomp en een bodem-water warmtepomp de beste keuzes: ze werken op hernieuwbare energie en doen zo je E-peil serieus zakken. Hou er echter rekening mee dat zeker een geothermische warmtepomp een grote en ingewikkelde installatie vereist. Die plaatsing kan heel wat kosten met zich meebrengen.
Is je huis niet voldoende geïsoleerd? Dan ontsnapt er te veel warmte en moet je warmtepomp bijgevolg constant intensief werken. Dit zorgt ervoor dat je rendement te laag ligt en dat je eigenlijk geen voordeel uit je installatie haalt. Zonder goede isolatie heeft je warmtepomp niet veel nut.
Je huis moet aan de hand van hernieuwbare energie voor een groot deel zelfvoorzienend zijn.
Daarom zijn bij een IER een lucht-water warmtepomp en een bodem-water warmtepomp de beste keuzes: ze werken op hernieuwbare energie en doen zo je E-peil serieus zakken. Hou er echter rekening mee dat zeker een geothermische warmtepomp een grote en ingewikkelde installatie vereist. Die plaatsing kan heel wat kosten met zich meebrengen.
Is je huis niet voldoende geïsoleerd? Dan ontsnapt er te veel warmte en moet je warmtepomp bijgevolg constant intensief werken. Dit zorgt ervoor dat je rendement te laag ligt en dat je eigenlijk geen voordeel uit je installatie haalt. Zonder goede isolatie heeft je warmtepomp niet veel nut.
-
- Elite Poster
Op basis van "open" vragen ga je geen gedegen advies krijgen.glda19 schreef: 01 maa 2024, 17:35 Dus wat mijn verbruik van gas /elektriciteit zal zijn weet ik dus niet. Vandaar de open vraag.
Net zoals in dat andere topic al geadviseerd werd kan je dus maar beter eerst een gedegen EPC test laten uitvoeren gevolgd door minstens een warmteverliesberekening.
Dan weet je precies wat kan en niet kan en kan je op basis daarvan offertes aanvragen zodat je ook weet of je voorziene budget toereikend is.
Toegevoegd na 28 minuten 59 seconden:
Dat "advies" raakt kant noch wal.Moonboy schreef: 01 maa 2024, 17:45 Een warmtepomp in een bestaande oudere woning is zinloos, enkel bij nieuwbouw aan de huidige normen is het rendabel.
Bij een gedegen renovatie kan de combinatie van een warmtepomp en PV wel degelijk hebben.
En ik spreek uit eigen ervaring (woning bouwjaar jaren negentig uit vorige eeuw met aanvankelijk individuele gaskachels als verwarming en een gasgeiser voor SWW).
Gerenoveerd tot een woning die sinds 2023 full electric is en bv. de maand januari 2024 maar 20,7 kWh van het net heeft afgehaald en 16,4 kWh heeft teruggeleverd. En dit met een L/L en L/W WP. Gezien de huidige klimaatopwarming en de bodemwatertemperatuur in Vlaanderen zou ik met het oog op de toekomst al zeker geen geothermische WP meer aanraden want het grootste deel van het jaar is dat niet rendabel.
In februari 24 was de gemeten buitentemperatuur hier min. -1°C (één (!) nacht op de 29), de max. buitentemperatuur 17,2°C en de gemiddelde temperatuur 8,6°C. Er waren zelfs zes dagen dat er niet moest bijgestookt worden omdat de zon alleen het aankon.
Dat resulteert op jaarbasis al meer dan tien jaar in niet alleen een nulenergierekening maar in jaarlijkse terugbetalingen bovenop de afwezige energierekening.
En jaren geleden al bewust gekozen voor een digitale teller ipv een analoge terugdraaiende teller.
Dat laatste zorgde zelfs voor een nog lagere energierekening (want geen prosumententarief en geen onbalanstarief te betalen en de terugleververgoeding is meer dan voldoende om het capaciteitstarief en de databeheer te betalen.
Maar ja, met de wolven in het bos meehuilen kan iedereen.
Maar op basis van de info die hier beschikbaar is kan men geen advies geven of het zin heeft of niet.
Dat kan alleen op basis van gedegen data en cijfers en beter niet op basis van algemeenheden en al zeker niet onderbuikgevoel.
Sommige woningen kan je ook beter slopen en totaal heropbouwen dan te renoveren met weinig resultaat.
Dat kan misschien voor jou het geval zijn maar dan heb je ergens niet goed gerekend of de verkeerde beslissingen genomen.Herfst en winter maanden zijn ze zelfs verlieslatend, velen hebben inmiddels ontdekt dat niet zij er veel beter van worden, en de terugdraaiende tellers behoren binnenkort tot het verleden.
Tussen maart en oktober is mijn woning (in een gerenoveerde woning met PV dus geen nieuwbouw) voor 100% zelfvoorzienend. Van november tot en met februari schommelt dat - zelfs met de laatste sombere maanden - tussen de 75 en 85% ZV.
Zelfs wanneer je het op een pure wintermaand bekijkt heb je nog geen gelijk.
Voor de maand februari bedroeg mijn energierekening op basis van netafname en netteruglevering 2,8244 €.
Tel je er de vaste kost van het capaciteitstarief en het databeheer bij komt daar 9,9 € bij.
Totaal 12,7244 €. Trek je daar de productievergoeding vanaf is de rekening voor een wintermaand minus 31,8 €.
Dat lijkt me niet slechter dan wat men betaalt in vele "nieuwbouw" woningen.
Iedere situatie verschilt dus met telkens andere gevolgen.
Wat jij stelt kan dus voor jouw situatie opgaan maar zeker niet voor iedereen zoals dit praktijkvoorbeeld op basis van data en cijfers - en niet op basis van buikgevoel en toogpraat - aantoont.
Toegevoegd na 12 minuten 7 seconden:
Gezien je daar "vanuit" gaat dus al geen geldig EPC attest.glda19 schreef: 01 maa 2024, 18:42 We gaan er vanuit dat het huis een ECP van F heeft. Dus daken isoleren en muren langs buiten
Heb gezien dat glas een 1,1 k waarde heeft wat overeenkomt zou komen met hr + glas
Dat moet er dan sowieso komen voor de verkoop.
Renoveren zal je dus sowieso binnen de vijf jaar moeten doen tot minstens klasse D (maar uiteraard liefst naar B of A want anders kan je over een paar jaar terug opnieuw beginnen).
Muren isoleren aan de buitenkant kan maar dan moet je naar de staat van de muren en openingen kijken (geen dichte verf, geen niet geïsoleerde open spouwmuur, geen vochtproblemen, kunnen isoleren onder maaiveld en over koudebruggen (wat een probleem is bij deuren en ramen indien je deze niet wil vervangen,.....).
Een U-waarde van 1/1,1 is de gewone standaard tegenwoordig.
Uiteraard kijk je ook naar de (isolatie)staat van het kaderwerk en de luchtdichtheid van de woning.
Ga je alles isoleren en voldoende luchtdicht maken moet je ook kijken naar een ventilatiesysteem of je krijgt vocht- en condensproblemen.
Bij zo'n omvangrijke verbouwing zou ik eerder een architect aanspreken.
Wil je langs buiten isoleren moet je sowieso al een bouwvergunning aanvragen.
Wens je PV op het dak van de woning te leggen kijk je beter eerst ook de staat van de dakbedekking na zodat je zeker weet dat deze nog minstens 25 jaar mee kan. Het heeft weinig zin nu vlug nog PV te plaatsen en het er over een tiental jaar terug vanaf te moeten halen omdat het dak aan vervanging toe is.
Sol Invictus!
- Moonboy
- Pro Member
En al die renovering, veranderingen en investeringen, heb je daar de kosten en afschrijving van, want pas als je deze terugverdiend hebt kan je van opbrengst beginnen te spreken, velen vergeten dit en sommige zaken blijven ook niet meegaan of gaan erop achteruit. Reken maar even uit,
Februari 2024 : Zeer warme, natte en sombere maand https://www.meteo.be/nl/klimaat/klimaat ... 4/februari
Zeer weinig zon, een van de donkerste maanden
Toegevoegd na 8 minuten 36 seconden:
De grootste aanpassing voordat een warmtepomp in een oud huis geplaatst kan worden is het verbeteren van de isolatie. Hiervoor heb je verschillende opties. Een oud huis dat voor 1920 gebouwd is, heeft in de meeste gevallen geen spouwmuur. Bij deze woningen zal de buiten- of binnenmuur geïsoleerd moeten worden, wat een erg grote ingreep is. Een warmtepomp in een oud huis dat tussen 1930 en 1975 gebouwd is, is al mogelijk wanneer de spouwmuur volledig geïsoleerd wordt.
Woningen tussen 1975 en 1992 beschikken soms wel over spouwmuurisolatie, maar meestal niet voldoende voor een warmtepomp. Verder kun je ook het dak, de vloer, de ramen of de kruipruimte isoleren. Voor het plaatsen van een warmtepomp is het soms nodig dat leidingwerk of radiatoren worden aangepast of vervangen.
Februari 2024 : Zeer warme, natte en sombere maand https://www.meteo.be/nl/klimaat/klimaat ... 4/februari
Zeer weinig zon, een van de donkerste maanden
Toegevoegd na 8 minuten 36 seconden:
De grootste aanpassing voordat een warmtepomp in een oud huis geplaatst kan worden is het verbeteren van de isolatie. Hiervoor heb je verschillende opties. Een oud huis dat voor 1920 gebouwd is, heeft in de meeste gevallen geen spouwmuur. Bij deze woningen zal de buiten- of binnenmuur geïsoleerd moeten worden, wat een erg grote ingreep is. Een warmtepomp in een oud huis dat tussen 1930 en 1975 gebouwd is, is al mogelijk wanneer de spouwmuur volledig geïsoleerd wordt.
Woningen tussen 1975 en 1992 beschikken soms wel over spouwmuurisolatie, maar meestal niet voldoende voor een warmtepomp. Verder kun je ook het dak, de vloer, de ramen of de kruipruimte isoleren. Voor het plaatsen van een warmtepomp is het soms nodig dat leidingwerk of radiatoren worden aangepast of vervangen.
-
- Elite Poster
Uiteraard en tot op de euro.Moonboy schreef: 01 maa 2024, 20:21 En al die renovering, veranderingen en investeringen, heb je daar de kosten en afschrijving van, want pas als je deze terugverdiend hebt kan je van opbrengst beginnen te spreken,
En nog eens goedkoper dan een vergelijkbare nieuwbouw ook.
Dat is in een nieuwbouw niet anders. Trouwens benieuwd wanneer je een nieuwbouwwoning hebt terugverdiend?velen vergeten dit en sommige zaken blijven ook niet meegaan of gaan erop achteruit. Reken maar even uit,
Iedereen moet voor zichzelf de rekening maken en dat liever op basis van gedegen data, cijfers en opzoekwerk en niet op basis van wat halfslachtige raadsels.
Wat dit topic betreft heeft TS - toch wanneer hij de woning wil aankopen en de EPC is een F - trouwens geen keuze.
Hij zal dan sowieso binnen de vijf jaar moeten renoveren en dan doe je beter het ineens goed ipv half werk dat over enkele jaren terug moet overgedaan worden.
Of dat binnen zijn budget past en of de respectievelijke woning dat nog waard is kan alleen hij bepalen of iemand met kennis ter zake na een plaatsbezoek.
Op een forum wat vrijblijvende vragen stellen is, mijn mening, niet de meest aangewezen weg daarvoor.
Yep, en zelfs dan lukt het. Zie mijn vorige cijfers.Zeer weinig zon, een van de donkerste maanden
Maar je moet bij een grondige renovatie wel de goede volgorde in acht nemen.
Dus niet in een niet of halfslachtig gerenoveerde woning gaan wonen en het gat dan proberen dicht te rijden met PV en een WP maar zodanig grondig renoveren dat je bijna geen energie meer nodig hebt. Voor iedere kWh die je nooit meer nodig hebt moet je immers geen (dure) oplossing meer zoeken.
Het zijn doorgaans ook niet de bouwmaterialen die de prijs bepalen maar de werkuren.
Je kan dus beter, indien nodig, dubbel zo dik isoleren want de grootste kosten blijven dezelfde.
Maar die details krijgen we van TS vooralsnog niet.Een oud huis dat voor 1920 gebouwd is, heeft in de meeste gevallen geen spouwmuur...
Hij spreekt ook van glas met een U-waarde van 1,1. Dat lijkt me niet van toepassing op een woning bouwjaar 1920.
Het blijft dus verder "gokken" wat der beste oplossing zou zijn en dat is gewoon tijdverlies.
Sol Invictus!
- Moonboy
- Pro Member

https://warmerhuis.nl/zonnepanelen-opbr ... _per_maand
https://www.zonnepanelen.net/opbrengst-zonnepanelen/
Februari 2024 sloot af met een totale zonnestraling van 30.248,70 Wh/m² . Dit is het slechtste resultaat sinds 2010. We bleven dan ook ruim onder het gemiddelde van de afgelopen 10 jaar (2014-2023) dat 42.452,91 Wh/m² bedraagt.
https://www.hln.be/geld/belg-ontvangt-p ... ~a90d83bf/
-
- Elite Poster
Ja dat weet iedereen die data bijhoudt.
Ik heb bv. persoonlijke data over de woning en omgeving bijgehouden sinds 2011.
Maar wat heeft dat te maken met de vraag van TS?
We weten niet in welke toestand zijn woning nu is, tot welk niveau hij wil renoveren (D,C,B,A,A+,.......), hoe groot het dakopp is waar hij eventueel PV op wil installeren, wat de dakhelling en oriëntatie van dat dak is, wat zijn budget is,..... enz.
Bij weinig zon en een verkeerde oriëntatie en dakhelling kan je zelfs een nieuwbouw niet het jaar rond full electric op PV laten draaien.
Anderzijds kan je, wanneer je alles doordacht doet en je tijd neemt, zelfs de oudste woning renoveren tot klasse A en beter. En daarbij spreek ik uit de praktijk. De oudste woning die ik al gerenoveerd heb (of heb laten renoveren) was uit de 16de eeuw en had na renovatie klasse B. De laatste woning (buiten mijn eigen woning want dat project is nog lopend) die ik gerenoveerd heb was van vlak na WOII en heeft na o.a. de blowertest het EPC label A voor een residentiële eenheid gekregen (20 kWh/m²/jaar). En dat ondanks beperkingen in de mogelijkheden (rijhuis in een stadscentrum). En ja dat betaalt zich ook terug. Op de laatste woning was een jaar na beëindigen van de renovatie al een bod dat 100K hoger was dan de volledige kostprijs van die woning (aankoopprijs + administratiekosten + renovatiewerken).
Wie toch renoveert kan daar, uiteraard binnen de budgettaire mogelijkheden, beter zo ver mogelijk in gaan want de eisen worden met de tijd niet minder. Bovendien wint zich dat bij een verkoop terug (het zijn net de woningen met een slechte energiescore die meer in waarde zakken en met een goede energiescore die in waarde stijgen/waarde behouden.
Is het voor eigen bewoning is de meerkost voor een doorgedreven renovatie tov het behaalde resultaat niet zoveel meer en je hebt de jaren erna meer comfort en een lagere tot afwezige energierekening.
Een maandje meer of minder zon maakt voor zo'n projecten dan echt niet uit. Het is dus redelijk onzinnig om je bij een totaalrenovatie daar op blind te staren.
ps. Je cijfers zijn ook te nuanceren want iedere lokale situatie is anders en niet noodzakelijk gelijk aan een algemeen gemiddelde.
Ik hou o.a. ook de cijfers van de zonneinstraling op eigen locatie bij en deze zijn gunstiger dan jouw cijfers:
Bij een dakhelling van 32° en een ZZ0 oriëntatie resulteert dat in de maand februari (uiteraard bij een zeer goed geïsoleerde woning en afhankelijk van de omstandigheden uitsluitend verwarmd met A2A WP, A2W WP, rechtstreekse zonne-instraling) in een "energietekort" (productie tov verbruik) van 4,371 kWh (door eigen productie en eigen lokale opslag). Dat tekort (en de netafname van 20,726 kWh voor de maand februari) wordt uiteraard ruimschoots goedgemaakt tussen maart en november. Een energierekening loopt immers doorgaans over een volledig jaar (je kan nog altijd vrij kiezen voor een jaarnota ipv een maandnota en door de huidige RLP0N regeling is een jaarnota ook nog eens voordeliger dan een maandnota).
Dat wat betreft de vrijstaande woning die ik momenteel zelf bewoon en waar de renovatie pas volledig beëindigd zal zijn in de loop van 2031 (deze voorlopgie cijfers zullen dus nog verbeteren!).
Het kan dus allemaal wel. Je moet alleen willen (en kunnen).
Wat TS al dan niet wil bereiken hangt af van de ligging en staat van zijn woning en het budget dat hij daaraan persoonlijk kan/wil spenderen. Op basis van de beschikbare info is daar verder weinig over te zeggen door derden.
Ter info: vandaag staat de meter lokaal al op 247,5 W/m² (edit 495,9 W/m²)
waardoor de lokale opslag in de stationaire accu al 95% van zijn maximum capaciteit heeft bereikt (goed voor twee tot drie dagen in complete zonsverduistering). Dat wordt dus al vroeg overschakelen naar de opslag in de mobiele accu. 
Dat laatste brengt dan hier 65,86 cent/kWh op. Geen bedragen waar je rijk van wordt maar toch mooi meegenomen als zakcentje.
Wie het kleine niet eert.......
Bovendien is het in de leefruimte nu al 22°C en dat zonder enige extra verwarming maar louter op basis van kernfusie ergens op een verre afstand. Wel niet met 1.1 glas maar met glas met een U-waarde van 0.6 (dat overigens, na wat onderhandelen, voor dezelfde prijs werd geplaatst als glas met een U-waarde van 1.0).
Ik heb bv. persoonlijke data over de woning en omgeving bijgehouden sinds 2011.
Maar wat heeft dat te maken met de vraag van TS?
We weten niet in welke toestand zijn woning nu is, tot welk niveau hij wil renoveren (D,C,B,A,A+,.......), hoe groot het dakopp is waar hij eventueel PV op wil installeren, wat de dakhelling en oriëntatie van dat dak is, wat zijn budget is,..... enz.
Bij weinig zon en een verkeerde oriëntatie en dakhelling kan je zelfs een nieuwbouw niet het jaar rond full electric op PV laten draaien.
Anderzijds kan je, wanneer je alles doordacht doet en je tijd neemt, zelfs de oudste woning renoveren tot klasse A en beter. En daarbij spreek ik uit de praktijk. De oudste woning die ik al gerenoveerd heb (of heb laten renoveren) was uit de 16de eeuw en had na renovatie klasse B. De laatste woning (buiten mijn eigen woning want dat project is nog lopend) die ik gerenoveerd heb was van vlak na WOII en heeft na o.a. de blowertest het EPC label A voor een residentiële eenheid gekregen (20 kWh/m²/jaar). En dat ondanks beperkingen in de mogelijkheden (rijhuis in een stadscentrum). En ja dat betaalt zich ook terug. Op de laatste woning was een jaar na beëindigen van de renovatie al een bod dat 100K hoger was dan de volledige kostprijs van die woning (aankoopprijs + administratiekosten + renovatiewerken).
Wie toch renoveert kan daar, uiteraard binnen de budgettaire mogelijkheden, beter zo ver mogelijk in gaan want de eisen worden met de tijd niet minder. Bovendien wint zich dat bij een verkoop terug (het zijn net de woningen met een slechte energiescore die meer in waarde zakken en met een goede energiescore die in waarde stijgen/waarde behouden.
Is het voor eigen bewoning is de meerkost voor een doorgedreven renovatie tov het behaalde resultaat niet zoveel meer en je hebt de jaren erna meer comfort en een lagere tot afwezige energierekening.
Een maandje meer of minder zon maakt voor zo'n projecten dan echt niet uit. Het is dus redelijk onzinnig om je bij een totaalrenovatie daar op blind te staren.
ps. Je cijfers zijn ook te nuanceren want iedere lokale situatie is anders en niet noodzakelijk gelijk aan een algemeen gemiddelde.
Ik hou o.a. ook de cijfers van de zonneinstraling op eigen locatie bij en deze zijn gunstiger dan jouw cijfers:
Bij een dakhelling van 32° en een ZZ0 oriëntatie resulteert dat in de maand februari (uiteraard bij een zeer goed geïsoleerde woning en afhankelijk van de omstandigheden uitsluitend verwarmd met A2A WP, A2W WP, rechtstreekse zonne-instraling) in een "energietekort" (productie tov verbruik) van 4,371 kWh (door eigen productie en eigen lokale opslag). Dat tekort (en de netafname van 20,726 kWh voor de maand februari) wordt uiteraard ruimschoots goedgemaakt tussen maart en november. Een energierekening loopt immers doorgaans over een volledig jaar (je kan nog altijd vrij kiezen voor een jaarnota ipv een maandnota en door de huidige RLP0N regeling is een jaarnota ook nog eens voordeliger dan een maandnota).
Dat wat betreft de vrijstaande woning die ik momenteel zelf bewoon en waar de renovatie pas volledig beëindigd zal zijn in de loop van 2031 (deze voorlopgie cijfers zullen dus nog verbeteren!).
Het kan dus allemaal wel. Je moet alleen willen (en kunnen).
Wat TS al dan niet wil bereiken hangt af van de ligging en staat van zijn woning en het budget dat hij daaraan persoonlijk kan/wil spenderen. Op basis van de beschikbare info is daar verder weinig over te zeggen door derden.
Ter info: vandaag staat de meter lokaal al op 247,5 W/m² (edit 495,9 W/m²)

Dat laatste brengt dan hier 65,86 cent/kWh op. Geen bedragen waar je rijk van wordt maar toch mooi meegenomen als zakcentje.

Wie het kleine niet eert.......
Bovendien is het in de leefruimte nu al 22°C en dat zonder enige extra verwarming maar louter op basis van kernfusie ergens op een verre afstand. Wel niet met 1.1 glas maar met glas met een U-waarde van 0.6 (dat overigens, na wat onderhandelen, voor dezelfde prijs werd geplaatst als glas met een U-waarde van 1.0).
Sol Invictus!
-
- Member
- Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
- Bedankt: 9 keer
Ons huis is van de jaren 60, wel nieuw dak en isolatie , ramen zijn dubbele beglazing. Hier sinds 2 jaar verwarming/ koeling met een L/L wp, werkt hier perfect. Zo warm of koud we het zelf willen. In het tussenseizoen zelfs een groot deel op stroom van de zonnepanelen.Moonboy schreef: 01 maa 2024, 18:01 Super isolatie nodig, wil je meer dan 18 graden binnen temp halen,
In een echt oud huis dat overal tocht en totaal niets van isolatie heeft volg ik uw redenering.
Hiervoor hadden we accumulatie verwarming, ons verbruik is serieus gedaald en ons comfort een heel stuk omhoog met de L/L wp.
Dus zomaar verkondigen dat in een iets ouder huis een wp niet nuttig is, is wat kort door de bocht.
-
- Elite Poster
Wat aan te passen naar de specifieke Vlaamse situatie maar het geheel blijft altijd hetzelfde:
- Het hangt vooral af van de eigen situatie welke weg je wil volgen en waar je wil uitkomen
- Doe grondig je eigen onderzoek en dat op basis van zoveel mogelijk data en parameters.
ps. Uiteraard is dit geen op zichzelf staande video en is de woning waarover het gaat vanzelfsprekend eerst grondig gerenoveerd en geïsoleerd.
Sol Invictus!
-
- Elite Poster
Ja inderdaad, de zoveelste verdoken add van HLN voor een bedrijf binnen dezelfde groep.
Een bedrijfje dat bovendien nog een vertekend beeld van de totale energiemarkt geeft omdat het alleen cijfers vergelijkt van energiemaatschappijen die hen daarvoor betalen. Ook hun "prijsvergelijker" is in hetzelfde bedje ziek.
Dus zolang mogelijk op een analoge meter blijven zitten zodat je nul euro krijgt voor iedere teruglevering en als toemaatje ook nog eens een prosumententarief + eventueel onbalanstarief mag betalen.
PV plaats je in de eerste plaats uiteraard beter om zoveel mogelijk zelf van je eigen productie te verbruiken en niet om via het grid (waar je de voorwaarden nooit eeuwig in de hand hebt) een meerwaarde te creëcreër
Dat is altijd mooi meegenomen als extraatje maar zou niet het basis uitgangspunt moeten zijn want je geeft dan je eigen troeven in handen van derden.
Als prosument ben je uiteraard ook niet verplicht aan de "gemiddelde" tarieven van de VREG te werken zodat HLN daar dan een clickbait over kan publiceren.
Dat bepaalde energieleveranciers tijdens het hoogtepunt van de energiecrisis klanten konden lokken met tijdelijke hoge TLV, maar anderzijds ook hoge afnametarieven aanrekenden is een ander verhaal.
En wie suggereert dat de combinatie van thuisbatterij met een dynamisch contract (door laag in te kopen en duurder te verkopen van en naar het grid) doorgaans voordeliger is kent de werking (en de kosten die daarmee gepaard gaan) van de huidige dynamische contracten in Vlaanderen toch niet goed.

Een bedrijfje dat bovendien nog een vertekend beeld van de totale energiemarkt geeft omdat het alleen cijfers vergelijkt van energiemaatschappijen die hen daarvoor betalen. Ook hun "prijsvergelijker" is in hetzelfde bedje ziek.
Dus zolang mogelijk op een analoge meter blijven zitten zodat je nul euro krijgt voor iedere teruglevering en als toemaatje ook nog eens een prosumententarief + eventueel onbalanstarief mag betalen.

PV plaats je in de eerste plaats uiteraard beter om zoveel mogelijk zelf van je eigen productie te verbruiken en niet om via het grid (waar je de voorwaarden nooit eeuwig in de hand hebt) een meerwaarde te creëcreër
Dat is altijd mooi meegenomen als extraatje maar zou niet het basis uitgangspunt moeten zijn want je geeft dan je eigen troeven in handen van derden.
Als prosument ben je uiteraard ook niet verplicht aan de "gemiddelde" tarieven van de VREG te werken zodat HLN daar dan een clickbait over kan publiceren.

Dat bepaalde energieleveranciers tijdens het hoogtepunt van de energiecrisis klanten konden lokken met tijdelijke hoge TLV, maar anderzijds ook hoge afnametarieven aanrekenden is een ander verhaal.
En wie suggereert dat de combinatie van thuisbatterij met een dynamisch contract (door laag in te kopen en duurder te verkopen van en naar het grid) doorgaans voordeliger is kent de werking (en de kosten die daarmee gepaard gaan) van de huidige dynamische contracten in Vlaanderen toch niet goed.
Sol Invictus!
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
- Bedankt: 86 keer
Ik denk dat zonnepanelen enkel maar superinteressant/rendabel zijn/blijven als je een elektrische wagen hebt, om deze op te laden. Dan verdien je ze rap terug.
Op voorwaarde natuurlijk dat je je wagen thuis kan opladen tussen 11:00-16:00 uur, liefst dagelijks....
1 nadeel: In de herfst/winter dan liefst niet veel rijden of superduur opladen aan een openbare laadpaal, of bij een lidl is ook nog betaalbaar....
Een thuisbatterij is weggegooid geld.
Ideaal zou natuurlijk een stekkerauto zijn die ook 's avonds jouw huis kan voeden via een bidirectionele laadpaal.....
Maar geef toe, een ouwe diesel geeft een mens toch heel wat minder kopzorgen. Ik blijf zelf dieselen tot ze het mij verbieden....
Op voorwaarde natuurlijk dat je je wagen thuis kan opladen tussen 11:00-16:00 uur, liefst dagelijks....
1 nadeel: In de herfst/winter dan liefst niet veel rijden of superduur opladen aan een openbare laadpaal, of bij een lidl is ook nog betaalbaar....
Een thuisbatterij is weggegooid geld.
Ideaal zou natuurlijk een stekkerauto zijn die ook 's avonds jouw huis kan voeden via een bidirectionele laadpaal.....
Maar geef toe, een ouwe diesel geeft een mens toch heel wat minder kopzorgen. Ik blijf zelf dieselen tot ze het mij verbieden....
Laatst gewijzigd door lucdec 27 maa 2024, 20:55, in totaal 3 gewijzigd.
- Dizzy
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
- Bedankt: 709 keer
- Recent bedankt: 5 keer
Neen, ze waren daarvoor ook al interessant maar een EV is een andere toepassing die ervan kan profiteren.
Telewerk is nu gebruikelijker waardoor mensen inderdaad in staat zijn om de wagen meermaals overdag te laden, bij mij is dat oa het geval op minstens 3 dagen in de week plus het weekend. Als men de EV's ook inzet als batterij dan wordt het nog interessanter, een evolutie die belangrijk is.
Telewerk is nu gebruikelijker waardoor mensen inderdaad in staat zijn om de wagen meermaals overdag te laden, bij mij is dat oa het geval op minstens 3 dagen in de week plus het weekend. Als men de EV's ook inzet als batterij dan wordt het nog interessanter, een evolutie die belangrijk is.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
-
- Elite Poster
Ja, tuurlijk met een dikke premie elk jaar dankzij wanbeleid Vandebossche en een terugdraaiende teller, die verboden wordt binnen 6 maand.
Wacht maar tot iedereen een digitale meter heeft, je zal dik betalen van 11:00 tot 16:00 uur als je dan elektriciteit op het net zet, zoals nu al in Nederland gebeurt. Ik raad iedereen sterk af om aan die paneel miserie te beginnen, enkel een stekkerauto is een uitzondering, zie mijn post hierboven
-
- Elite Poster
Als er op dit ogenblik iets weggegooid geld is dan is het wel een bidirectionele laadpaal.lucdec schreef: 27 maa 2024, 20:41 Ideaal zou natuurlijk een stekkerauto zijn die ook 's avonds jouw huis kan voeden via een bidirectionele laadpaal....
In België is maar één BDL gehomologeerd dat is een 1F CHAdeMo laadpaal en die kan je alleen gebruiken met een Nissan en gaat er met de tijd gewoon uit gezien in de EU CCS de standaard wordt.
En een BDL kost uiteraard privé ook al wat centen. Hoe denk je die meerprijs terug te verdienen? Toch niet door openbaar te gaan laden aan een kWh prijs die hoger is dan thuis rechtstreeks van het net af te nemen en daar nog eens minstens 10% overdrachtsverliezen bovenop te tellen?
Waarom zou dat minder kopzorgen geven?Maar geef toe, een ouwe diesel geeft een mens toch heel wat minder kopzorgen. Ik blijf zelf dieselen tot ze het mij verbieden....
Dat hangt gewoon van de individuele situatie af. Ik rij al vijf jaar elektrisch en dat geeft gelukkig helemaal geen kopzorgen.

In de zomer volop de PV overproductie vermarkten via de laadpaal en in de winter gewoon op het werk en/of openbaar gratis gaan laden. Niet voor iedereen weggelegd maar ook niet voor iedereen een extra kopzorg.

Wat betreft PV an sich, die waren op minder dan vijf jaar volledig terugbetaald en alle jaren erna dus gratis stroom aan huis + extra overwinsten.
En een analoge terugdraaiende teller heb ik ook al geruime tijd niet meer want in mijn situatie niet zo rendabel als een digitale meter (+ extra premie), geen prosumententarief noch onbalanstarief te betalen en nog een vergoeding krijgen voor iedere kWh die in huis niet verbruikt wordt en niet in de EV kan gepompt worden. Het matheuseffect in volle glorie. Dus gewoon op tijd zelf voor een DM gekozen ipv op het onvermijdelijke te zitten wachten en vrijwillig onnodige belastingen en heffingen betalen.

Zelf politiek zit je verkeerd. De premies waar je op doelt zijn helemaal niet ingevoerd door F VDB.
Die framing wil men zo verkopen (net zoals sommigen er nog altijd stellig van overtuigd zijn dat F VDB ooit effectief geld zou hebben verbrand) maar dat strookt niet met de volledige waarheid.
Terugdraaiende teller verboden binnen 6 maanden? Dat is een nieuw gegeven voor mij. Heb je daar een te controleren bron van?
Waar blijf je het toch halen? Vaste klant van de commentaarsectie van HLN? Lid van de "bangmakerij industrie"?Wacht maar tot iedereen een digitale meter heeft, je zal dik betalen van 11:00 tot 16:00 uur als je dan elektriciteit op het net zet, zoals nu al in Nederland gebeurt.
Spreek je uit de praktijk?
Zoals ik voorheen al aangaf, ik heb al geruime tijd een DM en betaal 24/7 niets om eventueel overproductie op het net te injecteren. Integendeel, in tegenstelling tot een analoge meter krijg je bij een DM vooralsnog wel geld voor iedere kWh die je in het net injecteert.
En als er één land is waar je door de uitgebreide saldering (trouwens ook nog met een DM) nog extrta winsten kan maken via PV dan is het wel Nederland.
En wie slim is neemt uiteraard nu al zijn voorzorgen om als de situatie keert (en dat zal in de toekomst nog moeten blijken en het zal nog wel even duren voor echt iedereen een DM aan huis heeft) niet meer te injecteren naar het net en niet als een konijn voor een lichtbak te zitten wachten op wat misschien komen gaat. Inmiddels blijven de overwinsten wel binnen stromen. Gegoven is gegoven.

En wie persoonlijk vindt dat PV dikke miserie is en blijven dieselen de voorkeur geniet moet dat gewoon doen.
Net zoals een ander vrij mag genieten van de voordelen van PV en EV rijden.
Iedere keuze heeft zijn eigen voor- en nadelen.
PV noch EV is geen verplichting maar nog steeds een volkomen vrij te kiezen engagement.
Net zoals kiezen om te blijven betalen voor fossiele brandstoffen en/of energie van de energieleverancier waarbij de prijzen opgelegd worden door derden een vrije keuze is. Alleen zie ik daar niet onmiddellijk de voordelen van in maar dat zal wel aan mij liggen.
Sol Invictus!
- NuKeM
- Administrator
- Uitgedeelde bedankjes: 125 keer
- Bedankt: 261 keer
Het is inderdaad een miserie ja, vooral omdat ik niet meer kan/mag leggen

(Om ook de winters goed door te kunnen en met het oog op eventueel een warmtepomp zou ik mijn productie moeten opschroeven echter ga ik dan waarschijnlijk over de 10kW aan omvormers waardoor de komende 6-7 jaar mijn certificaten in het gedrang komen

- Dizzy
- Elite Poster
Hoeveel fouten kan men in zo'n paar lijntjes proppen?lucdec schreef: 27 maa 2024, 20:50Ja, tuurlijk met een dikke premie elk jaar dankzij wanbeleid Vandebossche en een terugdraaiende teller, die verboden wordt binnen 6 maand.
Wacht maar tot iedereen een digitale meter heeft, je zal dik betalen van 11:00 tot 16:00 uur als je dan elektriciteit op het net zet, zoals nu al in Nederland gebeurt. Ik raad iedereen sterk af om aan die paneel miserie te beginnen, enkel een stekkerauto is een uitzondering, zie mijn post hierboven
Ik heb al een tijd een DM en ook zonnepanelen en een EV. De wagen laat ik laden met de overtollige opwekking van de panelen. De laadpaal die ik net als de EV grotendeels gekregen heb van de WG laat toe om dat zo in te stellen. Ik laad ook bij de werkgever en voor verplaatsingen heb ik een laadkaart.
Voorheen had ik een eigen bezinewagen, de benzine kon ik niet zelf oppompen maar kon ik wel zelf betalen. Ik denk niet dat ik slechter af ben dus.
Ik raad dus iedereen af uw raad te volgen.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
-
- Member
@dizzy, maak je voor mij even een rekensommetje als ik alles privé moet kopen en niet kan leasen of krijgen van mijn WG?
Aankoop EV,aankoop laadpaal,aankoop batterij...
Ook kan ik niet geloven dat bepaalde voordelen die een EV nu nog heeft,gaan blijven, zoals geen BIV,geen wegentaks...
Ik denk dat EV rijden super is maar voor de particulier nog veel te duur.
Ook kan ik niet geloven dat bepaalde voordelen die een EV nu nog heeft,gaan blijven, zoals geen BIV,geen wegentaks...
-
- Elite Poster
Dat is idd de echte "luxe miserie".NuKeM schreef: 28 maa 2024, 06:11 (Om ook de winters goed door te kunnen en met het oog op eventueel een warmtepomp zou ik mijn productie moeten opschroeven echter ga ik dan waarschijnlijk over de 10kW aan omvormers waardoor de komende 6-7 jaar mijn certificaten in het gedrang komen)

Maar ik neem aan dat je weet dat er omvormers zijn waar te tot 200% aan Wp aan panelen mag koppelen?
De omvormer in kVA is de beperking niet het aantal Wp aan zonnepanelen.
De max. kVA aan omvormervermogen is (voor een 3F installatie) recentelijk door Fluvius ook opgetrokken van 10 naar 25 kVA (zonder voorafgaandelijke studie). Maar je blijft dan wel zitten met het fase evenwicht van max. 5 kVA verschil tussen de fases en wie een grotere productie eenheid dan 10 kVA als particulier heeft zou dan door de belastingdienst eventueel als een producent beschouwd kunnen worden (BTW nummer, belasting op injectie betalen,......).
Wat betreft GSC kan je ook altijd (indien het dak dit toelaat) een bijkomende installatie met een eigen omvormer plaatsen (waar je geen GSC voor krijgt) en de "oude" onaangeroerd laten.
Wat je ook kan doen (en energetisch rendabeler is dat is de eerste GSC installatie onaangeroerd laten (en die wanneer de productie in de zomer niet nodig is) max. laten injecteren op het net (of een EV) en de uitbreiding off grid aansluiten via MPPT's zodat je DC productie van PV rechtstreeks naar je DC opslag in de thuisaccu gaat en je MPII daar dan prioritair AC van maakt voor de AC verbruikers. In de winter gaat je "oude" installatie dan niet meer injecteren op het net maar via de PV omvormer naar de verbruikers en desnoods injecteren in de batterij. Bij teveel productie die je niet kwijt kan/wil naar het net of niet zelf kan verbruiken zullen MPPT's zich ook zelf in productie gaan beperken (want ze zijn in se ontworpen om off grid te werken).
Toegevoegd na 14 minuten 18 seconden:
Daar kan ik je in volgen (EV voor velen te duur) maar dat hangt nu al af van wat je privé als auto wil en hoeveel eigen geld je kan/wil besteden aan een auto.toxictooms schreef: 28 maa 2024, 09:46 @dizzy, maak je voor mij even een rekensommetje als ik alles privé moet kopen en niet kan leasen of krijgen van mijn WG?
Ik wil ze de kost niet geven de eigenaars van een privé aangekochte auto die tussen de 20 en 30K kost. En dit jaar kan je bv. al een R5 met V2G functie kopen die niet ver van dat bedrag in aankoop zal zijn.
Daarbij komt nog dat uiteraard niet iedereen een salarisauto heeft maar het is ook geen uitzondering op de regel.
De meeste nieuw aangekochte auto's in België (pardon Vlaanderen want in 2023 was de best verkochte nieuwe auto in Vlaanderen een Tesla en in Wallonië een Dacia) zijn geen privé aankoop maar een salaris/lease auto en dat was ook al zo bij ICE.
Ik kan voor jou de rekensom niet maken want ik ken je wensen en eisen niet. Dat zal je dus volgens die wensen en eisen wel moeten doen.
Wat ik wel weet is dat wat betreft PV (en daar gaat in se dit topic over, de EV werd er door een ontkenner bijgesleurd) mijn rekening wel degelijk klopt en ver positief staat. De mogelijkheden van een BEV zijn gewoon een extraatje. Zonder EV klopt de rekening ook (ik heb nl. al meer dan 12 jaar PV, al enige tijd (naar eigen keuze) een DM en rij nog maar 5 jaar met een BEV. De PV installatie betaalde zichzelf binnen de 5 jaar terug, met de overwinsten (en matheus subsidies) kon ik een ruime thuisaccu financieren en dan heb ik nog overschot en uiteraard gratis energie thuis en bij de jaarlijkse afrekening van de energienota (na aftrek van forfaitiar capaciteitstarief) krijg ik, ondanks (of eerder dankzij) de DM, nog geld terug van de energieleverancier. Miserie, miserie........
Afgaan op het onderbuikgevoel van anderen geeft doorgaans meer miserie dan zelf een gedegen rekening maken, vooruit plannen en flexibel kunnen omgaan met wijzigende omstandigheden (if you can't beat them, join them).
Wanneer je niets doet omdat je vermoedt dat iets niet voor eeuwig hetzelfde blijft moet je idd gewoon....... niets doen.
Maar wie tijdig wel iets doet heeft alle voordelen al gehad voor het wijzigt (en wijzigt dan gewoon mee met de andere voordelen).
Maar hoe groter de groep die niets doet of in niets gelooft hoe beter uiteraard voor de kleinere groep die wel in iets gelooft en daar naar gaat handelen. Voordelen worden immers doorgaans alleen verminderd tot afgeschaft en heffingen verhoogt wanneer een groep te groot wordt en mainstream wordt. Hoe langer de groep bevoordeelden klein blijft hoe beter voor hen.

Laatst gewijzigd door ivob 28 maa 2024, 10:22, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
- Dizzy
- Elite Poster
Er zijn installateurs genoeg die je een berekening willen maken maar ik kan je wel vertellen dat sommigen hier spraken van een nobrainer beslissing in het voordeel van ZP.toxictooms schreef: 28 maa 2024, 09:46 @dizzy, maak je voor mij even een rekensommetje als ik alles privé moet kopen en niet kan leasen of krijgen van mijn WG?
Of de voordelen gaan blijven weet ik niet en betwijfel ik ook maar nu gelden ze wel. Dat EV's te duur zijn volg ik wel maar zonder ZP zijn ze nog duurder in gebruik. Bovendien verwacht ik ook dat de kosten voor fossiele brandstoffen gaan toenemen alsook het gebruik van ICE's (LEZ).
-
- Elite Poster
Ik kan me toch van de indruk niet ontdoen dat de voorstanders van een stekkerwagen en zonnepanelen het opvalt dat ze gratis kunnen
laden bij hun werkgever in de wintermaanden. tja, als een ander betaald is het makkelijk natuurlijk, misschien is jullie wagen zelfs een firmawagen, dan
heb je helemaal geen recht van spreken meer tov iemand die alles zelf moet ophoesten....
Trouwens, denk je nu echt dat het realistisch is dat iedere woning over zonnepanelen beschikt. Dit is technische zelfs onmogelijk. Op zonnige dagen
zullen alle installaties die het verst verwijderd zijn van de cabine uitvallen, maar daar zegt niemand iets over, zeker de installateurs niet.
laden bij hun werkgever in de wintermaanden. tja, als een ander betaald is het makkelijk natuurlijk, misschien is jullie wagen zelfs een firmawagen, dan
heb je helemaal geen recht van spreken meer tov iemand die alles zelf moet ophoesten....
Trouwens, denk je nu echt dat het realistisch is dat iedere woning over zonnepanelen beschikt. Dit is technische zelfs onmogelijk. Op zonnige dagen
zullen alle installaties die het verst verwijderd zijn van de cabine uitvallen, maar daar zegt niemand iets over, zeker de installateurs niet.
- Moonboy
- Pro Member
Er is heel veel Marketing mee gemoeid, de consumptie maatschappij ten voeten uit, van de vele beloften is al veel in mist opgegaan, wie hier echt beter van geworden is kan je wel raden.
-
- Elite Poster
Dat je zelf niets moet hebben van een PV installatie is uiteraard je goed recht. Dan plaats je er gewoon geen. Er is geen enkele verplichting om PV te plaatsen. Lijkt me toch een redelijk eenvoudige oplossing?lucdec schreef: 28 maa 2024, 20:08 Trouwens, denk je nu echt dat het realistisch is dat iedere woning over zonnepanelen beschikt. Dit is technische zelfs onmogelijk. Op zonnige dagen
Maar dat je als tegenstander minder geïnformeerde consumenten bewust op het verkeerde been wil zetten omdat je een eigen verborgen agenda hebt of gewoon zelf slecht geïnformeerd bent is al iets heel anders.
Er is technisch helemaal geen probleem om, hoe ver ook van welke cabine dan ook, een PV installatie te plaatsen zonder dat ze uitvalt bij netproblemen. Hangt er gewoon vanaf hoe degelijk de PV installatie is uitgevoerd.
Ik denk dat je je van forum hebt vergist. Dit is het spreekgestoelte van HLN niet.

Toegevoegd na 3 minuten 15 seconden:
Yep.
Tienduizenden consumenten die vooraf hun huiswerk goed hebben gemaakt en op de lagere school tijdens de lessen rekenen goed hebben opgelet zodat ze de basisbegrippen van rekenen onder de knie kregen en zich niet hebben laten afleiden door de populistische afkeer van verandering en gezwets op basis van onderbuikgevoel van diegenen die de boot hebben gemist omdat ze om uiteenlopende redenen niet konden of durfden kiezen voor hetzelfde.
Sol Invictus!
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
- Bedankt: 673 keer
Ge hebt gelijk, iedereen is tegen u, ze willen u allemaal in 't zak zetten, ervoor zorgen dat ge uw geld in iets steekt waardoor ge meer problemen krijgt dan wie dan ook....lucdec schreef: 28 maa 2024, 20:08 I... maar daar zegt niemand iets over, zeker de installateurs niet.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
- devilkin
- Administrator
- Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
- Bedankt: 663 keer
- Recent bedankt: 3 keer
Kuis gehouden, warmte pomp posts in het warmte pomp topic gezet van dezelfde OP en deze post evenzeer in het juiste forum geplaatst.
Now behave.
Now behave.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
- heist_175
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 518 keer
- Bedankt: 1176 keer
- Recent bedankt: 4 keer
- installatie: €8K voor 6kWp en 12kWhtoxictooms schreef: 28 maa 2024, 09:46 maak je voor mij even een rekensommetje als ik alles privé moet kopen
- verbruik: 4000kWh (> 3000kWh via PV+batt en <1000kWh in de winter gekocht op het net & 3000kWh export)
uw factuur zal dalen met 80-90%
-
- Member
Zonnepanelen liggen er al sinds 2019 (7300€)heist_175 schreef: 03 apr 2024, 09:06- installatie: €8K voor 6kWp en 12kWhtoxictooms schreef: 28 maa 2024, 09:46 maak je voor mij even een rekensommetje als ik alles privé moet kopen
- verbruik: 4000kWh (> 3000kWh via PV+batt en <1000kWh in de winter gekocht op het net & 3000kWh export)
uw factuur zal dalen met 80-90%
Wp L/L woonkamer en slaapkamers zijn ook aanwezig (6500€)
Ons huis verwarmt enkel op de L/L wp SWW is een elektrische boiler die ik opwarm via een wifi socket van homewizard, volgens de hoeveelheid injectie.
Ik haal nog 2800kWh van het net en injecteer 2300kWh, waar ik aan de huidig prijs 70€ voor krijg.
Offerte batterij BYD10Kwh + andere omvormer 10000€
EV +- 40000
Laadpaal 1000€ ??
Dus ik zou nog eens een kleine 50000€ moeten investeren?
-
- Member
Mijn dak ligt aan beide zijden (oost/west) al vol, dus dat gaat niet lukken.duizend schreef: 03 apr 2024, 14:39 Ge vergeet het meerverbruik van uw EV, nog eens 10.000 voor extra panelen en omvormer erbij.
Maar dan zijt ge er.
Meerverbruik kan ik echt niet inschatten, de auto staat veel thuis doordat ik in shiften werk of met de fiets ga werken.
Ik vind de ontwikkelingen allemaal interessant maar voor een partikulier bijna onbetaalbaar of niet terug te verdienen.
Als je de EV als leasewagen kunt krijgen is het een ander verhaal.
Dit weekend een gestopt voor een offerte voor een Volvo EX30, kwam uit op 48.000€

Laatst gewijzigd door toxictooms 03 apr 2024, 15:18, in totaal 1 gewijzigd.
- heist_175
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 518 keer
- Bedankt: 1176 keer
- Recent bedankt: 4 keer
Recent ook een EV moeten kiezen, maar een nieuwe ICE is ook schrikwekkend duur.toxictooms schreef: 03 apr 2024, 14:47 Dit weekend een getopt voor een offerte voor een Volvo EX30, kwam uit op 48.000€![]()