Beste
is het mogelijk om de tweede router (LinksysEA9500v2 ) op eerste plaats te zetten (daar waar de glasvezel binnen komt van Proximus ) en dan de proximus modem/router als bridge in te stellen?
en zo 1 netwerk te houden dat dus de linksyss de ip adressen deelt en portfowarding daar instellen
we hebben ook proxiimus tv zal dit kunnen werken via de tweede router? want de bekabeling vertrekt van daar waar de eerste router moet zijn en gaat zo naar living in de muur een stekker zodat tv werkt.
Proximus modem /router en eigen router - hoofdrouter houden en toch 1 netwerk
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
- Bedankt: 3720 keer
Ik stel vast dat nog niemand op jouw vraag geantwoord heeft.
Naar goede gewoonte op dit Forum wordt er niet nutteloos gepost (want bij sommige andere Forums wel gebeurt) als:
Wat bedoel je met "Proximus modem/router als bridge" instellen?
De eerst belangrijkste vraag is: welke Proximus router heb je (B-box3 of Internet Box)?
De klassieke opstelling voor een Fiber aansluiting met eigen router en Proximus TV is:
Wat wil je aan deze opstelling veranderen, en waarom?
Naar goede gewoonte op dit Forum wordt er niet nutteloos gepost (want bij sommige andere Forums wel gebeurt) als:
- lezers het antwoord op je vraag niet weten
- of je vraag (en/of de bedoeling) niet begrijpen
Wat bedoel je met "Proximus modem/router als bridge" instellen?
De eerst belangrijkste vraag is: welke Proximus router heb je (B-box3 of Internet Box)?
De klassieke opstelling voor een Fiber aansluiting met eigen router en Proximus TV is:
- ONTP (fiberaansluitdoos): hier wordt de glasvezel van buiten gekoppeld >>
- Proximus ONT (fibermodem): hier wordt het fibersignaal omgezet naar ethernet >>
- Proximus router (vb: Internet Box) >>
- jouw eigen router (LinksysEA9500v2).
- de TV decoders direct aansluiten op de Proximus router (InternetBox of B-box3).
- de WAN poort van je eigen router aansluiten achter de Proximus router.
Let hierbij op de IP ranges om IP conflicten te vermijden (de Linksys heeft default ook 192.168.1.1).
- al jouw netwerktoestellen aansluiten op de Linksys (bedraad, WiFi).
- kan je best de WiFi van de Proximus router uitzetten.
- jouw Linksys in bridge zetten (procedure verschilt naargelang je een internet Box (DHCP) hebt of een B-Box3 (PPPoE) hebt.
Wat wil je aan deze opstelling veranderen, en waarom?
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
ik heb een bbox3.
omdat deze in de gang zit en weinig wifi signaal binnenkomt in de rest van het huis:
Heb ik een tweede router linksys in het huis. via kabel verbonden (kabels komen van uit de gang , door de muren).
Ideaal zo om overal goed wifi te hebben en ook de deurbel krijgt wifi voldoende (deur dicht dan net genoeg) omdat de bbox3 nog wifi doorstuurt. en ook ideaal als we even buiten zitten (niet dat we vaak op wifi zitten als we buiten zitten ... ).
Daarom wil ik beide apparaten blijven gebruiken: bbox3 en de Linksys router. om zo overal wifi te hebben, enige dat stoort is de issues met dhpc instellen , portforwarding, en dan met je de bbox3 naar fabriekinstellingen terug zetten als er iets niet werkt, wat dan wil zeggen: opnieuw alles in stellen (dhcp, port forward) en soms lijkt het alsof de bbox 3 niet altijd de wijzigingen opslaat , ook verwarrend en tijdrovend telkens... .
En de bekabeling vertrekt van de gang , en twee naar waar de tv staat in de living(twee netwerkpoorten in de muur), en ene op een hoger verdiep (klein bureau) daar is de linksys router .
Dus niet alle bekabeling kan via de Linksys vertrekken.
en de opstelling is al zo gemaakt: bbox3 in de gang met de ONT verbonden, linksys in bridge verbonden, en enkel bbox 3 beheert de ip adressen . geen conflicten.
DAarom(fabriekinstellingen bbox3 en opnieuw alles instellen ) wil ik de Linksys als hoofdrouter nemen en vraag is of die dat ook kan?
maar als ik u begrepen heb: kan dat enkel als er geen proxiumus tv is? spijtig, want we hebben proximus tv.
omdat deze in de gang zit en weinig wifi signaal binnenkomt in de rest van het huis:
Heb ik een tweede router linksys in het huis. via kabel verbonden (kabels komen van uit de gang , door de muren).
Ideaal zo om overal goed wifi te hebben en ook de deurbel krijgt wifi voldoende (deur dicht dan net genoeg) omdat de bbox3 nog wifi doorstuurt. en ook ideaal als we even buiten zitten (niet dat we vaak op wifi zitten als we buiten zitten ... ).
Daarom wil ik beide apparaten blijven gebruiken: bbox3 en de Linksys router. om zo overal wifi te hebben, enige dat stoort is de issues met dhpc instellen , portforwarding, en dan met je de bbox3 naar fabriekinstellingen terug zetten als er iets niet werkt, wat dan wil zeggen: opnieuw alles in stellen (dhcp, port forward) en soms lijkt het alsof de bbox 3 niet altijd de wijzigingen opslaat , ook verwarrend en tijdrovend telkens... .
En de bekabeling vertrekt van de gang , en twee naar waar de tv staat in de living(twee netwerkpoorten in de muur), en ene op een hoger verdiep (klein bureau) daar is de linksys router .
Dus niet alle bekabeling kan via de Linksys vertrekken.
en de opstelling is al zo gemaakt: bbox3 in de gang met de ONT verbonden, linksys in bridge verbonden, en enkel bbox 3 beheert de ip adressen . geen conflicten.
DAarom(fabriekinstellingen bbox3 en opnieuw alles instellen ) wil ik de Linksys als hoofdrouter nemen en vraag is of die dat ook kan?
maar als ik u begrepen heb: kan dat enkel als er geen proxiumus tv is? spijtig, want we hebben proximus tv.
- Sinna
- Elite Poster
- Twitter: KrSi78
- Uitgedeelde bedankjes: 333 keer
- Bedankt: 227 keer
- Contacteer:
Aangezien er twee netwerkkabels lopen tussen de locatie van je Bbox en de TV, kan je één kabel toewijzen aan de verbinding tussen de decoder en de Bbox.
De rest kan dan achter de Linksys. Je zal hiermee echter geen geïntegreerd WiFi-netwerk kunnen opzetten, want toestellen die met de Bbox verbinden zullen de toestellen die met de Linksys verbinden niet kunnen bereiken (tenzij met NAT).
@TS: Reden waarom je de Linksys niet als AP wil gebruiken? Dat lijkt me in jouw geval de makkelijkste oplossing.
De rest kan dan achter de Linksys. Je zal hiermee echter geen geïntegreerd WiFi-netwerk kunnen opzetten, want toestellen die met de Bbox verbinden zullen de toestellen die met de Linksys verbinden niet kunnen bereiken (tenzij met NAT).
@TS: Reden waarom je de Linksys niet als AP wil gebruiken? Dat lijkt me in jouw geval de makkelijkste oplossing.
Computer(k)nul
-
- Plus Member
Wel, zoals ik vroeg wil ik 1 netwerk en dat alle apparaten elkaar kunnen zie of ze nu verbonden zijn met Linksys of Bbox3 en Tv moet blijven werken.
Waar kan ik NAT vinden om de stappen te zien en uit te voeren? Dan testen of zo ook alles goed werkt inclusief proximus tv.
of kan ik via de linksys niet de tv ook laten werken (vlan instellen als gaat)?
en ik gebruik al de Linksys als AP , is in bridge modus, maar zoals in detail uitgelegd in mijn vorige bericht: ik wil niet de bbox meer gebruiken om alles in te stellen telkens opnieuw instellen als er iet mis is... . en hoop met de linksys de configuratie te kunnen opslaan voor later als nodig is.
Waar kan ik NAT vinden om de stappen te zien en uit te voeren? Dan testen of zo ook alles goed werkt inclusief proximus tv.
of kan ik via de linksys niet de tv ook laten werken (vlan instellen als gaat)?
en ik gebruik al de Linksys als AP , is in bridge modus, maar zoals in detail uitgelegd in mijn vorige bericht: ik wil niet de bbox meer gebruiken om alles in te stellen telkens opnieuw instellen als er iet mis is... . en hoop met de linksys de configuratie te kunnen opslaan voor later als nodig is.
- Sinna
- Elite Poster
- Contacteer:
Gaat niet in de gewenste opstelling: je kan niet de WiFi van de Bbox3 als client van de Linksys instellen.
Als de bel de enige is die op de BBox-WiFi moet kunnen verbinden, dan is het afhankelijk van of de Linksys op de WAN-poort private class IP-ranges gaat willen routeren.
Als de bel de enige is die op de BBox-WiFi moet kunnen verbinden, dan is het afhankelijk van of de Linksys op de WAN-poort private class IP-ranges gaat willen routeren.
Computer(k)nul
-
- Moderator
Hij gebruikt nu al zijn Linksys in AP mode achter de B-box3 (dat bedoelt hij met de "bridge" mode van de Linksys)Sinna schreef: 19 nov 2023, 13:28 @TS: Reden waarom je de Linksys niet als AP wil gebruiken? Dat lijkt me in jouw geval de makkelijkste oplossing.

Hij heeft nu dus één netwerk: zowel zijn TV decoder(s), als de toestellen op de B-box aangesloten, en de toestellen op de Linksys aangesloten, zitten op hetzelfde netwerk (B-box3)
Hij wil echter zijn Linksys als hoofdrouter aansluiten (meer instelmogelijkheden), en daarachter zijn B-box en TV decoders, en dat is m.i. niet zo eenvoudig

- Sinna
- Elite Poster
- Contacteer:
Zo las ik het ook. Ik ging ervan uit dat de grotere flexibiliteit de aanleiding was voor de TS.
Ik begrijp het volledig: ik zit in eenzelfde scenario met mijn Fritz!Box waar Scarlet mij verplicht om er een BBox3 tussen te zetten om die v5c-decoder die me door de strot geramd wordt, te kunnen gebruiken.
Ik begrijp het volledig: ik zit in eenzelfde scenario met mijn Fritz!Box waar Scarlet mij verplicht om er een BBox3 tussen te zetten om die v5c-decoder die me door de strot geramd wordt, te kunnen gebruiken.
Computer(k)nul
-
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 241 keer
- Bedankt: 757 keer
Ik denk dat hij een jaartje te vroeg is; eenmaal de vrije modemkeuze effectief ingevoerd is, gaat dit wss vlotter lopen.philippe_d schreef: 20 nov 2023, 13:18 Hij wil echter zijn Linksys als hoofdrouter aansluiten (meer instelmogelijkheden), en daarachter zijn B-box en TV decoders, en dat is m.i. niet zo eenvoudig![]()
-
- Plus Member
Wel ik heb al jaren gewacht , dus dan nog een jaartje wachten kan geen kwaad.
Het is vooral als het mis gaat dat ik dan weer zit met mijn vuist te slaan (niet echt , zo boos wordt ik niet
) en zo graag wil veranderen (andere router eerst).. .
Maar nu gaat het weer goed.
Ik hoop altijd dat ik geen reset moet doen op de bbox3... . Leef in angst hierdoor
Het is vooral als het mis gaat dat ik dan weer zit met mijn vuist te slaan (niet echt , zo boos wordt ik niet

Maar nu gaat het weer goed.
Ik hoop altijd dat ik geen reset moet doen op de bbox3... . Leef in angst hierdoor

-
- Moderator
Ik zou daar nog niet zo zeker van zijn.ITnetadmin schreef: 20 nov 2023, 19:17Ik denk dat hij een jaartje te vroeg is; eenmaal de vrije modemkeuze effectief ingevoerd is, gaat dit wss vlotter lopen.philippe_d schreef: 20 nov 2023, 13:18 Hij wil echter zijn Linksys als hoofdrouter aansluiten (meer instelmogelijkheden), en daarachter zijn B-box en TV decoders, en dat is m.i. niet zo eenvoudig![]()
Het is niet omdat Proximus zijn specificaties zal publiceren, dat iedere modemfabrikant een "Proximus profiel" zal inbouwen in zijn modems.
Tenzij Proximus volledig overstapt van het "IPTV" model (multicast) naar volledig OTT?