iOS 17 zorgt voor problemen met itsme
- Ptoeneigh
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 584 keer
- Bedankt: 140 keer
Ik heb itsme inderdaad opnieuw moeten activeren.
Nieuw hierbij was dat hij mijn (vorige) pincode niet meer wilde accepteren omdat deze zogezegd niet veilig genoeg was.
Mogelijk wil men gewoon geen “hergebruik” zoals bekend bij andere platformen.
Maar inderdaad lichtelijk irritant.
Nieuw hierbij was dat hij mijn (vorige) pincode niet meer wilde accepteren omdat deze zogezegd niet veilig genoeg was.
Mogelijk wil men gewoon geen “hergebruik” zoals bekend bij andere platformen.
Maar inderdaad lichtelijk irritant.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 96 keer
- Bedankt: 174 keer
Wat ze daar beschrijven doet eerder denken aan het terugzetten van een CloundBackup(wat vaak gebeurt als je een nieuwe iPhone koopt). Maar das bij quasi elke bank/ authenticatie-app. Die kan niet zomaar backuppen en tergzetten op een nieuwe telefoon.
'k Heb dit nu voorgehad met mijn nieuwe iPhone, net zoals de voorgaande. Bij een upgrade op hetzelfde toestel nog nooit voorgehad.
'k Heb dit nu voorgehad met mijn nieuwe iPhone, net zoals de voorgaande. Bij een upgrade op hetzelfde toestel nog nooit voorgehad.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
- Bedankt: 94 keer
Als er onvoldoende ruimte is om de update uit te voeren kan je bepaalde apps automatisch laten "deleten" en na installatie terugzetten incl. settings via cloudbackup. Mogelijk gaat het daarover? Dat is niet specifiek gelinkt aan iOS 17 maar kan met elke upgrade gebeuren als je krap zit qua opslagruimte.Stroper schreef: 22 sep 2023, 23:49 Wat ze daar beschrijven doet eerder denken aan het terugzetten van een CloundBackup(wat vaak gebeurt als je een nieuwe iPhone koopt).
@home: VDSL 100/35 • @work: fiber 200/200 + fiber 300/50 + cable 240/30
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
- Bedankt: 253 keer
Ook hier moeten heractiveren, maar kon wel zelfde pincode gebruiken.
Internet & TV: Hey internet (150/15) + Base TV via Apple TV
GSM: Hey Telecom L 50 GB
iPhone 11 64GB SG | Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) | Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) | iPad Pro M4 (2024) 256GB SG | Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
GSM: Hey Telecom L 50 GB
iPhone 11 64GB SG | Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) | Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) | iPad Pro M4 (2024) 256GB SG | Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
- heist_175
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 518 keer
- Bedankt: 1176 keer
Gek dat het artikel er zo geheimzinnig over doet, het euvel doet zich enkel voor bij oudere iPhones.
Het probleem is een key-generator van Apple, het probleem zit dus bij Apple zelf en niet bij Itsme etc. Sinds de beta-versies van iOS beschikbaar zijn, heeft zowat elke service provider die er gebruik van maakt, een oplossing gebracht. Meestal moet je de betreffende app updaten vóór je de iOS update doet (omdat die iOS update dus iets kapot maakt aan de key-vault/generator).
Apple wil het officieel nog niet toegeven, maar iedereen weet dat het probleem bij Apple zelf zit en ze zijn daar al enkele maanden geleden van op de hoogte gebracht.
Het probleem is een key-generator van Apple, het probleem zit dus bij Apple zelf en niet bij Itsme etc. Sinds de beta-versies van iOS beschikbaar zijn, heeft zowat elke service provider die er gebruik van maakt, een oplossing gebracht. Meestal moet je de betreffende app updaten vóór je de iOS update doet (omdat die iOS update dus iets kapot maakt aan de key-vault/generator).
Apple wil het officieel nog niet toegeven, maar iedereen weet dat het probleem bij Apple zelf zit en ze zijn daar al enkele maanden geleden van op de hoogte gebracht.
- devilkin
- Administrator
- Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
- Bedankt: 663 keer
Verklaard waarom er ook problemen waren met oa de Thales authenticator en de microsoft authenticator.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
-
- Elite Poster
Als dat het probleem is, dan ligt het probleem wel degelijk bij Itsme. Die beta's maakt Apple niet voor de lol, maar om ervoor te zorgen dat app-developers kunnen checken dat hun app nog werkt. Als Itsme dat niet heeft gedaan, dan ligt de fout dus bij hen.heist_175 schreef: 25 sep 2023, 08:57 Gek dat het artikel er zo geheimzinnig over doet, het euvel doet zich enkel voor bij oudere iPhones.
Bij een Major upgrade (dus van 16 naar 17) kunnen er altijd breaking changes zijn(in tegenstelling tot Minor(van 16.0 naar 16.1) of Patch(van 16.1.0 naar 16.1.1) updates, dit geldt niet enkel voor iOS. De meeste min of meer professionele software volgt dergelijke versionering.
- devilkin
- Administrator
De waarheid zal in het midden liggen, shared responsibility, zowel de OS maker moet dit duidelijk maken in welke release notes app developers ook krijgen, en de app developers moeten goed testen.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
- Bedankt: 94 keer
itsme heeft hier op 17 september een update gekregen, één dag voor de release van iOS 17. Dat was mogelijk een fix voor dit probleem? Geen idee want ik zit zelf nog op 16, ik wacht altijd een paar weken af tot de meeste issues in het OS en de apps eruit zijn.
@home: VDSL 100/35 • @work: fiber 200/200 + fiber 300/50 + cable 240/30
- heist_175
- Moderator
De bron van het probleem ligt bij Apple en omdat Apple het niet wil toegeven, moeten alle app-bouwers met een update komen om het OS-probleem te omzeilen.
Voor zover ik weet moet je die app-update installeren vóór je upgrade naar iOS17 en dan heb je geen probleem. Eens je de update gedaan hebt, is de vault "naar de knoppen" en werkt de "bypass-fix" op app-niveau niet meer.
Voor zover ik weet moet je die app-update installeren vóór je upgrade naar iOS17 en dan heb je geen probleem. Eens je de update gedaan hebt, is de vault "naar de knoppen" en werkt de "bypass-fix" op app-niveau niet meer.
-
- Elite Poster
De developer beta van iOS 17 was beschikbaar sinds 5 juni, al die tijd heeft Itsme de tijd gehad om te testen. De standaard is dat bij een Major upgrade, er normaal breaking Changes zijn. Dat is niet enkel zo voor iOS, dat is ook zo voor PHP, Python, Android,...
Zie bv: https://semver.org/
Ze zijn trouwens niet de enigste (Belgische) appbouwer die dit voor heeft gehad:
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20140923_01284365
https://www.netweters.be/t5/Telenet-app ... td-p/30140
Zie bv: https://semver.org/
Ze zijn trouwens niet de enigste (Belgische) appbouwer die dit voor heeft gehad:
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20140923_01284365
https://www.netweters.be/t5/Telenet-app ... td-p/30140
- heist_175
- Moderator
Prima dat je een bug verdedigt, maar een bug in een OS oplossen, is eerder aan de OS-bouwer dan aan de app bouwer, niet?
Ik denk niet dat het probleem al in juni gedetecteerd was.
Ik denk niet dat het probleem al in juni gedetecteerd was.
-
- Elite Poster
Ik zou het niet verdedigen als het zou plaatsvinden bij een Minor update van bv. 16.1 naar 16.2 of een PATCH update van 16.2.0 naar 16.2.1
Aangezien dit een MAJOR upgrade is(!met breaking changes), die trouwens elk jaar plaatsvindt op hetzelfde tijdstip, leg ik de fout inderdaad voor 100% bij Itsme(en dat zeg ik als softwareontwikkelaar).
Aangezien dit een MAJOR upgrade is(!met breaking changes), die trouwens elk jaar plaatsvindt op hetzelfde tijdstip, leg ik de fout inderdaad voor 100% bij Itsme(en dat zeg ik als softwareontwikkelaar).
- devilkin
- Administrator
Het feit dat het probleem bij meer partijen was dan enkel itsme... geeft vrij duidelijk aan dat het een OS bug is.
-
- Elite Poster
Ik heb in mijn archief nog oude code liggen die geschreven is voor Python2, PHP5.6.
Als ik die nu draai op Python3, PHP8 dan krijg ik errors(en dat zal voor heel wat software zo zijn).
Moet ik mijn code dan upgraden om compatibel te zijn met de nieuwe versie of moet de maker ervoor zorgen dat mijn oude code blijft werken.
Wat mij betreft, is dit net hetzelfde.
Als ik die nu draai op Python3, PHP8 dan krijg ik errors(en dat zal voor heel wat software zo zijn).
Moet ik mijn code dan upgraden om compatibel te zijn met de nieuwe versie of moet de maker ervoor zorgen dat mijn oude code blijft werken.
- Dizzy
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 571 keer
- Bedankt: 709 keer
Het is altijd beter om even te wachten met een update omdat er soms nog onverwachte problemen mee kunnen ontstaan. Zelf had ik geen problemen met de upgrade maar deze is pas dagen na lancering gebeurd en na de update van it's me.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
- heist_175
- Moderator
Ofwel zit het in de changelog dat er een wijziging is en moet jij uw code aanpassen,Stroper schreef: 25 sep 2023, 16:10 Moet ik mijn code dan upgraden om compatibel te zijn met de nieuwe versie of moet de maker ervoor zorgen dat mijn oude code blijft werken.
ofwel claimt de OS bouwer dat het backwards compatible is en als het niet werkt zit het probleem veel kans bij de OS bouwer.