DarkV schreef: 05 jan 2024, 14:35
want de voetganger/fietser is toch de zwakke weggebruiker die zich alles kan permiteren ?
Waar haal je dat vandaan?
Het grootste slachtoffer van een aanrijding tussen een zwakke weggebruiker en een auto zal in de eerste plaats de zwakke weggebruiker zijn en niet de BA verzekerde bestuurder van een auto.
Bovendien is er bij een ongeval ook een duidelijk verschil tussen de geldelijke aansprakelijkheid (waarvoor je als bestuurder verplicht verzekerd bent en als zwakke weggebruiker niet ) en de juridische aansprakelijkheid (waarover desgevallend de rechter een uitspraak zal doen).
Het is niet omdat een zwakke weggebruiker bij een ongeval met een auto zijn kosten vergoed worden dat hij daarom juridisch altijd in zijn gelijk zal gesteld worden. Integendeel zelfs.
Alhoewel blijkbaar niet iedereen daarvan op de hoogte is zijn dat technisch volledig gescheiden zaken.
Als je gaat rijden/wandelen/fietsen met het idee van "rechten" en niet van wederzijds respect dan komt het nooit goed. Ik doe alle drie en denk me in die context dan ook te gedragen (en geen dingen te doen die mezelf ook zouden frustreren) wat ik niet kan zeggen van sommige andere weggebruikers (en dat slaat ook wederom op alle drie de categorieen).
Dat is maar goed ook dat iedere weggebruiker dat doet volgens de wegcode en de toegekende rechten en vooral plichten.
De wegcode is immers van toepassing op iedere weggebruiker.
Voor de rest, zie voorgaande.
Toegevoegd na 7 minuten 5 seconden:
NuKeM schreef: 03 jan 2024, 09:06
Bij punten zou ik dat graag ook doorgetrokken zien naar fietsers zodat ook zij een goede reden hebben zich aan de regels te houden.
Kan, maar tot nader order moet je daar nog geen rijbewijs voor hebben. Waar zou je die punten dan aan gaan toekennen?
Fietsers kunnen net al iedere andere weggebruiker wel een boete opgelegd krijgen voor het niet naleven van de wegcode.
Toegevoegd na 4 minuten 49 seconden:
Petrikske schreef: 03 jan 2024, 13:16
Laks beleid!
Tja, je moet wel bij meerderheid weten wat je wil.
Bij een strenger beleid (cfr. als vb. de tijd dat je voor dronken rijden met de fiets ook je rijbewijs kon kwijtraken) begint een groot deel al vlug "politiestaat" te roepen en dat politici zich vooral niet teveel met andermans zaken moeten bemoeien.
De "ander" kan ook nooit streng genoeg aangepakt worden terwijl wie zelf een boete krijgt nogal eens allerhande verzachtende omstandigheden begint in te roepen tot het de schuld geven aan de verbaliserende en wetgevende overheid.
Toegevoegd na 10 minuten 44 seconden:
fredo66 schreef: 03 jan 2024, 15:00
Ooit eens aangereden geweest (ik was met de fiets) door een Audi, een merk voor bestuurders die m.i. wel vaker in de fout gaan wat voorrang moeten geven t.o.v. fietsers en voetgangers betreft.
Wagen reed gewoon door. Ook al had ik geen schade of letsel, ik gaf het voorval wel aan bij de politie. Je merkt dan hoe gepriviligeerd bestuurders van bedrijfswagens wel zijn. Want je krijgt nooit de identiteit te lezen in het achteraf opgestuurde p.v. (daar staat de firmanaam in dat geval).
Terwijl omgekeerd wel jouw identiteit bij de overtreder bekend is.
Je gaf dus een geval van vluchtmisdrijf door?
In dat geval krijg jij dat proces-verbaal ook helemaal niet doorgestuurd.
Je krijgt alleen een kosteloos afschrift van het proces-verbaal van jouw verhoor.
En in het geval van een verkeersovertreding gaat het proces-verbaal naar de overtreder en niet naar diegene die daar aangifte van deed.
Wat betreft overtredingen gedaan met een salarisauto is de rechthebbende nu ook meer en meer gekend bij de bevoegde diensten (indien onderhevig aan het Renta protocol) en wordt de overtreding rechtstreeks gestuurd naar de overtreder en niet meer naar het bedrijf/leaseMij.
Toegevoegd na 10 minuten 47 seconden:
meon schreef: 04 jan 2024, 12:45
Mensen die rechts inhalen ondanks dat je de maximumsnelheid (met beetje bovenmarge) reeds hanteert
Rechts inhalen (bovendien over de pechstrook?) mag inderdaad niet.
Maar waar dat mogelijk is moet je als bestuurder wel uiterst rechts rijden ook tegen de max. snelheid.
Volhardende "middenstrook- en/of linksrijders" zijn ook in overtreding. Je mag immers buiten de uiterst rechtse strook de middenstrook maar gebruiken om een ander in te halen of een andere richting te kiezen.