Sinds 07-10-2019 heb ik een salariswagen, origineel een KBC BE Operating Lease contract van 4 jaar/125000Km, maar dat origineel contract is aan het einde van de corona-periode naar 5 jaar/120000Km gezet, waardoor de einddatum nu 06-10-2024 is.
In mei 2023 (17 maanden voor het einde van m'n contract (!)) heb ik een nieuwe EV mogen bestellen. Deze is nu een paar dagen geleden aangekomen in België, en zal klaar voor levering zijn eerste helft van Maart.
Nu personeelsdienst wil de nieuwe wagen nog niet inschrijven omdat het einde van het contract van de huidige dus nog 8 maand loopt.
Ze beweren dat de verbrekingsvergoeding van de lease van de huidige "vijf duizend euro!" is. De huidige wagen is in perfecte staat: zeer minimale gebruiksschade, nooit een ongeval gehad, momenteel 102.655Km van de 120.000Km gereden.
Alleen, ze willen het bedrag van die verbrekingsvergoeding niet opvragen/meedelen.
Is er hier iemand die wat thuis is in die wereld van die verbrekingsvergoedingen? Welke informatie heb je nodig voor een berekende gok te maken - exact zullen we het nooit weten. Of is dat - zoals ik vermoed - onmogelijk om in te schatten?
Maar bovenal maak ik me zorgen over de batterij van de EV als die 8 maanden niet belast of gebruikt wordt. Volgens mij is dat zeer slecht voor batterijen als je ze niet gebruikt, en dan zeker in een auto. Er zullen wel wat beveiligingssystemen inzitten waardoor de batterij in slaapmodus gebracht wordt, maar of dat allemaal voldoende is om de batterij op zijn 'fabriek'-performance te houden over een periode van 8 maand betwijfel ik.
Oh, en ik ken de ballen van leasing-dingen, maar als een leasemaatschappij een auto besteld en die wordt geleverd, dan begint dat contract toch te lopen? Dat kan toch niet zijn dat de leasing firma 0€ moet betalen voor die nieuwe wagen die in de garage van de garage voor 8 maand blijft staan?