Ervaringen VDSL Expert Plus 200Mbps / 80 Mbps

Hier kan je alles kwijt over EDPnet
Plaats reactie
Jelly
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 17 keer
Provider

De situatie is als volgt.
Omwille van professionele doeleinden is een stabiele internetverbinding met een hoge uploadsnelheid vereist.

Fiber is nog niet onmiddellijk beschikbaar...

Ik beschik over een zeer stabiele connectie en service van Edpnet met een 100 down / 40 up snelheid. (met een hogere up time t.o.v. de Telenet back-up lijn)
Hiervoor overweeg ik een upgrade naar VDSL Expert Plus waarbij theoretisch een verdubbeling mogelijk is van de snelheid.

Gezien de investering en minimumperiode van 12 maanden wou ik even informeren of er hier klanten op het forum aanwezig zijn met ervaringen over dit product.
Is een verdubbeling van de snelheid realistisch? Tijdens installatie van mijn VDSL lijn had ik van de technieker opgevangen dat er slechts 1 paar correct functioneerde.

Bedankt voor jullie reacties.
Everything that has a beginning has an end.
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 248 keer
Bedankt: 544 keer
Provider
Te Koop forum

Zolang je begrijpt dat 1 stream/sessie niet de ‘dubbele’ snelheid kan benutten klopt het wel. Met meerdere gebruikers tegelijk ga je die waardes kunnen halen, met 1 sessie niet. E.g. een file downloaden op een pc zal nog altijd Max 100mbit zijn …
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 230 keer
Bedankt: 140 keer
Provider
Te Koop forum

Sasuke schreef: 12 okt 2023, 22:22 met 1 sessie niet
Weet je zeker dat de ISP geen channel bonding doet? Want daarmee zou dat niet uitmaken.
Jelly schreef: 12 okt 2023, 21:59 slechts 1 paar correct functioneerde
Het 2de paar zal goed genoeg moeten zijn ja. Je kan wel eens navragen of ze dit kunnen uitmeten, indien het reeds aangesloten is op een 2de NTP kastje bij jou?
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3720 keer
Provider

splinterbyte schreef: 12 okt 2023, 23:20 Weet je zeker dat de ISP geen channel bonding doet? Want daarmee zou dat niet uitmaken.
Voor zover ik het begrijp doet EDPNet geen "channel bonding" maar "MLPPPoE" (multi-line PPPoE).
De ISP moet dit ondersteunen, en je hebt aan de kant van de klant ook een router nodig die MLPPP aankan.
Hierbij krijg je dus één IP (er is één PPPoE sessie), waarbij de traffiek over de 2 lijnen verdeeld wordt, je krijgt dus de totale bandbreedte van de 2 lijnen.

Vergelijk het een beetje met de oude ISDN, waarbij je ook 2 ISDN kanalen kon bundelen in één sessie, zodat je 128 kbps had (ipv 64 kbps).

Dat is verschillend van een multi-WAN router, waarbij je 2 verbindingen hebt met eventueel load balancing (dus 2 aparte sessies en 2 IP adressen).
In de praktijk zijn dat dus 2 VDSL2 modems en hierachter een door EDPnet geleverde router die MLPPPoE ondersteunt.

Of je hiermee een dubbele snelheid kan halen hangt natuurlijk af van de kwaliteit van beide lijnen.
Er zal een Proximus lasser moeten komen om de 2de lijn ook op een "rechstreeks" paar te lassen (meestal is deze op een "retour" paar gelast)

Maar ik denk dat @Joachim hier meer kan over vertellen
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 248 keer
Bedankt: 544 keer
Provider
Te Koop forum

Ah, ik wist niet dat EDPNET dat aanbood … goed om te weten.
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 60 keer

Ik zag dit ook juist.
Zeker interessant.

Maar dan 2 actieve lijnen?
Benieuwd of EDPNet hier ergens de technische uitleg eens kan doen.
Plaats reactie

Terug naar “EDPnet (LaTribu)”