VDSL Pro - waar zit het vast IP?

Hier kan je alles kwijt over EDPnet
Plaats reactie
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 145 keer
Provider

Ik overweeg een Proximus internet maxi met vast IP over te zetten naar EDPnet VDSL Pro. Vandaag staat de modem in bridge, en zit het vast IP op mijn firewall die de PPPoE connectie maakt. VDSL Pro werkt met een managed router, betekent dit dan ook dat het vast IP daar op zit en dat mijn firewall een intern IP krijgt (evt met alle poorten daarnaar geforward)? Da't is vaak een ellende in combinatie met IPSEC, vandaar de vraag.
Joachim
ISP Staff
ISP Staff
Twitter: jslabbaert
Uitgedeelde bedankjes: 158 keer
Bedankt: 555 keer

Als je de managed fritzbox router met 4G backup wenst te gebruiken zit het IP op de router, maar je kan er ook voor kiezen de managed router niet te bestellen, dan kan je het via een bridged router doen.

Er is ook de mogelijkheid om via een extra IP range te werken, maar dan moet je kiezen voor een managed draytek router, die kan ook via 4G de range routeren.

Het is trouwens niet zo dat je geen ipsec etc kan opbouwen naar je eigen firewall als het IP op de fritzbox zit, de fritzbox kan prima die trafiek doorsturen naar je firewall.
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Bedankt! Als ik voor bridged kies, kan ik dan nog steeds een 4G backup krijgen (gewoon een simkaart dan neem ik aan, dan moet ik de failover maar op mijn firewall oplossen)
Je kan inderdaad IPSEC met NAT traversal opzetten maar het is vaak wat meer gepruts (je kan bv niet het IP-adres gebruiken als peer identifier, soms moet je NAT traversal expliciet aanzetten,...)
Het is gewoon wat makkelijker met het IP direct op de firewall. Vandaar.
Joachim
ISP Staff
ISP Staff

Bij bridged is er geen 4G backup vrees ik, ook niet apart.
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Okay, dan is er weinig andere keuze. IPv6 werkt gewoon via prefix delegation veronderstel ik?

Er staat eigenlijk niet zo heel veel informatie op de site; ik zie bv dat er telefonie met tot 5 nummers inbegrepen is. Is dat dan technisch als een trunk opgeleverd (met hoeveel kanalen?), of zijn dat 5 aparte SIP connecties?
Joachim
ISP Staff
ISP Staff

SpecialK schreef: 08 jan 2024, 11:25 IPv6 werkt gewoon via prefix delegation veronderstel ik?
Zie: https://www.edpnet.be/nl/support/instal ... !-box.html
SpecialK schreef: 08 jan 2024, 11:25 Ik zie bv dat er telefonie met tot 5 nummers inbegrepen is. Is dat dan technisch als een trunk opgeleverd (met hoeveel kanalen?), of zijn dat 5 aparte SIP connecties?
Dit werkt via SIP accounts, elke SIP account kan 2 simultane gesprekken aan. Optioneel kan ook een SIP trunk geleverd worden.

Neem gerust contact op met onze klantendienst voor een offerte op maat!
Plaats reactie

Terug naar “EDPnet (LaTribu)”