Ecopower Dynamische stroom

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
Plaats reactie
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 222 keer

Ik krijg net van Ecopower een mail dat ze opnieuw klanten toelaten vanaf 1/1/2024. Nu heb ik momenteel een dynamische formule bij Engie maar ik snap het tarief van Ecopower niet.

De formule van Engie: Enkelvoudig = 0,2040 + (0,1000 x eSpot)
De formule van Ecopower: elk uur 0,00102 × EPEX DA + 0,004 euro/kWh

Engie rekent per MWh, Ecopower per kWh. Klopt het dat Ecopower dus 10x duurder is of waar ga ik in de mist ?
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
Dave
Pro Member
Pro Member
Twitter: davefrombelgium
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 9 keer
Provider

Epex-spot is in EUR/MWh, tarief in c€/kWh vandaar factor 0.1 en Engie telt daar 0.2040 c€/kWh bij op,
terwijl Ecopower 1.02 x Epex-spot + 4 €/MWh, als je dat ook in c€/kWh wil zien, moet je dit nog x 0.1 doen voor de omzetting

Dus bijvoorbeeld bij Epex-spot van 100 EUR/MWh, komt je dan uit bij:
- Engie: 10.204 c€/kWh
- Ecopower: 10.6 c€/kWh
Ecopower rekent ook nog een abonnementskost van 5€/maand, geen idee welke extra kosten er nog zijn bij Engie?
Als ik het goed zie is er daar een vaste kost van 100,7€/jaar voor dit Dynamic energietarief, dus dan zal je al wel wat kWh moeten afnemen om voordeel te hebben overall...
Laatst gewijzigd door Dave 23 nov 2023, 15:07, in totaal 1 gewijzigd.
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 68 keer
Bedankt: 598 keer
Te Koop forum

Dacht dat ecopower (voor de meesten) het dynamische tarief nog steeds zou afraden,
omdat die prijs dus dynamisch is en (tenzij je alles goed kan sturen) over het algemeen iets duurder uitkwam.

(als ik niet fout gelezen heb/herinner, zou het zelfs iets meer in het nadeel spelen van mensen met zonnepanelen?)
Dave
Pro Member
Pro Member
Provider

Als je veel injecteert en daarenboven ook nog eens regelmatig behoorlijk wat afneemt in de piek, zal het niet erg voordelig uitvallen, denk ik...
Indien je weinig injectie hebt en de mogelijkheid hebt om wat grootverbruikers richting de dalmomenten te sturen, dan wel (da's uiteraard ook het doel hier).
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
Bedankt: 1934 keer

Neen, formule Engie is eurocent/kWh en formule Ecopower is euro/kWh
Dus:
Engie: 0,2040 eurocent/kWh + (0,1 * eSpot zonder eenheden)
Ecopower: 0,00102 * EPEX DA zonder eenheden + 0,004 euro/kWh

Stel dat eSpot/ EPEX DA overeenkomt met 100 dan is
Engie: 10,204 eurocent/kWh
Ecopower: 10,6 eurocent/kWh
Dave
Pro Member
Pro Member
Provider

Het grootste risico is er vooral wanneer er gekke dingen op de energiemarkt gebeuren, waardoor de Epex-Spot plots door het dak gaat...
Mijn Finse collega's hadden deze week een bijzonder hoge piek omdat er een turbine stil lag van hun grootste kerncentrale wegens een defecte sensor, waardoor de prijzen plots door het dak gingen...
https://www.helsinkitimes.fi/finland/fi ... nland.html
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 222 keer

Bedankt iedereen voor de verduidelijking.
Dave schreef: 23 nov 2023, 15:13 Het grootste risico is er vooral wanneer er gekke dingen op de energiemarkt gebeuren, waardoor de Epex-Spot plots door het dak gaat...
Mijn Finse collega's hadden deze week een bijzonder hoge piek omdat er een turbine stil lag van hun grootste kerncentrale wegens een defecte sensor, waardoor de prijzen plots door het dak gingen...
https://www.helsinkitimes.fi/finland/fi ... nland.html
Dat "risico" betaal jij nu met je variabel of vast contract. Je moet dat niet per uur/dag/week bekijken maar op lange termijn. Ik heb nu meer dan een jaar een dynamisch contract en mijn gemiddelde energieprijs zit rond de 8 cent/kWh. Niet slecht denk ik ?
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
Bedankt: 312 keer

Splitter schreef: 23 nov 2023, 15:01 (als ik niet fout gelezen heb/herinner, zou het zelfs iets meer in het nadeel spelen van mensen met zonnepanelen?)
Correct en dit op basis van meting bij een 150 referentieklanten over een 15-tal maanden.
Netinjecteren doe je meestal rond het middaguur en wanneer iedereen dat doet => injectieprijs laag.

Wanneer je op jaarbasis relatief veel injecteert heb je bij een variabel tarief meer inkomsten (al zakt dat vanaf 1/1/24 weer).
Afname is in het voordeel van dynamisch maar wie voldoende PV heeft kan daar maar een drie tot vier maanden per jaar zijn voordeel mee doen. En dan alleen nog maar wanneer hij verbruik kan sturen of tijdelijk opslaan want afname is dynamisch doorgaans duurder tijdens de ochtend en avondpiek wanneer er nauwelijks nog eigen productie is.

Wie klant is bij Ecopower (geen aandeelhouder maar effectief een energiecontract) krijgt ook gratis toegang tot de premium EnergieID app. Daar kan je ook een analyse laten uitvoeren voor je eigen verbruikersprofiel om (in beperkte mate) de kost van variabel en dynamisch met elkaar te vergelijken.

Hier een screenshot (niet van EnergieID want dat rekent alleen de stroomprpijzen en niet de overhead kosten) voor bv. mijn verbruikersprofiel voor 2023 (meer injectie dan afname) waarbij duidelijk blijkt dat variabel in sommige gevallen aanzienlijk voordeliger is dan dynamisch (Kosten all in doch excl. capaciteitstarief en tarief databeheer Fluvius dat voor beide tariefformules identiek is en excl. 60 euro jaarkost voor dynamisch contract dat je er bij dynamisch nog moet bijtellen waardoor de verhouding -32,10/-281,57 bedraagt.
Screenshot_20231123_154703_Samsung Internet~3.jpg
Toegevoegd na 14 minuten 18 seconden:
VOiD schreef: 23 nov 2023, 15:37 Dat "risico" betaal jij nu met je variabel of vast contract. Je moet dat niet per uur/dag/week bekijken maar op lange termijn. Ik heb nu meer dan een jaar een dynamisch contract en mijn gemiddelde energieprijs zit rond de 8 cent/kWh. Niet slecht denk ik ?
Kan niet.
Je energiecomponent zal gemiddeld rond de 8 cent/kWh schommelen maar ook bij een dynamisch contract betaal je daar per kWh netkosten, accijnzen, heffingen en BTW op. Daar moet je dan minstens, voor afname, nog een 10 - 11 cent/kWh bijtellen.

In deze context kan men er ook rekening mee houden dat 50% van de eindprijs door Ecopower aangerekend aan de klant bij een variabel contract ook al uit de gemiddelde dynamische maandprijs bestaat.

Wie zonnepanelen heeft moet ook niet alleen naar de afnameprijs kijken maar tevens naar de injectieprijs. Afhankelijk hoeveel men op jaarbasis dan injecteert/afneemt zal duidelijk worden welk contract het voordeligste is.

Bij een dynamisch contract neem je ook niet af op basis van gemiddelden maar op basis van de prijs van ieder uur.
Wanneer het gemiddelde 8 cent bedraagt maar als individuele klanten dien je voornamelijk op de dure uren af te nemen (geen eigen opslag, onvoldoende productie tijdens de dure uren,...) zal de werkelijke afnameprijs al boven de 18 cent/kWh liggen (19,12 cent => (8 + 10,05)+6% BTW+ eventuele fee/vaste kosten).
Wie zijn afname kan sturen (bv. een laadpaal/WP/....) krijgt het tegenovergestelde effect.

Daarom dat Ecopower juist waarschuwt dat op basis van een langdurig proefproject blijkt dat voor het merendeel van hun klanten, en zeker deze met PV, een dynamisch contract duurder kan zijn dan een variabel en dat je met meer parameters moet rekening houden dan een gemiddelde prijs over een bepaalde periode.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
snarie
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 11 keer

Sinds 1 mei 2022 dynamisch tarief bij Engie. Installatie met zonnepanelen, thuisbatterij, warmtepomp, EV-Hybrid. Grote verbruikers worden gestuurd in functie van dynamisch tarief en zon voorspelling.
Verbruiksfacturen berekend per maand voor direct en dynamisch (inclusief BTW, distributiekosten, capaciteits tarief, vaste kost, etc).
Berekening van dynamisch klopt zeker want komt, op 'n paar cent na, overeen met de maand factuur van Engie. Gebruikte "direct tariefformules" zijn van april 2022 (want blijven 1 jaar geldig).
Resultaat na 1 jaar 54.28 Euro winst met dynamisch tov direct of 5.7%
Vooral de wintermaanden zijn iets voordeliger, de zomermaanden zorgen voor verlies. De 100.7 Euro vaste kost per jaar haalt het voordeel naar beneden. (is maar 26.34 Eur/per jaar voor direct tarief)

Code: Selecteer alles

Factuur per maand (in Euro)
Euro	Direct	Dyn	Winst Dynamisch
nov-22	155.72	150.80	4.92
dec-22	334.79	321.35	13.44
jan-23	200.99	191.27	9.72
feb-23	132.68	126.04	6.64
mrt-23	97.03	98.03	-1.00
apr-23	45.10	39.34	5.76
mei-23	-12.83	-6.19	-6.64
jun-23	-43.16	-40.92	-2.24
jul-23	-13.43	-15.07	1.64
aug-23	-18.42	-19.11	0.69
sep-23	-9.52	-13.84	4.32
okt-23	73.03	56.00	17.03

Totaal	941.98	887.70	54.28
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Maar dan is er ook geen voordeel meer.
Op de kWh-prijs maak je 54,28 € winst maar je geeft 74,36€ meer uit aan vaste kosten.
Met dynamisch doe je dus een verlies van 20,08 €.

Je doet dus een hoop moeite om verbruikers aan te sturen om er vervolgens geld op toe te leggen?

Iedere leverancier heeft trouwens andere prijzen voor zijn dynamisch en variabel/vast contract.
Wat zijn de afnameprijzen bij Engie en wat is de TLV waarmee je vergelijkt?

Indien de afnameprijzen hoger zijn en/of de injectievergoeding lager dan bij Ecopower is het logisch dat je bij een andere leverancier tot een ander resultaat komt (en zelfs dan blijkt uit je eigen cijfers dat op jaarbasis dynamisch niet voordeliger is).

ps. Wanneer ik met jouw verbruiks- en injectiecijfers een vlugge berekening doe op Ecopower (afname 26,5 cent, injectie 11 cent, capt 1O9 en databeheer 14 is komt Ecopower variabel er 196€ goedkoper uit dan jouw afrekening Engie dynamisch.

Nog een bijkomend voordeel van een variabel contract is dat je het kan afsluiten op jaarbasis en dat een RLP0N weging op jaarbasis voor PV (en accu) meestal voordeliger is dan een maandafrekening/dagafrekening.
Op jaarbasis deed ik bij hetzelfde verbruik en injectie bv. netto 33€ voordeel bij een RLP0N weging ipv een maandafrekening.
Laatst gewijzigd door ivob 24 nov 2023, 15:53, in totaal 4 gewijzigd.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
snarie
Member
Member

Klopt niet.
Bij de bereking van de 54 euro winst zijn ALLE kosten inbegrepen. (Ook de vaste kost van 100.7 bij dyn, en 26.34 bij direct tarief)
Ik vergelijk het Engie Direct tarief met Engie Dynamisch.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

snarie schreef: 23 nov 2023, 20:12 Klopt niet.
Bij de bereking van de 54 euro winst zijn ALLE kosten inbegrepen. (Ook de vaste kost van 100.7 bij dyn, en 26.34 bij direct tarief)
My bad, dat was me niet duidelijk uit de gepresenteerde cijfertabel.
Ik vergelijk het Engie Direct tarief met Engie Dynamisch.
Mag, maar daar gaat dit topic in se niet over.
Wanneer ik de cijfers van Ecopower dynamisch vergelijk met Ecopower variabel is bij Ecopower dynamisch de duidelijke winnaar. Blijkbaar hebben ze dan een gunstiger variabel tarief dan het Engie Direct tarief.
Waarschijnlijk is er ook een verschil in verbruikersprofiel want je rekeningen zijn, voor iemand met PV en batterij en stuurbare verbruikers, ook nog aan de hoge kant.
Sol Invictus!
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
Bedankt: 253 keer
Provider

Die 54 euro lijkt mij, laat ons wel wezen tijdens een jaar met dure stroom, veel risico voor weinig opbrengst van 5% ongeveer. Als de energieprijzen lager liggen zal het verschil in euro's nog wat kleiner zijn en je moet er een heel jaar continu mee bezig zijn. Ik zeg ook al lang dat een dynamisch contract niet voor de gewone consument is, ze zijn nu al te lui om alles te vergelijken op vele vlakken. Laat staan dat ze dynamisch zullen gaan.
Internet & TV: Hey internet (150/15) + Base TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom L 50 GB

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Pro M4 (2024) 256GB SG |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
Bedankt: 673 keer
Provider

Laat ons eerlijk zijn, zoiets is pas interessant als je het kan automatiseren. En dan nog, je kan de zonne-opbrengst niet à la minute voorspellen, dus wordt automatisatie errug moeilijk.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Met PV + thuisaccu maakt het uiteraard niet uit wat de zon per minuut doet.

Er zijn, zoals gewoonlijk, zoveel parameters waar je individueel kan mee rekening houden dat een algemene stelling ondoenbaar is en ieder zijn eigen rekening moet maken.

Om het optimum te bereiken moet je dus niet alleen de energiecontracten van verschillende energieleveranciers met elkaar gaan vergelijken maar ook de formules binnen eenzelfde leverancier en alle kosten mee in rekening brengen.

Wie dat teveel of onbegonnen werkt lijkt moet al zeker niet beginnen aan een dynamisch contract met sturingen volgens uurprjs.

Afhankelijk van het gekozen energiecontract was afgelopen jaar ook niet altijd een jaar met dure en onzekere elektriciteitsprijzen. Integendeel, de prijzen waren gemiddeld genomen (en afhankelijk van het energieconteact) redelijk stabiel.

Het heeft ook niet veel zin om alleen binnen één energieleverancier de verschillende formules tegenover elkaar af te wegen. Je wint weinig door bv. bij energieleverancier x dynamisch te kiezen als je daar, met veel moeite en aandacht, een tiental euro op jaarbasis mee kan winnen wanneer bij energieleverancier y een variabel contract, zonder op iets te moeten letten, honderden euro goedkoper is.
Sol Invictus!
snarie
Member
Member

Eerlijk gezegd, valt het voordeel van 54Euro gedurende het laatste jaar tegen. Ondanks de zware optimalisatie is de winst beperkt.
De warmtepomp en de EV-Hybrid worden automatisch aangestuurd. De batterij wordt tijdens de goedkope uren geladen, om ingezet te worden tijdens de duurdere uren. Inschakelen wasmachine, vaatwas en droogkast gebeurt als tarief goedkoop is.
Wat in de weg staat om meer voordeel te halen uit het dynamisch tarief zijn:
1/ De hoge vaste vergoeding per jaar
2/ Het capaciteitstarief. Men zou tijdens de goedkope uren zoveel mogelijk moeten inschakelen, maar het capaciteitstarief straft dit af.
3/ Weinig concurrentie tussen leveranciers: Ecopower heeft wel een lagere vaste kost, maar de afname kost is meer, en de injectie vergoeding is minder dan Engie. Idem bij andere leveranciers.
4/ Ondanks dat de automatisatie volledig zelf is geinstalleerd en geprogrammeerd, kost dit handen vol geld en tijd.
5/ De WAF factor is uitermate laag.
6/ Bij negatieve eSpot prijs blokkeert men best de injectie.

Voorlopig hou ik het nog even aan, maar positief ivm dynamisch tarief ben ik niet. Permanente evaluatie en opvolging zijn strikt noodzakelijk. Het sop is amper de kolen waard.

Ter info: ( now22-okt23)
Afname net: 3500 kWh
Inject net: 3260 kWh
Zonnepanelen: 7700 kWh
Warmtepomp 1660 kWh
EV-Hybrid: 1730 kWh
Al de rest 4550 kWh
Laatst gewijzigd door snarie 24 nov 2023, 16:10, in totaal 1 gewijzigd.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Hoeveel bedraagt de injectievergoeding dan netto bij Engie?
Wanneer ik een V-test doe op mijn verbruikersprofiel (maar die doet een prognose op de toekomst dus niet hellemaal correct) op Engie direct en dat vergelijk met mijn Ecopower afrekening is het variabel tarief van Ecopower op jaarbasis veel voordeliger dan Engie direct dynamisch en Ecopower variabel voordeliger dan Ecopower dynamisch.

En dan stuur ik niet eens op dynamische tarieven.
Wat ik wel doe is de verbruikers (ook de laadpaal) zoveel mogelijk sturen op direct PV verbruik en voor de rest van het huishouden gewoon op de batterij as it goes. Dan heb je ook tiotaal geen last van het overhead capaciteitstarief.

Batterij laden op het net doe ik nooit want dan lopen de verliezen op tot 20% en is zelf het kleine prijsvoordeel weg.

ps. Wanneer ik met jouw verbruiks- en injectiecijfers een vlugge berekening doe op Ecopower (afname 26,5 cent, injectie 11 cent, capt 1O9 en databeheer 14 is komt Ecopower variabel er 196€ goedkoper uit dan jouw afrekening Engie dynamisch.

Nog een bijkomend voordeel van een variabel contract is dat je het kan afsluiten op jaarbasis en dat een RLP0N weging op jaarbasis voor PV (en accu) meestal voordeliger is dan een maandafrekening/dagafrekening.
Op jaarbasis deed ik bij hetzelfde verbruik en injectie bv. netto 33€ voordeel bij een RLP0N weging ipv een maandafrekening.
Sol Invictus!
snarie
Member
Member

Engie dynamisch:
Afname in eurocent/kWh: = ( 0,2040 + 0,1000 x eSpot) + 6% BTW
Injectie in eurocent/kWh: = ( 0,0000 + 0,1000 x eSpot ) (er wordt aan partikulieren geen BTW betaald)
Vaste vergoeding (afname + injectie) 100,70 Euro/jaar (BTW in)

Ecopower dynamisch:
Afname in eurocent/kWh: = ( 0,4000 + 0,1020 x eSpot) + 6% BTW
Injectie in eurocent/kWh: = ( -0.4000 + 0,0850 x eSpot )
Vaste vergoeding (afname + injectie) 60,00 Euro/jaar (BTW in)

Eneco dynamisch:
Afname in eurocent/kWh: = ( 0,6670 + 0,1020 x eSpot) + 6% BTW
Injectie in eurocent/kWh: = ( -1,1880 + 0,1000 x eSpot)
Vaste vergoeding (afname + injectie) 100,00 Euro/jaar (BTW in)

Engie is voorlopig het voordeligste dynamisch tarief wat afname/inject betreft. Vaste kost is wel meer dan bij Ecopower.

Distrubutiekosten te betalen bij afname, niet bij injectie.
Opgeletten voor negatieve eSpot prijs en injectie => dan betaal je voor je injectie!!
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Ik bestrijd ook helemaal niet dat Engie dynamisch voordeliger is dan Ecopower dynamisch.

Ik kom alleen tot de slotsom dat (tot op heden, wat de toekomst brengt weet ik ook niet) wat betreft de all in kWh prijs en netto injectieprijs Ecopower variabel voordeliger is dan Engie dynamisch (en uiteraard voordeliger dan Ecopower dynamisch).
En bij Ecopower variabel is er geen vast abo kost (de vaste kost voor Engie dynamisch is al bijna zo hoog als mijn capaciteitstarief voor een volledig jaar).

Distributiekosten op kWh, capaciteitstarief op kW, accijnzen, heffingen, databeheer, BTW doen er eigenlijk niet toe want die worden wat betreft afname voor alle contracten en bij alle energieleveranciers (met uitz. van het sociaal tarief) gelijk verrekend.

Ik volg al 15 maanden dagelijks de dynamische prijs en wat dat zou betekenen voor mijn verbruikersprofiel.
Betalen voor injectie (in geval van dynamisch) heb ik dit jaar nog maar vier keer zien voorbijkomen. (met PV, thuisaccu, batterijen e-bikes en BEV kan je injectie op de negatieve uren uiteraard voorkomen).
Sol Invictus!
Rubinho
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 4 keer

Ivob heeft gelijk met betrekking to 2023. Ik volg dit ook constant op.
En ik zat in de Ecopower test groep (toen was het dynamisch tarief trouwens voordeliger dan het nu is bij Ecopower).
Ecopower is duidelijk, als bedrijf, geen fan van het dynamisch tarief, dat zie je ook aan hun prijszetting.

ALS je veel injecteert (zoals ik) in de zomermaanden. En je afname puur is van eind november to eind februari/begin maart. Dan was 2023 (en 2022 ervoor) goedkoper bij Ecopower variabel dan bij Engie dynamic.
Hoofdreden is vooral de hoge injectie tarieven die ecopower gaf (20 cent begin 2023, 11 cent later). Terwijl dynamisch maar rond de 9 cent lag.
Puur op afname doe je wel winst. Daar zit ecopower de laatste maanden rond de 14-15 cent. Terwijl dynamisch bij engie je gemiddeld op 5-9 cent zit.
En natuurlijk moet je sturen om aan die dynamic prijzen te krijgen. Ik neem NOOIT stroom af in de dure periodes en ik injecteer NOOIT op de goedkoopste momenten of negatieve periodes.

De abo kost doet inderdaad ook pijn bij engie dynamic. 100€ is veel om te overbruggen.
En zoals ik zei, al helemaal als je maar beperkt afneemt en veel injecteert -> zat je in 2023 beter zat bij ecopower variabel (ik stuur trouwens, heb batterij, 10kw panelen, warmtepomp, elek auto besteld).

Alles is natuurlijk ook afhankelijk van je persoonlijke situatie! Dus algemene statements zijn moeilijk en het verleden is niet de toekomst...

Echter als je ziet dat Ecopower hun injectietarief naar 7.5 cent daalt in 2024 dan haal je meer bij Engie dynamic (op 2023 prijzen gebaseerd).
Ecopower hun dynamic ga je iets lager uitkomen dan hun 7.5. Vandaar mijn statement, Ecopower als bedrijf heeft liever dat je op variabel blijft.
Wat hun goed recht is natuurlijk :D. Ik ben er al meer dan 10 jaar klant.
Ga je hiermee de 100€ kunnen overbruggen? Samen met het lagere afnametarief in Engie Dynamic ?????

En ja, als je niet automatisch kunt sturen, ga je ferm uw broek sturen
inderdaad!
Ik heb hier Flexio die dat doet (en ik heb dat nog gratis, als deel testgroep), nog minstens tot eind 2025...
Als ik hier ooit voor moet betalen, dan heeft het allemaal geen zin meer :D
Tenzij de elektrische wagen de balans zoveel gaat doen veranderen.
Of ik begin zelf code te schrijven...

Wat zeker is: dynamic is geen slam dunk win! En je moet dus heel actief sturen!
Dus ik snap ook het algemene statement: blijf bij je variabel tarief.

Zeer complex en eerlijk, ik weet ook niet goed wat te doen. Dus interessant hier om te kunnen discuteren!
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Rubinho schreef: 24 nov 2023, 17:22 Ecopower is duidelijk, als bedrijf, geen fan van het dynamisch tarief, dat zie je ook aan hun prijszetting.
Dat is idd de gekozen strategie.
Maar 50% van hun variabel maandtarief bestaat sowieso al uit de gemiddelde Belpex DA tarieven.
En in 2023 was dat in het voordeel van de klant (want het doet de totale afnameprijs voor variabel ook gevoelig dalen).
ALS je veel injecteert (zoals ik) in de zomermaanden. En je afname puur is van eind november to eind februari/begin maart. Dan was 2023 (en 2022 ervoor) goedkoper bij Ecopower variabel dan bij Engie dynamic.
Hoofdreden is vooral de hoge injectie tarieven die ecopower gaf (20 cent begin 2023, 11 cent later). Terwijl dynamisch maar rond de 9 cent lag.
Puur op afname doe je wel winst. Daar zit ecopower de laatste maanden rond de 14-15 cent. Terwijl dynamisch bij engie je gemiddeld op 5-9 cent zit.
Correct. Alles hangt af van je verbruikersprofiel.
Zelfs met de 7,5 cent vergoeding in 2024 zou variabel bij mijn profiel (op jaarbasis veel meer terugleveren dan netafname, forfaitair capaciteitstarief als totaal nettarief, RLP0N afrekening ipv maand/dagafrekening) nog voordeliger zijn dan hun dynamisch (mede door de vaste jaarkost van 60 €, daar neem je variabel al een 226 kWh voor van het net af.
Anderzijds zakt het afnametarief vanaf 1/1/24 ook met 1,5 cent/kWh.
En natuurlijk moet je sturen om aan die dynamic prijzen te krijgen. Ik neem NOOIT stroom af in de dure periodes en ik injecteer NOOIT op de goedkoopste momenten of negatieve periodes.
Nog een bijkomend voordeel vva een variabel tarief, de injectieprijs en afnamerpijs is 24/7 dezelfde en stabiel. Je kan dus 24/7, indien nodig, tegen dezelfde prijs afnemen en injecteren.
Alles is natuurlijk ook afhankelijk van je persoonlijke situatie! Dus algemene statements zijn moeilijk en het verleden is niet de toekomst...
Correct.
Het beste tarief van nu is niet noodzakelijk het voordeligste tarief van morgen of overmorgen.
Flexibiliteit en blijven opvolgen is dus steeds de boodschap.
Al werkt dat bij Ecopower inzake dynamisch ook niet soepel: je kan altijd instappen en uitstappen maar eenmaal uitgestapt uit dynamisch moet je 12 maanden wachten. Dan is Engie flexibeler maar daar staat dan weer een serieuze meerkost van 100 € tegenover wat al duurder is dan mijn totale kWh afname op jaarbasis bij Ecopower. Krijg je dus nooit weggewerkt met iets goedkopere dynamische afnametarieven gedurende een 2 tot 3 maanden per jaar. .
Tenzij de elektrische wagen de balans zoveel gaat doen veranderen.
Je zou kunnen overwegen een (gratis) tweede DM te laten plaatsen (moet technisch wel vlak bij de eerste kunnen gemonteerd worden) en een afzonderlijk dynamisch contract afsluiten voor de laadpaal.
Maar wanneer je veel solar charging doet (en dat is bij een lage(re) injectievergoeding voordeliger) is dat een extra moeilijkheid omdat je dan je PV moet delen met je tweede meter en daar betaal je dan zelf (voor afname) de overheadkosten op.
Sol Invictus!
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”