Ik heb een aantal vintage stoelen van de Deense designer Niels Moeller met een zitting in gevlochten paper cord waarvan een aantal koorden doorgesleten zijn.
Navraag bij een aantal herstellers leert dat men deze zittingen niet herstelt maar volledig vervangt. Daar hangt dan een prijskaartje aan van 250 - 300€ (per stoel!)...
Nu is het zo dat er eigenlijk maar één of twee koorden doorgesleten zijn, de rest van de zitting is nog perfect. Ik ben dus eigenlijk op zoek naar iemand die enkel maar de doorgesleten koorden vervangt en niet meteen de volledige zitting. Iemand die een tip kan geven? (Regio Gent).
TIA
Herstellen van paper cord zitting van Deense design stoel
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
- Bedankt: 673 keer
Ontwerp eens opgezocht, is dat niet zo goed als 1 koord voor de hele zitting ? dan wordt het lastig om er 1 te vervangen
J.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
-
- Starter Plus
- Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
- Bedankt: 3 keer
Ja, dat is inderdaad één koord (ttz twee eigenlijk, 1 horizontaal en 1 vertikaal).
Ik zou toch veronderstellen dat je er het losse deel van tussenuit kan halen en dan de uiteinden aan het frame aan de bestaande haken kunt vastmaken.
Maar ik ben dan ook geen stoelenmatter en zie ik het wellicht iets te eenvoudig...posting.php?mode=reply&t=64819#
Ik zou toch veronderstellen dat je er het losse deel van tussenuit kan halen en dan de uiteinden aan het frame aan de bestaande haken kunt vastmaken.
Maar ik ben dan ook geen stoelenmatter en zie ik het wellicht iets te eenvoudig...posting.php?mode=reply&t=64819#
- Dizzy
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
- Bedankt: 709 keer
Dat ze het niet vervangen komt omdat het waarschijnlijk teveel werk is, meer dan de 300 EUR die ze vragen voor vervanging.
Dat heb je wel vaker met designspullen, het is niet goedkoop. In principe kan je die spullen wel repareren enzo... tot je het effectief wil doen.
Wij hadden een hele dure zetel waar een vlek op zat door morsen. De bekleding kon eraf en gewassen worden maar dat was voor een prijs die meer was dan een nieuwe zetel (van een ander merk). Niemand wou ook garanderen dat de omkleding er nog op zou passen nadien. Uiteindelijk de zetel verkocht aan een student voor 50 EUR. Die heeft nu een designzetel op zijn kot
Dat heb je wel vaker met designspullen, het is niet goedkoop. In principe kan je die spullen wel repareren enzo... tot je het effectief wil doen.
Wij hadden een hele dure zetel waar een vlek op zat door morsen. De bekleding kon eraf en gewassen worden maar dat was voor een prijs die meer was dan een nieuwe zetel (van een ander merk). Niemand wou ook garanderen dat de omkleding er nog op zou passen nadien. Uiteindelijk de zetel verkocht aan een student voor 50 EUR. Die heeft nu een designzetel op zijn kot

Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Ik heb goede ervaring met ‘t Garnierderke in Gentbrugge https://www.tgarnierderke.be . Die mensen werken efficiënt en aan redelijke prijzen. Best langsgaan met een stoel om een concreet idee van de prijs te krijgen.
-
- Starter Plus
- Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
- Bedankt: 3 keer
Nog een update:
Na het bekijken van een aantal Youtube filmpjes over hoe de zitting van zo een stoel geweven wordt, ben ik zelf eens aan de slag gegaan.
Het is een beetje gepruts omdat er bij het vervangen van enkele koorden er altijd wel iets in de weg zit. Ik kan dan ook begrijpen dat men liever de zitting meteen geheel vervangt...
Na een tweetal uur had ik dus een 10tal koorden vervangen en ziet de zitting er weer als nieuw uit...
Na het bekijken van een aantal Youtube filmpjes over hoe de zitting van zo een stoel geweven wordt, ben ik zelf eens aan de slag gegaan.
Het is een beetje gepruts omdat er bij het vervangen van enkele koorden er altijd wel iets in de weg zit. Ik kan dan ook begrijpen dat men liever de zitting meteen geheel vervangt...
Na een tweetal uur had ik dus een 10tal koorden vervangen en ziet de zitting er weer als nieuw uit...
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
- Bedankt: 673 keer
mooi.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...