Waarom belgische providers slecht dekken bij de grensstreek?

Algemene discussies over telecommunicatie
Plaats reactie
ghostboy1993
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 14 keer
Provider

Het is me al jaren opgevallen dat proximus , Orange ( vroegere Mobistar ) en base NOOIT maar echt NOOIT met hun bereik over de grensstreek gaan terwijl vb alle nederlandse providers ( Vodafone NL , Odido ( oude T-mobile NL ) en KPN wel tot zelfs in Lanaken belgie komen.
Waarom is dit?
Ze hebben mij ooit verteld dat belgie strengere wetten heeft voor bestralingen enzo maar dat vind ik persoonlijk BULLSH*t.
We zijn ondertussen in een tijdperk dat we 1 europa zijn en praktisch zijn de regels overal hetzelfde en nog zelfs met 3G , 4G en 5G stopt belgie in belgie zelf 1KM van de nederlandse grens terwijl nederland weer volle pot tot belgie komt.
Hopelijk kan iemand mij hier een goed antwoord op geven? :?
selder
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 112 keer
Bedankt: 763 keer
Te Koop forum

Ja, als je dat persoonlijk bullshit vind, wat wil je dat wij daar nog op zeggen?

Want zo werkt europese regelgeving niet. Europa vaardigt voorwaarden uit, en dan is het aan het land zelf om dat om te zetten in beleid. Dat kan dus perfect dat 2 landen dat op een verschillende manier doen.
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
Bedankt: 1934 keer

ghostboy1993 schreef: 04 okt 2023, 08:02Het is me al jaren opgevallen dat proximus , Orange ( vroegere Mobistar ) en base NOOIT maar echt NOOIT met hun bereik over de grensstreek gaan terwijl vb alle nederlandse providers ( Vodafone NL , Odido ( oude T-mobile NL ) en KPN wel tot zelfs in Lanaken belgie komen.
Waarom is dit?
Heel eenvoudig. Alles draait om geld, om winst maken en om de kosten beperkt houden.

Ik zie een aantal belangrijke redenen voor de verschillen:
  • De Nederlandse grensgemeente Maastricht is dichtbevolkt met meer dan 120 000 potentiële Nederlandse klanten. De Nederlandse operatoren beschouwen deze gemeente dan als belangrijk voor hun omzet en investeren dus een groter budget in hun netwerken op grondgebied Maastricht.
    In de Belgisch Limburgse grensstreek is het andersom, Lanaken is dunbevolkt en de omzet is veel kleiner dan in Maastricht. Extra antennes bijplaatsen voor het beperkt aantal inwoners in Veldwezelt, Kesselt of Vroenhoven is niet rendabel.
  • Nederlanders zijn veel mondiger, strikter en zuiniger, als hun operator een slechte service aanbiedt of duurder wordt stappen ze sneller over dan Belgen. Een Nederlander neemt het niet dat hij jarenlang gejost wordt door een hebzuchtig bedrijf.
    Belgen zullen eerder bij vrienden en familie klagen over de slechte service en de hoge prijs van hun abonnementen en voor de rest alles laten zoals het is.
    Op die manier krijgen Belgen een slechtere service, betalen ze vaker een hogere prijs en zijn ze uiteindelijk ook ongelukkiger.
  • Operatoren volgen de wetten van de vrije markt. Als de Belg op de Belgische markt veel geld betaalt voor slechte service dan zal die hoge prijs en slechte service tot in de eeuwigheid blijven bestaan.
ubremoved_29832
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 107 keer
Bedankt: 67 keer

ghostboy1993 schreef: 04 okt 2023, 08:02 Ze hebben mij ooit verteld dat belgie strengere wetten heeft voor bestralingen enzo maar dat vind ik persoonlijk BULLSH*t.
Zelfs voor 5G heeft Brussel andere normen dan de rest van België dus zelfs niet eens het hele land :-D Je mag ervan vinden wat je wil, het is bullshit maar het is nu eenmaal zo...
ghostboy1993
Pro Member
Pro Member
Provider

Proximus is enige wat goed is qua bereik bij de grensstreek maar vaak al heb je 2 streepjes heb je een nederlands provider ...
Base en orange zijn het ergste helemaal niks !
Proximus is ook niet wat moet dus eigenlijk heeft de bevolking ook niet echt keuze qua prijs !
Qua dekking jah proximus zal wel van het probleem jaren afweten maar willen gewoon niet investeren...
Moet je dan als belg perse een nederlandse prepaid simkaart kopen om hun dan een lesje te leren?
raf1
Elite Poster
Elite Poster

Je woont dus in de grensstreek en bent ontevreden over de prijs en service van je huidige operator.
Dat is je eigen keuze, je kan overstappen er is keuze genoeg.

Je kan de dekking checken op https://www.bipt-data.be/nl/projects/atlas/mobile (Kies "Volgens zone", selecteer technologie "4G" en kwaliteit "Zeer goed")

Als het mobiele Proximus-netwerk er voor jouw locatie het beste uitkomt:

Dan kies je Proximus of een goedkopere mobiele operator op het Proximus-netwerk: Voor voldoende bereikbaarheid in een goed geïsoleerde woning moet je stabiele Wifi voorzien en een gsm-toestel en operator kiezen die VoWifi ondersteunen.

Je kan ook klagen tot in de eeuwigheid. Je eigen keuze.
ghostboy1993
Pro Member
Pro Member
Provider

Ik hoopte eigenlijk dat er nog mensen als ik dezelfde problemen ondervonden EN er iets voor wilde gaan doen buiten enkel hier te klagen hoor.
Misschien lezen operatoren hier ook mee en doen ze er wat aan maar dat is denk ik wishful thinking...
cadsite
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 311 keer
Bedankt: 710 keer
Provider
Te Koop forum

Ja hoor, voor een paar mensen die af en toe (gratis) moeten roamen gaan ze zeker voor een paar €100.000 investeren.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
Bedankt: 709 keer
Te Koop forum

Neen, ze nodigen u uit in hun hoofdkantoor en verkondigen dan dat Belgen toch graag betalen. Helaas waargebeurd.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
raf1
Elite Poster
Elite Poster

Neen, operatoren kijken naar het geld dat maandelijks binnenvloeit.
Misschien lezen enkele ondergeschikte medewerkers fora. Maar de grote baas kijkt naar het geld.

Zorg dat de grote baas jouw geld niet meer krijgt, is altijd de oplossing.
SPR
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 31 keer

Helaas heeft de TS wel gelijk. Ga maar eens naar Kinrooi en dat is toch nog een paar kilometer van de grens af.

4G en totaal waardeloze snelheid bij Orange, tot je connecteert met een Nederlandse provider en ineens 5G hebt. :)

Nu, sinds het geen bal meer uit maakt en er geen extra kosten zijn boeit me dat niet maar in het verleden was dat niet echt handig. Ook zijn er natuurlijk een aantal mensen die vergeten hun roaming in te schakelen en dan op een bepaald moment op sukkel zijn maar dat is natuurlijk nog iets anders.
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 162 keer
Bedankt: 387 keer

Waar is de tijd dat er reclame werd gemaakt door de uitvinding van gsm reed je vlot de grens over ZONDER onderbrekingen, en in praktijk was dit zo !!!!
Maar nu heb je met 100% zekerheid netwerkuitval.
iphone 13 : max 512gb flex unl emp
mercedes e220 = flex unl emp
AirCard 810S : free mobile + fiber in saint cyprien
imac : flex
ipad pro 12,9 : 256gb prox unl emp
Ptoeneigh
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 584 keer
Bedankt: 140 keer

proximusboyke schreef: 04 okt 2023, 13:08 Waar is de tijd dat er reclame werd gemaakt door de uitvinding van gsm reed je vlot de grens over ZONDER onderbrekingen, en in praktijk was dit zo !!!!
Maar nu heb je met 100% zekerheid netwerkuitval.
Seamless handover heette dat. Was wel nog op het 1e generatie GSM netwerk, waar het enkel om bellen ging.
Vodafone pronkte daarmee. De grens over de rijden, roamen op een partner netwerk zonder dat de verbinding verbrak.

Ik herken de ellende maar al te goed aan de grens en in Limburg in het algemeen.
Steeds denk ik dan weer aan de Eurotunnel waar je gewoon een stabiele netwerkverbinding hebt. Alles is mogelijk maar het ontbreekt inderdaad gewoon aan wil en men verschuilt zich in België graag achter de zogenaamde regels.
Hoe het dan kan dat Nederlandse masten wel tot vrij diep in België bereik hebben, daar heeft niemand me nog op kunnen antwoorden :wink:

Ik vermoed inderdaad dat het vooral financieel voordelig is om niet “onnodig” te investeren.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3720 keer
Provider

Ptoeneigh schreef: 04 okt 2023, 13:20 en men verschuilt zich in België graag achter de zogenaamde regels.
Welke regels?
Zijn er dan regels die het bereik in de grensstreek bepalen?
Ptoeneigh schreef: 04 okt 2023, 13:20 Hoe het dan kan dat Nederlandse masten wel tot vrij diep in België bereik hebben, daar heeft niemand me nog op kunnen antwoorden
Het antwoord werd hier toch al gegeven?
Nederland investeert blijkbaar meer in masten dan België. Dat is alleen een geldkwestie.
ghostboy1993 schreef: 04 okt 2023, 09:52 Moet je dan als belg perse een nederlandse prepaid simkaart kopen om hun dan een lesje te leren?
Neen, je moet maximaal van roaming profiteren, kost je toch niets extra?
En als je vaak eens naar het buitenland moet bellen, dan ben je goedkoper af als je met een Nederlands mast connecteert:
  • vanuit België betaal je (dure) internationale tarieven.
  • vanuit Nederland is het inbegrepen in belbundel (roaming).
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Ptoeneigh
Elite Poster
Elite Poster

De reactie / uitleg die steevast volgt is dat het bereik in de grensstreek zo slecht is omdat masten maar tot aan de grens zouden mogen werken en niet tot in het buurland omdat dit dan tot storingen / interferentie zou kunnen leiden of stralingsnormen die worden overschreden.

Of dat echt allemaal zo is of met een korreltje zout te nemen is, hier maakt men zich in ieder geval weer makkelijk vanaf natuurlijk.

Trouwens het komt nog regelmatig voor dat mensen bij de verkeerde 112 alarmcentrale belanden, of natuurlijk korte nummers niet kunnen gebruiken omdat ze per ongeluk aan het roamen zijn.

Waar in woon is het Nederlandse signaal sterker dan het Belgische. Enkel dankzij VoWifi werkt het nu beter thuis.
En je kunt je voorstellen hoe breed de grensstreek is in België, vooral Vlaanderen-Nederland die strook is dichtbevolkt. Maar in Wallonië en natuurlijk in west Vlaanderen aan de Franse grens zal het zelfde probleem ook wel spelen.
ghostboy1993
Pro Member
Pro Member
Provider

Ptoeneigh schreef: 04 okt 2023, 14:52 De reactie / uitleg die steevast volgt is dat het bereik in de grensstreek zo slecht is omdat masten maar tot aan de grens zouden mogen werken en niet tot in het buurland omdat dit dan tot storingen / interferentie zou kunnen leiden of stralingsnormen die worden overschreden.

Of dat echt allemaal zo is of met een korreltje zout te nemen is, hier maakt men zich in ieder geval weer makkelijk vanaf natuurlijk.

Trouwens het komt nog regelmatig voor dat mensen bij de verkeerde 112 alarmcentrale belanden, of natuurlijk korte nummers niet kunnen gebruiken omdat ze per ongeluk aan het roamen zijn.

Waar in woon is het Nederlandse signaal sterker dan het Belgische. Enkel dankzij VoWifi werkt het nu beter thuis.
En je kunt je voorstellen hoe breed de grensstreek is in België, vooral Vlaanderen-Nederland die strook is dichtbevolkt. Maar in Wallonië en natuurlijk in west Vlaanderen aan de Franse grens zal het zelfde probleem ook wel spelen.
IVM je laatste zin , klopt ik ben vaak met de auto aan het reizen en ik merk dat onze buurlanden beter bereik hebben en kwaliteit van hun netwerk terwijl bij ons echt prehistorisch is en in eigen land zelfs geen bereik ...
Ik zeg het als je binnen belgie helemaal bent allemaal koek en ei en anders is pech ... :bang:
Ptoeneigh
Elite Poster
Elite Poster

ghostboy1993 schreef: 04 okt 2023, 15:52
IVM je laatste zin , klopt ik ben vaak met de auto aan het reizen en ik merk dat onze buurlanden beter bereik hebben en kwaliteit van hun netwerk terwijl bij ons echt prehistorisch is en in eigen land zelfs geen bereik ...
Ik zeg het als je binnen belgie helemaal bent allemaal koek en ei en anders is pech ... :bang:
Exact dat gevoel, in Nederland, Duitsland, Frankrijk zelfs Spanje, dat je denkt “waarom kan het hier wel?”.

Sowieso heeft België er al wat last van dat mensen zich wat schamen voor de toestand van allerlei infrastructuur, hoge prijzen of andere problematiek.
Maar je kunt er gewoon niet naast kijken ook. En dat is best jammer want op veel andere vlakken is het hier ook zoveel beter (zonder teveel te willen afdwalen) maar inderdaad telecom: sowieso te weinig waar voor je geld laat ik het daar op houden.

Belgen betalen graag. Helaas.
vverbeke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
Bedankt: 94 keer

In het buitenland is het echt niet beter hoor.

In eigen land zit je al rapper eens op de boerenbuiten, in het buitenland veel meer in stedelijke of toeristische centra, autostrade, ... Plaatsen waar de dekking meestal wel in orde is. In een boerengat in Frankrijk is de dekking evengoed minimaal hoor, vaak zelfs slechter dan in de Belgische boerengaten. En dan zwijg ik nog over Duitsland. Nederland is een uitzondering en zelfs daar is het in het buitengebied verre van optimaal.
@home: VDSL 100/35 • @work: fiber 200/200 + fiber 300/50 + cable 240/30
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

In Canada, ver weg van een grote stad had ik in tegenstelling tot wat ik verwacht had vaker bereik en als ik bereik had was het zelfs 5G. Dat gaat over een gebied waar ze zelfs voor meerdere honderden kilometers geen tankstation hebben, laat staan enige bewoning.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
ghostboy1993
Pro Member
Pro Member
Provider

Dan moet je je kunnen afvragen waarom ze dat daar wel doen en hier niet :-( :bang:
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Omdat wij graag betalen en liever zagen op een forum ipv bij de bevoegde instanties. Ze betalen toch dus who cares? Niemand dus.
cadsite
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 311 keer
Bedankt: 710 keer
Provider
Te Koop forum

Het enige wat je hiertegen kan doen is zelf overstappen naar de prijsbrekers en trachten je omgeving te overtuigen hetzelfde te doen.
Deel 1 is gemakkelijk, deel 2 is haast onmogelijk merk ik veel te vaak.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Inderdaad, indien klanten het niet pikken dan draaien bedrijven wel bij. Dat is ook DE reden waarom het in Nederland niet zomaar kan.

We zagen het ook bij de banken nadat de regering een actie lanceerde die hen een hoop geld ging kosten. Ineens waren ze wel creatief om een alternatief te vinden.
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 162 keer
Bedankt: 387 keer

daar zullen ze ook nie investeren en vds kabel of fiber in die afgelegen gebieden. Dus 5G is dan de beste oplossing denk ik. En mensen moeten toch hulpdiensten kunnen bellen als er onderweg een probleem is.
iphone 13 : max 512gb flex unl emp
mercedes e220 = flex unl emp
AirCard 810S : free mobile + fiber in saint cyprien
imac : flex
ipad pro 12,9 : 256gb prox unl emp
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Nederland heeft ook iets zoals ruimtelijke ordening. Hun steden zijn dichtbevolkt en ertussen ligt er nog groen. In afgelegen gebieden is het inderdaad niet altijd zinnig om dure infra uit te rollen maar heel België is één rommel geworden door ons gebrek aan ordening. Wij zijn een warboel van lintbebouwing waardoor infra veel duurder is om aan te leggen want je hebt telkens ellenlange straten die bediend moeten worden en die gewoon overgaan in de ellenlange straten van het volgende dorp.
Plaats reactie

Terug naar “Telecom Algemeen”