Hallo,
Ik heb een Opel Corsa-e met 50kWh batterij en laad deze alleen thuis op met mijn Zappi v2 laadpaal. Mijn net is 3-fasig (3N400) en kan aan max 11kWh opladen (beperking auto, niet de laadpaal). Aangezien het opladen met zonne-energie in deze tijd van het jaar nu echt wel voorbij is zal ik dus het net moeten gaan gebruiken om te laden. In de zomer gebruikte ik de eco of eco+ functie van de laadpaal en soms gebruikte ik ook mijn thuisbatterij.
Momenteel heb ik mijn GoodWe GW10K-ET omvormer in peak shaving modus gezet: er wordt een bepaald percentage van mijn thuisbatterij (BYD HVM 22kW) gereserveerd om de pieken van mijn verbruik van het net op te vangen (momenteel ingesteld op 2,3kWh). Ik heb een digitale meter en er wordt mij toch zowiezo al 2,5kWh capaciteitstarief aangerekend en op deze manier overschreed ik dit nooit.
Met het capaciteitstarief in het achterhoofd wil ik mijn laadpaal begrenzen. Aan hoeveel kWh zou ik mijn auto best opladen om niet te hoog te gaan met het capaciteitstarief en toch zo weinig mogelijk laadverliezen te hebben door een te lage laadsnelheid?
Mijn Zappi kan ik uiteraard 1-fasig (minstens 1,4kWh) of 3-fasig (minstens 4,2kWh) laten laden.
Ik moet niet snel kunnen laden want ik werk in het weekend en de auto staat door de week dus veel stil. Voldoende tijd om te laden dus.
Als energie leverancier heb ik Energie.be en voor mij zou het capaciteitstarief 37,65€/kW/jaar bedragen (Fluvius Limburg).
Lang verhaal kort: aan welke snelheid laad ik dus best op om zo weinig mogelijk laadverliezen te hebben en toch niet te overdrijven met het capaceitstarief?
Bedankt voor jullie adviezen!
Thuis opladen en capaciteitstarief
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
- Bedankt: 312 keer
- Recent bedankt: 14 keer
Daar kan met die info niet correct op geantwoord worden.
- Wat is het hoogste kwartiervermogen (in de winter) voor huishoudelijk verbruik? (het heeft geen zin om voor het laden onder 2,5 kW te blijven wanneer je er toch al boven zit voor huishoudelijk gebruik).
- Hoeveel kWh energie neem je per jaar af? (m.a.w. val je onder het max. nettarief of niet, zo ja doet het vermogen in kW er niet toe).
- Hoeveel kWh laad je per jaar via de laadpaal in de accu van de auto (gemeten op de paal) en hoeveel % bedragen de omzettingsverliezen (hoeveel kW wat er van de laadpaal komt in AC komt er DC in de accu terecht) bij de respectievelijke laadsnelheden?
Heb je een maandafrekening of een jaarafrekening? Het capaciteitstarief wordt immers niet op het gemiddelde per maand afgerekend maar op de facturatiepiek van de laatste 12 maanden. Indien je de winter uitsluitend van het net gaat laden en dat veroorzaakt een hogere piek dan 2,5 kW weegt dat telkens ook maar voor 1/12 door in het geheel van de facturatiepiek.
- Wat is het hoogste kwartiervermogen (in de winter) voor huishoudelijk verbruik? (het heeft geen zin om voor het laden onder 2,5 kW te blijven wanneer je er toch al boven zit voor huishoudelijk gebruik).
- Hoeveel kWh energie neem je per jaar af? (m.a.w. val je onder het max. nettarief of niet, zo ja doet het vermogen in kW er niet toe).
- Hoeveel kWh laad je per jaar via de laadpaal in de accu van de auto (gemeten op de paal) en hoeveel % bedragen de omzettingsverliezen (hoeveel kW wat er van de laadpaal komt in AC komt er DC in de accu terecht) bij de respectievelijke laadsnelheden?
Heb je een maandafrekening of een jaarafrekening? Het capaciteitstarief wordt immers niet op het gemiddelde per maand afgerekend maar op de facturatiepiek van de laatste 12 maanden. Indien je de winter uitsluitend van het net gaat laden en dat veroorzaakt een hogere piek dan 2,5 kW weegt dat telkens ook maar voor 1/12 door in het geheel van de facturatiepiek.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
- darkzero
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
- Bedankt: 35 keer
Nooit hoger dan 2,5kW. Omvormer staat in peak shaving mode, zie mijn originele post. Alles boven 2,3kW wordt afgetopt door mijn omvormer en thuisbatterij.ivob schreef: 31 okt 2023, 21:02 Daar kan met die info niet correct op geantwoord worden.
Geen idee van jaarlijks verbruik, zonnepanelen liggen pas sinds april dit jaar en overgestapt van eneco naar energie.be in augustus. Eer ik zonnepanelen had was dit dik 6000kWh/jaar en dit was voor ik een elektrische auto had. Elektrische auto is er sinds april vorig jaar. Ik heb geen sociaal tarief en wel een digitale meter (geplaatst na installatie zonnepanelen).ivob schreef: 31 okt 2023, 21:02 - Hoeveel kWh energie neem je per jaar af? (m.a.w. val je onder het max. nettarief of niet, zo ja doet het vermogen in kW er niet toe).
Geen idee, zie boven. In de zomer laad ik alleen wat er over is van de zonnepanelen of soms in combinatie met mijn thuisbatterij. Laadsnelheid is dan variabele en afhankelijk van de zonneproduktie. Laden kan ik laten starten als thuisbatterij vol is (dus alleen op injectie) of eventueel stoppen met laden als thuisbatterij onder bepaald percentage gaat.ivob schreef: 31 okt 2023, 21:02 - Hoeveel kWh laad je per jaar via de laadpaal in de accu van de auto (gemeten op de paal) en hoeveel % bedragen de omzettingsverliezen (hoeveel kW wat er van de laadpaal komt in AC komt er DC in de accu terecht) bij de respectievelijke laadsnelheden?
Ik heb het net dus niet meer gebruikt sinds ik de zonnepanelen heb. Sinds deze maand heb ik niet voldoende opbrengst van de zon om mijn huis te voorzien. Daarom staat de omvormer dus in peak shaving mode. 10% van mijn thuisbatterij is hiervoor gereserveerd. Voorlopig is dit voldoende maar dit kan ik altijd aanpassen. Alle pieken boven 2,3kWh verbruik van het net worden opgevangen door mijn thuisbatterij. Mijn thuisbatterij laad dan weer bij van het net (of de zonnepanelen) om deze 10% constant te houden. Als dit van het net gehaald wordt is dit uiteraard ook max aan 2,3kWh. Zo kom ik dus nooit hoger dan 2,3kWh en blijf ik onder de zowiezo aangerekende 2,5kWh van het capaciteitstarief van de digitale meter.
Maar nu ga ik dus mijn auto moeten opladen en ik zou dit dus 1-fasig kunnen doen aan 1,4kWh om onder die 2,3kWh te blijven en mijn thuisbatterij niet aan te spreken maar ik vermoed dat de laadverliezen dan veel te groot zijn.
Aan 11kWh zal ik de minste laadverliezen hebben maar dan betaal ik wel de volle pot voor het capaciteitstarief. Dus aan welke snelheid laden jullie thuis, rekening houdend met het capaciteitstarief?
-
- Elite Poster
Wanneer je het net niet meer of nauwelijks nog gebruikt heeft het economisch geen zin om met een DM rekening te houden met het capaciteitstarief want door de max. netfactuur wordt het effectief afgenomen vermogen boven de 2,5 kW dan niet aangerekend op de jaarnota doch teruggebracht tot de forfaitaire som van 2,5 kW (in netgebied Limburg 94,13 €).
Je kan dan beter de kWh die je batterij telkens inzet om aan peakshaving te doen inzetten om effectief te verbruiken in kWh.
Hou bij je berekeningen er best ook rekening mee dat wanneer je je thuisaccu gaat bijladen van het net (en ook nog eens overladen naar de accu van de EV) je ook verliezen genereert. De 1 kWh die je van het net in je thuisaccu pomp is geen kWh meer die je daarna als AC kan verbruiken en helemaal niet als ze daarna terug van de thuisaccu door een AC laadpaal naar de DC accu moet gaan.
Je doet dan heel veel moeite om waarschijnlijk op het eind duurder uit te komen dan gewoon niets doen.
Iedere EV heeft andere laadverliezen bij telkens andere laadvermogens.
Je zal dus dat echt wel moeten gaan meten om te weten wat je moet doen.
Je kan moeilijk van derden sluitend advies verlangen terwijl je zelf niet over de nodige cijfers beschikt.
Ik begrijp trouwens de mensen ook niet die zelf veel geld investeren in een BEV, een thuislaadpaal en een thuisaccu en zich vervolgens zorgen gaan maken over een paar euro capaciteitstarief meer of minder op jaarbasis.
Soit, wie wil weten zal toch eerst nauwkeurig moeten gaan meten hoor. Aan advies op basis van buikgevoel heb je ook niets.
Wanneer je de laatste vraag ook aan mij stelt dan is het antwoord:
Ik heb een 3F 32A laadpaal die bewust op 1F is aangesloten (en dus max. aan 7,2 kW kan laden) en de EV laadt hoofdzakelijk op zonne-energie tussen 2,5 en 4 kW (afhankelijk van de voorspelde daginstraling) en van het net tot 7,2 kW (1F32A).
De thuisaccu wordt bij het EV laden alleen ingezet om solar charging te optimaliseren (om dus niet steeds het laden te onderbreken bij een voorbijtrekkende wolk of kortstondig inschakelen van andere verbruikers tijdens het laden indien er voor de rest van de dag toch genoeg opwek voorhanden is) en niet voor peakshaving noch laden via het net (want dat is voorlopig nadeliger dan het zou opbrengen/besparen).
Maar dat is bemeten op mijn parameters dus een ander heeft daar weinig aan (ik neem op jaarbasis bv. ook nauwelijks iets van het net af dus zoals voorheen omschreven betaal ik boven het forfaitaire minimum van 2,5 kW geen capaciteitstarief, daar moet dus in die situatie geen rekening mee gehouden worden).
Je kan dan beter de kWh die je batterij telkens inzet om aan peakshaving te doen inzetten om effectief te verbruiken in kWh.
Hou bij je berekeningen er best ook rekening mee dat wanneer je je thuisaccu gaat bijladen van het net (en ook nog eens overladen naar de accu van de EV) je ook verliezen genereert. De 1 kWh die je van het net in je thuisaccu pomp is geen kWh meer die je daarna als AC kan verbruiken en helemaal niet als ze daarna terug van de thuisaccu door een AC laadpaal naar de DC accu moet gaan.
Je doet dan heel veel moeite om waarschijnlijk op het eind duurder uit te komen dan gewoon niets doen.
Iedere EV heeft andere laadverliezen bij telkens andere laadvermogens.
Je zal dus dat echt wel moeten gaan meten om te weten wat je moet doen.
Je kan moeilijk van derden sluitend advies verlangen terwijl je zelf niet over de nodige cijfers beschikt.
Ik begrijp trouwens de mensen ook niet die zelf veel geld investeren in een BEV, een thuislaadpaal en een thuisaccu en zich vervolgens zorgen gaan maken over een paar euro capaciteitstarief meer of minder op jaarbasis.
Soit, wie wil weten zal toch eerst nauwkeurig moeten gaan meten hoor. Aan advies op basis van buikgevoel heb je ook niets.
Wanneer je de laatste vraag ook aan mij stelt dan is het antwoord:
Ik heb een 3F 32A laadpaal die bewust op 1F is aangesloten (en dus max. aan 7,2 kW kan laden) en de EV laadt hoofdzakelijk op zonne-energie tussen 2,5 en 4 kW (afhankelijk van de voorspelde daginstraling) en van het net tot 7,2 kW (1F32A).
De thuisaccu wordt bij het EV laden alleen ingezet om solar charging te optimaliseren (om dus niet steeds het laden te onderbreken bij een voorbijtrekkende wolk of kortstondig inschakelen van andere verbruikers tijdens het laden indien er voor de rest van de dag toch genoeg opwek voorhanden is) en niet voor peakshaving noch laden via het net (want dat is voorlopig nadeliger dan het zou opbrengen/besparen).
Maar dat is bemeten op mijn parameters dus een ander heeft daar weinig aan (ik neem op jaarbasis bv. ook nauwelijks iets van het net af dus zoals voorheen omschreven betaal ik boven het forfaitaire minimum van 2,5 kW geen capaciteitstarief, daar moet dus in die situatie geen rekening mee gehouden worden).
Sol Invictus!
- darkzero
- Elite Poster
Deze artikelen was ik eerder al tegengekomen: https://www.egear.be/elektrische-auto-laadverlies/ en https://www.egear.be/capaciteitstarief- ... sche-auto/
Ik was eventueel aan het denken om 's nachts te laden en mijn zappi te begrenzen. Ik kan een power limit instellen (verbruik laadpaal en rest van het huis samen). Dit zou ik bv op 5kW kunnen instellen. Het huisverbruik is dan lager dan overdag en ik zal korter bij de 5kW kunnen laden dan wanneer andere verbruikers actief zijn (elektrische boiler, kookplaat, ...)
Uiteraard zal ik het net wel volop gebruiken als mijn zonnepanelen niet genoeg opbrengen, dit jaar dus vanaf oktober tot wanneer ze weer voldoende opbrengen volgend jaar.
Alleen zal ik geen pieken genereren door de huidige instelling in mijn omvormer. Deze instelling heb ik nu gewoon aangezet voor de wintermaanden. Stel dat ik mijn auto aan 5kWh laad dan kan ik deze peak shaving inderdaad hoger instellen of ook gewoon uitzetten want dit heeft dan toch geen zin.
Ik ben op de hoogte van de conversieverliezen bij het laden en ontladen van de thuisbatterij. Ik kan eventueel nog altijd een ct klem of een schakelaar zetten zodat ik de thuisbatterij niet gebruik als ik de auto oplaad.
Uiteraard heeft iedere auto andere laadverliezen maar ik vroeg me gewoon af hoe andere leden hier ermee omgingen. Ik beschik op dit moment nog niet over voldoende gegevens omdat mijn installatie hier simpelweg nog geen jaar in dienst is. Daarom vroeg ik gewoon wat advies, meer niet.
Mijn zappi is 3 fasig aangesloten maar ik kan deze simpel omschakelen naar 1 fasig laden met een simpele instelling in het menu. Ook kan hij automatisch aan fase-afschakeling doen indien nodig.
Ik denk dat ik het capaciteitstarief dan niet begrijp als ik jouw uitleg volg. Stel dat ik mijn zappi niet begrens en dus snellaad aan 11kW van het net. Stel dat ik mijn auto volledig oplaad en dit zowiezo minstens 1x/maand dan heb ik voor die maand toch een 11kW piek? Stel dat ik dit 6 maanden per jaar doe en de rest van de maanden onder de 2,5kW piek blijf.
Is dit dan niet 6x11 + 6x2,5 = 81/12 dus 6,75 op jaarbasis --> 6,75 x 37,65€ (capaciteitstarief fluvius limburg per kW/jaar) = 254€ capaciteitstarief.
Stel dat ik dit door laadbegrenzing kan brengen naar 6x5 + 6x2,5 = 45/12 dus 3,75 op jaarbasis --> 3,75 x 37,65€ = 141€ capaciteitstarief.
Als ik geen zonnepanelen had en iedere maand die 11kW piek genereer dan wordt dit toch 12x11 = 132/12 dus 11 op jaarbasis --> 11 x 37,65 = 414€ capaciteitstarief.
Ben ik hier dan mis in?
Ik was eventueel aan het denken om 's nachts te laden en mijn zappi te begrenzen. Ik kan een power limit instellen (verbruik laadpaal en rest van het huis samen). Dit zou ik bv op 5kW kunnen instellen. Het huisverbruik is dan lager dan overdag en ik zal korter bij de 5kW kunnen laden dan wanneer andere verbruikers actief zijn (elektrische boiler, kookplaat, ...)
Uiteraard zal ik het net wel volop gebruiken als mijn zonnepanelen niet genoeg opbrengen, dit jaar dus vanaf oktober tot wanneer ze weer voldoende opbrengen volgend jaar.
Alleen zal ik geen pieken genereren door de huidige instelling in mijn omvormer. Deze instelling heb ik nu gewoon aangezet voor de wintermaanden. Stel dat ik mijn auto aan 5kWh laad dan kan ik deze peak shaving inderdaad hoger instellen of ook gewoon uitzetten want dit heeft dan toch geen zin.
Ik ben op de hoogte van de conversieverliezen bij het laden en ontladen van de thuisbatterij. Ik kan eventueel nog altijd een ct klem of een schakelaar zetten zodat ik de thuisbatterij niet gebruik als ik de auto oplaad.
Uiteraard heeft iedere auto andere laadverliezen maar ik vroeg me gewoon af hoe andere leden hier ermee omgingen. Ik beschik op dit moment nog niet over voldoende gegevens omdat mijn installatie hier simpelweg nog geen jaar in dienst is. Daarom vroeg ik gewoon wat advies, meer niet.
Mijn zappi is 3 fasig aangesloten maar ik kan deze simpel omschakelen naar 1 fasig laden met een simpele instelling in het menu. Ook kan hij automatisch aan fase-afschakeling doen indien nodig.
Ik denk dat ik het capaciteitstarief dan niet begrijp als ik jouw uitleg volg. Stel dat ik mijn zappi niet begrens en dus snellaad aan 11kW van het net. Stel dat ik mijn auto volledig oplaad en dit zowiezo minstens 1x/maand dan heb ik voor die maand toch een 11kW piek? Stel dat ik dit 6 maanden per jaar doe en de rest van de maanden onder de 2,5kW piek blijf.
Is dit dan niet 6x11 + 6x2,5 = 81/12 dus 6,75 op jaarbasis --> 6,75 x 37,65€ (capaciteitstarief fluvius limburg per kW/jaar) = 254€ capaciteitstarief.
Stel dat ik dit door laadbegrenzing kan brengen naar 6x5 + 6x2,5 = 45/12 dus 3,75 op jaarbasis --> 3,75 x 37,65€ = 141€ capaciteitstarief.
Als ik geen zonnepanelen had en iedere maand die 11kW piek genereer dan wordt dit toch 12x11 = 132/12 dus 11 op jaarbasis --> 11 x 37,65 = 414€ capaciteitstarief.
Ben ik hier dan mis in?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 128 keer
- Bedankt: 172 keer
- Recent bedankt: 2 keer
Nee, dat is correct... en als per ongeluk je pattatjes en vlees ook nog opstaan en de soep in de microgolf staat tijdens het laden aan 11 kWh dan kom je in totaal misschien aan 14 kWh (goed voor zo'n 560 euro op jaarbasis).darkzero schreef: 31 okt 2023, 23:14 Is dit dan niet 6x11 + 6x2,5 = 81/12 dus 6,75 op jaarbasis --> 6,75 x 37,65€ (capaciteitstarief fluvius limburg per kW/jaar) = 254€ capaciteitstarief.
Ben ik hier dan mis in?
Volgens mij is de ideale regel... de capaciteit van je batterij van de wagen x 0.6 en delen door 8u (van 22u tot 6u 's ochtends). Bijvoorbeeld stel dat je een batterij hebt van 80 kWh dan kom je aan 48 kWh dat je moet laden over zo'n 8u, ofwel 6 kWh. De cijfers veranderen natuurlijk als je je batterij leger gaat rijden dan 20% of voller wil laden dan 80%, of je hem 's avvonds om 18u al aan de stekker hangt (bv. laden van 10-90% tussen 18u en 6u geeft 5.3 kWh).
- darkzero
- Elite Poster
Ja om het gemakkelijk te maken had ik gewoon deze waardes gebruikt. Zoals ik al zei laat ik de zappi zijn laadvermogen aanpassen aan het huisverbruik. Dus als ik 5kW instel en het huis verbruikt 500W dan krijgt de zappi nog 4,5kW ter beschikking.
Ik probeer ook altijd in de range van 20-80% te blijven. In mijn geval betekent laden van 20 naar 80% zo'n 30kW. Voor mij is de totale laadtijd niet belangrijk, ik wilde het gewoon 's nachts doen omdat mijn huisverbruik dan het laagste is en dus de zappi meer vermogen ter beschikking krijgt als ik deze bv op 5kW begrens. Of de auto nu 5 of 10 uur moeten laden maakt mij niet uit, ik wilde gewoon de laadverliezen beperken. Wat raad jij dan aan, laden aan 5-6kWh?
Ik probeer ook altijd in de range van 20-80% te blijven. In mijn geval betekent laden van 20 naar 80% zo'n 30kW. Voor mij is de totale laadtijd niet belangrijk, ik wilde het gewoon 's nachts doen omdat mijn huisverbruik dan het laagste is en dus de zappi meer vermogen ter beschikking krijgt als ik deze bv op 5kW begrens. Of de auto nu 5 of 10 uur moeten laden maakt mij niet uit, ik wilde gewoon de laadverliezen beperken. Wat raad jij dan aan, laden aan 5-6kWh?
-
- Elite Poster
Dat is nu net het heikele punt.
Ik gaf je al aan hoe ik tewerk ga (op basis van eigen metingen gebaseerd op een full electric woning met PV en eigen opslag en al meer dan vier jaar een BEV en thuislaadpaal in gebruik).
Maar daar heb je weinig aan wanneer jouw verbruiksprofiel totaal anders is.
Je kan dan alleen gericht advies krijgen door al de eigen parameters mee te nemen en daarvoor moet je eigen meetgegevens hebben.
Zoniet krijg je ofwel advies op basis van het profiel van een ander of advies op basis van gokken en buikgevoel.
Wat betreft het capaciteitstarief, dat is maar één onderdeel van het vernieuwde nettarief. Je hebt ook nog een deel dat berekend wordt op het kWh-verbruik (en dat met een DM goedkoper is dan bij een AM en goedkoper dan de rekenmethode voor 2023) en voor consumenten met een digitale meter is bovendien de max. factuur per MWh van toepassing waardoor het technisch vermogensverbruik (het gemiddeld max. vermogen dat je effectief per klokkwartier verbruikt) niet gelijk is aan de gefactureerde capaciteit want dat wordt, afhankelijk van je werkelijke netafname in kWh, dan terug gebracht onder de max. netfactuur (= de som die je betaalt voor netgebruik berekend op kWh verbruik en het max. vermogen berekend op de hoogste klokkwartieren weerhouden voor iedere maand en uitgemiddeld over de laatste 12 maanden). Gezien dit bedrag echter nooit onder het te betalen bedrag van 2,5 kW mag dalen (in ieders subnetgebied is dat een ander bedrag) kan je individueel berekenen hoeveel kWh je op 12 maanden (een volledige facturatieperiode indien een DM) van het net mag afnemen om nooit meer dan dit forfaitaire minimum te betalen. In dat geval doet het er niet toe hoe hoog je technisch afgenomen vermogen was want de facturatie die daarmee samen zou gaan wordt teruggebracht naar het forfaitaire minimum. Maar gezien dit voor iedereen anders is (ieder subnetgebied heeft andere tarieven) moet je dit zelf berekenen.
Voor mij is dit bv. 530 kWh. Zolang ik op jaarbasis minder dan dit volume van het net afneem (en ik zit daar ruim onder) betaal ik boven de 2,5 kW geen bijkomend nettarief (capaciteitstatief + nettarief op volume) ook al zou de technische vermogensmax. bv. 9,2 kW zijn (max. bij 1F, wat ik overigens ook niet gebruik want de thuisaccu vangt dat ook op zonder peakshaving).
Het enige valabele advies dat ik je kan geven is dat je dus wat geduld moet hebben tot je via metingen al je parameters ter beschikking hebt en op basis daarvan een vergelijking gaat maken om te kunnen optimaliseren.
Dat is je technische vermogenspiek maar niet noodzakelijk je te betalen facturatiepiek (zie voorgaande uitleg).Ben ik hier dan mis in?
Daarom dat het in voorkomend geval beter is de energie gegenereerd door je PV installatie zoveel mogelijk direct te verbruiken en in tweede instantie indirect (via de thuisaccu) zodat je op jaarbasis zo weinig mogelijk kWh van het net afneemt en je valt onder de max. netfactuur en alleen het forfaitaire minimum tarief voor capaciteit krijgt aangerekend (en alle vermogen daarboven + het nettarief op kWh wordt kwijtgescholden).
Het is toch de bedoeling de factuur zo laag mogelijk te houden en niet de technische piek?
Wanneer je daar niet in slaagt (maar dan neem je nog veel kWh van het net af op jaarbasis) dan moet je idd gaan rekenen zoals jij doet. Maar om dan te weten wat het voordeligste is moet je de andere parameters kennen (verliezen via accu, verliezen via laadpaal, combinatie van vorige verliezen, verschillende verliezen bij het laden van verschillende vermogens,....) en dat kan alleen door meting on site.
En inderdaad, een laadpaal die geforceerd wordt tot een bepaald niveau van loadbalancing zal geen negatieve invloed op het capaciteitstarief uitoefenen wanneer er in huis andere verbruikers worden ingeschakeld want de laadsnelheid gaat dan automatisch mee naar beneden.
Laatst gewijzigd door ivob 01 nov 2023, 11:05, in totaal 2 gewijzigd.
Sol Invictus!
- darkzero
- Elite Poster
Ok dan heb ik het verkeerd verwoord. Ik schrap de vraag om advies en de vraagt wordt dan simpelweg:
Welke laadsnelheid stellen jullie thuis in om de laadverliezen te beperken, eventueel rekening houdend met het capaciteitstarief, en welke auto laden jullie dan? (uiteraard zijn laadverliezen bij iedere (b)ev anders).
Mijn vraag ging enkel over het onderdeel capaciteitstarief van de nettarieven, de rest laat ik buiten beschouwing want hier ben ik al bekend mee.
Mijn elektrisch verbruik is zowiezo hoog dus ik zal altijd meer dan dat fofaitaire minimum betalen.
Dus nogmaals:
Welke laadsnelheid stellen jullie thuis in om de laadverliezen te beperken, eventueel rekening houdend met het capaciteitstarief, en welke auto laden jullie dan? (uiteraard zijn laadverliezen bij iedere (b)ev anders).
Mijn vraag ging enkel over het onderdeel capaciteitstarief van de nettarieven, de rest laat ik buiten beschouwing want hier ben ik al bekend mee.
Mijn elektrisch verbruik is zowiezo hoog dus ik zal altijd meer dan dat fofaitaire minimum betalen.
Dus nogmaals:
-
- Elite Poster
Bij genoeg zon wordt er geladen volgens het solar charging protocol (uitgelezen via de P1 poort van de DM) waardoor er alleen geladen wordt op de op dat ogenblik beschikbare overproductie (in plaats van geïnjecteerd in het net wordt de overproductie dan geïnjecteerd in de EV accu). Doorgaans is dat tussen 2 en 4,5 kW (PV 5.0 kVA).
Laadverliezen door trager laden (hier gemiddeld een 15% indien geladen tussen 2 en 4,5 kW) doen er dan niet toe want de energie komt niet uit het net.
Indien (deels) geladen uit het net hangt het ervan af hoe snel de EV geladen moet zijn voor de volgende rit.
Dat is dus tussen 2,8 en 7 kW, waarbij mijn technische gemeten facturatie piek door Fluvius/DM over de periode jan 23 - okt 23 2,9 kW bedroeg met een technisch gemeten hoogste klokkwartier van 4,022 kW (zonder peakshaving) en 7 van de 12 maanden onder de 2,5 kW (en dus opgetrokken tot het min. van 2,5 kW) bij een gefactureerde totale netvergoeding van 94,767 € over de periode 1/9/22 tot 31/9/23 (Subnetgebied Iverlek: totale netvergoeding incl. databeheer voor kwartieruitlezing DM, capaciteitstarief 1/1/23 tot 31/9/23, afnametarief netvergoeding 1/9/22 tot 31/9/23, 6%BTW minus teruggave maximumtarief).
Maar andere situatie want valt onder de max. netfactuur.
Laadverliezen is ook een andere situatie want worden verrekend aan de laadpaal en niet wat er in de EV gaat.
Betreft een EV* met een netto DC batterijcapaciteit van 64 kWh, 67 kWh bruto en 74 kWh AC gemeten aan de laadpaal.
Verliezen via de thuisaccu bedragen 9,8% in iedere richting (volume 15,4 kWh bij een SoH van 96%).
Maar dat is uiteraard de theorie, de EV wordt thuis nooit geladen van 0 naar 100% maar doorgaans volgens beschikbaarheid van de overproductie. Ander uitgangspunt dus dat tot andere conclusies leidt.
*metingen op basis van een Hyundai Kona EV en Kia e-Niro (deze laatste in afwachting van een Renault 5 Electric indien tijdelijk geleverd, uiterlijk januari 2025) en op basis van een laadunit Alfen SPL met firmware 6.3 (ivm solar charging) full licence (o.a. licentie om 3F32A te laden en aan loadbalancing via P1 poort en/of HomeWizard).
Laadverliezen door trager laden (hier gemiddeld een 15% indien geladen tussen 2 en 4,5 kW) doen er dan niet toe want de energie komt niet uit het net.
Indien (deels) geladen uit het net hangt het ervan af hoe snel de EV geladen moet zijn voor de volgende rit.
Dat is dus tussen 2,8 en 7 kW, waarbij mijn technische gemeten facturatie piek door Fluvius/DM over de periode jan 23 - okt 23 2,9 kW bedroeg met een technisch gemeten hoogste klokkwartier van 4,022 kW (zonder peakshaving) en 7 van de 12 maanden onder de 2,5 kW (en dus opgetrokken tot het min. van 2,5 kW) bij een gefactureerde totale netvergoeding van 94,767 € over de periode 1/9/22 tot 31/9/23 (Subnetgebied Iverlek: totale netvergoeding incl. databeheer voor kwartieruitlezing DM, capaciteitstarief 1/1/23 tot 31/9/23, afnametarief netvergoeding 1/9/22 tot 31/9/23, 6%BTW minus teruggave maximumtarief).
Maar andere situatie want valt onder de max. netfactuur.
Laadverliezen is ook een andere situatie want worden verrekend aan de laadpaal en niet wat er in de EV gaat.
Betreft een EV* met een netto DC batterijcapaciteit van 64 kWh, 67 kWh bruto en 74 kWh AC gemeten aan de laadpaal.
Verliezen via de thuisaccu bedragen 9,8% in iedere richting (volume 15,4 kWh bij een SoH van 96%).
Maar dat is uiteraard de theorie, de EV wordt thuis nooit geladen van 0 naar 100% maar doorgaans volgens beschikbaarheid van de overproductie. Ander uitgangspunt dus dat tot andere conclusies leidt.
*metingen op basis van een Hyundai Kona EV en Kia e-Niro (deze laatste in afwachting van een Renault 5 Electric indien tijdelijk geleverd, uiterlijk januari 2025) en op basis van een laadunit Alfen SPL met firmware 6.3 (ivm solar charging) full licence (o.a. licentie om 3F32A te laden en aan loadbalancing via P1 poort en/of HomeWizard).
Laatst gewijzigd door ivob 01 nov 2023, 12:08, in totaal 2 gewijzigd.
Sol Invictus!
- darkzero
- Elite Poster
Voila dat is dus wat ik wilde weten.
Bij voldoende zon werk ik hetzelfde, ik gebruik alleen de ct klemmen vd zappi ipv de p1-poort. Mijn auto laat ik dan meestal ook pas laden als de thuisbatterij vol is (ook met een instelling in de zappi).
Hoe snel de ev geladen moet zijn maakt voor mij niet uit. Dit mag uren tot dagen duren, ik kan dit makkelijk inplannen want rij weinig (denk max zo'n 750km/maand).
De ev wordt hier ook tot max 80% geladen en als ik echt zie dat het voor een langere periode zonnig weer is dan hangt hij zelfs niet elke week aan de laadpaal.
Bij voldoende zon werk ik hetzelfde, ik gebruik alleen de ct klemmen vd zappi ipv de p1-poort. Mijn auto laat ik dan meestal ook pas laden als de thuisbatterij vol is (ook met een instelling in de zappi).
Hoe snel de ev geladen moet zijn maakt voor mij niet uit. Dit mag uren tot dagen duren, ik kan dit makkelijk inplannen want rij weinig (denk max zo'n 750km/maand).
De ev wordt hier ook tot max 80% geladen en als ik echt zie dat het voor een langere periode zonnig weer is dan hangt hij zelfs niet elke week aan de laadpaal.
-
- Elite Poster
Het tot 100% laden van de thuisbatterij laat ik niet afhangen van het laden van de accu van de EV maar van de dagvoorspellingen (opgenomen in de software van de thuisaccu) van de PV productie.
Maar dat komt omdat de eventuele laadverliezen richting thuisaccu voor mijn rekening zijn en de laadverliezen richting accu EV niet.
Hoe snel de EV geladen wordt maakt daarbij hier ook niet uit gezien we op jaarbasis deze zelf maar een 3000 km rijden (de meeste verplaatsingen binnen een straal van 50 km gebeuren met de e-bikes want deze verbruiken maar een 800 Wh pp/100 km en de BEV een 17500 Wh/100 km. De batterijen van de e-bikes kunnen door het aanzienlijk minder verbruik per km doorgaans ook het jaar rond op zon geladen worden.
Primair is hier het zo hoog mogelijk solarchargen (want daar krijgen we een vergoeding voor op basis van het CREG gemiddelde).
Ook een andere situatie dus.
Wanneer er voldoende overprodcutie is dan wordt er wel tot 100% geladen (en dan doet de software van de EV de laadsnelheid gevoelig dalen want de AC/DC omvormer zit in de EV en niet in de laadpaal).
Hier is het de "gewoonte" dat wie thuiskomt de EV inplugt aan de laadpaal en wie vertrekt deze ontkoppelt. Dan kan, indien solar charging geactiveerd, de EV altijd geladen worden indien er overproductie is.
Niet omdat dit moet maar omdat het een praktische testomgeving is voor (toekomstig?) dynamisch netladen en/of off grid situatie. Afhankelijk van de testresultaten en wettelijk kader mid 2030.
Maar dat komt omdat de eventuele laadverliezen richting thuisaccu voor mijn rekening zijn en de laadverliezen richting accu EV niet.
Hoe snel de EV geladen wordt maakt daarbij hier ook niet uit gezien we op jaarbasis deze zelf maar een 3000 km rijden (de meeste verplaatsingen binnen een straal van 50 km gebeuren met de e-bikes want deze verbruiken maar een 800 Wh pp/100 km en de BEV een 17500 Wh/100 km. De batterijen van de e-bikes kunnen door het aanzienlijk minder verbruik per km doorgaans ook het jaar rond op zon geladen worden.
Primair is hier het zo hoog mogelijk solarchargen (want daar krijgen we een vergoeding voor op basis van het CREG gemiddelde).
Ook een andere situatie dus.
Wanneer er voldoende overprodcutie is dan wordt er wel tot 100% geladen (en dan doet de software van de EV de laadsnelheid gevoelig dalen want de AC/DC omvormer zit in de EV en niet in de laadpaal).
Hier is het de "gewoonte" dat wie thuiskomt de EV inplugt aan de laadpaal en wie vertrekt deze ontkoppelt. Dan kan, indien solar charging geactiveerd, de EV altijd geladen worden indien er overproductie is.
Niet omdat dit moet maar omdat het een praktische testomgeving is voor (toekomstig?) dynamisch netladen en/of off grid situatie. Afhankelijk van de testresultaten en wettelijk kader mid 2030.
Sol Invictus!
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 162 keer
- Bedankt: 40 keer
Ik heb de Zappi begrensd op 3.5kW. Zo berekend dat ik in 1 nacht de accu voldoende zou kunnen opladen voor gebruik van de auto de dag erna.
In de zomer laad ik op met ECO+ stand: minstens 30% zonne-energie
In de winter op ECO stand: minstens 1.3kW + eventueel overtollige energie
En is de accu leeg en heb ik de dag erna de wagen weer nodig, dan gebruik ik FAST, met de 3.5kW limiet.
In de zomer laad ik op met ECO+ stand: minstens 30% zonne-energie
In de winter op ECO stand: minstens 1.3kW + eventueel overtollige energie
En is de accu leeg en heb ik de dag erna de wagen weer nodig, dan gebruik ik FAST, met de 3.5kW limiet.
- darkzero
- Elite Poster
Welke setting heb je gebruikt voor begrenzing van de zappi? Grid limit (in A) of de nieuwere power limit setting (in kW)?
Ik neem aan dat je dan 1 fasig laden hebt ingesteld, zowel voor eco als eco+?
Ik neem aan dat je dan 1 fasig laden hebt ingesteld, zowel voor eco als eco+?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
- Bedankt: 116 keer
Thuis de auto voor de eerste keer opgeladen aan de eigen alfen laadpaal.
Loadbalacing werkt perfect icm met de analoge meter en een extra energy meter.
Probleem is dat ik de laadpaal ingesteld heb op comfort solar Charging. Echter zie ik dat die momenteel toch aan het laden is aan 11kW.
Enig idee wat ik verkeerd gedaan zou hebben.
Solar staat actief, comfort is ingesteld en staat op 1,4kW.
Probleem is dat ik de laadpaal ingesteld heb op comfort solar Charging. Echter zie ik dat die momenteel toch aan het laden is aan 11kW.
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
- Bedankt: 39 keer
Ok. Leuke auto en toffe installatie!darkzero schreef: 31 okt 2023, 20:38 Hallo,
Ik heb een Opel Corsa-e met 50kWh batterij en laad deze alleen thuis op met mijn Zappi v2 laadpaal.
Momenteel heb ik mijn GoodWe GW10K-ET omvormer in peak shaving modus gezet.
Met het capaciteitstarief in het achterhoofd wil ik mijn laadpaal begrenzen. Aan hoeveel kWh zou ik mijn auto best opladen om niet te hoog te gaan met het capaciteitstarief en toch zo weinig mogelijk laadverliezen te hebben door een te lage laadsnelheid?
Ik moet niet snel kunnen laden want ik werk in het weekend en de auto staat door de week dus veel stil.
Lang verhaal kort: aan welke snelheid laad ik dus best op om zo weinig mogelijk laadverliezen te hebben en toch niet te overdrijven met het capaceitstarief?
Je stelt goede vragen maar niet alleen de elektriciteitsprijs speelt een rol. Mogelijks zal je de auto niet bijhouden maar vermoedelijk wel, toch? Dan laad je als je van je werk komt de batterij tot ongeveer 1/2. Pas dan je laden aan wanneer je de auto gaat gebruiken. Dus daarvoor kan je laden. Voor de batterij is hoe trager laden hoe beter.
- Block
- Erelid
- Uitgedeelde bedankjes: 189 keer
- Bedankt: 133 keer
- Recent bedankt: 7 keer
In het begin ook een beetje rekening mee gehouden om tijdens de zonuren de wagen op te laden. Nu kijk ik daar niet echt meer naar (ik was daarvoor ook niet de persoon om pas morgen te gaan tanken omdat diesel dan een beetje goedkoper was). De auto rijdt amper 20.000 km per jaar. Dat is nog geen 70km per dag.
SELECT * FROM users WHERE clue >0;
-
- Elite Poster
Even een update.sky schreef: 18 nov 2023, 20:23 Thuis de auto voor de eerste keer opgeladen aan de eigen alfen laadpaal.
Gisteren ook terug een downgrade gedaan van firmware 6.5 naar 6.3.
Auto terug aan de laadpaal gehangen nu laadt hij mooi met 1.4kW.
-
- Elite Poster
Nog een nieuwe update.sky schreef: 19 nov 2023, 21:22Even een update.sky schreef: 18 nov 2023, 20:23 Thuis de auto voor de eerste keer opgeladen aan de eigen alfen laadpaal.
Gisteren ook terug een downgrade gedaan van firmware 6.5 naar 6.3.
Auto terug aan de laadpaal gehangen nu laadt hij mooi met 1.4kW.
Paal laad op vooraf ingesteld vermogen als ik geen solarcharging kies.
Als ik op solar zet >0% geeft hij aan dat hij wacht op vermogen. De zonnepanelen produceerden deze middag 2kW, meer dan voldoende om te starten met laden, echter deed die niets.
Nu zag ik -12A op L3 en de paal staat te kijken op L1.
Ik heb phase mapping al eens omgedraaid maar dat gaf precies niet het gewenste resultaat.
Iemand die weet hoe je de paal op L3 laat kijken?
Ik zou de panelen ook op p1 kunnen aansluiten, maar een parameter aanpassen is eenvoudiger.
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
- Bedankt: 3720 keer
- Recent bedankt: 20 keer
Waarom zou de paal naar L3 moeten kijken?sky schreef: 28 nov 2023, 19:23 Nu zag ik -12A op L3 en de paal staat te kijken op L1.
Ik heb phase mapping al eens omgedraaid maar dat gaf precies niet het gewenste resultaat.
De paal moet naar alle fases kijken, ongeacht op welke fase de PV omvormer injecteert, en ongeacht op welke fase je auto laadt.
Je hebt alleen "overschot" als de som van alle 3 fases > 0 (m.a.w. als je analoge teller terugdraait), toch?
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
- selder
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 112 keer
- Bedankt: 763 keer
Heeft er iemand dit al allemaal vergeleken met wat een gewone diesel kost aan brandstof?
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
-
- Elite Poster
- Bedankt: 94 keer
Ja hoor ik heb mijn rekening gemaakt in 2018 en van diesel overgeschakeld naar een BEVselder schreef:Heeft er iemand dit al allemaal vergeleken met wat een gewone diesel kost aan brandstof?
Nu al met de tweede versie aan t rijden.
En niet alleen de rekening van de brandstof maar met de TCO
-
- Elite Poster
Op L3 had ik -12A op de andere iets van 1A. De soms is dan nog steeds negatief.philippe_d schreef: 29 nov 2023, 16:50Waarom zou de paal naar L3 moeten kijken?sky schreef: 28 nov 2023, 19:23 Nu zag ik -12A op L3 en de paal staat te kijken op L1.
De paal moet naar alle fases kijken, ongeacht op welke fase de PV omvormer injecteert, en ongeacht op welke fase je auto laadt.
Je hebt alleen "overschot" als de som van alle 3 fases > 0 (m.a.w. als je analoge teller terugdraait), toch?
De paal zou dus moeten starten.
Ik zag echter toevallig dat op het moment dat de stroom negatief wordt de registers in de laadpaal de verkeerde waarde tonen.
Bijvoorbeeld op de 3 fase een verbruik van 1A, dan tonen de register op de paal ook 1A, maar als de panelen produceren en de stroom dus negatief wordt dan verandert die waarde op die lijn naar 63A.
Op de energie meter en de webpagina van die meter staat wel alles correct.
Nadien als de productie stopt staat weer alles goed.
Ik vermoed dat dit verklaart waarom de paal niet wil starten met zonnestroom.
Ik heb alleen geen idee waarom.
- selder
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 112 keer
- Bedankt: 763 keer
Iets van cijfers?bruma schreef: 29 nov 2023, 18:41Ja hoor ik heb mijn rekening gemaakt in 2018 en van diesel overgeschakeld naar een BEVselder schreef:Heeft er iemand dit al allemaal vergeleken met wat een gewone diesel kost aan brandstof?
Nu al met de tweede versie aan t rijden.
En niet alleen de rekening van de brandstof maar met de TCO
Ik heb de cijfers van m’n 9L/100Km sinds 2021 en dat is niet fraai
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 128 keer
- Bedankt: 172 keer
Gisteren 39.8 kWh gaan laden aan €16.70... als je wagen dan 20 kWh verbruikt per 100 km kom je dus ongeveer aan €8.35 / 100 km.
Diesel kost momenteen €1.7 euro dus voor die prijs heb je 4.9 liter.
Benzine (95) kost momenteel €1.55 euro dus voor die prijs heb je 5.38 liter.
De vraag is dus of je fossiele auto 100 km kan afleggen met dergelijke hoeveelheid (volgens mij is dat een stevige uitdaging).
Nu was de laadbeurt wel goedkoop (42c) want vaak betaal je meer dan 60c en dan ziet het verhaal er anders uit.
Waar je gaat laden is dus de bepalende factor of electrisch rijden goedkoper is (al zijn er geen grote verschillen).
Diesel kost momenteen €1.7 euro dus voor die prijs heb je 4.9 liter.
Benzine (95) kost momenteel €1.55 euro dus voor die prijs heb je 5.38 liter.
De vraag is dus of je fossiele auto 100 km kan afleggen met dergelijke hoeveelheid (volgens mij is dat een stevige uitdaging).
Nu was de laadbeurt wel goedkoop (42c) want vaak betaal je meer dan 60c en dan ziet het verhaal er anders uit.
Waar je gaat laden is dus de bepalende factor of electrisch rijden goedkoper is (al zijn er geen grote verschillen).