Muffe geur in kelder ?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
- Bedankt: 38 keer
Ondanks momenteel een vochtigheidsgraad van 55-60% en een temperatuur van 16-17 graden hebben we toch last van een muffe geur in de kelder.
Huis staat er inmiddels 22 jaar maar hebben hier nooit zoveel last van gehad dat de muffe geur duidelijk aanwezig is bij het betreden van de kelder. Wel kleding die in de kelder in een kast lag opgeborgen die een muffe geur had. Verder ook nooit vochtproblemen gehad.
Nu heb ik een half jaar geleden een warmtepompboiler in de kelder geplaatst die momenteel lucht uit de kelder haalt en de koude lucht naar buiten blaast maar dit lijkt geen verschil te maken. In de zomer is het net omgekeerd, warme lucht van buiten en de koude lucht in de kelder.
(ik zou denken dat er dan al zeker een beter ventilatie in de kelder aanwezig is want de boiler staat ongeveer in het midden van de kelder)
Ook zijn er voldoende verluchtingsgaten aanwezig in de kelder lijkt mij en er staan ook geen deuren of dergelijke in.
Ik begrijp trouwens niet hoe er bij een dergelijke lage luchtvochtigheid toch die muffe geur kan ontstaan.
We waren ook al aan het denken om eventueel ook in de winter lucht van buiten aan te zuigen en droge koude lucht in de kelder te blazen maar ik heb daarover ook al de opmerking gekregen dat je dan alles in de kelder extra gaat afkoelen en wanneer en dan warmere lucht van buiten binnenkomt dit weer condens gaat geven.
Of ventileren we nu misschien te veel, dat de wp-boiler zoveel lucht van buiten naar binnen trekt dat daardoor die muffe geur ontstaat ?
Heeft iemand een idee wat we hieraan kunnen doen ?
Huis staat er inmiddels 22 jaar maar hebben hier nooit zoveel last van gehad dat de muffe geur duidelijk aanwezig is bij het betreden van de kelder. Wel kleding die in de kelder in een kast lag opgeborgen die een muffe geur had. Verder ook nooit vochtproblemen gehad.
Nu heb ik een half jaar geleden een warmtepompboiler in de kelder geplaatst die momenteel lucht uit de kelder haalt en de koude lucht naar buiten blaast maar dit lijkt geen verschil te maken. In de zomer is het net omgekeerd, warme lucht van buiten en de koude lucht in de kelder.
(ik zou denken dat er dan al zeker een beter ventilatie in de kelder aanwezig is want de boiler staat ongeveer in het midden van de kelder)
Ook zijn er voldoende verluchtingsgaten aanwezig in de kelder lijkt mij en er staan ook geen deuren of dergelijke in.
Ik begrijp trouwens niet hoe er bij een dergelijke lage luchtvochtigheid toch die muffe geur kan ontstaan.
We waren ook al aan het denken om eventueel ook in de winter lucht van buiten aan te zuigen en droge koude lucht in de kelder te blazen maar ik heb daarover ook al de opmerking gekregen dat je dan alles in de kelder extra gaat afkoelen en wanneer en dan warmere lucht van buiten binnenkomt dit weer condens gaat geven.
Of ventileren we nu misschien te veel, dat de wp-boiler zoveel lucht van buiten naar binnen trekt dat daardoor die muffe geur ontstaat ?
Heeft iemand een idee wat we hieraan kunnen doen ?
-
- Elite Poster
Ik zou willen dat het waar was maar spijtig genoeg niet nee.StarWing schreef: 18 nov 2023, 16:58 Ligt er nergens ongedierte te rotten, of een bak met enkele rotte patatten? Ik spreek uit ervaring dat dat ook serieus kan ruiken.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
- Bedankt: 45 keer
Ook iets wat de oorzaak kan zijn, wegens zelf meegemaakt: gebroken rioolbuis onder de vloer... Maar dan hebben we het over een duidelijke 'rioolgeur'. Ik weet niet hoe zich dat verhoudt tot een 'muffe' geur?
- cptKangaroo
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 748 keer
- Bedankt: 250 keer
- Recent bedankt: 2 keer
Je zou de ventilatiebuizen eens kunnen nakijken of er nergens een hoop stof in ligt, en misschien proberen om de sterkte te localiseren indien je iets hebt om de ruimtes wat af te sluiten (plastic folie of zo). Staat er buiten iets van machine of afvoer dicht bij een ventilatiegat? Bijvoorbeeld een regenpijp die als verluchting van het riool dienst doet maar waar een blad in blijven hangen is?
-
- Elite Poster
Hier is het gewoon muffe geur en de grond is een betonnen vloerplaat.
Alles van riolering hangt tegen het plafond aan.
Ventilatiegaten zijn ook allemaal helemaal open en niets van afvoer in de buurt.
Momenteel met dit natte weer een vochtigheid van 62% bij 16,5 graden.
Voor de wp boiler er stond werd het zelden kouder dan 18 graden hier.
Ik stel me de vraag ventileer ik te veel of te weinig ?
Alles van riolering hangt tegen het plafond aan.
Ventilatiegaten zijn ook allemaal helemaal open en niets van afvoer in de buurt.
Momenteel met dit natte weer een vochtigheid van 62% bij 16,5 graden.
Voor de wp boiler er stond werd het zelden kouder dan 18 graden hier.
Ik stel me de vraag ventileer ik te veel of te weinig ?
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 42 keer
- Bedankt: 27 keer
Afvoerputje of wasbak/gootsteen waar de sifon droog staat? Dan kan je ook rioolgeur krijgen.
Als je afvoerputje of wasbak daar hebt, voor de zekerheid eens wat water ingieten om de sifon te vullen en kijken of het een verschil maakt
Het lokaliseren van de oorsprong zou al veel kunnen helpen, maar de oorsprong van een geur is soms moeilijk te vinden
Als je afvoerputje of wasbak daar hebt, voor de zekerheid eens wat water ingieten om de sifon te vullen en kijken of het een verschil maakt
Het lokaliseren van de oorsprong zou al veel kunnen helpen, maar de oorsprong van een geur is soms moeilijk te vinden
-
- Elite Poster
Het gaat om een muffe geur. Er is niets van wasbak, cyphon of wat dan ook met water te maken heeft in de kelder.
Maar ondanks de lage vochtigheid zijn er toch lichte schimmelsporen op oude lederen stoelen die er staan.
Is er nu te veel ventilatie of te weinig ik weet het niet meer?
Ik denk bij teveel ventilatie aan een koudere kelder waar warmere lucht van buiten wordt ingezogen door de wp boiler en die dan voor vocht gaat zorgen en tenslotte voor die muffe geur.
Wat is de oplossing meer ventileren of net minder?
Maar ondanks de lage vochtigheid zijn er toch lichte schimmelsporen op oude lederen stoelen die er staan.
Is er nu te veel ventilatie of te weinig ik weet het niet meer?
Ik denk bij teveel ventilatie aan een koudere kelder waar warmere lucht van buiten wordt ingezogen door de wp boiler en die dan voor vocht gaat zorgen en tenslotte voor die muffe geur.
Wat is de oplossing meer ventileren of net minder?
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
- Bedankt: 23 keer
Hoe meet je uw vochtigheid? Er is een verschil tussen absolute vochtigheid en relatieve vochtigheid.
Als ik plan van de kelder zie, en goed begrijp, zijn er plekken waar er weinig verluchting is, en er stilstaande lucht kan zijn.
Persoonlijk vind ik een kelder niet echt geschikt voor kleren of leder.
Als ik plan van de kelder zie, en goed begrijp, zijn er plekken waar er weinig verluchting is, en er stilstaande lucht kan zijn.
Persoonlijk vind ik een kelder niet echt geschikt voor kleren of leder.
-
- Pro Member
Te veel verluchten bestaat niet.... het enige dat je daardoor kan bereiken is dat de temperatuur daardoor in de winter te koud kan worden.
Het is nog altijd 16-17graden, dat zal het niet zijn.
Daarom best de relatieve luchtvochtigheid meten met een deftig toestel (te koop vanaf 10 euro ofzo?)
En vooral meten op verschillende plekken. Zelfs in mijn living kan er een verschil zijn, van 5% ofzo, afhankelijk waar ik meet. Vooral zoeken naar plekken, die geen luchtbeweging hebben.
Lufhtontvochtiger kan zeker helpen, maar verbruikt wel iets aan stroom. Dat is natuurlijk op te vangen met zonnepaneeltjes.
Het is nog altijd 16-17graden, dat zal het niet zijn.
Daarom best de relatieve luchtvochtigheid meten met een deftig toestel (te koop vanaf 10 euro ofzo?)
En vooral meten op verschillende plekken. Zelfs in mijn living kan er een verschil zijn, van 5% ofzo, afhankelijk waar ik meet. Vooral zoeken naar plekken, die geen luchtbeweging hebben.
Lufhtontvochtiger kan zeker helpen, maar verbruikt wel iets aan stroom. Dat is natuurlijk op te vangen met zonnepaneeltjes.
-
- Elite Poster
Je mag me altijd advies geven waar ik een degelijke(correcte) luchtvochtigheidsmeter kan vinden.Freec schreef: 19 nov 2023, 13:08 Daarom best de relatieve luchtvochtigheid meten met een deftig toestel (te koop vanaf 10 euro ofzo?)
Van de andere kant, wanneer je nu de lucht van buiten met een vochtigheid van 98% binnen trekt moet het wel vochtig worden in de kelder.
- Ratface
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 70 keer
- Bedankt: 64 keer
Indien je de beslissing zou nemen om een luchtontvochtiger te kopen mag je mij contacteren via PM als je wil. Ik heb er nog ene staan van delonghi, ding is in nieuwstaat, heeft praktisch geen draaiuren.
-
- Elite Poster
Ik heb hier al een luchtontvochtiger staan maar dat is dweilen met de kraan open.Ratface schreef: 19 nov 2023, 21:02 Indien je de beslissing zou nemen om een luchtontvochtiger te kopen mag je mij contacteren via PM als je wil. Ik heb er nog ene staan van delonghi, ding is in nieuwstaat, heeft praktisch geen draaiuren.
Vochtige lucht van buiten naar binnen trekken en dan met de luchtonvochtiger het vocht uit de kelderlucht gaan halen en het ding verbruikt dan nog eens 170 watt in werking en voor dergelijke kelder is dat heel vaak zeker als je weet dat de wp-boiler 400m³/lucht per uur binnenzuigt.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 230 keer
- Bedankt: 140 keer
- Recent bedankt: 8 keer
Als je aan beide kanten van de kelder een luchtgat met buis naar buiten hebt kan je een ventilator plaatsen, die zuigt de slechte lucht naar buiten terwijl er steeds nieuwe inkomt. Heb al maanden eentje in gebruik en sindsdien geen stank meer in een vochtige kelder. Verbruikt 15 watt.
-
- Pro Member
Je slaat relatieve en absolute vochtigheid door elkaar.karine schreef: 19 nov 2023, 17:58Je mag me altijd advies geven waar ik een degelijke(correcte) luchtvochtigheidsmeter kan vinden.Freec schreef: 19 nov 2023, 13:08 Daarom best de relatieve luchtvochtigheid meten met een deftig toestel (te koop vanaf 10 euro ofzo?)
Van de andere kant, wanneer je nu de lucht van buiten met een vochtigheid van 98% binnen trekt moet het wel vochtig worden in de kelder.
Daarnet mijn living verlucht... was 61%... ramen opengezet, was 10 graden buiten met een vochtigheid van 91% .... en toch is de vochtigheid in huis gedaald door te verluchten van 61% naar 58%. En dat op een kwartier verluchten. Langer verluchten zou de vochtigheid nog iets meer laten dalen, maar ook de warmte uit mijn huis halen.
Tip : meet de vochtigheid niet met een vochtigheidsmeter die tegen een koude muur hangt. Dit geeft een hogere waarde, omdat de koude muur meer vocht vasthoud. Meet op verschillende plekken, en vooral in de plekken waar er weinig tot geen luchtstroom is. Een gewone ventilator kan al helpen om dat probleem op te lossen.
Ik gebruik vochtigheidsmeters van tuya. Kosten op ali iets van 10 euro stuk. Echt professioneel zijn ze niet, maar wel close bij juist.
-
- Elite Poster
Zal eens kijken voor die vochtigheidsmeters.
Maar even samengevat.
Dat idee met die ventilator speel ik al langer mee en heb ik hier trouwens ook liggen. Is een toestel(Vortice) dat normaal in het plafond van een toilet wordt gestoken maar heel wat m³ lucht kan verplaatsen per uur en verbruik is inderdaad maar een 15 watt.
Maar even samengevat.
Dat idee met die ventilator speel ik al langer mee en heb ik hier trouwens ook liggen. Is een toestel(Vortice) dat normaal in het plafond van een toilet wordt gestoken maar heel wat m³ lucht kan verplaatsen per uur en verbruik is inderdaad maar een 15 watt.
-
- Elite Poster
Intussen een goede(correcte) vochtigheidsmeter geplaatst en op verschillende plaatsen in de kelder gemeten en er is nu een vochtigheid van 64% en 15,2 graden.
Sinds gisteren 10u staat er nu ook 24/24 een ventilator aan het uiteinde van de kelder te draaien maar of dit iets uithaalt bij dergelijke oppervlakte betwijfel ik wel. Ik had enkele A4 papieren aan het plafond opgehangen en veel bewegen ze in ieder geval niet.
Maar wat denken jullie van die 64% vochtigheid ?
Sinds gisteren 10u staat er nu ook 24/24 een ventilator aan het uiteinde van de kelder te draaien maar of dit iets uithaalt bij dergelijke oppervlakte betwijfel ik wel. Ik had enkele A4 papieren aan het plafond opgehangen en veel bewegen ze in ieder geval niet.
Maar wat denken jullie van die 64% vochtigheid ?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
- Bedankt: 67 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Heb je een ventilator of een afzuiging geplaatst ? De luchtvochtigheid gaat niet dalen als je de vochtige lucht gewoon wat in het rond gaat blazen.
Heb je misschien ook een kruipkelder ?
-
- Elite Poster
Het is een afzuiging, type zoals in een badkamer wordt gebruikt.devastator schreef: 21 nov 2023, 16:10 Heb je een ventilator of een afzuiging geplaatst ? De luchtvochtigheid gaat niet dalen als je de vochtige lucht gewoon wat in het rond gaat blazen.
Alles is kelder, dus geen kruipkelder.
Op het eerste zicht lijkt de muffe geur wel minder te zijn.
-
- Elite Poster
Muren zijn volledig uit beton. Ik zou de vochtigheidsmeter tegen de muur kunnen bevestigen.Block schreef: 21 nov 2023, 20:33 Kan je de vochtigheidsgraad van de muur zelf meten in de kelder of is deze helemaal betegeld?
-
- Elite Poster
Vanmorgen tegen de keldermuur, vochtigheid van 60%, temperatuur van 14,4 graden.liber! schreef: 22 nov 2023, 10:30 64% is niet zo veel voor een kelder, wat is de luchtvochtigheid in huis?
Woonkamer, vochtigheid van 55%, temperatuur van 19,4 graden.
Toegevoegd na 5 uren 51 minuten :
Intussen met de droge lucht buiten, 14,4 graden in de kelder en een vochtigheid van 55%.
Toegevoegd na :
Intussen met de droge lucht buiten, 14,4 graden in de kelder en een vochtigheid van 55%.
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
- Bedankt: 673 keer
En hoe zit het met de geur, want daar ging het toch om ?
J.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
-
- Elite Poster
De geur is weg nu.
Ik stel me wel de vraag of het nu nog zin heeft om de ventilator constant te laten aan staan?
Het gaat anders misschien te koud worden daar en de lucht is toch droog nu.
Ik stel me wel de vraag of het nu nog zin heeft om de ventilator constant te laten aan staan?
Het gaat anders misschien te koud worden daar en de lucht is toch droog nu.
- Dizzy
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
- Bedankt: 709 keer
- Recent bedankt: 5 keer
Je hebt een probleem, je zoekt een oplossing die het probleem oplost, je stopt met de oplossing... Wat zou er gebeuren?
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
-
- Pro Member
Beetje gelijk een ontvochtiger.... een ontvochtiger laat je eigenlijk aanstaan. In het begin slaat hij dan amper af, of maar kort, omdat alles nog vocht afgeeft. Als je die een maandje laat draaien, zal hij veel meer afslaan, omdat alles (meubels, muren, ...) drooggetrokken is.
-
- Elite Poster
Ik vraag me alleen af of de muffe geur is weggegaan door de koude van buiten waardoor de luchtvochtigheid nu aardig is gedaald tot momenteel 54% OF dat de muffe geur is weggegaan door die ene kleine ventilator in een kelder van 370m³ ?Dizzy schreef: 23 nov 2023, 09:21 Je hebt een probleem, je zoekt een oplossing die het probleem oplost, je stopt met de oplossing... Wat zou er gebeuren?
- cptKangaroo
- Elite Poster
't Zal dan misschien toch gewoon aan een gebrek aan luchtstroming liggen in bepaalde delen?
Bij onze stookolie ketel in de kelder moest het openhangende kelderraam vervangen worden door 2 gaten waarbij uit het ene gat een buis tot net boven de grond moest hangen. Door het verschil in hoogte wordt er een luchtcirculatie gecreëerd.
Ik heb dat uitgevoerd door een xps isolatieplaat in het kelderraam te monteren, met daarin de gaten van 12.5cm uitgezaagd. Zo hoog mogelijk voor het gewone gat, en daar zit nog een rioolbuis bochtje in om wat zijdelings te richten, en in het onderste gat ernaast hangt dan een flexibele aluminium buis zoals voor een dampkap afvoer tot net boven de vloer. Je kan beiden mooi laten klemmen in die xps en ik moet zeggen dat dat minder kou in de kelder lijkt te brengen dan het openhangende raam.
Bij onze stookolie ketel in de kelder moest het openhangende kelderraam vervangen worden door 2 gaten waarbij uit het ene gat een buis tot net boven de grond moest hangen. Door het verschil in hoogte wordt er een luchtcirculatie gecreëerd.
Ik heb dat uitgevoerd door een xps isolatieplaat in het kelderraam te monteren, met daarin de gaten van 12.5cm uitgezaagd. Zo hoog mogelijk voor het gewone gat, en daar zit nog een rioolbuis bochtje in om wat zijdelings te richten, en in het onderste gat ernaast hangt dan een flexibele aluminium buis zoals voor een dampkap afvoer tot net boven de vloer. Je kan beiden mooi laten klemmen in die xps en ik moet zeggen dat dat minder kou in de kelder lijkt te brengen dan het openhangende raam.
-
- Elite Poster
We gaan nu(uiteindelijk) ons kelderprobleem oplossing.
De enige optie zowel intussen van particulieren als van professionelen gehoord is tijdens de zomermaanden een ontvochtiger te plaatsen.
We twijfelen tussen één van deze twee toestellen maar als iemand anders nog advies heeft horen we het graag.
De vereisten zijn dat ze automatich de vochtigheid op peil houden en dat ze automatisch het water kunnen naar boven pompen.(+-2meter)
Ook al is er tijdens de zomermaanden vaak elektriciteit genoeg is een zuinig toestel ook wel belangrijk.
Kelderoppervlakte is 155m² of 378m³. Temperatuur inde kelder is nu rond de 16-18 graden en tegen de zomer gaat dit naar 20-21 graden.
1: Fral FDNF44 - Luchtontvochtiger (LIPU) €1400
https://www.fral.be/product/luchtontvoc ... fd44-lipu/
2: Air & Me Rohan - Luchtontvochtiger €450
https://www.airsain.be/product/luchtont ... -me-rohan/
@cptKangaroo
Wat jij gedaan hebt met die buizen, merk je daar nog steeds verbetering mee?
Misschien zou dat ook bij ons naast plaatsen van de ontvochtiger nog een tweede optie kunnen zijn?
De enige optie zowel intussen van particulieren als van professionelen gehoord is tijdens de zomermaanden een ontvochtiger te plaatsen.
We twijfelen tussen één van deze twee toestellen maar als iemand anders nog advies heeft horen we het graag.
De vereisten zijn dat ze automatich de vochtigheid op peil houden en dat ze automatisch het water kunnen naar boven pompen.(+-2meter)
Ook al is er tijdens de zomermaanden vaak elektriciteit genoeg is een zuinig toestel ook wel belangrijk.
Kelderoppervlakte is 155m² of 378m³. Temperatuur inde kelder is nu rond de 16-18 graden en tegen de zomer gaat dit naar 20-21 graden.
1: Fral FDNF44 - Luchtontvochtiger (LIPU) €1400
https://www.fral.be/product/luchtontvoc ... fd44-lipu/
2: Air & Me Rohan - Luchtontvochtiger €450
https://www.airsain.be/product/luchtont ... -me-rohan/
@cptKangaroo
Wat jij gedaan hebt met die buizen, merk je daar nog steeds verbetering mee?
Misschien zou dat ook bij ons naast plaatsen van de ontvochtiger nog een tweede optie kunnen zijn?
- cptKangaroo
- Elite Poster
Die buis werkt erg goed, al was het bij ons voornamelijk vanwege de regelgeving rond die stookketel.
Wat zijn de rode en gele lijnen op dat eerste plannetje? Aanwezige muurdoorgangen of voorgestelde, hoog of laag geplaatst, etc.? Tussen de kelderruimtes links en rechts bovenaan het plan zit geen doorgang/deur, terwijl daar misschien wel een circulatie mee zou kunnen ontstaan.
De schouw in die linkse ruimte zou ook een serieus effect kunnen hebben als je ze openmaakt, indien deze momenteel niet (meer) in gebruik is.
Je zou ook de aanzuiging van die boiler anders kunnen leggen en eventueel zelfs enkele luchtgaten dichtmaken om een duidelijke flow te creëren ipv willekeurige aanzuigrichtingen die elkaar dan op sommige punten mogelijk opheffen.
Wat zijn de rode en gele lijnen op dat eerste plannetje? Aanwezige muurdoorgangen of voorgestelde, hoog of laag geplaatst, etc.? Tussen de kelderruimtes links en rechts bovenaan het plan zit geen doorgang/deur, terwijl daar misschien wel een circulatie mee zou kunnen ontstaan.
De schouw in die linkse ruimte zou ook een serieus effect kunnen hebben als je ze openmaakt, indien deze momenteel niet (meer) in gebruik is.
Je zou ook de aanzuiging van die boiler anders kunnen leggen en eventueel zelfs enkele luchtgaten dichtmaken om een duidelijke flow te creëren ipv willekeurige aanzuigrichtingen die elkaar dan op sommige punten mogelijk opheffen.
-
- Elite Poster
Die rode en gele strepen zijn doorgangen in de muren. De schouw staat zelfs niet in de kelder.
We zouden wel eventueel 3 stromingen kunnen maken in de kelder die van voren naar achteren lopen maar of dit allemaal zin heeft weet ik niet. Er is momenteel een goede flow in de kelder.
Als dan de ontvochtiger de rest nog oplost is het probleem ook van de baan.
We zouden wel eventueel 3 stromingen kunnen maken in de kelder die van voren naar achteren lopen maar of dit allemaal zin heeft weet ik niet. Er is momenteel een goede flow in de kelder.
Als dan de ontvochtiger de rest nog oplost is het probleem ook van de baan.