Hi,
Ik kreeg deze ochtend een mail van mijn FB dat HTTPS toegang geactiveerd was terwijl ik dat zelf niet gedaan had. Een minuut later had ik deze weer gedeactiveerd. So far, so good. Nu kreeg ik net weer een mail Change notice: user access waarbij via TR069 protocol een nieuwe user werd aangemaakt en HTTPS access vanaf internet opnieuw geactiveerd werd. Ogenblikkelijk de user gedeactiveerd, HTTPS access weer disabled.
Ik weet dat TR069 in principe alleen van EDPnet kan komen maar vind dat dit niet "zomaar" zou mogen kunnen als er geen problemen zijn waarvoor dit nodig is.
Iemand een idee wat er gaande is? @Joachim ?
Bij uitbreiding.. Kan ik al mijn setting na backup terugzetten met enkel "provider EDPnet" uitgeschakeld zodat ook TR-069 wordt gedeactiveerd?
Edit: exact 60 minuten later... niettegenstaande het verwijderen van alle accessrights en veranderen van paswoord voor de TR-069 user werd opnieuw de HTTPS access geactiveerd, 5 seconden later alweer uitgezet maar gezien ik dit niet kan blokkeren haalt dat waarschijnlijk niet veel uit.
rare activiteit op FB 7530AX
- Joachim
- ISP Staff
- Twitter: jslabbaert
- Uitgedeelde bedankjes: 158 keer
- Bedankt: 555 keer
Hi, misschien dat onze TR069 wat zaken aan het resetten is, stuur me even je klantnummer, dan kunnen we kijken wat en hoe. In elk geval kan je dit inderdaad vermijden door als operator 'andere' te kiezen, dan contacteert jouw router onze TR069 server niet meer (wij contacteren jouw router niet, jouw router contacteert ons).
- on4bam
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 304 keer
- Bedankt: 631 keer
Update: Telkens om xx:50u blijft de TR069 settings updaten en een user aanmaken. Ik kan momenteel mijn internetverbinding niet onderbreken om andere operator te kiezen (zoon is aan't werk).
Geen idee waarom EDPnet ELK UUR denkt setting te moeten aanpassen. Mijn ticket is ondertussen van "in progress" naar "on hold" gegaan.
Geen idee waarom EDPnet ELK UUR denkt setting te moeten aanpassen. Mijn ticket is ondertussen van "in progress" naar "on hold" gegaan.

Bye, Maurice
https://on4bam.com
- Sinna
- Elite Poster
- Twitter: KrSi78
- Uitgedeelde bedankjes: 333 keer
- Bedankt: 227 keer
- Contacteer:
Is het niet je modem zelf die elk uur via TR069 de 'juiste' instellingen ophaalt bij edpnet? 'Zoon aan 't werk': laat 'm een kwartiertje pauze nemen en je hebt tijd zat 

Laatst gewijzigd door Sinna 11 sep 2023, 17:27, in totaal 1 gewijzigd.
Computer(k)nul
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
- Bedankt: 598 keer
Misschien dat deze beschrijving wat overroepen is.on4bam schreef: 11 sep 2023, 16:01 Geen idee waarom EDPnet ELK UUR denkt setting te moeten aanpassen.
Jouw router gaat elk uur de instellingen ophalen, de provider stuurt gewoon een (vermoedelijk standaard) template aan instellingen, that's it. Je wordt niet specifiek geviseerd (wat ik een beetje tussen de lijnen lees).
- on4bam
- Moderator
Nee, ik denk niet dat ik "getarget" word door EDPnet. Dat elk uur is vanmorgen begonnen, de vorige keer dat er een TR069 user werd aangemaakt was jaren terug op mijn FB7490 en dat was omdat er toen problemen waren met de verbinding. Sindsdien is dat niet meer voor gevallen.
TR-069 gaat voor zover ik weet uit van de ISP, niet van de gebruiker, dus nee ik ga er van uit dat mijn FB niet autonoom beslist heeft vanmorgen om elk uur te gaan kijken of de settings nog juist zijn.
In elk geval, zoon heeft gedaan, dus provider gaat ingesteld worden op "other" ik ben het beu dat mijn FB open gezet wordt voor access vanaf het internet (dat heeft altijd dicht gestaan en ik wil dat zo houden).
TR-069 gaat voor zover ik weet uit van de ISP, niet van de gebruiker, dus nee ik ga er van uit dat mijn FB niet autonoom beslist heeft vanmorgen om elk uur te gaan kijken of de settings nog juist zijn.
In elk geval, zoon heeft gedaan, dus provider gaat ingesteld worden op "other" ik ben het beu dat mijn FB open gezet wordt voor access vanaf het internet (dat heeft altijd dicht gestaan en ik wil dat zo houden).
Bye, Maurice
- Joachim
- ISP Staff
- Twitter: jslabbaert
- Uitgedeelde bedankjes: 158 keer
- Bedankt: 555 keer
Even de specifieke situatie bekeken, 'remote acces' stond voor deze router aan in onze systemen, op deze manier kunnen we makkelijk onze klanten helpen bij problemen. De router gaat dit steeds gaan nakijken bij onze TR069 server, en gaat hij dat terug activeren als dit manueel uitgeschakeld wordt, waarschijnlijk is dit gedrag iets aangepast met deze nieuwe firmware.
Wij kunnen op vraag remote acces disablen, dat maakt het iets moeilijker om klanten remote te helpen, of je kan gewoon kiezen voor 'other provider', dan contacteert jouw router onze TR069 server niet.
Ik hoop dat dit de situatie iets verduidelijkt.
Wij kunnen op vraag remote acces disablen, dat maakt het iets moeilijker om klanten remote te helpen, of je kan gewoon kiezen voor 'other provider', dan contacteert jouw router onze TR069 server niet.
Ik hoop dat dit de situatie iets verduidelijkt.
- on4bam
- Moderator
Net je PM gezien.. Bedankt.
Ik heb gisteren nog 2 keer geprobeerd om met "other provider" in te loggen maar krijg geen antwoord van jullie server. Eerste keer was mijn fout (oud paswoord gebruikt) tweede keer in mijn account de info de info nagekeken die ik hier nog op papier had en die klopte nog maar liet geen verbinding toe. Ik wou niet te veel reboots doen om mijn 100/35 profiel niet kwijt te geraken maar probeer vandaag nog eens.
Ik ga er van uit dat behalve login en PW er niets moet ingevuld worden om de verbinding op te zetten als "other".
De uitgebreide wiki van vroeger kan ik niet meer terugvinden, die wordt blijkbaar geredirect naar de hulppagina's op de website.
Toegevoegd na 2 uren 28 minuten 33 seconden:
Als ik een nieuwe verbinding maak (bv. EDP2) en daar mijn login/pw invul wordt na het controleren een foutmelding getoond. "The internet connection check failed. The internet service provider is not responding to PPPoE packets. Repeat the test at a later point in time."
Als ik via de wizard hetzelfde probeer krijg ik na de check dezelfde foutmelding.
Login/pw zijn correct want copy/paste vanuit notepad op dezelfde manier als wanneer ik ze onder EDPnet invul en dan werkt het wel.
Edit: Vreemd, other provider werkte 5 jaar geleden ook plots niet meer voor viewtopic.php?p=750606#p750606
Ik heb gisteren nog 2 keer geprobeerd om met "other provider" in te loggen maar krijg geen antwoord van jullie server. Eerste keer was mijn fout (oud paswoord gebruikt) tweede keer in mijn account de info de info nagekeken die ik hier nog op papier had en die klopte nog maar liet geen verbinding toe. Ik wou niet te veel reboots doen om mijn 100/35 profiel niet kwijt te geraken maar probeer vandaag nog eens.
Ik ga er van uit dat behalve login en PW er niets moet ingevuld worden om de verbinding op te zetten als "other".
De uitgebreide wiki van vroeger kan ik niet meer terugvinden, die wordt blijkbaar geredirect naar de hulppagina's op de website.
Toegevoegd na 2 uren 28 minuten 33 seconden:
Ondertussen gedaan maar helaas.Joachim schreef: 12 sep 2023, 09:28 of je kan gewoon kiezen voor 'other provider', dan contacteert jouw router onze TR069 server niet.
Als ik een nieuwe verbinding maak (bv. EDP2) en daar mijn login/pw invul wordt na het controleren een foutmelding getoond. "The internet connection check failed. The internet service provider is not responding to PPPoE packets. Repeat the test at a later point in time."
Als ik via de wizard hetzelfde probeer krijg ik na de check dezelfde foutmelding.
Login/pw zijn correct want copy/paste vanuit notepad op dezelfde manier als wanneer ik ze onder EDPnet invul en dan werkt het wel.
Edit: Vreemd, other provider werkte 5 jaar geleden ook plots niet meer voor viewtopic.php?p=750606#p750606
Bye, Maurice
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
- Bedankt: 3720 keer
Toch wel.on4bam schreef: 12 sep 2023, 12:23 Ik ga er van uit dat behalve login en PW er niets moet ingevuld worden om de verbinding op te zetten als "other".
Als je "other" gebruikt, moet je in dat scherm verder naar beneden scrollen tot je bij Verbindingsinstellingen komt.
Evntueel het venster openklappen. Hieronder moet je bij VLAN:
- VLAN gebruiken aanvinken
- VLAN-ID = 10
- PBit = o
De correcte account info kan je best on-line ophalen in "Mijn EDPNet"on4bam schreef: 12 sep 2023, 12:23 Eerste keer was mijn fout (oud paswoord gebruikt) tweede keer in mijn account de info de info nagekeken die ik hier nog op papier had en die klopte nog maar liet geen verbinding toe.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
- on4bam
- Moderator
OK, aangepast en nu online zonder om het uur een nieuwe user te zien verschijnen die mijn FB open zet naar internet.
Ik had de info in mijn account gevonden en die klopte nog met de papieren info (van 2011). Wel verwonderd van het aantal karakters van het paswoord, ik had beter verwacht.
Door dit probleem denk ik dat de oorzaak van de automatische firmware update ook gevonden is. Die werd uitgevoerd terwijl ingesteld stond dat de FB enkel moest verwittigen zodat ik later op een gepast ogenblik kon updaten. Waarschijnlijk werd de update dus ook ongevraagd door EDPnet gepusht...
Ik had de info in mijn account gevonden en die klopte nog met de papieren info (van 2011). Wel verwonderd van het aantal karakters van het paswoord, ik had beter verwacht.
Door dit probleem denk ik dat de oorzaak van de automatische firmware update ook gevonden is. Die werd uitgevoerd terwijl ingesteld stond dat de FB enkel moest verwittigen zodat ik later op een gepast ogenblik kon updaten. Waarschijnlijk werd de update dus ook ongevraagd door EDPnet gepusht...

Bye, Maurice
- Sinna
- Elite Poster
- Twitter: KrSi78
- Uitgedeelde bedankjes: 333 keer
- Bedankt: 227 keer
- Contacteer:
De update wordt inderdaad door edpnet gepusht waar dit kan: het betreft hier een noodpatch voor bepaalde modellen Fritz!Box, zie @philippe_d's reactie op viewtopic.php?p=971159#p971159. @Joachim heeft dit via PM bevestigd.
Computer(k)nul