hallo,
Ik heb 2 aansluitingen 1 van orange via de kabel 150 mb en eentje via edpnet 100 mb
kan ik beide gewoon verbinden met mijn switch en ga ik dan sneller internet hebben? bundelen die,?
of heb ik hier iets speciaal van apparatuur voor nodig?
Groetjes,
vraag 2 internet providers
-
- Member
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 2 keer
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
- Bedankt: 3720 keer
Je bedoelt resp. 150 Mbps en 100 Mbps (mb is geen eenheid van snelheid)
Neen, je hebt een multi-WAN router met loadbalancing om beide WAN's te kunnen gebruiken op je lokaal netwerk.tweety1959 schreef: 20 nov 2023, 12:59 kan ik beide gewoon verbinden met mijn switch en ga ik dan sneller internet hebben? bundelen die,?
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
- Belgissschenaap
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 119 keer
- Bedankt: 137 keer
Unifi USG en OPNsens/pfsense kunnen dit.
Zoals Philippe aangeeft, heet dat WAN load balancing en hiermee kan je verder zoeken.
1 belangrijk aspect, is dat je snelheid niet eenvoudig op te tellen zal zijn, wij gebruikten dit hier tot kort.
Het is namelijk zo dat bij load balancing, elke 'verbinding' maar via 1 van de netwerken kan verlopen. En dan is het dus belangrijk te zijn wat een verbinding is.
Browsen naar 1 website is 1 verbinding
Browsen naar een andere website is nog een andere verbinding (kan variëren naargelang browsers)
Iets downloaden verloopt meestal maar via 1 verbinding, maar een torrent verloop via meerdere verbindingen (elke peer waarvan je download is een eigen verbinding
Meerdere downloads na elkaar opstarten verloopt ook via meerdere verbindingen
1 video stream verloopt via 1 verbinding, maar als je naar 2 streams kijkt, of 2 mensen kijken elk naar een stream, dan zijn dat 2 verbindingen.
Dus niet voor alles zal je winst zien, maar als je veel 'verbindingen' gebruikt in je netwerk thuis, dan kan dit nuttig zijn.
Je moet bij load balancing ook je instellingen zo configureren, dat hij proportioneel de snelste verbinding meer aanspreekt dan de wat tragere.
Zoals Philippe aangeeft, heet dat WAN load balancing en hiermee kan je verder zoeken.
1 belangrijk aspect, is dat je snelheid niet eenvoudig op te tellen zal zijn, wij gebruikten dit hier tot kort.
Het is namelijk zo dat bij load balancing, elke 'verbinding' maar via 1 van de netwerken kan verlopen. En dan is het dus belangrijk te zijn wat een verbinding is.
Browsen naar 1 website is 1 verbinding
Browsen naar een andere website is nog een andere verbinding (kan variëren naargelang browsers)
Iets downloaden verloopt meestal maar via 1 verbinding, maar een torrent verloop via meerdere verbindingen (elke peer waarvan je download is een eigen verbinding
Meerdere downloads na elkaar opstarten verloopt ook via meerdere verbindingen
1 video stream verloopt via 1 verbinding, maar als je naar 2 streams kijkt, of 2 mensen kijken elk naar een stream, dan zijn dat 2 verbindingen.
Dus niet voor alles zal je winst zien, maar als je veel 'verbindingen' gebruikt in je netwerk thuis, dan kan dit nuttig zijn.
Je moet bij load balancing ook je instellingen zo configureren, dat hij proportioneel de snelste verbinding meer aanspreekt dan de wat tragere.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
- Bedankt: 104 keer
Sowieso door te bundelen gaat de maximale snelheid niet omhoog. Vergelijk het met een autoweg. In plaats van 1 vak heb je plots 2 vakken, maar de snelheid is nog steeds beperkt. Je verhoogt wel de capaciteit. Als je dat vertaalt naar internet: je maximale downloadsnelheid blijft hetzelfde, maar je kan wel 2 downloads hebben die beiden aan de maximale snelheid downloaden.
-
- Member
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 2 keer
klopt het dat dit zo duur is? kan dit niet goekoper ? dit vind ik...philippe_d schreef: 20 nov 2023, 13:22Je bedoelt resp. 150 Mbps en 100 Mbps (mb is geen eenheid van snelheid)
Neen, je hebt een multi-WAN router met loadbalancing om beide WAN's te kunnen gebruiken op je lokaal netwerk.tweety1959 schreef: 20 nov 2023, 12:59 kan ik beide gewoon verbinden met mijn switch en ga ik dan sneller internet hebben? bundelen die,?
https://www.routershop.nl/dual-wan/tid=163
- devilkin
- Administrator
- Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
- Bedankt: 663 keer
Je kan dit goedkoper adhv OpnSense of PfSense op vrij standaard intel hardware met 3 netwerkpoorten.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
- Bedankt: 104 keer
Ubiquiti EdgeRouter Xtweety1959 schreef: 20 nov 2023, 21:46 klopt het dat dit zo duur is? kan dit niet goekoper ? dit vind ik...
https://help.ui.com/hc/en-us/articles/2 ... -Balancing
- devilkin
- Administrator
- Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
- Bedankt: 663 keer
Net zoals de USG zou ik dit toestel niet meer aanschaffen. Gaat hoogstwaarschijnlijk binnenkort EOL, krijgt ook al even maar beperkte updates. Is een toestel van 2015...
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 336 keer
- Bedankt: 29 keer
Op de EdgeRouter X kan je ook OpenWrt op zetten mocht je je druk maken over veiligheid e.d. Met mwan3 kan je ook multiwan optuigen.
EDPnet Fiber XS 150/50 .:. Hardware: (OpenWrt 24.10 HEAD): MikroTik RB5009UG+S+IN ◌ ZyXEL GS1900-10HP PoE+ ◌ TP-Link EAP615-Wall (802.11ax) ◌ Netgear WAX202 (802.11ax) ◌ Netgear GS108T v3