Ik ga een woning laten renoveren en heb een rondgang gemaakt met de elektrieker. In de woonkamer had ik een coax aansluiting gevraagd en 2 UTP-aansluitingen. De elektrieker beweert dat die coax aansluiting niet meer nodig is en ik alleen via UTP kan TV kijken. Klopt dit?
Dit betekent dus dat de coaxkabel alleen nodig is voor de verbinding tussen het straatkastje en de NIU (komt in de technische ruimte).
Bedankt alvast voor alle info.
Geen coax meer nodig voor TV-Box?
-
- Starter
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 230 keer
- Bedankt: 140 keer
- Recent bedankt: 10 keer
Weet niet of dit recent veranderd zou zijn maar een maand geleden zeker nog niet. Ik trok bij iemand de coax uit hun tvbox die livetv aan het spelen was en direct stopte het en er kwam er een melding "geen signaal".
De internetverbinding was actief en werkend op de box want kon perfect herbekijk-tv gebruiken.
Maar er is nog niet getest of ie de coax nog vereist als je'm opstart zonder coax in...
Zal ik in het weekend eens proberen testen. Of iemand anders hier op het forum kan het eerder...
De internetverbinding was actief en werkend op de box want kon perfect herbekijk-tv gebruiken.
Maar er is nog niet getest of ie de coax nog vereist als je'm opstart zonder coax in...
Zal ik in het weekend eens proberen testen. Of iemand anders hier op het forum kan het eerder...
- MaT
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 168 keer
- Bedankt: 317 keer
Als je coax legt, zorg dat het geplaatst word op een manier waarbij je achteraf gemakkelijk de coax kan vervangen door een UTP-kabel bijvoorbeeld.
Coax gaat er vroeg of laat gewoon uit ten voordele van streaming over IP-netwerken.
Coax gaat er vroeg of laat gewoon uit ten voordele van streaming over IP-netwerken.
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
Bron
- raf1
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
- Bedankt: 1934 keer
- Recent bedankt: 5 keer
Het klopt niet wat de elektricien zegt, in de toekomst schakelt Telenet (zoals Proximus nu al) misschien over naar UTP-kabel voor de tv-decoder. Maar als je de komende jaren nog tv wil kijken via Telenet is er ook een coaxkabel nodig.
Voor elk toestel dat je wil aansluiten is de juiste bekabeling nodig!
1) Telenet-decoders (en Orange):
Hou er rekening mee dat je Wifi het vaakst gebruikt in de woonkamer en niet in de technische ruimte. Het heeft geen nut een Wifi-modem/router in de technische ruimte te plaatsen. Dus voorzie minstens twee extra UTP-kabels tussen de woonkamer en de technische ruimte als je een (Wifi-)router in de woonkamer zou plaatsen.
Voor elk toestel dat je wil aansluiten is de juiste bekabeling nodig!
1) Telenet-decoders (en Orange):
- 1x coaxkabel TRI6
- 1x UTP-kabel cat 6A
- 1x UTP-kabel cat 6A
- 2x UTP-kabel cat 6A
- 1x UTP-kabel cat 6A
Hou er rekening mee dat je Wifi het vaakst gebruikt in de woonkamer en niet in de technische ruimte. Het heeft geen nut een Wifi-modem/router in de technische ruimte te plaatsen. Dus voorzie minstens twee extra UTP-kabels tussen de woonkamer en de technische ruimte als je een (Wifi-)router in de woonkamer zou plaatsen.
-
- Elite Poster
Ik heb in het weekend eens getest met een tvbox; deze van de stroom gehaald, coax uitgetrokken en dan terug laten opstarten.
Er kwam daarna een melding "Sorry, we kunnen dit niet afspelen, kijk na of alle kabels goed zijn aangesloten..... CS2004"
Als ik dan de coax instak begon direct livetv (stond op kanaal "vtm") te spelen.
Dus ja livetv op de tvbox via netwerk/internet zijn ze nog niet aan toe lijkt het...
Er kwam daarna een melding "Sorry, we kunnen dit niet afspelen, kijk na of alle kabels goed zijn aangesloten..... CS2004"
Als ik dan de coax instak begon direct livetv (stond op kanaal "vtm") te spelen.
Dus ja livetv op de tvbox via netwerk/internet zijn ze nog niet aan toe lijkt het...
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
- Bedankt: 673 keer
- Recent bedankt: 2 keer
Ik wil daar toch ook zeker goede wifi dekking hoor.raf1 schreef: 19 okt 2023, 06:56 Het heeft geen nut een Wifi-modem/router in de technische ruimte te plaatsen.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
- raf1
- Elite Poster
En dan veel slechtere dekking in de living?
Als de Wifi-router centraal in de living staat, zal die ook wel tot de technische ruimte reiken.
Mijn punt is natuurlijk dat je voldoende UTP-kabels of een iets bredere wachtbuis tussen technische ruimte (WAN-netwerkaansluitpunt) en living moet voorzien. Als er maar één UTP-kabeltje in een dunne geribbelde buis voorzien is, is de kans zeer groot dat je vroeg of laat in de problemen komt.
Als de Wifi-router centraal in de living staat, zal die ook wel tot de technische ruimte reiken.
Mijn punt is natuurlijk dat je voldoende UTP-kabels of een iets bredere wachtbuis tussen technische ruimte (WAN-netwerkaansluitpunt) en living moet voorzien. Als er maar één UTP-kabeltje in een dunne geribbelde buis voorzien is, is de kans zeer groot dat je vroeg of laat in de problemen komt.
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
- Bedankt: 3720 keer
- Recent bedankt: 19 keer
Op een TV Box zonder coax kan je via de programmagids gewoon "live" kijken naar ieder programma dat pas begonnen is.splinterbyte schreef: 24 okt 2023, 10:04 Ik heb in het weekend eens getest met een tvbox; deze van de stroom gehaald, coax uitgetrokken en dan terug laten opstarten.
Je kijkt dan eigenlijk "semi-live" - met andere woorden met enkele minuten vertraging - via netwerk/internet.
Je kan op die manier bijvoorbeeld om 19.05 beginnen kijken naar het Journaal van 19u

Ik vind dat een aanvaardbare oplossing voor plaatsen waar je geen coax hebt, of waar het moeilijk is om nog een coax te leggen.
Je kan niet gewoon "zappen" maar toch via de EPG naar lopende programma's kijken.
En gezien de TV Box WiFi heeft, heb je zelfs geen UTP nodig ...
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
- raf1
- Elite Poster
Ook op buitenlandse kanalen zoals het Duitse ARD?philippe_d schreef: 24 okt 2023, 13:56 Op een TV Box zonder coax kan je via de programmagids gewoon "live" kijken naar ieder programma dat pas begonnen is.
-
- Moderator
Goede vraag ...
Waarschijnlijk alleen op de kanalen waarop "terugkijk TV" aangeboden wordt?
Waarschijnlijk alleen op de kanalen waarop "terugkijk TV" aangeboden wordt?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 96 keer
- Bedankt: 244 keer
Ik denk dat op heel lange termijn all providers (telenet / proximus) wel naar een soort ott model gaan evolueren. Maar dat vraagt netwerk investeringen, voor proximus iets makkelijker, want vanaf de ROP / actieve fiber infra is alles fiber dus geen probleem om een unicast van 10 Mbit op iedere lijn te hebben, je kan die dan nog perfect multi doen tot aan de rop.
Voor telenet denk ik dat er nog technologisch wat moet gebeuren - kleinere nodes - hogere docsis. Neem dat een node 1000 man heeft een dat 700 gelijk tv kijken met een unicast stream van 5 Mbit dan ben je 3,5 Gbit kwijt op de node, ik vraag me af welke nodes dat aankunnen.
Voor telenet denk ik dat er nog technologisch wat moet gebeuren - kleinere nodes - hogere docsis. Neem dat een node 1000 man heeft een dat 700 gelijk tv kijken met een unicast stream van 5 Mbit dan ben je 3,5 Gbit kwijt op de node, ik vraag me af welke nodes dat aankunnen.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 96 keer
- Bedankt: 244 keer
lithion schreef: 24 okt 2023, 22:36 DOCSIS ondersteunt toch ook gewoon multicast? Iedere zender moet je dus maar maximaal één keer doorsturen op de coax voor alle kijkers?
Dat zal de meest logische oplossing kunnen zijn. Proximus doet ook multicast tot de rops voor de belangrijkste liniaire kanalen.
- raf1
- Elite Poster
Iedere operator gaat op termijn naar All IP. Maar de grootste hinderpaal om snel te schakelen zijn de meer dan 1 miljoen Digicorders (DVB-C-techniek) in het Telenet-netwerk. Alhoewel het massale cordcutten de evolutie naar All IP of zelfs decoderloze OTT zal versnellen.
In vergelijking met Proximus hinkt Telenet op dat vlak natuurlijk een paar lichtjaar achterop:
In vergelijking met Proximus hinkt Telenet op dat vlak natuurlijk een paar lichtjaar achterop:
bron: Telenet Netwerk Transformatie Outlook5) Op de lange termijn wordt eveneens gekeken naar een volledige omschakeling van DVB-C naar de IP-techniek (All IP) voor het aanbieden van televisie en aanverwante diensten. Om een stabiele tijdslijn op te stellen voor de overschakeling naar een “All IP” aanbod moeten er diverse elementen in kaart gebracht worden. Enerzijds dienen er aanpassingen in het netwerk te gebeuren, anderzijds moet er ook op het vlak van eind-apparatuur een grote aanpassing gebeuren (i.e. roll-out van nieuwe IP set-top boxen binnen Telenet grondgebied). Wat betreft de aanpassingen nodig in het netwerk, verwijzen we naar de introductie van de mogelijkheid tot multicast. In dit kader zal Telenet starten met een voorbereidende analyse aangaande een schaalbare multicast oplossing.
Vanaf 2023 zullen er geleidelijk aan IP set-top boxen worden ingezet in het netwerk. In afwachting van multicast IPTV oplossing, is het mogelijk dat er in tussentijd bepaalde stappen worden gezet richting een unicast IP TV oplossing. Echter hiervoor zijn nog geen concrete plannen. De nood hiertoe zal ook bepaald worden in functie van de schaarste aan beschikbare netwerkcapaciteit voor het toenemend breedbandverkeer, hierbij moet ook rekening gehouden worden met de roll-out van een FttH-netwerk.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
- Bedankt: 34 keer
Dit klopt niet echt: cat6A is geen requirement, cat5 (100Mbit) is het minimum. De interfaces op de decoders zijn namelijk nog steeds naar 100Mbit. Zie https://www2.telenet.be/residential/nl/ ... e-zo-voor/
Uiteraard geldt hoe hoger de categorie utp kabel, hoe beter naar de toekomst toe. En als je een nieuwe kabel moet leggen, gebruik dan zeker iets dat 1 gig aan kan (cat5e of liever cat6).
Maar je hebt niet per sé cat6a ( = 10 gig) nodig om die box aan te sluiten. Een bestaande utp hoef je dus in de meeste gevallen niet te vervangen hiervoor.
Er is trouwens nog een ander punt:
In principe kan je als telenet klant ook gewoon de Android app installeren op je tv en zo kijken. Dan heb je die box helemaal niet nodig, en dus ook geen coax. De kwaliteit is dan wel een stuk minder, maar op een kleine non 4k ga je dit misschien al voldoende vinden.
-
- Moderator
Het advies van @raf1 hierboven was als antwoord op de TS die het over een renovatie heeft.
Dus moet je nu toekomst-gericht denken, en hierbij is de huidige digicorder niet relevant...
- raf1
- Elite Poster
UTP cat 6A is een advies, dat ook in de "Richtlijnen interne bekabeling in fiberzone" van Proximus staat vermeld: https://www.proximus.be/bouwen
Ik kijk naar de lange termijn. Over 15 jaar is alles glasvezel, hebben laptops en 8K tv-toestellen allemaal 10 GbE-poorten, etc...
Of denk je dat het een goed idee is om vandaag tienduizend euro aan een elektricien te besteden om over 15 jaar vast te stellen dat de verouderde UTP cat 5E-kabel de bottleneck van je datanetwerk is?
Ik kijk naar de lange termijn. Over 15 jaar is alles glasvezel, hebben laptops en 8K tv-toestellen allemaal 10 GbE-poorten, etc...
Of denk je dat het een goed idee is om vandaag tienduizend euro aan een elektricien te besteden om over 15 jaar vast te stellen dat de verouderde UTP cat 5E-kabel de bottleneck van je datanetwerk is?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
- Bedankt: 34 keer
Als het over een renovatie gaat dan refereer ik graag naar het 2e deel van mijn eigen post. Daar had ik inderdaad over gekeken.
Opnieuw: als je een nieuwe kabel moet leggen, gebruik dan zeker iets dat MINSTENS 1 gig aan kan (cat5e of liever cat6). Cat6a is nog beter, maar geen hard requirement zoals hier schijnbaar wordt aangegeven. Het gaat uiteraard in de toekomst wel zijn vruchten afwerpen. Er bestaat intussen trouwens ook al cat7 en hoger.
En inderdaad best ook 10 gig kabels naar je wifi aansluitpunten voorzien. Want, als je dan toch toekomstvisie wil, de kans is groot dat we binnen 15 jaar alles draadloos doen, zonder collisions.
PS: Volgens die proximus pagina staat er in de richtlijnen interne bekabeling (non fiber zone) trouwens ook cat5e ipv cat6a (https://www.proximus.be/dam/jcr:df8821d ... ~cache.pdf)
Maar (voor de 3e keer): hoe hoger de categorie kabel, hoe beter.
Opnieuw: als je een nieuwe kabel moet leggen, gebruik dan zeker iets dat MINSTENS 1 gig aan kan (cat5e of liever cat6). Cat6a is nog beter, maar geen hard requirement zoals hier schijnbaar wordt aangegeven. Het gaat uiteraard in de toekomst wel zijn vruchten afwerpen. Er bestaat intussen trouwens ook al cat7 en hoger.
En inderdaad best ook 10 gig kabels naar je wifi aansluitpunten voorzien. Want, als je dan toch toekomstvisie wil, de kans is groot dat we binnen 15 jaar alles draadloos doen, zonder collisions.
PS: Volgens die proximus pagina staat er in de richtlijnen interne bekabeling (non fiber zone) trouwens ook cat5e ipv cat6a (https://www.proximus.be/dam/jcr:df8821d ... ~cache.pdf)
Maar (voor de 3e keer): hoe hoger de categorie kabel, hoe beter.
-
- Elite Poster
Hou sowieso plaats in de muur/buis vrij voor fiber kabels...

Als ze al een update kunnen pushen naar die oude boxen die doorspoelen bij afspelen opnames beperkt, kunnen ze wel de bron van elk kanaal veranderen van DVB-C naar RTP/HTTP URL ofzo zeker. Enkel de boxen die geen netwerk aangesloten hebben gaan ze iets voor moeten vinden. Ze kunnen iedereen een gratis tvbox upgrade geven (doen ze nu al dacht ik) maar als ze die dan enkel als huur aanbieden gaan sommige klanten natuurlijk niet mee willen...raf1 schreef: 25 okt 2023, 07:27 hinderpaal om snel te schakelen zijn de meer dan 1 miljoen Digicorders (DVB-C-techniek)
Keep on dreaming

- raf1
- Elite Poster
Ik denk niet dat dit binnen de strategie van Liberty Global past. Om de paar jaar een aantal DVB-C-kanalen schrappen is goedkoper en dan lopen de tv-klanten hopelijk allemaal richting de Telenet TV-box of de Telenet TV smart-tv apps.splinterbyte schreef: 25 okt 2023, 10:52Als ze al een update kunnen pushen naar die oude boxen die doorspoelen bij afspelen opnames beperkt, kunnen ze wel de bron van elk kanaal veranderen van DVB-C naar RTP/HTTP URL ofzo zeker.
- Dizzy
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
- Bedankt: 709 keer
- Recent bedankt: 9 keer
Niets zo goed en zeker als den draad. Met draadloos ga je altijd storingen hebben of plaatsen met minder bereik.rtl schreef: 25 okt 2023, 10:29En inderdaad best ook 10 gig kabels naar je wifi aansluitpunten voorzien. Want, als je dan toch toekomstvisie wil, de kans is groot dat we binnen 15 jaar alles draadloos doen, zonder collisions.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
-
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 241 keer
- Bedankt: 757 keer
Ik ben zo geen fan van mijn replay ervaringen bij TN.
Je krijgt de indruk dat er weinig tot niet gebufferd wordt.
Ik kijk heel veel programma's in delay, maw ik duw op pauze en kijk dan iets later, omdat ik dan in x2 speed kan kijken *met* geluid.
De "op aanvraag" functie kan dat niet, die doet minimum x6, en als je daar op pauze duwt of rewind, zit daar een delay van ettelijke seconden op, wat snel terugspoelen omdat je een zin gemist hebt verschrikkelijk ambetant maakt.
Al denk ik dat bovenstaande eerder een gevolg is van de programmeerkeuzes van TN dan van het IPTV aspect van on-demand kijken.
Je krijgt de indruk dat er weinig tot niet gebufferd wordt.
Ik kijk heel veel programma's in delay, maw ik duw op pauze en kijk dan iets later, omdat ik dan in x2 speed kan kijken *met* geluid.
De "op aanvraag" functie kan dat niet, die doet minimum x6, en als je daar op pauze duwt of rewind, zit daar een delay van ettelijke seconden op, wat snel terugspoelen omdat je een zin gemist hebt verschrikkelijk ambetant maakt.
Al denk ik dat bovenstaande eerder een gevolg is van de programmeerkeuzes van TN dan van het IPTV aspect van on-demand kijken.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 128 keer
- Bedankt: 172 keer
Je kan natuurlijk wel Yelo TV gebruiken op een boxje.splinterbyte schreef: 24 okt 2023, 10:04 Dus ja livetv op de tvbox via netwerk/internet zijn ze nog niet aan toe lijkt het...
Ik heb hier sinds kort een Apple TV in de slaapkamer staan en dat werkt prima over WIFI met Yelo TV.
Strikt gezien is een coax dus al niet meer nodig (wel voor de TN TV box).
- Ratface
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 70 keer
- Bedankt: 64 keer
Yelo-tv bestaat niet meer. Het is nu de Telenet TV-app. Het is handiger om de juiste terminologie te hanteren voor mensen die meelezen denk ik.
Bron: https://tweakers.net/nieuws/202308/tele ... v-app.html
Bron: https://tweakers.net/nieuws/202308/tele ... v-app.html