Oekraïne
Forumregels
1. De gedragsregels zijn ook hier van toepassing. We verwachten van iedereen in de eerste plaats respect voor de andere users
2. Er zal hier veel minder moderatie gebeuren op inhoud, maar wel meer moderatie op users. Dit betekent concreet dat we discussies in principe niet zullen afsluiten, users die geen zin hebben om de discussie verder te zetten, worden aangemoedigd om zelf de discussie te stoppen / negeren. Dit kan tot iets fellere discussie leiden, maar altijd met respect voor de mede-users!
Daar tegenover staat dat we users kunnen de toegang ontnemen uit dit subforum indien ze het naar ons afwegen te bont maken. Dit kan tijdelijk, dan wel definitief zijn en dit zal zonder enige verantwoording gebeuren
3. Indien u liever de topics uit dit forum niet ziet in de lijst van nieuwe posts, wordt dan lid van de groep "Opt out maatschappelijke uitdagingen in new posts" via deze link: ucp.php?i=167
4. Dit subforum mag op geen enkele manier een platform worden voor militanten / om duidelijk politiek te voeren. Userbase is en blijft een onafhankelijk forum met een duidelijke focus op technische onderwerpen
1. De gedragsregels zijn ook hier van toepassing. We verwachten van iedereen in de eerste plaats respect voor de andere users
2. Er zal hier veel minder moderatie gebeuren op inhoud, maar wel meer moderatie op users. Dit betekent concreet dat we discussies in principe niet zullen afsluiten, users die geen zin hebben om de discussie verder te zetten, worden aangemoedigd om zelf de discussie te stoppen / negeren. Dit kan tot iets fellere discussie leiden, maar altijd met respect voor de mede-users!
Daar tegenover staat dat we users kunnen de toegang ontnemen uit dit subforum indien ze het naar ons afwegen te bont maken. Dit kan tijdelijk, dan wel definitief zijn en dit zal zonder enige verantwoording gebeuren
3. Indien u liever de topics uit dit forum niet ziet in de lijst van nieuwe posts, wordt dan lid van de groep "Opt out maatschappelijke uitdagingen in new posts" via deze link: ucp.php?i=167
4. Dit subforum mag op geen enkele manier een platform worden voor militanten / om duidelijk politiek te voeren. Userbase is en blijft een onafhankelijk forum met een duidelijke focus op technische onderwerpen
- Petrikske
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 754 keer
- Bedankt: 151 keer
2 little 2 late..fluppie schreef: 13 dec 2023, 20:23Die F-16 jets moeten er nu zo vlug mogelijk komen mss. is dat nog de enige kans voor Oekraine
Hadden er een jaar geleden al moeten zijn samen met munitie voor de lange afstand.
Het staat ondertussen overal vol luchtafweer en de Russen droppen hun zware glijdende bommen vanop Russisch grondgebied buiten de luchtafweer van Oekraïne.
Ik blijf vertellen dat ze de logistiek van de Russen moeten uitschakelen want ik denk dat qua mankracht
Oekraïne in steeds nauwere schoentjes komt te zitten terwijl de Russen elke week wel een vers blik kanonnevoer lijken open te kunnen trekken.
"In my world, everyone is welcome, important, accepted, respected, encouraged, valued and....equal,
- Block
- Erelid
- Uitgedeelde bedankjes: 189 keer
- Bedankt: 133 keer
https://www.standaard.be/cnt/dmf20231212_94973785
Oekraïne verliest zijn 'yes we can gevoel'. Vooral het stukje tussen minuut 19 en 21 is heel sprekend. Russisch leger is niet meer het leger van een jaar geleden, goed ingegraven, betere drones en een wapenindustrie op volle toeren draait. Het lenteoffensief liep van Oekranië volledig vast, de grootste kans was er jaar geleden voor het westen nu is het too little too late.
Oekraïne verliest zijn 'yes we can gevoel'. Vooral het stukje tussen minuut 19 en 21 is heel sprekend. Russisch leger is niet meer het leger van een jaar geleden, goed ingegraven, betere drones en een wapenindustrie op volle toeren draait. Het lenteoffensief liep van Oekranië volledig vast, de grootste kans was er jaar geleden voor het westen nu is het too little too late.
SELECT * FROM users WHERE clue >0;
- Petrikske
- Elite Poster
Is ook hetgene wat ik reeds kwam te vertellen hé. (Zonder naar de audio te luisteren, doe ik later)
Wat er verder ook aan het spelen is, er begint blijkbaar ruis op de lijn te zitten tussen Kiev en de legertop.
Als dit reeds aan het gebeuren is en er komt dan ook een 'stop' van je grootste sponsor erbij dan zou het heel snel kunnen gaan als ook Europa opnieuw verveeld de andere kant opkijkt.
Gelukkig zijn er wel tekenen dat er landen zijn die wel bereid zijn om opnieuw stevig in de buidel te tasten.
Zo hebben Noorwegen en Engeland een pact gesloten om de onbestaande zeevloot van
Oekraïne te ondersteunen, zo zou de UK reeds 2 mijnenvegers afstaan.
Klinkt misschien pietluttig maar als je buiten enkele rubberbootjes en wat zeedrones verder op je kin moet kloppen dan kunnen enkele mijnenvegers al een grote hulp zijn.
Verder roept Tusk in Polen nu reeds dat gans Europa moet mobiliseren en extra inspanningen moet leveren voor Oekraïne, zelfde verhaal in Duitsland dat opnieuw de portemonnee flink open trekt. (heb me toch al enkele malen verbaasd over de bereidwilligheid van de Duitsers.
Wat wel opvalt is het feit dat het vaak buurlanden zijn die bereid zijn om zware inspanningen te doen, rara.. hoe zou dat toch komen.
De Republikeinen in de US zouden ondertussen garanties willen over wat er met die 60 miljard gaat gebeuren. (geen onmogelijke vraag lijkt me)
Hopelijk vinden ze daar nog een oplossing voor de kerstvakantie anders zou het penibel kunnen worden.
En wat de Russen betreft, ze leren ook natuurlijk.
Moesten ze in het begin nog lachen met die onnozele drones zijn ze ondertussen volledig mee en maken ze er ook duchtig gebruik van.
De massaal aangevoerde munitie van Noord-Korea zouden ze dan weer veel minder geluk mee hebben omdat het vaak rotzooi betreft.
Nauwkeurigheid 0,0 ,er zouden zelfs al granaten in de loop van het artilleriestuk zijn ontploft omdat de granaat een beetje te dik was. Hahaha....
Ik hoorde gisteren vanuit de US dat er een 3-sterren generaal naar Kiev zou gestuurd worden om de legerleiding van Oekraïne te helpen om een nieuw aanvalsplan uit te dokteren.
Als de Russen immers massaal verse krachten kunnen blijven aanvoeren, dan moet je zoals we zeggen slim zijn.
Maw de aanvoer lam leggen, die Krimbrug moet uitgeschakeld worden en ook eventuele nieuwe spoorlijnen die de Russen zouden aanleggen mogen niet tot afwerking komen.
Er is ook sprake dat de Russen een tunnel zouden bouwen omdat ze donders goed weten dat hun geliefde Krimbrug niet bepaald het eeuwige leven gegund zal zijn.
Wat ik me wel afvraag is het feit hoeveel Russen die erbij waren tijdens de invasie nog in leven zijn en of die dan nog steeds aan het front zitten.
Normaal gezien is er zelfs in oorlogstijd een soort van roulatie, je kan eigenlijk geen jaren aan een stuk in die loopgraaf zitten.
Al betwijfel ik of die roulatie bij de Russen bestaat omdat elke soldaat die naar huis gaat de waarheid kan vertellen en er ook vandoor kan gaan.
Ik zag gisteren een video van zo'n 7 minuten waarin duidelijk de gevolgen van een veel te lange tijd aan het front waarneembaar waren.
Zo was een groepje Russen aan alcohol geraakt en allemaal samen hadden ze zich helemaal lazerus gedronken tot iemand het nodig vond om een granaat...
Ik zal de details besparen maar laat het er ons op houden dat niet iedereen die braspartij kan navertellen.
Wat er verder ook aan het spelen is, er begint blijkbaar ruis op de lijn te zitten tussen Kiev en de legertop.
Als dit reeds aan het gebeuren is en er komt dan ook een 'stop' van je grootste sponsor erbij dan zou het heel snel kunnen gaan als ook Europa opnieuw verveeld de andere kant opkijkt.
Gelukkig zijn er wel tekenen dat er landen zijn die wel bereid zijn om opnieuw stevig in de buidel te tasten.
Zo hebben Noorwegen en Engeland een pact gesloten om de onbestaande zeevloot van
Oekraïne te ondersteunen, zo zou de UK reeds 2 mijnenvegers afstaan.
Klinkt misschien pietluttig maar als je buiten enkele rubberbootjes en wat zeedrones verder op je kin moet kloppen dan kunnen enkele mijnenvegers al een grote hulp zijn.
Verder roept Tusk in Polen nu reeds dat gans Europa moet mobiliseren en extra inspanningen moet leveren voor Oekraïne, zelfde verhaal in Duitsland dat opnieuw de portemonnee flink open trekt. (heb me toch al enkele malen verbaasd over de bereidwilligheid van de Duitsers.
Wat wel opvalt is het feit dat het vaak buurlanden zijn die bereid zijn om zware inspanningen te doen, rara.. hoe zou dat toch komen.
De Republikeinen in de US zouden ondertussen garanties willen over wat er met die 60 miljard gaat gebeuren. (geen onmogelijke vraag lijkt me)
Hopelijk vinden ze daar nog een oplossing voor de kerstvakantie anders zou het penibel kunnen worden.
En wat de Russen betreft, ze leren ook natuurlijk.
Moesten ze in het begin nog lachen met die onnozele drones zijn ze ondertussen volledig mee en maken ze er ook duchtig gebruik van.
De massaal aangevoerde munitie van Noord-Korea zouden ze dan weer veel minder geluk mee hebben omdat het vaak rotzooi betreft.
Nauwkeurigheid 0,0 ,er zouden zelfs al granaten in de loop van het artilleriestuk zijn ontploft omdat de granaat een beetje te dik was. Hahaha....
Ik hoorde gisteren vanuit de US dat er een 3-sterren generaal naar Kiev zou gestuurd worden om de legerleiding van Oekraïne te helpen om een nieuw aanvalsplan uit te dokteren.
Als de Russen immers massaal verse krachten kunnen blijven aanvoeren, dan moet je zoals we zeggen slim zijn.
Maw de aanvoer lam leggen, die Krimbrug moet uitgeschakeld worden en ook eventuele nieuwe spoorlijnen die de Russen zouden aanleggen mogen niet tot afwerking komen.
Er is ook sprake dat de Russen een tunnel zouden bouwen omdat ze donders goed weten dat hun geliefde Krimbrug niet bepaald het eeuwige leven gegund zal zijn.
Wat ik me wel afvraag is het feit hoeveel Russen die erbij waren tijdens de invasie nog in leven zijn en of die dan nog steeds aan het front zitten.
Normaal gezien is er zelfs in oorlogstijd een soort van roulatie, je kan eigenlijk geen jaren aan een stuk in die loopgraaf zitten.
Al betwijfel ik of die roulatie bij de Russen bestaat omdat elke soldaat die naar huis gaat de waarheid kan vertellen en er ook vandoor kan gaan.
Ik zag gisteren een video van zo'n 7 minuten waarin duidelijk de gevolgen van een veel te lange tijd aan het front waarneembaar waren.
Zo was een groepje Russen aan alcohol geraakt en allemaal samen hadden ze zich helemaal lazerus gedronken tot iemand het nodig vond om een granaat...
Ik zal de details besparen maar laat het er ons op houden dat niet iedereen die braspartij kan navertellen.
"In my world, everyone is welcome, important, accepted, respected, encouraged, valued and....equal,
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
- Bedankt: 598 keer
Het is, zoals ik al in het begin zei, een uithoudingsmatch. Wie het langst uithoudt, wint. Putin of het Westen.
Voor het Westen ziet het er idd niet zo goed uit, vooral de Amerikaanse presidentsverkiezingen zijn een risico. Maar ook voor Putin is het niet allemaal rooskleurig, de sancties beginnen eindelijk te werken, het gemor op de mobilisaties begint toe te nemen, het pardonneren van gevangenen die 6 maanden naar Oekraine gaan en dan terug naar huis mogen (waar ze opnieuw misdaden plegen) ook.
Wie zal eerst opgeven? Geen idee. Maar als het gebeurt zal het snel gaan.
Voor het Westen ziet het er idd niet zo goed uit, vooral de Amerikaanse presidentsverkiezingen zijn een risico. Maar ook voor Putin is het niet allemaal rooskleurig, de sancties beginnen eindelijk te werken, het gemor op de mobilisaties begint toe te nemen, het pardonneren van gevangenen die 6 maanden naar Oekraine gaan en dan terug naar huis mogen (waar ze opnieuw misdaden plegen) ook.
Wie zal eerst opgeven? Geen idee. Maar als het gebeurt zal het snel gaan.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
- Bedankt: 312 keer
Dat is doorheen de geschiedenis nooit anders geweest.Petrikske schreef: 13 dec 2023, 20:56 Ik blijf vertellen dat ze de logistiek van de Russen moeten uitschakelen want ik denk dat qua mankracht
Oekraïne in steeds nauwere schoentjes komt te zitten terwijl de Russen elke week wel een vers blik kanonnevoer lijken open te kunnen trekken.
Het westen maakt al eeuwen de fout door Rusland met een westerse mentaliteit door een westerse bril te bekijken en de uitgestrektheid van het territorium te onderschatten.
Een Russisch regime krijg je normaliter dus alleen op de knieën van binnenuit (indien de bevolking in opstand komt of binnen het regime een coup gepleegd wordt). Maar de Russische bevolking weet inmiddels ook dat een opstand geen garantie is voor een daaropvolgend beter regime. Doorgaans komen ze van de regen in de drup (of eerder de volgende stortbui). En een interne coup wordt alleen overwogen wanneer het huidige regime verzwakt is. En dat is doorgaans ook geen voordeel voor de externe tegenpartij. Een nieuw regime is immers geen garantie op het stopzetten van de oorlog. Eerder het omgekeerde. Voor hetzelfde geld komen er haviken aan de macht die vinden dat het niet snel genoeg gaat en er nog een schepje bovenop willen doen ipv zich terug te trekken.
Modern oorlogstuig geeft uiteraard wel de mogelijkheid om diep op Russisch grondgebied productielijnen te ontregelen.
Maar dan verval je in het scenario van totale oorlog en wie wil dat?
Je weet nooit zeker waar het zal op uitdraaien maar Rusland heeft de mentaliteit, de geschiedenis, de middelen, het grondgebied en de tijd aan zijn kant.
Het westen heeft al geruime tijd geleden afgeleerd om langdurig af te zien en zich volledig te geven voor zijn principes.
Dat zie je trouwens ook in dit conflict. Men laat de Oekraïniërs het vuile werk opknappen (en daar hebben ze niet genoeg opgeleid personeel voor noch de eigen middelen) en steunt ze alleen in "blabla" en met "middelen". Maar als ook dat niet vlug genoeg resultaten oplevert brokkelt de westers "samenhang" al vlug af en begint de een na de andere eieren voor zijn geld te kiezen.
Dat Putin aan het wankelen zou zijn of uit een raam zou vallen wordt ook al sinds het begin van het conflict regelmatig de wereld ingestuurd. Tot op heden is het eerder de omgeving die wankelt en verdwijnt en is het Zelensky die steeds harder en wanhopiger moet gaan bedelen om zijn positie staande te houden.
De enige echte hoop voor een vlugge doorbraak is een totale regimewisseling in Rusland met totaal andere uitgangspunten en een bevolking die dat steunt.
Toegevoegd na 9 minuten 21 seconden:
Tja, het verschil tussen "YT-analyses" en de realiteit kan soms groot zijn.

Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
- Petrikske
- Elite Poster
Je hebt gelijk ivob, de vrees dat het post Poetin nog erger word is er inderdaad ook en niet onterecht als je sommige stemmen hoort.
Ik denk dat dat het zomeroffensief van Oekraïne misschien wat optimistisch was door op verschillende plaatsen tegelijk een doorbraak pogen te forceren.
Mogelijk als je genoeg mensen en middelen ter beschikking hebt en ook de zekerheid hebt dat de logistiek erachter je kan blijven voorzien van extra materiaal/onderhoud.
Maar dit alles was toch veel te dunnetjes, enkele oude tanks hier en daar kan je onmogelijk een oorlog mee winnen.
Zeker ook in de wetenschap dat het weinige dat ze kregen allemaal verouderd was en het enigzins redelijke spul zoals de Leopard 2 daarvan was de meest moderne software verwijderd want het moest maar eens in Russische handen vallen.
Er zijn best wel goede analisten, ik probeer de laatste tijd wel meer te kijken naar mensen die beide kanten belichten, duidelijke taal en cijfers gebruiken en niet vervallen in platte propaganda.
Ik denk dat dat het zomeroffensief van Oekraïne misschien wat optimistisch was door op verschillende plaatsen tegelijk een doorbraak pogen te forceren.
Mogelijk als je genoeg mensen en middelen ter beschikking hebt en ook de zekerheid hebt dat de logistiek erachter je kan blijven voorzien van extra materiaal/onderhoud.
Maar dit alles was toch veel te dunnetjes, enkele oude tanks hier en daar kan je onmogelijk een oorlog mee winnen.
Zeker ook in de wetenschap dat het weinige dat ze kregen allemaal verouderd was en het enigzins redelijke spul zoals de Leopard 2 daarvan was de meest moderne software verwijderd want het moest maar eens in Russische handen vallen.
Er zijn best wel goede analisten, ik probeer de laatste tijd wel meer te kijken naar mensen die beide kanten belichten, duidelijke taal en cijfers gebruiken en niet vervallen in platte propaganda.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 147 keer
- Bedankt: 68 keer
Gisreren op VRT Canvas was er een gesprek over een amdere manier van oorlog, de US zou samen met Oekraine met een ander systeem uitpakken, men zou beginnen met de militaire Russische industrie rechtstreeks aan te vallen, ook in Rusland zelf en dat met zowel drones, raketten als de F-16. Ik vermoed dat men duidelijk denkt dat de F-16 gewoon superieur zal zijn t.o.v. Russische luchtafweer en jets.SU.(heb ook een vermoeden dat dit zo zal zijn)
Ben benieuwd of dat het geval zal zijn. De Russen zouden nu al te maken hebben met meer dan 300 000 doden en gewonden tesamen .
Ben benieuwd of dat het geval zal zijn. De Russen zouden nu al te maken hebben met meer dan 300 000 doden en gewonden tesamen .
- Petrikske
- Elite Poster
In welk programma was dat fluppie?
Met F-16's Rusland aanvallen?
Klinkt mij toch ongeloofwaardig, dit zou een hele grote bocht zijn die misschien ook tot een pittige reaktie vanuit het Kremlin kan leiden.
Die industrie in Rusland word nu reeds aangevallen met drones en dmv sabotage maar aangezien Oekraïne ook zelf drones in elkaar kan knutselen kunnen deze aanvallen in weze de US niet aangewreven worden.
Als er US militairen naar Kiev worden gestuurd waarna Rusland word aangevallen met F-16's word het een gans ander verhaal.
Toegevoegd na 3 uren 45 minuten 51 seconden:
https://www.vrt.be/vrtmax/a-z/de-afspra ... d20231213/
Denk niet dat Poetin het zomaar zal laten gebeuren dat er F-16's Rusland komen bombarderen.
Dat hun fabrieken amper beveiligingen hebben en vaak zelfs geen luchtafweer is algemeen geweten en hebben we al vaker kunnen vaststellen
wanneer simpele drones op vliegtuigen kunnen landen etc..
Met F-16's Rusland aanvallen?
Klinkt mij toch ongeloofwaardig, dit zou een hele grote bocht zijn die misschien ook tot een pittige reaktie vanuit het Kremlin kan leiden.
Die industrie in Rusland word nu reeds aangevallen met drones en dmv sabotage maar aangezien Oekraïne ook zelf drones in elkaar kan knutselen kunnen deze aanvallen in weze de US niet aangewreven worden.
Als er US militairen naar Kiev worden gestuurd waarna Rusland word aangevallen met F-16's word het een gans ander verhaal.
Toegevoegd na 3 uren 45 minuten 51 seconden:
Ik vermoed dat je De Afspraak bedoelde, in gesprek met Roger Housen?fluppie schreef: 14 dec 2023, 10:24Gisreren op VRT Canvas was er een gesprek over een andere manier van oorlog
https://www.vrt.be/vrtmax/a-z/de-afspra ... d20231213/
Denk niet dat Poetin het zomaar zal laten gebeuren dat er F-16's Rusland komen bombarderen.
Dat hun fabrieken amper beveiligingen hebben en vaak zelfs geen luchtafweer is algemeen geweten en hebben we al vaker kunnen vaststellen
wanneer simpele drones op vliegtuigen kunnen landen etc..
-
- Elite Poster
ja inderdaad twas na het vrt nws om 1900h,maar wel op canvas, de TV staat nu aan en het kan ook ter zake geweest zijn.De US zou met dat voorstel afkomen dus die zijn volledig akoord. En inderdaad met die Roger housen.
Kan mij echt niet van de indruk ontdoen dat Rusland er niet gerust op is om zijn SU Jets in te zetten nu ja het is een indruk van mij dus we wachten best af wat dat gaat geven.
pas op het gaan niet uitsluitend F-16 zijn, ook drones en andere lange afstandswapens.
Kan mij echt niet van de indruk ontdoen dat Rusland er niet gerust op is om zijn SU Jets in te zetten nu ja het is een indruk van mij dus we wachten best af wat dat gaat geven.
pas op het gaan niet uitsluitend F-16 zijn, ook drones en andere lange afstandswapens.
- Petrikske
- Elite Poster
F-16's met onervaren piloten (op dit toestel toch) van Oekraïne die op Russisch grondgebied het hoofd gaan bieden aan Russische vliegtuigen en luchtafweer zie ik eigenlijk niet gebeuren omdat het risico op een totaal verlies te groot zal zijn. (vraag is ook of er in het geheim geen buitenlanders zullen meevliegen)
Ik denk dat Russische infrastructuur in Oekraïne uitschakelen al moeilijk genoeg zal zijn.
Laat ons verder maar hopen dat de Gripen waarvan opnieuw sprake ook nog ten tonele mag verschijnen.
Ik denk dat Russische infrastructuur in Oekraïne uitschakelen al moeilijk genoeg zal zijn.
Laat ons verder maar hopen dat de Gripen waarvan opnieuw sprake ook nog ten tonele mag verschijnen.
-
- Elite Poster
Als ik het goed begrijp is de luchtafweer geen groot probleem voor de F-16, de piloot moet alleen de goedkeuring geven om de installatie luchtverdediging aan te vallen alle handelingen die daarop volgen zijn gewoon gestuurd door een soort formule die in de software van de F-16 zit piloot kan zich ondertussen bezig houden met vliegen en het ontwijken van andere toestellen/kogels van machine gun of raketten die zijn afgeschoten er is dus nog altijd genoeg te doen.
Ik heb het altijd gehad voor die Saab gripen, het toestel zal vooral kunnen gebruikt worden tegen om tegen andere Russische SU toestellen te vechten maar kan niet zoveel grond doelen bestoken t.o.v. een F=16 maar is het wel sneller als het er op aan komt om bochten te nemen bijv.
Ik heb het altijd gehad voor die Saab gripen, het toestel zal vooral kunnen gebruikt worden tegen om tegen andere Russische SU toestellen te vechten maar kan niet zoveel grond doelen bestoken t.o.v. een F=16 maar is het wel sneller als het er op aan komt om bochten te nemen bijv.
-
- Elite Poster
We gaan dus grote veranderingen zien, Russische fabrieken die helpen in de oorlogseconomie gaan worden aangevallen in Rusland. Tevens ook colonnes met vrachtwagens die zich begeven naar Oekraine.
Zo heeft men Duitsland in WO2 ook op de knieen gekregen .Men zal wel grote aantallen F-16 nodig hebben aangezien die toestellen veel onderhoud nodig hebben.
Zo heeft men Duitsland in WO2 ook op de knieen gekregen .Men zal wel grote aantallen F-16 nodig hebben aangezien die toestellen veel onderhoud nodig hebben.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 355 keer
- Bedankt: 282 keer
Dat laat Biden niet gebeuren omdat Poetin inmiddels een tweede front geopend heeft (via Iran) in het middenoosten...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
- Petrikske
- Elite Poster
Maar dat gebeurd al een hele tijd hoor, ik denk dat die Russische vrijheidsstrijders hiervoor verantwoordelijk zouden kunnen zijn omdat die ondertussen van de aardbodem verdwenen lijken te zijn.fluppie schreef: 16 dec 2023, 10:52 We gaan dus grote veranderingen zien, Russische fabrieken die helpen in de oorlogseconomie gaan worden aangevallen in Rusland.
Verder gaat het wel goed in de 'USSR', de 80's zijn helemaal terug.
Mensen mogen zelfs opnieuw rijen vormen om aan te schuiven voor eieren.
Gisteren opnieuw meer dan 1000 slachtoffers aan Russische zijde, de laatste tijd gaan de dagdagelijks die cijfers telkens richting de 1000.
De Russen worden dan ook minder en minder begeleid door tanks en andere gepantserde voertuigen.
Ik heb dit lang geleden reeds verteld, de Russen mogen dan massaal mensen in de strijd blijven werpen, tanks bouwen en mensen daarvoor opleiden is een gans ander verhaal en ik denk dat we nu het resultaat daarvan beginnen te zien.
Ook de aanvallen met Shahed drones en kruisraketten waren een tijdje minder omdat ze deze telkens moeten opsparen, en het meeste effect bereik je er natuurlijk ook mee als je deze kan inzetten tijdens de winter wanneer de burgerbevolking de energie nodig heeft om zich te verwarmen.
-
- Elite Poster
Ben benieuwd of er geen echte drastische veranderingen zullen zijn,(Ik denk dat we gewoon moeten afwachten)het filmpje toont aan dat de Russische economie het zeer lastig krijgt kan ook niet anders 70% van de middelen gaan naar het front in Oekraine vraag me af of er binnen enkele maanden nog pensioen uitkeringen zullen zijn.
- Petrikske
- Elite Poster
Ik denk dat 'drastische' veranderingen in Rusland er pas zullen komen nadat Poetin de verkiezingen in maart zal gewonnen hebben met 98% of zoiets.
Ik denk dat er dan opnieuw een grote mobilisatie zal plaats vinden en dit alles onder het mom van de US en de Navo vallen ons aan, en we hebben het recht om ons te verdedigen etc etc..
Ik denk dat er dan opnieuw een grote mobilisatie zal plaats vinden en dit alles onder het mom van de US en de Navo vallen ons aan, en we hebben het recht om ons te verdedigen etc etc..
- Petrikske
- Elite Poster
Is dat niet waarvoor we op Userbase zitten?
"denken, voelen, praten, debateren?"
"denken, voelen, praten, debateren?"
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
- Bedankt: 211 keer
Net zoals in Rusland, waar het leger vooral bestaat uit de lagere klassen, is de oorlog voor een groot deel van Oekraïne ook een ver-van-mijn-bed show. Benieuwd hoe de sfeer zal worden als een effectieve mobilisatie wordt afgekondigd. Hoezeer iemand van Lviv bijvoorbeeld gaat staan springen om een stukje land 1000 km verder te gaan verdedigen. Tijd zal het uitwijzen.Zelensky tijdens persconferentie: “Leger wil nog eens 400.000 tot 450.000 mensen mobiliseren”
-
- Elite Poster
Ik ben eerder benieuwd naar de reactie van de pro oorlog (zolang het maar ver van mijn bed is) Vlamingen wanneer ze daadwerkelijk opgeroepen worden onder de wapens om de NATO grenzen te gaan verdedigen (met het huidige uitgedunde beroepslegertje gaan we het niet lang uithouden) of wanneer ze de leeftijdslimiet overschreden hebben maandelijks effectief een oorlogsbelasting in euro moeten afdragen om de oorlog aan de buitengrenzen gaande te houden.
Sol Invictus!
- Petrikske
- Elite Poster
Dat is overal zo hoor.woutervh schreef: 19 dec 2023, 17:48Net zoals in Rusland, waar het leger vooral bestaat uit de lagere klassen
Zal vermoedelijk niet op gejuich onthaald worden en ik denk dat ze geen andere keuze zullen hebben aangezien de vijver van de Russen zoveel groter is.woutervh schreef: 19 dec 2023, 17:48Benieuwd hoe de sfeer zal worden als een effectieve mobilisatie wordt afgekondigd.
Ook zijn er heel wat jonge Oekraïners die er vandoor zijn gegaan en dat zet ook kwaad bloed natuurlijk.
Maar de gemiddelde leeftijd zou nu reeds rond de 40 hangen van de soldaten van Oekraïne, wat veel te hoog is om effectief te zijn natuurlijk.
Het is nu reeds bekend gemaakt dat moest er effectief een oorlog uitbreken dan kunnen we na enkele uren reeds met stenen beginnen te gooien omdat we niets meer zullen hebben.ivob schreef: 19 dec 2023, 18:05 Ik ben eerder benieuwd naar de reactie van de pro oorlog (zolang het maar ver van mijn bed is) Vlamingen wanneer ze daadwerkelijk opgeroepen worden onder de wapens om de NATO grenzen te gaan verdedigen (met het huidige uitgedunde beroepslegertje gaan we het niet lang uithouden)
Mensen hier gaan niet weten wat ze zullen meemaken als er opnieuw een dienstplicht zal worden ingevoerd.
En van mij mogen ze, eerder gisteren dan vandaag, ik zat op m'n 17 al in Duitsland.
En moest ik naar niets of niemand kijken dan zat ik nu vermoedelijk ergens in Oekraïne om humanitair te helpen.
Al kan het nog steeds als de oorlog blijft aanslepen.
-
- Elite Poster
Zou best kunnen dat de dienstplicht er terug komt, zou ook een Navo order kunnen zijn voor alle Navo leden. Alleen moet men er nog uit geraken of het alleen is voor mannen of mss. ook de vrouwen en vooral ook voor hoelang zal nog een hindernis zijn. Ikzelf heb 10 maanden gedaan (In Belgie wegens overlijden van mijn vader) opleiding in Peutie en meestal in Militair Hospitaal Brussel (heb de opening meegemaakt).
In Israel bijv. moet iedereen zijn verplichte legerdienst doen.
In Israel bijv. moet iedereen zijn verplichte legerdienst doen.
- NuKeM
- Administrator
- Uitgedeelde bedankjes: 125 keer
- Bedankt: 261 keer
Ik hoop van harte dat een legerdienst uit kan blijven. Helaas worden we haast verplicht weer meer geld en mogelijk mensen te stoppen in ons leger. Ik prefereer dan toch geld en liefst richting R&D naar efficiënt en goed gerief en ook lokale productie. Beter nog zou men het probleem bij de bron aanpakken en zorgen dat daar de ommekeer gebeurt. Makkelijk gezegd, dat weet ik…
-
- Elite Poster
Ik denk dat er wel een verschil is tussen "in Duitsland zitten" om - in het beste geval - wat te spelen en opgeroepen worden (zonder gedegen opleiding) om effectief naar een grens gestuurd te worden waar daadwerkelijk met scherp geschoten wordt op de dienstplichtigen.Petrikske schreef: 19 dec 2023, 18:39 En van mij mogen ze, eerder gisteren dan vandaag, ik zat op m'n 17 al in Duitsland.
Gelukkig ben ik gespaard gebleven als zo iets onzinnig als een dienstplicht uitzitten tussen de lege bierglazen en volle soeppotten en aardappelbakken.

De dienstplicht in België is trouwens nooit afgeschaft. Ze is opgeschort. Kan dus van vandaag op morgen terug ingevoerd worden zonder inmenging noch verplichting van buitenaf. En wanneer het verplicht wordt voor Navo landen wil dat nog niet zeggen dat België dat zal opvolgen. Ze zijn niet voor niets meester in het naast zich neerleggen van aangegane internationale verplichtingen. De infrastructuur ontbreekt hier trouwens volledig voor een dienstplichtigenleger. En dat los je niet binnen een paar maanden op.
Sol Invictus!
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 355 keer
- Bedankt: 282 keer
Nu gebleken is dat beide partijen bullebakken zijn, kunnen we beter aan tafel schuiven voor onderhandelingen...wied schreef: 16 dec 2023, 12:27 Dat laat Biden niet gebeuren omdat Poetin inmiddels een tweede front geopend heeft (via Iran) in het middenoosten...

Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
- Petrikske
- Elite Poster
Natuurlijk zijn 'soldaatje spelen' in vredestijd en kogels trachten te ontwijken in oorlogstijd totaal niet te vergelijken.ivob schreef: 20 dec 2023, 13:44Ik denk dat er wel een verschil is tussen "in Duitsland zitten" om - in het beste geval - wat te spelen en opgeroepen worden (zonder gedegen opleiding) om effectief naar een grens gestuurd te worden waar daadwerkelijk met scherp geschoten wordt op de dienstplichtigen.
En nee ik hoef dat ook niet mee te maken, ben wel bereid om humanitair te helpen en ik ben best goed in aardappelen schillen.

M'n opleiding destijds was bij de artillerie en dan zit je zelfs in oorlogstijd een stuk verwijderd van het front maar soit.
Rusland is alsmaar meer z'n oorlogseconomie aan het opschroeven en Poetin spreekt zelfs al dreigende taal richting Finland.
De Duitsers en de Polen zien de bui al hangen en doen al oproepen dat we ons moeten voorbereiden op een mogelijke oorlog.
Je kan daarover palaveren en praatbarakken organiseren tot je erbij neervalt maar verder niets doen kan de Navo zuur opbreken als het eenmaal zover is.
EN wat als Trump herverkozen word, die gaat de Navo niet komen bijspringen hoor.
- Dizzy
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
- Bedankt: 709 keer
Trump is een landverrader, net zoals wij er blijkbaar ook wat hebben, eigen Belang eerst immers.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
- Petrikske
- Elite Poster
In Colorado beseffen ze dat, nu de rest van de US nog.
Zal ook nodig zijn want blijkbaar staan Nikki Haley en Ron DeSantis zwaar achter in de peilingen.

Zal ook nodig zijn want blijkbaar staan Nikki Haley en Ron DeSantis zwaar achter in de peilingen.

-
- Elite Poster
Naar Duitsland gaan was in de tijd de garantie voor een goede opleiding hoor, men had daar heel wat oefeningen ook al in Navo verband je mag ook niet denken dat men uitsluitend met oefenmunitie aan het werk was, dit is zeker niet waar, zelfs soldaten die hier in Belgie verbleven gingen naar een oefen complex waar men met echte munitie schoot heb zelf ook gasmasker in een bunker moeten aandoen, de filter eruit draaien en er een andere insteken met handschoenen aan terwijl men van buiten af toekeek of er niemand in paniek geraakte (achteraf hoorden we dan dat het gas die gebruikt was eigenlijk traangas was maar dat wisten we op dat moment niet).
- Petrikske
- Elite Poster
Klopt! In Belgie elk weekend naar huis en s'avonds feesten.fluppie schreef: 20 dec 2023, 16:42Naar Duitsland gaan was in de tijd de garantie voor een goede opleiding hoor,

Terwijl ik destijds toch blokken van 6 weken Duitsland had en de opleiding 'lader' op 155mm was niet echt van de poes. (gewicht van 1 granaat = 42kg)
Inderdaad met verschillende formaten 'scherp' geschoten, 155mm, .50 (ook met tracers in de munitie)
-
- Elite Poster
"In de tijd van toen" tegen de uitrusting van de "toenmalige vijand" had men het idd waarschijnlijk een paar dagen langer uitgehouden en de stenen iets langer in reserve kunnen houden.fluppie schreef: 20 dec 2023, 16:42 Naar Duitsland gaan was in de tijd de garantie voor een goede opleiding hoor, men had daar heel wat oefeningen ook al in Navo verband je mag ook niet denken dat men uitsluitend met oefenmunitie aan het werk was, dit is zeker niet waar, zelfs soldaten die hier in Belgie verbleven gingen naar een oefen complex waar men met echte munitie schoot heb zelf ook gasmasker in een bunker moeten aandoen, de filter eruit draaien en er een andere insteken met handschoenen aan terwijl men van buiten af toekeek of er niemand in paniek geraakte (achteraf hoorden we dan dat het gas die gebruikt was eigenlijk traangas was maar dat wisten we op dat moment niet).

Maar ik kan me toch niet herinneren dat er met scherp op elkaar geschoten werd tijdens oefeningen.

Een fictief/papieren doel schiet ook niet terug en de .50's met scherp stonden op een vaste veilige hoogte opgesteld waar je zelfs op je ellebogen nog veilig onderdoor kroop en de "inslagen" kwamen van kartonnen/plastic/thunderflash. Spannend hoor.

Het wordt pas echt spannend wanneer dat scherp in jouw richting komt en niet de omgekeerde weg volgt.
Sol Invictus!
- Petrikske
- Elite Poster
Als we kijken wat we toen allemaal wel niet hadden oh zeer zeker wel, maar ik ga met je mee in de gedachte dat een vuist maken tegen een grootheid een kwestie van inderdaad enkele dagen zou zijn.ivob schreef: 20 dec 2023, 17:28"In de tijd van toen" tegen de uitrusting van de "toenmalige vijand" had men het idd waarschijnlijk een paar dagen langer uitgehouden en de stenen iets langer in reserve kunnen houden.![]()
Toegevoegd na 9 minuten 24 seconden:
Toch wel hoor (althans in mijn tijd toch) ,wij schoten in Elzenborn toch regelmatig met scherp (niet in elkaars richting natuurlijk)ivob schreef: 20 dec 2023, 17:28Maar ik kan me toch niet herinneren dat er met scherp op elkaar geschoten werd tijdens oefeningen.

Ik weet de precieze details niet meer maar met de artillerie zijn daar destijds ook 'enkele' ongevallen gebeurd.
Zo zou bij een foute meting door een artilleriestuk de kerktoren een keertje geraakt zijn en pff.. het is vaag maar ik meen me te herinneren
dat er ooit ook een granaat zou zijn neergekomen op de speelplaats van een kleuterschool. (tijdens een vakantieperiode)
Maar het is allemaal heel lang geleden en ik denk niet dat daar info over te vinden zal zijn. (iets met potjes dichthouden)
Pagina voor schade door oefeningen is wel gewoon bereikbaar, en ja ook degene voor Elzenborn.
https://www.mil.be/nl/agenda/militaire- ... oefeningen
Laatst gewijzigd door Petrikske 20 dec 2023, 18:19, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
- Bedankt: 211 keer
Generaals roepen op om ons te wapenen => elk wil natuurlijk zijn job veilig stellen.Petrikske schreef: 20 dec 2023, 16:16 Rusland is alsmaar meer z'n oorlogseconomie aan het opschroeven en Poetin spreekt zelfs al dreigende taal richting Finland.
De Duitsers en de Polen zien de bui al hangen en doen al oproepen dat we ons moeten voorbereiden op een mogelijke oorlog.
Je kan daarover palaveren en praatbarakken organiseren tot je erbij neervalt maar verder niets doen kan de Navo zuur opbreken als het eenmaal zover is.
EN wat als Trump herverkozen word, die gaat de Navo niet komen bijspringen hoor.
Poetin spreekt dreigende taal etc => Dat NAVO opnieuw opschuift richting Russische grens, en dat er evengoed dreigende taal richting Rusland gaat gaan we maar even negeren. Evenals dat Poetin ook hoort hoezeer we ons moeten wapenen tegen Rusland, dan gaat hij niet even gaan kaarten natuurlijk. Het is een wapenwedloop zoals we er al gezien hebben in het verleden.
Neenee, de goeie zijn geen bullebakken hoor. We moeten gewoon blijven wapens sturenwied schreef: 20 dec 2023, 14:47 Nu gebleken is dat beide partijen bullebakken zijn, kunnen we beter aan tafel schuiven voor onderhandelingen...
- Petrikske
- Elite Poster
De .50 staat natuurlijk op een driepoot gemonteerd, ik wil degene zien die een 40kg machinegeweer kan vasthouden en ermee kan schieten.ivob schreef: 20 dec 2023, 17:28 Een fictief/papieren doel schiet ook niet terug en de .50's met scherp stonden op een vaste veilige hoogte opgesteld waar je zelfs op je ellebogen nog veilig onderdoor kroop en de "inslagen" kwamen van kartonnen/plastic/thunderflash. Spannend hoor.![]()

We zaten dus op de grond met die driepoot en we moesten richten op een heuvel in de verte terwijl er continu een onderofficier naast ons stond.
Per 5 kogels kwam er een spoortrekker voorbij zodat je kon zien in welke richting je aan het schieten was.
Wat dan regelmatig gebeurde was dat je die lichtkogel zag afketsen op die berg zand en die vloog dan gelijk de lucht in.
(net zoals in dit filmpje)
Ik kan niet voor anderen spreken maar op deze 17-jarige snotneus maakte het destijds toch behoorlijk veel indruk.
Je begint dan pas de kracht van oorlogsmunitie te voelen en te begrijpen.
En wat me het meest zal bijblijven is het oorverdovende lawaai van artillerie, niet van 1 artilleriestuk maar van een ganse batterij die tesamen de opdracht krijgen om te schieten.
Toegevoegd na 7 minuten 23 seconden:
Enkel en alleen Poetin is verantwoordelijk voor het opschuiven van die grens.woutervh schreef: 20 dec 2023, 18:06Poetin spreekt dreigende taal etc => Dat NAVO opnieuw opschuift richting Russische grens
Was hij Oekraïne niet binnen gevallen wat hij enkele dagen voordien nooit ging doen was dit waarschijnlijk nooit gebeurd.
Maw Poetin is een notoire leugenaar die je dus nooit op z'n woord mag geloven.
Met dergelijke figuren ben je best voorzichtig en ooit komt er een einde aan steeds de andere richting uitkijken.
Al zal er vermoedelijk pas effectief iets gedaan worden als een andere lidstaat word aangevallen.
-
- Elite Poster
Lees dan nog eens goed na wat ik precies schreef.Petrikske schreef: 20 dec 2023, 17:55 Toch wel hoor (althans in mijn tijd toch) ,wij schoten in Elzenborn toch regelmatig met scherp (niet in elkaars richting natuurlijk)![]()
Met scherp in de andere richting schieten daar is geen kunst aan.
Het wordt pas echt spannend en leerrijk wanneer men met scherp terugschiet in jouw richting en bovendien met de bedoeling jou uit te schakelen (en niet gefixeerd over je hoofd als oefening).
Kerktorens reageren overigens ook niet wanneer je vanop voldoende afstand op ze schiet.
Dat is wat er nu in Oekraïne aan het front gebeurt en dat is wat (nog steeds niet bestaande) dienstplichtingen te wachten staat wanneer een vreemde mogendheid een NATO grens oversteekt en/of -land aanvalt.
Wanneer de toekomstige president van de US dan in zijn schulp kruipt (en dus ook verzaakt aan aangegane verplichtingen) hebben we momenteel de keuze om nucleair te reageren (en dat zal dan nog van Frankrijk en de UK* moeten komen) of vlug een witte zakdoek te gaan zoeken. Of in het beste geval hopen dat "de anderen" voor genoeg oponthoud zorgen.
*Gezien het non-proliferatieverdrag zijn binnen de NAVO slechts Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten een kernmacht.
De andere NAVO-lidstaten die kernwapens delen (België, Duitsland, Italië, Nederland, Turkije) kunnen deze alleen inzetten mits toestemming van de US.
Sol Invictus!
- Petrikske
- Elite Poster
Ik dacht dat we het het hadden over het feit of we al dan niet met scherp schoten tijdens oefeningen.
(na herlezing gezien dat je 'op elkaar' ,had geschreven)
En wat zou er gebeuren wanneer we soldaten naar het front gaan sturen die misschien nog nooit een wapen van dichtbij hebben gezien laat staan ermee geschoten hebben?ivob schreef: 20 dec 2023, 19:06Met scherp in de andere richting schieten daar is geen kunst aan.
Het wordt pas echt spannend en leerrijk wanneer men met scherp terugschiet in jouw richting en bovendien met de bedoeling jou uit te schakelen (en niet gefixeerd over je hoofd als oefening).
Ik denk dat het antwoord op die vraag ondertussen dagdagelijks word beantwoord in de buurt van Avdiivka alwaar elke dag ongeveer 1000 Russen vallen.
Wil hij (Trump) net om die reden de US niet uit de Navo trekken?ivob schreef: 20 dec 2023, 19:06Wanneer de toekomstige president van de US dan in zijn schulp kruipt (en dus ook verzaakt aan aangegane verplichtingen)
Laatst gewijzigd door Petrikske 20 dec 2023, 19:28, in totaal 1 gewijzigd.
- Dizzy
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
- Bedankt: 709 keer
De nucleaire optie is geen optie want je kan die bommen evengoed ineens op jezelf gooien.
En de grootmacht die zomaar de Nato zou aanvallen en overrompelen, ja dat zien we in Oekraïne.
Putin is met deze oorlog/agressie begonnen en zolang hij in die dwaasheid blijft volharden zitten we met de gevolgen. Terugkrabbelen is ook geen optie want hij zal niet stoppen met Oekraïne, anders was hij geen bedreiging voor Nato. We hebben dat destijds ook eens gedacht en dat draaide ook op een fatale vergissing uit.
Wat de VS betreft zie ik ook niet goed in met wat zij winnen als één van hun grootste tegenstanders veel sterker zou worden. Dus ja, alles hangt wat aan elkaar vast en de soep wordt zelden zo heet gegeten als Anja Yelles vreesde.
En de grootmacht die zomaar de Nato zou aanvallen en overrompelen, ja dat zien we in Oekraïne.
Putin is met deze oorlog/agressie begonnen en zolang hij in die dwaasheid blijft volharden zitten we met de gevolgen. Terugkrabbelen is ook geen optie want hij zal niet stoppen met Oekraïne, anders was hij geen bedreiging voor Nato. We hebben dat destijds ook eens gedacht en dat draaide ook op een fatale vergissing uit.
Wat de VS betreft zie ik ook niet goed in met wat zij winnen als één van hun grootste tegenstanders veel sterker zou worden. Dus ja, alles hangt wat aan elkaar vast en de soep wordt zelden zo heet gegeten als Anja Yelles vreesde.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.