Sinds een week kan ik mijn Synology DS413 niet meer bereiken in het netwerk. Voor zover ik weet is er niets veranderd in het netwerk en de Nas start ook dagelijks 's ochtends mooi op en sluit 's avonds weer af zoals ingesteld.
Maar hij is dus niet meer vindbaar in het netwerk. Ik heb dus geen IP om hem te bereiken. Ook https://finds.synology.com/ werkt niet en DSassistent app geeft ook geen resultaat.
Ook al geprobeerd:
- talloze keren herstart
- andere UTP kabel
- UTP rechtstreeks aan computer
- reset via knop achteraan (lijkt hierop te reageren: beep en opstartgeluiden en na enkele minuten weer een beep)
Maar allemaal zonder resultaat. Ten einde raad hoop ik hier op suggesties, ervaringen, tips, ...
Synology niet meer bereikbaar.
- raf1
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
- Bedankt: 1934 keer
- Recent bedankt: 4 keer
Na de tweede beep is de Synology DS413 helemaal opgestart met de netwerkinstellingen terug op fabrieksinstellingen ingesteld.
Dan moet die Synology toch een IP-adres gekregen hebben van de router waarop hij aangesloten is?
In de instellingen van je router moet je toch kunnen zien welke toestellen verbonden zijn?
Anders opnieuw resetten en op een andere router aansluiten.
(Of is je NAS misschien op een dichtgetimmerd bakje van je provider aangesloten? Dat is om problemen vragen. Veel kans dat standaard-functionaliteit zoals NAT-loopback/hairpinning of DNS niet werkt of dat bepaalde verbindingen worden geblokkeerd/gemanipuleerd.)
Dan moet die Synology toch een IP-adres gekregen hebben van de router waarop hij aangesloten is?
In de instellingen van je router moet je toch kunnen zien welke toestellen verbonden zijn?
Anders opnieuw resetten en op een andere router aansluiten.
(Of is je NAS misschien op een dichtgetimmerd bakje van je provider aangesloten? Dat is om problemen vragen. Veel kans dat standaard-functionaliteit zoals NAT-loopback/hairpinning of DNS niet werkt of dat bepaalde verbindingen worden geblokkeerd/gemanipuleerd.)
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 115 keer
- Bedankt: 182 keer
- Recent bedankt: 5 keer
De router is een Google wifi mesh set die achter de telenet modem zit. (van daaruit bedraad naar switch voor bedrade toestellen). Software van die Google is niet de meest uitgebreide maar ik kan daar wel een lijst van devices zien en daar zit die dus niet meer tussen (vroegel wel).
Andere router heb ik niet direct in huis.
Andere router heb ik niet direct in huis.
- raf1
- Elite Poster
Spreek je dan over twee routers achter elkaar? Dat maakt de zaken nodeloos ingewikkeld.
Zit er een routerfunctie in de Telenet-modem? Staat de Google Wifi in bridge-mode?
Standaard deelt de Google Wifi 192.168.86.x adressen uit, een Telenet-modem met routerfunctie deelt standaard 192.168.0.x adressen uit.
NAS en pc moeten IP-adressen hebben uit dezelfde reeks om met elkaar te communiceren.
De eenvoudigste setup is een Telenet CV8560E in bridge-mode + Google Wifi in router-mode.
Dan zal je geen last meer hebben van de slecht werkende routerfunctie op de Telenet-modem. (de Telenet-routerfunctie ondersteunt geen vast IP-adres/DHCP Reservations , geen NAT-loopback/hairpinning, trage DNS, etc...)
Zit er een routerfunctie in de Telenet-modem? Staat de Google Wifi in bridge-mode?
Standaard deelt de Google Wifi 192.168.86.x adressen uit, een Telenet-modem met routerfunctie deelt standaard 192.168.0.x adressen uit.
NAS en pc moeten IP-adressen hebben uit dezelfde reeks om met elkaar te communiceren.
De eenvoudigste setup is een Telenet CV8560E in bridge-mode + Google Wifi in router-mode.
Dan zal je geen last meer hebben van de slecht werkende routerfunctie op de Telenet-modem. (de Telenet-routerfunctie ondersteunt geen vast IP-adres/DHCP Reservations , geen NAT-loopback/hairpinning, trage DNS, etc...)
-
- Elite Poster
Ik weet niet hoe ik dat best kan checken of instellen, maar ik vermoed dat het zo wel ingesteld is. Al mijn devices zitten inderdaad in de 192.168.86.x range. En dat is al jaren zo stabiel en betrouwbaar gebleven. Ik heb dus geen idee of er iets veranderd is aan mijn netwerk of aan de Synology zelf. Ik vermoed het laatste aangezien die de enige is met een probleem en alle probeersels nog niets opgeleverd hebben.raf1 schreef: 30 okt 2023, 12:44 De eenvoudigste setup is een Telenet CV8560E in bridge-mode + Google Wifi in router-mode.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 1374 keer
- Bedankt: 508 keer
Het is me nog niet helemaal duidelijk welke Telenet router/modem je hebt, maar ik zou eens op www.telenet.be naar Mijn Telenet gaan om daar de instellingen van je router/modem te bekijken. Als het daadwerkelijk een router is, krijg je daar alle devices met hun IP te zien. Ik zou in dat geval dan eens de NAS rechtstreeks aan de Telenet router hangen, en dan met bvb een laptop of tablet verbinden met de Telenet wifi. Maw Google Mesh uit de picture, en je zou dan toch echt wel moeten kunnen connecteren.
Als je Synology 2 netwerkpoorten heeft, zou ik alleszins ook de 2de eens uitproberen.
Als je Synology 2 netwerkpoorten heeft, zou ik alleszins ook de 2de eens uitproberen.
-
- Starter
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 1 keer
@R2D2 wanneer ik in Google ingeef: reset Synology NAS without data loss krijg ik deze link https://kb.synology.com/en-ro/DSM/tutor ... e%20reset.. Misschien eens optie 2 uitvoeren? Al je configuraties zijn dan weg op de NAS maar je gegevens zouden er nog moeten zijn.
- raf1
- Elite Poster
Gewoon verbonden apparaten op de Google Nest nakijken: https://support.google.com/googlenest/a ... 3633?hl=nl
Synology moet er toch ergens tussen staan, dan dat IP-adres proberen bereiken met een propere webbrowser en pc. (Cache wissen)
Synology moet er toch ergens tussen staan, dan dat IP-adres proberen bereiken met een propere webbrowser en pc. (Cache wissen)
-
- Elite Poster
Optie 1 heb ik al gedaan, Optie 2 voorlopig nog niet maar dat is inderdaad de volgende stap, die ik nog wilde uitstellen omdat ik vrees dat allerlei backup en sync routines dan ook verloren gaan.R009 schreef: 30 okt 2023, 15:04 @R2D2 wanneer ik in Google ingeef: reset Synology NAS without data loss krijg ik deze link https://kb.synology.com/en-ro/DSM/tutor ... e%20reset.. Misschien eens optie 2 uitvoeren? Al je configuraties zijn dan weg op de NAS maar je gegevens zouden er nog moeten zijn.
Dat is nu net het probleem. Hij staat er niet meer tussen en bij gebreken aan een IP-adres kan ik hem dus niet meer bereiken.raf1 schreef: 30 okt 2023, 15:13 Gewoon verbonden apparaten op de Google Nest nakijken: https://support.google.com/googlenest/a ... 3633?hl=nl
Toegevoegd na 4 minuten 58 seconden:
Zoals in mijn initiële post aangegeven: rechtstreeks is al geprobeerd met de DS assistent app.charlez schreef: 30 okt 2023, 15:14 Laptop rechtstreeks aan nas hangen en synology finder of assistant draaien. Weet de correcte naam niet tegenwoordig.
Werkt via broadcast