Ontwikkelingen inzake hernieuwbare energie
Forumregels
1. De gedragsregels zijn ook hier van toepassing. We verwachten van iedereen in de eerste plaats respect voor de andere users
2. Er zal hier veel minder moderatie gebeuren op inhoud, maar wel meer moderatie op users. Dit betekent concreet dat we discussies in principe niet zullen afsluiten, users die geen zin hebben om de discussie verder te zetten, worden aangemoedigd om zelf de discussie te stoppen / negeren. Dit kan tot iets fellere discussie leiden, maar altijd met respect voor de mede-users!
Daar tegenover staat dat we users kunnen de toegang ontnemen uit dit subforum indien ze het naar ons afwegen te bont maken. Dit kan tijdelijk, dan wel definitief zijn en dit zal zonder enige verantwoording gebeuren
3. Indien u liever de topics uit dit forum niet ziet in de lijst van nieuwe posts, wordt dan lid van de groep "Opt out maatschappelijke uitdagingen in new posts" via deze link: ucp.php?i=167
4. Dit subforum mag op geen enkele manier een platform worden voor militanten / om duidelijk politiek te voeren. Userbase is en blijft een onafhankelijk forum met een duidelijke focus op technische onderwerpen
1. De gedragsregels zijn ook hier van toepassing. We verwachten van iedereen in de eerste plaats respect voor de andere users
2. Er zal hier veel minder moderatie gebeuren op inhoud, maar wel meer moderatie op users. Dit betekent concreet dat we discussies in principe niet zullen afsluiten, users die geen zin hebben om de discussie verder te zetten, worden aangemoedigd om zelf de discussie te stoppen / negeren. Dit kan tot iets fellere discussie leiden, maar altijd met respect voor de mede-users!
Daar tegenover staat dat we users kunnen de toegang ontnemen uit dit subforum indien ze het naar ons afwegen te bont maken. Dit kan tijdelijk, dan wel definitief zijn en dit zal zonder enige verantwoording gebeuren
3. Indien u liever de topics uit dit forum niet ziet in de lijst van nieuwe posts, wordt dan lid van de groep "Opt out maatschappelijke uitdagingen in new posts" via deze link: ucp.php?i=167
4. Dit subforum mag op geen enkele manier een platform worden voor militanten / om duidelijk politiek te voeren. Userbase is en blijft een onafhankelijk forum met een duidelijke focus op technische onderwerpen
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
- Bedankt: 328 keer
Neen enkele jaar geleden moesten die plannen ineens dringend dringend opnieuw opgemaakt worden voor de bedrijven. Wegens te verwachten tekorten na het sluiten van de kerncentrales.heist_175 schreef: 03 jan 2024, 19:08 Zeg, die afschakelplannen, dateren die niet uit de tijd dat de zo betrouwbaar beweerde kerncentrales massaal en ongepland "out" waren?
Maar we zijn 2024 in een industrieel ontwikkeld land, dat zijn burgers regelmatig zonder stroom gaat zetten.
En jullie vinden dat een normale evolutie?
Is dat dan het grote resultaat van al die ontwikkelingen inzake HE, opnieuw netto kwh importeren en burgers afschakelen???
Arm Belgie, arm Vlaanderen …
- heist_175
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 518 keer
- Bedankt: 1176 keer
Als er afgeschakeld moet worden is het omdat verschillende federale regeringen vooral niets deden: zowel niet investeren in toekomstgerichte en goedkope opwekking en evenmin investeren in oude kerncentrales. Dat is de reden dat we staan waar we staan.
Aangezien we zowat alles invoeren, zie ik echt het probleem niet met invoer van kWh's. Ik moet de eerste liter diesel/benzine nog zien die we lokaal ontgonnen hebben.
En niemand vermeldt de bedrijven die massaal vluchten voor de hoge energieprijzen?
Nochtans een rechtstreeks gevolg van de gevoerde politiek. En met de verlenging van de oude kerncentrales is het een zekerheid dat lage prijzen niet meer gaan terugkomen. Ofwel betaal je aan Engie de hogere prijs, of als de groothandelsprijs daalt betaal je belastingen zodat Engie alsnog de hoge prijs krijgt. Linksom of rechtsom: we zijn altijd genaaid.
Aangezien we zowat alles invoeren, zie ik echt het probleem niet met invoer van kWh's. Ik moet de eerste liter diesel/benzine nog zien die we lokaal ontgonnen hebben.
En niemand vermeldt de bedrijven die massaal vluchten voor de hoge energieprijzen?
Nochtans een rechtstreeks gevolg van de gevoerde politiek. En met de verlenging van de oude kerncentrales is het een zekerheid dat lage prijzen niet meer gaan terugkomen. Ofwel betaal je aan Engie de hogere prijs, of als de groothandelsprijs daalt betaal je belastingen zodat Engie alsnog de hoge prijs krijgt. Linksom of rechtsom: we zijn altijd genaaid.
- Dizzy
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
- Bedankt: 709 keer
Ondertussen in Oekraïne:
https://www.hln.be/buitenland/atoomagen ... ~a16dabb3/
Ook opmerken dat onze kerncentrales hun eigen "afschakelingsverantwoordelijke" hebben, er loopt daar iemand rond die de eigen centrale saboteert en ze kunnen die ondanks al de veiligheidseisen niet vinden.
Er kunnen problemen komen omdat men het net onvoldoende heeft voorbereid op de onvermijdbare transitie. Dat is deels door een gebrek aan tijd/geld dat men blijft verkwanselen aan onderzoeken naar ideeën die na meer dan 50 jaar enkel in powerpoint werken en miljarden in de oude put te smijten.
https://www.hln.be/buitenland/atoomagen ... ~a16dabb3/
Ook opmerken dat onze kerncentrales hun eigen "afschakelingsverantwoordelijke" hebben, er loopt daar iemand rond die de eigen centrale saboteert en ze kunnen die ondanks al de veiligheidseisen niet vinden.
Er kunnen problemen komen omdat men het net onvoldoende heeft voorbereid op de onvermijdbare transitie. Dat is deels door een gebrek aan tijd/geld dat men blijft verkwanselen aan onderzoeken naar ideeën die na meer dan 50 jaar enkel in powerpoint werken en miljarden in de oude put te smijten.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
- Bedankt: 312 keer
Tussenkomst verwijderd wegens herhaling van al aangehaalde standpunten.
Laatst gewijzigd door ivob 26 jan 2024, 08:18, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
-
- Elite Poster
Waarom blijf je dan discuteren ?
Ik noteer dat het dus geen normale evolutie is dat je afschakelplannen moet invoeren omdat de ontwikkelingen in HE onvoldoende zijn om het productieverlies van de gesloten kerncentrales op te vangen…
-
- Elite Poster
Laatst gewijzigd door ivob 26 jan 2024, 08:18, in totaal 2 gewijzigd.
Sol Invictus!
- Dizzy
- Elite Poster
Hoe meer je centraliseert bij grote centrales, hoe groter het risico dat er is bij uitval van één van die centrales of meerdere of allemaal. Het probleem zit bij te late investeringen in het net en te traag voorzien in alternatieven.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
- Bedankt: 211 keer
Misschien komt het gebrek aan daadkracht en lange termijnvisie wel doordat men zich een rad voor de ogen laat draaien dat heel de energiewende gewoon een kwestie van 'een beetje meer willen' zou zijn? Door mensen die dezelfde visie als oa @Dizzy delen, zonder veel kennis of inzicht van zaken? Ook ik heb reeds sinds jaar en dag 'een groen contract'. Uiteraard, want al de rest is evil. Dat hiervoor gewoon nucleaire energie wordt groen gewassen door certificaten van een toendra ergens in Rusland vertelt natuurlijk niemand erbij... De bijdrages van @ivob kan ik volgen. Die maakt gewoon voor zichzelf uit hoe het er moet uit zien en past dat ook toe. Als hij daarvoor wat kouder heeft of een boterham minder eet is voor eigen rekening en maalt hij ook niet om (is nu niet het geval). De anderen hun bijdrages horen bijna eerder bij mijn frustraties van de dag 

- Dizzy
- Elite Poster
Ah nu is het mijn schuld dat de regeringen gedurende 20 jaar niets gedaan hebben aan de problemen, dat lijkt me iets teveel eer 
Bovendien klopt er ook weinig van want als het wel aan mij lag dan was er van de kernuitstap ook werk gemaakt ipv de boel te laten verrotten. Men kon kiezen om de kernuitstap voor te bereiden en de alternatieven uit te bouwen incl het netwerk aanpassen ofwel de kernuitstap annuleren door kerncentrales tijdig te verlengen of nieuwe proberen te bouwen. Men deed geen van beiden en nu is de tijd op.
Dat is niet mijn schuld maar een gebrek aan visie. Enkele tijd geleden werden hier mensen die wezen op de klimaatverandering nog uitgelachen door kenners.
Ik beweer niet de grote kenner te zijn van wat dan ook maar het feit dat er geen nieuwe kerncentrales meer gebrouwd worden omdat niemand er zijn geld in wil steken zonder enorme subsidies en prijsgaranties incl het op zich nemen van de risico's van het afval voor duizenden jaren zegt genoeg. Het model van de centrale opwekking die continu moet draaien om rendabel te zijn is gewoon op en elk zonnepaneel en windmolen vreet aan dat versleten model. Ik kan verkeerd zijn maar dan mag men mij de investeerders tonen die er wel hun geld in willen steken zonder dat de burger voor de kosten kan opdraaien. En zelfs zou men ze vinden, de bouw zou nooit tijdig kunnen gebeuren aangezien we nog geen treinstation kunnen verbouwen in die tijd. Dat is ook wat Ivob zegt, HE is het enige dat men nog kan proberen gezien de omstandigheden en de beschikbare tijd.

Bovendien klopt er ook weinig van want als het wel aan mij lag dan was er van de kernuitstap ook werk gemaakt ipv de boel te laten verrotten. Men kon kiezen om de kernuitstap voor te bereiden en de alternatieven uit te bouwen incl het netwerk aanpassen ofwel de kernuitstap annuleren door kerncentrales tijdig te verlengen of nieuwe proberen te bouwen. Men deed geen van beiden en nu is de tijd op.
Dat is niet mijn schuld maar een gebrek aan visie. Enkele tijd geleden werden hier mensen die wezen op de klimaatverandering nog uitgelachen door kenners.
Ik beweer niet de grote kenner te zijn van wat dan ook maar het feit dat er geen nieuwe kerncentrales meer gebrouwd worden omdat niemand er zijn geld in wil steken zonder enorme subsidies en prijsgaranties incl het op zich nemen van de risico's van het afval voor duizenden jaren zegt genoeg. Het model van de centrale opwekking die continu moet draaien om rendabel te zijn is gewoon op en elk zonnepaneel en windmolen vreet aan dat versleten model. Ik kan verkeerd zijn maar dan mag men mij de investeerders tonen die er wel hun geld in willen steken zonder dat de burger voor de kosten kan opdraaien. En zelfs zou men ze vinden, de bouw zou nooit tijdig kunnen gebeuren aangezien we nog geen treinstation kunnen verbouwen in die tijd. Dat is ook wat Ivob zegt, HE is het enige dat men nog kan proberen gezien de omstandigheden en de beschikbare tijd.
-
- Elite Poster
Er werd nog nooit iemand afgeschakeld omdat er ergens een kerncentrale in onderhoud was. We zullen de komende jaren zien wanneer men effectief gaat afschakelen omdat er een stroomtekort komt dat niet door ontwikkelingen in HE kan opgevangen worden.heist_175 schreef: 04 jan 2024, 14:56 Even niet-normaal als kerncentrales die uitvallen (FR, BE) en die allerhande afschakelplannen vereisen.
Niet?
Ni afkomen als dat toevallig samenvalt op het moment dat er een van de twee kerncentrales stilligt voor onderhoud hè, dan hadden we er meer moeten verlengen, jullie waren en zijn nog steeds grote voorstander van alles te sluiten zonder deftige HE oplossing voor de winter.
Met de sluiting van de kerncentrales zitten we ondertussen met het feit dat in bepaalde delen van het land je geen aansluiting meer krijgt, tenzij je akkoord gaat dat je enkel elektriciteit krijgt als er overschot is.
- heist_175
- Moderator
Het ene zit het andere in de weg.duizend schreef: 05 jan 2024, 09:52jullie waren en zijn nog steeds grote voorstander van alles te sluiten zonder deftige HE oplossing voor de winter.
Nu de overheid een vaste prijs afgesproken heeft met Engie, zitten we nog jaren vast aan peperdure elektriciteit.
Heb je daar een bron van?Met de sluiting van de kerncentrales zitten we ondertussen met het feit dat in bepaalde delen van het land je geen aansluiting meer krijgt, tenzij je akkoord gaat dat je enkel elektriciteit krijgt als er overschot is.
Volgens mij is het niet bijkomend kunnen aansluiten van bedrijven etc door gebrek aan capaciteit op het net, niet door gebrek aan productiecapaciteit, en dus zit het probleem bij Fluvius/Elia.
- Matt555
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
- Bedankt: 49 keer
https://www.hln.be/binnenland/minister- ... ~a530cc3a/
Minister Demir wil volledige uitrol digitale meter herbekijken: “Is het sop de kool wel waard?”
Politiek : Omdat de kosten van de digitale meter hoger oplopen dan gedacht, wil Vlaams minister van Energie Zuhal Demir (N-VA) de verplichte installatie terug herbekijken. “Ik wil weten of het sop de kool überhaupt wel waard is.”
Lorenzo Terrière, Karel Lattrez 11-01-24, 10:10 Laatste update: 10:42
86 reacties
(geen plus arikel bij posting tijd...)
+
https://www.hln.be/binnenland/vlaamse-d ... a2bb0e520/
Vlaamse digitale meter dubbel zo duur als elders in Europa, factuur voor gezin zwaarder
De kosten van de digitale meters in Vlaanderen zijn opgelopen - ook voor de gezinnen valt de factuur daardoor veel zwaarder uit - en de baten van de meters zijn gedaald. Dat schrijft de SERV, het Vlaams adviesorgaan dat werkgevers- en werknemersorganisaties verenigt, in een opvallend advies, meldt ‘De Standaard’ donderdag. De sociale partners dringen erop aan om de doelstellingen voor de plaatsing van de digitale meters in Vlaanderen te herbekijken.
ADN 11-01-24, 08:16 Laatste update: 09:44 Bron: Belga, De Standaard
52 reacties
Minister Demir wil volledige uitrol digitale meter herbekijken: “Is het sop de kool wel waard?”
Politiek : Omdat de kosten van de digitale meter hoger oplopen dan gedacht, wil Vlaams minister van Energie Zuhal Demir (N-VA) de verplichte installatie terug herbekijken. “Ik wil weten of het sop de kool überhaupt wel waard is.”
Lorenzo Terrière, Karel Lattrez 11-01-24, 10:10 Laatste update: 10:42
86 reacties
(geen plus arikel bij posting tijd...)
+
https://www.hln.be/binnenland/vlaamse-d ... a2bb0e520/
Vlaamse digitale meter dubbel zo duur als elders in Europa, factuur voor gezin zwaarder
De kosten van de digitale meters in Vlaanderen zijn opgelopen - ook voor de gezinnen valt de factuur daardoor veel zwaarder uit - en de baten van de meters zijn gedaald. Dat schrijft de SERV, het Vlaams adviesorgaan dat werkgevers- en werknemersorganisaties verenigt, in een opvallend advies, meldt ‘De Standaard’ donderdag. De sociale partners dringen erop aan om de doelstellingen voor de plaatsing van de digitale meters in Vlaanderen te herbekijken.
ADN 11-01-24, 08:16 Laatste update: 09:44 Bron: Belga, De Standaard
52 reacties
Windows Tablet
Windows 10 Home 64-bit ,
Intel Core m3 7Y30 @ 1.10GHz 47 °C
Kaby Lake-U/Y 14nm Technology
RAM
8.00GB Single-Channel DDR3 @ 931MHz (14-17-17-40)
238GB Netac SSD 256GB (SATA (SSD))
Motherboard
CHUWI Innovation And Technology(ShenZhen)co.Ltd UBook Pro
Windows 10 Home 64-bit ,
Intel Core m3 7Y30 @ 1.10GHz 47 °C
Kaby Lake-U/Y 14nm Technology
RAM
8.00GB Single-Channel DDR3 @ 931MHz (14-17-17-40)
238GB Netac SSD 256GB (SATA (SSD))
Motherboard
CHUWI Innovation And Technology(ShenZhen)co.Ltd UBook Pro
-
- Elite Poster
Iedereen denkt er het zijne van maar ik "bekijk" dat als de zoveelste loze uitspraak in het kader van de nakende verkiezingen.Matt555 schreef: 11 jan 2024, 11:26 Minister Demir wil volledige uitrol digitale meter herbekijken: “Is het sop de kool wel waard?”

Wanneer ik in het kieshokje de lijsten overloop en mijn pen over de NVA lijst dwaalt zal ik, zoals het er nu uitziet, ook denken: "Is het sop de kool wel waard?".

Met ontwikkeling inzake hernieuwbare energie heeft zulke loze verkiezingspraat al helemaal niets te maken.
De "kosten" voor de digitale meter zullen hier trouwens in vergelijking met vorig jaar met ong. 3,8 € naar beneden gaan.

Trouwens hoever staat mevrouw al met haar "doorlichting" met betrekking tot de "onwettelijke" extra kosten wat betreft prosumenten met een analoge meter en gevorderd door bepaalde energieleveranciers? Merkwaardig stil op dat front.
Laatst gewijzigd door ivob 11 jan 2024, 12:00, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
- heist_175
- Moderator
De verdubbeling van de kosten is voornamelijk op conto van de gasmeter te schrijven. Veel slimmigheid valt er van een digitale gasmeter ook niet te verwachten, de slimmigheid moet in de verwarmingsinstallatie zitten. Met een vlak tarief voor gas, is er ook weinig reden om gasverbruik slim te plannen.
Dat is heel anders voor de digitale elektriciteitsmeter: het gedrocht "capaciteitstarief" lukt niet zonder digitale meter, net zoals maandafrekening, dynamisch tarief, ...
En opnieuw: je kan heel snel een vraaggestuurde ("ik wil hem asap") installatie van digitale meters bewerkstelligen door de tarieven voor analoge meters fors te verhogen. Je vindt wel ergens een gewillige consultant die de voorgekauwde conclusies van de opdrachtgeven in een duur ogend rapport wil verankeren.
Dat is heel anders voor de digitale elektriciteitsmeter: het gedrocht "capaciteitstarief" lukt niet zonder digitale meter, net zoals maandafrekening, dynamisch tarief, ...
En opnieuw: je kan heel snel een vraaggestuurde ("ik wil hem asap") installatie van digitale meters bewerkstelligen door de tarieven voor analoge meters fors te verhogen. Je vindt wel ergens een gewillige consultant die de voorgekauwde conclusies van de opdrachtgeven in een duur ogend rapport wil verankeren.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 115 keer
- Bedankt: 182 keer
Dat dacht ik eerst ook , maar de digitale meter heeft wel degelijk een rol te spelen in de transitie. Alleen is dat in Vlaanderen zo slecht gecommuniceerd en planmatig zo slecht uitgevoerd dat bijna iedereen de digitale meter vervloekt en probeert te weigeren.ivob schreef: 11 jan 2024, 11:47 Met ontwikkeling inzake hernieuwbare energie heeft zulke loze verkiezingspraat al helemaal niets te maken.
Voor de gemiddelde Vlaming is staat de digitale meter gelijk aan het einde van de terugdraaiende meter en de invoering van het capaciteitstarief. Dat de digitale meter ook voordelen heeft weet men verbazend goed te verbergen en men gebruikt die ook niet in het voordeel van de klant.
De digitale meter kan en zal ons behoeden voor uitval van de zonnepanelen in de zomer of blackouts in de winter, maakt meer inzicht en rationeel verbruik mogelijk voor de consument, maakt dynamische tarieven mogelijk, energiedelen, energiegemeenschappen, ...
Zeer veel technische potentie, maar we hebben een overheid die die positieve kansen van een digitale meter onbenut laat.
-
- Elite Poster
Laatst gewijzigd door ivob 26 jan 2024, 08:19, in totaal 3 gewijzigd.
Sol Invictus!
- heist_175
- Moderator
Ja en nee.
CO2-brakend aardgas wordt nog steeds minder zwaar belast dan veel properdere elektriciteit, iets wat in Nederland bv al anders is.
Als ik mijn warmtepomp opzet, kost me dat nog steeds meer dan mijn gas-CV.
CO2-brakend aardgas wordt nog steeds minder zwaar belast dan veel properdere elektriciteit, iets wat in Nederland bv al anders is.
Als ik mijn warmtepomp opzet, kost me dat nog steeds meer dan mijn gas-CV.
-
- Elite Poster
Dat is inderdaad zo maar dat is een politieke keuze.
Geen ontwikkeling inzake hernieuwbare energie.
Geen ontwikkeling inzake hernieuwbare energie.
Sol Invictus!
-
- Elite Poster
Eindelijk begint het door te dringen dat je gewoon best de keuze laat of iemand de DM wil laten installeren of niet.
Diegene die de DM perse willen hebben hem.
Wie niet graag big brother in huis haalt kan perfect verder met de AM. Een DM brengt totaal geen voordeel in een paar van mijn installaties, integendeel.
Zo zie je maar, van uitstel komt afstel!
Diegene die de DM perse willen hebben hem.
Wie niet graag big brother in huis haalt kan perfect verder met de AM. Een DM brengt totaal geen voordeel in een paar van mijn installaties, integendeel.
Zo zie je maar, van uitstel komt afstel!
- devilkin
- Administrator
- Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
- Bedankt: 663 keer
Niet nog es een discussie starten over de DM, dank u.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
- Dizzy
- Elite Poster
Digitale meters worden al in voldoende topics besproken.
Ondertussen is er nieuws van de wereldautoriteit rond renewables:
World added 50% more renewable capacity in 2023 than in 2022 and next 5 years will see fastest growth yet
The world’s capacity to generate renewable electricity is expanding faster than at any time in the last three decades, giving it a real chance of achieving the goal of tripling global capacity by 2030 that governments set at the COP28 climate change conference last month.
The amount of renewable energy capacity added to energy systems around the world grew by 50% in 2023, reaching almost 510 gigawatts (GW), with solar PV accounting for three-quarters of additions worldwide. The largest growth took place in China, which commissioned as much solar PV in 2023 as the entire world did in 2022, while China’s wind power additions rose by 66% year-on-year. The increases in renewable energy capacity in Europe, the United States and Brazil also hit all-time highs.
The report shows that under existing policies and market conditions, global renewable power capacity is now expected to grow to 7 300 GW over the 2023-28 period covered by the forecast. Solar PV and wind account for 95% of the expansion, with renewables overtaking coal to become the largest source of global electricity generation by early 2025.
“The new IEA report shows that global renewable capacity is already on course to increase by two-and-a-half times by 2030.
“Onshore wind and solar PV are cheaper today than new fossil fuel plants almost everywhere and cheaper than existing fossil fuel plants in most countries.
Solar PV and onshore wind deployment through 2028 is expected to more than double in the United States, the European Union, India and Brazil, compared with the last five years. Prices for solar PV modules in 2023 declined by almost 50% year-on-year, with cost reductions and fast deployment set to continue. This is because global manufacturing capacity is forecast to reach 1 100 GW by the end of 2024, significantly exceeding demand.
Ondertussen is er nieuws van de wereldautoriteit rond renewables:
World added 50% more renewable capacity in 2023 than in 2022 and next 5 years will see fastest growth yet
The world’s capacity to generate renewable electricity is expanding faster than at any time in the last three decades, giving it a real chance of achieving the goal of tripling global capacity by 2030 that governments set at the COP28 climate change conference last month.
The amount of renewable energy capacity added to energy systems around the world grew by 50% in 2023, reaching almost 510 gigawatts (GW), with solar PV accounting for three-quarters of additions worldwide. The largest growth took place in China, which commissioned as much solar PV in 2023 as the entire world did in 2022, while China’s wind power additions rose by 66% year-on-year. The increases in renewable energy capacity in Europe, the United States and Brazil also hit all-time highs.
The report shows that under existing policies and market conditions, global renewable power capacity is now expected to grow to 7 300 GW over the 2023-28 period covered by the forecast. Solar PV and wind account for 95% of the expansion, with renewables overtaking coal to become the largest source of global electricity generation by early 2025.
“The new IEA report shows that global renewable capacity is already on course to increase by two-and-a-half times by 2030.
“Onshore wind and solar PV are cheaper today than new fossil fuel plants almost everywhere and cheaper than existing fossil fuel plants in most countries.
Solar PV and onshore wind deployment through 2028 is expected to more than double in the United States, the European Union, India and Brazil, compared with the last five years. Prices for solar PV modules in 2023 declined by almost 50% year-on-year, with cost reductions and fast deployment set to continue. This is because global manufacturing capacity is forecast to reach 1 100 GW by the end of 2024, significantly exceeding demand.
-
- Elite Poster
Overzicht van elektrische productie in België op een mooie zonnige winterdag.
Voor Duitsland (na hun energiewende) wordt dat:
En reken daar dan bij dat verwarming in België vooral met gas en stookolie gebeurt. Daar kun je toch niet blij van worden? We hebben nog vele 50% groei nodig hoor
Voor Duitsland (na hun energiewende) wordt dat:
En reken daar dan bij dat verwarming in België vooral met gas en stookolie gebeurt. Daar kun je toch niet blij van worden? We hebben nog vele 50% groei nodig hoor
-
- Elite Poster
Zon is de oranje vlek. De schaal zal te groot zijn en de 24 uurs opbrengst te klein om in de grafiek te staan waarschijnlijk...
Bron:
https://app.electricitymaps.com/map
Bron:
https://app.electricitymaps.com/map
-
- Elite Poster
Tja, als je met die grafiekjes nog niet snapt dat het sluiten van de kerncentrales gewoon oliedom en onverantwoord is, dan heb je wel echt boter op je hoofd.woutervh schreef: 11 jan 2024, 21:22 Overzicht van elektrische productie in België op een mooie zonnige winterdag.
- Dizzy
- Elite Poster
Grafieken van 1 dag gebruiken om een situatie over meerdere jaren te evalueren is niet dom, het is gewoon verkeerd.
Soit, punt is dat HE wel vooruit gaat, iets dat we niet van alle energiebronnen kunnen zeggen. Rome is ook niet gebouwd op één dag maar HE gaat wel een pak sneller vooruit dan pakweg Gent St-P
Soit, punt is dat HE wel vooruit gaat, iets dat we niet van alle energiebronnen kunnen zeggen. Rome is ook niet gebouwd op één dag maar HE gaat wel een pak sneller vooruit dan pakweg Gent St-P

- Dizzy
- Elite Poster
Er is een nieuwe publicatie van Elia die 2023 vergelijkt met voorgaande jaren.
Electricity mix 2023: Belgian renewable generation reaches all-time high while consumption and prices decrease compared to 2022
Total annual wind and photovoltaic generation in Belgium reached an all-time high (21.5 TWh or + 23%), accounting for 28.2% of the electricity mix (19,8% in 2022).
The share of wind and photovoltaic generation in the Belgian electricity mix continued to rise. In 2023, 28.2% of generation came from renewable sources (compared to 19.8% in 2022), a new record, with generation from renewables totalling 21.5 TWh in 2023 (compared to 17.4 TWh in 2022). Installed onshore wind (up 10%) and photovoltaic (up 31%) generation capacity continued to rise.
Although gas-fired generation remains the norm in terms of percentage of the electricity mix, with 19.2 TWh produced in 2023, it is historically low.
Electricity mix 2023: Belgian renewable generation reaches all-time high while consumption and prices decrease compared to 2022
Total annual wind and photovoltaic generation in Belgium reached an all-time high (21.5 TWh or + 23%), accounting for 28.2% of the electricity mix (19,8% in 2022).
The share of wind and photovoltaic generation in the Belgian electricity mix continued to rise. In 2023, 28.2% of generation came from renewable sources (compared to 19.8% in 2022), a new record, with generation from renewables totalling 21.5 TWh in 2023 (compared to 17.4 TWh in 2022). Installed onshore wind (up 10%) and photovoltaic (up 31%) generation capacity continued to rise.
Although gas-fired generation remains the norm in terms of percentage of the electricity mix, with 19.2 TWh produced in 2023, it is historically low.
-
- Elite Poster
Laatst gewijzigd door ivob 26 jan 2024, 08:20, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
-
- Elite Poster
Ziet er al veel beter uit.

Uitschakelen van de kerncentrales betekent voor fossiel minstens x factor 5
@zelfvoorzienend de vorige 3 dagen:
Ieder huisgezin dat ooit een telefonneke gedaan heeft “seg legt hier is zonnepanelen” was de vorige 3 dagen zelfvoorzienend.
Hier zelfs 5kwh export …
Maar op de daggrafiekjes was solar niet zichtbaar, lees verwaarloosbaar …
Al dikwijls gezegd, zonnepanelen zijn ideaal om de kwh rekening van een huisgezin te drukken, maar helpen niets, nada, nougatbollen, rien de knots om structureel af te stappen van fossiel in de winter.
De daggrafiekjes spreken boekdelen op wat er NIET te zien is … de solar productie

- NuKeM
- Administrator
- Uitgedeelde bedankjes: 125 keer
- Bedankt: 261 keer
Dat is een zeer mooi resultaat. Ik heb de afgelopen dagen helaas maar rond de 11-12kWh per dag kunnen opwekken aan zonne-energie. Door een niet optimale installatie op een plat dak van de helft van de panelen (ZZO, 10% en in elkaars schaduw) valt dit me eigenlijk wat tegen (totaal net geen 8kW piek ligt hier).ivob schreef: 12 jan 2024, 10:41 De afgelopen drie dagen was ik bv. 100% zelfvoorzienend. En ik zal daar heus niet alleen in geweest zijn.
En dat was louter op basis van de combinatie van rechtstreekse zonne-instraling (voor verwarming) en eigen PV productie en opslag voor de rest van het huishouden. En dit bij een buitentemperaturen tot minus 7.9°C.
Verwarmen doe ik nog met gas. Maar elektrisch kom ik in deze dagen niet verder dan 50% zelfvoorzienend (en rond 15% gemiddeld de voorbije weken).
Alles hangt natuurlijk ook af van je woning, gezinssamenstelling en woningbezetting/gebruik.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 115 keer
- Bedankt: 182 keer
Wat ik uit al die statiestieken en grafieken opmaak is dat er nog veel solar bij kan en moet komen. Kijk op een luchtfoto naar de Vlaamse daken: het aandeel zonnepanelen is nog bijzonder weinig. Bedrijfsgebouwen liggen meestal al vol maar particulier, overheid en openbaarnut nog zeer veel plaats.
-
- Elite Poster
Laatst gewijzigd door ivob 26 jan 2024, 08:20, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
- Dizzy
- Elite Poster
Uiteraard zijn we er nog niet en kan er inderdaad nog veel bij komen maar we zijn wel op de goede weg. De cijfers van de wereldautoriteit IEA zijn daarbij voor de zoveelste keer op rij een positieve bijstelling van hun prognoses voor HE die telkens een serieuze onderschatting waren.
Vandaag nog meer goed nieuws (VRT): Nooit eerder legden Vlamingen meer zonnepanelen op hun dak dan in 2023
In 2023 hebben Vlamingen alles samen een vermogen van 1.047 MW aan zonnepanelen op hun dak gelegd. Dat is een stijging met 20% en een record. Op 1 jaar tijd is het vermogen aan zonne-energie in Vlaanderen met maar liefst een vijfde gegroeid. Het totale vermogen aan zonne-energie bedraagt nu 6.071 MW in Vlaanderen.
In de cijfers is ook een stijging te zien van het aantal grote zonnepaneleninstallaties. In 2023 was ongeveer een derde van alle installaties er een van meer dan 10 kW, in 2022 was dat maar een vijfde.
Twee derde van die grote installaties is geplaatst zonder ondersteuning van de overheid, wat erop wijst dat grote installaties voldoende rendabel zijn zonder overheidssteun.
Nieuw batterijpark in Rotem: Nederlands bedrijf heeft plannen voor park van 600MW
Energiebedrijf Giga Storage heeft plannen voor een groot batterijpark in Rotem met een vermogen van 600 megawatt. Giga Storage wil een groot batterijpark bouwen op een stuk industriegrond van 11 hectare. Het bedrijf heeft een vergunning aangevraagd voor een batterijpark met een vermogen van 600 megawatt. Dat is drie keer zoveel als een vorig plan op hetzelfde stuk grond.
Het bedrijf is ook al bezig met plannen voor een gelijkaardig batterijpark in Kinrooi.
Een batterijpark veroorzaakt ook veel minder overlast dan een gascentrale. Het is ook een duurzame keuze om overtollige energie van zon en wind op te slaan om die dan later te kunnen gebruiken als er geen wind of zon is.
Hoegaarden wil op de grens met Wallonië 11.000 zonnepanelen plaatsen
De gemeente Hoegaarden wil op een braakliggend terrein langs de E40 11.000 zonnepanelen leggen. De zonnepanelen zullen groene stroom opwekken voor gebouwen van de gemeente, bedrijven, maar ook gezinnen. Het zonnepanelenpark zou er in de lente van 2025 al moeten staan.
Vandaag nog meer goed nieuws (VRT): Nooit eerder legden Vlamingen meer zonnepanelen op hun dak dan in 2023
In 2023 hebben Vlamingen alles samen een vermogen van 1.047 MW aan zonnepanelen op hun dak gelegd. Dat is een stijging met 20% en een record. Op 1 jaar tijd is het vermogen aan zonne-energie in Vlaanderen met maar liefst een vijfde gegroeid. Het totale vermogen aan zonne-energie bedraagt nu 6.071 MW in Vlaanderen.
In de cijfers is ook een stijging te zien van het aantal grote zonnepaneleninstallaties. In 2023 was ongeveer een derde van alle installaties er een van meer dan 10 kW, in 2022 was dat maar een vijfde.
Twee derde van die grote installaties is geplaatst zonder ondersteuning van de overheid, wat erop wijst dat grote installaties voldoende rendabel zijn zonder overheidssteun.
Nieuw batterijpark in Rotem: Nederlands bedrijf heeft plannen voor park van 600MW
Energiebedrijf Giga Storage heeft plannen voor een groot batterijpark in Rotem met een vermogen van 600 megawatt. Giga Storage wil een groot batterijpark bouwen op een stuk industriegrond van 11 hectare. Het bedrijf heeft een vergunning aangevraagd voor een batterijpark met een vermogen van 600 megawatt. Dat is drie keer zoveel als een vorig plan op hetzelfde stuk grond.
Het bedrijf is ook al bezig met plannen voor een gelijkaardig batterijpark in Kinrooi.
Een batterijpark veroorzaakt ook veel minder overlast dan een gascentrale. Het is ook een duurzame keuze om overtollige energie van zon en wind op te slaan om die dan later te kunnen gebruiken als er geen wind of zon is.
Hoegaarden wil op de grens met Wallonië 11.000 zonnepanelen plaatsen
De gemeente Hoegaarden wil op een braakliggend terrein langs de E40 11.000 zonnepanelen leggen. De zonnepanelen zullen groene stroom opwekken voor gebouwen van de gemeente, bedrijven, maar ook gezinnen. Het zonnepanelenpark zou er in de lente van 2025 al moeten staan.
-
- Elite Poster
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/01/12 ... dak-dan-i/
En Zuhal blijft tot nader de domste (of eerder de beste populist) van de klas:
Ik citeer:
Demir vreest wel dat de sterke toename van het aantal installaties ook lokaal voor omvormerstoringen zou kunnen zorgen. "Het is aan netbeheerder Fluvius om die problemen te voorkomen", vindt Demir.
Om gelijktijdig te vinden dat "het sop niet altijd de kool waard is".
Er zullen waarschijnlijk weer genoeg brave Vlamingen zijn die daarin trappen.
En Zuhal blijft tot nader de domste (of eerder de beste populist) van de klas:
Ik citeer:
Demir vreest wel dat de sterke toename van het aantal installaties ook lokaal voor omvormerstoringen zou kunnen zorgen. "Het is aan netbeheerder Fluvius om die problemen te voorkomen", vindt Demir.
Om gelijktijdig te vinden dat "het sop niet altijd de kool waard is".

Er zullen waarschijnlijk weer genoeg brave Vlamingen zijn die daarin trappen.
Sol Invictus!
-
- Elite Poster
Toch raar dat men flagrant de feiten blijft negeren.
Het daggrafiekje op een enorm zonnige winterdag is toch duidelijk.
Ook al leg je 100x zoveel zonnepanelen als er vandaag al liggen, dan nog is de bijdrage in de energiemix nul, nada, rien de knots in de winter.
Met zonnepanelen verlaag je enkel de gezinsfactuur, thats all folks.
Het daggrafiekje op een enorm zonnige winterdag is toch duidelijk.
Ook al leg je 100x zoveel zonnepanelen als er vandaag al liggen, dan nog is de bijdrage in de energiemix nul, nada, rien de knots in de winter.
Met zonnepanelen verlaag je enkel de gezinsfactuur, thats all folks.