Aan de EV rijders ...

Vragen, suggesties, reviews, discussies over elektrische voertuigen en opladen doe je hier!
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
Bedankt: 253 keer
Provider

Ja, alleen al aan de vorm weet je al dat een EV9 geen zuinige EV is. Maar voor zijn grootte zit zijn verbruik wel goed, kijk maar eens naar de pak kleinere Q4 e-tron bv, die scoort vaak slechter dan de EV9. Dus die EV9 is eigenlijk wel nog cava hoor.
Internet & TV: Hey internet (150/15) + Base TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom L 50 GB

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Pro M4 (2024) 256GB SG |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
Bedankt: 312 keer

Tussenkomst verwijderd: irrelevante persoonlijke mening.
Laatst gewijzigd door ivob 28 jan 2024, 08:37, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
mgo72
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 53 keer

De Fisker is voor maandag te testen in een uurtje.

De EV9 laadde de batterij idd op voorhand op. Alleen wou die mij 10 km verder laten opladen en ik wou lier er dat met een koffie doen. Achteraf bekeken was dat goede les. Volg de auto of plan op voorhand goed in waar je koffie drinkt en oplaadt.

De EV9 met 505 km, dacht ik dat wel
Voldoende ging zijn.

De Q8- etron reed ook wel leuk. Alleen was daar een kleinere range.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

mgo72 schreef: 13 jan 2024, 18:44 De Fisker is voor maandag te testen in een uurtje.
Benieuwd naar de bevindingen.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 364 keer
Bedankt: 118 keer
Te Koop forum

Video van InstaAutoVlog over laden in winter met nieuwe Hyundai Kona

Kona heef 400V in de video zie je Ionic 5 met 800V die laad aan 174KW terwijl de Kona een 58KW laad.
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Intel NUC 13 Extreme i7 13700K
Microsoft Surface Pro 8
Garmin VivoSmart 5 (activity tracker)
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 128 keer
Bedankt: 172 keer

devilkin schreef: 12 jan 2024, 22:32 Range op m'n Kona Electric (64kWh batterij)

Zomer: 500km
Winter: 400km.
Op ev-database lees ik andere cijfers... in de winter haalt men daar in het beste geval 380 km (bij puur stadsverkeer).

In ieder geval, vandaag m'n iX3 gaan laden... 100% / 300 km (en niemand rijdt z'n wagen tot 0%)... WLTP cijfers zijn mooi maar totaal niet realistisch.
devilkin
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 663 keer
Provider
Te Koop forum

Tsjah, 400km op snelwegen + verwarming aan is wel gewoon een feit. Geen idee wat hun stadsverkeer-test is.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Laatst gewijzigd door ivob 28 jan 2024, 08:38, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
NuKeM
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 125 keer
Bedankt: 261 keer

Ah waar is de tijd dat ik met een Peugeot 106 electric op volgeladen (oude) NiCd accu's :banana: naar de garage reed voor het vervangen van de koolstofborstels :banana: van de elektromotor. Dat waren pas spannende ritjes, ik weet nog dat ik uit een tunnel bergop kwam en dacht "Shit, dit haal ik niet, daar gaat mijn batterijlading" :lol:
De range van de voertuigen vandaag is imo al lang geen discussie meer waardig (tenzij je de uitzondering bent die meer nodig heeft of denkt te hebben). maar kom. Ik vind het vooral spijtig dat er zo weinig goede (en goedkopere) EVs zijn met kleinere batterijen en dus minder range. Ik heb geen 400km nodig, 150-200km is meer dan genoeg.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Sol Invictus!
NuKeM
Administrator
Administrator

Klopt dat men doorgaans aan de top begint. Maar bij EVs was dat eigenlijk anders als ik het mij nog goed herinner. Eerst kwamen de 'kleinere' wagens (denk bv. aan de Nissan Leaf en Mitsubishi i-MiEV) maar omdat mensen om meer range vroegen en de (bijgevolg) grotere batterijpakketten beter onder een SUV waren te verstoppen dan onder een Mini of Golf + dat ook beter verkocht aan business klanten (luxe imago opbouwen + kW en Nm specs EVs werden uitgespeeld) is die shift vooral naar daar verschoven. Nu de batterijen goede energiedichtheid-cijfers hebben, zou het fijn zijn ook kleinere pakketten te zien terugkomen in normale wagens. Volkswagen lijkt dat min of meer begrepen te hebben (ID.3), al was dat geen groot succes en kampt het merk (voor mij toch) ook wat met een slecht imago na hun fraude.

En, een Dacia is niet een merk dat ik voor ogen had trouwens, noch EV- noch ICE-modellen bekoren me :wink: Maar dat concept zou ik bv. graag terugzien in een Toyota Yaris of Corolla ofzo.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Sol Invictus!
NuKeM
Administrator
Administrator

ivob schreef: 15 jan 2024, 16:49 Maar Toyota wil H2/FCEV doorduwen ipv BEV.
Ik vermoed dat, zolang de centen blijven binnen komen van aanhangers, ze dat blijven zeggen, want iedereen weet dat FCEVs eigenlijk geen grootschalige (particuliere) toekomst hebben.
Meer nog, 15 jaar geleden kon je letterlijk op de website van Toyota lezen dat ze niet geloven in FCEVs en inzetten op (toen) hybride en BEVs. Ik heb het op een conferentie toen zelf ook nog uit de mond van een Toyota topman horen komen. Ze hebben dus grondig hun kar gedraaid om een of andere reden. FCEVs zijn altijd een domein geweest dat grotendeels gefinancierd werd door politiek (Europa bv. dacht dat er toekomst in zat en gaf er veel onderzoeksgeld aan uit) en de oliemaatschappijen die het graag als alternatief zien zodat ze ook hun infrastructuur zouden kunnen behouden. Maar, net als 20 jaar geleden weet iedereen wel dat FCEVs niet efficiënter zijn (WtW) en dat waterstof aanmaken om iedereen daarmee rond te kunnen laten rijden zeer veel energie gaat kosten waarmee men een veelvoud BEVs kan laten rondrijden.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Laatst gewijzigd door ivob 28 jan 2024, 08:39, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
sky
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 116 keer
Te Koop forum

DarkV schreef: 15 jan 2024, 14:46
devilkin schreef: 12 jan 2024, 22:32 Range op m'n Kona Electric (64kWh batterij)

Zomer: 500km
Winter: 400km.
Op ev-database lees ik andere cijfers... in de winter haalt men daar in het beste geval 380 km (bij puur stadsverkeer).

In ieder geval, vandaag m'n iX3 gaan laden... 100% / 300 km (en niemand rijdt z'n wagen tot 0%)... WLTP cijfers zijn mooi maar totaal niet realistisch.
Een kona kan je moeilijk vergelijken met een ix3. Een ix3 weegt 500kg meer dan een kona.
Zal niet alles verklaren, maar 500kg is toch niet niks.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Sol Invictus!
DarkV
Elite Poster
Elite Poster

NuKeM schreef: 15 jan 2024, 15:18 Ik heb geen 400km nodig, 150-200km is meer dan genoeg.
Ik heb momenteel nog geen laadpaal thuis en dan is 200 a 250 km (koude plus hoe leeg je rijdt) toch echt wel krap hoor. Ik heb donderdagavond geladen en zondagavond moest ik al opnieuw gaan laden en ik ben heus niet half Belgie rond gereden. Als je een laadpaal thuis hebt dan is het natuurlijk een ander verhaal want dan vertrek je iedere morgen terug met 100%
ivob schreef: 15 jan 2024, 15:39 Niet dat ik het iemand in de praktijk zou aanraden maar er zijn genoeg testen online beschikbaar waar dat daadwerkelijk gebeurt en telkens blijkt dat voor de meeste EV's na het bereiken van de nul er in de praktijk nog enkele km extra kunnen afgelegd worden.
In heb de testen gezien en bij een aantal kan je inderdaad nog tot 20km extra rijden... bij anderen was je auto defect (en was het dus geen kwestie van gewoon even terug opladen) als je het deed.
sky schreef: 15 jan 2024, 19:51 Een kona kan je moeilijk vergelijken met een ix3. Een ix3 weegt 500kg meer dan een kona.
Zal niet alles verklaren, maar 500kg is toch niet niks.
Volgens evDatabase.org doen beide evenveel kilometer in de realiteit door het verschil in batterij... als ik dan plots cijfers hoor van 411km tov. 300km dan heb ik toch men vragen. Langs de andere kant, m'n 100%/300km van daarstraks zijn er ondertussen 90%/314km geworden... je blindstaren op wat je auto van voorspelling geeft is dus ook niet de heilige graal (eigenlijk moet je dit eens vergelijk met je kilometerstand voor en na).
ivob schreef: 15 jan 2024, 20:35 Veel hangt ook af van de gebruikte bandenmaat.
De iX3 heb je in 19 en 20" en de Kona Electric van 17 tot 19".
Hoe kleiner de bandenmaat hoe hoger de range.
Er staan hier inderdaad 20" winterbanden onder... niet echt ideaal.

Laatste rit was trouwens 21.7 kWh/100km
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Sol Invictus!
sky
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

De carpolicy bij ons zegt: zoveel mogelijk thuis laden.
Ik interpreteer dat, misschien ten onrechte, als: wanneer je 2 uur gaat fitnessen, je de auto daar niet gaat laden, maar wacht tot je terug thuis bent.

Je kan iedere morgen terug met 100% vertrekken, maar alleen als je geen rekening houdt met het capaciteitstarief.

Zaterdag naar zee. 160km, zondag naar ouders, 300km. Onderweg 5min aan de DC lader om thuis te geraken.
Dan laden aan <3kW (overdag), dan ben je niet klaar op één dag.
Maar dat speelt hier weinig rol, aangezien ik meestal met de trein ga.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster

ivob schreef: 15 jan 2024, 22:20 Maar nu kunnen we - in onze regio - bijna altijd wel ergens terecht om te laden
Zoals je zelf zei is iedere situatie anders... hier is binnen de 3.1 km geen trage laadpaal te bespeuren, 4.1 km voor een 50 kWh lader van Lidl en geen snellader binnen de 6.1km. Op het werk zijn de laders steeds bezet door de vroege vogels.
ivob schreef: 15 jan 2024, 22:20 Laden tot 100% is ook maar zelden noodzakelijk.
Tenzij je tijd genoeg hebt is het ook massaal tijdsverlies.
ivob schreef: 15 jan 2024, 22:20 Persoonlijk nog nooit een BEV gereden die "defect" was indien je tot nul % doorreed. Te mijden merk dus.
Een Kia Niro staat op de bricked list...
ivob schreef: 15 jan 2024, 22:20 Een EV moet niet altijd een premium badge aan boord hebben om op de openbare weg beter te presteren waar het er echt toe doet. :wink:
Het gaat hem niet over premium of niet maar puur batterij capaciteit versus realistisch verbruik.
ivob schreef: 15 jan 2024, 22:20 Of, maar daar spreek ik me hier niet over uit, hebben bestuurders van bepaalde merken een minder efficiënte rijstijl?
Met ACC moet ik zeggen dat ik eigenlijk rustiger rijd als voordien (ondanks heel wat meer PK's onder de voet).
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Laatst gewijzigd door ivob 28 jan 2024, 08:40, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
DarkV
Elite Poster
Elite Poster

ivob schreef: 16 jan 2024, 01:23 Misschien haal ik uit de iX3 ook meer range en jij uit de e-Niro minder maar dat wijzigt nu onze vaststellingen niet.
Zoals je zelf ook al opmerkte, de ene situatie is de andere niet maar dat betekent niet dat ze in de gegeven omstandigheden niet realistisch zijn.
Net daarom kijk ik liever naar cijfers op basis van verschillende resultaten... dan naar een individu. Misschien dat jij erin slaagt een specifiek verbruik te halen maar als de meerderheid daar niet in lukt dan is dit totaal waardeloos om een beeld te vormen van de wagen.
ivob schreef: 16 jan 2024, 01:23 Ik mag hopen dat jij ook een realistisch verbruik opgaf.
Geen idee eigenlijk... ik zie de cijfers in de app als gemiddeld verbruik van een rit maar daar zit enorm wat variatie op per rit (nochtans is de rijstijl constant).

Ik heb trouwens ook geen idee hoe realistisch het aangegeven bereik is bij 100%... dan zou ik echt de kilometerstand moeten noteren en nadien vergelijken.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Laatst gewijzigd door ivob 28 jan 2024, 08:40, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 328 keer

ivob schreef: 15 jan 2024, 22:20 Alhoewel ik thuis een laadpaal heb gebruiken wij deze alleen om de overproductie van PV in de accu van de EV te pompen. Dat houdt dus in dat tussen half november en half februari de thuislaadpaal nauwelijks tot niet gebruikt wordt.
Yep, tot zover de Ivob droom “ik ben zelfvoorzienend en dankzij de houtstoof heb maar 300 kWh per jaar van het net nodig.”
Die andere snelle laadpalen, die worden waarschijnlijk dan ook gevoed door HE, of zou het toch grotendeels fossiel zijn?
Hiermee kan dan ook het propaganda verhaal Ivo leeft fossielvrij verticaal geklasseerd worden. :angel:
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Laatst gewijzigd door ivob 28 jan 2024, 08:41, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
on4bam
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 304 keer
Bedankt: 631 keer
Provider

mgo72 schreef: 13 jan 2024, 18:44 De Fisker is voor maandag te testen in een uurtje.
En? meegevallen?
Bye, Maurice
https://on4bam.com
duizend
Elite Poster
Elite Poster

ivob schreef: 16 jan 2024, 12:12 met energie van een 100% groene energieleverancier
Ga niet verder in gaan op de TL;DR post wegens off topic, maar een 100% groene energieleverancier dat bestaat dus niet. Er is geen enkele producent die altijd 100% HE kan leveren, ze kopen in de winter allemaal in…
100% groen moet je dan bekijken dat ze in de zomer de overschot groene kWh op het net zetten en in de winter kWh op de markt in kopen, en dat heet dan 100% groen…
Neen dus … maar wel een mooi verhaaltje voor wie niet in detail doorvraagt.

En zo is het met al je verhaaltjes, van ver klopt het ergens wel, maar als je in detail treedt dan begin je al snel in tegenstrijdigheden te vallen, zoals het voorbeeld hier hoger.
mgo72
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 53 keer

Wel dat was gepland op de dag van de “sneeuwbom “. Hebben dat dus uitgesteld.

Gelukkig want sinds Vandaag kan je gaan testrijden in Puurs. Daar staan ineens een 50-tal stockwagens.

Rijden was tof. De looks buitenkant zijn ook mooi.

Rijden was aangenaam. Vriendin was voor de eerste keer niet misselijk in de auto. Rijdt fijn.

Binenkant was toch te mager vonden we. Heel veel “gerecycleerd” plastiek. Op zich was het nog wel simpel knap. Helaas is de zijkant van de deur in zeer harde plastiek. Zodoende kan je je linkerarm niet echt op laten steunen.

Goed over nagedacht. Zonnepanelen om paar extra km te krijgen. Zowel passagier als bestuurder hebben tafel om op te werken als je laadt. Helaas is dat niet echt goed geconfigureerd vond ik. Kwam tegen stuur als je naar je trok. Dus weer een net niet goed.

Stuur is ook raar en voor mij heel vermoeiend. Is niet rond maar eerder driehoekig en moeilijk losjes vast te nemen.

De zetels waren verschrikkelijk met rugpijn na 1 uur rijden. Deze vallen te hard in.

Wellicht iets te veel aanpassingen voor mij. Tevens denk ik dat het net te vroeg was om al te testrijden. Denk wel leuke auto na enkele updates. Doet me heel hard aan Tesla zijn eerste auto’s denken.
honda4life
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
Bedankt: 391 keer
Provider

Hoe werkt monofase 32A laden?
Kan dat met een 3f kabel 16A, worden hier aders parallel geschakeld zodat er 2x16A vloeit?
Op m'n kabel staat 20A max... Ik kan me moeilijk voorstellen dat dit niet dummy proof is en overbelast kan worden.

Zo'n dikke 32A kabel is ook geen pretje en deze moeten bijkopen... dan kan ik beter zelf m'n zekeringkast ombouwen naar 3f.

Ook wel jammer dat sommigen op de voorbehouden plaatsen parkeren met een klassieke verbrandingsmotor. Heb al veel goesting om eens wat briefjes af te drukken om tussen de ruitenwissers te steken :-)
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
DarkV
Elite Poster
Elite Poster

honda4life schreef: 24 jan 2024, 09:54 Ook wel jammer dat sommigen op de voorbehouden plaatsen parkeren met een klassieke verbrandingsmotor. Heb al veel goesting om eens wat briefjes af te drukken om tussen de ruitenwissers te steken :-)
Gewoon je er dwars voorzetten en je laadkabel inpluggen :twisted:
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Laatst gewijzigd door ivob 28 jan 2024, 08:41, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
honda4life
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
Bedankt: 391 keer
Provider

Ik weet meer dan voldoende van elektriciteit ;-)

Ik weet gewoon niet of m'n huidige laadkabel ervoor geschikt is.
In theorie zou het moeten kunnen mits juiste schakeling maar ik weet niet of een laadpaal / wagen zo geavanceerd is.
Zou me anderzijds gek lijken dat iemand die niks van elektriciteit kent even 32A door een stekker / kabel die geschikt is voor 20A.

Als ik 200€ moet betalen voor een zwaardere kabel zullen m'n centjes snel beter besteed zijn aan volledige ombouw naar 3f thuis (incl. keuring).
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 518 keer
Bedankt: 1176 keer

Fluvius rekent alvast €800 (ex BTW) voor een omschakeling naar 3F...
duizend
Elite Poster
Elite Poster

honda4life schreef: 24 jan 2024, 09:54 Hoe werkt monofase 32A laden?
Kan dat met een 3f kabel 16A, worden hier aders parallel geschakeld zodat er 2x16A vloeit?
Op m'n kabel staat 20A max... Ik kan me moeilijk voorstellen dat dit niet dummy proof is en overbelast kan worden.
Blijkbaar ken je toch niet genoeg van elektriciteit als je deze vraag stelt …
sky
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Kwam daarpas een artikel tegen over de Lotus Eletre.
Die laadt aan +300kW effectief (Dus geen theoretische waarde).

Gaat lekker vooruit.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

sky schreef: 24 jan 2024, 19:39 Gaat lekker vooruit.
Nu nog de laadstation die dat kunnen leveren. :-D
Wanneer ik het goed begrepen heb zou men in de US ook een akkoord hebben om van de CCS standaard af te stappen en over te gaan naar de Tesla standaard.
Laatst gewijzigd door ivob 26 jan 2024, 09:22, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
axs
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 223 keer

heist_175 schreef: 24 jan 2024, 13:24 Fluvius rekent alvast €800 (ex BTW) voor een omschakeling naar 3F...
Hangt van de huidige situatie af en je kan bij fluvius online de simulatie doen voor offerte.
Hier kostte de omschakeling 40A naar 3x25A door fluvius EUR 262.17 incl.
Keuring en ombouw kast ~500 euro incl.
sky
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

ivob schreef: 24 jan 2024, 21:30 Wanneer ik het goed begrepen heb zou men in de US ook een akkoord hebben om van de CCS standaard af te stappen en over te gaan naar de Tesla standaard.
Klopt, reden was dat de concurrenten van de Tesla chargers geen goed werkende laadpalen hadden en hopeloos achterbleven terwijl Tesla wel goedwerkende laadpalen had.

https://www.bright.nl/nieuws/1172426/am ... beurt.html
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 518 keer
Bedankt: 1176 keer

axs schreef: 24 jan 2024, 21:46
heist_175 schreef: 24 jan 2024, 13:24 Fluvius rekent alvast €800 (ex BTW) voor een omschakeling naar 3F...
Hangt van de huidige situatie af en je kan bij fluvius online de simulatie doen voor offerte.
Hier kostte de omschakeling 40A naar 3x25A door fluvius EUR 262.17 incl.
Keuring en ombouw kast ~500 euro incl.
ik ben van 1F/40A naar 3F/40A voor €860 incl BTW.
En dan nog de ombouwing van de zekeringkast, dat heb ik zelf gedaan.
Afbeelding
NuKeM
Administrator
Administrator

Ik heb Fluvius 2900euro betaald om te verzwaren van monofase naar 3 x 400V + N 40A.
Daarin zat ook een "Tussenkomst investeringen netten E" en "Tussenkomst aansluitingswerken E" omdat ik zo'n 55m graafwerken zelf moest betalen (geen 3 x 400V + N in de straat). 27.7 kVA is wel al een groter vermogen dat duurder is dan bv. met een 32A aansluiting, dat is een belangrijk gegeven in deze prijs.
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische voertuigen en opladen”