Dag Allen
Ik woon op een studio met ongeveer 10 meter directe ruimte tussen mijn pc en mijn modem. Er zitten wel 2 muren tussen en ik vermoed dat de badkamer nog een 3rde muur is. De totale afstand blijft echter max 10 meter. Ik kan geen directe kabel leggen wegens gemeenschappelijke ruimte ertussen en het is een huurhuis.
Nu umm ik heb zen fiber als abbonement en met powerlines haal ik max 175 Mbps download maar wel 48 upload. Op wifi haal ik 120/40. Ik heb een wifi booster in de ruimte van mijn pc.
Rechtstreeks met kabel aan modem haal ik 420/48 maar dat is praktisch niet haalbaar.
Orange beweert dat dit puur de schuld is van wifi.
Klopt dat?
Heel lage wifisnelheid
- cadsite
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 311 keer
- Bedankt: 710 keer
Aan wat zou het anders moeten liggen?
Als je de volle snelheid haalt via kabel en niet via wifi dan kan je toch moeilijk zeggen dat het de schuld is van sinterklaas?
Als je de volle snelheid haalt via kabel en niet via wifi dan kan je toch moeilijk zeggen dat het de schuld is van sinterklaas?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 89 keer
- Bedankt: 169 keer
Nee ik weet wel maar dan is die wifi booster best nutteloos.
Een andere optie is mijn modem in de living plaatsen maar dan moet ik een verhuis aanvragen en dat is administratief niet mogelijk bij Orange
(Rare architectale situatie)
Een andere optie is mijn modem in de living plaatsen maar dan moet ik een verhuis aanvragen en dat is administratief niet mogelijk bij Orange
(Rare architectale situatie)
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 1374 keer
- Bedankt: 508 keer
120/40 noem ik nu niet direct 'heel laag'.
Het aantal muren speelt een rol, maar nog meer is of je die muren loodrecht passeert of onder een hoek. Je moet dus in die rechte lijn kijken 'hoe lang' je door de muur moet. Als dat dus onder een heel scherpe hoek is, kan je ook serieus wat signaalverlies hebben, zelfs over 'slechts' 10m.
Ik snap trouwens niet wat je bedoelt met 'directe ruimte', gezien je direct er na zegt dat je 2 a 3 muren moet passeren. Met 3 muren tussen, is het ook perfect mogelijk dat je al geen 5.0GHz signaal meer hebt, en je de tragere 2.4GHz gebruikt, al zeker als je die muren onder een hoek passeert.
Het aantal muren speelt een rol, maar nog meer is of je die muren loodrecht passeert of onder een hoek. Je moet dus in die rechte lijn kijken 'hoe lang' je door de muur moet. Als dat dus onder een heel scherpe hoek is, kan je ook serieus wat signaalverlies hebben, zelfs over 'slechts' 10m.
Ik snap trouwens niet wat je bedoelt met 'directe ruimte', gezien je direct er na zegt dat je 2 a 3 muren moet passeren. Met 3 muren tussen, is het ook perfect mogelijk dat je al geen 5.0GHz signaal meer hebt, en je de tragere 2.4GHz gebruikt, al zeker als je die muren onder een hoek passeert.
-
- Elite Poster
Het is gewoon de modem staat bijna lijnrecht tegenover mijn pc als ik goed kijk. Het is dezelfde verdieping. Er zitten alleen 2 muren met een afstand tussen en dan nog de muur van de badkamer.
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
- Bedankt: 8 keer
via powerlines hebben de toestellen die netwerk op de elektriciteitskabels zetten hebben meestal ook een max snelheid
175Mbps lijkt me overeen te komen met een theoretische snelheid van 200Mbps waarmee verschillende toestellen adverteerden
ook de kwaliteit van het elektriciteitsnet kan een impact hebben op de snelheid
over wifi kan het ook een rol spelen welke technologie het toestel heeft
het kan héél goed zijn dat je accesspoint wifi 6 heeft (802.11 ax) maar je pc/laptop/smartphone/... maar wifi 5 (802.11 ac) of zelfs wifi 4 (802.11 n) waarmee je ook weer lagere snelheden haalt
muren (zeker van steen en al helemaal gewapend beton) zijn ook een gekende signaalkiller, zelfs op korte afstand
meet de snelheid van de wifi eens in dezelfde ruimte als de modem/accesspoint
175Mbps lijkt me overeen te komen met een theoretische snelheid van 200Mbps waarmee verschillende toestellen adverteerden
ook de kwaliteit van het elektriciteitsnet kan een impact hebben op de snelheid
over wifi kan het ook een rol spelen welke technologie het toestel heeft
het kan héél goed zijn dat je accesspoint wifi 6 heeft (802.11 ax) maar je pc/laptop/smartphone/... maar wifi 5 (802.11 ac) of zelfs wifi 4 (802.11 n) waarmee je ook weer lagere snelheden haalt
muren (zeker van steen en al helemaal gewapend beton) zijn ook een gekende signaalkiller, zelfs op korte afstand
meet de snelheid van de wifi eens in dezelfde ruimte als de modem/accesspoint
- cadsite
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 311 keer
- Bedankt: 710 keer
Een booster ben ik sowieso geen fan van, maar als je het dan toch gebruikt is het logisch dat die amper helpt als je die plaatst waar je ook consumeert.
Je herhaalt dan het signaal zoals het daar in de lucht hangt.
Het zou eventueel kunnen helpen als je dat halverwege je modem en je plaats van consumptie gaat zetten.
Je herhaalt dan het signaal zoals het daar in de lucht hangt.
Het zou eventueel kunnen helpen als je dat halverwege je modem en je plaats van consumptie gaat zetten.
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
- Bedankt: 3720 keer
"direct" sloeg op de afstand in vogelvlucht.Tomby schreef: 19 dec 2023, 13:14 Ik snap trouwens niet wat je bedoelt met 'directe ruimte', gezien je direct er na zegt dat je 2 a 3 muren moet passeren.
(herinner de wiskunde les van vroeger: de kortste afstand tussen 2 punten is een rechte)

VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
- Bedankt: 598 keer
Nabijheid is enorm van belang voor alle niet-2.4 GHz varianten van WiFi.
Wil je de best mogelijke snelheden halen, dan moet je echt wel in dezelfde ruimte zitten als de AP. Elke muur zal leiden tot verlies gezien de korte golflengte, wat zich zal vertalen in mindere snelheid.
Wij ontwerpen/adviseren geen plannen meer met 1 grote AP die een grotere ruimte moet dekken. Nu gebruiken we kleine AP'tjes (genre in-wall) die op zoveel mogelijk plaatsen geïnstalleerd worden waar clients zijn, specifiek om die nabijheid te houden. Unifi en co zijn eigenlijk initieel ook ontworpen om zoiets beheersbaar te realiseren, zodat je al die AP's tegelijk kan managen ipv elk toestel apart.
Wil je de best mogelijke snelheden halen, dan moet je echt wel in dezelfde ruimte zitten als de AP. Elke muur zal leiden tot verlies gezien de korte golflengte, wat zich zal vertalen in mindere snelheid.
Wij ontwerpen/adviseren geen plannen meer met 1 grote AP die een grotere ruimte moet dekken. Nu gebruiken we kleine AP'tjes (genre in-wall) die op zoveel mogelijk plaatsen geïnstalleerd worden waar clients zijn, specifiek om die nabijheid te houden. Unifi en co zijn eigenlijk initieel ook ontworpen om zoiets beheersbaar te realiseren, zodat je al die AP's tegelijk kan managen ipv elk toestel apart.
- raf1
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
- Bedankt: 1934 keer
Je zal dat toch moeten uitklaren met de eigenaar. Een kabel moet je toch op één of andere manier kunnen aanleggen.boonpwnz schreef: 19 dec 2023, 13:08Ik kan geen directe kabel leggen wegens gemeenschappelijke ruimte ertussen en het is een huurhuis.
Een huurhuis dient pas op het moment dat je vertrekt (plaatsbeschrijving bij vertrek) in originele staat teruggegeven te worden. Terwijl je er woont kan je eigenlijk doen wat je wil. (als je je verstand gebruikt)
De maximumspecificatie van je Zen-abonnement zal je nooit draadloos kunnen halen op tien meter van de Wifi-modem met drie zware obstakels ertussen.
Wifi uitzenden op 10 meter van je living is ook behoorlijk nutteloos.
In een studio volstaat één Wifi-toegangspunt centraal in je living.
-
- Elite Poster
Ja of de oplossing moet zijn dat Orange de kabel in mijn andere ruimte kan verbinden naar degene in mijn living. Die worden nu gezien als 2 aparte lijnen.
Dus dat moet ik eens navragen bij Orange want administratief is dat niet mogelijk om een verhuis op eigen adres te doen maar misschien dat een technieker hier iets ter plaatse kan doen die ze vanuit de klantendienst niet kunnen.
Dus dat moet ik eens navragen bij Orange want administratief is dat niet mogelijk om een verhuis op eigen adres te doen maar misschien dat een technieker hier iets ter plaatse kan doen die ze vanuit de klantendienst niet kunnen.
- Sinna
- Elite Poster
- Twitter: KrSi78
- Uitgedeelde bedankjes: 333 keer
- Bedankt: 227 keer
- Contacteer:
Als er coax ligt van waar de huidige Orange-modem staat naar je living, kan je dan niet gewoon doorlussen in de ruimte waar de modem nu staat en de modem in de living aansluiten? Zal wellicht wel gedoe worden met types aansluiting, maar daar bestaan verloopstekkers voor.
Computer(k)nul
- Dizzy
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
- Bedankt: 709 keer
Niets beters dan den draad. Je hebt anders altijd verlies. Dat zie je zelfs met draadloos opladen en dan ligt het toestel ook nog letterlijk op de lader. en draadloos is het ook niet want de lader zit vast... met den draad 

Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
-
- Elite Poster
Ik denk dat doorlussen een optie is maar dat zou ik liever een technieker dan laten doen.
Het feit is gewoon dat initieel de ruimte waar mijn modem staat normaal niet deel was van mijn huurovereenkomst en op zichzelf stond. Dit is ook niet meer voorzien dat het ooit los zal verhuurd worden.
Maar daardoor zijn er wel na de volledige renovatie van dit gebouw 2 aparte aansluitingen.
Ik vermoed zelfs dat het met een verloopke mogelijk is om dit te doen op coax niveau aangezien de coax hub in die ruimte ook gewoon aanwezig is.
Dat moet ik denk ik best met een technieker bekijken want ik ken niks op vlak van netwerk of kabels.
Het feit is gewoon dat initieel de ruimte waar mijn modem staat normaal niet deel was van mijn huurovereenkomst en op zichzelf stond. Dit is ook niet meer voorzien dat het ooit los zal verhuurd worden.
Maar daardoor zijn er wel na de volledige renovatie van dit gebouw 2 aparte aansluitingen.
Ik vermoed zelfs dat het met een verloopke mogelijk is om dit te doen op coax niveau aangezien de coax hub in die ruimte ook gewoon aanwezig is.
Dat moet ik denk ik best met een technieker bekijken want ik ken niks op vlak van netwerk of kabels.
- Sinna
- Elite Poster
- Contacteer:
Als die ruimte waar je modem staat geen deel uit maakt van je huurovereenkomst, dan spreek je wellicht over een technische ruimte.
Daar zou in regel geen modem moeten mogen staan, maar dus in jouw geval meteen in de living.
Spijtig dat dat tijdens de oplevering van je Orange-verbinding niet meteen goed gedaan is...
Daar zou in regel geen modem moeten mogen staan, maar dus in jouw geval meteen in de living.
Spijtig dat dat tijdens de oplevering van je Orange-verbinding niet meteen goed gedaan is...
Computer(k)nul
- on4bam
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 304 keer
- Bedankt: 631 keer
Ik kan zelfs het 5GHz WiFi signaal kwijtraken met slechts 1 muur ertussen en met maar 4-5 meter afstand. Gelukkig is het eveneens 5 GHz signaal van de verdieping boven dan sterk genoeg.
Beste oplossing is altijd den draad maar mogelijk is er wel een betere plaats in de ruimte waar je zit.
Beste oplossing is altijd den draad maar mogelijk is er wel een betere plaats in de ruimte waar je zit.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
https://on4bam.com
-
- Elite Poster
Het probleem is dat ik geen kabel van de ene naar de andere kamer kan nemen omdat er letterlijk gemeenschappelijke ruimte tussen zit en dat dus onnozel is. Zeker als de oplossing zou zijn dat beide coax kunnen op 1 lijn verbonden worden want dan heb ik bij beide een voordeel.
- Sinna
- Elite Poster
- Contacteer:
@boonpwnz: je hebt eerder in deze draad al aangegeven dat je het niet ziet zitten om zelf te gaan kabels ompluggen. Ik vrees dat je hiervoor geen Orange-tech zal kunnen laten opdraven. Een beetje elektricien zou dat moeten kunnen, maar gaat dat uiteraard niet gratis doen.
Computer(k)nul
-
- Elite Poster
Het probleem is dat ik niet eens weet welke kabels waarbij horen en aangezien de hub van mijn hele verdieping qua coax kabels in diezelfde ruimte enkel wat verder te vinden is wil ik daar liefst iemand hebben die weet welke aansluitingen van mij zijn...
Ik weet nog dat ik bij Proximus zat en ik Proximus opzegde en dat er iemand anders zijn Scarlet abbonement abbonement opgezegd werd omdat het op mijn lijn zat....
Ik weet nog dat ik bij Proximus zat en ik Proximus opzegde en dat er iemand anders zijn Scarlet abbonement abbonement opgezegd werd omdat het op mijn lijn zat....
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 1374 keer
- Bedankt: 508 keer
Ik heb een stevige wiskunde achtergrond en heb in elk geval nog nooit de afstand tussen 2 punten als ‘directe ruimte’ benoemd gezienphilippe_d schreef: 19 dec 2023, 13:44 "direct" sloeg op de afstand in vogelvlucht.
(herinner de wiskunde les van vroeger: de kortste afstand tussen 2 punten is een rechte)![]()

-
- Elite Poster
Trouwens ik ben veranderd naar Telenet.
Ik had dus zen fiber en heb nu oneup.
Met dezelfde setup en zelfde afstand enkel een andere modem heb ik 50 Mbps download meer tov dezelfde situatie bij Orange...(wetende dat het capped is op 250 en ik 230 haal) Terwijl ik dus met Orange lmet zen fiber normaal 400 zou halen en ik op wifi maar 160-170 haalde...
Dan ligt het toch echt aan Orange en niet aan mij?
Ik had dus zen fiber en heb nu oneup.
Met dezelfde setup en zelfde afstand enkel een andere modem heb ik 50 Mbps download meer tov dezelfde situatie bij Orange...(wetende dat het capped is op 250 en ik 230 haal) Terwijl ik dus met Orange lmet zen fiber normaal 400 zou halen en ik op wifi maar 160-170 haalde...
Dan ligt het toch echt aan Orange en niet aan mij?