Ontwikkelingen inzake hernieuwbare energie

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Forumregels
1. De gedragsregels zijn ook hier van toepassing. We verwachten van iedereen in de eerste plaats respect voor de andere users
2. Er zal hier veel minder moderatie gebeuren op inhoud, maar wel meer moderatie op users. Dit betekent concreet dat we discussies in principe niet zullen afsluiten, users die geen zin hebben om de discussie verder te zetten, worden aangemoedigd om zelf de discussie te stoppen / negeren. Dit kan tot iets fellere discussie leiden, maar altijd met respect voor de mede-users!
Daar tegenover staat dat we users kunnen de toegang ontnemen uit dit subforum indien ze het naar ons afwegen te bont maken. Dit kan tijdelijk, dan wel definitief zijn en dit zal zonder enige verantwoording gebeuren
3. Indien u liever de topics uit dit forum niet ziet in de lijst van nieuwe posts, wordt dan lid van de groep "Opt out maatschappelijke uitdagingen in new posts" via deze link: ucp.php?i=167
4. Dit subforum mag op geen enkele manier een platform worden voor militanten / om duidelijk politiek te voeren. Userbase is en blijft een onafhankelijk forum met een duidelijke focus op technische onderwerpen
Gesloten
wimvg
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Te Koop forum

Lijkt mij een goed idee om NIMBY wat tegen te gaan.
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 518 keer
Bedankt: 1176 keer

Voor zij die het moeilijk hebben op een link te klikken

Toch maar de link voor zij die wel kunnen klikken: https://www.standaard.be/cnt/dmf20230918_97528166
Fluxys stapt in Omaanse gasnetbeheerder
Het Belgische gasnetbedrijf Fluxys wordt een kerninvesteerder in de gasnetbeheerder van Oman. De Golfstaat wil uitgroeien tot een van de grootste producenten van groene waterstof ter wereld.
De Golfstaat plant gigantische investeringen in fabrieken voor de productie van waterstof, wat veel energie vergt. Het wil ook grootschalige zonne-energie- en windenergieparken aanleggen om de waterstofproductie volledig te vergroenen. Al die plannen vergen grote investeringen in het Omaanse gasnet. De beursgang moet helpen om het nodige geld daarvoor te kunnen verzamelen.
Maar het bedrijf (Fluxys), dat voor meer dan driekwart in handen is van de Belgische gemeenten, staat voor een grote uitdaging. Fossiele energiebronnen zoals aardgas zullen de komende decennia meer en meer vervangen worden. De strategie van Fluxys is om het bedrijf om te vormen en groene waterstof en CO₂ te gaan vervoeren. Zo bestudeert het de mogelijkheid om in de fusiehaven Antwerpen/Zeebrugge een terminal te bouwen voor de overslag van groene ammoniak, een afgeleide van groene waterstof.
Dus de Vlaamse gemeenten sabotteren via het capaciteitstarief van Fluvius (en met goedkeuring van de VREG), de overstap naar elektrificatie
maar tegelijk investeren ze wel, via Fluxys, in producenten en pijpleidingen van/voor waterstof.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 384 keer
Bedankt: 740 keer

@waterstof:
DENEMARKEN: ALLE WATERSTOFSTATIONS DICHT
https://www.autoweek.nl/autonieuws/arti ... ons-dicht/

Tankstations voor waterstof alweer gesloten in Scandinavië
https://www.hln.be/tech/tankstations-vo ... ~a4cd1442/

Shell sluit ‘stilzwijgend’ waterstofstations in Verenigd Koninkrijk
https://www.tankpro.nl/waterstof/2022/1 ... oninkrijk/

Britse waterstoftankstations sluiten massaal na wegblijven klanten
https://www.wattisduurzaam.nl/42715/ene ... n-klanten/
MacMini M1 - MacMini M2 - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: KrSi78
Uitgedeelde bedankjes: 333 keer
Bedankt: 227 keer
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

Tja, hoeveel auto's rijden er op waterstof? Een beetje kip-ei-situatie...
Computer(k)nul
cadsite
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 311 keer
Bedankt: 710 keer
Provider
Te Koop forum

Ik vind dat een héél verstandige zet.
Belgissschenaap
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 119 keer
Bedankt: 137 keer

Waterstof is sowieso belangrijk voor de toekomst, al is het maar voor de industrie. Niet per se voor elektrisch rijden.

Zolang we maar onze bronnen spreiden, zodat we ook voor waterstof niet te afhankelijk worden van 1 partij/blok.
Er zal dus sowieso eigen productie voor nodig zijn in België zelf op momenten van overaanbod electriciteit.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 328 keer

Op die paar uren op die paar dagen op een jaar dat er in Belgie een overaanbod elektriciteit is zal er niet veel waterstof geproduceerd worden …
… laat staan dat dergelijke installatie rendabel is.
heist_175
Moderator
Moderator

Ik niet dat het zo zwart-wit hoeft te zijn.
Je kan in bepaalde regio's in België een overschot aan HE-elektriciteit hebben en in andere een tekort aan HE-elektriciteit.
Ofwel trek je dan bijkomende kabels, waarvoor allerlei wappies actiecomit's oprichten, ofwel focus je het teveel op H-productie, die je in (bestaande) pijpen kan transporteren.

Net zo min weet ik of rendabiliteit belangrijk is.
Als je ziet hoe er met subsidies gesmeten wordt naar nucleair of fossiel, waarom zou er geen "koene ridder" opstaan om ook waterstof te verdrinken in subsidies? Het past vermoedelijk wel in deze of gene natte droom van een politieke partij (of coalitie) die wil inzetten of "strategische autonomie"?

Ik heb geen glazen bol, maar H-productie in de zomer (wegens structureel overschot) om hetzij de nachten, hetzij wat koudere maanden te overbruggen of verzachten, zie ik in BE nog wel gebeuren. Maar een binnenlandse productie die ons volledig onafhankelijk maakt, dat zie ik niet gebeuren.
Vandaar de nood aan import en dus overslag etc.
cadsite
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 311 keer
Bedankt: 710 keer
Provider
Te Koop forum

heist_175 schreef: 25 sep 2023, 09:03 Ofwel trek je dan bijkomende kabels, waarvoor allerlei wappies actiecomit's oprichten,
Je kan die mensen nu wel wegzetten als wappies, maar heb je zelf al eens onder zo'n kabel gestaan?
Een paar jaar terug heb ik in Frankrijk onder zo'n hoogspanningskabel gewandeld. Het gesis dat daarvan uitkomt is echt verschrikkelijk irritant. Mooi kan je dat ook niet noemen, dus een waardevermindering van je woning is ook niet weg te wuiven onder 'ach-wappies'.
heist_175
Moderator
Moderator

Het gaat niet over de geïmpacteerden: daar zijn regelingen voor, die ook in andere dossiers toegepast worden, zonder veel getamboer.
Er is wel wat meer protest dan de paar tientallen woningen & bedrijven die impact hebben van Ventilus. En er wordt vanalles bijgesleurd :).
duizend
Elite Poster
Elite Poster

heist_175 schreef: 25 sep 2023, 09:03 Net zo min weet ik of rendabiliteit belangrijk is.
Dat is wel duidelijk dat je dat niet beseft.
Het structureel tekort in de winter oplossen door een roundtrip via de enkele uren op enkele dagen overschot in de zomer met dan nog een roundtrip langs H waarbij je 60% van de energie verliest.

Strak plan hoor … :lol:
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

Duitse minister twijfelt aan uitfasering kolencentrales in 2030

https://www.hln.be/buitenland/duitse-mi ... ~aba865b2/

“Zolang er geen duidelijkheid is over beschikbare en betaalbare energie, moeten we stoppen met dromen over een uitfasering in 2030"

Slechts 3 sleutelwoorden in heel dit artikel: stoppen met dromen
heist_175
Moderator
Moderator

Niet vergeten dat de geciteerde politieker van de FDP is, die zelfs in de eigen coalitie niet graag teveel bloemetjes geeft aan de groene mede-regerende partij.

Tenzij de regels nu ook voor kolencentrales "aangepast" zouden worden, is het nog maar te bekijken of kolencentrales goedkoper zijn dan wind en/of PV.
Niet vergeten dat je voor kolencentrales ETS-bijdragen moet betalen...

En dus volgens mij zitten er wel andere sleutelwoorden in uw citaaat: betaalbare energie
En laten zon en wind daar nu net heel sterk in zijn :).
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

heist_175 schreef: 02 nov 2023, 15:50 Dus jij citeert een politicus, blablabla
Ik citeer een artikel uit de krant. Nieuwe poging wagen Heist?
En lees nog eens mijn reactie. Al is die appelblauwzeegroen van politieke kleur. Maakt mij niet uit. Voor jou maakt het ALTIJD uit, ongeacht het topic op dit forum. Jij kunt geen enkel topic uit de weg gaan of je moet er willens nillens de politiek bij betrekken.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

heist_175 schreef: 02 nov 2023, 15:57 Je citeert een minister via een artikel uit een krant.
Nogmaals, ik citeer een krantenartikel, geen minister. En daar ging je weer met de politiek. Peilingen, verkiezingen,... Ge kunt het gewoon niet laten om altijd en overal de politiek bij te betrekken. Wederom bij gebrek aan pasklare antwoorden.
En als ik écht die minister wil citeren, dan ga ik wel op zoek naar de originele tekst of uitspraak van die minister en baseer ik mij niet op een artikel in de krant.
Laatst gewijzigd door Jack Daniels 02 nov 2023, 16:04, in totaal 1 gewijzigd.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

Dat, beste Heist is de titel van het artikel. Je bent er ook niet vies van om een ander naar uw hand te (proberen) zetten. Voorgaande reactie is het zoveelste bewijs. En zoals ik al schreef: als ik écht die minister wil citeren, dan ga ik op zoek naar de originele tekst of uitspraak en baseer ik mij niet op een artikel in de krant.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

Dizzy schreef: 02 nov 2023, 16:20 Kan je antwoorden op de vraag waarom je investeerde in iets waar je blijkbaar niet in gelooft?
Als jij mij kan verwijzen naar 1 van mijn reacties waar staat dat ik er niet in geloof.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

De vraag was waar staat dat ik er niet in geloof? Windmolens worden stil gelegd tijdens een storm en ZP produceren niet tijdens de nacht. Heeft niks met geloof te maken maar is de realiteit. Nogmaals, waar staat dat ik er niet in geloof? Dizzy kennende zal hij weer eens het antwoord schuldig blijven. Die kan ondertussen mee met ivob.
Ik maak het je nog makkelijker. Waarom investeren in iets waar je niet in gelooft?
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

Dizzy schreef: 02 nov 2023, 16:41
Slechts 3 sleutelwoorden in heel dit artikel: stoppen met dromen
Iets een droom noemen lijkt me geen teken van geloof.
Gij moogt Heist ook een handje geven, beiden in hetzelfde bedje ziek. Die woorden zijn niet de mijne maar komen letterlijk uit dat krantenartikel. Dizzy is er ook niet vies van om iets naar zijn hand te zetten.
on4bam
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 304 keer
Bedankt: 631 keer
Provider

Modbreak:
Voila, beetje opgekuist. De op-de-man reacties verwijderd.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 115 keer
Bedankt: 182 keer

Geen toekomst meer voor waterstofauto's
Het doek lijkt definitief te vallen voor de waterstofauto. Zelfs de grootste ambassadeur van het rijden op waterstof, Toyota, gelooft er niet meer in. Eerder haakten al Mercedes-Benz en BMW af bij de ontwikkeling van personenauto’s die op waterstof rijden.

https://www.ad.nl/auto/geen-toekomst-me ... ook.com%2F
R2D2
Elite Poster
Elite Poster

Waterstof lijkt wel een luchtkasteel te zijn waar weer veel subsidies naar toe gaat en zal gaan maar het lijkt in veel gevallen niet het beste traject.

https://www.transportenvironment.org/di ... ity-check/
Belgissschenaap
Elite Poster
Elite Poster

Grmbl

Waterstof is op dit eigenste moment enorm belangrijk voor industrie. Er is een reden dat er al km's leidingen in Belgie liggen. Die worden ook intensief gebruikt.

Waterstofgas worst nu verder opgeschaald voor industriele processen en kan makkelijk aardgas vervangen. (Hoogovens bvb)

Waterstof voor mobiliteit zal enkel maar voor vrachtwagens nuttig zijn en dat moet nog blijken. Het is een kwestie van kosten baten en efficientie van energieopslag.

Dus er komt sowieso meer waterstof beschikbaar, mogelijks zal de transportsector dan waterstof als een valabele brandstof beschouwen, maar mogelijks ook niet.

Pas indien vrachtwagens echt massaal op waterstof zullen rijden, zal deze misschien zoals diesel indertijd overslaan op consumnetentoepassingen.
Diesel was ook ooit een BS brandstof voor een consumentenwagen. Tot plots overal diesel was door de industrie en logistieke sectoren.

'T is niet omdat nu iets afgeschreven is, dat het finaal afgeschreven is, sommige dingen zijn er op het verkeerde moment. En mogelijks is de toekomst nog helemaal anders, wie zal het zeggen.

Maar op dit moment is waterstof belangrijk voor de industrie en zal het nog belangrijker worden. Of er daarna nog meer mee zal gebeuren, de toekomst zal het zeggen.
Op dit moment zijn batterijen enorm belangrijk en in de toekomst mogelijks nog altijd. Dingen kunnen naast elkaar leven en elke dag leren we bij en vinden we nieuwe toepassingen
R2D2
Elite Poster
Elite Poster

Ik dacht onder andere hier en elders gelezen te hebben dat de huidige infrastructuur (fossiel gas) niet geschikt is voor H2 omdat de molecuulstructuur veel kleiner is en waardoor er talloze lekken zullen zijn. Dat in combinatie met het veel hogere explosieve eigenschappen.
Belgissschenaap
Elite Poster
Elite Poster

Er is een dedicated waterstofnetwerk op dit moment, geen geconverteerde.

Er wordt wel gekeken naar conversie van aardgasleidingen naar waterstof, dmv coatings

Dat van gevaar is allemaal relatief. Alle huidige brandstoffen hadden ook dat probleem en die zijn dus ook steeds weer overwonnen.
thmj
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 15 keer

cadsite schreef: 25 sep 2023, 09:18
Je kan die mensen nu wel wegzetten als wappies, maar heb je zelf al eens onder zo'n kabel gestaan?
Een paar jaar terug heb ik in Frankrijk onder zo'n hoogspanningskabel gewandeld. Het gesis dat daarvan uitkomt is echt verschrikkelijk irritant. Mooi kan je dat ook niet noemen, dus een waardevermindering van je woning is ook niet weg te wuiven onder 'ach-wappies'.
Vraag me af of iedereen in Vlaanderen die onder hoogspanning woont, gaat vergoed worden zoals de Cd&V lobby uit West Vlaanderen.
Voor de ene koper is hoogspanning een probleem, voor een andere totaal niet (dus die waardevermindering is heel relatief)
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 211 keer
Provider

België gaat samen met andere landen inzetten op snellere ontwikkeling van kleine kerncentrales
https://www.hln.be/binnenland/belgie-ga ... ~a04ed4b1/

Ik ben er nog niet aan uit of ik de evolutie om overal kleine SMR's neer te poten toejuich eerlijk gezegd... Gecentraliseerd lijkt me makkelijker om te onderhouden en veiligheid te waarborgen.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
Bedankt: 312 keer

Verwijderd wegens niet relevant voor het topic.
Laatst gewijzigd door ivob 26 jan 2024, 08:33, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 128 keer
Bedankt: 172 keer

ivob schreef: 08 nov 2023, 13:13 Volgens de huidige planning zou men (of beter, hoopt men) over een vijftiental (15) jaar zo "ver" te zijn dat er een kleine demonstratiecentrale in Mol zou kunnen voorgesteld worden.
Volgens mij is men elders in de wereld al vele jaren bezig met dergelijk onderzoek... vraag is dus wat het nut is hiermee nog te starten (en er 100 miljoen euro aan uit te geven). Trouwens die 15 jaar is inderdaad voor een mogelijke demonstratie centrale... voor echte productie (en dan in Roemenie, laat staan in België) spreekt men al van 2045 :bang:

Hopelijk bereiken we nog eerder kernfusie... al blijft de uitspraak daar steeds binnen 10 jaar :lol:
heist_175
Moderator
Moderator

woutervh schreef: 08 nov 2023, 11:59 Ik ben er nog niet aan uit of ik de evolutie om overal kleine SMR's neer te poten toejuich eerlijk gezegd.
Conceptueel is dat een prima idee, vergelijkbaar met locaties voor afvalwaterverwerking.
Maar het verandert weinig aan:
- afvalproblematiek (steek het in een putteke zodat we het niet meer zien)
- kosten (afval, verzekering, bouw, ...)
- strategische afhankelijkheid (weinigen kunnen het bouwen én de brandstof komt voor 100% uit Rusland)
duizend
Elite Poster
Elite Poster

Oei, het wordt hier weer een kernenergie topic. :angel:
Maar aangezien de moderator vrolijk meedoet met totaal foute opmerkingen geef ik toch volgende graag mee.

SMR reactoren worden net ontwikkeld om minder te kosten en sneller gebouwd te worden, minder afhankelijk te zijn van grondstof, minder afval te produceren en te werken met restproduct van de huidige centrales…
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
Bedankt: 709 keer
Te Koop forum

Dat is het verkoopspraatje maar in realiteit is er nog niets terecht gekomen van dat goedkoper en sneller is al helemaal een lachertje. Het is zelfs niet eens nieuw maar een oud idee dat men telkens opnieuw opgraaft om de bestaande belangen te verdedigen. Kort samengevat is het een hoop verloren geld.

https://ieefa.org/articles/ieefa-us-sma ... -uncertain
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 107 keer
Bedankt: 31 keer

woutervh schreef: 08 nov 2023, 11:59 België gaat samen met andere landen inzetten op snellere ontwikkeling van kleine kerncentrales
https://www.hln.be/binnenland/belgie-ga ... ~a04ed4b1/

Ik ben er nog niet aan uit of ik de evolutie om overal kleine SMR's neer te poten toejuich eerlijk gezegd... Gecentraliseerd lijkt me makkelijker om te onderhouden en veiligheid te waarborgen.
Slecht nieuws uit de VS
NuScale gooit de handdoek in de ring.
https://arstechnica.com/science/2023/11 ... -canceled/
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

With the price of renewables dropping precipitously, however, the project's economics have worsened, and backers started pulling out of the project.

... so it is now uncertain whether the company can build any commercial reactors before the decade ends.

The same is now true for nuclear power in general in the US. No large reactors are planned, and the last few projects of that sort were either cancelled or ran horrifically over budget. And, while some other reactor designs are being considered for separate projects, none have cleared the hurdle of approval by the Nuclear Regulatory Commission.
Alé, maar hier gaan we er nog eens 100 miljoen aan verkwisten.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 128 keer
Bedankt: 172 keer

Langs de andere kant kan het goed zijn dat we binnenkort weer afschakelplannen gaan moeten invoeren omdat er niet genoeg elektriciteit is.
duizend
Elite Poster
Elite Poster

En als er genoeg elektriciteit is in de zomer gaan we de molekes stilzetten en binnenkort ook de zonnepanelen mogen afkoppelen om geen injectie te betalen.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Laatst gewijzigd door ivob 26 jan 2024, 08:34, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Als we met klagen energie konden opwekken dan hadden we in België al lang een overschot :)
duizend
Elite Poster
Elite Poster

ivob schreef: 10 nov 2023, 11:00 Er is wel mogelijk periodiek een probleem met teveel gevraagde vermogens en de balans van het openbaar elektriciteitsnet (in beide richtingen).
Maar laat het nu net die groep zijn die zich daar niets van wil aantrekken (door bv. hardnekkig te blijven vasthouden aan achterhaalde analoge meters)
Nu mag jij eens duidelijk uitleggen hoe het gevraagde vermogen in beide richtingen wijzigt door een andere verbruiksmeter te plaatsen.

Leg bvb eens uit welke impact het hardnekkig vasthouden aan een AM heeft op het vermogen van de injectie op een zonnige zomerdag.
Hoe verbetert deze balans met het overschakelen op DM
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Laatst gewijzigd door ivob 26 jan 2024, 08:34, in totaal 2 gewijzigd.
Sol Invictus!
Gesloten

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”