KI bescheiden woning (was: Belasting betalen op interesten buitenlandse spaarrekening ?)

Plaats reactie
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 241 keer
Bedankt: 757 keer

philippe_d schreef: 14 dec 2023, 09:28 Eigenlijk pleit je voor de volledige indexering van de belastingsschalen :wink:
Want mijn (besteedbaar) inkomen is gedaald t.o.v. vorig jaar wegens inflatie, toch betaal ik meer belasting :-(
Ik ging er eigenlijk al vanuit dat belastingschalen automatisch indexeerden.

Mijn ouders zijn hun KI korting "klein huis" kwijt, omdat de KI belasting door indexatie ineens hoger kwam dat de cutoff voor die korting, die ze makkelijkheidshalve niet mee indexeren.
Die korting is 25%, wat betekent dat de meerprijs ineens 33% is (100 - 25 % = 75 + 33% = 100)
Dus een huisje is na x decennia ineens geen "klein" huisje meer, puur omdat de drempelwaarde niet geindexeerd wordt; ik vind dat diefstal.
Funfile
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 37 keer

Zeker van ITnetadmin ?

" Het totale niet-geïndexeerde kadastraal inkomen (KI) van uw onroerende goederen die in het Vlaams gewest gelegen zijn, is maximaal 745 euro. " Zo staat het toch op deze link :

Bron : https://www.vlaanderen.be/vermindering- ... den-woning

Dus normaal kan het niet dat jouw ouders die vrijstelling kwijt zijn door indexatie van het KI.
Pluk de dag

Internet : Hoofdlocatie : Hey (Orange)
2e locatie : Orange Flybox Easy Internet atHome 150 GB
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew

Ja, klopt, als je totaal onder die 745 euro blijft.
En dat cijfer, die 745, wordt niet geindexeerd.
Maar de belastingwaarde van dat KI wel.
Ik heb ze zelf nog betaald, omdat onze pa ziek was; het papier het jaar ervoor: lagere waarde dus korting; het papier het jaar erna, 2 euro erboven dus korting kwijt.
En ook dit jaar is dat getal weer omhoog gegaan, dus er wordt wel *iets* geindexeerd.
Funfile
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 37 keer

Tuurlijk wordt dat KI geïndexeerd en daar dan de waarde van de belasting op berekend.

Maar daarmee speel je niet de 25% korting wegens bescheiden woning kwijt. Ik zou het toch maar eens laten nakijken. Of misschien is die korting door een fout niet toegepast. Als het niet-geïndexeerd KI dus - zoals je aangeeft nog steeds minder dan 745 Euro is, dan blijft het recht op die korting gelden.

Ik ga er hierbij vanuit dat jouw vader op 1 januari van het aanslagjaar nog steeds in het bewuste huis gedomicilieerd was. Dat is een heel belangrijke nuance.

Als de korting door een fout niet is toegepast, dan kan nog altijd bezwaar ingediend worden. En als dan blijkt dat je gelijk hebt, dan krijg je dat terug. Maar je moet wel tijdig bezwaar indienen, want als je te laat bent, dan ben je die korting wel kwijt omdat je dan het aanslagbiljet niet meer kan betwisten. (Dat is wel een oneerlijke praktijk in mijn ogen, maar het is helaas zo).
Pluk de dag

Internet : Hoofdlocatie : Hey (Orange)
2e locatie : Orange Flybox Easy Internet atHome 150 GB
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew

Dat zal dan wel te laat zijn, want dat was in 2022 al vrees ik.
Het te betalen bedrag was 747, en de limiet voor bescheiden woning bleef dus 745, waardoor er geen 25% meer afging.
Het bedrag het jaar ervoor was in de 730, en dit jaar in de 750; de limiet bescheiding woning lag in al die jaren op 745 (ik herinner me nog vaag dat ik speciaal het document van het jaar ervoor erbij haalde om te vergelijken).
Iedereen was gedomicilieerd.
lirec
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
Bedankt: 153 keer
Provider
Te Koop forum

Ik geeft toe: mijn bijdrage heeft niet actief bijgedragen om onntopic te blijven.

Maar met de KI-discussie zijn we wel extreem afgedreven. Tijd voor een nieuw draadje?
---------------------------
Er word immers klinkklare onzin verteld, een KI van een vastgoed wijzigt niet zomaar* - en krijgt geen indexatie (index is pas toepasselijk bij de berekening OV)

De korting van 25% op de onroerende voorheffing, bij een KI van max 745, kan echter wel vervallen wanneer:
-je er niet meer gedocimilieerd bent op 1 januari van het aanslagjaar
-je intussen extra eigendommen kocht/erfde waarvoor je totale KI >745 is

* een KI kan wel herzien worden door de administratie:
-na verbouwingen - waarover je spontaan aangifte zou moeten doen (wat niemand doet)
-na controle , bij vaststelling (historische) niet aangegeven verbouwingen
=> er zal je echter een nieuw KI betekend zijn geweest. Dat heeft niets te maken met indexatie en komt dus niet onverwacht uit de lucht gevallen.
--------------------------
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew

Ik kan alleen maar zeggen wat ik weet:
De limiet van 745 is overschreden, er is geen domiciliewijziging geweest.

De enige wijzigingen ivm KI waren dat buitenlandse eigendom sinds kort ook een virtueel KI heeft, maar dat zou niet mogen meetellen volgens de website.
Er was ook ns een deel van een huis in erfenis net voor covid, maar dat is direct verkocht geweest, en toen is er niks veranderd na die verkoop (het vervallen van de korting was pas een jaar of twee later).
Ik kan niet direct iets anders bedenken, maar ik geef grif toe dat ik in zo'n dingen mijn weg echt niet weet te vinden.

Als die limiet op het ongeindexeerde is, dan is het wel super verdacht dat de korting net verviel op het jaar dat de belanstingsberekening boven 745 kwam te staan, terwijl dat het jaar ervoor nog in de 730s was; of dat moet zo'n toeval geweest zijn dat ik op het verkeerde spoor zat.
Ik heb de papieren nu niet direct bij mij liggen, dus ik kan niet snel controleren.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3720 keer
Provider

ITnetadmin schreef: 14 dec 2023, 23:15 Er was ook ns een deel van een huis in erfenis net voor covid, maar dat is direct verkocht geweest, en toen is er niks veranderd na die verkoop (het vervallen van de korting was pas een jaar of twee later).
Dat zal dus de reden geweest zijn.
Om te genieten van de aftrek voor bescheiden woning, mag het totale niet-geïndexeerde kadastraal inkomen (KI) van AL uw onroerende goederen die in het Vlaams gewest gelegen zijn, niet boven de 745 EUR komen (of 992 EUR indien gevolg van de algemene perequatie van 1979)
.
Opgelet: het recht op de vermindering voor bescheiden woning vervalt definitief als u (zelfs maar een deel van) een ander onroerend goed heeft bij verworven na 1979, zelfs al werd (dat deel van) die eigendom later opnieuw verkocht.
https://www.vlaanderen.be/vermindering- ... den-woning

Het verlies van de aftrek voor bescheiden woning zal dus niets met indexeren te maken hebben.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew

Dan was het dus puur toeval dat net dat jaar de belasting boven die 745 kwam, en het verval pas gebeurde 2 jaar na de erfenis; vandaar het verkeerde spoor waar ik op zat.
Da's wel heel zuur dat een erfenis zo'n voordeel permanent naar de knoppen helpt ook al verkoop je het geerfde huis direct.
Belgissschenaap
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 119 keer
Bedankt: 137 keer

Amai, da's wel extrzem.

Vraga mij dan af, je hebt een woning en een verminder tarief, je opwaardeert het tot boven de limiet.
Je verkoopt al je vastgoed en gaat enkele jaren aonder vastgoed verder.

Dan koop je na 10j terug een bescheiden woning, heb je dan ook geen recht meer op die verminderde variant?

Je
lirec
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
Bedankt: 153 keer
Provider
Te Koop forum

STOP stop stop....

Dat van "vervalt definitief" slaat enkel op de uitzondering: totale KI groter dan 745 door perequatie.
------------------
Opnieuw: als...
- Het totale niet-geïndexeerde kadastraal inkomen (KI) van al uw onroerende goederen die in het Vlaams gewest gelegen maximaal 745 euro zijn
- inclusief de procentuele mede-eigendommen, vruchtgebruik,...
- u bent gedomicilieerd in het pand op 1/01/20xx

=> de 25% korting op roerende voorheffing zal ALTIJD toegepast worden

PUNT.
-----------------
Dus:
-ofwel werd er dat aanslagjaar niet voldaan aan deze voorwaarden.
-ofwel had de administratie foute gegevens => dien je bezwaar in
-ofwel denk je foutief dat er korting is weggevallen terwijl er niets aan de hand is....check en vergelijk de verschillende aanslagbiljetten met de berekening!
Plaats reactie

Terug naar “Geldzaken”