EDPnet fiber appartement 12 verdiepingen

Hier kan je alles kwijt over EDPnet
Plaats reactie
sdschuit2
Starter Plus
Starter Plus
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer

Hallo allemaal,

Binnenkort hoop ik te kunnen genieten van EDPnet fiber in een appartementsgebouw. Op mijn verdieping is er een technische ruimte met deze box waarin UTAC nummer en overzicht van de appartementen.
2023-08-29 09.12.04.jpg

Kan ik nog iets doen of moet ik nog iets doen ? De router 7530AX is besteld.

In het app is er deze aansluiting nog
2023-08-29 08.44.02.jpg
streulma
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 75 keer
Te Koop forum

ik ga mij niet te ver moeien... En anderen kunnen u meer uitleg verschaffen, maar normaal moet er een UTP toekomen in uw appartement.
Wat we nu zien is inkomende DSL.
Internet: Hey! 34 Euro
Internet backup: Mobile Vikings 29 Euro
Mobiel: Hey! Mobile S 5 Euro
sdschuit2
Starter Plus
Starter Plus

Bedankt Streulma.
Normaal zouden er twee techniekers van Proximus langskomen volgens de opgave van EDPnet. Misschien wordt dat dan mee geïnstalleerd ?
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
Bedankt: 1934 keer

Die box is een floorbox, van daaruit moet er nog een individuele glasvezelkabel aangelegd worden naar een plaats in je appartement waar je wil dat de fiberaansluiting komt.
Op de foto zie je dat er al één individuele aansluiting is aangelegd. Misschien bij een buurman op dezelfde verdieping of bij jou. Geen idee.

De aansluiting in je appartement is een oude VDSL-aansluiting, als je fiber neemt is die nutteloos. Als achter die wandcontactdoos UTP-kabel ligt naar een andere kamer in je appartement, kan je die verbinding eventueel hergebruiken en afmonteren met een RJ-45 wandcontactdoos.

Voor de individuele fiberaansluiting moet er nog een installateur langskomen. Het enige wat jij moet doen is beslissen waar de Fritz!Box 7530AX komt en waar je de fiberaansluiting wil hebben. Tussen fiberaansluiting en Fritz!Box 7530AX moet er UTP-kabel liggen of kunnen aangelegd worden.
sdschuit2
Starter Plus
Starter Plus

Bedankt Raf. Ik ben even gaan kijken op de verdieping, maar niks van aansluiting gezien. De kabel zal dus wellicht binnenkomen ergens bovenaan de deuropening. Ik vermoed dat ik met de technici van Proximus wel zal kunnen afspreken hoe en wat.
sdschuit2
Starter Plus
Starter Plus

Nog een vraag : Mogen/kunnen/willen de technici van proximus de glasvezelkabel zo naar binnen leiden in het appartement (door de oude VDSL kabel als trekdraad te gebruiken op voorwaarde dat die natuurlijk in de technische ruimte "passeert") ?
raf1
Elite Poster
Elite Poster

Dat hangt ervan af of dit technisch gemakkelijk te doen is. (bochten, lengte van het traject, etc...)
Een technicus gaat geen half uur zitten zoeken om jouw "trekdraad" in de technische schacht te vinden. Of het risico lopen dat de fiberkabel in een bocht plooit of vast komt te zitten. In principe kiest de technicus het gemakkelijkste traject om de fiberkabel tot in je appartement te brengen.

Als je wil dat de fiberkabel toch via een bestaande leiding wordt getrokken, zul je dus de technicus perfect moeten kunnen uitleggen hoe die leiding vanuit de technische schacht (waar de floorbox hangt) naar je appartement loopt.

Als je de bestaande VDSL-wandcontactdoos openschroeft zou je de VDSL-kabel moeten kunnen bewegen en kunnen zien of de VDSL-kabel waar je aan trekt dan ook beweegt in de technische schacht.

De fiberaansluiting bestaat trouwens uit een opbouwcontactdoos en een afzonderlijke fibermodem. Dit past niet in het "gat" van de VDSL-wandcontactdoos.
zie https://www.proximus.be/nl/id_b_cr_fibe ... -home.html

Op https://proximus.be/bouwen vind je alle technische voorschriften voor je fiberaansluiting.
sdschuit2
Starter Plus
Starter Plus

Bedankt Raf voor de deskundige uitleg. Eind september wordt de fiber aangelegd tot in het appartement. Ik zal jullie op de hoogte houden.
sdschuit2
Starter Plus
Starter Plus

Vandaag gebeurde de aansluiting. Het was geen sinecure om de draad te trekken naar de technische ruimte (heel wat afwateringsbuizen zaten in de weg). Na dat werk (hoedje af voor de Franstalige, want er is een schrijnend gebrek aan Nederlandstalige (zelfstandige) technici) ging het vlot. Ik had kabelgoten voorzien, maar uiteindelijk is het netjes weggewerkt (dankzij het lijmpistool) langs het witte plafond. De technicus liet weten dat hij drie groene cirkels zag op zijn scherm (waaronder de parameter kwaliteit van het signaal, de rest weet ik niet meer). Hij was in elk geval tevreden.

Het werd nog even spannend bij de installatie van de Fritz!box omdat de webinterface van Fritzbox bleef hangen na een "herstart", maar dat werd opgelost door de interface opnieuw te openen waarna ik gewoon verder kon (idem een tijdje nadien met de update van de Fritz!box). De snelheid van Edpnet Fiber Xs ligt hier op gemiddeld 143 mbps/48 mbps waarmee ik zeer tevreden ben (test via Wifi).
TylerDurden
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 6 keer

In ons appartementsgebouw hangt er sinds eind april ook zo een floorbox in de technische ruimte.
Wat zijn nu dan de next steps om aangesloten te geraken?

Ik dacht dat de bekabeling vanuit de technische ruimte naar de appartementen op individuele basis gebeurt wanneer er voor een bepaald appartement een fiberabonnement wordt afgesloten. Maar als ik op de EDPNet of Proximus site een fiber availability check doe, staat er nog steeds dat fiber nog niet beschikbaar is, maar binnenkort wel (die melding staat er al wel ongeveer twee jaar).
Moet Proximus misschien eerst alle bekabeling vanuit de technische ruimte naar alle appartementen afronden vooraleer er een aansluiting mogelijk is? Dat zou dan wel in tegenspraak zijn met sommige comments die ik hierboven las.

Als ik het adres van de buren links en rechts van ons check kunnen die wel dadelijk fiber bestellen, dus de straat zelf lijkt alvast helemaal aansluitbaar te zijn.
raf1
Elite Poster
Elite Poster

Gewoon een bestelling plaatsen (zonder Easy Switch), dan zet je het proces in gang om aangesloten te geraken. (Bekabeling voor één appartement zal inderdaad individueel gebeuren wanneer de floorbox reeds geplaatst is)

EDPnet zal dan wel meedelen wat op jouw adres mogelijk is en welke werken er nog moeten gebeuren.

Op het moment dat je fiber actief is, kan je dan zelf een eventueel overbodig DSL- of kabelabonnement onmiddellijk opzeggen. Het risico om zonder telecomdiensten te vallen is dan quasi nihil.
Plaats reactie

Terug naar “EDPnet (LaTribu)”