snarie schreef: 24 dec 2023, 12:46
En wat gaat dat kosten?
De rekening is uiteraard voor iedereen anders.
En idd wegens voor iedereen andere situatie zal de kost en de mogelijkheid voor iedereen anders zijn.
Ik kan dus alleen aangeven wat het voor mij gekost heeft: 500 € in 2011 en die zijn al lang terugverdiend.
Al de overige investeringen werden, toch het deel dat niet gesubsidieerd werd door de belastingbetaler, gewoon betaald met de opbrengsten van de eerste investering in 2011. En dan hou ik nog over ook.
Hoe denk je deze batterij te laden in de winter?
Tiens, door een combinatie van voldoende PV en het net (in voorkomend geval met een dynamisch contract wanneer de prijzen het laagst zijn).
Hoe denk je deze batterij te ontladen in de zomer?
Door ze te gebruiken.
Ik ga de batterijen uiteraard niet meer laden dan dat ik ze kan ontladen. En daarvoor heb je algoritmes die zowel je eigen verbruik als je productie voorspellen. Een omvormer kan, in voorkomend geval, ook steeds de productie, afhankelijk van de vraag, verminderen tot volledig (tijdelijk) stilleggen. Dat is allemaal geen rocket science hoor en nu al technisch mogelijk. Kan je zelfs o.a. via node-RED naar eigen wens progprogrammer
De grootte is 1 ding. Je PV en verbruik moet er wel op afgestemd zijn.
Uiteraard. Dat is de evidentie zelve.
En hoe groter de inspanningen om minder kWh nodig te hebben hoe makkelijker en goedkoper het is om dat op elkaar af te stemmen. Voor iedere kWh die je niet verbruikt moet je immers geen oplossing meer zoeken.