Als ik een spectrum scan doe op de Telenet coax kabel zoals in viewtopic.php?p=967016#p967016 ,
dan zie ik bij mij veschillende signalen rond 110Mhz, wat echter niet bij iedereen voorkomt (bij jan5787 dus niet, zie bovenstaande post), dus mogelijk regiogebonden(en niet gefiltert want heb nu op de NIU TV-out gescant) en krijg dit:
Lijkt mij iets digitaal, maar wat dan?
En komt zelfs sterker(hogere dB) binnen dan al de rest...
Iemand enig idee?
@jan5787 jij misschien?
coax spectrum scan - onbekende signalen
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 230 keer
- Bedankt: 140 keer
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
- Bedankt: 598 keer
Lokale interferentie?splinterbyte schreef: 28 jul 2023, 11:57 Lijkt mij iets digitaal, maar wat dan?
En komt zelfs sterker(hogere dB) binnen dan al de rest...
Iemand enig idee?
Is dit toevallig ten zuiden van Herentals gemeten?
-
- Elite Poster
Gemeten in Heist-op-den-Berg, dus idd ten zuiden van Herentals.
Als het interferentie is dan is het alsof er een coax kabel open ligt dichtbij de zender van deze signalen, hoe kan het anders dat dit veel sterker is dan Telenet hun eigen/gewone kanalen...
En dit is al jaren aan de gang, zie mijn scan van 2021: viewtopic.php?p=897005#p897005
Dus ik geloof niet echt dat dit interferentie is en Telenet dit nog niet ontdekt heeft...
Of het moet iets zijn dat Telenet in deze regio bewust er op zet, voor gebruik door bepaalde diensten ofzo?
Als het interferentie is dan is het alsof er een coax kabel open ligt dichtbij de zender van deze signalen, hoe kan het anders dat dit veel sterker is dan Telenet hun eigen/gewone kanalen...
En dit is al jaren aan de gang, zie mijn scan van 2021: viewtopic.php?p=897005#p897005
Dus ik geloof niet echt dat dit interferentie is en Telenet dit nog niet ontdekt heeft...
Of het moet iets zijn dat Telenet in deze regio bewust er op zet, voor gebruik door bepaalde diensten ofzo?
-
- Elite Poster
Rond Morkhoven staat er al lang een zender die continu meerdere signalen uitzendt op en rond 110.6 MHz. Diezelfde frequentie lijkt ook het sterkste signaal te bevatten in uw afbeelding (met enkele harmonics errond). Links van dat krachtigste signaal zie ik in uw waterval onderaan ook precies iets passeren wat goed lijkt op de morse-ident van die zender, maar die ident zou voortdurend herhaald moeten worden en dat vind ik dan niet meer terug naar boven in uw waterval (of er zit teveel storing op, of de calibratie is geen 100%, of de resolutie verdoezelt het, of het morse-signaal kwam toen tegelijk met de "stem" of een ander signaal dat ook op deze frequentie zit).splinterbyte schreef: 30 jul 2023, 23:31 Gemeten in Heist-op-den-Berg, dus idd ten zuiden van Herentals.
Maar dit is toch al op 10 km van het centrum van HodB, waar ik veronderstel dat je zit, waardoor RFI minder waarschijnlijk wordt, tenzij de interferentie door Telenet zelf wordt versterkt en er nog niet uit gefilterd wordt onderweg. Evenwel, als je in de uiterste noordoosthoek van de gemeente HodB zit is de afstand nog maar een goede 2 km, wat zeker dicht genoeg is als er een serieus probleem met shielding is in de omgeving. Hoe het dan komt dat dit al jaren sterker dan het eigen TN-signaal doorkomt terwijl je ook niet vlak naast die zender zit kan ik ook niet zomaar verklaren - tenzij door TN zonder bewijs van bepaalde zaken te beschuldigen - maar het is niet onmogelijk.
Je zou dit eigenlijk eenvoudig kunnen uitsluiten door eens na te gaan of je iets wat lijkt op een een stem of morse hoort op AM-modulatie op of rond 110.6 MHz. Puur het feit dat je in de omgeving van een zender woont, die net uitzendt op de frequentie die hier ook het krachtigste doorkomt, is IMHO genoeg om de hypothese van RFI hoe dan ook te testen en uit te sluiten. Indien negatief zal het idd waarschijnlijk eerder iets regio-specifiek van TN zijn dat toevallig dezelfde frequentie gebruikt.
Buiten hetgeen hierboven staat heb ik zelf niet meteen een idee. Ik zie dit signaal ook helemaal niet op de TN-coax die hier binnenkomt (andere regio). Heb je geprobeerd met verschillende modulaties om te zien of je daar iets kon mee uitmaken? Je kan ook eens vragen op r/signalidentification - zeker locatie (als in land) bij vermelden. @jan5787splinterbyte schreef: 30 jul 2023, 23:31Of het moet iets zijn dat Telenet in deze regio bewust er op zet, voor gebruik door bepaalde diensten ofzo?
Laatst gewijzigd door CCatalyst 31 jul 2023, 08:37, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
- Bedankt: 3720 keer
Zendantenne Morkhoven: http://maps.google.nl/maps?ll=51.118611 ... a_nl&hl=nlCCatalyst schreef: 31 jul 2023, 03:48 Rond Morkhoven staat er al lang een krachtige zender die continu meerdere signalen uitzendt op en rond 110.6 MHz. Die frequentie lijkt toevallig ook het sterkste signaal te bevatten in uw afbeelding,
Dat is een "VHF omnidirectional range station"
(radiobaken voor de luchtvaart) op 110.6 MHz
zie https://nl.m.wikipedia.org/wiki/VHF_omn ... ge_station
Misschien geen instraling op de Telenet coax zelf, maar op je binneninstallatie (FM contactdoos of zo)?
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Elite Poster
De antennes - op de middenste na - staan niet bijster hoog - ik schat op het eerste zicht iets van ~3 meter hoog - dus line of sight eindigt snel met toenemende afstand. Als je daar vlakbij zit ontvang je die op alles dat als antenne kan fungeren, ook een contactdoos. Op 2 km afstand ga je die met een geschikte antenne nog ontvangen. Op 10 km afstand is dit niet meer mogelijk gezien de line of sight stopt op ~6 km voor een antenne van 3 meter, tenzij je natuurlijk op grotere hoogte zit dan het station waardoor je wel nog LoS hebt.philippe_d schreef: 31 jul 2023, 08:28 Misschien geen instraling op de Telenet coax zelf, maar op je binneninstallatie (FM contactdoos of zo)?
Voor LoS op dezelfde hoogte over 10 km zou de zendantenne 8 meter hoog moeten staan, wat zeker niet het geval is hier. Bovendien denk ik dat de orientatie van de antennes icm het platform dat onder de antennes staat - wat vermoedelijk dient om uitgaande signalen naar boven te reflecteren, of misschien als soort van "dish" voor inkomende signalen? - de LoS op de grond nog wat korter maakt dan de theorie. Natuurlijk, als het signaal op de een of andere manier in de coax-infrastructuur raakt, kan het meereizen met de andere TN-signalen zolang het er niet uitgefilterd wordt. Het signaal passeert dan langs versterkers waardoor het gerust 10 km verder kan opduiken op een NIU.
De middenste antenne die wel hoger staat, voor zover het geen bliksembeveiliging is, lijkt me niet voor 110.6 MHz geschikt te zijn. Het is eerder iets dat je zou gebruiken voor een frequentie rond de 1000 MHz. Maar de details ken ik er niet van.
Het kan natuurlijk zijn dat er met het station zelf al een hele tijd iets scheelt waardoor het signaal in de coax raakt, maar dat is minder waarschijnlijk dan dat Telenet haar infrastructuur niet op orde zou hebben. Die stations worden gemonitord; je kan de bijhorende monitorinstallatie ook zien staan in Street View wat verderop in de straat.
- raf1
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
- Bedankt: 1934 keer
Als die interferentie geen invloed heeft op de business van Telenet, gaat Telenet niets ondernemen.splinterbyte schreef: 30 jul 2023, 23:31Dus ik geloof niet echt dat dit interferentie is en Telenet dit nog niet ontdekt heeft...
Bij Telenet denkt men zuiver commercieel. Een interferentievrij coaxnetwerk is trouwens een utopie.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
- Bedankt: 98 keer
De middelste antenne van BRUNO (dat is de naam van deze DVOR/DME - "BRUssels NOrth") is van de DME installatie en die werkt op "channel" 43X dus die ontvangt/zendt op resp. 1067 en 1004 MhzCCatalyst schreef: 31 jul 2023, 09:23 De middenste antenne die wel hoger staat, voor zover het geen bliksembeveiliging is, lijkt me niet voor 110.6 MHz geschikt te zijn. Het is eerder iets dat je zou gebruiken voor een frequentie rond de 1000 MHz. Maar de details ken ik er niet van.
-
- Elite Poster
Ik heb de scan ook eens gedaan met een (simpele) buitenantenne op het dak, deze keer hogere resolutie (1Khz binsize ipv 10Khz), en hogere gain (36dB ipv 4dB):
En daarna dezelfde scan terug op Telenet coax: Zoom:
Dus je ziet het is niet hetzelfde signaal, dat op coax heeft 6 pieken en is digitaal en op antenne (110.6Mhz) heeft 1 piek en is analoog(AM)
Dus weldegelijk iets op de Telenet coax kabel volgens mij...
Overigens komen er sommige FM radios door op de coax, maar veel zwakker dan de antenne (zelfde freqs).
Zoom:
En daarna dezelfde scan terug op Telenet coax: Zoom:
Dus je ziet het is niet hetzelfde signaal, dat op coax heeft 6 pieken en is digitaal en op antenne (110.6Mhz) heeft 1 piek en is analoog(AM)
Dus weldegelijk iets op de Telenet coax kabel volgens mij...
Overigens komen er sommige FM radios door op de coax, maar veel zwakker dan de antenne (zelfde freqs).
-
- Elite Poster
Dit is dus wellicht niet in het centrum van HodB maar meer richting Herentals (weliswaar nog binnen de grenzen van de gemeente HodB)?splinterbyte schreef: 01 aug 2023, 13:14 Ik heb de scan ook eens gedaan met een (simpele) buitenantenne op het dak, deze keer hogere resolutie (1Khz binsize ipv 10Khz), en hogere gain (36dB ipv 4dB)
Het klopt dat er maar 1 piek is in het originele signaal van dat station. De extra pieken kunnen harmonics zijn die ontstaan op de kabel, of andere bronnen van RFI. Ik veronderstel ook niet per se dat bij RFI het signaal noodzakelijkerwijs exact hetzelfde blijft over een afstand van de kabel.splinterbyte schreef: 01 aug 2023, 13:14Dus je ziet het is niet hetzelfde signaal, dat op coax heeft 6 pieken en is digitaal en op antenne (110.6Mhz)
Hoe weet je dat het digitaal is? Puur obv wat de analyzer toont, of heb je het gedemoduleerd? Is een beetje een raar gekozen freq voor een digitaal signaal, in de zin van dat ik dat nog niet gezien heb, maar het kan natuurlijk wel (zeker sinds de "signaalswitch").
Maw toch wel sprake van RFI op uw kabel.splinterbyte schreef: 01 aug 2023, 13:14Overigens komen er sommige FM radios door op de coax, maar veel zwakker dan de antenne (zelfde freqs).
-
- Elite Poster
Jep, regio Wiekevorst.
Luister zelf maar:
In de video switch ik tussen 2 RTL2838 SDR devices, eerst de antenne en dan de coax op ~110.6Mhz
Ja, bij jou niet dan, als je maar hard genoeg versterkt?
De coax hangt hier tenslotte in de lucht aan de verlichtingspalen...
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
- Bedankt: 98 keer
louter ter info, het analoge geluid komt inderdaad van het BRUNO baken, je hoort de morse code van BUN (verkorte 3-letter code) en dan hoor je de computerstem van de ATIS van "Brussels National" die bijkomend door o.a. BRUNO wordt uitgezonden.
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
- Bedankt: 67 keer
Ik heb nu uiteraard geen radio meer aan de Telenet-kabel hangen, maar ik herken dit fenomeen ook van verschillende jaren ver.
Op 107.6 MHz, waar ex-Sporza/Radio 1 en op het laatste nog eventjes StuBru De Tijdloze zat in een redelijk deel van Vlaanderen, kon je bij stilte heel zachtjes die "plofgeluiden" horen, als je 50 kHz (of meer) verhoogde versterkte dit geluid alleen maar.
Ik dacht toen ook dat het op de kabel zelf aanwezig was, ik heb over een langere tijd regelmatig kabelradio gebruikt en dat was er in de laatste jaren plots bijgekomen. Mijn interne bekabeling is nog jong en correct afgeschermd, ether-FM kwam er niet door. Op een andere locatie 10 km verder waren die geluiden ook nog aanwezig op de kabel.
Op 107.6 MHz, waar ex-Sporza/Radio 1 en op het laatste nog eventjes StuBru De Tijdloze zat in een redelijk deel van Vlaanderen, kon je bij stilte heel zachtjes die "plofgeluiden" horen, als je 50 kHz (of meer) verhoogde versterkte dit geluid alleen maar.
Ik dacht toen ook dat het op de kabel zelf aanwezig was, ik heb over een langere tijd regelmatig kabelradio gebruikt en dat was er in de laatste jaren plots bijgekomen. Mijn interne bekabeling is nog jong en correct afgeschermd, ether-FM kwam er niet door. Op een andere locatie 10 km verder waren die geluiden ook nog aanwezig op de kabel.
Internet: Telenet Internet Fiber 200 incl. Giga Speedboost
TV: Telenet (DC-AD2200 + CI+) /// TV Vlaanderen Basic+ (VU+ Duo 4K SE)
Fixed: Telenet FreePhone Europe /// WeePee Telecom (Gigaset C530 IP)
Mobile: Orange Connected Mobile Plus (Samsung Galaxy S24) /// BASE 0 /// JIM Mobile
TV: Telenet (DC-AD2200 + CI+) /// TV Vlaanderen Basic+ (VU+ Duo 4K SE)
Fixed: Telenet FreePhone Europe /// WeePee Telecom (Gigaset C530 IP)
Mobile: Orange Connected Mobile Plus (Samsung Galaxy S24) /// BASE 0 /// JIM Mobile
-
- Elite Poster
Ja ik dacht het al, heb een tijdje geleden al die morse code "ontcijfert" en vond de letters maar raar. Dat die repeater in Morkhoven staat wist ik dus niet.
Dat is interessant, zal ook eens een radio moeten aansluiten en horen.
-
- Elite Poster
Heb je dit ondertussen kunnen proberen?splinterbyte schreef: 03 aug 2023, 13:02 Dat is interessant, zal ook eens een radio moeten aansluiten en horen.
Het signaal dat je in kwestie aantoont zal idd niet van dat radiostation daar in de buurt komen. Maar zelf heb ik dan geen idee wat het is. Ik heb het hier nog eens gecheckt, en op mijn kabelaansluiting zit dat signaal (nog steeds) niet.
@jan5787
- jan5787
- Member
- Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
- Bedankt: 33 keer
Heb het eens bekenen, maar heb niet direct een idee wat het zou kunnen zijn.
Zelf ook nog eens een scan gedaan, maar vind niet dezelfde signalen terug. Wel op exact 108 en 112 Mhz een piep signaal op de coax in de buurt van Leuven:
Maar hier ook geen clue wat het is
Zelf ook nog eens een scan gedaan, maar vind niet dezelfde signalen terug. Wel op exact 108 en 112 Mhz een piep signaal op de coax in de buurt van Leuven:
Maar hier ook geen clue wat het is
-
- Elite Poster
Op 107.6 geen plofgeluiden, wel komt er al een beetje een radiozender door die op 107.4 zit.
Wel plofgeluiden op bv 107.2 & 106.8 maar dit klinkt totaal niet hetzelfde als rond 110Mhz met SDR
Mijn coax FM radios(onderdeel van een versterker/receiver) gaan maar tot 108Mhz en heb nog niet gevonden hoe ik ze kan hacken voor hoger te gaan. Of ik moet een analoge antenne radio vinden en die aanpassen...
Ik heb ook nog TV/FM PCI kaartjes liggen, die zal ik eens moeten testen of ze 110 aankunnen.
Die heb ik ook op verschillende zoals 105, 113 etc.jan5787 schreef: 20 aug 2023, 17:51 Wel op exact 108 en 112 Mhz een piep signaal op de coax in de buurt van Leuven:
Overigens heb ik een aantal dingen uitgetrokken om uit te sluiten dat die de stoorzenders zijn: hdmi over (aparte) coax, powerline, wifi, orange modem, en heb zelfs de NIU afgekoppeld en de SDR even rechtstreeks op Telenet kabel aangesloten, nog steeds komt dat signaal binnen.
Als de NIU er tussenhangt en ik trek de stroom daarvan uit zodat ie geen versterking meer doet, dan is het signaal wel weg, dus het komt wel degelijk binnen op de Telenet coax hier...
Anderzijds is hier op een paar 100 meter een GSM mast, mogelijk heeft die er iets mee te maken? Echter de uitgestraalde GSM frequenties op 820 en 950Mhz komen enkel op antenne binnen, niet op de coax...
Added in 15 hours 8 minutes 12 seconds:
OK die TV/FM kaarten zijn noppes, de ene heeft geen linux driver voor /dev/radio en de andere geeft allemaal dezelfde noise op en hoger dan 108Mhz geforceerd.
Maar heb wel een analoge radio kunnen hacken voor ~110Mhz, en daar hoor je, gekoppeld aan de Telenet coax, hetzelfde signaal als op de SDR:
Dus we kunnen zeker zijn dat het geen RTL-SDR/computer glitch is ofzo.
-
- Elite Poster
UPDATE
Ben eens naar familie (met telenet TV) geweest op verschillende plaatsen, daar de radio aangesloten op de coaxkabel die normaal in de digibox zit:
- Geel: signaal ontbreekt
- Heist-op-den-Berg (centrum): signaal aanwezig
Dus weldegelijk iets regiogebonden en niet enkel bij mij thuis...
Ben eens naar familie (met telenet TV) geweest op verschillende plaatsen, daar de radio aangesloten op de coaxkabel die normaal in de digibox zit:
- Geel: signaal ontbreekt
- Heist-op-den-Berg (centrum): signaal aanwezig
Dus weldegelijk iets regiogebonden en niet enkel bij mij thuis...
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
- Bedankt: 21 keer
OFDM(A) drager voor docsis3.1?
-
- Elite Poster
De docsis 3.1 download kanalen zijn breder en zien er anders uit.
Mogelijk iets upload gerelateerd dan, maar waarom zou dit altijd uitzenden? De 3.0 upload kanalen zenden enkel als de modems in de buurt iets versturen.
En waarom dan ook regiogebonden, er is toch ook reeds docsis 3.1 elders zou ik denken?
Mogelijk iets upload gerelateerd dan, maar waarom zou dit altijd uitzenden? De 3.0 upload kanalen zenden enkel als de modems in de buurt iets versturen.
En waarom dan ook regiogebonden, er is toch ook reeds docsis 3.1 elders zou ik denken?
-
- Elite Poster
Je kan ook eens vragen op r/signalidentification. Evenwel gaan dat dan mensen zijn die het signaal als dusdanig eventueel kunnen herkennen, of minstens een hint kunnen geven over wat het zou kunnen zijn. Mensen die de lokale situatie inzake de Telenet kabel kennen, en wat er allemaal op zit, ga je daar niet vinden (die zou je hier op Userbase moeten vinden, maar blijkbaar dus niet
).
Jammer dat er vooralsnog geen oplossing gevonden worden, het feit dat het signaal in andere delen van het land niet aanwezig is helpt ook niet, anders had ik me er wel eens op gezet.

Jammer dat er vooralsnog geen oplossing gevonden worden, het feit dat het signaal in andere delen van het land niet aanwezig is helpt ook niet, anders had ik me er wel eens op gezet.
-
- Elite Poster
Heb daar gepost:
Er zijn toch al wat potentieele antwoorden op gekomen: ofwel speciaal signaal voor kabel lengte te testen ofwel digibox software download kanaal...
Er zijn toch al wat potentieele antwoorden op gekomen: ofwel speciaal signaal voor kabel lengte te testen ofwel digibox software download kanaal...