Ik ga me een nieuwe computer maken, het is al van 2015 geleden dat ik dat nog gedaan heb.
Maar tot nu toe heb ik altijd mijn cpu met lucht gekoeld, dus zo een (dikke)
blok met een ventilator op de cpu.
Nu ben ik al even aan het rondkijken naar onderdelen en af en toe kwam ik dan ook
AIO waterkoeling tegen.
Ik heb al verschillende reviews gezien en wat testen, maar heeft het zoveel meer voordelen dan luchtkoeling?
Ik stel deze vraag hier om toch eens te horen wat jullie er van denken.
AIO waterkoeling of luchtkoeling?
- cptKangaroo
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 748 keer
- Bedankt: 250 keer
Als je een topmodel cpu in gedachte hebt, ga je toch best voor een AIO wegens de trend om thermal throttling in te zetten als limiterende politieman van de clocksnelheden. Je hoeft je waarschijnlijk ook geen zorgen te maken over het al-dan-niet passen van de heatsink/koeler tussen de omringende delen en het ram, maar de ventilatie heeft dan weer wat extra aandacht nodig.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 230 keer
- Bedankt: 140 keer
Hangt er vanaf hoe groot je AIO is, 240mm (Corsair H100 bv.) is aan de kleine kant en in bepaalde gevallen minder goed dan een goede luchtkoeler als de Noctua NH-D15
De (kleine) AIO gaat de warmte goed kunnen wegnemen bij korte pieken, maar als het aanhoudend blijft is deze snel verzadigd, en heb je een grotere radiator nodig.
De (kleine) AIO gaat de warmte goed kunnen wegnemen bij korte pieken, maar als het aanhoudend blijft is deze snel verzadigd, en heb je een grotere radiator nodig.
Daarvoor zijn er backplates.
- PowerSoft
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
- Bedankt: 3 keer
Vorige maand een nieuwe pc gebouwd en ik ben voor een 420mm AIO gegaan. Dan heb je wel een ruime case nodige natuurlijk. Een gemak om te installeren en geen zorgen over thermal throttling.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 49 keer
- Bedankt: 41 keer
Hier voor een 13700k een Arctic freezer 360 gekozen, meer plaats voor bvb aan de RAM te kunnen, deze hangt boven in de case en als de kamer 30°C is net geen thermal throttling 
Arctic doet nu sales, 86eur voor de arctic freezer 360 en nog 7.5eur verzending. (en 6 jaar garantie, vooral daarom dat ik arctic koos ipv andere AIO's en arctic is goed gereviewed.)

Arctic doet nu sales, 86eur voor de arctic freezer 360 en nog 7.5eur verzending. (en 6 jaar garantie, vooral daarom dat ik arctic koos ipv andere AIO's en arctic is goed gereviewed.)
Telenet ONE: https://www.speedtest.net/my-result/d/7 ... 3afbda.png
Telenet ONE for one (mobiel): 300kbps in Gent-Sint-Pieters
maar de upload is wel gewoon 20Mbps
Telenet ONE for one (mobiel): 300kbps in Gent-Sint-Pieters