Wanneer zal vlaanderen volgen?

Vragen, suggesties, reviews, discussies over elektrische voertuigen en opladen doe je hier!
cadsite
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 311 keer
Bedankt: 710 keer
Provider
Te Koop forum

sky schreef: 11 sep 2023, 23:10
cadsite schreef: 11 sep 2023, 22:53
sky schreef: 11 sep 2023, 22:17 En dan vraagt een mens zich af waarom de maatschappij zo verzuurd?
Je had die plooifiets ook lokaal kunnen kopen, dan had die mens niet speciaal een uur moeten rijden.

Stop eens om altijd alles op de hardwerkende mens te steken die toevallig ook een firmawagen heeft.
Ik vroeg niet om te brengen, hij stelde dat voor.
Ik werk zelf minstens 6 dagen per week. ‘Hardwerkend’ genoeg?

Oh, en andere fiscale zever? Kijk eens wat hoger, daar geef ik zelf aan welke koterij in mijn voordeel werkt maar welke ik eveneens oneerlijk vind.
Jij hebt het over profiteren en dat mensen met een firmawagen niet kunnen nadenken.
Dan is het ‘verzuurd is’

@DarkV inderdaad, ik ben ook tegen die andere koterij zoals ik hier al een paar keer vermeld heb. Alleen is er een fundamenteel verschil met een salariswagn/tankkaart. Ecocheques, maaltijdcheques,… zijn een vooraf bepaald bedrag. Een tankkaart is een grabbelton waar gebruikers uit kunnen. Nemen wat ze willen.
Let op, ik heb er niets op tegen dat mensen hier ten volle gebruik van maken, je zou dom zijn mocht je het niet doen. Het is het systeem dat fout is, niet de gebruikers.
Net zoals vele andere fouten zou dit beter in een uitdoofscenario gestoken worden ipv met hand en tand te verdedigen.
Om te beginnen geen nieuwe gebruikers meer toelaten bijvoorbeeld.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 328 keer

DarkV schreef: 11 sep 2023, 23:48 Ik rij sinds Corona en het thuiswerken ook minder met m'n firmawagen... dat is dus geen constante (en wat vandaag zo is kan volgende week weer anders zijn).
En toen je nog een andere forumnaam had, zweerde je bij hoog en laag dat de wagen een absolute vereiste was om je werk te kunnen doen.
Het OV was absoluut geen mogelijkheid.

En nu kan je ineens thuiswerken en is het OV efficiënter.

Dus ook jij hebt je salariswagen totaal niet meer nodig voor je job vandaag.
sky
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 116 keer
Te Koop forum

duizend schreef: 11 sep 2023, 23:18
sky schreef: 11 sep 2023, 22:36 Mijn firmawagen staat 6,5 dagen op 7 stil in de garage. Ik werk 3dagen per week van thuis. De andere dagen ga ik met de trein. Dus nee, geen firmawagen gebruiker.
Het is dus een salariswagen die je totaal niet nodig hebt voor je job. :bang:
Is toch een compleet verziekte situatie … :roll:
Ik wist niet dat wij familie of vrienden waren.
Hoe kan je dan oordelen over mijn situatie?
Ik ga nu met de trein omdat de klant en het project waaraan ik werk dat toelaten. Klant zit dicht bij een station.
Als mijn volgende project op het industrieterrein van huppeldepup is heb ik mijn wagen wel nodig.

Hoe gaat het spreekwoord? De splinter in iemand anders zijn oog zien maar niet …. (niet persoonlijk naar u, meer algemeen).
Heb je firmawagen, ben je slecht, heb je er een en gebruik je het ov, is het ook niet goed. Men zoekt hier dikwijls spijkers op laag water.

Het is ‘de klant’ die aangeeft of telewerk is toegelaten, niet mijn werkgever. Die zegt, de regels van de klant volgen. Kan je telewerken, fijn, mag dat niet, heb je pech. Je bewijst dat je niets van Dark, mijn of andere mensen in die situatie kent.

Terug on- topic?

Men wil minder afhankelijk zijn van aardolie en gas.
Bij de auto is dat de elektrische auto. Die weegt inderdaad meer. Daar kan je momenteel niets op 123 aan veranderen. Waterstof is momenteel geen optie.

Het belasten van ev’s op basis van gewicht zal dus contra-productief werken.
Je kan diezelfde weg die je met een EV doet ook doen met een oude stinkende, veel brandstof verbruikende, roet uitstotende auto doen.

En je soms kan je met het niet ov naar je werk of klant, zoals ik bewijs, maar niet altijd. Vandaag wel, volgende maand misschien niet meer.
Dan is die zware EV beter dan die stinkende auto.

In een uitdoofscenario gaat mijn collega niet meer bij de klant van mijn werkgever geraken.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 745 keer
Bedankt: 312 keer

Ze hadden de titel van dit topic beter gewijzigd in:
"Wanneer gaat de Vlaming stoppen met zeuren over de voordelen van de ander terwijl hun gelijktijdig de eigen voordelen met hand en tand blijft verdedigen". :-D

Wees tevreden met de eigen voordelen en niet afgunstig op die van een ander en er zullen al veel minder problemen zijn tussen de Vlamingen.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 127 keer
Provider
Te Koop forum

Er zijn simpele oplossingen om alles gelijk te trekken maar hier moet alles via de moeilijke weg of er moet eerst iets ergs gebeuren
Internet = Telenet + HeyTelecom
Telefonie/GSM = TN+PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 128 keer
Bedankt: 172 keer

De politiekers lachen ondertussen weeral in hun vuisten… de afgunst onder de werkende middenklasse tiert welig en ondertussen laden zij hun zakken vol.

Dat ik een extra rond de kerktoren rijdt is een splinter in duizend z’n oog maar ondertussen spreken sommige CEOs over lonen van meer dan een miljoen euro.

Ik zou zeggen bash de bedrijfswagen bezitter nog wat verder, het volgende is dan de andere koterij.
cadsite
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

Nee, je moet het zo scherp niet stellen.
Ik kaart enkel aan dat dit soort koterijen niet goed zijn. Dat jij daar gebruik van maakt stoort me in de verste verte niet. Ik klaag het systeem aan, niet het gebruik ervan.

In een ideale wereld krijgt iedereen geld voor werk en is al de rest van de zever weg. Zeg nu zelf, een systeem zoals ecocheques, maaltijdcheques, dienstencheques,... dat is toch te zot voor woorden? En ja, ik maak gebruik van 2 van 3 voorgaande. Maar dat betekent niet dat ik dat systeem verdedig.

Ik werk in 't weekend als flexi. Heel handig voor mij, maar dat is toch een systeem dat je niet kan verdedigen? Maar wederom, ik zou dom moeten zijn om het niet te doen. Ik kluste eerst bij aan €11,50 bruto (dagcontracten) en nu is het aan €12,50 netto.

Dat er ondertussen mensen een 'startbonus' krijgen ter grootte van wat een normale werkmens nog niet in 5 jaar verdient is natuurlijk nog vele malen degoutanter, daar volg ik jou helemaal in.
devilkin
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 663 keer
Provider
Te Koop forum

Modbreak:
Het zagen over taal stopt bij deze. Wil je daarover verder, open dan een nieuw topic.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
duizend
Elite Poster
Elite Poster

sky schreef: 12 sep 2023, 07:13 In een uitdoofscenario gaat mijn collega niet meer bij de klant van mijn werkgever geraken.
Natuurlijk gaat die daar geraken.
Er is immers niets mis met firmawagens.
Het bedrijf mag firmawagens uitdelen aan al zijn medewerkers.
Het is de subsidie van die wagens door de staat dat moet uitdoven.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster

Ah, maar dan mogen andere werkmiddelen zoals een laptop, smartphone, boormachine of wat dan ook niet meer afgetrokken worden van de belasting.

Of is je regel enkel voor die bedrijfswagen die je ogen uitsteekt ?
duizend
Elite Poster
Elite Poster

Deze discussie hebben we al gehad.

Je kan niet als overheid tegelijk
- het STOP principe hanteren (waarbij de prioriteit eerst naar Stappen, dan Trappen/fiets, vervolgens Openbaar vervoer en dan pas naar Privé vervoer gaat)
- en daarbij het privé vervoer blijven subsidiëren aan 4,5 miljard euro per jaar.

Als de boormachines en laptops de files langer maken, en zich niet meer houden aan het STOP principe, pakken we die uiteraard ook aan.
cadsite
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

DarkV schreef: 12 sep 2023, 21:30 Ah, maar dan mogen andere werkmiddelen zoals een laptop, smartphone, boormachine of wat dan ook niet meer afgetrokken worden van de belasting.

Of is je regel enkel voor die bedrijfswagen die je ogen uitsteekt ?
Er is een groot verschil tussen een bedrijfswagen (iets wat ik geregeld gebruik) en een salariswagen (wat ik niet heb).
Er steekt trouwens niets de ogen uit, er wordt gewoon gezegd dat een salariswagen 1 van de zovele foute vehikels zijn die er gebruikt worden om het veel te hoge loonbeslag te temperen.
In plaats van het probleem aan te pakken zet men een kotje bij.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster

duizend schreef: 12 sep 2023, 22:14 Deze discussie hebben we al gehad.

Als de boormachines en laptops de files langer maken, en zich niet meer houden aan het STOP principe, pakken we die uiteraard ook aan.
Inderdaad… er is toen al duidelijk gemaakt dat mensen met een bedrijfswagen hoofdzakelijk gaan overstappen op een oude vervuilende wagen omdat er heel vaak geen alternatief is.

Ik betwijfel dus of het eindresultaat beter zal zijn. Iets afnemen zonder een alternatief te bieden heeft ook een woord, dat noemt men STOM !
cadsite
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

Gewoon afnemen is fout, daar zijn we het denk ik allemaal over eens.
Het systeem houden lijkt me ook verre van ideaal.
Dan moet er eerlijk en open gekeken worden hoe we hier mee verder kunnen en het beter kan.
Het lijkt me logisch dat we al beginnen met geen nieuwe mensen in het systeem laten rollen, dat zou stap 1 moeten zijn.
Daarnaast zou het 'mobiliteitsbudget' een echt alternatief kunnen zijn voor mensen die al in het systeem zitten. Maar dan moet dat wel echt aantrekkelijk gemaakt worden en niet wat het nu is.
Maar al dit soort vehikels zouden uitgefaseerd moeten worden in de richting van een eerlijke verloning voor iedereen.
duizend
Elite Poster
Elite Poster

Gezien de twee verwoede salariswagen verdedigers in dit topic bij hoog en bij laag zweren dat hun salariswagen meer dagen stilstaat dan dat ie rijdt, zal het wel meevallen.

Trouwens de LEZ zones en de stijgende brandstof prijzen maken snel komaf met de goesting om nog een oude vervuilende wagen te kopen.
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: KrSi78
Uitgedeelde bedankjes: 333 keer
Bedankt: 227 keer
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

duizend schreef: 12 sep 2023, 22:48 Trouwens de LEZ zones en de stijgende brandstof prijzen maken snel komaf met de goesting om nog een oude vervuilende wagen te kopen.
Klopt: maar als je geen budget hebt voor beter, dan ben je geschareld.
Niet iedereen heeft zomaar €10.000 (gok) op overschot om geen al te oude tweedehandswagen aan te kunnen schaffen.
Computer(k)nul
duizend
Elite Poster
Elite Poster

Die kunnen dan rekenen op het STOP principe waar men dan jaarlijks bijkomend 4,5 miljard euro kan in investeren in stappen, fietsen, OV.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster

Ga je de wereld ondertussen dan vijf jaar STOP zetten tot er misschien ooit een deftig OV komt ? OV is trouwens geen heilige graal die alles gaat oplossen.

Wat mij betreft zitten hier een aantal mensen die dringend in de politiek moeten gaan, hun simplisme zou er alvast niet misstaan.

Toegevoegd na 2 minuten 34 seconden:
Sinna schreef: Niet iedereen heeft zomaar €10.000 (gok) op overschot om geen al te oude tweedehandswagen aan te kunnen schaffen.
Ik denk dat je dringend eens wat onderzoek moet doen naar prijzen van niet al te oude tweedehands wagens want met 10.000 euro ga je niet veel vinden.
cadsite
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

Zoals het er nu naar uitziet is OV steeds minder en minder een alternatief.
In plaats er op in te zetten wordt het actief afgebroken...
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 89 keer
Bedankt: 169 keer
Provider
Te Koop forum

Er werd al jaren ondergeïnvesteerd in OV en dan is het makkelijk om te zeggen dat dat geen alternatief is
...
cadsite
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

boonpwnz schreef: 13 sep 2023, 11:03 Er werd al jaren ondergeïnvesteerd in OV en dan is het makkelijk om te zeggen dat dat geen alternatief is
...
't Is niet op mijn vraag hoor dat er minder in geïnvesteerd werd. :roll:
vverbeke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
Bedankt: 94 keer

boonpwnz schreef: 13 sep 2023, 11:03 Er werd al jaren ondergeïnvesteerd in OV en dan is het makkelijk om te zeggen dat dat geen alternatief is
...
Klassieke strategie: Niet meer investeren, dan roepen dat het op niks meer trekt en dat de privé het veel beter kan en vervolgens privatiseren. Daarna gaan de prijzen omhoog en vallen niet-rendabele lijnen compleet weg.
@home: VDSL 100/35 • @work: fiber 200/200 + fiber 300/50 + cable 240/30
DarkV
Elite Poster
Elite Poster

cadsite schreef: 13 sep 2023, 10:40 Zoals het er nu naar uitziet is OV steeds minder en minder een alternatief.
In België zal OV nooit een alternatief zijn hoeveel geld je er ook tegenaan smijt, daarvoor is onze bebouwing gewoon niet geschikt.

In het beste geval werkt het in de grootsteden maar daar zal het ook bij blijven.
vanpeers
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 7 keer

Wij hebben hier zelf ook een salariswagen, wij hadden de keuze om deze te nemen of niet. (geen auto= meer bruto naargelang welke auto)
Aangezien het zo voordelig (= weinig netto verlies) is hebben we deze ook genomen terwijl deze voor het werk in principe niet nodig is. (3-4x uitstap maar zou perfect met een "deelauto" binnen het bedrijf kunnen)

Het is ergens "gek" dat dit bestaan heeft terwijl we allemaal minder fosiele brandstoffen zouden moeten verbruiken.
Voordeel is nu wel dat deze vanaf nu elektrisch moeten zijn en hierdoor de electrificatie sneller zal gaan + er een groot aanbod zal komen voor jong 2ehands elektrische auto's.

Ondanks dat zou ik wel voorstander zijn om salariswagens af te schaffen incl alle andere "koterijen" en misschien meer pleiten voor een mobiliteitsbudget.
duizend
Elite Poster
Elite Poster

DarkV schreef: 13 sep 2023, 09:13 Ga je de wereld ondertussen dan vijf jaar STOP zetten tot er misschien ooit een deftig OV komt ? OV is trouwens geen heilige graal die alles gaat oplossen.
De wereld gaat heus niet stoppen als men de subdidie van de salariswagen stopt hoor. :angel:

Voor OV komt nog stappen en trappen.

In het hol van pluto gaan wonen en dan eisen dat de overheid je prive vervoer sponsort is er dan niet meer bij uiteraard. :lol:
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: KrSi78
Uitgedeelde bedankjes: 333 keer
Bedankt: 227 keer
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

DarkV schreef: 13 sep 2023, 09:13
Sinna schreef: Niet iedereen heeft zomaar €10.000 (gok) op overschot om geen al te oude tweedehandswagen aan te kunnen schaffen.
Ik denk dat je dringend eens wat onderzoek moet doen naar prijzen van niet al te oude tweedehands wagens want met 10.000 euro ga je niet veel vinden.
You got my point.
Ik had (nog) niet gericht gezocht naar prijzen, maar jonge tweedehandsauto's zijn inderdaad schrikbarend duur (soms duurder dan nieuw, maar dan moet je tijd hebben van wachten).
Computer(k)nul
DarkV
Elite Poster
Elite Poster

duizend schreef: 13 sep 2023, 17:21 De wereld gaat heus niet stoppen als men de subdidie van de salariswagen stopt hoor. :angel:
Alle problemen zijn evenmin plots opgelost als je de subsidies stopt.
duizend schreef: 13 sep 2023, 17:21 Voor OV komt nog stappen en trappen.
Het simplisme blijft van je afdruipen :roll:
duizend schreef: 13 sep 2023, 17:21 In het hol van pluto gaan wonen en dan eisen dat de overheid je prive vervoer sponsort is er dan niet meer bij uiteraard. :lol:
In een land een zakdoek groot bestaat "het hol van Pluto" niet... of gaan we terug beginnen dat mensen maar moeten verhuizen ? Enfin, we hebben deze discussie al meermaals gehad... ik zie hier geen verdere toegevoegde waarde in dergelijke simplistische "oplossingen" te bespreken.

Misschien kan je "het grote bedrijfwagen bash topic" aanmaken... dan kan je daar volledig je gang gaan in plaats van er ieder ander topic mee te vervuilen.
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 248 keer
Bedankt: 544 keer
Provider
Te Koop forum

Als men de belasting op arbeid vermindert, zullen de salariswagens vanzelf wel verminderen ook ... moeilijker is het niet, makkelijker kan het niet en een oplossing is zeker niet om gewoon eenzijdig het loon'vehikel' af te schaffen.
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
cadsite
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

daar ben ik het grotendeels mee eens.
Werkgevers willen hun personeelsleden in de watten leggen aan een zo laag mogelijke kost.
Er wordt dan gegrepen naar allerhande cheques, onkostenvergoedingen, salariswagens,...

Ik weet niet hoe het bij jullie zit, maar ik zou veel liever gewoon cash krijgen ipv die zever.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster

cadsite schreef: 14 sep 2023, 10:53 Werkgevers willen hun personeelsleden in de watten leggen aan een zo laag mogelijke kost.
Er wordt dan gegrepen naar allerhande cheques, onkostenvergoedingen, salariswagens,...
En hier zit het verschil tussen een salariswagen en bedrijfswagen... bij die laatste verwacht de werkgever dat de werknemer z'n klanten bezoekt waar het bij een salariswagen puur een manier is om de kost voor de werkgever te beperken. Klanten bezoeken doe je wat mij betreft niet meteen met je eigen wagen gezien het risico van een ongeval, snellere afschrijving, comfort voor de tijd, ... en ja uiteindelijk hangt hier een persoonlijk voordeel aan vast (waar de werknemer trouwens op belast wordt).

Dat bedrijven deze middelen fiscaal kunnen inbrengen lijkt mij niet meer dan normaal... dat doet men voor andere werkmiddelen ook (gaan we die miljarden ook tellen dan ?).
cadsite schreef: 14 sep 2023, 10:53 Ik weet niet hoe het bij jullie zit, maar ik zou veel liever gewoon cash krijgen ipv die zever.
Ik denk dat iedereen dat wil want dan telt het ook mee voor je pensioen.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Ik weet dat mijn oom een bedrijfswagen heeft die heel snel afgeschreven is. Denk toch wel 60-80000 km op een jaar. (Vertegenwoordiger van West-Centraal Europa voor een bedrijf)

Dus die dingen mogen gewoon niet afgeschaft worden.
Ratface
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 70 keer
Bedankt: 64 keer

Bedrijfswagen =/= Salariswagen.....
DarkV
Elite Poster
Elite Poster

boonpwnz schreef: 14 sep 2023, 11:23 Dus die dingen mogen gewoon niet afgeschaft worden.
Volgens duizend moet hij de fiets maar nemen of gewoon te voet gaan (of eeuwig wachten op deftig OV) :bang:

Of gewoon om de twee jaar zelf een nieuwe wagen kopen om z'n werk te kunnen doen :roll:
tom35
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 52 keer

Ik begrijp hier sommige posters niet..

Bij mijn firmawagen subsidieert de staat niets nul nada, straffer, ik heb bruttoloon laten vallen maw, ik betaal die zelf.. Die 4.5miljard zijn gemiste inkomsten en geen sposnoring, is een groot verschil.
Stel je voor dat de kids van je vrienden 100euro zakgeld krijgen en die van u krijgen maar 80 euro, sponsoren je kinderen jouw bankrekening dan met 20 euro want dat zeggen hier een paar..
Jullie vergeten dan ook de sociale voordelen van een ambtenaar bv die 100% loon blijft uitbetaald krijgen na 1 maand ziekte, zelfs na 12 maanden of meer...TTB abbonementen daar wordt ook niets over gezegd, terwijl dit netto betalingen zijn, dat is echt geld dat door de prive als belasting aan de staat betaald dat wordt uitgegeven aan die ambtenaar en zijn geen gemiste inkomsten...

Stel je is voor dat al die bedrijven die nu een firmawagen geven de lonen laten dalen van die werknemers of zodanig gaan betalen dat ze niks meer betalen dan vandaag, dan is het de werknemer die meer belasting gaat betalen en is hij de klos of gaat die werknemer gewoon minder verdienen
Grote kans is dus dat die 4.5miljard zelfs nog niet 1/3 oplevert dan wat nu voorspelt wordt..
Dit is eigenlijk gewoon een platte belastingsverhoging terwijl we al de hoogste belastingen ter wereld hebben...

Daarnaast, wat ga je doen met de vergroening, de elektrificatie...heeft er iemand 50.000 euro op overschot om een elektrische gezinswagen te kopen.
Ja je vind ze goedkoper maar dan mag je blij zijn dat je er mee tot aan de kust kan rijden zonder opladen, opladen aan de kust gaat niet lukken want je mag max 2u aan een paal hangen en er zijn er niet genoeg......
En goedkope tweedehands, vergeet het, een vw golf bv van 8j kost om en bij de 15.000euro...voor 10.000euro vind je echt niet veel meer, mss een polo of een twingo of een andere koekendoos..

Jullie schieten op de oplossing ipv het probleem zijnde dat de belastingen veel te hoog liggen..
Misschien ook is schieten op al die profiteurs van onze sociale zekerheid, de sociale woningen, de veel te veel betaalde corona en energie premies...

Iemand die niet werkt krijgt hier overal sponsoring, werk je krijg je nergens iets, maar o wee, weeral de werkende mens moet verder afgeven...
En moest je denken dat alleen hoge managers salariswagens krijgen, think again, er zijn genoeg arbeiders en egwone bediendes die dit tegenwoordig ook krijgen.. War for talent is groot momenteel

Tom
SPR
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 31 keer

DarkV schreef: 14 sep 2023, 11:30 Of gewoon om de twee jaar zelf een nieuwe wagen kopen om z'n werk te kunnen doen :roll:
Als je voldoende gecompenseerd wordt per kilometer afgelegd werkgerelateerd kan dat ook volgens mij.

Bij ons op het bedrijf zijn er maar enkelen die een bedrijfswagen hebben (het hoger kader) en de techniekers die op de baan zijn worden vergoed per afgelegde kilometer. Er is er eentje bij die per rit heen en terug 150km dient af te leggen met zijn privé wagen en krijgt hiervoor 42c per kilometer. Er zijn maanden dat die rond de 750 euro zit aan kilometervergoeding. Dekt dat alles? Nee, maar wel veel. Dat bedrag wordt trouwens ook maandelijks aangepast aan de brandstofprijzen.

Ook in mijn geval krijg ik dat bedrag als ik moet opkomen maar ik kom van zo ver niet. :)

Je kan dan kiezen, of je doet dat geld op dat je krijgt, of je legt dat in een potje voor een nieuwe wagen. Het is niet zo zwart wit.

Ik ben niet tegen een bedrijfswagen voor iemand die hem nodig heeft om klanten te bezoeken, herstellingen te doen, etc maar om nu aan iedereen een wagen te gaan uitdelen die dan enkel gebruikt wordt om in de vrije tijd mee te gaan rijden en zodat de vrouw er mee weg kan, daar lijkt mij toch iets serieus mis te zitten met dat systeem.
cadsite
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

tom35 schreef: 14 sep 2023, 12:39 Jullie schieten op de oplossing ipv het probleem zijnde dat de belastingen veel te hoog liggen..
Dan heb je toch behoorlijk wat antwoorden gemist.
Velen benoemen hier al het echte probleem, het veel te hoge loonbeslag. De salariswagen is een workaround die niet wenselijk, maar begrijpelijk is.
Block
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 189 keer
Bedankt: 133 keer

@tom35

De meeste betalen die lease via hun brutoloon niet van hun netto en net daar zit de (grote) subsidie.
SELECT * FROM users WHERE clue >0;
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 168 keer
Bedankt: 317 keer
Provider

tom35 schreef: 14 sep 2023, 12:39 Daarnaast, wat ga je doen met de vergroening, de elektrificatie...heeft er iemand 50.000 euro op overschot om een elektrische gezinswagen te kopen.
Klein puntje dat je niet mag vergeten: de prijs van iets word niet bepaald door wat het waard is, maar door wat de klant eraan wil/kan geven.
Als autoverkopers zien dat een leaserijder €1,5 budget heeft voor elke €1 een niet leaserijder heeft gaan ze hun prijzen daarop automatisch aanpassen als er veel leaserijders zijn. Indirect stuw je als leaserijder die prijzen dus mee de hoogte in op langere termijn.
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

De overheid geeft ondanks besparingen echter ook jaarlijks evenveel uit aan openbaar vervoer, met het extra investeringsprogramma voor de spoorwegen de komende drie jaar erbij loopt het bedrag op tot ongeveer 6,45 miljard euro.

De stelling dat de overheid meer uitgeeft aan salariswagens dan aan het openbaar vervoer, is dus te kort door de bocht. Daarom beoordelen we deze claim als 'eerder onwaar'.
Dit was een artikel uit 2018
De Lijn, die inderdaad moet besparen, krijgt van de Vlaamse begroting 976 miljoen euro in 2018.
Moest je afvragen hoe weinig er in de lijn wordt gestoken.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 598 keer

...
Het heeft m.i. weinig zin om er op dit ogenblik meer in te investeren. Het OV zal heus niet plots "een alternatief" worden als je er maar meer geld in pomp. Dat is zo'n eenvoudige oplossing dat ze in het verleden al geprobeerd is onder socialistische besturen: telkens werd het OV ondanks fors uitgebreide budgetten nog steeds geen "alternatief". Maar er kwamen in die periodes wel altijd verdacht veel peperdure prestigeprojecten van de grond, helaas zaken waar de reiziger achteraf gezien niet veel aan had.

De realiteit is dan ook dat problemen bij De Lijn, de NMBS maar een stukje financieel zijn, ik schat minder dan 10%. De veel grotere problemen zijn mismanagement, vakbonden, verkeerde prioriteiten, wanbeheer, politieke invloeden, gebrek aan innovatie (zowel van niet kunnen als niet willen), etc. Gewoon meer geld in pompen gaat alle andere problemen enkel maar verergeren, zoals we in het verleden hebben gezien.

Zoals ik hierboven al zei zie ik enkel privatisering als een begin van een oplossing. De huidige "maatschappijen" (de naam alleen al) moeten verdwijnen, ze dragen immers veel te veel ballast uit het verleden mee, ballast die hen echt verhindert om ooit nog deftig OV uit te kunnen baten. Alle ware succesverhalen van OV in de eerste wereld vandaag zijn (deels) geprivatiseerde verhalen zonder historische ballast. Zolang privatisering van de tafel blijft, zal ook het OV als "alternatief" geen optie zijn.
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische voertuigen en opladen”