coolblue prijzen

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
bartman
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 29 keer

hoe komt het dat bijvoorbeeld de originele apple USB‑C-naar-mini‑jack-adapter die bij apple 10 euro kost bij coolblue 19,99 kost? Bij Krefel kost die ook maar 10 euro?
Ander voorbeeld is een ftp netwerkabel van 3m kost bij coolblue 19,99, op een ander een pak minder
devilkin
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 663 keer
Recent bedankt: 4 keer
Provider
Te Koop forum

Omdat dit de keuze is van coolblue.

Mensen kopen vaak zulke accessoires gewoon bij een andere aankoop en dus merken ze het niet.

Alle detail vragen rond hun prijszetting ga je aan coolblue zelf moeten vragen...
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 68 keer
Bedankt: 598 keer
Te Koop forum

bij krefel, bijvoorbeeld, is de kabel dan dus 10 eur + komt er 3,95 verzendingskost bij - bij coolblue zit dit in de prijs.
dus dan is het verschil een 6tal euro.
check ook zeker dat het exact hetzelfde item is (niet bv een andere productcode waarbij het enige verschil bv het land waarvoor het bestemd was anders is, zoals bij tv's bv kan gebeuren)

iedereen weet ook dat coolblue niet de goedkoopste is, maar de service is er over het algemeen ook wel beter dan bij zaken zoals krefel, bijvoorbeeld.

veel zaken maken de uiteindelijke prijs:

- hun aankoopprijs
- de overhead (stock, fysieke winkels, personeel, ....)
- de gewenste winst (obviously), heel vaak met een 'x percent bovenop de aankoopprijs' wat dan zaken die in principe goedkoop zijn duurder maakt dan ze hoeven te zijn
- de waarde van dat item (ik veronderstel nu niet dat coolblue veel zal geven om een of andere adapter dat weinigen gebruiken, dus de prijs zal er ook naar zijn?)
depeje
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 192 keer
Bedankt: 44 keer

Ik kan me voorstellen dat Coolblue geen brood ziet in de verkoop van individuele kabeltjes.
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 518 keer
Bedankt: 1176 keer
Recent bedankt: 10 keer

Gewoon: omdat het kan.
Waarom zou Coolblue die kabels verkopen aan 10% boven de inkoopprijs, als mensen er ook gewoon €20 voor willen geven?

Ik zie maar 2 relevante opmerkingen:
Vermoedelijk is €20 nog te goedkoop.
Hetzelfde kan je bij AliX kopen voor €0,5.

Als je dacht dat je bij Coolblue moet zijn voor scherpe prijzen, loop je toch een heel aantal jaren achter.
Goztow
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1673 keer
Bedankt: 1450 keer
Recent bedankt: 16 keer
Provider
Te Koop forum

Ik heb liever dat ze daarop hun winst maken en ik mijn elektro er aan deftige prijzen kan kopen. Ik koop die kabels wel op Amazon.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3720 keer
Recent bedankt: 19 keer
Provider

bartman schreef: 04 jan 2024, 11:57 hoe komt het dat bijvoorbeeld de originele apple USB‑C-naar-mini‑jack-adapter die bij apple 10 euro kost bij coolblue 19,99 kost? Bij Krefel kost die ook maar 10 euro?
Ander voorbeeld is een ftp netwerkabel van 3m kost bij coolblue 19,99, op een ander een pak minder
De vraag "waarom" is toch compleet irrelevant? En eigenlijk ons zaken niet om iemand ander's rekening te maken :oops:
Het is aan de klant om prijzen te vergelijken, en te kopen waar hij denkt dat de de beste prijs/kwaliteit gegeven wordt :wink: ???
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Rocky2014
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 3 keer

Het voordeel bij coolblue is vaak wel de service.
Koop eens iets bij de mediamarkt, zolang alles goed werkt allemaal nietske, pas als er wat aan is begint de merde.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1374 keer
Bedankt: 508 keer

Je moet gewoon altijd vergelijken. Vandaag nog een iPad Air bij Coolblue gekocht die €50 goedkoper was dan elders. Maar het is inderdaad eerder uitzonderlijk dat Coolblue bij de goedkoopste is.
bartman
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer

Ik koop ook redelijk wat bij Coolblue want winkel niet veraf en ga het dan daar zelf afhalen dan een lange tocht te riskeren via Amazon

Sent from my iPhone using Tapatalk
brubbel
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 81 keer
Bedankt: 179 keer

- betrouwbaar
- snel
- de website is goed
- de betaling is simpel
- de naverkoop service is goed

Voor iedereen beter dan de race to the bottom.
Ptoeneigh
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 584 keer
Bedankt: 140 keer

In heb een haat liefde verhouding met Coooblue vanwege hun fratsen:

Pluspunt zijn de duidelijke omschrijvingen, vergelijkingen, reviews, aanbevelingen, het helpt je bij de keuze.
Snelle bezorging ook (beter dan Amazon).

Minpunt: opportunisme wanneer er schaarste is, dan drijven ze de prijzen flink op. Zoals in de zomer van 2022 toen de AirTags erg gewild waren (voor bagage) hebben ze de prijzen flink opgedreven.

https://www.iculture.nl/nieuws/airtag-bedragen-80-euro/

En ja natuurlijk bedrijven redeneren gewoon vanuit maximale winst maar mij is dit altijd bijgebleven en sindsdien heb ik nooit meer iets daar gekocht omdat het echt niet sympathiek is voor hun imago.

Altijd op tweakers pricewatch even kijken en meestal bestel ik dan elders (waar het goedkoper is). Niet dat ik bewust nooit meer iets zal kopen bij ze, maar ze zijn hierdoor niet meer m’n favoriete keuze, dus toch een stukje emotie / loyaliteit dat dat meespeelt.
depeje
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 192 keer
Bedankt: 44 keer

Gho... Aangezien de prijs altijd duidelijk is voor de aankoopbeslissing vind ik dat opportunisme toch niet zo'n probleem. Voor mensen met een hoge nood kan je het zelfs als een voordeel zien: de kans dat ze voorraad hebben is net iets groter.

Ook het feit dat ze niet werken met louche onderaannemers is voor mij een enorm voordeel. Dat ze daardoor duurder zijn neem ik er voor bepaalde aankopen graag bij.
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 68 keer
Te Koop forum

Rocky2014 schreef: 04 jan 2024, 13:19 Koop eens iets bij de mediamarkt, zolang alles goed werkt allemaal nietske, pas als er wat aan is begint de merde.
ik snap niet dat MM nog niet failliet is... die zijn al 2 decennia aan het failiet gaan en blijven toch op een of andere manier volhouden :lol:
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
Bedankt: 709 keer
Recent bedankt: 9 keer
Te Koop forum

Niemand is verplicht bij Coolblue te kopen. Vind je het te duur ga dan elders, vergelijken is nooit makkelijker geweest.

De prijs is bovendien maar één factor en niet voor iedereen van even groot belang. Service, snelle levering of afhalen/terugbrengen spelen soms ook een rol. Voor TV's kan je bijvoorbeeld een mooi overzicht krijgen in de winkel en je kan er vragen stellen die direct een antwoord krijgen.

Coolblue is SOMS duurder maar soms ook niet en het verschil is vaak beperkt maar opnieuw, dan ben je niet verplicht om op hun aanbod in te gaan.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Rocky2014
Plus Member
Plus Member

Splitter schreef: 04 jan 2024, 14:28
Rocky2014 schreef: 04 jan 2024, 13:19 Koop eens iets bij de mediamarkt, zolang alles goed werkt allemaal nietske, pas als er wat aan is begint de merde.
ik snap niet dat MM nog niet failliet is... die zijn al 2 decennia aan het failiet gaan en blijven toch op een of andere manier volhouden :lol:
Komt toch vrij veel volk naar de MM.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Recent bedankt: 2 keer

Coolblue profileert zich al lang niet (meer) als prijsbreker, maar zet zich bewust als een van de duurste alternatieven in de markt.

Dit verantwoorden ze in hun marketing met 5 voordelen:
- je kan er bestellen tot 23:59 en je hebt het de volgende dag
- verzending is gratis
- fysieke winkels (9!)
- gratis omruilen
- klantvriendelijkheid

Klantvriendelijkheid kan ik obv persoonlijke ervaringen al tegenspreken, Amazon is veel klantvriendelijker. Gratis omruilen moeten alle webwinkels doen volgens de wet. En "gratis" verzending (juister: de verzendkost zit reeds in de prijs van het product) heb je ook bij veel andere webwinkels. Zo komen we bij de enige echte voordelen:

- Het late bestellen en volgende dag in huis is idd een sterk voordeel specifiek voor wie 's avonds laat bestelt, in de regel goedverdieners die overdag erg druk bezig zijn of mensen die iets "moeten" hebben de volgende dag en dus minder prijsgevoelig zijn in ruil voor "Express" verwerking en verzending. Of dit snelheidsvoordeel veel verkoop genereert daar heb ik echt geen idee van, het lijkt me eerder iets dat zou aanslaan in de VS, maar het zou wel kunnen dat het hier ook een goede omzet oplevert. Het probleem hiermee is dat je ook de vrouwen capteert die 's avonds laat een glaasje wijn te veel drinken en dan plots vanalles zitten te bestellen om het weer terug te sturen, maar misschien heeft Coolblue daar als techwinkel wel aanzienlijk minder last van dan bepaalde andere winkels die liever geen bestellingen zien binnenkomen tussen 21u en 0u.
.
- Blijven nog de fysieke winkels over, waarmee ze zich mikken op een ouder segment van de demografie dat ook minder prijsgevoelig is als ze het in een winkel kunnen afhalen, ofwel omdat ze verzending "niet vertrouwen" ook al wordt hun bestelling ook gewoon verzonden naar die winkels, ofwel omdat ze de illusie hebben dat ze in die winkel raad en support gaan krijgen als het misloopt, zoals in de oude tijd (maar dat zou wel eens vies kunnen tegenvallen denk ik). Maar negen fysieke winkeltjes uitbaten voor de oudere demografie van de bevolking, dat kost natuurlijk telkens wel een pak geld en verdient zichzelf niet snel terug. Dat weten we van Amazon die die winkelformule in de VS ook geprobeerd heeft, lang heeft dat niet geduurd.

Deze strategie van "duurdere prijzen voor betere service" lijkt trouwens niet te werken. Coolblue zit in de rode cijfers en de verkoop daalt, terwijl Amazon en Bol vlot winst maken, alhoewel die telkens ook wel een heel ander businessmodel hebben. Misschien die fysieke winkels gewoon maar weer sluiten en terug meedoen met Amazon en Bol in the race to the bottom :???:
devilkin
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 663 keer
Recent bedankt: 4 keer
Provider
Te Koop forum

In vele gevallen is er bij Bol of Amazon gewoon geen "klantenservice": die ben je zelf. Er is niks dat je zal helpen bij een keuze (heb ik persoonlijk niet nodig maar voor velen is dat wel een nood), er is niks dat je het gemakkelijker gaat maken om een groot ding terug te sturen.
Het maximale is dat je een gratis verzendticket krijgt, en dan mag je zelf gaan opdraaien voor afdruk, verpakking, verzending, etc.

Voor kleine dingen: sure, no problem. Voor een OLED TV heb ik daar al net wat minder zin in. Dan is het gewoon klantvriendelijk dat je naar ergens kan bellen dat ze het ding komen ophalen, of je het kan langsbrengen zonder gedoe.

Wat je rant betreft tov het oudere publiek waarvoor de winkels nog blijven: geen idee of je het afgelopen jaar nog eens in een CB geweest bent (ik wel om eens te gaan kijken naar een fysieke muis, en die vast te nemen - ergonomie is super persoonlijk en kan je niet afgaan op het filmpje van de zoveelste IT "influencer") - maar de merendeel dat daar rondloopt is denk ik toch wel jonger dan 30.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

devilkin schreef: 05 jan 2024, 08:21 In vele gevallen is er bij Bol of Amazon gewoon geen "klantenservice": die ben je zelf.
Kan ik toch niet van meespreken bij Amazon. Heb ze nog niet veel nodig gehad, maar altijd heel snel en correct geholpen geweest.
devilkin schreef: 05 jan 2024, 08:21Er is niks dat je zal helpen bij een keuze (heb ik persoonlijk niet nodig maar voor velen is dat wel een nood), er is niks dat je het gemakkelijker gaat maken om een groot ding terug te sturen. .
? Gebruik dezelfde doos als waarin het verzonden werd. Label moet je idd zelf afdrukken, en je moet het naar een verzendplaats brengen net zoals je het naar een Coolblue-winkel zou moeten opbrengen (laten ophalen kan altijd tegen betaling). Komen ze het van Coolblue altijd gratis terug ophalen dan?
devilkin schreef: 05 jan 2024, 08:21Wat je rant betreft tov het oudere publiek waarvoor de winkels nog blijven: geen idee of je het afgelopen jaar nog eens in een CB geweest bent (ik wel om eens te gaan kijken naar een fysieke muis, en die vast te nemen - ergonomie is super persoonlijk en kan je niet afgaan op het filmpje van de zoveelste IT "influencer") - maar de merendeel dat daar rondloopt is denk ik toch wel jonger dan 30.
Je verwart de klanten niet met het personeel waarvan ik idd de eerder jonge "uitpersleeftijd" verwacht?

Maar nee, ben er inderdaad niet (en nooit) geweest, en ik zit nochtans in dezelfde leeftijdsgroep en er is ene vlakbij (wel verder dan dat er vroeger ene was). Ik wist niet dat wij nog veel naar winkels gingen (enfin, dat soort winkels), ik alleszins niet en m'n leeftijdsgenoten voor zover ik weet toch ook niet. Fysieke elektronicawinkels associeer ik met oudere mensen die voor wat voor reden dan ook niet online willen kopen en laten bezorgen, terwijl dat nochtans veel goedkoper is. Zijn ook de mensen die ik daar binnen en buiten zie gaan als ik er passeer.

Er is anders m.i. echt geen enkele logische of economische reden om naar zo'n winkels te gaan, de openingsuren zijn veel te beperkt (op weekdagen open als de meeste mensen werken - gesloten als de meesten niet werken), je bent er zoveel meer geld kwijt dan bij een online winkel én je geniet niet van de wettelijke beschermingen die horen bij verkoop op afstand*. Maar soit, mensen denken inderdaad niet altijd in die termen, anders waren de laatste elektronicawinkels ook al weg.

* wel als je op Coolblue bestelt/betaalt en komt ophalen in de winkel, maar dus niet als je "los" iets koopt daar, tenzij Coolblue dat vrijwillig biedt
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 96 keer
Bedankt: 174 keer
Recent bedankt: 3 keer
Provider

De enigste keer waarom ik ooit naar een fysieke CoolBlue winkel ben geweest was om een wasmachine te kopen en dat was dan nog enkel omdat Coolblue online geen ecocheques aanvaardt, maar wel in de fysieke winkel.
Los daarvan vind ik de klantenservice bij CoolBlue prima, en in tegenstelling tot Bol.com of Amazon koop je altijd bij Coolblue zelf en niet bij een 3de verkoper wat ook voor de nodige problemen kan zorgen.
heist_175
Moderator
Moderator

Stroper schreef: 05 jan 2024, 09:24 en in tegenstelling tot Bol.com of Amazon koop je altijd bij Coolblue zelf en niet bij een 3de verkoper wat ook voor de nodige problemen kan zorgen.
Dat weet je toch voor je op "kopen" klikt?
Het staat duidelijk op hun pagina wie de verkoper en wie de verzender is.
Fallschirmjaeger
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 38 keer
Bedankt: 131 keer
Provider

heist_175 schreef: 05 jan 2024, 09:31
Stroper schreef: 05 jan 2024, 09:24 en in tegenstelling tot Bol.com of Amazon koop je altijd bij Coolblue zelf en niet bij een 3de verkoper wat ook voor de nodige problemen kan zorgen.
Dat weet je toch voor je op "kopen" klikt?
Het staat duidelijk op hun pagina wie de verkoper en wie de verzender is.
Ik koop op Bol en ik betaal ook direct aan Bol zelf, dus ik verwacht service van Bol zelf. Niet dat ik doorverwezen wordt naar een andere shop die na een paar weken/maanden al niet meer bestaat.

En het staat wel in hun voorwaarden dat ze niets doen bij externe verkopers, maar dat staat ook maar ergens verstopt zodat weinigen dit weten.
heist_175
Moderator
Moderator

Dat is uw keuze en daar is niets mis mee.
Maar het is toch heel duidelijk als je iets koopt bij bol/Amazon of je van hen koopt of van een 3rd party?

Afbeelding Afbeelding
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 96 keer
Bedankt: 174 keer
Recent bedankt: 3 keer
Provider

Het is voor mij eerder gemakszucht.
Als ik zoek naar Product X, model Y van merk Z, dan wil ik niet tussen alle resultaten gaan kijken of wel/niet verkocht wordt door een 3de partij.
Je kan wel de zoekresulaten van derden verminderen door bij Bol.com te kiezen voor zondaglevering, maar is ook maar een brik en brak methode.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Het is helaas niet zo dat de klant altijd in eigen voordeel kiest op langere termijn. Velen kiezen gewoon voor de laagste prijs en dat blijkt ook hier. Prijs is echter maar 1 onderdeel van de beslissing en sommigen hebben wel nog andere criteria. Ik vind het ook vreemd dat iemand een uitgesproken mening heeft over de winkels waar men zelf over zegt er nooit geweest te zijn :)
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

Stroper schreef: 05 jan 2024, 10:20 Als ik zoek naar Product X, model Y van merk Z, dan wil ik niet tussen alle resultaten gaan kijken of wel/niet verkocht wordt door een 3de partij.
Die "marktplaats" verhoogt natuurlijk wel enorm het aanbod van producten op de site, en is wellicht mee een van de redenen waarom Amazon en Bol wél winstgevend zijn, en Coolblue niet (maar niet de enige reden). Bij Amazon zou het aanbod zonder marktplaats nog wel meevallen, maar Bol is nu (bijna?) meer marktplaats dan eigen aanbod.

Desondanks vind ik het op de productpagina toch ook goed aangeduid en gemakkelijk om na te gaan door wie het verkocht/verzonden wordt, Bol/Amazon of derde partij.
Dizzy schreef: 05 jan 2024, 11:02 Ik vind het ook vreemd dat iemand een uitgesproken mening heeft over de winkels waar men zelf over zegt er nooit geweest te zijn :)
Dat is niet vreemd, het gaat immers niet over die winkels zelf en hoe die er vanbinnen zouden uitzien en of je er goed bediend wordt, het gaat hem er enkel over waarom ze bestaan bij verlieslatend Coolblue en niet bij winstgevend Bol of Amazon.

Coolblue wil hun producten verkopen aan de duurste prijzen in de markt, om dit te kunnen moeten ze natuurlijke unieke selling points hebben die anderen niet hebben, onder meer dus die winkels, waarmee ze in de eerste plaats mensen gaan bereiken voor wie de selling point van zo'n winkel belangrijker is dan de selling point van de goedkoopste prijs. Per definitie is dat dan een oudere demografie want jongeren hechten doorgaans minder belang aan een fysieke winkel dan aan de goedkoopste prijs.

Of die strategie succesvol is, hun cijfers zeggen in ieder geval van niet, maar of het beter of juist nog slechter zou zijn zonder die winkels, dat weet ik niet, maar Amazon heeft hun eigen winkelformule toch al lang weer stopgezet. Ik weet wel dat 9 keer huur en personeel betalen heel veel geld kost, en dat is enkel nog maar hun winkels in ons land. Bovendien verlies je in gelijk welke fysieke winkel ook nog eens geld door "shrinkage," zeg maar diefstallen en beschadigingen.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Neen, je sprak over de leeftijd van de bezoekers die je totaal verkeerd ingeschat hebt volgens mensen die de winkel wel bezoeken.

Iedere handelaar verkoopt volgens zijn eigen visie en beoogt een eigen doelgroep. Alle handelaars willen winst maken, het tegendeel is zelfs illegaal. Het is inderdaad zo dat niet voor iedereen de prijs de enige factor is en daar speelt Coolblue op in. Ik vind dat goed want ik behoor tot die groep. Het biedt gewoon een extra keuze die je als consument hebt. Ik koop ook bij BOL of Amazon maar voor sommige dingen ga ik graag naar de winkel, krijg ik uitleg en neem ik mijn product gewoon direct mee. Dat jongeren niet altijd de slimste keuzes maken en meer ervaren mensen hun ervaring gebruiken klopt ook.

De winkels zijn inderdaad een kost en dat zal inderdaad ook in de prijzen te zien zijn maar zoals ik al zei, als dat over een paar euro gaat tegenover een paar andere voordelen dan weeg ik dat graag zelf af. Zolang Coolblue bestaat kan dat, leve de vrije keuze. Niemand moet bij Coolblue gaan en ik heb zelfs liever van niet want anders is het er te druk :)
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 372 keer
Bedankt: 156 keer

Ik ben blij dat er nog winkels zijn zoals coolblue, en dat mensen er nog bestellen.
Zo blijft er toch nog iets van concurrentie over.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

Dizzy schreef: 05 jan 2024, 16:38 Neen, je sprak over de leeftijd van de bezoekers die je totaal verkeerd ingeschat hebt volgens mensen die de winkel wel bezoeken.
Beter: 1 persoon die de winkel wel bezocht zegt dat hij daar vermoedelijk een of meerdere -30 jarigen zag. Ik trek dat niet in twijfel, maar het is een anekdote, en misschien niet de norm. Al even anekdotisch verwijs ik naar mijn eigen leefwereld waarin fysieke winkels nog weinig aan bod komen (tenzij voor dagverse producten), misschien is dat ook niet de norm.

Maar om los te raken van de anekdotes en de norm te vinden, verwijs ik naar deze compilatie van recente studies waarin de voorkeur van jongeren voor online winkelen vastgesteld wordt, alsook die van de boomers voor fysieke winkels. Dit Nederlandse artikel toont dan weer aan hoe online shopping bij jongeren nu populairder geworden is dan fysieke winkels, een evolutie die in de VS, het VK, Zweden en Nederland (thuisland Coolblue) al gebeurd is en dus vermoedelijk ook reeds in Vlaanderen, alhoewel grote onafhankelijke onderzoeken bij ons nooit gedaan worden, onze markt is daarvoor niet belangrijk of relevant genoeg. Bovendien worden vooral elektronica en entertainment online gekocht.

Beide artikelen sluiten perfect aan bij wat ik zelf ervaar in mijn leefwereld.
Laatst gewijzigd door CCatalyst 05 jan 2024, 17:34, in totaal 1 gewijzigd.
Matt555
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
Bedankt: 49 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider

Wat wel raar is , is dat in tegenstelling met Mediamarkt en Van den Borre CB de fluvius aankoopbons tbv. 250 (voor aankoop energiezuinige Wasm., Droogkast, Koelkast ) euro niet aanvaarden..., klantendienst CB daarover gecontacteerd en die vonden dat ook raar , en gingen dit aanhangig maken/voorstellen hogerop ....

Echter tot hiertoe 1 dik jaar later nog steeds ongewijzigde situatie.
Onbegrijpelijk dat CB een sponsering van overheidswege tbv elke kortingbon van 250 euro laat liggen , waarvoor ze enkel minieme moeite moeten voor doen .

In mijn geval werd het dus VD Borre voor 3 aankopen met 3 kortingbons zijnde 750 euro , som die VDB terugkrijgt van Fluvius , eigenlijk een cashback operatie ten voordele verkopende winkel ,
Toen opmerking aan verkoopster VDB hierover ...., waarbij deze glimlachend opmerkte " their losses our gain " :lol:

Mischien rare boekhouding /cash flow bij C B
Windows Tablet
Windows 10 Home 64-bit ,
Intel Core m3 7Y30 @ 1.10GHz 47 °C
Kaby Lake-U/Y 14nm Technology
RAM
8.00GB Single-Channel DDR3 @ 931MHz (14-17-17-40)
238GB Netac SSD 256GB (SATA (SSD))
Motherboard
CHUWI Innovation And Technology(ShenZhen)co.Ltd UBook Pro
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

CCatalyst schreef: 05 jan 2024, 17:30 Beter: 1 persoon die de winkel wel bezocht zegt dat hij daar vermoedelijk een of meerdere -30 jarigen zag. Ik trek dat niet in twijfel, maar het is een anekdote, en misschien niet de norm. Al even anekdotisch verwijs ik naar mijn eigen leefwereld waarin fysieke winkels nog weinig aan bod komen (tenzij voor dagverse producten), misschien is dat ook niet de norm.
Klopt niet want de opmerking over de leeftijd kwam niet van mij, meerderen merkten dus al op dat de bewering niet echt klopt. Je projecteert gewoon je eigen overtuiging op een situatie die je zelf in realiteit niet kent.

Dat jongeren meer online kopen hoef je niet te bewijzen, dat wordt ook niet betwist en is logisch gezien ze er meer en vroeger mee te maken kregen en ook omdat ze uiteraard vaker een beperkter budget hebben. Bovendien zijn heel wat jongeren er nog niet achter gekomen dat goedkoop soms ook duurkoop is, dat is dan het voordeel van ervaring.

Ik hoop ook dat je niet overal in dat soort van binair denken blijft hangen want mensen die de Coolblue winkel bezoeken kunnen perfect ook online bestellen elders, het is gewoon een extra aanbod.

Ik ben er bijvoorbeeld ook mijn ecocheques kwijtgeraakt voor een stofzuigerrobot.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

Dizzy schreef: 05 jan 2024, 18:36 Ik hoop ook dat je niet overal in dat soort van binair denken blijft hangen want mensen die de Coolblue winkel bezoeken kunnen perfect ook online bestellen elders, het is gewoon een extra aanbod.

Ik ben er bijvoorbeeld ook mijn ecocheques kwijtgeraakt voor een stofzuigerrobot.
Niet teveel off topic gaan. Niemand stelt Coolblue zelf in vraag, tenzij hun eigen financiele resultaten.

Het gaat, zoals de titel zegt, over de prijszetting van Coolblue, OP vraagt specifiek (en terecht) waarom Coolblue het dubbele aanrekent van andere webwinkels voor een Apple product, wat vreemd is want prijs vergelijken is online zo makkelijk en de kwaliteit van Apple producten is goed, waar je ze ook koopt.

Vervolgens werd ingegaan op bepaalde redenen waarmee Coolblue die prijzen denkt te verantwoorden. Zo baat men onder meer dure fysieke winkels uit, waarmee ze uiteraard hun klanten willen bereiken, en die klanten zijn in de regel dus minder prijsgevoelig gelet op de prijszetting van Coolblue, terwijl jongeren, zoals je zelf aanhaalt, een beperkter budget hebben en doorgaans wel prijsgevoelig zijn. Meer niet.

Niemand pleit voor het afschaffen van Coolblue, maar de resultaten zullen wel moeten beteren of het zal niet blijven duren en de keuze zal toch weer minderen.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Elk bedrijf moet rendabel zijn of het verdwijnt op termijn. Coolblue past daarbij hun eigen visie toe op de prijszetting en bouwt enkele verschilpunten in om zich te onderscheiden van concurrenten. Daar moet geen antwoord op komen want dat is gewoon vrij ondernemerschap en hun keuze. Voor wie dat model past is dat goed en voor wie het niet past kan terecht bij anderen.

Prijsverschillen zijn vaak niet zo hoog en de reden van deze keuze voor en beperkt aantal producten is al verklaard. Dit soort bijproducten worden vaak samen besteld omdat mensen misschien geen zin hebben om nog een andere bestelling elders te plaatsen voor een lader of kabel. Deze techniek wordt vaak gebruikt in de handel en is op zich niet aan Coolblue gebonden.

Coolblue is een aanbieder en biedt een extra keuze aan de klanten die vrij zijn hierop in te gaan of niet om hun eigen redenen, meer is er niet aan de hand.
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 748 keer
Bedankt: 250 keer
Provider
Te Koop forum

Ik heb ooit een scart kabel bij Vandenborre gekocht aan ongeveer dezelfde prijs als de dvd speler die ik even tevoren had gekocht (rond de €35 of zo). 't Was op een late zaterdagnamiddag en ik had geen goesting om nog naar een shop met redelijke prijzen te zoeken/rijden, maar wou uiteraard de speler al installeren. Dat soort technieken kan dan wel wat extra geld in het laatje brengen maar ik zit meer dan 10 jaar later nog met dat slechte gevoel -- een akte van vertrouwen was het niet.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

VDB is een klotewinkel en die slogan slaat nergens op. Ik ging ooit, lang geleden voor een mediaplayer. Die stond in een folder afgeprijsd. In de winkel zag ik dat die toestellen een andere prijs hadden per kleur. Ik wou een witte en die was uiteraard de duurste en veel duurder dan de afgeprijsde in een andere kleur. Toevallig lag aan de overkant van de baan een Krefel. Ik dus daar eens gaan piepen en ze hadden die toestellen ook, alle kleuren hadden dezelfde prijs, een paar euro hoger dan de VDB promo.

Ik ging terug naar VDB en vertelde hen dat het toestel aan de overkant te koop was in alle kleuren aan dezelfde prijs. Hun antwoord: ga naar ginder, vraag een prijsopgave en kom dan terug naar hier, dan zullen we het bekijken :)

Ik heb het bekeken en gewoon aan de overkant gekocht in de kleur die ik wou, bij VDB ben ik niet meer geweest.
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 211 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider

Dizzy schreef: 07 jan 2024, 15:24 VDB is een klotewinkel en die slogan slaat nergens op. ...
Hun antwoord: ga naar ginder, vraag een prijsopgave en kom dan terug naar hier, dan zullen we het bekijken :)

Ik heb het bekeken en gewoon aan de overkant gekocht in de kleur die ik wou, bij VDB ben ik niet meer geweest.
Jij had verwacht dat het VDB personeel zelf de straat ging oversteken om eens te gaan zien?
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 115 keer
Bedankt: 182 keer
Recent bedankt: 5 keer

Maar VDB houdt zich wel aan zijn woord en match de laagste prijs. Ik heb dat zelf al gedaan zonder discussie. VDB heeft ook een vreemde prijzenpolitiek. Soms hebben ze voor bepaalde producten zeer scherpe prijzen, de goedkoopste op de markt zelf. Maar ook maar kortstondig want enkele dagen later zijn ze weer vrij duur voor dat product. En inderdaad zelfde product, verschillende kleur, verschillende prijs.

Actief vergelijken dus en snel beslissen of je mist het.
cptKangaroo schreef: 07 jan 2024, 02:49 Ik heb ooit een scart kabel bij Vandenborre gekocht aan ongeveer dezelfde prijs als de dvd speler die ik even tevoren had gekocht (rond de €35 of zo).
Dat is inderdaad een strategie bij VDB en andere ketens. Hun verkopers zijn erop getraind om die dure extra's te verkopen. Een "HDMI met gouden contacten" omdat dat "betere kwaliteit" geeft. Of een verlengde garantie/verzekering/...
Rocky2014
Plus Member
Plus Member

Vandenborre? Daar ben ik kort geleden wat mee tegen gekomen.

Ik heb vorig jaar der een Sony xm5 hoofdtelefoon gekocht.
Plots 2 maand geleden hoorde ik een vervelend soort van tok geluid erin. Ik steek die hoofdtelefoon binnen, ze hadden de hoofdband veranderd, probleem niet opgelost dus weer ermee naar binnen.

Dan na 3 weken kreeg ik melding dat ik er terug mocht achter gaan; krijg ik daar te horen dat ze het niet gaan herstellen want er zou vochtschade zijn en nu komt het; ze logen die vd dienst die dat moest herstellen. Ze zeiden nu plots dat het de vorige keer ook zou vastgesteld zijn geweest maar dat klopt helemaal niet want ze hebben dat toen niet vast gesteld en daar is trouwens ook niets van aan van wat ze zeggen.

Pas op , diene van de winkel stond aan mijne kant , die geloofde dat zelf ook niet, die heeft nog alles uit de kast gehaald om mij te helpe maar die losers die daarvoor werken in de werkplaats of hoe je het ook wil noemen, dat zijn incompetente die daar zitten.

Dus ik die hoofdtelefoon terug meegenomen; ik zeg tegen mezelf; ik ga dat hier zelf eens bekijken; maat van mij vond een youtube filmpke om het op een speciale en simpele manier eens te resetten, die reset gedaan en ook was er nog een update die ik ook heb gedaan en raad eens? Probleem is opgelost.

Dus het bewijst nogmaals dat ze bij VDB zitten liegen als de pest want er scheelt niets aan mijne hoofdtelefoon.
En het bewijst hun incompetentheid ook want ze hebben bv niet eens een reset van die hoofdtelefoon gedaan, niet gekeken voor een update enz... lol.

1 ding klopt wel wat VDB betreft; toenk dien Sony had gekocht zeiden ze, tis black friday, als je elders in die maand het nog goedkoper ziet staan, zo snel mogelijk screens van trekken en dergelijke meer en online doorsturen en ik heb 29 euro ofzo in een waardebon terug gekregen dus daar zijn ze wel correct in.

Het is bij vele zo; alles is top ze om iets te kopen ook bij VDB, tis maar als er iets fouts aan zou zijn, of al dan niet iets fouts aan zou zijn, dan begint de miserie bij velen, mediamarkt is ook zo, ook een lang verhaal wat ik daar ben tegen gekomen. ppff.

Ik heb toen wel een andere hoofdtelefoon gekocht bij coolblue de b&w px7 s2, ik ben er zeer tevreden van en is nog beter dan de sony. Daarmee, de sony houdk als reserve.

Dit terzijde.

Maar nogmaals een bewijs dat het soms beter is om gewoon bij coolblue iets te kopen ook al betaal je soms 30 euro meer.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

woutervh schreef: 07 jan 2024, 15:28
Dizzy schreef: 07 jan 2024, 15:24 VDB is een klotewinkel en die slogan slaat nergens op. ...
Hun antwoord: ga naar ginder, vraag een prijsopgave en kom dan terug naar hier, dan zullen we het bekijken :)

Jij had verwacht dat het VDB personeel zelf de straat ging oversteken om eens te gaan zien?
Neen, ik was eerder verbaasd dat ze echt dachten dat iemand voor hun zomaar wat extra's zou doen om toch maar bij hen te kunnen kopen. In feite zeggen ze dat je liegt en dat je met papieren moet bewijzen dat je niet liegt. OK, als dat hun manier is maar ik kon het toestel elders ook kopen zonder ergens anders papieren te vragen en mijn uitleg te bewijzen aan een verkoper. Mocht ik zelf in hun situatie zijn dan gaf ik de klant zijn toestel aan de promoprijs en was deze tevreden en had ik een extra toestel verkocht. Nu hebben ze niets verkocht en een klant naar de concurrentie gestuurd :beerchug:
Taaner242
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Provider
Te Koop forum

https://www.tijd.be/ondernemen/retail/c ... 18409.html

Blijkbaar hebben verschillende klanten van Coolblue vandaag een mail gekregen dat ze 150 € korting kregen bij de volgende bestelling.
Beetje later kwam er een mail dat het een foutje was, je krijgt toch geen korting...
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”