Switch van Telenet naar Proximus voor mobiele telefoniek

Algemene discussies over telecommunicatie
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 275 keer
Bedankt: 141 keer
Recent bedankt: 1 keer

Na nieuwjaar - zeker in de loop van het 1° kwartaal van volgend jaar - zou fiberklaar hier passeren met glasvezel, aldus de man die hiervoor de technische keuring is komen uitvoeren.

Dus hebben we alvast 2 van de 3 gsm nrs laten overzetten van Telenet naar Proximus maar dat verloopt niet zo vlot ... Even een overzicht:
- plaatsing order op 3/10
- ontvangst sim-kaarten van Proximus op vrij 6/10 ll.
- op 7/10 sms van Proximus dat de overdracht bij Telenet is aangevraagd.

Vandaag - 10/10 dus - nog steeds geen overdracht dus maar eens gebeld naar Proximus waar ik te horen krijg: "hier is alles geregeld, er is geen probleem om uw nummer te laten overdragen, Telenet moet de aanvraag verwerken. Kaart van Proximus pas in de gsm plaatsen wanneer het Telenet- netwerk weg valt".

Dan maar naar Telenet gebeld: ik zou, conform de wijsheid van de Telenet medewerkster (en wijsheid bij TN is van tegenwoordig een ontbrekend iets), mijn sim-kaart van Px moeten activeren. Al gezocht op internet maar dat blijkt alleen maar te zijn voor prepaid Pay & Go kaarten.

Dus terug gebeld naar Telenet. Een 2° medewerkster zegt me dat de collega in kwestie het fout voor heeft en dat ik inderdaad moet wachten tot hun netwerk weg valt. Alleen ... ze hebben blijkbaar van Proximus geen aanvraag voor nummer overdracht gekregen ...

Dus terug gebeld naar Proximus dat bevestigt dat er wel degelijk zaterdag ll. een aanvraag is ingediend en dat TN de klus moet klaren.

Ik ben dus weer al anderhalf uur zoet met zoeken op internet, bellen van hot naar her en dat het resultaat moest opleveren dan zou ik er nog niets van maken maar ik sta nog altijd even ver ... Voor professionele doeleinden moet ik bereikbaar blijven maar ik ga niet om het kwartuur zitten staren naar mijn gsm om te checken of ik nog TN signaal heb.

Escaleren naar ombudsdienst of is dit normaal ? Op de website van het BIPT lees ik dat alles op 3 werkdagen moet geklaard zijn. Als ik dit débacle aanschouw, dan denk ik eerder aan 3 maanden ...
Jaren geleden ging ik naar een Telenet winkel voor de switch van PX naar TN en op een uur tijd was ik veranderd van provider.

Wat raden jullie me aan: afwachten of ... ? Ik hoop dat de switch voor internet, vaste tel en TV in een fiber pack vlotter verloopt ... Anderzijds is TN hier 'no option' meer wegens problemen betreffende regelmatige onderbrekingen, soms zelfs voor alle diensten. En TN doet ... niks dan zeggen dat het mijn installatie is die al door -ig techiekers van TN binnenste buiten gekeerd is een die ook door een swat-technicus 'conform' verklaard is. Bovendien ben ik weer niet de enige in de buurt met moeilijkheden. Zal binnekort nog eens escaleren naar ombudsdienst maar ik hoop op fiber asap.

Wat adviseren jullie om die 2 gsm abo's naar asap naar PX te krijgen. Deze switch doe ik ook omdat ik dan minder kans loop op onbereikbaarheid door het werk, hetgeen wel het gevals is als bij één provider alles :!: uitvalt. Dank voor jullie reacties.

PS Om dit forum niet te bezoedelen heb ik ook nog even gekeken of ik dit topic onder een andere rubriek kon openen doch via enig zoeken, heb ik niet direct iets gevonden. Mijn excuses mocht er toch nog een vroeger topic geopend zijn (ik kan het me niet anders voorstellen dan dat dit toch het geval zou zijn).
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
Bedankt: 1934 keer
Recent bedankt: 4 keer

koenraaddeconinck schreef: 10 okt 2023, 09:52Dan maar naar Telenet gebeld
Dat mag niet tijdens een nummeroverdracht. Je mag je vorige operator nooit contacteren betreffende een nummeroverdracht terwijl je nieuwe operator bezig is met de nummeroverdracht. De nieuwe operator is wettelijk verplicht alles zelf af te handelen met de oude operator.

Als je nummeroverdracht vertraagd is, kan je de nieuwe operator om compensatie vragen: https://www.bipt.be/consumenten/vertrag ... overdracht

Volg de procedures of je eindigt met een knoeiboel.

Als Proximus de nummeroverdracht niet correct kan afhandelen, dien je klacht in bij https://www.ombudsmantelecom.be/nl/een- ... idddeling/
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster

raf1 schreef: 10 okt 2023, 10:09
koenraaddeconinck schreef: 10 okt 2023, 09:52Dan maar naar Telenet gebeld
Dat mag niet tijdens een nummeroverdracht. Je mag je vorige operator nooit contacteren betreffende een nummeroverdracht terwijl je nieuwe operator bezig is met de nummeroverdracht. De nieuwe operator is wettelijk verplicht alles zelf af te handelen met de oude operator.
Oei, dat is voor mij een nieuw gegeven. Als klant moet je blijkbaar al het 'Telecom wetboek' kennen om tegenwoordig nog de procedures correct te kunnen volgen.
Maar goed, this is Belgium en Kafka leidt dit land.
raf1 schreef: 10 okt 2023, 10:09 Als je nummeroverdracht vertraagd is, kan je de nieuwe operator om compensatie vragen: https://www.bipt.be/consumenten/vertrag ... overdracht.

Dank voor de info Raf. Had dit ook al gelezen maar bij het BIPT spreken ze van een vooropgesteld datum voor overdracht. Mij is nooit dergeijke datum gegeven, noch door PX, noch door TN. Dus hoe kan ik dit hard maken?

raf1 schreef: 10 okt 2023, 10:09 Volg de procedures of je eindigt met een knoeiboel.

Voor mij niets nieuws onder de zon. Dat is meestal zo met Telecom in Belgium.

raf1 schreef: 10 okt 2023, 10:09 Als Proximus de nummeroverdracht niet correct kan afhandelen, dien je klacht in bij https://www.ombudsmantelecom.be/nl/een- ... idddeling/

Maar wat is 'correct': cf. voorgaande, maw geen duidelijke datum gekregen.

Bedankt nog eens voor alle info Raf !
Laatst gewijzigd door koenraaddeconinck 10 okt 2023, 10:23, in totaal 1 gewijzigd.
Ptoeneigh
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 584 keer
Bedankt: 140 keer

Ik heb ongeveer het zelfde aan de hand momenteel door van Mobile Vikings (Proximus) naar Base (Telenet) te gaan.
Wekelijks vraag ik Base om een update en krijg dezelfde vage antwoorden als hierboven besproken.

Ik heb ze nu 3x een reminder gestuurd waar ze steeds op antwoorden, dus het is inderdaad zoals @raf1 stelt, van zodra de nummeroverdracht ooit voltooid raakt mogen ze me €3 per dag betalen dat ze over de termijn zijn. Dat bedrag begint aardig op te lopen inmiddels.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster

Ptoeneigh schreef: 10 okt 2023, 10:22 Ik heb ze nu 3x een reminder gestuurd waar ze steeds op antwoorden, dus het is inderdaad zoals @raf1 stelt, van zodra de nummeroverdracht ooit voltooid raakt mogen ze me €3 per dag betalen dat ze over de termijn zijn. Dat bedrag begint aardig op te lopen inmiddels.
Maar heb jij van één van de betrokken operatoren een datum gekregen? Ik heb die nergens ... En nogmaals, bij het BIPT spreken ze toch over de vooropgestelde datum .... ?
Ptoeneigh
Elite Poster
Elite Poster

koenraaddeconinck schreef: 10 okt 2023, 10:25
Ptoeneigh schreef: 10 okt 2023, 10:22 Ik heb ze nu 3x een reminder gestuurd waar ze steeds op antwoorden, dus het is inderdaad zoals @raf1 stelt, van zodra de nummeroverdracht ooit voltooid raakt mogen ze me €3 per dag betalen dat ze over de termijn zijn. Dat bedrag begint aardig op te lopen inmiddels.
Maar heb jij van één van de betrokken operatoren een datum gekregen? Ik heb die nergens ... En nogmaals, bij het BIPT spreken ze toch over de vooropgestelde datum .... ?
Zover ik weet is een nummeroverdracht per direct, dwz binnen de 2 werkdagen tijdens kantooruren.

Na het niet respecteren van deze termijn kost het ze €3 per dag.

Via social media durfde iemand van Base me zelfs te antwoorden dat het 10 dagen kan duren.
“als het over een week nog niet in orde is, contacteer ons dan opnieuw”
En nu natuurlijk is het ineens een “algemeen probleem”.

Week niets meer gehoord. Zelf nemen ze ook totaal geen initiatief, pas als ik ze actief contacteer krijg ik een vaag antwoord uit het standaard rijtje. Volgens mij hebben ze echt buttons met standaard excuses die ze kunnen aanklikken om klanten af te wimpelen zodat ze kunnen zeggen dat vragen binnen het uur beantwoord werden.

De teller tikt verder aan €3 per dag en geloof maar dat ik dit tot bij de ombudsman breng als ze moeilijk gaan doen :lol:

Het verrast me steeds weer hoe slecht de training en kennis is van de medewerkers.
M_016
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 102 keer

https://www.bipt.be/consumenten/faq/hoe ... veranderen
7/10 = zaterdag
dus normalerwijze had de overdracht uiterlijk op maandag 9/10 moeten uitgevoerd zijn (indien alle betrokken gegevens -klant nr / GSMnr/SIMnr - door Proximus correct aan Telenet overgemaakt werden) tenzij u een specifieke datum voor overdracht zou hebben aangeduid

zoals eerder hiervoor gemeld is het aan Proximus om deze (eenvoudige) overdracht op correcte wijze te laten verlopen (en u desgevallend ook bij vertraging een schadevergoeding na aanvraag te betalen)
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster

Ptoeneigh schreef: 10 okt 2023, 10:28 Via social media durfde iemand van Base me zelfs te antwoorden dat het 10 dagen kan duren.
Kreeg daarstraks van PX te horen om eind deze week af te wachten. Dat is dus bijna 2 weken dan ...
Ptoeneigh schreef: 10 okt 2023, 10:28 De teller tikt verder aan €3 per dag en geloof maar dat ik dit tot bij de ombudsman breng als ze moeilijk gaan doen :lol:
Ja, de laatste 2 jaar heb ik tegen TN daar al 5 klachten ingedien en ... telkens 'bingo'. De ombudsdienst is stilaan het werk van de operatoren aan het regelen en zelfs gedeeltelijk overnemen ...
Ptoeneigh schreef: 10 okt 2023, 10:28 Het verrast me steeds weer hoe slecht de training en kennis is van de medewerkers.
Dit bedroeven niveau is normaal wegens:
1. meestal call centers die voor tientallen opdrachtgevers werken en geenszins technisch geschoold zijn
2. die voor problemen een standaard draaiboek of -procedure krijgen die ze moeten volgen (soms zelfs letterlijk uitgeschreven, soms met flow charts)
3. die afhaken als ze voelen dat ze een beller met kennis van zaken aan de lijn hebben.
Ik heb eens een Telenet medewerker het verschil tussen een modem en een access point moeten uitleggen. Hopeloos gewoon ...

Denk dat BIPT de enige uitweg zal zijn ... Ik voel het al aan mijn thee water :-D
PowerSoft
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 3 keer

in theorie zou dit heel vlot moeten gaan
op 13/9 een switch gedaan van Telenet Business -> Base prepaid -> Proximus, alles diezelfde dag geregeld, nummer was oorspronkelijk een proximus nummer (geen idee of dat een verschil maakt)
niet dat dit jouw situatie helpt, maar zo heb je toch een bevestiging dat het in principe op 1 dag kan
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 162 keer
Bedankt: 387 keer

Een nroverdracht kan tot 48 uur duren.
Daar proximus de enige operator is die overdrachten doet de zaterdag is het dus in de loop van vandaag dat de aanvraag vertrokken zal zijn en zal dus gemakkellijk tot morgen kunnen duren.

Ps is niet omdat fiberklaar daar de kabels legt dat je al direct fiber zal hebben. Hier in kuurne gans centrum opengesmeten vorig jaar en tebins ook fiberklaar kabels gelegd. Als ik de burgemeester mag geloven zullen we in de loop van 2027 aangesloten worden.
iphone 13 : max 512gb flex unl emp
mercedes e220 = flex unl emp
AirCard 810S : free mobile + fiber in saint cyprien
imac : flex
ipad pro 12,9 : 256gb prox unl emp
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster

proximusboyke schreef: 10 okt 2023, 19:04 Een nroverdracht kan tot 48 uur duren.
Daar proximus de enige operator is die overdrachten doet de zaterdag is het dus in de loop van vandaag dat de aanvraag vertrokken zal zijn en zal dus gemakkellijk tot morgen kunnen duren.
Zondag een sms ontvangen van PX dat de nummer overdracht aangevraagd is ... De klantendienst van PX zei me dat dit allemaal vol automatisch verloopt en bijgevolg dacht ik dat dit vrij vlug zou geregeld zijn. Men spreekt op sommige sties ook over 1 werkdag.
Nu nog even wachten tot morgen is uiteraard het minste ... Dank voor de info.
proximusboyke schreef: 10 okt 2023, 19:04 Ps is niet omdat fiberklaar daar de kabels legt dat je al direct fiber zal hebben. Hier in kuurne gans centrum opengesmeten vorig jaar en tebins ook fiberklaar kabels gelegd. Als ik de burgemeester mag geloven zullen we in de loop van 2027 aangesloten worden.
Dat is minder hoopgevend ... Als ik dan zie dat PX op hun site aangeeft dat fiber op ons adres 'binnenkort' beschikbaar zal zijn dan zou ik toch een tijdsspanne van max 1 jaar vooropstellen.
Blijbkaar had ook veel af van de houding van de gemeente tgo. fiber. Sommige lokale overheden staan op de rem om ik weet niet welke reden. Hiet (Aalst) zou de gemeente de fiber aanleg juist stimuleren. Dit laatste heb ik gelezen in de media.

Alleszins zei de techieker dat indien fiberklaar een 'regio open stelt' voor technische keuringen, dat dit een goed teken is.

Afwachten zal de boodschap zijn zeker ?

Ik houd jullie zeker op de hoogte.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3720 keer
Recent bedankt: 17 keer
Provider

Wat heeft Fiberklaar te maken met de portatie van een GSM nummer???
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster

Tja Philippe, omdat fiber hier binnenkort passeert (althans voor zover ik verneem van Fiberklaar en Solutions30 die hier de werken uitvoert) én we de stap naar PX zouden zetten binnen deze context én omdat we al enkele keren uitval gehad hebben van alle TN- services, incl. mobiele, hebben we nu al besloten om 2 mobiele nummers alvast naar PX over te zetten.

PX zegt zelf dat - gezien de aanleg van fiber die zou voorzien zijn in Q1 van 2024 - ze niet direct nog gaan investeren in het opnieuw zoeken naar de problemen met de koper kabel hier in de straat.

Excuus dan maar voor de associatie en de overlaod aan info die niet relevant is ...
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster

De niet te doorgronden wereld van Telecom en providers. Begrijpe wie kan.

Zoals reeds vermeld, op 3/10 abo online abo besteld. Dit online en met de duidelijke vermelding dat ik mijn nummer wil behouden. Je moet hiervoor ook - en dat is logisch - gebruik maken van een manier om u als klant / persoon effectief te identficeren.

Vandaag nog eens naar PX gebeld en de mogelijkheid om een klacht in te dienen bij de ombudsienst vermeld.

Blijkt dat ik zelf in de fout ben gegaan door mijn akkoord voor de nummer overdracht niet te hebben gegeven. Ik heb nooit de vraag gekregen via om het even welk kanaal om mijn akkoord met de nummer overdracht nog eens te bevestigen ondanks het feit dat ik 1. online heb besteld met vermelding van mijn gsm nr en huidige provider, 2. duidelijk de optie heb aangevinkt om mijn nummer te behouden en 3. ik de 'identitieitscheck' heb doorstaan én 4. ook heb aangegeven hoe ik facturen wens te betalen.

Ik heb dus vandaag mondeling :beerchug: mogen instemmen met de nummer overdracht van TN naar PX. Verder heb ik de bevestiging gekregen van de klantendienst dat - gezien mijn akkoord voor nummer overdracht vandaag - morgen of vrijdag de nummers overgezet zullen zijn.

Kafkajaans?
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster

Update: vandaag - 13 dagen later - nog niets in orde.

Geësclaeerd naar ombudsdienst en per kerende de melding gehad dat mijn klacht als 'gegrond' is weerhouden. Ook onmiddellijk, naast nummer overdracht, de voorziene compensatie gevraagd.

Vroeger ging je een shop binnen, kaart erin en een uur later was alles geregeld. In deze hoog-technologische tijden ....
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster

koenraaddeconinck schreef: 16 okt 2023, 13:19 Update: vandaag - 13 dagen later - nog niets in orde.

Geësclaeerd naar ombudsdienst en per kerende de melding gehad dat mijn klacht als 'gegrond' is weerhouden. Ook onmiddellijk, naast nummer overdracht, de voorziene compensatie gevraagd.

Vroeger ging je een shop binnen, kaart erin en een uur later was alles geregeld. In deze hoog-technologische tijden ....
.
vroeger liep er om de zoveel xxx aantal overdrachten ook gegrond mis;
Van de ombudsdienst zal je maar weinig antwoorden krijgen ongegrond dus als operator gaan ze daar ook geen rekening mee houden, en het is totaal niet bindend.
Zolang je nog niet overgezet zijt heb je volgens mij nog verbinding dus niet dringend. Voor zoiets naar de ombudsdienst gaan, mmmm nu kunnen ze (excuseer voor mijn woordgebruik) met uw kl*ten spelen. Wan als je klacht neerlegd moet alles via de ombudsdienst gebeuren en mogen ze officieel niet met u communiceren. Dus kunnen ze gemakkellijk hun tijd van 14 dagen uitdoen en dan pas reageren . Tot het meest absurde dat ze u niet moeten hebben als klant. en met absurd bedoel ik bvb je bent al teveel klant bij hen geweest :-D
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster

1. Via de ombudsdienst al meerdere klachten ingediend tegen TN en telkens 'bingo'.

2. Als ze me niet moeten hebben als klant, dan zal ik toch op den duur moeten uitkijken naar een totaal andere operator.

3. Tja, hun 14 dagen uitdoen :? :? Mijn aanvraag dateert van 3 dezer. Die 14 dagen lopen morgen af.

4. De ombudsdienst moeten ze binnen de periode van 10 d. een antwoord geven ...

5. Op den duur kan het u niet meer schelen ... Ik heb hier finaal maar één woord voor: "intriest".

6. Is het omdat PX klanten te veel heeft dat ik 2- wekelijks telefoon krijg / kreeg met de vraag of ik niet in hun producten geïnteresseerd ben ... ?
Laatst gewijzigd door philippe_d 20 okt 2023, 13:05, in totaal 1 gewijzigd.
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster

Heb je al van de 3de klacht ingediend bij de ombudsman? Wanik bedoelde ze hebben 14 dagen tijd vanaf de dag dat ombudsman de vraag heeft gesteld. Normaal staat die datum op de mail die je van de ombudsman hebt gekregen. En volgens mij moeten ze niks daar de ombudsman enkel een bemiddelaar is. Maar ik kan verkeerd zijn.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster

Bij deze een citaat uit het schrijven: "De Ombudsdienst heeft de operator(en) verzocht om binnen een termijn van 10 dagen een standpunt in te nemen. Ik zal vervolgens nagaan of dit standpunt aanvaardbaar is. Nadien zal u hierover door onze dienst worden ingelicht, waarbij u de kans zal worden geboden om te reageren op de voorgestelde oplossing."

Ik snap het gewoon allemaal niet meer. In dit land spreken ze over keuzevrijheid (arts, apotheker, notaris, advocaat, winkel, shop, ...). Alleen is bijkbaar de regelgeving nergens zo complex als voor iets dat tegenwoordig een basis is in onze samenleving: elektronische communicatie en keuze van provider. Ik heb het er echt mee gehad ...En de arrogantie van de klantendienst van Telenet, spant echt de kroon.

En uw keuze van teminologie is echt goed gekozen: dit is mensen tergen of kl**** zoals door u aangehaald.

Bij TN kreeg ik te horen dat mijn bereikbaarheid vanuit het ziekenhuis, hun zaak niet is. Il faut le faire !

Ik zie wel wat er van komt en ik zal er mijn slaap niet meer voor laten ...

Edit: PX moet wel goed opletten want als ze passeren met hun fiber en komen bedelen en smeken - of moet ik eerder zeggen brainwashen, initmideren .... - om hun produkten te gebruiken, zou ik ook wel eens kunnen zeggen: ik ga daar nog enkele jaren over nadenken of tout court een andere provider kiezen dan PX. Moet de overheid hier niet eens dringend ingrijpen. I.m.o. zijn de uitwassen van het duopolie nu echt de pan aan het uitswingen.

Toegevoegd na 16 uren 3 minuten 53 seconden:
Nog wat aanvullende info: (bron: https://www.tijd.be/netto/budget/wannee ... 22797.html) '

"Vanaf deze maand moet uw vaste of mobiele telefoonoperator ook binnen 24 uur uw nummer overdragen als u van operator verandert. Doet hij dat niet, dan moet hij u een schadevergoeding van 3 tot 5 euro per werkdag vertraging betalen. Als de overdracht niet tijdig gebeurt, moet u binnen 6 maanden na de aanvraag tot nummeroverdracht uw nieuwe operator verwittigen. Die doet dan het nodige om de schadevergoeding te krijgen van de vorige operator.

Voorbeeld:

U hebt op 15 oktober telefonisch een gsm-abonnement afgesloten. Enkele dagen later krijgt u uw simkaart. Men vertelt u dat uw kaart op maandag 21 oktober zal geactiveerd worden. Maar het nummer wordt pas op woensdag 23 oktober overgedragen. Dan hebt u recht op een schadevergoeding van 9 euro (3 euro x 3 dagen vertraging).
Wilt u verschillende gsm-nummers overdragen die allemaal op dezelfde naam geregistreerd staan, dan stijgt de boete van 3 naar 5 euro. Als uw twee nummers met 4 dagen vertraging worden overgedragen, hebt u recht op een vergoeding van 40 euro (2 nummers x 4 dagen x 5 euro)"

Toegevoegd na 1 uur 13 minuten 24 seconden:
Update: de ICT dienst van het ziekenhuis heeft contact opgenomen met TN om te stellen dat ik bereikbaar dien te zijn en te vragen wat het probleem is met de nr overdracht.
Na een kwartier wachten, vernam de IT- collega dat de orders om de nummers over te dragen op 'aborted' staan. Er zou ook een probleem zijn met mijn lijn.

De medewerkster van de TN klantendienst had contact gehad met een achterliggende dienst. Ze had gemeld dat ik in een ziekenhuis werk doch men wou het probleem, zoals zij aangaf, niet direct oplossen omdat ze overstelpt zijn. Er moest een dossier opgesteld worden, hetgeen betrokken medewerkerster direct heeft gedaan.

Het kan nog enkel uren, dagen, tot 14 dagen aanslepen aldus de dame in kwestie, vooraleer dit opgelost geraakt. Ondertussen loop te teller sedert 7/10 ll à 5 euro per werkdag.
Mijn eerste abo maand bij PX zal dus betaald worden door PX.

Il faut le faire !
rpr
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 15 keer

Bij elke switch van provider heb ik nog nooit een datum gekregen.
Altijd het antwoord als uw verbinding met de oude simkaart uitvalt de nieuwe simkaart in de telefoon steken.
Dus zo ontsnappen ze eenvoudig aan de boetes.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster

Let's wait and see ... Volgens de ombudsdienst zou in mijn geval de datum van plaatinsg van het order = 3/10 + 3 werkdagen als startdatum gelden voor het recht op vergoeding ... En 5€ / werkdag omdat het om 2 nummers gaat.
devilkin
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 663 keer
Provider
Te Koop forum

Zolang de overdracht niet uitgevoerd is blijf je toch bereikbaar via de oude provider?
Als het ontvangst van de oude provider s**** kan telenet daar an sich weinig aan doen.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster

devilkin schreef: 17 okt 2023, 20:14 Zolang de overdracht niet uitgevoerd is blijf je toch bereikbaar via de oude provider?
Euh, I have a dream. Cf. herhaaldelijke uitvallen van ALLE DIENSTEN bij Telenet de laatste tijd, dus ook de mobiele, resulterend in bereikbaarheid = zero ofte nihil.

Bellen naar de klantendienst heeft geen zin wegens: 1. onnoemelijke wachttijden 2. onderbreking van gesprekken 3. medewerkers zonder kennis van zaken (bv. nu is me al 3 x meegedeeld dat ik mijn PX- simkaar moet activeren en dit door TN- medewerkers, hetgeen totaal niet blijkt te kloppen en enkel opgaat voo Pay & Go- kaarten) 4. het feit dat men de facto toch alles afwentelt op de eigen installatie.

Ik hoop dat ik het maar enkele maanden maar met TN moet uitzingen en dat PX Fiber hier passeert begin volgend jaar, zoals aangekondigd door de man die al de technische controle hier uitvoerde voor 'Fiberklaar'.

De reden waarom ik overgeschakeld ben naar PX - alvast al voor enkele mobiele diensten - betreft juist het feit dat ik niet altijd bereikbaar ben via mijn oude provider. Spijtige dat PX het niet ziet zitten om voor die enkele maanden nog hier de problemen met de VDSL- lijn op te lossen want anders had TN al lang op straat gelegen.
devilkin
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 663 keer
Provider
Te Koop forum

Sorry, had het verkeerd gelezen ;)
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster

@devilkin : no problem. Kan iedereen overkomen.

Houd jullie op de hoogte van de afloop.

Volgens de IT- afdeling van mijn werk, zit de zaak nu bij 'TBO', een soort van technische backoffice van Telenet. Op het werk wordt bevstigd dat dit aborted order ook de reden is waarom ik problemen heb met toegang tot / het consulteren van gegevens op de 'Mijn-Telenet-site'. Telenet maakt er één grote hoop rotzooi van.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster

Het dossier voor de nummeroverdracht - aangevraagd op 3/10 ll en nog steeds niet in orde - zit zoals jullie weten, bij de ombudsdienst.

Echter, er zijn nu ook toenemende problemen met vaste telefonie. Soms zijn er plotse onderbrekingen en als we hier aan het bellen zijn, hoort een andere beller niet dat de lijn hier bezet is. Het toestel belt gewoon.

Om problemen hier uit te sluiten 1. toestel aangesloten bij mijn moeder (waar het correct werkt) én kabel van tel. naar modem TN vervangen. Vandaag ook nog eens alles laten checken door een ex-Proximus technieker hier in de straat die ook de nieuwe kabel nog eens uitgestest heeft en alleen maar kan besluiten dat de oorzaak bij TN ligt.

Iemand die weet of ik hieromtrent, gezien het lopend dosier bij de ombudsdienst over de nummeroverdracht, contact mag hetbben met TN?
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3720 keer
Recent bedankt: 17 keer
Provider

Gezien de nummeroverdracht van Telenet naar Proximus over een GSM nummer, heeft dat dus niets te maken met het (slecht) functioneren van je vast toestel.
Na de nummeroverdracht (van de GSM toestellen) naar Proximus, was je toch van plan bij Telenet te blijven voor internet/vaste lijn (tot nader order)?

Je kan dus wel proberen om hierover zelf met Telenet te communiceren.

Zolang jij zelf de 2 issues niet met mekaar relateert.
Maar jou kennende, zal je niet kunnen laten om aan de helpdesk het hele (bovenstaand) verhaal nog eens in detail te herhalen, en van uw tak te maken, en dat zal natuurlijk dan weer niet helpen om de 2 zaken apart te zien ...

Succes.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster

philippe_d schreef: 20 okt 2023, 13:07 Zolang jij zelf de 2 issues niet met mekaar relateert.
Maar jou kennende, zal je niet kunnen laten om aan de helpdesk het hele (bovenstaand) verhaal nog eens in detail te herhalen, en van uw tak te maken, en dat zal natuurlijk dan weer niet helpen om de 2 zaken apart te zien ...
Succes.
Zeer veel dank voor dit duidelijk advies Philippe en alle respect voor uw mensenkennis en feedback aan mijn adres. Op het werk krijg ik deze terugkoppeling uiteraard ook.
Ik kan me inbeelden dat door alles aan mekaar te koppelen, ik dit forum en bpeaalde topics inderdaad overlaadt met info. Ik beloof oprechte pogingen te ondernemen om in de toekomst wat meer to the point te zijn.

Ik zal dus Telenet contacteren, enkel en uitsluitend over het probleem van de vaste telefonie.

Tot de passage van glasvezel, blijf ik voorlop noodgedwongen bij TN. PX wil geen stappen meer ondernomen om het koper kabeldefect hier in de buurt te repareren gezien de komst van fiber en hun accent op investering in deze technologie (maar da's weer een ander topic :wink: ).

Dank voor uw duidelijk advies. Much appreciated !
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster

En als ik nu eens de bestelling opnieuw plaats ... ? Begint de zaak dan niet opnieuw van in het begin?
Of mag ik dit ook niet doen gezien de lopende ombudsdienst klacht? Deze heeft toch betrekking op een ander bestelling, zou ik denken ...

Wat vaste telefonie betreft: ze zien niets abnormaal ... Het ligt, aluds medewerker van de klantendienst, aan mijn toestel dat ergens anders aangesloten, wel normaal werkt. Maar dat snapte de helpdesk medewerkster van Telenet niet hoe ik een vaste telefoon ergens anders kon uittesten :beerchug: :bang: :bang: :bang: Ik geef het op met Telenet. Ook Streamz opgezegd. Wil voor de resterende maanden enkel nog zo weinig mogelijk betalen aan die hufters.

Verder: lichtpunt in die zin dat 'fiberklaar' aangeeft dat binnen onze regio in principe binnen het jaar fiber beschikbaar zal zijn, mogelijk vroeger. Maar een jaar is voor de man die ik aan de lijn had, het absolute maximum. Dus Telenet mag beginnen aftellen ...
on4bam
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 304 keer
Bedankt: 631 keer
Recent bedankt: 9 keer
Provider

De timing die fiberklaar opgeeft is nogal .. euh.. optimistisch. Hier zouden we Q2 2023 aangesloten geweest zijn volgens hun planning. Volgens de website van de gemeente zouden ze beging volgende maand beginnen graven in onze staat... dus i.p.v. Q2/23 actief is het Q4/23 fiber in de straat en daarna nog binnen leggen en activeren.

Ik zou toch oppassen met zelf iets te ondernemen bij TN, mogelijk wordt een nieuwe bestelling geblokkeerd omdat er al een opdracht actief is. Je zou zo jezelf wel in de voet kunnen schieten. Laat de ombudsdienst gewoon zijn werk doen.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster

@on4bam Dank voor de reactie.

Vind het voor fiber ook optimistische timing maar dat komt omdat de gemeente hier (Aalst) blijkbaar zeer meegaand is om de stad te voorzien van glasvezel ... Wait and see, denk ik. Mag er niet aan denken dat ik nog 2 jaar met TN opgescheept zou zitten
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster

Update:

Vervolg overdracht SIM- kaarten:
- vorige week maandag klacht ingediend bij ombudsdienst
- operator heeft 10 kaldenderdagen de tijd om te reageren = dus tot vandaag
- vandaag zijn beide nummers verdwenen uit mijn abonnementl zie ze nergens meer opduiken op 'Mijn Telenet', dus die zijn m.i. overgdragen. Ook zopas sms van PX ontvangen dat ze vandaag nummer-overdracht zullen vragen aan Telenet. Versta dit niet goed maar dat zal mijn gebrek aan kennis van wetgeving en procedures zijn. Amai, straks advocaat nodig om te veranderen van provider conform regelgeving en procedures. Welke 'klant met de pet op' kan daar allemaal nog aan uit?
- dus ze kunnen vandaag (of hebben gisteren al een mail verstuurd) versturen naar de ombudsman dat ondertussen alles opgelost is.

Verder:
- vaste telefonie: probleem is 'als opgelost' gemeld aan omubdsienst met voorstel compensatie van 28€
- problemen zijn nog niet van de baan: na 4 beltonen, slaat toestel over op voicemail en als we in gesprek zijn, krijgen bellers geen bezettoon maar een gewone oproeptoon en ja, ook met doorschakeling naar de berichtendienst.
- ik heb de berichtendienst en voicemail uitgeschakeld op mijn vaste tel., in 'Mijn Telenet' lukt dit niet EN toestel nog eens bij mjin zuster geplaatst waar geen van beide problemen zich stelt. Dus het is geenszins aan het toestel gelegen.
- Dat wordt dus een melding aan de ombudsdienst dat er nog problemen zijn.

De ombudsdienst is blijkbaar altijd 'Bingo': wordt nu mijn 8° klacht dit jaar tegen Telenet bij de ombudsdienst.

En ... het aantal klachten blijft maar boemen ondanks de belofte inzake verbetering ;..

Hoop nu dat signaal vlug weg valt en dat PX- activatie in orde komt.

Toegevoegd na 2 uren 18 minuten 5 seconden:
Update: mijn verbinding met het Telenet netwerk is nu volledig weg gevallen. En nu zeggen ze bij Proximus dat activatie van mijn sim-kaart tot 10 dagen kan duren ... ?
De groeten aan Kafka zeker ?

Het is gemakkelijk voor een kameel door het oog van de naald te kruipen dan voor een Belg om te veranderen van mobiele provider ...

Toegevoegd na 10 uren 33 seconden:
Het is gelukt sedert deze namiddag op amper 3 weken tijd.

Ik wacht nog altijd op de uitleg van de ombudsdienst die weer eens zijn zeer heilzaam effect heeft bewezen.
Ptoeneigh
Elite Poster
Elite Poster

Ptoeneigh schreef: 10 okt 2023, 10:28
De teller tikt verder aan €3 per dag en geloof maar dat ik dit tot bij de ombudsman breng als ze moeilijk gaan doen :lol:

Het verrast me steeds weer hoe slecht de training en kennis is van de medewerkers.
Ook nog even een update van mijn issue met Base-Telenet.

Na wekelijks vriendelijke reminders sturen is mijn nummeroverdracht die op 19 september werd aangevraagd uiteindelijk gisteren 7 november uitgevoerd.

Nadat ik ze bedankt heb, vroeg ik of men in een compensatie voorziet:

1e antwoord: ”nee”

Nadat ik ze wijs op de BIPT regels:

2e antwoord: “oké (maar het is afhankelijk van je tariefplan) we geven je de hoogste compensatie: 9 euro.

Dus ik heb ze nog maar eens op de regels gewezen a 3 euro per werkdag nadat de 48u termijn verstreken is.

Natuurlijk ga ik naar de ombudsdienst als het moet maar meestal is ze er vriendelijk op wijzen al voldoende om hun werk correct te doen. Ik vermoed dat dit een bewuste tactiek is.

Moraal van het verhaal: de ongeïnformeerde burger zal meestal misgrijpen. Of het nu om dit soort compensatie gaat of bijvoorbeeld bij vlucht / treinvertraging, er zijn zoveel consumentenrechten waar de gemiddelde mens geen gebruik van maakt en daarom blijven grote bedrijven zich het maar permitteren om zwakke dienstverlening te leveren en daarna de mensen af te wimpelen.
raf1
Elite Poster
Elite Poster

Compensatieregelingen of overheidsregulering zijn slechts een stokje achter de deur.

Het is aan de consument om de deur keihard achter zich dicht te slaan als een bedrijf niet aan z'n behoeftes voldoet of slechte service levert.
Ptoeneigh
Elite Poster
Elite Poster

raf1 schreef: 08 nov 2023, 11:56 Compensatieregelingen of overheidsregulering zijn slechts een stokje achter de deur.

Het is aan de consument om de deur keihard achter zich dicht te slaan als een bedrijf niet aan z'n behoeftes voldoet of slechte service levert.
Helemaal mee eens.

Wel denk ik dat van zodra de ombudsman zich ermee bemoeit dat deze klachten bij een speciaal team terechtkomen en meestal correct worden afgehandeld.

Als een bedrijf de uitspraak dan nog negeert en ik ga er juridisch mee verder dan zullen ze willen schikken omdat het ze teveel tijd en geld kost en de kans reel is dat ze sowieso gaan verliezen en voor de gerechtskosten opdraaien.

Zo zie je maar weer hoe ze hun poot stijf houden en gokken dat 90% van hun klanten genoegen neemt met een flauw excuus.

Toegevoegd na 3 uren 18 minuten 45 seconden:
Update van de ombudsdienst:
Uw aanvraag tot bemiddeling, ontvangen op 08/11/2023, heeft mijn volledige aandacht weerhouden. Uw klacht is op volledigheid nagetrokken en ontvankelijk verklaard.
​(…)
​De Ombudsdienst heeft de operator(en) verzocht om binnen een termijn van 10 dagen een standpunt in te nemen. Ik zal vervolgens nagaan of dit standpunt aanvaardbaar is. Nadien zal u hierover door onze dienst worden ingelicht, waarbij u de kans zal worden geboden om te reageren op de voorgestelde oplossing.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
Bedankt: 709 keer
Recent bedankt: 7 keer
Te Koop forum

Dat is vaak zo, wie braaf is wordt bedot. Het is ook één van de redenen waarom ik lang bij PX bleef, als je klaagt krijg je tenminste je zin.

Bij andere bedrijven is dat vaak ook zo. Vliegtickets die ze niet willen terugbetalen maar na wijzen op uw rechten en hun plichten gaat het ineens wel. Ook op reis met hotels of andere boekingen probeert men altijd te testen hoe braaf je bent. Wie niet genoeg tegenstribbelt is gekl**t.

De situatie in België met de dure telecom is er dus deels ook omdat de klanten veel te braaf zijn en betalen of zoals een PX-manager het zei: Belgen betalen graag.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Ptoeneigh
Elite Poster
Elite Poster

Zojuist bericht van de ombudsman Telecom:
De compensatie (voor late nummeroverdracht) werd nu door Base / Telenet toegekend volgens de BIPT regels.

Zo zie je maar dat wie zich informeert en desnoods zijn / haar recht haalt als klant hier correct voor gecompenseerd kan worden.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster

Dat is ook mijn ervaring ...

Finaal altijd dezelfde conclusie: is het nog normaal dat je op een jaar ettelijke keren richting ombudsdienst moet stappen om t.a.v. 1 provider - bij mij nu nog Telenet voor TV en internet in afwachting van fiber van PX - je gelijk te halen? Als de ombudsdienst zich er mee moeit, is het wel telkens 'bingo' maar toch ... Ik heb het gevoel dat de ombudsdienst de klantendienst van Telenet hun werk overneemt terwijl Telenet verder vet incasseert. En die compensaties, zijn in de kostprijs uiteraard verrekend ... Dus zij scheuren daar in geen enkel opzicht hun kleren aan.

Toegevoegd na 23 uren 29 minuten 33 seconden:
Update: voor beide nummers compensatie gekregen van PX na tussenkomst van de ombudsdienst en dit voor een totaal 108€. Dus 54€ per nr. met vermelding: "lijn te laat in dienst" ...
Taaner242
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 29 keer
Provider
Te Koop forum

Lijkt me dus dat de fout eigenlijk bij Proximus zat en niet bij Telenet?
raf1
Elite Poster
Elite Poster

Neen, je krijgt de compensatie steeds van je nieuwe operator, in dit geval van Proximus.

Waar de fout ligt is niet duidelijk, Proximus en Telenet moeten dat maar met elkaar uitvechten.
Plaats reactie

Terug naar “Telecom Algemeen”