Hallo,
Ik heb 3 UniFi AC Lite AP's draaien thuis. De AP's zijn verbonden met een gewone 1Gbps switch (geen VLAN's). Er is een SSID geconfigureerd die zowel op de 2.4ghz en 5ghz hetzelfde SSID uitstuurt. De Unifi toestellen draaien op de laatste Firmware.
Er zijn ook 3 zones met een Sonos toestel in de ruimte:
- 2 x Sonos One SL's (verbonden via WIFI)
- 1 x Sonos Arc (bekabeld verbonden)
Als ik de Sonos App op Android open dan zie ik soms de 3 zones staan en kan ik daar muziek op afspelen. Open ik wat later de app, dan zie ik plots maar 1 of 2 zones beschikbaar...
Naar wat ik lees zijn er nogal wat problemen tussen de Unifi en Sonos producten. Ik vermoed dat hier nog wel wat mensen Unifi en Sonos toestellen hebben in hun netwerk. Op het internet zijn tientallen mogelijke oplossingen te vinden, maar tot op heden lijkt niets te werken bij mij.
Vandaar dus de vraag: zijn er hier mensen die dit ook hebben meegemaakt en wat was jullie oplossing uiteindelijk?
Thanks
Unifi AP's en Sonos toestellen
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
- Bedankt: 8 keer
Ik heb ook al met andere toestellen problemen gehad met een wifi netwerk dat zowel op 2,4 als 5GHz uitzend (chromecast van eerste gen als ik mij niet vergis)
netwerkverbinding was stabieler als ik een apart 2,4GHz SSID aanmaakte en die specifieke toestellen daar op koppel
netwerkverbinding was stabieler als ik een apart 2,4GHz SSID aanmaakte en die specifieke toestellen daar op koppel
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
- Bedankt: 673 keer
- Recent bedankt: 4 keer
dat was, niet gehinderd door evaring met genoemde combo, ook mijn eerste idee, dat het probleem niet zozeer Unifi is maar Sonos die springt van 5GHz naar 2.4GHz en terug. Forceren op 1 van de twee lijkt me een beter idee.
Het kan zelfs dat je dat in Unifi kan instellen per client.
J.
Het kan zelfs dat je dat in Unifi kan instellen per client.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 480 keer
- Bedankt: 114 keer
Kijk ook eens naar SonosNet. Voor zo ver ik me herinner maakt Sonos z'n eigen wifinetwerk om de verbinding tussen luidsprekers af te handelen vanaf er minstens één van je toestellen bedraad is aangesloten. Ik zie bijvoorbeeld ook enkel mijn Sonos Beam als wifi client staan, de twee Sonos One SL's die daaraan gekoppeld zijn als rear surrounds komen niet voor in de lijst.
- serialchiller
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
- Bedankt: 87 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Ben even gaan piepen op onze unifi controller en je kan helaas niet "locken" op een frequentieband. Wel op een specifiek AP.
Wellicht is SSID voor sonos aanmaken nog het beste. Binnen een SSID kan je immers wél kiezen op welke band je gaat "uitzenden".
Wellicht is SSID voor sonos aanmaken nog het beste. Binnen een SSID kan je immers wél kiezen op welke band je gaat "uitzenden".
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
- Bedankt: 598 keer
- Recent bedankt: 2 keer
Heb een paar setups Unifi+Sonos, de Sonos durft idd al eens naar een AP te verspringen die niet in zijn voordeel is, ik lock ze daarom op de dichtste (of toch beste) AP en daarmee geen problemen meer.Argon schreef: 20 nov 2023, 16:25 Naar wat ik lees zijn er nogal wat problemen tussen de Unifi en Sonos producten. Ik vermoed dat hier nog wel wat mensen Unifi en Sonos toestellen hebben in hun netwerk. Op het internet zijn tientallen mogelijke oplossingen te vinden, maar tot op heden lijkt niets te werken bij mij.
2.4 GHz of 5 GHz lijkt geen probleem te zijn in mijn setups, ze beslissen dat zelf. Ze lijken vrij snel naar 2.4 GHz te gaan als de AP niet vlakbij of in dezelfde ruimte hangt, maar dat is ok.
- PowerSoft
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
- Bedankt: 3 keer
Hier ook al veel gedoe gehad met Sonos
De meest stabiele oplossing voor mij: de draadloze speakers via sonosnet laten verbinden, en STP uitschakelen op de switchpoort van de bedrade sonos speaker
De meest stabiele oplossing voor mij: de draadloze speakers via sonosnet laten verbinden, en STP uitschakelen op de switchpoort van de bedrade sonos speaker
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
- Bedankt: 56 keer
Nieuwd dedicated 2.4Ghz SSID aangemaakt voor de Sonos toestellen. Benieuwd of ik beterschap zal zien.
Ik hou jullie op de hoogte.
Ik hou jullie op de hoogte.
Ik kan waarschijnlijk STP niet uitschakelen. Geen managed switchen in gebruik.PowerSoft schreef: 20 nov 2023, 19:17 Hier ook al veel gedoe gehad met Sonos
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
- Bedankt: 34 keer
IGMP snooping uitschakelen als je dat ergens ingeschakeld ziet op de wifi controller
Multicast group 239.255.255.250 joinen als je dat ergens kan instellen op de wifi controller
Sonos gebruikt multicast voor speaker discovery, en daar loopt het fout met meerdere ap’s en een controller
Edit: Veel sonos toestellen doen uitsluitend 2.4 GHz btw.. Een dedicated single band SSID gaat het probleem niet oplossen
Multicast group 239.255.255.250 joinen als je dat ergens kan instellen op de wifi controller
Sonos gebruikt multicast voor speaker discovery, en daar loopt het fout met meerdere ap’s en een controller
Edit: Veel sonos toestellen doen uitsluitend 2.4 GHz btw.. Een dedicated single band SSID gaat het probleem niet oplossen
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
- Bedankt: 32 keer
Ik heb zelf heel wat Sonos speakers en Unifi Ap’s. Ik heb hier geen problemen mee.
Je zegt dat je Arc bekabeld verbonden is. Dan maak je toch sowieso gebruik van SonosNet?
Ik heb geëxperimenteerd met zowel SonosNet (Arc bekabeld verbinden) en gewoon via Wifi. Ik krijg het stabielste resultaat met Wifi.
Je zegt dat je Arc bekabeld verbonden is. Dan maak je toch sowieso gebruik van SonosNet?
Ik heb geëxperimenteerd met zowel SonosNet (Arc bekabeld verbinden) en gewoon via Wifi. Ik krijg het stabielste resultaat met Wifi.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
- Bedankt: 56 keer
Ik heb gisterenavond ontdekt dat ik hierin fout was. Ik dacht dat de Arc bekabeld verbonden was, maar blijkbaar zijn alle Sonos apparaten via Wifi verbonden (One SL's, Arc, Sub).
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
- Bedankt: 26 keer
IGMP snooping laten aanstaan of je gaat een onnodige hoeveelheid trafiek(broadcast) krijgen en de boel vertragen. Wat je wel moet afzetten is "Multicast enhancement" en "multicast and broadcast control" of je Sonos toestellen in de "exception" lijst zetten als je deze functies toch wil gebruiken! Instelingen vind je onderaan de Wifi instellingen van je netwerk!rtl schreef: 21 nov 2023, 12:53 IGMP snooping uitschakelen als je dat ergens ingeschakeld ziet op de wifi controller
Je kunt eventueel ook de "band steering" aanzetten zodat alle toestellen die 5Ghz compatibel zijn maar ook 2.4Ghz hebben toch naar de 5Ghz band worden verwezen.
Heb hier wel geen Sonos spullen maar had vergelijkbare problemen met Aple Airplay en chromecast toestanden totdat ik bovenstaande informatie had teruggevonden en toegepast....sindsdien geen enkel probleem meer op gebied van streaming en aanverwanten!
-
- Elite Poster
Ik zou toch opletten met vanalles aan of af te zetten, in mijn ervaring is dat helemaal niet nodig, Sonos kan best goed met de default config van een Unifi WLAN overweg. Indien je dit toch doet zou ik stapsgewijs doen en even afwachten om de impact van elke wijziging te zien.
Ook met band steering zou ik opletten, de Sonos kan zelf wel beslissen of hij beter gediend is op de 2.4 GHz of de 5 GHz, afhankelijk van de ontvangst.
In mijn ervaring is Sonos op de "beste" AP zetten het enige waar je al eens moet mee helpen. Uiteraard moet je op voorhand, en dit staat nog los van Sonos, je netwerk goed uitgedacht hebben en maken dat de AP's elkaar niet zitten te storen op dezelfde frequenties, alsook gebaseerd op de invloed van naburige netwerken.
Ook met band steering zou ik opletten, de Sonos kan zelf wel beslissen of hij beter gediend is op de 2.4 GHz of de 5 GHz, afhankelijk van de ontvangst.
In mijn ervaring is Sonos op de "beste" AP zetten het enige waar je al eens moet mee helpen. Uiteraard moet je op voorhand, en dit staat nog los van Sonos, je netwerk goed uitgedacht hebben en maken dat de AP's elkaar niet zitten te storen op dezelfde frequenties, alsook gebaseerd op de invloed van naburige netwerken.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
- Bedankt: 34 keer
Waar haal je dit vandaan? Je gaat de multicast packets gewoon niet filteren. Dat is iets anders dan broadcastsmurdock447 schreef: 21 nov 2023, 16:00 IGMP snooping laten aanstaan of je gaat een onnodige hoeveelheid trafiek(broadcast) krijgen en de boel vertragen

Akkoord met band steering aan te zetten, maar dat gaat geen enkel effect hebben. Dat zorgt er enkel voor dat je clients de 5GHz eerst te zien krijgen en dus (in de meeste gevallen) daar op zullen connecteren ipv de inferieure 2.4GHz band.
Het is inderdaad een goed idee om voorzichtig te zijn met de meeste instellingen, zeker als je niet weet waarmee je bezig bent. Desondanks kan ik je garanderen dat ik zelf maanden zoet was om 3 sonos devices altijd te zien te krijgen op een cisco ap/wlc omgeving. Dit was opgelost door de controller de 239.255.255.250 mcast group te doen joinen. Maar IGMP snooping moet ook uit staan, anders werkt het vrijwel zeker nog steeds niet.
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
- Bedankt: 26 keer
Ok ik druk mij niet goed uit.....had het woord broadcast niet mogen gebruiken...maar dit is wel correct: als je IGMP snooping gaat uitschakelen krijg je geen filtering en correcte forwarding van je multicast trafiek met als gevolg flooding ...een niet noodzakelijke vorm van trafiek die uw netwerk gaat "verzadigen" met vertraging als gevolg. Dit komt omdat dan alle multicast data naar "overal" wordt gestuurd en niet enkel naar die "devices/clients" waar ze voor bestemd is.rtl schreef: 21 nov 2023, 22:22Waar haal je dit vandaan? Je gaat de multicast packets gewoon niet filteren. Dat is iets anders dan broadcastsmurdock447 schreef: 21 nov 2023, 16:00 IGMP snooping laten aanstaan of je gaat een onnodige hoeveelheid trafiek(broadcast) krijgen en de boel vertragen![]()
Zo zal bvb. in een dergelijk geval in een switch zonder IGMP snooping actief te zetten alle multicast data/info naar alle poorten van de switch gestuurd worden en niet enkel naar de poort waar het "toestel" aanhangt waarvoor de data bestemd is.... zo ontstaat dus een overvloed aan trafiek die de boel gaat vertragen.
Sorry voor de ietwat verwarde uitleg maar het is niet eenvoudig om dit zomaar uit te leggen en ik probeer dit verstaanbaar te maken in "mensentaal" en geen technische rimram die niemand verstaat....
-
- Elite Poster
Klopt, heb ik ook moeten doen want dat is mijn setup thuis, maar is wel specifiek voor WLC die by default zeer conservatief is inzake multicast. Op Unifi ga je daar in de default config geen last van hebben.rtl schreef: 21 nov 2023, 22:22 Desondanks kan ik je garanderen dat ik zelf maanden zoet was om 3 sonos devices altijd te zien te krijgen op een cisco ap/wlc omgeving.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 128 keer
- Bedankt: 172 keer
Geen idee wat Sonos allemaal doet maar ik zie bij me thuis ook dat sommige spelers een AP nemen dat verre van ideaal is. Nu heb ik nog wel nooit een probleem gehad om al m'n spelers te zien in de AP sinds ik een volledig Unifi ecosysteem heb (was vroeger wel anders met een mengeling van allerlei switches en AP's van diverse merken).CCatalyst schreef: 21 nov 2023, 16:13 Ook met band steering zou ik opletten, de Sonos kan zelf wel beslissen of hij beter gediend is op de 2.4 GHz of de 5 GHz, afhankelijk van de ontvangst.