JUD schreef: 30 okt 2023, 22:42
Ik draai ondertussen een tijdje thuis een Raspberry Pi als server maar ik heb toch nood aan iets zwaarder en betrouwbaarder (geen SD kaartje als geheugen).
Ik zie nu dat je redelijk goedkoop al een NUC kan aanschaffen tegenwoordig maar heb hier geen ervaring mee. Wat zijn jullie aanbevelingen? Ik heb even rondgekeken en kom uit op:
- Intel NUC 11 Essential UCFF Zwart N5105 2 GHz
- Crucial DDR4 SODIMM 2x8GB 3200
- Transcend TS256GMTE220S internal solid state drive 256 GB PCI Express 3.0 NVMe M.2 SSD (deze gekozen omdat TBW redelijk hoog is)
Hebben jullie nog tips of opmerkingen met deze setup? Klopt het dat ik met bovenstaande alle benodigdheden heb? (Voeding en CPU zijn meegeleverd bij de NUC zelf?)
Waar ga je de nuc voor gebruiken ?
Zie
https://gathering.tweakers.net/forum/li ... 96876/last
Hier vind je veel info over zuinige servertjes.
Je hebt nuc's maar ook optiplex, HP, lenovo, chinese merken, zelfbouw etc... dat je kan gebruiken. Als het is voor wat dockers en home assistant dan heb je niks zwaar nodig. Wil je proxmox en vm's gaan gebruiken is het een andere zaak. Ook zien dat je wat future proof bent.
Je kan nieuw kopen maar je hebt ook een heel groot aanbod 2dehands.
Ik heb vroeger altijd nuc's gehad maar ben nu over naar optiplex. Optiplex is goedkoper 2dehands wegens minder populair als een nuc en iets minder zuinig.