edpnet vaste telefonie vragen telefoontoestel

Hier kan je alles kwijt over EDPnet
Plaats reactie
tweety1959
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 2 keer

Hallo,

Ik heb op Bol.com een vast voip toestel besteld: namelijk:

https://www.bol.com/be/nl/p/grandstream ... 1381/?s2a=

toestel: Grandstream Networks GXP-2160

Ik heb alle sip gegevens correct ingegeven zoals EDPNET mij gezegd heeft , en ook zo op de website vermeld staan...

resultaat ik kan perfect bellen met mijn voip toestel en ook gebeld worden, alles werkt perfect maar het rare is...

mijn toestel begint onverwachts gewoon te bellen , alsof er een gewone oproep is... maar als ik dan opneem hoor ik niks... ik krijg een inkomende oproep van bv nr 100 de nooddiensten... of allessinds dat zegt hij op het scherm.. ik krijg bv oproepen van het nr 123456789.... en nog een hele hoop andere nummers... soms om de 5 minuten...
kan het zijn dat er een bepaalde poort op de modem moet open gezet worden ofzo?
is dit een protocol dat dit veroorzaakt ofzo?
de telefoon is gewoon verbonden via een lan poort van de fritzbox 7490

Kan iemand mij hieruit helpen,want ik weet echt niet meer wat ik nog kan doen...

Bedankt voor de info
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3720 keer
Provider

Is er een reden waarom je zo'n duur VoIP toestel koopt, gezien je een Fritz!Box gebruikt die zelf een perfecte VoIP centrale is?

Een andere bedenking:
Gebruik je de Fritz!Box VOIP helemaal niet, of heb je nu de EDPNet VoIP credentials in beide toestellen ingegeven (Fritz!Box en Grandstream) ?
Want dat kan ook problemen geven, ik denk niet dat EDPNet het toelaat om 2 "VoIP toestellen" gelijktijdig met dezelfde account te registreren.

Ik heb niet direct een oorzaak of oplossing van je probleem, maar misschien een work-around (of noem het een tijdelijke opstelling voor de probleemoplossing):
  • Maak een VoIP account aan in jouw Fritz!Box (Telephony > Telephone Numbers > new Telephone number) en stel deze in met jouw EDPnet VoIP account:
    Username = EDP telefoonnr 012345678, Password = VOIP paswoord, Registrar = voip.edpnet.be
  • Voeg een nieuw VoIP toestel toe (Telephony > Telephony Devices > new device > Telephone > LAN/Wi-Fi (IP telephone)).
    Geef dit toestel een username en paswoord (beide moeten min. 8 characters zijn, en verschillend van elkaar).
  • Ga naar de eigenschappen van dit nieuwe toestel en pas de instellingen aan (welke uitgaande lijn, welke inkomende lijnen) ...
  • Stel jouw Grandstream VoIP telefoon in, met de SIP gegevens van de Fritz!Box: username en paswoord zoals hierboven aangemaakt, registrar = 192.168.178.1 (of het interne IP van jouw Fritz!Box)
Alles zou nu moeten werken.
De logfiles en oproepenlijst op de Fritz!Box zou nu moeten helpen met het zoeken naar het probleem.
Zijn de oproepen die je nu krijgt "spookoproepen" (via de "vaste lijn") of komen ze vanuit EDPNet?
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 384 keer
Bedankt: 740 keer

Ik volg Philippe. Beetje gek om een (duur) VoIP toestel van een ander merk te kopen als je een fritzbox hebt. Dan ga je toch voor de fritzfon? Ik heb er zelf twee gekocht, tweedehands voor 45 euro per stuk of zo, C5 toestellen. C6 zou ik niet kopen wegens geen meerwaarde en een stuk duurder. En met die fritzfon kan je zoveel meer dan met een gewoon VoIP toestel, denk aan de bediening van de Fritz DECT stopcontacten, alarm (op de FB) instellen...
MacMini M1 - MacMini M2 - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
Bedankt: 1934 keer

Dit zijn spookoproepen, bots op het internet scannen IP-adressen en doen willekeurig SIP-requests wat resulteert in rinkelende telefoontoestellen of erger inbraak op je thuisnetwerk.
Je Grandstream Networks GXP-2160 heeft een instelling om uitsluitend SIP-requests vanaf de EDPnet SIP-server toe te laten waardoor zulke spookoproepen niet meer zullen voorkomen.
Dus, lees altijd de handleiding/installatiegids als je met eigen apparatuur werkt.
tweety1959
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 2 keer

Hey Philippe ,

bedankt voor je berichtje, ik heb voor dit toestel gekozen, voor het gemak, en wou niet afhankelijk zijn van de fritzbox...
volgens edpnet was dit geen enkel probleem...

het zijn idd spookoproepen .... en ze komen vanuit edpnet, want er is geen fysieke vaste lijn enkel VOIP van edpnet ...
het is heel raar heb ook voor dat er momenten zijn als je naar de edp voip nummer belt dat het toestel zelfs volledig niet belt, en dus geen oproep detecteert, en andere moment dan weer wel...
raf1
Elite Poster
Elite Poster

tweety1959 schreef: 04 okt 2023, 10:30 het zijn idd spookoproepen .... en ze komen vanuit edpnet, want er is geen fysieke vaste lijn enkel VOIP van edpnet ...
De spookoproepen komen rechtstreeks op je Grandstream binnen vanaf het wereldwijde internet (zonder tussenkomst van de EDPnet-telefonieserver)! (je schrijft zelf dat de Grandstream op een gewone LAN-poort zit)

Dit is een kwestie van je Grandstream correct te configureren, je zal de handleiding moeten lezen!
serialchiller
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
Bedankt: 87 keer
Provider

Ik zier niet hoe een toestel achter de firewall van de op zijn Fritz ghostcalls binnenkrijgt. Er van uitgaande dat die firewall correct geconfigureerd is.
Kan je in meer detail toelichten wat er dan juist gebeurt op netwerkniveau Raf1 ?
Het boeit me enorm. Zit hier op een Grandstream GXP2170 te zoeken naar SIP-request settings, maar nog niks gevonden. Wreed uitgebreide firmware, dus NOG niks gevonden...
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3720 keer
Provider

Een VoIP telefoon houdt de SIP poort (5060) open op de firewall met "keep-alive" paketten.
Anders zouden legitieme inkomende gesprekken ook niet mogelijk zijn.

Ook inkomende requests vanuit het internet op poort 5060 gaan dus door de firewall en komen op de Grandstream?

Op die manier kan ik vanuit het internet een SIP call opzetten naar mijn Fritzbox.
De Fritzbox zal echter niet bellen als de username/nummer niet klopt met één van mijn VoIP lijnen...

Wat raf voorstelt gaat nog één stapje verder: namelijk inkomende SIP calls afwijzen op basis van IP (alleen calls vanuit VoIP.edpnet.be doorlaten).

Wat ik voorstel is de Grandstream als "binnentoestel" gebruiken, en de externe VoIP calls laten afwikkelen door de FritzBox.

Toegevoegd na 16 minuten 27 seconden:
tweety1959 schreef: 04 okt 2023, 10:30 het is heel raar heb ook voor dat er momenten zijn als je naar de edp voip nummer belt dat het toestel zelfs volledig niet belt, en dus geen oproep detecteert, en andere moment dan weer wel...
Dat is een typisch verschijnsel wanneer 2 verschillende "toestellen" met dezelfde VoIP account geregistreerd zijn.
Bijvoorbeeld de Grandstream, en de Fritzbox zelf.
Beide toestellen gaan onafhankelijk van elkaar op regelmatige tijdstippen her-registreren (re-register).
Het toestel dat het laatste geregistreerd werd zal de inkomende calls krijgen.

Om dit te vermijden moet je:
  • ofwel de EDPNet VoIP credentials uit de Fritzbox verwijderen (alleen de Grandstream krijgt de gesprekken).
  • ofwel de Grandstream gebruiken als binnentoestel (alleen de Fritzbox krijgt de gesprekken).
Beide gaat niet ...
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
raf1
Elite Poster
Elite Poster

serialchiller schreef: 05 okt 2023, 08:11Kan je in meer detail toelichten wat er dan juist gebeurt op netwerkniveau Raf1 ?
Een SIP-request op je publiek IP-adres op poort 5060.
Blijkbaar houdt de Fritz!Box dat in dit geval niet tegen en rinkelt de Grandstream. Inderdaad, dat is geen normale configuratie.

Hoe de topicstarter z'n setup precies geconfigureerd heeft, weet ik niet. Maar het is zeker dat er iets fout is ingesteld.
Wellicht is zowel de Fritz!Box als de Grandstream als SIP-client geconfigureerd.

Een andere verklaring waarom de Granstream zulke valse oproepen zou binnenkrijgen, kan ik niet bedenken.
Plaats reactie

Terug naar “EDPnet (LaTribu)”