Weet iemand hoe Ik een cat.5 utp kabel kan aansluiten op RJ45-stekkers?
Ik wil de netwerksnelheid van een oude usb-nic dwingen om op 100Mbit te werken.
De handleidingen die ik online vind zijn allemaal voor cat.5e kabels (1000mbit).
Ik heb niet de nodige admin rechten om de link speed van de nic softwarematig te verlagen naar 100mbit.
Hoe maak je een cat5 utp kabel?
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
- Bedankt: 32 keer
De aansluitingen zijn toch hetzelfde.
Alleen het type kabel is iets anders.
De aders zijn anders getwist.
Maar of dat veel verschil gaat geven t.o.v. cat5e op korte afstand is nog maarde vraag.
Mvg
Alleen het type kabel is iets anders.
De aders zijn anders getwist.
Maar of dat veel verschil gaat geven t.o.v. cat5e op korte afstand is nog maarde vraag.
Mvg
- cyberbug
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 137 keer
- Bedankt: 183 keer
- Contacteer:
Maar 2 van de 4 aderparen aansluiten zal zorgen dat de verbinding niet op meer dan 100mbit kan werken. 100mbit+ vereist immers dat de 4 aderparen alle werken...
Edit:
Link naar de pinout: https://pinoutguide.com/NetworkCables/E ... nout.shtml
Edit:
Link naar de pinout: https://pinoutguide.com/NetworkCables/E ... nout.shtml
Greetz cyberbug

- Splitter
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 68 keer
- Bedankt: 598 keer
je kan de snelheid kunstmatig verlagen door een "slechte" kabel (verbreek 4/5 & 7/8), maar waarom?Area57 schreef: 13 feb 2024, 20:34 Ik wil de netwerksnelheid van een oude usb-nic dwingen om op 100Mbit te werken.
in principe gaat de linksnelheid onderhandeld zijn door de beide zijdes, en is dat ook de "gewenste" snelheid.
een gigantisch groot verschil (naar internet toe) ga je er ook niet mee verkrijgen, want de verbinding naar internet toe zal zowiezo wss geen gigabit zijn,
dus het zou enkel de snelheid op het lan kunnen verminderen.... maar dat zou je dan weer enkel merken met grote file transfers, en dat wil je toch zo snel mogelijk?
als het toch moet en je hebt geen admin-rechten is er vast wel iemand met de admin rechten die dat voor je kan doen, zonder dat je fysiek kabels moet gaan beschadigen - ofwel doe je het aan de andere zijde (router of switch zijde dus in principe)
also: dat "dwingen" op 100... voor hetzelfde geld gaat de NIC na die beschadigde kabel onderhandelen om op 10 te werken, ipv 100.
het dwingen op 1 specifieke snelheid dient te gebeuren op ofwel de pc zijn instellingen, ofwel de router/switch zijn instellingen, de kabel zelf heeft daar geen garanties over.