virus pop-up melding

Windows, Android, iOS, Linux, Chrome OS, ...
Plaats reactie
baggins
Starter Plus
Starter Plus
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 3 keer

Op de laptop van mijn echtgenote (W11) verschijnen er plots pop-ups met de melding dat er meerdere virussen zijn gedetecteerd.
Deze komen zogezegd van McAfee (die niet op het systeem staat uiteraard).
Ik heb de ingebouwde Microsoft virusscanner al eens laten lopen maar zonder resultaat. De laptop afschakelen en heropstarten doet ook niets.
De pop-ups komen in een aantal varianten (zie screenshots).

Ik ben zelf geen Windows gebruiker en weet dus niet echt hoe het nu verder moet om hier vanaf te geraken...
Iemand hier al enige ervaring mee?

TIA
Bijlagen
IMG-3298.png
IMG-3297.png
IMG-3296.png
IMG-3295.png
IMG-3295.png (153.54 KiB) 635 keer bekeken
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 598 keer

Die onderste vensters met Microsoft Edge op zijn fake meldingen maar geen malware, het gevolg van bepaalde website notificaties toestaan in Microsoft Edge (specifiek die van sabiogge[.]co[.]in). Kan je gewoon terug afzetten/verwijderen in de instellingen van je browser en dat lost het op.

Of het meer geillustreerde venster daar telkens boven daar ook deel van uitmaakt daar ken ik Windows niet genoeg voor (ik gebruik dat niet), kan wel malware zijn of notificaties van Windows zelf oid?
luukske
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 162 keer
Bedankt: 40 keer
Provider

Allemaal malware gerelateerd, geen enkel scherm ziet er authentiek uit. Inderdaad eens zien in de instellingen van edge of er rare extensies in staan. Je kunt ook de in windows ingebouwde scanner eens een volledige scan laten doen.
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 248 keer
Bedankt: 544 keer
Provider
Te Koop forum

Malwarebytes ff installeren en laten lopen … Ben je er direct vanaf.
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 581 keer
Bedankt: 780 keer
Provider

Dat zijn inderdaad push-notificaties van de co.in-website die CCatalyst vermeldt. Bij zo'n notificatie kan een afbeelding getoond worden als preview en da's die hele bovenkant in dit geval.
Gewoon naar die site surfen in in de adresbalk op het slotje klikken en daar "Notificaties" uitschakelen of via deze link en drukken op "reset permissions":

Code: Selecteer alles

chrome://settings/content/siteDetails?site=https%3A%2F%2Fsabiogge.co.in%2F
baggins
Starter Plus
Starter Plus
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 3 keer

Bedankt allen.

Ik heb de notifications voor die site uitgeschakeld en de pop-ups zijn verdwenen.
Rest nu nog de vraag hoe die nu zo plots zijn komen opdagen. Mijn vrouw beweert bij hoog en laag dat ze op geen enkele 'verdachte' link geklikt heeft...
on4bam
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 304 keer
Bedankt: 631 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider

Dat klopt wss dan ook, het is de website die de notificatie meestuurt. Je hoeft dan ook niets aan te klikken.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
Bedankt: 673 keer
Provider

Volgens mij moet je toch nog bevestigen of een website je meldingen mag sturen of niet. 'OK' is rap geklikt natuurlijk.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 748 keer
Bedankt: 250 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider
Te Koop forum

De voorbije tijd heb ik op streaming- en download sites wat vaker dan normaal allerlei dodgy advertenties zien passeren met kleine, verspringende popups en zo.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 598 keer

baggins schreef: 02 nov 2023, 11:24 Rest nu nog de vraag hoe die nu zo plots zijn komen opdagen. Mijn vrouw beweert bij hoog en laag dat ze op geen enkele 'verdachte' link geklikt heeft...
Ofwel malware ofwel toch per ongeluk op geklikt zonder te beseffen. De notificaties op zich komen op zich niet door op "verdachte links" te klikken, ze komen door ze te aanvaarden in een soort van klein pop-up venstertje. Zo'n pop-up kan verschijnen door op een verdachte link te klikken, maar het kan ook als gevolg van reclame op legitieme sites gebeuren.

Kans dat het per ongeluk geklikt is is wel heel veel groter, zeker als je geen andere symptomen merkt van malware of de notificaties voor diezelfde site niet plots "uit zichzelf" weer geactiveerd worden.
Plaats reactie

Terug naar “Software en apps”