Netwerk valt uit als telenet uitvalt?

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
darkzero
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 35 keer
Te Koop forum

Hallo,

Gisteren viel telenet hier weer even uit toen we via de tvbox iets op youtube wilden bekijken. Geen probleem dacht ik, dan kijken we wel even wat series die op m'n synology nas staan. De series op de nas bekijk ik via de ingebouwde app van de lg tv. De nas is via het netwerk verbonden. Nu heb ik echter gemerkt dat als telenet eruit ligt, ook mijn hele netwerk eruit ligt? Met mijn pc kan ik ook mijn nas niet meer zien.

Mijn huidige netwerk: telenet witte CH7465LG-TN modemrouter en daar is alleen een tp link switch verboden. Aan de tp link switch hangt de tvbox, pc, ... en verder de rest van mijn bekabeld netwerk in de living. Ook hangt hieraan een netgear orbi rbk850 router voor wifi. Wifi van de telenetrouter staat uit. Verder heb ik nog 2 orbi satellieten die draadloos verbonden zijn met de orbi router (meshnetwerk). Met 1 van de satellieten is de nas bekabeld verboden. Deze nas heeft een vast ip.

Wat moet ik aanpassen zodat ik toch nog mijn thuisnetwerk kan gebruiken als de telenetmodem uitvalt? Ik vermoed dat die tp link switch geen ip krijgt van de telenet modem als die eruit ligt? Moet ik deze vervangen door een router ipv een switch? Of kan ik beter de dan de orbi router aansluiten op de telenetmodem en dan op de orbi router pas de switch aansluiten? (En dan de orbi router een vast ip geven?)

Bedankt!

Edit: Ik zie ook net dat mijn orbi router in access point mode staat en een dynamisch ip krijgt.
Mijn vermoeden is dus dat ik deze orbi beter in router modus zet, deze direct op de telenet modem aansluit en dan de tp link switch aansluiten op de orbi router.
Maar hoe stel ik dit dan verder in?
De telenet tvbox best ook rechtstreeks op de telenet modem?
Borromini
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 336 keer
Bedankt: 29 keer
Provider

Tenzij je met VLAN's etc gaat werken moet die settopbox rechtstreeks achter de modem/router-combo van Telenet.

Je Orbi gaat alsnog een lokaal IP krijgen van je Telenet-router; maar als die laatste plat gaat gaat je lokale netwerk idd wel blijven werken. Alle apparatuur die in je LAN bereikbaar moet zijn moet dan ook achter de Orbi. Of die op de switch of rechtstreeks op de Orbi worden aangesloten maakt niet uit.
EDPnet Fiber XS 150/50 .:. Hardware: (OpenWrt 24.10 HEAD): MikroTik RB5009UG+S+IN ◌ ZyXEL GS1900-10HP PoE+ ◌ TP-Link EAP615-Wall (802.11ax) ◌ Netgear WAX202 (802.11ax) ◌ Netgear GS108T v3
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3720 keer
Recent bedankt: 20 keer
Provider

darkzero schreef: 21 okt 2023, 13:35 Gisteren viel telenet hier weer even uit toen we via de tvbox iets op youtube wilden bekijken.
Wat bedoel je juist met "Telenet viel er even uit"?
Je internet valt weg (probleem bij Telenet)? Of de Telenet modem die spontaan herstart?
Want als dat laatste frequent gebeurt, heb je dringend een nieuwe modem nodig.

En als je dan toch voor een nieuwe modem kiest, neem dan de E-router (CV8560E), dat is een Telenet HGW zonder Wifi, en gebruik je Orbi als router voor je intern netwerk.
Borromini schreef: 21 okt 2023, 15:19 Tenzij je met VLAN's etc gaat werken moet die settopbox rechtstreeks achter de modem/router-combo van Telenet.
Dat is juist indien je een digicorder gebruikt. De TS heeft het over een TV-box, deze mag/kan ook op je LAN (achter de Orbi) aangesloten worden.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
streulma
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 75 keer
Recent bedankt: 3 keer
Te Koop forum

Ik heb achter de Telenet router een eigen router hangen, die op zich eigen ip-adressen verdeeld in een andere range (dubbel NAT).
IPv6 zit gebridged op de Telenet modem.
Ook port forwarding is bij deze setup ook mogelijk.
Geen enkel issue hiermee en ik kan zelfs vaste (dhcp) ip-adressen toekennen aan mijn apparaten.
darkzero
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Tvbox rechtstreeks aan de de telenet modemrouter is geen probleem, zie staat er zowat naast dus dat kan ik zowiezo doen. Dan heb ik weer een poort vrij op m'n switch die toch al vol zat.

Dus het zou moeten worden als volgt: telenet --> orbi --> switch
Maar ik neem aan dat ik die orbi dan wel in router mode moet zetten ipv in access point mode? Want in access point is hij toch maar gewoon een switch en dan blijft het verhaal toch hetzelfde?

Alles viel uit: internet, tv en vaste telefoon. Dit gebeurt heel zelden dus het probleem zal wel bij telenet zelf gelegen hebben.

Moet ik dan voor de rest niets instellen, gewoon inpluggen en klaar?
Ik dacht ergens gelezen te hebben dat ik dan de range moet veranderen want dit worden dan toch 2 routers achter elkaar? En de rest van de instellingen: gateway, ...?
Borromini
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 336 keer
Bedankt: 29 keer
Provider

Bereik dien je idd aan te passen, dat mag niet hetzelfde zijn als wat Telenet uitdeelt, anders levert dat conflicten op. En ja, Orbi in routermodus.
EDPnet Fiber XS 150/50 .:. Hardware: (OpenWrt 24.10 HEAD): MikroTik RB5009UG+S+IN ◌ ZyXEL GS1900-10HP PoE+ ◌ TP-Link EAP615-Wall (802.11ax) ◌ Netgear WAX202 (802.11ax) ◌ Netgear GS108T v3
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

darkzero schreef: 22 okt 2023, 12:57 Moet ik dan voor de rest niets instellen, gewoon inpluggen en klaar?
Ik dacht ergens gelezen te hebben dat ik dan de range moet veranderen want dit worden dan toch 2 routers achter elkaar? En de rest van de instellingen: gateway, ...?
In principe is de LAN range van de Orbi, indien als router ingesteld, 192.168.1.1
De WAN poort van de Orbi zal dan van Telenet een IP adres krijgen in de range 192.168.0.x

Ik zou echter de WAN poort een vast IP adres geven, zodat je later eventuele portforwarding naar de Orbi kan instellen ...
Standard is de DHCP range van de Telenet HGW 191.168.0.[100-254].
IP adressen 192.168.0.50 etc worden gebruikt voor Telenet toestellen (vb Powerlines, Access points).
Voor vaste IP adressen kan je dus best een IP adres kiezen tussen 192.168.0.[2-49], Gateway 192.168.0.1
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
darkzero
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Ik heb ondertussen de aanpassingen doorgevoerd en alles werkt weer behalve m'n synology DS920+ nas. Deze had voor de aanpassingen een static ip. Dit heb ik aangepast naar dynamisch om verbindingsproblemen te voorkomen.
Dus de lan van de orbi heeft inderdaad 192.168.1.1 als adres gekregen.
De wan van de orbi had het dynamisch ip 192.168.0.129 gekregen, daar heb ik een static ip van gemaakt.

De nas krijgt wel degelijk een ip, 192.168.1.29, maar is niet te benaderen in chrome via deze weg 192.168.1.29 of 192.168.1.29:5000. Ook de 2de lan aansluiting op de nas, die ik voordien niet gebruikte, geeft geen resultaat. Deze krijgt dan 192.168.1.22 als ip als ik de utp hier zou inpluggen ipv in lan1.
De synology assistant app in windows vindt de nas niet. Met https://finds.synology.com/# vind ik deze wel maar als ik dan kies voor "verbinding maken" dan werkt dit niet.
In de instellingen van de orbi heb ik vind ik niets dat de verbinding zou blokkeren, access control staat uit. Bij de nas staat zowiezo allowed, net als bij de rest van m'n apparaten.
Het enige wat ik wel merk is dat in de orbi upnp nu aan staat. voor het ip van de nas staat hierbij: protocol tcp, int port 6690 en ext port 51661. Als ik echt upnp hier uit zet maakt dit geen verschil (evenzeer geen verbinding met de nas).
Ook als ik de orbi loskoppel van de telenet dan werkt hier nu dus wel alles, dit was de hele opzet. Alleen m'n nas is nog altijd onbereikbaar.
Ik heb ondertussen ook geprobeerd in de orbi mijn nas een static ip te geven 192.168.1.200 door het mac-adres van de nas hier te koppelen maar dit geeft dus ook geen resultaat.
Volgens mij ligt het probleem dus ergens bij de orbi router want voordien had ik geen enkel probleem met m'n nas.

HELP, ik ben ten einde raad want ik heb m'n nas nodig!
luukske
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 162 keer
Bedankt: 40 keer
Provider

Wat is het IP van het device waarmee je naar de Synology zoekt? Zelfde range?
darkzero
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Ja alles zit in de 192.168.1.x range

Ik denk dat er niks anders gaat opzitten dan de orbi weer in ap mode te zetten maar dan verlies ik natuurlijk wel mijn hele netwerk als telenet uitvalt.
Ben net de hele dag bezig geweest om hier alles aan te passen en ook devices in home assistant weer toe te voegen omdat de ip's veranderd waren. Wat een miserie!
Ik hoop dat iemand toch nog met een oplossing komt want ik heb m'n nas dringend nodig
Data technicus
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 110 keer

Wat valt er uit ipv4 en ipv6 of alleen ipv4 ? Want bij sonos durft ook wel eens alleen ipv4 uitvallen waardoor je wel nog naar websites kunt surfen die ipv6 gebruiken.

Verstuurd vanaf mijn SM-A536B met Tapatalk

darkzero
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

wat bedoel je juist? mijn nas heeft gewoon een ipv4 adres gekregen (192.168.1.x)
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

darkzero schreef: 23 okt 2023, 19:35 Ben net de hele dag bezig geweest om hier alles aan te passen en ook devices in home assistant weer toe te voegen omdat de ip's veranderd waren. Wat een miserie!
Sorry om te horen.
Misschien had je dan beter je lokaal netwerk op 192.168.0.x gelaten (Orbi op 192.168.0.1) en in "Mijn Telenet" het IP van de Telenet modem aangepast naar 192.168.1.1 (of iets anders)
darkzero
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Ja dat zag ik ook achteraf.

Mij lijkt het hier niet op te lossen dus dan moet ik maar terug naar ap mode van de orbi.
Misschien kan ik dan nu bij mijn telenet dit aanpassen naar 192.168.1.1, dit zou me wat werk kunnen besparen?
stevenvs
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 22 keer

Heb je al eens een IP scanner geprobeert om te kijken of je NAS een IP gekregen heeft en welk.
darkzero
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

zoals ik eerder al zei: mijn nas krijgt een ip in de 192.168.1.x range en dit voor lan1 en als ik deze inplug in lan2 ook dus daar ligt het niet aan.

net orbi terug in ap mode gezet en nas werkt nog altijd niet! mijn grootste nachtmerrie... dit wordt een slapeloze nacht...
Data technicus
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 110 keer

Waarschijnlijk ip conflicten in u netwerk. Controleer daar eens op. Toch geen 2 dhpc in u netwerk?

Verstuurd vanaf mijn SM-A536B met Tapatalk

stevenvs
Plus Member
Plus Member

darkzero schreef: 23 okt 2023, 21:33 zoals ik eerder al zei: mijn nas krijgt een ip in de 192.168.1.x range en dit voor lan1 en als ik deze inplug in lan2 ook dus daar ligt het niet aan.

net orbi terug in ap mode gezet en nas werkt nog altijd niet! mijn grootste nachtmerrie... dit wordt een slapeloze nacht...
Lukt het om het IP van je NAS te pingen ?
darkzero
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

aangezien de nas in ap mode (zoals alles oorspronkelijk ingesteld was) ook niet meer werkt ben ik terug het netwerk aan't omzetten naar orbi in router mode (zoals ik het wilde hebben).
dhcp conflict zal de rede niet zijn want nas was ook niet bereikbaar als ik alleen mijn pc en nas rechtstreeks op de telenet modem aansluit en al de rest afkoppel.
nee pingen ging ook niet. wel vreemd dat de nas wel een ip kreeg, niet zichtbaar was in synology assistant in windows en wel in finder op synology website maar dan toch weer niet bereikbaar was via die weg
stevenvs
Plus Member
Plus Member

Als je NAS geen fixed IP heeft zou ik hem eens herstarten. Dit nadat je je Orbi in router mode hebt geconfigureerd en het getest is.
Dan een IP scanner gebruiken om al de IP's in je netwerkt te scannen.
Normaal zou je dan het IP van je NAS moeten kunnen zien.
darkzero
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

nog iets vreemds: ik heb net de nas terug op z'n plek gezet (had 'm effe verhuisd om te testen aan andere switch in de living) en de ups terug aangekoppeld via usb. als ik die ups aankoppel dan krijg ik een melding via mail dat deze verbinding gemaakt is. die mail heb ik net ontvangen! blijft me dus een raadsel...
net nog es proberen pingen: request timeout

ik had een fixed ip op de nas maar die heb ik terug naar dhcp gezet eer ik aan het hele proces begon. alles is meerdere keren herstart: telenet modemrouter, orbi, switchen, nas
maar resultaat blijft dus hetzelfde.
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
Bedankt: 1934 keer
Recent bedankt: 5 keer

4 seconden op de resetknop van je NAS duwen. Daarmee worden je netwerkinstellingen (en gebruikersaccount) gereset.
Niet te veel tijd verspillen met zoekwerk.
darkzero
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

ja zo heb ik het deze nacht ook kunnen oplossen (was weer een korte nacht). dat had ik uiteindelijk gevonden via google.
nu weet ik wel dat de nas de oorzaak was maar nog niet de rede. vreemd want had die al naar dhcp gezet eer ik aan alles begon.

hoe stel ik nu port forwarding om mijn nas extern te bereiken?
voordien had ik in de telenet modemrouter 192.168.0.124 5000 en 8080 ingevuld.
modemrouter zit in 192.168.0.1 range en orbi en verder in 192.168.1.1. orbi heeft een vast ip (192.168.0.172) en de nas ook (192.168.1.32)
waar en hoe stel ik port forwarding nu in?
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
Bedankt: 1934 keer
Recent bedankt: 5 keer

Als je de CH7465LG-TN behoudt, moet je twee keer port forwarding instellen:
  • Op "Mijn Telenet": poort 5000 en 8080 naar lokaal adres 192.168.0.172 (Orbi WAN)
  • Op de Orbi: poort 5000 en 8080 naar lokaal adres 192.168.1.32 (NAS)
Als je de CH7465LG-TN wisselt voor een CV8560E (enige modem die bridge-mode/MAC pass-through ondersteunt), dan moet je geen port forwarding meer instellen via "Mijn Telenet". Daartoe zet je eerst de Orbi WAN opnieuw in DHCP-mode (dynamisch IP) en kopieer je in "Mijn Telenet" het MAC-adres van je Orbi dat bij "Verbonden gebruikers" staat naar het MAC-adres veldje bij "Bridging".
darkzero
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Bedankt! Straks eens testen.
Ik ga mijn CH7465LG-TN behouden.
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

darkzero schreef: 24 okt 2023, 10:14 modemrouter zit in 192.168.0.1 range en orbi en verder in 192.168.1.1. orbi heeft een vast ip (192.168.0.172) en de nas ook (192.168.1.32)
waar en hoe stel ik port forwarding nu in?
Alternatief zou kunnen zijn:
  • Op "Mijn Telenet": lokaal adres 192.168.0.172 (Orbi WAN) in DMZ zetten.
  • Op de Orbi: poort 5000 en 8080 naar lokaal adres 192.168.1.32 (NAS)
darkzero schreef: 24 okt 2023, 10:14 orbi heeft een vast ip (192.168.0.172)
Dit IP adres is binnen de DHCP range van de Telenet HGW 192.168.0.[100-254], en kan dus mogelijk IP conflicten geven ...
Een betere range voor vaste IP adressen achter een Telenet HGW is 192.168.0.[2-49].
darkzero
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Bedankt voor de tip over het vaste ip voor de orbi. Voorlopig nog geen problemen ondervonden.

Dit is ook wel het enige apparaat dat met de telenet modemrouter verbonden is. De tvbox hangt aan de switch. Wifi van telenet staat uit. Dus ik zou het al straf vinden als ik ip conflicten zou krijgen. Alle ip's die de orbi heeft uitgedeeld gaan op dit moment van 192.168.1.3 tot 192.168.1.33. Alleen de tvbox is 192.168.1.219.
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”