Fb laat het eigenlijk gewoon ongelezen liggen en auto antwoord 'bedankt, deze was niks maar gelieve toch dingen te blijven melden'. Amazon wel heel slechte fake zogezegd door een combinatie van menselijke experts en AI nagekeken. "Absoluut niks aan de hand, kunt verder gaan maar weet wel dat we uw service stoppen als je teveel blijft zagen." (anyway, 't is gemeld bij de echte verkoper, hij ziet maar wat hij ermee doet... )Tomby schreef: 18 jan 2024, 17:06 Ik denk van niet. Ook gewone profielen die mij proberen te scammen rapporteer ik steevast, en desondanks blijven die ook allemaal bestaan. Het probleem is wellicht ook gewoon dat de scam zelf dan niet via Facebook gebeurt maar per sms of whatsapp en dus buiten het zicht van Facebook.
Mijn kleine frustratie van de dag ...
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 107 keer
- Bedankt: 67 keer
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 1374 keer
- Bedankt: 508 keer
Hoe slecht de speech recognition van Android soms werkt, zo triestig.
Bvb in de wagen, ik laat een net toegekomen SMS voorlezen.
Android: "Wil je hierop antwoorden ?"
Ik: "Neen" (komt ook letterlijk zo op de display)
Ik: "Neen" (komt weer letterlijk zo op de display")
Ik: "Nee !!" (er komt ook weer letterlijk 'nee' op de display)
Android: "Sorry, ik begrijp je niet."
WTF !!!?
Thuis ook constant miserie om Q-Music op de Nest speaker af te spelen. Meeste succes heb ik nog in het Engels en expliciet "Q-Music Belgium" te zeggen (want anders krijg ik die van Nederland).
Ik: "Hey google, listen to QMusic Belgium on Tune-In"
Android (vrouw): "Sorry, this item isn't available or it cannot be played right now."
3 seconden later:
Ik: "Hey google, listen to Q-Music Belgium on Tune-In"
Android (man): "Ok, ik speel Q-Music af"
En da's echt minstens 1 op 4 keer zo...
Bvb in de wagen, ik laat een net toegekomen SMS voorlezen.
Ik: "Neen" (komt ook letterlijk zo op de display)
Ik: "Neen" (komt weer letterlijk zo op de display")
Ik: "Nee !!" (er komt ook weer letterlijk 'nee' op de display)
Android: "Sorry, ik begrijp je niet."
WTF !!!?
Thuis ook constant miserie om Q-Music op de Nest speaker af te spelen. Meeste succes heb ik nog in het Engels en expliciet "Q-Music Belgium" te zeggen (want anders krijg ik die van Nederland).
Ik: "Hey google, listen to QMusic Belgium on Tune-In"
Android (vrouw): "Sorry, this item isn't available or it cannot be played right now."
3 seconden later:
Ik: "Hey google, listen to Q-Music Belgium on Tune-In"
Android (man): "Ok, ik speel Q-Music af"
En da's echt minstens 1 op 4 keer zo...
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 115 keer
- Bedankt: 182 keer
- Recent bedankt: 5 keer
Nest speaker/ Google Home heeft ook problemen met VRT zenders. Maar het helpt om zeer beleefd en onderdanig te zijn:
- "Stream Radio1" => NPO Radio 1
- "Stream VRT Radio1" => VRT Radio 1 Classic...
- "Wil je VRT Radio1 streamen?" => VRT Radio1
- "Stream Radio1" => NPO Radio 1

- "Stream VRT Radio1" => VRT Radio 1 Classic...

- "Wil je VRT Radio1 streamen?" => VRT Radio1

- Dizzy
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
- Bedankt: 709 keer
- Recent bedankt: 7 keer
Toch leuk als je je voor je gemak moet aanpassen aan een machine oftewel the things you own, own you 

Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
-
- Elite Poster
Het streamen van VRT gebeurt via TuneIn. Wel een beetje beschamend voor een openbare omroep dat het via een 3rd party private speler moet terwijl NPO en BBC bijvoorbeeld wel rechtstreeks gaan.
Maar ja, hun andere outlets lopen ook via oa. de duopolisten of via Norkring dat nu volledig in buitenlandse handen is.
Maar ja, hun andere outlets lopen ook via oa. de duopolisten of via Norkring dat nu volledig in buitenlandse handen is.
- devilkin
- Administrator
- Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
- Bedankt: 663 keer
- Recent bedankt: 4 keer
De officiële urls staan nog altijd op icecast.vrtcdn.be, welke resolven naar een aws cloudfront.
Lijkt me een compleet normale situatie?
Lijkt me een compleet normale situatie?
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
- Bedankt: 49 keer
Haha,
Ik herken die frustraties met Google Nest en TuneIn en heb dat voor mezelf zo opgelost :
Ik heb in Google Home in een spraakroutine de starter ´Radio aan´ gelinkt met de actie ´Luister naar vrt Studio Brussel op Tune in´.
Ik herken die frustraties met Google Nest en TuneIn en heb dat voor mezelf zo opgelost :
Ik heb in Google Home in een spraakroutine de starter ´Radio aan´ gelinkt met de actie ´Luister naar vrt Studio Brussel op Tune in´.
- devilkin
- Administrator
- Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
- Bedankt: 663 keer
- Recent bedankt: 4 keer
Ik heb geen idee waar je ziet dat de vrt by default over tune in streamed. Als je kijkt naar de vrtmax site, gaat die z'n streams gewoon starten vanop vrtcdn.
En vrtmax is toch het officieelste wat er is.
En vrtmax is toch het officieelste wat er is.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
- cptKangaroo
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 748 keer
- Bedankt: 250 keer
- Recent bedankt: 2 keer
Die recente straps aan de dopjes van plastieken colaflessen zijn al irritant genoeg maar enkele jaren geleden heeft men ook de lengte van de schroefdraad wat verminderd waardoor je langer moet zoeken naar het 'bijtpunt' waarbij de dop correct vastschroeft. Het maakt het ook makkelijker om de dop verkeerd erop te forceren en dat was deze week het geval bij ons, met een colafles die in de ijskast lag te druppelen.
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
- Bedankt: 673 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Raar dat je het allemaal weet en toch gaat het mis...
J.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
- cptKangaroo
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 748 keer
- Bedankt: 250 keer
Raar? Dit is het soort situatie dat bovenop een pyramide van "maar net vermeden" situaties ligt omdat het zo slecht in elkaar zit. Vroeger had je aan een kleine terugdraai genoeg om de schroefdraad te vinden en nu moet je er telkens naar zoeken. Een USB-A poort is er niks bij qua juiste oriëntatie moeten zoeken.
- Splitter
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 68 keer
- Bedankt: 598 keer
heb dat toch nog nooit voorgehad, al ben ik het wel eens dat die "vaste dop" belachelijk irritant is (maar dat is dan vooral bij kleinere flesjes waar je zo van drinkt, en niet van grote flessen die je overkapt in glazen)
het is ook niet zo dat het een regel is, want bij bv perrier is het nog steeds gewoon een losse dop.
het is ook niet zo dat het een regel is, want bij bv perrier is het nog steeds gewoon een losse dop.
- cadsite
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 311 keer
- Bedankt: 710 keer
- Recent bedankt: 6 keer
Bij de azijn flessen van everyday hangt zelfs het lintje om de dop los te krijgen tegenwoordig vast.
Wat dat met ecologie te maken heeft is me een groot vraagteken.
Ik denk niet dat er mensen " in 't wild" efkes een fles azijn achterover slaan en dan maar dat stukske plastiek in het veld gooien.
(de meeste mensen die ik ken die liters azijn drinken zitten braaf binnen achter hun PC op X)
Wat dat met ecologie te maken heeft is me een groot vraagteken.
Ik denk niet dat er mensen " in 't wild" efkes een fles azijn achterover slaan en dan maar dat stukske plastiek in het veld gooien.
(de meeste mensen die ik ken die liters azijn drinken zitten braaf binnen achter hun PC op X)
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Je moet idd wel beter opletten dat hij goed dichtgedraaid is nu, niet veel verschil met vroeger m.i. maar het gebeurt idd wel iets sneller, heb ook al eens ene gehad die in m'n rugzak gelekt is hierdoor (zat gelukkig niet veel meer in).
Verplicht voor drankflessen die vanaf 3 juli 2024 op de markt komen. Het mag idd nog een paar maanden dus.Splitter schreef: 25 feb 2024, 19:07 het is ook niet zo dat het een regel is, want bij bv perrier is het nog steeds gewoon een losse dop.
Amerikaanse firma's (zoals Coca-Cola) zijn in de regel vroeger in orde gezien hun striktere compliance cultuur vergeleken met Europese firma's (zoals Perrier => Nestlé).
- heist_175
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 518 keer
- Bedankt: 1176 keer
- Recent bedankt: 9 keer
Hoort toch (ook) in "grapje van de dag" thuis, nietcadsite schreef: 25 feb 2024, 20:10 de meeste mensen die ik ken die liters azijn drinken zitten braaf binnen achter hun PC op X

Of dat willen ze u toch wijsmaken.CCatalyst schreef: 25 feb 2024, 22:10 Amerikaanse firma's (zoals Coca-Cola) zijn in de regel vroeger in orde gezien hun striktere compliance cultuur vergeleken met Europese firma's (zoals Perrier => Nestlé).
Al enige wijziging gezien sinds aspartaam nu ook effectief geclasseerd is als potentieel kankerverwekkend?
https://www.who.int/news/item/14-07-202 ... s-released
Dus CocaCola is - net als andere bedrijven - "vroeg in regel" als het hen uitkomt.IARC classified aspartame as possibly carcinogenic to humans
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 89 keer
- Bedankt: 169 keer
Wetende dat dit ook geld voor je gsm die je bij hebt....heist_175 schreef: 26 feb 2024, 10:38
Of dat willen ze u toch wijsmaken.
Al enige wijziging gezien sinds aspartaam nu ook effectief geclasseerd is als potentieel kankerverwekkend?
https://www.who.int/news/item/14-07-202 ... s-releasedDus CocaCola is - net als andere bedrijven - "vroeg in regel" als het hen uitkomt.IARC classified aspartame as possibly carcinogenic to humans

bron:In 2011, the International Agency for Research on Cancer (IARC)Exit Disclaimer, a component of the World Health Organization, appointed an expert working group to review all available evidence on the use of cell phones. The working group classified cell phone use as “possibly carcinogenic to humans,” based on limited evidence from human studies, limited evidence from studies of radiofrequency radiation and cancer in rodents, and inconsistent evidence from mechanistic studies (11).
https://www.cancer.gov/about-cancer/cau ... ies%20(11).
+ @heist_175
The Joint Food and Agriculture Organization/World Health Organization Expert Committee on Food Additives (JECFA) also met in June 2023 to perform an independent risk assessment of aspartame to potentially update the findings of its 2016 evaluation. Based on the evidence from animal and human studies, JECFA concluded that aspartame has not been found to have adverse effects after ingestion and did not change its recommendations on acceptable daily intakeExit Disclaimer. It noted that aspartame is broken down in the gastrointestinal tract into metabolites that are identical to those of common foods and that no mechanism has been identified by which oral exposure to aspartame could induce cancer, thus it concluded that a link between aspartame exposure in animals and cancer could not be established.
-
- Elite Poster
Ik heb het over de Nest Hub. Die kiest voor TuneIn. Bij jou is dat anders?devilkin schreef: 19 feb 2024, 13:33 Ik heb geen idee waar je ziet dat de vrt by default over tune in streamed.
- on4bam
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 304 keer
- Bedankt: 631 keer
Je mag blijkbaar in Brussel met (mogelijk) rode diesel in de LEZ rijden en afsluitingen negeren, dreigend naar politie rijden zodat ze opzij gaan en dat alles zonder nummerplaat. Ik denk dat er maar ingegrepen gaat worden als ze ergens met soep naar een schilderij gegooid wordt.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
https://on4bam.com
- Splitter
- Elite Poster
de neuroloog van mijn moeder zegt al jaren dat aspartaam slecht is (niet enkel voor kankerverwekkend zijn, maar ook omdat het blijkbaar negatieve invloed op het zenuwstelsel zou hebben)heist_175 schreef: 26 feb 2024, 10:38 Al enige wijziging gezien sinds aspartaam nu ook effectief geclasseerd is als potentieel kankerverwekkend?
- Dizzy
- Elite Poster
Ze worden pas aangepakt als ze de naam van een baron op hun mestkar schilderen, strafblad en alon4bam schreef: 26 feb 2024, 12:08 Je mag blijkbaar in Brussel met (mogelijk) rode diesel in de LEZ rijden en afsluitingen negeren, dreigend naar politie rijden zodat ze opzij gaan en dat alles zonder nummerplaat. Ik denk dat er maar ingegrepen gaat worden als ze ergens met soep naar een schilderij gegooid wordt.

Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
-
- Elite Poster
We zullen op deze vergelijking terugkomen wanneer aspartaam effectief verboden zou worden bij wet; dat is vooralsnog niet het geval.heist_175 schreef: 26 feb 2024, 10:38 Dus CocaCola is - net als andere bedrijven - "vroeg in regel" als het hen uitkomt.
- heist_175
- Moderator
Aspartaam is al 20 jaar zéér discutabel, wat CocaCola op geen enkel moment heeft doen besluiten "vroeger" dan nodig wettelijk verplicht te stoppen met het gebruik ervan.Splitter schreef: 26 feb 2024, 12:18de neuroloog van mijn moeder zegt al jaren dat aspartaam slecht is (niet enkel voor kankerverwekkend zijn, maar ook omdat het blijkbaar negatieve invloed op het zenuwstelsel zou hebben)heist_175 schreef: 26 feb 2024, 10:38 Al enige wijziging gezien sinds aspartaam nu ook effectief geclasseerd is als potentieel kankerverwekkend?
Punt bewezen dus: CocaCola voert enkel wijzigingen door die hen goed uitkomen op het moment dat het juridisch niet anders kan.
Niet dat ik anders verwacht had, daar niet van.
- heist_175
- Moderator
Met dat verschil dat de acties nodig om "How can I lower my exposure to" toch wel verschillend zijn:boonpwnz schreef: 26 feb 2024, 14:34 En nog steeds negeren jullie dan het feit dat een cell phone dezelfde classering krijgt als Coca cola.
Dus ik zou gewoon gsm Loos worden als jullie zo bang zijn van aspartaam.
- hou uw GSM wat verder
- stop met de inname van aspartaam
Er gaat geen GSM minder verkocht worden als de aanbevolen acties om de blootstelling te verminderen toegepast gaan worden,
terwijl CocaCola en de ganse drankindustrie een giga-probleem hebben als iedereen dat doet voor aspartaam.
Opnieuw: CocaCola is helemaal geen frontrunner, nooit geweest.
Gewoon een beursgenoteerde multinational die vooral geld wil scheppen en als dat via de verkoop van "mogelijk kankerverwekkende" stoffen is, dan draaien ze daar heus hun hand niet voor om.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 89 keer
- Bedankt: 169 keer
@heist_175
Het is niet eens bewezen dat het schadelijk is als je de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid niet overschrijd
Possible link en further research is geen bewezen feit.
Het is niet eens bewezen dat het schadelijk is als je de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid niet overschrijd
Possible link en further research is geen bewezen feit.
Commenting on the assessments from both the IARC and JECFA, the Director of the Department of Nutrition and Food Safety for WHO has concluded, “The assessments of aspartame have indicated that, while safety is not a major concern at the doses which are commonly used, potential effects have been described that need to be investigated by more and better studies.”
While the science is still evolving, the American Cancer Society supports the call from IARC and other organizations for more research on aspartame and other artificial sweeteners. We also continue to conduct our own studies to better understand their possible link with cancer, as well as to help lower cancer risk and improve prevention efforts and care in other areas.
After completing a dietary exposure assessment, JECFA has concluded that “the evidence of an association between aspartame consumption and cancer in humans is not convincing.” Based on current dietary exposure estimates, JECFA has concluded that dietary exposure to aspartame does not pose a health concern.
-
- Elite Poster
Inderdaad. Compliance, in de Amerikaanse zin van het woord, gaat over naleving van de wet. Niet "best practices" of "adviezen," al zeker niet als men meer winst kan maken door die niet na te leven. Het omgekeerde werd ook niet beweerd.heist_175 schreef: 26 feb 2024, 14:30 Punt bewezen dus: CocaCola voert enkel wijzigingen door die hen goed uitkomen op het moment dat het juridisch niet anders kan.
Niet dat ik anders verwacht had, daar niet van.
Dat de dop vast moet aan de fles is, inderdaad, ook een wet (enfin, het is bij ons een KB als uitvoering van een wet, maar qua naleving maakt dat geen verschil).
Als er werkelijk bewijzen zijn dat aspartaam gevaarlijk is voor de gezondheid, waarom wordt het dan nog steeds niet wettelijk verboden door de overheid? Is de overheid inzake dan ook niet in gebreke? Is het immers niet haar taak om haar (verplichte) ziekteverzekering te behoeden van de kosten die gepaard zouden gaan met de gezondheidsgevolgen van aspartaamgebruik, als er effectief bewijs is inzake risico?
- heist_175
- Moderator
LobbyCCatalyst schreef: 26 feb 2024, 15:47 Als er werkelijk bewijzen zijn dat aspartaam gevaarlijk is voor de gezondheid, waarom wordt het dan nog steeds niet wettelijk verboden door de overheid? Is de overheid inzake dan ook niet in gebreke? Is het immers niet haar taak om haar (verplichte) ziekteverzekering te behoeden van de kosten die gepaard zouden gaan met de gezondheidsgevolgen van aspartaamgebruik, als er effectief bewijs is inzake risico?

(oa van CocaCola)
- Dizzy
- Elite Poster
En omgekeerd beweert men dat de berichten tegen aspartaam vanuit de lobby van de suiker komt.
Veel mensen, vooral diabetici, gebruiken het al een lange tijd. De schade zal wel meevallen indien men niet overdrijft met gebruik maar voor wat geldt dat niet?
Veel mensen, vooral diabetici, gebruiken het al een lange tijd. De schade zal wel meevallen indien men niet overdrijft met gebruik maar voor wat geldt dat niet?
-
- Elite Poster
Afspraak proberen maken bij de oogarts: eerst mogelijke afspraak mei 2025! Ja, ik heb gevraagd of dat geen missing was maar het is me bevestigd: mei 2025.
Twee andere oogartsen geprobeerd: patiëntenstop.
En maar lachen met de Britse NHS maar het is hier in België dezelfde kant aan het op gaan. Ik ben bijvoorbeeld ook al enkele maanden een tandarts aan het zoeken.
Goed bezig politici!
Twee andere oogartsen geprobeerd: patiëntenstop.
En maar lachen met de Britse NHS maar het is hier in België dezelfde kant aan het op gaan. Ik ben bijvoorbeeld ook al enkele maanden een tandarts aan het zoeken.
Goed bezig politici!
- Matt555
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
- Bedankt: 49 keer
https://www.gezondheidenwetenschap.be/g ... offie-niet
Koffie staat sinds 1991 op de lijst van mogelijk kankerverwekkend, maar wordt nu van die lijst geschrapt. Te hete dranken vormen daarentegen wel een gevaar: ze verhogen de kans op slokdarmkanker.
Factcheck
De Wereldgezondheidsorganisatie schrapt koffie van de lijst ‘mogelijk kankerverwekkend’, omdat daarvoor geen bewijzen zijn. Daarentegen blijken te hete dranken (heter dan 65°C, wat echt gloeiend heet is) wel het risico op slokdarmkanker te verhogen. Vanaf welke hoeveelheid is niet bekend.
Windows Tablet
Windows 10 Home 64-bit ,
Intel Core m3 7Y30 @ 1.10GHz 47 °C
Kaby Lake-U/Y 14nm Technology
RAM
8.00GB Single-Channel DDR3 @ 931MHz (14-17-17-40)
238GB Netac SSD 256GB (SATA (SSD))
Motherboard
CHUWI Innovation And Technology(ShenZhen)co.Ltd UBook Pro
Windows 10 Home 64-bit ,
Intel Core m3 7Y30 @ 1.10GHz 47 °C
Kaby Lake-U/Y 14nm Technology
RAM
8.00GB Single-Channel DDR3 @ 931MHz (14-17-17-40)
238GB Netac SSD 256GB (SATA (SSD))
Motherboard
CHUWI Innovation And Technology(ShenZhen)co.Ltd UBook Pro
- Splitter
- Elite Poster
ik denk dat gsm straling -op termijn, deels- ook wel schadelijk kan zijn.boonpwnz schreef: 26 feb 2024, 14:34 En nog steeds negeren jullie dan het feit dat een cell phone dezelfde classering krijgt als Coca cola.
Dus ik zou gewoon gsm Loos worden als jullie zo bang zijn van aspartaam.
maar iets externs (en straling die er toch is, of je nu een gsm hebt of niet - want de mast blijft er) vs iets dat je consumeert en je lichaam dus moet verwerken, zijn toch zaken die moeilijk te vergelijken zijn denk ik.
goh... roken is dus ook niet schadelijk, gezien het niet verboden is bij wet?CCatalyst schreef: 26 feb 2024, 15:47 Als er werkelijk bewijzen zijn dat aspartaam gevaarlijk is voor de gezondheid, waarom wordt het dan nog steeds niet wettelijk verboden door de overheid?

same voor alcohol feitelijk zelfs, en nog tal van zaken.
er valt geld mee te verdienen dus is verbieden enkel een goed idee als ze een alternatief hebben dat meer kan verdienen.
zit ook al 20 jaar ofzo in pepsi max, dus het is al erg lang dat het aanwezig is in producten.Dizzy schreef: 26 feb 2024, 16:00 Veel mensen, vooral diabetici, gebruiken het al een lange tijd. De schade zal wel meevallen indien men niet overdrijft met gebruik maar voor wat geldt dat niet?
en afaik is het grootste probleem als de aspartaam warm is, maar hoe het exact zit kan ik niet op antwoorden.
hier is mijn afspraak al 4 of 5 jaar jaarlijks, om dit exact probleem te voorkomen.R2D2 schreef: 26 feb 2024, 16:40 Afspraak proberen maken bij de oogarts: eerst mogelijke afspraak mei 2025!
anderzijds heb ik het wel zitten met de tandarts, want daar heb je hetzelfde probleem, en die van mij was gestopt...
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
- Bedankt: 25 keer
De administratieve chaos bij Orange 
Op 13/2 mijn apparatuur teruggestuurd via bpost, op 14/2 op de smartphone een bevestiging via track & trace dat het die ochtend om 10.01u is afgeleverd in hun kantoren in Vilvoorde. En dan krijg je een brief - op 22/2 verstuurd (= acht dagen later) met een aanmaning dat ze de apparatuur nog steeds niet ontvangen hebben en als dat niet binnen de tien dagen gebeurt, ik 200 + 60 euro mag afdokken. Losers !!!!
Klantendienst gebeld. Ahja - maak je geen zorgen, dat gebeurt wel vaker. Tja

Op 13/2 mijn apparatuur teruggestuurd via bpost, op 14/2 op de smartphone een bevestiging via track & trace dat het die ochtend om 10.01u is afgeleverd in hun kantoren in Vilvoorde. En dan krijg je een brief - op 22/2 verstuurd (= acht dagen later) met een aanmaning dat ze de apparatuur nog steeds niet ontvangen hebben en als dat niet binnen de tien dagen gebeurt, ik 200 + 60 euro mag afdokken. Losers !!!!
Klantendienst gebeld. Ahja - maak je geen zorgen, dat gebeurt wel vaker. Tja

-
- Elite Poster
Enerzijds de vervrouwelijking van de artsberoepen wat in de regel komt met minder werkuren (meer tijd voor gezin), en het feit dat de quota daar nog altijd niet aan aangepast zijn en noguitgaan van het idee van de (mannelijke) arts die lange uren klopt en altijd ten dienste staat van zijn patiënten. Vandenbroucke (0 stemmen) ging daar iets voor doen, laatst dat ik gehoord heb was dat hij zei dat hij nog een ambtstermijn wil (verkozen of niet, who cares) en het dan nog wel eens zal proberen, maar deze ambtstermijn alvast niet meer. Sommigen hier zullen VDB weer uit de wind proberen te zetten door te opperen dat het de "artsenlobby" is, maar dat klopt niet. Door de groeiende wachtrijen is er meer dan voldoende "draagvlak" (om het met een VDB-term te zeggen) bij de bevolking voor het opentrekken van de quota en een artsenstaking zou op behoorlijk weinig sympathie kunnen rekenen.R2D2 schreef: 26 feb 2024, 16:40 En maar lachen met de Britse NHS maar het is hier in België dezelfde kant aan het op gaan. Ik ben bijvoorbeeld ook al enkele maanden een tandarts aan het zoeken.
Goed bezig politici!
Anderzijds het feit dat er quota zijn, wat volgt uit de publieke en verplichte gezondheidszorg (de zogezegde "vrees" dat een overaanbod artsen zou leiden tot teveel onnodige medische ingrepen die de kas dan zou moeten ophoesten - het omgekeerde scenario had men blijkbaar niet in gedachten). In landen met private ziekteverzekeringen heb je zo'n quota niet.
Het probleem is vooral dat de situatie elk jaar prangender wordt en dat een verandering in quota minstens 6 jaar nodig heeft om effect te hebben gezien de duur van de opleiding. Ondertussen hebben we bijna 4 jaar VDB gehad die er ook weer niets aan gedaan heeft. Dus opnieuw 10 jaar verloren. Eigenlijk is dit geen materie die nog in handen van politici mag zijn, het is gewoon te belangrijk om nog over te laten aan mensen die er helemaal geen kaas van gegeten hebben (hetzelfde geldt voor onderwijs). Maar toch zal deze belangrijke materie straks opnieuw in handen van een politicus vallen. Verkozen of niet maakt daarbij niet uit, als hij maar loyaal is aan zijn partij.
Misschien wordt het stilaan commercieel interessant om een privaat aanbod te ontwikkelen, tegen betaling van een jaarlijks lidmaatschap, waardoor je bij artsen die ook aangesloten zijn bij dit aanbod voorrang kan krijgen op de agenda. De verstrekte zorgen zelf blijven natuurlijk nog steeds vergoed door de verplichte verzekering. Het is enkel een "fast lane" aanbod, zoals in de luchthaven.
Laatst gewijzigd door CCatalyst 26 feb 2024, 18:33, in totaal 1 gewijzigd.
- heist_175
- Moderator
Het probleem is niet de vervrouwelijking, noch dat ministers niet verkozen zijn (maar het parlement wel en dat parlement stelt de regering samen, nadat een coalitie gevormd is).
Het probleem is, zoals wel vaker, dat de lobby veel politieke macht heeft. Specifiek voor artsenberoepen (oogarts, huisarts, tandarts, ...) heeft de artsenlobby jarenlang gepleit voor méér en hogere barrières rond het beroep, zodat er een tekort zou ontstaan met als enige doel hogere honoraria te kunnen vragen. We zitten nu, geheel zoals de artsenlobby wenste, dat patiënten met plezier meer betalen dan nodig, gewoon omdat het alternatief "geen verzorging" is.
Dat uitstel voor basiszorg leidt (en lijdt) tot hogere uitgaven (sociale zekerheid en elders) door uitval en zwaardere ziektebeelden, is wel het probleem van ons allemaal, maar deert de artsenlobby totaal niet.
Dat de lobby hierbij, net zoals bij de zogenoemde "boerenprotesten", wel heel fluks een generatieconflict creëert, vergeet diezelfde lobby nogal snel. Het aantal kritische verhalen daarover, inclusief de "ontstaansgeschiedenis" van het artsenquota, is opvallend beperkt (zo niet afwezig) in de pers.
De pensionering van onze vorige (vrouwelijke) tandarts heeft geleid tot het zoeken naar een nieuwe (ook een vrouw overigens), die vlotjes bijna het dubbele aanrekende voor het ganse gezin.
Het probleem is, zoals wel vaker, dat de lobby veel politieke macht heeft. Specifiek voor artsenberoepen (oogarts, huisarts, tandarts, ...) heeft de artsenlobby jarenlang gepleit voor méér en hogere barrières rond het beroep, zodat er een tekort zou ontstaan met als enige doel hogere honoraria te kunnen vragen. We zitten nu, geheel zoals de artsenlobby wenste, dat patiënten met plezier meer betalen dan nodig, gewoon omdat het alternatief "geen verzorging" is.
Dat uitstel voor basiszorg leidt (en lijdt) tot hogere uitgaven (sociale zekerheid en elders) door uitval en zwaardere ziektebeelden, is wel het probleem van ons allemaal, maar deert de artsenlobby totaal niet.
Dat de lobby hierbij, net zoals bij de zogenoemde "boerenprotesten", wel heel fluks een generatieconflict creëert, vergeet diezelfde lobby nogal snel. Het aantal kritische verhalen daarover, inclusief de "ontstaansgeschiedenis" van het artsenquota, is opvallend beperkt (zo niet afwezig) in de pers.
De pensionering van onze vorige (vrouwelijke) tandarts heeft geleid tot het zoeken naar een nieuwe (ook een vrouw overigens), die vlotjes bijna het dubbele aanrekende voor het ganse gezin.
-
- Elite Poster
Het is niet meer dan een KB. VDB kan met 1 pennentrek de quota opentrekken. Geen parlement nodig. Geen artsenlobby nodig. Hij alleen heeft de volledige bevoegdheid om het te veranderen.Sommigen hier zullen VDB weer uit de wind proberen te zetten door te opperen dat het de "artsenlobby" is, maar dat klopt niet. Door de groeiende wachtrijen is er meer dan voldoende "draagvlak" (om het met een VDB-term te zeggen) bij de bevolking voor het opentrekken van de quota en een artsenstaking zou op behoorlijk weinig sympathie kunnen rekenen.
Of zou het niet loyaal zijn aan zijn partij als hij de quota zou opentrekken... ? Is de angst voor de eigen partij veel groter dan de angst voor de kiezer?
Laatst gewijzigd door CCatalyst 26 feb 2024, 18:40, in totaal 1 gewijzigd.
- heist_175
- Moderator
Het is onwaarschijnlijk dat zijn partij, nominaal opkomend voor de arbeidsklasse, verstoken is gebleven van de nefaste invloed van de artsenlobby. Daarenboven is zo'n beslissing, politiek gevoelig gemaakt door al die f*ng lobby's, niet zo evident, als je er de regering niet over wil doen vallen.
Of er al dan niet voldoende steun is bij de bevolking, maakt niet uit als de lobby sterk genoeg is. Met de artsenlobby moet je daar niet aan twijfelen.
Of er al dan niet voldoende steun is bij de bevolking, maakt niet uit als de lobby sterk genoeg is. Met de artsenlobby moet je daar niet aan twijfelen.
-
- Elite Poster
Ah, dat is de bezorgdheid dus. Niet de lange wachtrijen die de mensen ondergaan. Wel dat de regering zou kunnen vallen, wat ook een impact zou hebben op de postjes. Daar is men bang voor. Particratie, wat een zegen. Ik vraag me wel af hoe de partij die een regering laat vallen voor het opentrekken van de quota (en dus verkorting van wachttijd in zorg) zich dan electoraal gaat verkopen bij de volgende verkiezingen.
Nu, ik blijf erbij: met de artsenlobby heeft het niets te maken. Neem zo'n beslissing aan het begin van een legislatuur, er zal geen arts zijn die een staking 5 jaar zal volhouden. Na 1 maand zijn de meesten sowieso weer aan het werk als het duidelijk is dat hun staking weinig sympathie kent. De die-hards die dan nog verder staken zijn we misschien liever kwijt dan rijk. Bovendien zullen er ook artsen zijn die helemaal niet zullen staken. Citeer iets met Reagan en luchtverkeersleiders. Maar goed, Reagan had natuurlijk politieke moed, onze politici hebben dat niet, want regering valt en de postjes. De artsenlobby is niet het probleem, wel de zwakheid van onze politici. En dat is de reden waarom dit domein, en ook onderwijs, niet langer aan politici mogen overgelaten worden. Zoniet zal er geen einde komen aan de teloorgang.
- heist_175
- Moderator
Dat is dus net het concept lobby: politici en/of partijen kennen deze of gene partij of de mening van deze of gene partij een belang (belangrijkheid) toe, die niet in verhouding staat tot het algemene belang. Dat resulteert in "grid lock" rond dat thema: zowat elk rapport wijst in richting A en toch vertikt de politiek het om die richting uit te gaan.
Boerenlobby (Big Agro) en artsenlobby zijn perfecte voorbeelden.
En nee: de racisten gaan het, ook wat dat betreft, heus niet beter doen
.
Boerenlobby (Big Agro) en artsenlobby zijn perfecte voorbeelden.
En nee: de racisten gaan het, ook wat dat betreft, heus niet beter doen