Maar om nu een topic van 6 jaar oud te reanimeren...
Ondertussen zijn we aan de 2de AluPro van Demeyere en die begint ook "sleet" te vertonen.
Lees: we eten - ongemerkt - bij elk gebruik kleine stukjes chemie op, die de pan geheel vrijwillig "lost".
Toevallig draaide het gesprek met een collega (die beweert vaak te koken) richting kookgerei en dus ook kleefpannen. Hij had ook al tig antikleefpannen gehad, telkens opnieuw was de pan zo vrijgevig geweest om de antikleeflaag vrijwillig aan de tafelgenoten te doneren. Jakkes. Hij heeft jaren geleden een DeBuyer gekocht (ondertussen meerdere), een gewone, oubollige pan zonder kleefspul-dat-later-toch-lost.
En toen herinnerde ik me een discussie hier op UB:
Nu, we hebben ook een "contactgrill", waarop we spek bakken en kleine (voorgebakken) broodjes afbakken (klik).petrol242 schreef: 04 dec 2017, 09:20 Voor pannen, zeker geen anti-aanbaklaag, want voor je het weet sta je terug in de winkel. En chemicalieën in een pan, nee liever niet dus.
Dan is het dus kwestie om een pan te zoeken die weinig onderhoud nodig heeft en van nature niet aanbakt.
Ik gebruik al jaren smeedstalen pannen van het Duitse merk Turk. De oudste heb ik nu al 21 jaar (zie foto) en mijn pannenkoeken en eitjes "schuiven" er nog steeds zonder te kleven in.
Ze zijn niet duur en naarmate je ze meer gebruikt, vormt er zich een zwarte patina laag die je pan van nature anti-aanbak maakt. Ze kunnen niet in de vaatwas, maar zijn heel makkelijk proper te maken met wat heet water en een borstel. Soms is een keukenpapier al genoeg. Wat meer info : https://www.pannenexpert.nl/gebruiksadv ... kenpannen/
Fantastisch toestel, al gebruiken we alle fancy programma's niet, maar als we de chemische brol van anti-aanbak helemaal buiten willen, hebben we daar ook een alternatief voor nodig.
Iemand suggesties?