Telecomoperatoren moeten u volgend jaar automatisch compenseren bij een langdurige onderbreking

Algemene discussies over telecommunicatie
Plaats reactie
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 68 keer
Bedankt: 598 keer
Te Koop forum

plus artikel, as usual...

maar ik weet niet zozeer of ik het er mee eens ben, after all: als je géén SLA hebt, dan heb je eigenlijk niet veel te koeken.
anderzijds is internet natuurlijk onmisbaar geworden en kan je het beschouwen als iets dat even noodzakelijk is als elektra & water.
(daar is -althans zeker voor elektra- een compensatie voorzien)

maar dan komt het: hoe bewijs je schuld ?

- valt het internet 8u uit omdat ze in de straat aan het werken zijn en iets geraakt hebben => niet de fout van de provider, dus moeten zij je eigenlijk niks
- valt het uit omdat de stroom uitvalt => again, not their fault
- valt het uit omdat je buurman wat kabels kapotmaakt uit frustratie => not their fault
- valt het uit omdat je niet weet hoe een router werkt en de poetsvrouw die per ongeluk uitgetrokken heeft ....
....

op al de jaren dat ik breedband heb, denk ik zelfs niet dat ik ooit een "langdurige onderbreking" heb gehad (behalve dan de 2 of 3 die te wijten waren aan werken van fluvius of de buurman die letterlijk een omheiningspaal door de kabel gespiest had)

proximus heeft trouwens een geruime tijd daar een oplossing voor gehad met de 4g simkaart en stick waarmee je 1 pc terug internet kon geven als de storing niet snel opgelost kon worden, dat lijkt me even realistisch nu, ipv een compensatie (die imho nooit hoger zou mogen kunnen zijn dan je maandkost voor het abbo)
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 626 keer
Bedankt: 385 keer
Recent bedankt: 4 keer
Provider

Splitter schreef: 27 nov 2023, 23:07 plus artikel, as usual...
Van nieuwsblad?
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

nieuwsblad link had ik niet gezien, dacht dat er origineel maar 2 links waren?

na het lezen van het artikel op nieuwsblad lijkt me de compensatie redelijk normaal, ongeveer 1 euro of 1/30ste van het abbo per dag storing.
de optie "of gratis films" is dan weer een onnozeliteit dat typisch belgisch is: "oh je internet of telefonie werkt niet? hier, een gratis film"
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 626 keer
Bedankt: 385 keer
Recent bedankt: 4 keer
Provider

Splitter schreef: 27 nov 2023, 23:40: "oh je internet of telefonie werkt niet? hier, een gratis film"
Ja, initieel 2 links.

Een natuurfilm kan op klanten ontspannende werking hebben? :-D

Hoe dat firma's anno 2023 geen back-up Fritzbox LTE in de kast hebben en een Hey! Sim (40GB, 10€) en voiptelefonie is mij een raadsel.
Klant bij proximus, is sim bij operator B. Zou moeten lukken dat beide simultaan plat liggen. En de voiptelefonie ligt bijna nooit plat.
Vanmorgen las ik nog op FB....Dr. X pakt niet op, wat is het probleem? Probleem dat dokter X niet verder denkt dan zijn neus lang is.
En het verlies als bakker is veel groter , dan die 1€/dag.
Nexus1980
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
Bedankt: 39 keer
Recent bedankt: 2 keer
Provider

satsurfer schreef: 28 nov 2023, 00:02 En het verlies als bakker is veel groter , dan die 1€/dag.
Deze aanpassing van de wet is vooral gericht op particulieren. Bedrijven en de internet abbo’s zijn anders. Hier zijn al garanties ingebouwd dat ze binnen de werkdag het probleem verholpen dient te worden of 8u of 2u.. afhankelijk welk contract je hebt afgesloten. Dit omdat omzetverliezen zoals je a weet andere grootorders hebben.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
Bedankt: 673 keer
Provider

Voor welk deel van z'n basisactiviteit heeft een bakker nu ook alweer internet nodig ?
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 168 keer
Bedankt: 317 keer
Provider

Splitter schreef: 27 nov 2023, 23:07 maar ik weet niet zozeer of ik het er mee eens ben, after all: als je géén SLA hebt, dan heb je eigenlijk niet veel te koeken.
SLA's zijn voor uptimegarantie, 24/7 support, herstelling binnen bepaalde tijd,... Dat is iets anders dan (niet) betalen voor de dienst die je (niet) krijgt. Dit zou voor mij zelfs mogen doorgetrokken worden naar alle vormen van abonnementen.
Splitter schreef: 27 nov 2023, 23:07 proximus heeft trouwens een geruime tijd daar een oplossing voor gehad met de 4g simkaart en stick waarmee je 1 pc terug internet kon geven als de storing niet snel opgelost kon worden, dat lijkt me even realistisch nu, ipv een compensatie (die imho nooit hoger zou mogen kunnen zijn dan je maandkost voor het abbo)
Vaak is het verderzetten van de dienst via een alternatieve weg te prefereren boven een kleine compensatie, dat klopt. Volgens mij is dit echter niet verplicht en deze regel maakt dat nu een mooie motivatie om het toch te doen.
Klant kan er alleen maar bij winnen.
Joe de Mannen schreef: 28 nov 2023, 07:32 Voor welk deel van z'n basisactiviteit heeft een bakker nu ook alweer internet nodig ?
J.
Bestellingen, betalingen,... onder welke steen komen we vandaan gekropen? :roll:
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 275 keer
Bedankt: 141 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ronduit belachtelijk: artikel daarstraks gelezen. Bij meerdaagse storing, zou je de 1° dag 1 euro krijgen.
Telenet is het zoveelste gedrocht waar politici zoals Bracke mee de plak zwieren ... Dus ...

Neen, het pobleem structureel aanpakken, is de providers een SLA opleggen met duidelijke overeenkomsten en geen belachelijke boetes. Bij meerdaagse pannes, lijkt me direct een compensatie voor de rest van de week, aanvaardbaar. En dan nog ... die compensaties zijn mee verrekend in de prijzen die ons aangerekend worden.

Ik heb eens anderhalf jaar gekampt met meerder internet en onderbreking van alle andere diensten m.u.v. gsm. En neen, het was niet mijn netwerk zo bleek na tussenkomst van een SWAT technicus. Een kleine 400 euro compensatie gekregen. Maar in tijden van thuiswerk heb je daar weinig of niets aan. Als je kijkt naar de reële kost die je betaalt door dagen verlof te nemen voor technici die op den duur niet meer komen opdagen of gewoon aanbellen en weer inpakken omdat netwerkproblemen legio gemeten worden in de ruime buurt waar Telenet doodgewoon niets aan doet, de uren die je spendeert om in TN- shops materiaal te ruilen (modems, TV boxen) en dat allemaal voor niets, etc; etc.

Ik zie noch Telenet noch PX meer hun best doen om 1 euro boete te vermijden voor de eerste dag of een gratis film - die ik toch al niet bekijk - als compensatie. R i d i c u u l.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Provider

MaT schreef: 28 nov 2023, 07:39
Joe de Mannen schreef: 28 nov 2023, 07:32 Voor welk deel van z'n basisactiviteit heeft een bakker nu ook alweer internet nodig ?
J.
Bestellingen, betalingen,... onder welke steen komen we vandaan gekropen? :roll:
Dat zijn dingen die gemakkelijker gaan met internet, ...
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Flippi
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 124 keer
Bedankt: 103 keer
Provider
Te Koop forum

J.
Apparatuur zoals diepvriezen en frigo's waarvan de temperatuur vanop afstand wordt gevolgd en alarm slaan indien nodig.
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 168 keer
Bedankt: 317 keer
Provider

Joe de Mannen schreef: 28 nov 2023, 08:06 Dat zijn dingen die gemakkelijker gaan met internet, ...
J.
Dat zijn dingen waarbij vele klanten tegenwoordig zeggen van "als hij dat niet heeft of het werkt niet ga ik wel snel bij een ander".
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer

Om aan de wet te voldoen. Men is sinds vorig jaar immers verplicht om minstens 1 elektronische betaalmethode aan te bieden. Maw: de betaalterminal dus.

Eigenlijk zou ononderbroken internet geen vereiste moeten zijn daarvoor, betalingen voor zo'n kleine bedragen zouden perfect offline verwerkt kunnen worden en dan gebatcht - zoals het pre-internet, toen data nog zeer duur was, ook gebeurde toen de terminals 's nachts 1 keer inbelden om alle transacties van de voorbije dag door te sturen - maar Worldline en co ondersteunen dat vandaag niet meer (ttz, wel voor Bancontact, maar enkel als Bancontact zelf platligt).
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

MaT schreef: 28 nov 2023, 07:39 Vaak is het verderzetten van de dienst via een alternatieve weg te prefereren boven een kleine compensatie, dat klopt. Volgens mij is dit echter niet verplicht en deze regel maakt dat nu een mooie motivatie om het toch te doen.
ik geloof nochtans dat pxm ermee gestopt was omdat er te weinig animo was, maargoed... dat kan ondertussen misschien veranderd zijn.
koenraaddeconinck schreef: 28 nov 2023, 08:01 Ronduit belachtelijk: artikel daarstraks gelezen. Bij meerdaagse storing, zou je de 1° dag 1 euro krijgen.
wat wil jij dan? elke keer als er eens een dag een storing is een ganse maand gratis?
je provider zal er snel mee stoppen, en dan zit je daar met je compensatie en zonder internet....
koenraaddeconinck schreef: 28 nov 2023, 08:01 Neen, het pobleem structureel aanpakken, is de providers een SLA opleggen met duidelijke overeenkomsten en geen belachelijke boetes.
excuseer? er ZIJN SLA's, maar de meeste mensen zijn te gierig om deze te betalen....
je kan niet gratis krijgen waar je weigert voor te betalen hé (of ga je zoals in amerika gewoon op het gemak de winkel leegplunderen?)
koenraaddeconinck schreef: 28 nov 2023, 08:01 die compensaties zijn mee verrekend in de prijzen die ons aangerekend worden.
mnee, dat denk ik niet.
zit er een zekere marge in? tuurlijk, want je hebt genoeg klanten die denken recht te hebben op alles, en om te zorgen dat die iets of wat tevreden blijven,
mag iedereen ervoor meebetalen.
maar dat wil niet zeggen dat compensaties in de prijs inzitten (again, daarvoor heb je SLA's)
koenraaddeconinck schreef: 28 nov 2023, 08:01 Ik heb eens anderhalf jaar gekampt met meerder internet en onderbreking van alle andere diensten m.u.v. gsm.
Een kleine 400 euro compensatie gekregen.
indien je all-internet (dus int+tv) hebt, dat normaal 75/maand kost, heb je dus een compensatie gehad van een klein halfjaar gratis.
dat voor storingen die vermoedelijk niet 24/7 waren gedurende dat anderhalve jaar....

wat betreft het niet opdagen van techniekers etc, daar ben ik het wel met je eens dat dat een structureel probleem aan het worden is bij de grote providers,
maar dat komt opnieuw omdat alles goedkoper moet, dus gaan ze het outsourcen, dus is het "tja, de werknemer van de onderaannemer die ...."
(ik zeg overigens niet dat het prijzen ok zijn vs de buurlanden, maar iedereen weet dat we een vrij log en te duur systeem hebben in belgie)
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Flippi schreef: 28 nov 2023, 08:07
J.
Apparatuur zoals diepvriezen en frigo's waarvan de temperatuur vanop afstand wordt gevolgd en alarm slaan indien nodig.
en die stoppen met werken als het internet uitvalt ? en er is niemand in de buurt van die toestellen om die zo in't oog te houden ? manman, het lijkt alsof we pas bakkers en beenhouwers hebben sinds het internet gemeengoed is geworden...

Maar er is een oplossing: als uw business er vanaf hangt, koop dan een goed product met deftige uptime en SLA en beveilig uzelf tegen pannes.

J.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
Bedankt: 709 keer
Recent bedankt: 9 keer
Te Koop forum

We betalen een aardige cent voor telecom en de managers weten dat we graag betalen. Dat klanten dan ook enige service verwachten en dat ze hun duurbetaalde lijn ook kunnen gebruiken lijkt me niet onredelijk, integendeel. Zouden de operatoren even flexibel en begripvol zijn als we onze facturen op dezelfde manier betalen? :lol:

Ze kunnen deze kosten ook beperken door pannes te vermijden en te investeren in kwaliteit en service, er is daar marge voor.

Internet en communicatie is vrij essentieel dus zijn de gevolgen van pannes ook meer van enkel vervelend. Een compensatie die overeenstemt met deze last is dus niet meer dan logisch, vandaar dat ze al in vele landen bestaat.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Dizzy schreef: 28 nov 2023, 10:32 Ze kunnen deze kosten ook beperken door pannes te vermijden en te investeren in kwaliteit en service, er is daar marge voor.
- ze zijn verplicht bij graafwerken om plannen van alle nutsmaatschappijen op te vragen (en dat duurt soms al makkelijk 3-4 weken)
- ze mogen niet zomaar overal graven voor hun kabels te vervangen/verbeteren (daar moet de gemeente ook mee instemmen)
- verscheidene problemen komen door andere werken van andere bedrijven (bv een voetpadje herdoen, kabel raken, vlug wat ductape errond en dicht want niemand ziet het)
- een kwade bewoner in het app.blok die beneden de hele pxm-kast gaat slopen (jawel, it happens)
- ...

de kosten beperken doen ze al door alles uit te geven aan aannemers en die aannemers nog eens te beboeten op slecht/traag werk... maar dat staat nogal haaks op "kwaliteit en service" helaas.
en of er daar zovéél marge voor is, dat betwijfel ik ook.

natuurlijk, als ze heel pxm & tn herstructureren (bv voor pxm wat minder luxe torentjes in bxl en wat minder management) en de infra nationaliseren in een nutsbedrijf,
dan zou dat allemaal wel kunnen en heel andere resultaten geven.
anderzijds... dan zouden we wss gewoon via de belastingen extra bijbetalen voor het netwerk.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 89 keer
Bedankt: 169 keer
Provider
Te Koop forum

Ik hoop gewoon dat er altijd een compensatie is.

Ik erger me dood aan het feit dat ik nog altijd geen internet heb.
cadsite
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 311 keer
Bedankt: 710 keer
Recent bedankt: 6 keer
Provider
Te Koop forum

boonpwnz schreef: 28 nov 2023, 11:42 Ik hoop gewoon dat er altijd een compensatie is.

Ik erger me dood aan het feit dat ik nog altijd geen internet heb.
Compensatie van om en bij de €1/dag.
Ik heb dan liever gewoon internet. :roll:
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
Bedankt: 709 keer
Recent bedankt: 9 keer
Te Koop forum

Hier zijn ze met 3 teams afgekomen om fiber te installeren. Ondanks dat ik foto's had van de plaats van de kabels vonden ze deze heel moeilijk. Nadien sloten ze de buren aan ipv mij. Toen de buurvrouw ook fiber wou slaagden ze erin mijn verbinding kapot te maken. Andere buren zaten meer dan een week zonder internet en een niet toegankelijke oprit/garage. Hij kreeg een compensatie.

Ook toen mijn modem eens kapot ging en ik meerdere dagen moest wachten, kreeg ik een factuur terwijl ik voor dat ding maandelijks betaalde. Ik weigerde de factuur en vroeg een compensatie, dat werd ingewilligd. Men reageert maar als je klaagt en als je braaf bent krijg je enkel facturen en dezelfde "service".
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 162 keer
Bedankt: 387 keer

De compensatie is ook enkel als de operator er iets kan aan doen. Als ze zeggen het is buiten onze wil om dan krijg je niks. En tante petra vond ik heel goed !! De reporter die zei vrees je niet dat ze de verliezen gaan doorrekenen aan de klanten, dat dit meegerekend zal zijn ? Hij/zei (petra dus) daarop wie zegt da ?? Kan ook van de winst zijn dat ze nemen :banana: :beerchug: :bang:
iphone 13 : max 512gb flex unl emp
mercedes e220 = flex unl emp
AirCard 810S : free mobile + fiber in saint cyprien
imac : flex
ipad pro 12,9 : 256gb prox unl emp
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer

proximusboyke schreef: 28 nov 2023, 22:35 De compensatie is ook enkel als de operator er iets kan aan doen.
Beetje zoals bij vertragingen met het vliegtuig dus. Alles ligt nu plots aan "buitengewone omstandigheden," want dan moeten ze niet betalen.
proximusboyke schreef: 28 nov 2023, 22:35 Kan ook van de winst zijn dat ze nemen :banana: :beerchug: :bang:
Dat is wat je krijgt als je mensen zonder enige ervaring in het bedrijfsleven minister maakt en zaken laat beslissen inzake bedrijven.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 275 keer
Bedankt: 141 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ja en ze zijn creatief. Eens een dag zonder iets gezeten: geen internet, geen vaste tel, geen smartphone, geen tv (da's nog 't minste). 's Avonds rond 21 u. werkte alles geleidelijk weer. Was thuiswerkdag en ik vroeg een attest voor mijn werkgever dat ze maar niet wilden geven.

Na escalatie na de ombudsdienst was het attest er binnen de week met als uitleg dat zij niet verantwoordelijk waren maar dat het defect het gevolg was van een grote elektriciteitspanne in Aalst terwijl alleen onze straat geïmpacteerd was ... Finaal tel. naar Engie: in Aalst was er die dag geen enkele - laat staan, grote - elektriciteitsuitval gemeld ...
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

koenraaddeconinck schreef: 29 nov 2023, 15:57 dat het defect het gevolg was van een grote elektriciteitspanne in Aalst terwijl alleen onze straat geïmpacteerd was ...
in het geval van bv proximus kan dat.
als er ergens een aannemer werken aan het doen is en een (stroom)kabel raakt waardoor bv een proximus ROP (of de locatie waar het licht op de fiber naar die kast gezet zou worden) geen stroom meer krijgt, dan is dat niet gelogen.

dan is dat een redelijk grote panne, en is dat niet hun fout.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Provider

uiteindelijk maakt het niet uit wiens fout het is, jij bent klant bij hen en zij moeten dat oplossen voor u, als de oorzaak niet bij hen ligt moeten ze het maar verhalen op die ander, dat moet jij niet doen, daar ben jij geen klant.
J.
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

zij moeten het oplossen, dat klopt (en doen ze ook)
zij zullen dat ook -indien mogelijk- verhalen op degene die dat veroorzaakt, opnieuw niet meer als normaal.

maar het concept "iemand anders maakt het kapot, en wij moeten onze klanten dan maar het geld dat wij nodig hebben voor de werking teruggeven" is ook fundamenteel fout.

stel: een andere aannemer trekt een fiber ergens gigantisch naar de klote, maar is op tijd weg om zijn sporen te verbergen (of eigenlijk al failliet oid).
de provider heeft dus kosten die ze moeten maken (opsporen van, herstellen van, materiaal, mankracht, ....) en kan die kosten nergens aan recupereren.
en vervolgens moeten ze (laat ons voor de lol zeggen 100 man) nog een (deftige) compensatie gaan geven?
je provider zou niet lang blijven bestaan (enfin, in het geval van pxm gaan de prijzen voor iedereen gewoon omhoog + de belastingen, maar bon)

het is niet omdat mljoen/miljarden bedrijven oneerlijk zijn, dat we oneerlijkheid maar moeten gaan inbakken als een standaard concept hé....

ik zou liever eerlijkheid zien:

- optionele SLA's dewelke je een deftige som geven, ongeacht de oorzaak van de storing

- een basis SLA genomen over de tijdspanne van een jaar (met pakweg 99,9% uptime belofte), wat zo'n 8 a 9 u panne / jaar mag zijn
binnen die basis SLA, als daarover gegaan zou worden, 1 eur / pakweg 4u dat erover gegaan werd (en waarin de fout te wijten was aan de provider, niet aan externen of aan de klant zijn poetsvrouw bv), wat een veel realistischer scenario is om "te vergoeden"

- een deftige failover waarbij je online kan blijven (bv een simkaart oplossing)

als jij ECHT internet nodig hebt voor je thuiswerk... dan gaat een compensatie jou niet helpen om je werk gedaan te krijgen als internet down is,
en dan is dat dus ook een BS excuus om gewoon wat geld te krijgen - wat uiteindelijk toch ten koste zal gaan van de klantenbasis in hun geheel.

gezien degene die de netten beheren (TN voor de coax, PXM voor de koper, zowat elke grote voor een of andere glasvezel) meestal ook mobiele infra hebben,
is het dus een veel logischere, correcte, en behulpzamere optie om hen te verplichten zo'n modempje te geven (heck, kan gewoon ingebouwd worden in hun eigen modems en die kunnen dan zelf downtime detecteren en switchen....)

nee, dat "ik wil altijd dat de operatoren geld geven als er iets stuk is en dan ben ik populair bij de massa" gezeik is puur politiek zonder nagedacht te hebben....
maar dat is dan weer geweldig en genoeg voor zij die gewoon elke euro willen uitpersen én gelijktijdig een dagje extra verlof willen "want ja, internet lag eruit".
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 241 keer
Bedankt: 757 keer

Heel veel bedrijven laten tegenwoordig thuiswerk toe, vaak ook als besparingsmaatregel (minder kantoren).
Zeer weinig tot geen van die bedrijven betalen voor al hun werknemers ook een business abbo met SLA.
Dit gaat dus nog wel vuurwerk geven in de toekomst.

De Franse provider SFR heeft voor hun DSL lijnen een modem met een plug-in 4G module optie; zou handig zijn om die mee te geven bij storingen, of zelfs bij mensen die eentje willen; reken een euro per maand meer aan, geeft ze een 4G connectie in failover.

Een 4G failover zou mss zelfs wel standaard mogen zijn op alle provider modems, de dag van vandaag.

Splitter schreef: 29 nov 2023, 20:04 maar het concept "iemand anders maakt het kapot, en wij moeten onze klanten dan maar het geld dat wij nodig hebben voor de werking teruggeven" is ook fundamenteel fout.
Als iemand je stroom uittrekt, dan krijg je ook korting als ze dat niet ultrasnel gefixed krijgen hoor, en het bedrijf mag de kosten gaan verhalen op de dader.
Dat is omdat stroom een basisvoorziening is.
De dag van vandaag is internet dat eigenlijk ook.
Maar het lijkt me sneller gefixed als ze idd gewoon een 4G failover in hun routers zouden verwerken.
Het maakt de klant ook geen zak uit (en maar normaal ook) wie het probleem veroorzaakt heeft, de klant heeft de service niet waar hij voor betaalt, en dan is een korting de normaalste zaak van de wereld.
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 372 keer
Bedankt: 156 keer

Daar bestaat al een oplossing voor, de 4G module van de laptop.
Zeker met het opkomende thuiswerken merk ik dat meer en meer bedrijven hun werklaptops voorzien van 4G abonnementen.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew

Dat fixt het werkprobleem al; als ze hetzelfde doen met de routers, is ook het thuisprobleem verholpen.

Trouwens, niet elk werk voorziet een laptop he.
Soms krijg je (nog altijd) een routertje mee dat een VPN link opzet met het werk, ipv dat de laptop het doet (is makkelijker te onderhouden in een BYO omgeving), oa ook bij IT zie ik het al wel ns.
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 96 keer
Bedankt: 244 keer
Provider

Gisteren voor de eerste keer lange internet panne. Buren ook - duurde in totaal 6u30. Op zich staat de 4G infrastructuur hier klaar maar nog altijd niet het ideale abonnement gevonden.

Zou graag een sim hebben 50 GB voor 12 maanden voor 50 tal euro, moet ik eens onderzoeken. Of en andere prepay optie ( 15 euro - 8 gb mv is net te weinig )

Andere optie zou zijn bv 25 gb per maand voor 10 euro maar dan kunnen sharen over een fysieke en Esim.
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

ITnetadmin schreef: 30 nov 2023, 00:23 Als iemand je stroom uittrekt, dan krijg je ook korting als ze dat niet ultrasnel gefixed krijgen hoor, en het bedrijf mag de kosten gaan verhalen op de dader.
de regeling lijkt dat toch tegen te spreken:

- de vergoeding moet aangevraagd worden niet via je leverancier, maar via de netbeheerder (nu is dat bij tn & pxm natuurlijk wel dezelfde pot nat)
- de stroomonderbreking moet MINIMAAL 4u duren
- de onderbreking mag NIET op voorhand aangekondigd zijn geweest
- en.... "De netbeheerder moet de vergoeding niet betalen als hij kan bewijzen dat de te late (her)aansluiting of lange stroomonderbreking niet zijn fout was, "
bron: https://www.vlaanderen.be/vergoedingen- ... derbreking
ITnetadmin schreef: 30 nov 2023, 00:23 Het maakt de klant ook geen zak uit (en maar normaal ook) wie het probleem veroorzaakt heeft, de klant heeft de service niet waar hij voor betaalt, en dan is een korting de normaalste zaak van de wereld.
daar wil ik in meegaan tot op het punt "je kan niet meer terugkrijgen dan dat je moet betalen" (dus bv dat 1/30ste per dag panne terugbetaald concept)
en dat wil concreet zeggen dat:
1) ze niets zouden moeten geven tenzij je écht een hele dag - dus 24u- zonder zou zitten en
2) je maar een euro ofzo zou krijgen, wat nutteloos is vs de verloren tijd

het lijkt en klinkt me dus echt als "het zijn volgend jaar verkiezingen, even een kalf in de sloot gooien dat iedereen me wat meer stemmen geeft"
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
Bedankt: 312 keer
Recent bedankt: 14 keer

Gray schreef: 30 nov 2023, 00:28 Daar bestaat al een oplossing voor, de 4G module van de laptop.
Zeker met het opkomende thuiswerken merk ik dat meer en meer bedrijven hun werklaptops voorzien van 4G abonnementen.
In de zomer zal dat waarschijnlijk een oplossing zijn maar in de winter in een goed geïsoleerde woning heb je binnen nauwelijks nog een werkbare 4G verbinding zonder buitenantenne.
Moeten werknemers/werkgevers dan ook al zorgen voor zo"n buitenantenne per woning werknemer met thuiswerk?
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 372 keer
Bedankt: 156 keer

Hoezo? omdat in de zomer de venster open staat? :p

providers zijn ook gebonden aan max stralingsniveau van hun antennes,dus daar valt niet veel aan te doen.
Dus zal je inderdaad een buitenantenne oplossing moeten voorzien als je huis te goed geïsoleerd is.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew

Splitter schreef: 30 nov 2023, 10:32
ITnetadmin schreef: 30 nov 2023, 00:23 Als iemand je stroom uittrekt, dan krijg je ook korting als ze dat niet ultrasnel gefixed krijgen hoor, en het bedrijf mag de kosten gaan verhalen op de dader.
de regeling lijkt dat toch tegen te spreken [...]
"Ultrasnel" is een relatieve term, uiteraard.
Maar de dag van vandaag kan je dagen zonder internet zitten; dat moeten ze niet proberen bij de electriciteitsmaatschappij, denk ik.

Splitter schreef: 30 nov 2023, 10:32 daar wil ik in meegaan tot op het punt "je kan niet meer terugkrijgen dan dat je moet betalen"
Dan ga je ervan uit dat de "schade" van "geen internet hebben" niet groter kan zijn dan de verbinding zelf.
Die kan echter veel groter zijn.
Denk bv aan het thuiswerk dat niet kan doorgaan, of het huiswerk van de kinderen dat niet gemaakt noch ingediend kan worden.
Bij social profits, etc is er ook economische en commerciele schade, onderwijs leidt aan onmeetbare schade omdat sommige lessen uitvallen, en die sectoren hebben vaak geen backups wegens "geen budget".

Dat is een beetje zoals zeggen "als de stroom 24u uitvalt, is de schade enkel 1/30e van de maandfactuur, want de schade kan nooit meer zijn dan enkel dat deel van de kosten voor de dienst".
Dan vergeet je ijskasten en diepvriezen wiens inhoud moet weggesmeten en vervangen worden, eventuele medische apparatuur die stroom nodig heeft, en op bedrijfsniveau duizenden/miljoenen/miljarden (resp individueel/collectief) aan economische schade.

Het is dus niet omdat de schadevergoeding peanuts is, dat er daarnaast bv ook geen boete moet koment te staan op het te lang uitvallen van de dienst; al delen ze 4G routers uit aan de getroffen klanten als de panne langer dan 8u duurt.

Daarnaast zou een echte schadevergoeding niet geheel ongepast zijn voor *alle* nutsvoorzieningen die onverwacht uitvallen, en dat mag gerust een stuk meer zijn dan een percentuele teruggave van de maandkost.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 328 keer

Als je schadevergoeding wil, neem dan een verzekering, al dan niet bij de telecom operator.
En laat de rest gerust, ik hoef helemaal geen verplichte schadevergoeding die alle abonnementen weer nodeloos duurder maakt.
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

ITnetadmin schreef: 04 dec 2023, 04:13 "Ultrasnel" is een relatieve term, uiteraard.
mijn punt ging meer over het feit dat, indien aangetoond dat ze niet in fout zijn, ze niets moeten betalen.
ITnetadmin schreef: 04 dec 2023, 04:13 Dan ga je ervan uit dat de "schade" van "geen internet hebben" niet groter kan zijn dan de verbinding zelf.
Die kan echter veel groter zijn.
net zoals met je brandverzekering, backups, verantwoordelijk de baan opgaan, etc etc, ben ook jij verantwoordelijk om in te schatten hoe cruciaal iets voor je is.
is 1 dag zonder internet zitten erger dan 30 euro voor je, dan moet je maar een secundaire verbinding zorgen of gepaste SLA kiezen. (anders is de schade dus niet groter, of ben je in ieder geval niet bereid om dat in 2 richtingen te laten werken... fair is fair)
ITnetadmin schreef: 04 dec 2023, 04:13 Denk bv aan het thuiswerk dat niet kan doorgaan, of het huiswerk van de kinderen dat niet gemaakt noch ingediend kan worden.
Bij social profits
thuiswerk: dan ga je naar kantoor, neem je een verlofdag, regel je iets met overmacht, gebruik je tijdelijk de 4g van je telefoon, ....
voor het huiswerk vraag je een dag uitstel of je stuurt de kinderen naar de bilbliotheek (want ja, daar hebben ze ook nog steeds een pc met internet)
social profits die geen geld hebben voor een of andere backup.... én een consumenten lijntje hebben.... dan mag het social zijn, het blijven for profits die "de bluts met de buil" nemen
ITnetadmin schreef: 04 dec 2023, 04:13 Dat is een beetje zoals zeggen "als de stroom 24u uitvalt, is de schade enkel 1/30e van de maandfactuur,
de max. vergoeding voor 24u stroomuitval is 135 euro. (voor een aantal gebruikers dus meer als een maandvergoeding, voor een aantal minder, en voor sommigen niet eens in de buurt van de schade)
en dan moet dat dus bewezen zijn dat het 24u is, dat het voorkombaar was, etc etc.
ik denk dat de schade van 24u zonder elektra ook wel groter is dan 24u zonder internet trouwens (want defacto heb je al geen internet als de stroom niet werkt)

schadevergoeding is idd geen boete, en ik denk dat het idd véél nuttiger is om een 4g stickje voor in de pc uit te delen, en te laten aan en uitzetten met een telefoontje naar de helpdesk ofzo.

qua boete daarentegen... ik zou het misschien met je eens zijn, maar de boete moet in principe naar de netbeheerder (zoals ook bij elektra), en dat is wat ingewikkelder voor internet gezien dat dus PXM en TN zijn...
dus zolang het net niet gescheiden is van de aanbieder, zie ik daar meer nadeel als voordeel in. (ik ben overigens voorstander van de netten te scheiden van pxm & tn)
Plaats reactie

Terug naar “Telecom Algemeen”