Barebone NUC

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee?
Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
JUD
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 9 keer
Provider

Ik draai ondertussen een tijdje thuis een Raspberry Pi als server maar ik heb toch nood aan iets zwaarder en betrouwbaarder (geen SD kaartje als geheugen).

Ik zie nu dat je redelijk goedkoop al een NUC kan aanschaffen tegenwoordig maar heb hier geen ervaring mee. Wat zijn jullie aanbevelingen? Ik heb even rondgekeken en kom uit op:
  • Intel NUC 11 Essential UCFF Zwart N5105 2 GHz
  • Crucial DDR4 SODIMM 2x8GB 3200
  • Transcend TS256GMTE220S internal solid state drive 256 GB PCI Express 3.0 NVMe M.2 SSD (deze gekozen omdat TBW redelijk hoog is)
Hebben jullie nog tips of opmerkingen met deze setup? Klopt het dat ik met bovenstaande alle benodigdheden heb? (Voeding en CPU zijn meegeleverd bij de NUC zelf?)
ahrand
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 38 keer

JUD schreef: 30 okt 2023, 22:42 Ik draai ondertussen een tijdje thuis een Raspberry Pi als server maar ik heb toch nood aan iets zwaarder en betrouwbaarder (geen SD kaartje als geheugen).

Ik zie nu dat je redelijk goedkoop al een NUC kan aanschaffen tegenwoordig maar heb hier geen ervaring mee. Wat zijn jullie aanbevelingen?

Hebben jullie nog tips of opmerkingen met deze setup? Klopt het dat ik met bovenstaande alle benodigdheden heb? (Voeding en CPU zijn meegeleverd bij de NUC zelf?)
16 GB geheugen komende van Raspberry Pi ? Ga je er op gamen ?

Ik zat in dezelfde situatie als jij en heb een oude pc, die nooit naar Windows 11 zal kunnen, hergebruikt. Door de gpu eruit te gooien (alles via RDP) en de harde schijf te vervangen door een SSD valt het stroomverbruik best mee.
ubremoved_29832
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 107 keer
Bedankt: 67 keer

JUD schreef: 30 okt 2023, 22:42 (Voeding en CPU zijn meegeleverd bij de NUC zelf?)
Ja, cpu zit in typebeschrijving, voeding is adapter (bij hades was die +- even groot als de rest ;p geen idee bij deze)
jaker
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
Bedankt: 89 keer
Provider
Te Koop forum

Ik had al een tijd mijn Home Assistant draaien op mijn Synology nas (DS220+) als virtual machine maar ben sinds vorige week overgestapt op een HP ThinClient T630. Op aanraden van Huizebruin.nl heb ik op marktplaats.nl die HP Thinclient heel goedkoop kunnen vinden. Je dient wel via een adres in Nederland te bestellen. Ze leveren niet naar België. Het is maar een tip die ik geef, ik heb zelf verder absoluut geen banden met die verkoper, noch met huizebruin.nl.
Internet/TV: Orange Zen Fiber + TV Vlaanderen
Kabelmodem: Arris CM3500B
Router: Netgear R7000 met FreshTomato
Mobiel: Mobile Vikings / Samsung Galaxy S23
yaris
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
Bedankt: 39 keer

JUD schreef: 30 okt 2023, 22:42 Ik draai ondertussen een tijdje thuis een Raspberry Pi als server maar ik heb toch nood aan iets zwaarder en betrouwbaarder (geen SD kaartje als geheugen).

Ik zie nu dat je redelijk goedkoop al een NUC kan aanschaffen tegenwoordig maar heb hier geen ervaring mee. Wat zijn jullie aanbevelingen? Ik heb even rondgekeken en kom uit op:
  • Intel NUC 11 Essential UCFF Zwart N5105 2 GHz
  • Crucial DDR4 SODIMM 2x8GB 3200
  • Transcend TS256GMTE220S internal solid state drive 256 GB PCI Express 3.0 NVMe M.2 SSD (deze gekozen omdat TBW redelijk hoog is)
Waar ga je de nuc voor gebruiken ?
Zie https://gathering.tweakers.net/forum/li ... 96876/last
Hier vind je veel info over zuinige servertjes.
Je hebt nuc's maar ook optiplex, HP, lenovo, chinese merken, zelfbouw etc... dat je kan gebruiken. Als het is voor wat dockers en home assistant dan heb je niks zwaar nodig. Wil je proxmox en vm's gaan gebruiken is het een andere zaak. Ook zien dat je wat future proof bent.
Je kan nieuw kopen maar je hebt ook een heel groot aanbod 2dehands.
Ik heb vroeger altijd nuc's gehad maar ben nu over naar optiplex. Optiplex is goedkoper 2dehands wegens minder populair als een nuc en iets minder zuinig.
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”