Recent (verplicht - da's nog een heel ander verhaal) verhuisd van Glabbeek naar Rotselaar. Het huis in Rotselaar zelf is een hele grote upgrade tegenover het vorige huis (en vooral de locatie), maar de verlichting in het nieuwe huis is idioot slecht met 12V/50W GU5.3 spots met een aparte kleine transfo voor elke spot.
Om het licht van die spots nog wat erger te maken was de dimmer-knop nog voor halogeen terwijl al de spots al LED waren - resultaat: een geflikker en veel LEDs die snel kapot gaan. Ondertussen heb ik de dimmerknop vervangen door een gewone aan/uit knop.
Anyway, al die inbouwspots wil ik dus vervangen door 'slimme' LED lampen.
Mijn go-to merk voor lampen is LIFX : https://www.lifx.com
Ik heb al producten van LIFX sinds hun eerste kickstarter campaign in 2013, in het totaal heb ik iets van een 30+ lampen.
Recent is LIFX overgenomen door een investeringsgroep maar doen ze (nog) geen zaken in Europa, alleen US en AustraliΓ«.
LIFX is een eerder kleine fabrikant die zeker geen grootschalige productielijn heeft. Ze hebben verschillende modellen lampen: beams en strips met hun eigen voeding, candles en lightbulbs met E12, E26/E27 en BR30.
Γlk van deze lampen heeft een voltage range van 110V tot 240V en deze zijn ook momenteel in gebruik in ons huis.
Niet teveel illusies maken over de grondstoffen van deze fabrikant, ze zullen hun software wel zelf ontworpen hebben, maar de onderdelen/grondstoffen van de lampen zelf is gewoon standaard materiaal uit de China.
Om de GU5.3 spots te vervangen wil ik de "LIFX Downlights" gebruiken.
Dit zijn lampen voor in een vals plafond via een systeem met een koker in een vals plafond waar ze in "spannen", maar dat systeem bestaat niet buiten US en AU. Je kan die koker in dit youtube filmpje zien.
De informatie over de Downlight is:
- 110V
- 115mA
- 9.5W
- 60Hz
Uiteraard heb ik al zo'n lamp opengevezen om naar de binnenkant te kijken:
En uiteraard heb ik zo'n lamp als test aangesloten op een 220V aansluiting zonder transformator ertussen, en dat werkte gewoon. Niets raars aan de lamp te merken, ze heeft zo'n 8 uur aangestaan, werd niet warm, flikkerde niet, constant licht (werd niet zwakker of sterker).
Wat ik dus vermoed is dat de interne onderdelen van deze Downlight ook gewoon 110V-240V aankunnen - omdat ze dezelfde interne onderdelen van al hun andere lampen gebruiken, die wel op 110V-240V werken - maar omdat dit type lampen in de EU niet veel verkocht worden, Γ©n omdat ze nog geen zaken (terug) doen in EU hebben ze dat niet getest of gecertifieerd op 240V.
Als je - volgens mij, iemand zonder ervaring - een apparaat dat alleen 110V aankan aansluit op 220V dan is dat gewoon zonder meer direct defect. De lamp springt, of een circuit of de transfo/driver in de lamp brandt onmiddellijk of na een hΓ©le korte periode gewoon door.
Dus nu m'n vragen:
- Ben ik correct in te veronderstellen dat een 110V apparaat direct defect is als je het aansluit op 220V.
- Hoe kunnen we nagaan of deze apparaten wel 220V aankunnen? Is het voldoende om naar de opschriften van de interne onderdelen te kijken?
- Bestaan er ΓΌberhaupt wel step-down transfo's die van 220V naar 110V gaan? Met mijn beperkte google-kennis heb ik ze nog niet gewonden.