Hallo,
Ik heb mijn jaarlijkse afrekening mogen ontvangen (contract Easy (geïndexeerde prijs)).
Nu heb ik een vraag met de kWh tarieven die op de afrekening worden getoond. In mijn geval is dit:
400 kWh x € 0,3664653 Verbruik piekuren
1000 kWh x € 0,2429092 Verbruik daluren
Van waar komen die kWh prijzen? Is dit een gemiddelde over het hele jaar?
En kan ik ergens het verloop van die tarieven raadplegen?
Als ik op huidige tariefkaart bekijk zijn de kWh prijzen de volgende:
16,421 piekuren
13,211 daluren
Toch een serieus verschil...
Engie Easy - kWh tarief op eindafrekening
- heist_175
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 518 keer
- Bedankt: 1176 keer
Geïndexeerde prijs betekent: elke periode een nieuwe prijs.
Periode: maand of kwartaal
De prijs kan je zelf nagaan, op uw tarievenblad staat de formule.
Misschien kan je een screenshot posten van het tarievenblad dat jij getekend hebt?
Dit is de tarievenfiche van Frank Energie Variabel Analoge Meter Combi
https://cdn.sanity.io/files/8navd656/pr ... 5e8c68.pdf
Formule Stroomprijs (EURct/kWh): 0,1068 x Belpex RLP_VL + 1,500 in EURct/kWh (excl. btw
Als de Belpex omhoog gaat, gaat uw stroomprijs ook omhoog etc.
Periode: maand of kwartaal
De prijs kan je zelf nagaan, op uw tarievenblad staat de formule.
Misschien kan je een screenshot posten van het tarievenblad dat jij getekend hebt?
Dit is de tarievenfiche van Frank Energie Variabel Analoge Meter Combi
https://cdn.sanity.io/files/8navd656/pr ... 5e8c68.pdf
Formule Stroomprijs (EURct/kWh): 0,1068 x Belpex RLP_VL + 1,500 in EURct/kWh (excl. btw
Als de Belpex omhoog gaat, gaat uw stroomprijs ook omhoog etc.
-
- Starter Plus
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 1 keer
Ok, Alvast bedankt voor jullie antwoorden.
Bij het opzoeken naar de contractdetails, zie ik dat engie een overzicht geeft van de maandelijkse tarieven:
Als ik daar een gemiddelde van neem (en die 10 dagen van de start vh contract), dan kom ik ongeveer uit op de tarieven die getoond worden op de eindafrekening.
't Ja... het bos en de bomen...
Bij het opzoeken naar de contractdetails, zie ik dat engie een overzicht geeft van de maandelijkse tarieven:
Code: Selecteer alles
Tweevoudig Dag Tweevoudig Nacht
okt 2023 0,226 0,159
sep 2023 0,199 0,141
aug 2023 0,199 0,141
jul 2023 0,199 0,141
jun 2023 0,248 0,173
mei 2023 0,248 0,173
apr 2023 0,248 0,173
mar 2023 0,594 0,405
feb 2023 0,594 0,405
jan 2023 0,594 0,405
21 dec 2022 - 0,780 0,529
31 dec 2022
't Ja... het bos en de bomen...
- heist_175
- Moderator
Heb je een digitale meter?
Heb je zonnepanelen?
Want als ik me niet vergis - corrigeer me als ik me vergis @ivob - wordt er bij een digitale meter per maand gekeken welk verbruik je had aan welk tarief voor die maand. En wordt dus niet al het verbruik op een hoopje gegooid om dan met het gemiddelde verder te gaan.
Heb je zonnepanelen?
Want als ik me niet vergis - corrigeer me als ik me vergis @ivob - wordt er bij een digitale meter per maand gekeken welk verbruik je had aan welk tarief voor die maand. En wordt dus niet al het verbruik op een hoopje gegooid om dan met het gemiddelde verder te gaan.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
- Bedankt: 312 keer
Neen, dan wordt er niet automatisch een maandfactuur afgeleverd. Bij mijn leverancier tot op heden zelfs niet mogelijk. En als het kan is het nog altijd een vrije keuze van de prosument om een jaar- of maandafrekening te krijgen.
En neen, dan wordt er niet naar het gemiddelde gekeken.
Het jaarverbruik en -injectie wordt dan volgens de RLP0N weging (en niet de effectief gemeten maandverbruiken) verdeeld over iedere maand. En die toegewezen maandverbruiken worden dan afgerekend aan het tarief van iedere respectievelijke maand (zowel voor afname als injectie).
De energieleverancier mag zich voor de jaarnota zelfs niet baseren op de doorgegeven kwartierwaarden maar moet zich daarvoor beroepen op de beginmeterstand en eindmeterstand doorgegeven door Fluvius aan de energieleverancier.
Ook al beschikt hij over de kwartierwaarden (waartoe een prosument niet eens verplicht is om ze door te geven, dat gebeurt op vrijwillige basis) mogen deze niet gebruikt worden voor de afrekening.
Alleen wanneer je als klant zelf kiest voor een dynamisch tarief wordt er afgerekend volgens de gemeten kwartierwaarden. Maar dat is dan ook een van de doelen van een dynamisch tarief (wat overigens zelden voordeliger is voor een prosument).
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Off topic doch ter onderbouwing van voorgaande:
Ja, ik heb zonnepanelen.
Ja, ik heb een digitale meter en saldeer niet meer.
Ja, ik heb mijn energieleverancier (in het kader van een proefproject) toestemming gegeven tot het opvolgen van mijn kwartierwaarden.
In voorkomend geval had ik in december en januari nauwelijks netteruglevering. En was het injectietarief in die periode hoog (20 cent/kWh). Aan dat hoog tarief werd dus (van de overige injectiemaanden) meer toegewezen dan effectief geïnjecteerd.
Anderzijds was in die maanden het afnametarief relatief hoog en had ik alleen in die maanden netafname. Maar een deel van de werkelijke afname van die twee maanden werd gespreid over de overige goedkopere tien maanden.
Het eindresultaat is dan dat bij een effectieve maandafrekening gedurende 12 opeenvolgende maanden dit in euro nadeliger zou geweest zijn dan de afrekening volgens de herverdeling van de RLP0N weging.
(De jaarfactuur beslaat 6 blz. dus het vraagt wel even werk om dat verschil uit te vlooien aan de hand van de dagelijks eigen bijgehouden data
).
En neen, dan wordt er niet naar het gemiddelde gekeken.
Het jaarverbruik en -injectie wordt dan volgens de RLP0N weging (en niet de effectief gemeten maandverbruiken) verdeeld over iedere maand. En die toegewezen maandverbruiken worden dan afgerekend aan het tarief van iedere respectievelijke maand (zowel voor afname als injectie).
De energieleverancier mag zich voor de jaarnota zelfs niet baseren op de doorgegeven kwartierwaarden maar moet zich daarvoor beroepen op de beginmeterstand en eindmeterstand doorgegeven door Fluvius aan de energieleverancier.
Ook al beschikt hij over de kwartierwaarden (waartoe een prosument niet eens verplicht is om ze door te geven, dat gebeurt op vrijwillige basis) mogen deze niet gebruikt worden voor de afrekening.
Alleen wanneer je als klant zelf kiest voor een dynamisch tarief wordt er afgerekend volgens de gemeten kwartierwaarden. Maar dat is dan ook een van de doelen van een dynamisch tarief (wat overigens zelden voordeliger is voor een prosument).
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Off topic doch ter onderbouwing van voorgaande:
Ja, ik heb zonnepanelen.
Ja, ik heb een digitale meter en saldeer niet meer.
Ja, ik heb mijn energieleverancier (in het kader van een proefproject) toestemming gegeven tot het opvolgen van mijn kwartierwaarden.
In voorkomend geval had ik in december en januari nauwelijks netteruglevering. En was het injectietarief in die periode hoog (20 cent/kWh). Aan dat hoog tarief werd dus (van de overige injectiemaanden) meer toegewezen dan effectief geïnjecteerd.
Anderzijds was in die maanden het afnametarief relatief hoog en had ik alleen in die maanden netafname. Maar een deel van de werkelijke afname van die twee maanden werd gespreid over de overige goedkopere tien maanden.
Het eindresultaat is dan dat bij een effectieve maandafrekening gedurende 12 opeenvolgende maanden dit in euro nadeliger zou geweest zijn dan de afrekening volgens de herverdeling van de RLP0N weging.
(De jaarfactuur beslaat 6 blz. dus het vraagt wel even werk om dat verschil uit te vlooien aan de hand van de dagelijks eigen bijgehouden data

Laatst gewijzigd door ivob 17 okt 2023, 15:00, in totaal 8 gewijzigd.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
- Bedankt: 8 keer
bij mij ook 1 kwh prijs voor de hele periode van variabel tarief
ik vermoed een gemiddelde prijs per kWh gebaseerd op de verdeelsleutel vanuit synergrid
https://www.synergrid.be/images/downloa ... ricity.pdf
gisteren ook eindfactuur gekregen en op zoek gegaan
nog geen conclusie kunnen maken
ik vermoed een gemiddelde prijs per kWh gebaseerd op de verdeelsleutel vanuit synergrid
- heist_175
- Moderator
Maandafrekening zou niet hoeven, ze kunnen nog steeds met maandvoorschotten en jaarafrekening werken,
maar in de jaarafrekening wel het verbruik per maand matchen met het tarief van die maand.
Ik heb een vaste energieprijs, dus ik kan niet vergelijken met mijn situatie.
maar in de jaarafrekening wel het verbruik per maand matchen met het tarief van die maand.
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
- Bedankt: 15 keer
Al eens gaan kijken op de vreg v-test zijn de all-in prijzen te vinden.Mini-me schreef: 17 okt 2023, 13:51 Hallo,
Ik heb mijn jaarlijkse afrekening mogen ontvangen (contract Easy (geïndexeerde prijs)).
Nu heb ik een vraag met de kWh tarieven die op de afrekening worden getoond. In mijn geval is dit:
400 kWh x € 0,3664653 Verbruik piekuren
1000 kWh x € 0,2429092 Verbruik daluren
Van waar komen die kWh prijzen? Is dit een gemiddelde over het hele jaar?
En kan ik ergens het verloop van die tarieven raadplegen?
Als ik op huidige tariefkaart bekijk zijn de kWh prijzen de volgende:
16,421 piekuren zonder btw - nettarieven enz[
13,211 daluren
Toch een serieus verschil...
Nu toch mooi dat Engie u zo beloond voor uw trouw met een variabel contract.
Misschien eens tijd voor een Ecopower aandeel en als mogelijk daar een contract aangaan.
Tot november 2022 was men all-in prijs dag/nacht 0,28 cent.
En als slot geen 7 of 8 blz eindfactuur, slechts een blad.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
- Bedankt: 312 keer
Bij mijn energieleverancier (Ecopower) was er met een variabel maandcontract dan weer geen gemiddelde kWh prijs voor de volledige periode van 12 maanden.elmariachi2920 schreef: 17 okt 2023, 14:48 bij mij ook 1 kwh prijs voor de hele periode van variabel tarief
Daar werd alles netjes maand per maand opgelijst en zowel injectie als afname afgerekend volgens de respectievelijke tariefkaarten van die maanden. Idem voor de kosten en BTW.
Nam dan ook zes blz. in beslag.

De toegewezen maandverbruiken waren dan wel niet de effectief gemeten verbruiken volgens de DM (indien men geen toestemming geeft aan zijn leverancier om die uit te lezen ziet deze de gemeten waarden niet eens) maar, volgens de gebruiken van de jaarafrekening volgens de RLP0N weging.
Men moet dus een onderscheid maken tussen de maandverbruiken en de kWh-prijs van iedere maand volgens de respectievelijke tariefkaart van iedere maand.
Toegevoegd na 5 minuten 35 seconden:
Dat zouden ze alleen kunnen wanneer je een maandafrekening vraagt (wat niet bij iedere leverancier mogelijk is).heist_175 schreef: 17 okt 2023, 14:51 Maandafrekening zou niet hoeven, ze kunnen nog steeds met maandvoorschotten en jaarafrekening werken,
In dat geval verstrekt de netbeheerder iedere maand de meterstand aan de leverancier.
Kies je voor een jaarafrekening krijgt de energieleverancier maar éénmaal per jaar (bij de vaste digitale jaaropname van de standen) deze door van de netbeheerder.
Het zou idd anders kunnen maar zo werkt het nu eenmaal (nog) niet.
Dan ga je in november 2023 toch je mening moeten bijstellen hoor.thmj schreef: 17 okt 2023, 14:56 Misschien eens tijd voor een Ecopower aandeel en als mogelijk daar een contract aangaan.
Tot november 2022 was men all-in prijs dag/nacht 0,28 cent.
En als slot geen 7 of 8 blz eindfactuur, slechts een blad.

Ecopower werkt al geruime tijd met variabele contracten waar iedere maand de prijs verschilt.
Je eindfactuur zal dus ook voor afname en eventueel injectie per maand geteld worden voor de naakte stroomprijs en vervolgens nog eens afzonderlijk vermeerderd worden met de accijnzen, netkosten, capaciteitstarief, heffingen, BTW,...
Van één all in prijs is er geen sprake meer.
Ook een factuur van 6 blz.

Sol Invictus!