Antikleef

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 518 keer
Bedankt: 1176 keer

Er was eerder al een topic over: viewtopic.php?t=51496
Maar om nu een topic van 6 jaar oud te reanimeren...

Ondertussen zijn we aan de 2de AluPro van Demeyere en die begint ook "sleet" te vertonen.
Lees: we eten - ongemerkt - bij elk gebruik kleine stukjes chemie op, die de pan geheel vrijwillig "lost".

Toevallig draaide het gesprek met een collega (die beweert vaak te koken) richting kookgerei en dus ook kleefpannen. Hij had ook al tig antikleefpannen gehad, telkens opnieuw was de pan zo vrijgevig geweest om de antikleeflaag vrijwillig aan de tafelgenoten te doneren. Jakkes. Hij heeft jaren geleden een DeBuyer gekocht (ondertussen meerdere), een gewone, oubollige pan zonder kleefspul-dat-later-toch-lost.
En toen herinnerde ik me een discussie hier op UB:
petrol242 schreef: 04 dec 2017, 09:20 Voor pannen, zeker geen anti-aanbaklaag, want voor je het weet sta je terug in de winkel. En chemicalieën in een pan, nee liever niet dus.
Dan is het dus kwestie om een pan te zoeken die weinig onderhoud nodig heeft en van nature niet aanbakt.

Ik gebruik al jaren smeedstalen pannen van het Duitse merk Turk. De oudste heb ik nu al 21 jaar (zie foto) en mijn pannenkoeken en eitjes "schuiven" er nog steeds zonder te kleven in.
Ze zijn niet duur en naarmate je ze meer gebruikt, vormt er zich een zwarte patina laag die je pan van nature anti-aanbak maakt. Ze kunnen niet in de vaatwas, maar zijn heel makkelijk proper te maken met wat heet water en een borstel. Soms is een keukenpapier al genoeg. Wat meer info : https://www.pannenexpert.nl/gebruiksadv ... kenpannen/
Nu, we hebben ook een "contactgrill", waarop we spek bakken en kleine (voorgebakken) broodjes afbakken (klik).
Fantastisch toestel, al gebruiken we alle fancy programma's niet, maar als we de chemische brol van anti-aanbak helemaal buiten willen, hebben we daar ook een alternatief voor nodig.
Iemand suggesties?
silentkiller
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 97 keer
Provider
Te Koop forum

Ik ken er zelf niets van, maar onze noorderburen hebben er al wel serieus wat boompjes over opgezet :)
seagull
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: WimVerlinden
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 108 keer

Blijkbaar is Greenpan populair, en pfas-vrij.
Zelf hou ik het bij Les Forgées van Le Creuset. Ook zonder pfas blijkbaar.
Proximus Bizz Internet Fiber 500/500 Mbps & Business Fibernet 300 plus met Speedboost 300/50 Mbps (failover) -
Business Mobile Flex Pack - 3CX/Teams Direct Routing - Proximus TV & Telenet TV
heist_175
Moderator
Moderator

Alles met een coating wil ik vermijden, want de kans dat een coating loslaat, is heel groot.

Maar ik zocht eigenlijk een oplossing voor een contactgrill (of iets dergelijks) :).
pfuhu
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 78 keer
Te Koop forum

We hebben vroeger vanalles geprobeerd. Verschillende merken (Tefal, greenpan), ook allerlei soorten antikleeflaag (keramisch, teflon, ...), maar pannen gingen nooit langer als een half jaar mee. Pannen hebben NOOIT in de vaatwasser meegedraaid. Altijd apart met de hand afgewassen.

Had de hoop opgegeven en bestelde dan maar om het half jaar een nieuwe tefal pan (iedere keer iets anders aangezien Tefal zoveel verschillende versies maakt). Maar de pan die ik 3 jaar geleden bestelde, gaat vandaag nog altijd mee. De antikleeflaag is een tikje bruin, maar werkt nog altijd goed. Ook geen zichtbare beschadigingen. Blijkbaar heb ik nu de juiste gevonden. Heb er ondertussen nog eens dezelfde bijbesteld als reserve voor als deze ooit versleten is (om niet weer te beginnen sukkelen met andere modellen).
Belgissschenaap
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 119 keer
Bedankt: 137 keer

Je kan alles doen met deze pannen en potten

RVS, de klassieke braadpan, goed voor bijtende producten, kan in de vaatwas

Staal (carbon steel), gelijkaardig met RVS
Wel handwas en de natuurlijke 'seasoning' moet je onderhouden/opbouwen
Hoe beter die is, hoe minder er vast kleeft.
Kan heel je leven mee gaan

Gietijzer
Zelfde als de stalen pan, ook zelfde met seasoning en onderhoud. Kan nog hogere temperaturen.
Dit gaat generaties mee

Glas/zand coatings
Komt het dichts in de buurt bij het gebruiksgemak van de anti kleefpan. Maar heb je veel soorten van. En niet alle merken geven de gebruikte producten weer. Missvhien geen pfas, maar wat dan wel?
Je had vroeger emaille maar die barsten na een tijdje en gebruik je best op mage tot medium temperaturen. Maar die waren wel louter gesmolten zand dat gesm9lten werd.

Eigenlijk is het best om naar de eerste 3 te gaan, maar je zal er meer werk aan hebben. Het is de afweging gemak ten opzichte van potentieel risico (dat gelukkig eigenlijk relatief klein is)

Ook contactgrillen hebben ze in gietijzer, de klassieke gril van vroegah
En ook in gewoon staal, zoals ze in horeca gebruiken, vlakke stalen grilplaten die ze elke dag grondig kuisen en dan voaten met een olie naar keuze gedurende de nacht
heist_175
Moderator
Moderator

Belgissschenaap schreef: 01 dec 2023, 11:23 Ook contactgrillen hebben ze in gietijzer, de klassieke gril van vroegah
En ook in gewoon staal, zoals ze in horeca gebruiken, vlakke stalen grilplaten die ze elke dag grondig kuisen en dan voaten met een olie naar keuze gedurende de nacht
Suggesties?
Ik zie overal contractgrillen met coatings van allerlei chemisch allooi.
Matomatisch
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 19 keer

Wij gebruiken al enkele jaren(3 jaar ongeveer) de antikleefpannen van Jeroen Meus. Ook zonder PFAS en weet ik nog wat allemaal. Ik zal ze maar op hun woord geloven ;)

Tot nu toe geen krassen waarneembaar en geen loslatende coating, altijd in de vaatwasser gedaan.
yuan_lee86
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 1 keer

Wat kook je allemaal met de anti-kleefpannen?
Ik heb hier bewust geen anti-kleefpannen gekocht omwille van de antikleeflaag en enkel stalen/rvs pannen en potten. Met genoeg warmte en olie voor de coating (die je dan direct in een kom giet) bekom je ook een antikleeflaag om spiegeleieren of wat dan ook te bakken. Het is dan wel altijd ietsie vettiger dan de versie met antikleefpan, maar eerder dit dan ongewenste aankooksels.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
Bedankt: 673 keer
Provider

Matomatisch schreef: 01 dec 2023, 12:17 Wij gebruiken al enkele jaren(3 jaar ongeveer) de antikleefpannen van Jeroen Meus. Ook zonder PFAS en weet ik nog wat allemaal. Ik zal ze maar op hun woord geloven ;)

Tot nu toe geen krassen waarneembaar en geen loslatende coating, altijd in de vaatwasser gedaan.
Staat nochtans op de verpakking om ze met de hand af te wassen, wat wij ook doen en dat gaat verbazend vlot.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Belgissschenaap
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 119 keer
Bedankt: 137 keer

heist_175 schreef: 01 dec 2023, 12:01 Ik zie overal contractgrillen met coatings van allerlei chemisch allooi.
Ahja sorry, had het eerder over een gewone grill, maar dat is idd niets anders dan een specifieke grillpan.

Moet wel zeggen, ik heb hier nog een heel oude Nova contactgrill met dikke staalplaten zonder coating. (Eens niet ingevet na het kuisen, in paar uur tijd stond het vol kleine roestplekjes van de vochtige keuken)

Bizar dat ze dat nu niet meer doen wel, of toch heeel moeiijk te vinden zijn.

Ceramische coating is wel al beter dan de teflon derivaten. Tenminste anorganisch, maar fabrikanten doen heel moeilijk om gewoon de exacte samenstelling te delen.

Uiteindelijk zijn RVS en staal ook chemische allooien, maar wel die we beter begrijpen :p
Matomatisch
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 19 keer

Joe de Mannen schreef: 01 dec 2023, 13:10
Matomatisch schreef: 01 dec 2023, 12:17 Wij gebruiken al enkele jaren(3 jaar ongeveer) de antikleefpannen van Jeroen Meus. Ook zonder PFAS en weet ik nog wat allemaal. Ik zal ze maar op hun woord geloven ;)

Staat nochtans op de verpakking om ze met de hand af te wassen, wat wij ook doen en dat gaat verbazend vlot.

J.
Dat wij ze dan in de vaatwasser doen bevestigd dus hoe duurzaam ze zijn :-D
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
Bedankt: 709 keer
Te Koop forum

Wij gebruiken verschillende pannen die we zelf afwassen. Dat is niet voor de laag maar wel omdat we zo veel minder de vaatwas moeten gebruiken.

In meer dan 20 jaar heb ik nog altijd dezelfde pannen en aan de meeste scheelt er niets buiten een steel die wat losser zit en wat gebruikssporen. Een lossende laag lijkt me dan ook zeer vreemd of het moet echt komen van de vaatwas.

Wij gebruiken wel een houten lepel om te roeren om de laag niet te krassen, misschien helpt dat?
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Nob
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 125 keer
Provider

Wij gebruiken zo'n staub grillpan. Gietijzer... Geen anti-kleefbrol. Weegt wel wat meer en dus wat 'moeilijker' te hanteren.

https://www.google.be/search?q=staub+gr ... sUEA-IN3dM
De toenemende haast is een symptoom van de wereld die steeds meer in getallen wordt uitgedrukt.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”