Fluvius digitale meter

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
nolle123
Starter
Starter
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
  • Citeer
  • Citeer
  • Topic 20 laatste posts samenvatting

Sinds 10 januari, 12 dagen geleden, zijn hier alle meters vervangen door digitale meters. Op de website van Fluvius kan ik met vertraging het elektriciteitverbruik volgen en via de P1-poort en HomeWizard in real time. De digitale gasmeter geeft aan verbonden te zijn (drie streepjes en signaalsterkte 9) en de digitale elektriciteitsmeter geeft aan gelinkt te zijn aan de gasmeter ( of omgekeerd). Ik kan op de website van Fluvius geen verbuik aanvragen voor gas en de P1 poort zendt geen data voor gasverbruik. Mijn vraag is nu: hoelang hebben jullie moeten wachten om ook het gasverbruik te kunnen uitlezen? Was dit meteen in orde of duurt het standaard langer dan het kunnen uitlezen van het elektriciteitsverbruik?
gunmaster
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 64 keer
  • Citeer
  • Citeer

Moonboy schreef: 21 jan 2024, 18:26 Fluvius spreekt van een sanering uit te voeren hier, nadien komt dan de digitale meter, het zou nog een hele tijd kunnen duren, maar wat houdt dit dus in vraag me af, weten jullie meer.
Kan vanalles zijn, kan gaan over louter de meters, de kabels in het straat, voltage 220v vs 400v net, ...
Bij aanpassingen in het straat proberen ze wel vaker de digitale meter te pushen, dat is logisch.

Hier is recent de oude luchtleiding vervangen door een grondkabel met herverdeling van de fasen en een capaciteitsuitbreiding. Daar ben ik eigenlijk heel blij mee, de zonnepanelen vielen niet meer uit door wisselende hoge spanning en nu in de winter komt er ook nog een deftige spanning uit de pries ipv de lage spanningen vroeger. (Ik denk dat de wijktrafo ook een upgrade heeft gekregen en de spanning getapt wordt afhankelijk van de vraag. Daarnet na de kookuren zag ik 238V terwijl het in de zomer bij veel zonneproductie beduidend lager is. Goede zaak!)
YordiDR
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 14 keer
  • Citeer
  • Citeer

ivob schreef:En om bij de P1 module van HW te blijven, ik heb de hoop al opgegeven waarom het voor de softwareontwikkelaars van HW zo'n probleem is om alle gegevens uit de DM gewoon te tonen in hun app. Wanneer je deelwaarden kan tonen zou het een fluitje van een cent moeten zijn om ook de totaalwaarden van 1.8.0 en 2.8.0 weer te geven ipv je klanten deze optelsom nog te laten maken. Zelfs wanneer je één tarief in hun app ingeeft kan hun software de totalen niet maken. :bang:
De 1.6.0 waarde (vermogenspiek) krijg je ook nog steeds niet te zien.
Maar dat is meer voer voor een ander topic.
Ik heb dit weekend liggen spelen met de P1 poort uit te lezen via een USB -> RS232 converter en te zien wat de digitale meter doorstuurt. 1.8.0 en 2.8.0 krijg je niet door van de meter om één of andere reden. 1.4.0 en 1.6.0 krijg je wel.

Sent from my BE2029 using Tapatalk

cadsite
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 311 keer
Bedankt: 710 keer
Recent bedankt: 6 keer
Provider
Te Koop forum
  • Citeer
  • Citeer

ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
Bedankt: 312 keer
Recent bedankt: 13 keer
  • Citeer
  • Citeer

YordiDR schreef: 22 jan 2024, 12:33 Ik heb dit weekend liggen spelen met de P1 poort uit te lezen via een USB -> RS232 converter en te zien wat de digitale meter doorstuurt. 1.8.0 en 2.8.0 krijg je niet door van de meter om één of andere reden. 1.4.0 en 1.6.0 krijg je wel.
Het ging mij specifiek over wat de HW al dan niet toont. Daar toont men nog steeds 1.6.0. niet noch de 1.8.0/2.8.0. En ze ronden de cijfers ook nog eens af (terwijl de DM dat doet tot drie decimalen).
Onbruikbaar dus voor correcte opvolging.

Uiteraard zijn er andere spullen waar je meer details kan opvragen wat betreft energiemanagement.
En daar moet je idd meer moeite voor doen. Maar dat is voor bijna alles zo. Niets komt doorgaans zomaar aanwaaien.
De DM is een basis waarop je zelf kan voortbouwen.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
brubbel
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 81 keer
Bedankt: 179 keer
  • Citeer
  • Citeer

Waarom is er zo een grote vertraging op de kwartiergegevens op de fluvius website? Degene van zaterdag zijn nu pas te zien (2 dagen later dus)
Al de rest staat op (niet beschikbaar)
NuKeM
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 125 keer
Bedankt: 261 keer
  • Citeer
  • Citeer

@ivob Inderdaad. Er zijn zelfs mensen die m.b.v. de S1-poort van verschillende meters in een groot gebied (waarvan de data dan mooi gesynct worden) op basis van kleine voltage dips kunnen zien of grote (industriële) verbruikers werden ingeschakeld en hoe zich dat doorzet op het net. Het is een hobby als een ander zeker ;)
Persoonlijk vind ik een P1-oplossing met een ESP8266 en ESPHome nog steeds het fijnst. Ik tel gewoon alles netjes op, stel de data die ik nodig heb samen en in Home Assistant en via InfluxDB&Grafana krijg ik een mooi overzicht op maat.
Ben nu ook eens aan het spelen met EnergyId (via EcoPower), vooral om vergelijking te kunnen maken met anderen, ook leuk. Stuur al mijn data op via WebHooks via HA.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
  • Citeer
  • Citeer

Verwijderd wegens persoonlijke mening waar verder niemand iets aan heeft.
Laatst gewijzigd door ivob 26 jan 2024, 09:09, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
NuKeM
Administrator
Administrator
  • Citeer
  • Citeer

EnergyID doe ik puur voor enkele rapportjes. Ik stuur wel mijn data niet via Fluvius (EnergyID heeft geen toegang tot mijn Fluvius gegevens), maar stuur alles via Home Assistant. Elk kwartier worden er enkele webhooks aangesproken om de data op EnergyID te krijgen (verbruik, injectie, gas, zonnepanelen, batterij op/ontlading, etc. worden doorgestuurd). Dit is waarschijnlijk sneller en vollediger dan dat zij dat kunnen uitlezen via Fluvius of elders, maar voor mij niet relevant :)
Er is daarnaast nog het Victron dashboard (VRM) en Home assistant zelf. Data genoeg hier :lol:
lukadad
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 49 keer
  • Citeer
  • Citeer

Ik lees de P1-poort uit via Domoticz (op een RaspberryPi) en zie gewoon de 1.8.0 en 2.8.0 waarden staan, niet afgerond.
Het is dus louter een keuze van de uitleessoftware, want de P1 geeft dus alle waarden door.
tom35
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 52 keer
  • Citeer
  • Citeer

eerlijk, ik vind het wraakroepend dat de zogenaamde journalisten dit nu pas door hebben;
Ongetwijfels zou dat je iets kunnen opbrengen, als je in een batterij investeert en aan peekshaving doet, daarnaast die batterij laden wanneer de energie zo goed als niets kost enz.. Je moet maar is tijdens een feestje koken, de oven, kookplaat vaatwas draien op volle toeren en daar betaal je zwaar voor...
Dan blijft de vraag nog of je er uberhaupt iets van over houd aan al die inevsteringen want zodra ze dat in brussel door hebben trekken ze de tarieven van het capiciteitstarief op en ben je opnieuw geschoren...De aandeelhouders vd netdistribuiebeheerders hebben geld nodig zo simpel is dat.. Ik heb dan liever dat ze er open en eerlijk over doen dan zo achterbaks...
Het capaciteitstarief was nog maar net ingevoegd en fluvius was al aan het roepen dat ze jaarlijks miljarden gaan moeetn investeren om ons netwerk up to date te brengen en dat daarom de tarieven omhoog moeten...

Wees gewoon transparant, zeg hoeveel geld er verdwijnt van de netbeheerders naar de aandeelhouders, zeg hoeveel % er werkelijk terug geinvesteerd wordt enz...

Maar tja,

Tom
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
Bedankt: 253 keer
Provider
  • Citeer
  • Citeer

Klopt inderdaad, veel moeite doen voor weinig peanuts (+ het risico van de investeringen bij jou). Zo lang je het ook niet telkens 1x per maand een kwartiertje om zeep helpt... Dat is al van in het begin dat ik, en vele anderen, dat zeggen. Puur theoretisch zullen ze wel verkopen dat het voordelig KAN zijn, maar ze weten verdomd goed dat bijna niemand zich daarmee gaat bezig houden en dat de kassa dus goed blijft rinkelen.

Ook met er gezegd worden dat de tarieven telkens in periodes van 3 jaar worden vastgelegd. Wees er dus maar zeker van dat om de 3 jaar het tarief naar omhoog zal gesleuteld worden. Zoveel is zeker. Volgende nieuwe tarieven weten we eind volgend jaar (ingang 2026), als ik mij niet vergis.
Internet & TV: Hey internet (150/15) + Base TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom L 50 GB

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Pro M4 (2024) 256GB SG |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 518 keer
Bedankt: 1176 keer
Recent bedankt: 9 keer
  • Citeer
  • Citeer

De informatie over Fluvius is vrij beschikbaar.
De eigenaars zijn de gemeenten en die gebruiken dat gewoon als cashkoe.
Fluvius keerde in 2022 221 miljoen aan ­dividenden uit aan de ­gemeenten. Sinds 2018 gaat het over 1,4 miljard ­euro, op 1,5 miljard winst. (wwi)
https://www.standaard.be/cnt/dmf20240110_96723321

Dus de gemeenten willen gewoon meer cash, het alternatief is de belastingen verhogen en dat zien mensen veel harder.
Het geld dat ze uit Fluvius halen, komt op een "verborgen" manier bij de mensen terecht en niet zo transparant als een verhoging van de gemeentebelastingen.
Daarenboven is het een "flat tax", waarbij sukkelaars evenveel belastingen betalen als welgestelden, wat niet bepaald gealigneerd is met ons belastingmodel.
Pengu
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 43 keer
  • Citeer
  • Citeer

Fluvius is een echte gangstermaatschappij. Ooit voor een dochteronderneming gewerkt die de IT support deed voor hen. Een overkill aan personeel die echt stuk voor stuk goed betaald worden en heel erg veel extralegale voordelen krijgen. Dan hoop ik dat ze hun it systemen een beetje hebben "gecentraliseerd" en gestroomlijnd dan toen ik daar werkte want door de verschillende fusies van distributienetbeheerders had je tientallen verschillende systemen die door elkaar liepen. Met elk hun personeel met expertise.

Echt een draak van een bedrijf.
NuKeM
Administrator
Administrator
  • Citeer
  • Citeer

Reken eens uit wat één feestje je kost (stel dat je al piekt op 6kW). Dat valt wel mee denk ik.
Dat is iets van een 0,3kW op jaarbasis gemiddelde extra bovenop standaard 2.5kW. Op de website van de VREG staat dat 1kW op jaarbasis gemiddeld 40€ excl. BTW kost. We spreken dus over 12€. Het is niet niks, maar dat kan er wel bij zeker als je een feestje geeft ;)
ivob
Elite Poster
Elite Poster
  • Citeer
  • Citeer

Laatst gewijzigd door ivob 26 jan 2024, 09:10, in totaal 2 gewijzigd.
Sol Invictus!
JUD
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 9 keer
Provider
  • Citeer
  • Citeer

Nevermind
Laatst gewijzigd door JUD 23 jan 2024, 13:02, in totaal 1 gewijzigd.
tom35
Elite Poster
Elite Poster
  • Citeer
  • Citeer

Hey Ivob,

hoeveel heb jij geinvesteerd in je systeem om dat zo te houden want daarmee ga je mijn punt net maken, als je heel veel investeert kan je dit doen dalen maar als we dat allemaal doen gaat het eenheidstarief omhoog zodat er bij de netbeheerders evenveel of meer geld blijft binnen komen en bliven de niet etchneuten of diegene die de middelen niet hebben met de rekening zitten...
En eerlijk wees is even serieus, wat maakt het uit dat iedereen op kerst of oudjaar of nieuwjaar ligt te koken en dus dat net iets zwaarder belast, de industrie ligt volledig plat op dat moment dus dat zal het echt niet maken, dit is een pure platte belastingsverhoging niks mer of minder..
Ik vind het jammer dat sommige mensen door al die BS van de netbeheerders echt niet kunnen doorzien

tom
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
Bedankt: 709 keer
Recent bedankt: 8 keer
Te Koop forum
  • Citeer
  • Citeer

Het hoeft niet zoveel te kosten om uw verbruik te laten dalen. Een ZP-installatie is snel terugverdient en ook isolatie is een goede investering naast het kritisch bekijken van eigen gewoontes. Uiteraard is het gemakkelijker voor wie meer middelen heeft maar klagen over Brussel enz... lost niets op. Je doet beter wat aan de zaken waar je wel invloed op hebt ipv te wachten tot Brussel het licht ziet en uw problemen komt oplossen. Doe de groeten aan Godot :)
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
tom35
Elite Poster
Elite Poster
  • Citeer
  • Citeer

Dizzy schreef: 23 jan 2024, 13:10 Het hoeft niet zoveel te kosten om uw verbruik te laten dalen. Een ZP-installatie is snel terugverdient en ook isolatie is een goede investering naast het kritisch bekijken van eigen gewoontes. Uiteraard is het gemakkelijker voor wie meer middelen heeft maar klagen over Brussel enz... lost niets op. Je doet beter wat aan de zaken waar je wel invloed op hebt ipv te wachten tot Brussel het licht ziet en uw problemen komt oplossen. Doe de groeten aan Godot :)
Een ZP installatie gaat niets doen aan het capaciteitstarief, dat kan je alleen oplossen door een batterij te zetten en aan peekshaving gaan te doen en dan zit je vlot aan 10K investering en mogelijks nog een maandelijkse vaste kost aan abbonementen om dat ding te beheren..
Ik klaag niet over Brussel, ik kllaag over het feit dat er gewoon platte leugens verspreid worden omdat de gemeentes dan niet moeten gaan zeggen tegen hun burgers dat de belastingen dienen verhoogd te worden, daar klaag ik over...
De vetpotten moeten aangevuld worden ....
Net even opgezocht trouwens, en dit zijn data van de vreg, niet van mij ,dat iemand die een heel jaar voorzichtig is en dan los gaat op kerstavond, zijnde ovens laten draaien met de kookplaten, vaatwas ed tot 25€ voor die maand extra gaat moeten betalen.... en laten we eerlijk zijn, vreg is best heel conservatief in hun berekeningen...
IK vraag me af hoe iemand die bv een gebraad met kroketjes en wat saus gaat maken zonder die toestellen tegelijk te gebruiken, een rosbief braden in de namiddag en savonds de krokketjes bakken en koude rosbief tja...om dan nog te zwijgen van voorgerecht en dessert of eventueel hapjes bij de aperitief...
Maar goed, ik fantaseer dat allemaal blijkbaar volgens sommige mensen...

Tom
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 518 keer
Bedankt: 1176 keer
Recent bedankt: 9 keer
  • Citeer
  • Citeer

Het capaciteitstarief is een achterlijke regeling, daar is iedereen het over eens.
Maar dat heeft weinig of niets met de DM te maken.
cadsite
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum
  • Citeer
  • Citeer

Zonder DM is er geen capaciteitstarief mogelijk.
Vandaar dat velen die DM demoniseren.
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 94 keer
  • Citeer
  • Citeer

@ivob

Ik zou toch graag wat toelichting krijgen met uw verbruik gepubliceerd over meerdere posts
het "feestje" waarover je spreekt, jij verwarmt toch ook met ee WP en dat is inbegrepen in die 3kWp?
Veel blijft dan toch niet over om te koken en al zeker niet met diverse keuken apperatuur, een stoofpotje zou dat kunnen verklaren
Zelf geraak ik aan 4kWp indien ik de meeste keuken apperatuur quasi na elkaar gebruik

Ik ben het getal even kwijt van uw nachtverbruik, echter ik vraag mij dan af waar het nacht standby verbruik gebleven is van uw WP

en gezien je partner een salariswagen ter beschikking heeft en jij die enkel laad met PV stroom is uw verbruik beperkt (tov deze die elke dag thuis moeten laden)
echter om aan het max capacitietstarief te komen dien je toch een jaarverbruik te hebben lager dan 500kWh/jaar -> voor een volledig elektrisch huishouden incl WP verwarming?

Ik trek uw metingen zeker niet in twijfel, het zijn immers metingen, echter ik zou graag meer inzage krijgen naar mogelijkheden waar ik niet meteen aan denk of over het hoofd zie
ivob
Elite Poster
Elite Poster
  • Citeer
  • Citeer

Laatst gewijzigd door ivob 26 jan 2024, 09:10, in totaal 3 gewijzigd.
Sol Invictus!
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
Bedankt: 709 keer
Recent bedankt: 8 keer
Te Koop forum
  • Citeer
  • Citeer

tom35 schreef: 23 jan 2024, 13:48 Een ZP installatie gaat niets doen aan het capaciteitstarief, dat kan je alleen oplossen door een batterij te zetten en aan peekshaving gaan te doen en dan zit je vlot aan 10K investering en mogelijks nog een maandelijkse vaste kost aan abbonementen om dat ding te beheren..
Ik klaag niet over Brussel, ik kllaag over het feit dat er gewoon platte leugens verspreid worden omdat de gemeentes dan niet moeten gaan zeggen tegen hun burgers dat de belastingen dienen verhoogd te worden, daar klaag ik over...
De vetpotten moeten aangevuld worden ....
Elke investering die besparing oplevert in verbruik zal uw energiefactuur verlagen. Ik heb eerst gezorgd dat mijn verbruik laag is door isolatie en zuinige toestellen, daarna komen verdere investeringen om zelf energie op te wekken. Daarnaast zijn er gedragsaanpassingen zoals plannen van bepaald verbruik.

Een verplicht abo bij een batterij?

Aan wie je betaalt maakt weinig uit, wel het bedrag dat je moet betalen. Is er een verschil als je ipv aan electriciteit/energie extra gemeentebelastingen betaalt? Het zijn dezelfde euro's.

Punt is dat je beter zelf iets onderneemt via de factoren waar je wel invloed op hebt. Je kunt roepen over Brussel en vetpotten maar als het daar bij blijft en je doet niets aan de punten waar je invloed op hebt dan zal je blijven kunnen roepen... zonder enig gevolg. Misschien kan je stemmen op VB, die gaan het toch allemaal oplossen en dan hoef je buiten een vakje kleuren niets te doen.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
  • Citeer
  • Citeer

Laatst gewijzigd door ivob 26 jan 2024, 09:11, in totaal 2 gewijzigd.
Sol Invictus!
cadsite
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum
  • Citeer
  • Citeer

ivob schreef: 23 jan 2024, 14:13 Echt?
Bij mijn weten betaalt iedereen met een analoge meter een forfaitair capaciteitstarief.
En, in vergelijking met de DM, nog eens een hoger nettarief voor iedere afgenomen kWh.
Ik weet dat het voor jou onmogelijk is om je in de geesten van andere in te leven, vandaar zal ik het nog maar eens zelf zeggen.

Bij een forfait betaal je een (neuh...) forfait. Je weet wat het is en je betaalt.

Met een capaciteitstarief aan de hand van je piek betaal je, tsja, hoeveel? Surprise!!

Dat is wat velen tegen steekt. Quasi niemand begrijpt hoe de berekening gebeurt. Maar hé, dat zijn allemaal stomme kloten die ook andere (dus foute) keuzes maakten dan jij.

En nogmaals, stop met mij te quoten want de 'negeer' functie is niet slim genoeg om dat ook te negeren.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
  • Citeer
  • Citeer

Laatst gewijzigd door ivob 26 jan 2024, 09:11, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
sky
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 116 keer
Te Koop forum
  • Citeer
  • Citeer

Zelfde reactie als in het EV topic.
Het is nutteloos te vergelijken met iemand anders als je exacte situatie niet kent of er niet mee kan vergelijken.
Onderstaande vergelijking is louter informatief en niet gelinkt aan enige UB-er.
De ene heeft 5 kinderen, heeft een huis met 4 verdiepen, een EV die hij thuis oplaadt, was en strijk voor 7 personen, kookt elke dag met frietkraam en grill, ….
De andere is alleenstaande, woont in een studio, geen auto die hij thuis oplaadt, was en strijk in een wassalon, eet warm op het werk of uithuizig, ….
ivob
Elite Poster
Elite Poster
  • Citeer
  • Citeer

Laatst gewijzigd door ivob 26 jan 2024, 09:12, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
vanpeers
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 7 keer
Recent bedankt: 1 keer
  • Citeer
  • Citeer

ivob schreef: 23 jan 2024, 14:13
tom35 schreef: 23 jan 2024, 13:01 Hey Ivob,
hoeveel heb jij geinvesteerd in je systeem om dat zo te houden
Voor de elfendertigste keer: zelf heb ik daar 500€ in geïnvesteerd en dit met dank aan het matheuseffect.
Die 500 € zijn al lang terugverdiend hoor. En bovenop de investeringen en jarenlange gratis energie ook nog eens een leuke winstmarge als extra.

want daarmee ga je mijn punt net maken, als je heel veel investeert kan je dit doen dalen maar als we dat allemaal doen gaat het eenheidstarief omhoog
Nou niet allemaal doen dus en lekker blijven waar je bent.
Wordt het alleen maar makkelijker voor wie wel investeerde. :angel:
Over welk eenheidstarief heb je het trouwens? Wie bijna onafhankelijk is van de prijszetting van derden heeft lak aan welk eenheidstarief dan ook. Dat is alleen een punt voor wie niets doet en daar aan verknocht blijft.
Ik ben wel benieuwd hoe jij met €500 zelf te investeren dit allemaal klaar hebt gespeeld? OK, er zijn subsiedies maar die dekken toch nooit de volledige kost? (Zonnepanelen, batterij, warmtepomp,...)

Kijk, als ik lees over je "systeem" vind ik dit allemaal knap, klinkt als een mooie setup/hobbyproject maar hopelijk kan je ook inzien dat dit niet voor iedereen haalbaar is om uit te voeren, de plaats om alles te zetten, het budget om hierin te investeren.
Zelf heb ik hier ook geprobeerd om onze nieuwe woning zo "zelfvoorzienend"  mogelijk te maken. (voornamelijk om minder afhankelijk te zijn van prijsstijgingen in energie, aangenaam klimaat, milieu,... )
Maar bij ons resulteerde dit tamelijk grote solar installatie (8.2WP), goede installatie, raampartijen voor optimaal zongebruik (met screens) en sturing in Home Assistant.
Een batterij en warmtepomp waren voor ons verre van rendabel doordat de kost wel een stuk hoger was dan €500.

En ik heb hier ook wel bij geleerd dat
1) niet alle mensen deze investering kunnen doen
2) Een goede/slimme sturing is niet eenvoudig, ik heb momenteel weinig oplossingen gevonden die ofwel rendabel zijn of eenvoudig te programmeren/in te stellen.

Tips zijn altijd welkom om een batterij en warmtepomp vandaag voor mij rendabel te maken. (en liefst nog aan een investering gelijk aan die van u)

*deze post is niet als aanval of ironisch bedoeld, ik ben oprecht benieuwd.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
  • Citeer
  • Citeer

Sol Invictus!
stevenvs
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 22 keer
  • Citeer
  • Citeer

Eigenlijk is het capaciteitstarief discriminatie.
Mensen die in een huis wonen kunnen zonnepanelen plaatsen en eventueel een batterij om hun piekverbruik zo af te vlakken.
Mensen die in een appartement wonen hebben deze mogelijkheid niet en zitten dus sneller met een hoger piekvermogen.
Mensen met een analoge meter zijn zolang het nog kan duren de echte winnaars want niemand kan onder die 2.5kw blijven.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
  • Citeer
  • Citeer

Dat de uitrol van de digitale meter in Vlaanderen heel slecht is aangepakt door de bevoegde politici is al meermaals aangehaald maar dat is niet de schuld van de digitale meter.
Dat de netwerkbeheerder een deel van zijn inkomsten moet afstaan aan de lokale overheden (mede omdat deze een groot deel van hun reserves verkwanseld zagen door een welbepaalde bankgroep) ipv te kunnen investeren in materiaal en personeel is ook niet de schuld van de netwerkbeheerder.
Sol Invictus!
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 94 keer
  • Citeer
  • Citeer

Ik denk dat de gehele discussie, het klagen en zagen volgens sommigen, eerder komt omdat niemand nog een prijs kan plakken op een kWh

Vroeger bij een vast prijzen contract wist je op voorhand de prijs/kWh
Nu is dit ook voor dit soort contracten al wat rekenwerk

BTW, tijdens de grote uitrol waren er geen vaste prijs contracten te krijgen

Als we dan naar de variabele contracten gaan kijken, er zijn zoveel formules en zoveel indexen en aanpassingsmomenten dat de kat haar jongen meer kan terugvinden en niemand nog een prijs kan plakken op een kWh.

Je zou eigenlijk een excel nodig hebben die van diverse sites de info plukt om de actuele prijs weer te geven mét de vermelding wat de prijs zou zijn mocht je piek groter worden. Een soort alert van zoals je nu in verbruikt binnen dit kwartier zal je kWh zoveel worden.

En dan nog is dit niet de correcte waarde gezien de meerprijs voor capaciteit zakt naarmate je meer kWh verbruikt die maand.

Ik kan me inleveren in die frustratie, gezien Jan, Mieke of het met hun pet niet meer begrijpen, het gaat hun met te boven, rest alleen klagen en zagen
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 193 keer
Recent bedankt: 5 keer
Provider
Te Koop forum
  • Citeer
  • Citeer

Voor een groot deel kan het worst wezen, die betalen toch maar (graag ?)
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole // 3B Kodi-18 // 3B+ Node-Red+Grafana > Mqtt > Esp32 Display
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > Mqtt > Grafana
Ubuntu Mate 24.04
ivob
Elite Poster
Elite Poster
  • Citeer
  • Citeer

Laatst gewijzigd door ivob 26 jan 2024, 09:13, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 128 keer
Bedankt: 172 keer
Recent bedankt: 2 keer
  • Citeer
  • Citeer

ivob schreef: 23 jan 2024, 23:00 Ik heb nog nooit de behoefte gehad om een langdurig vast contract af te sluiten want daar zit steeds een risicopremie in ten gunste van de leverancier en doorgaans niet in het voordeel van de klant.
Dat idee had ik ook maar ik herinner me ooit statistieken gezien te hebben (kan ze niet meteen vinden) over alle jaren heen waar het tegendeel uit bleek dacht ik.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
  • Citeer
  • Citeer

Laatst gewijzigd door ivob 26 jan 2024, 09:13, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 328 keer
Recent bedankt: 2 keer
  • Citeer
  • Citeer

ivob schreef: 24 jan 2024, 09:26 Maar de afnameprijs per kWh aangerekend door de leverancier wijzigt niet door de telling van de digitale meter.
Natuurlijk wel, wie met een DM de zaak niet goed in de gaten houdt, die betaalt meer per kwh aan capaciteitstarief.
Dat is gewoon wiskunde.
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”